Andrius Vaišnys,
Lituanistikos tradicijų ir paveldo
įprasminimo komisijos sekretorius
|
Istorinės vėliavos
pakėlimo ceremonija
Daukanto aikštėje, Vilniuje,
2005 m. liepos 6 d. |
Vieną 2002-ųjų gegužės
rytą, atvykęs į Seimo rūmus, Valstybės vadovas trumpai stabteli fojė ties
išskleista raudona vėliava su Vyčiu centre. Jis ir lydintys asmenys žino,
kad gegužės 15-ąją, minint Steigiamojo Seimo dieną, tas, heraldikos
specialisto dailininko Arvydo Každailio, kūrinys mūsų parlamente buvo
pristatytas visuomenei susipažinti, kad pagaliau pavyktų atkreipti politinio
elito dėmesį į visiškai nepraktišką, bet vis dėlto istorinę problemą. Tačiau
stebint tą stabtelėjimą iš arti, galima susidaryti įspūdį, jog Prezidentas
pateikto projekto atžvilgiu nusiteikęs skeptiškai.
Sudėtinga atsakyti, kodėl
Heraldikos komisijai, įkurtai prie Prezidento kanceliarijos, dviejų
istorinių valstybės ženklų – Didžiojo herbo ir Vėliavos likimo klausimu iki
tol niekaip nepavykdavo sudominti Algirdo Brazausko ir Valdo Adamkaus taip,
kad dviems „užsilikusiems“ ženklams būtų ieškoma teisiškai apibrėžtos
reprezentacinės vietos. Jau metas pamiršti jausminius „argumentus“, tėkštus
1918 ir 1990 – esą „raudonoji vėliava“ gali turėti asociatyvaus ryšio su
komunistiniu „raudonuoju tvanu“, nors jai buvo rasta tinkama vieta ir 1905-ųjų
Didžiajame Vilniaus Seime, ir Lietuvių konferencijoje prieš 90 metų. Kita
vertus, niekad netrūks skeptiškų balselių, kad „žaidimai“ su valstybine
grafika nėra svarbiausias dalykas palyginti su pensijomis, šalies saugumu,
struktūriniais fondais. Be abejo! Tai tiesiog yra kitos reikšmės dalykas.
Vis dėlto tos grafikos kūrėjai ir gynėjai nesuklydo, 2002 m. istorinę
problemą pagaliau pateikę įstatymų leidėjams.
Nuo paminėto viešo
pristatymo Seime, kurį surengė Seimo Pirmininko pavaduotojas Česlovas
Juršėnas ir Heraldikos komisijos pirmininkas dr. Edmundas Rimša, prasidėjo
Vėliavos įteisinimo kelias. E.Rimšos laišką apie dviejų vėliavų – tautinės
ir valstybinės sampratą ir apie Didįjį valstybės herbą Č.Juršėnas nukreipė
parlamento frakcijomis, kurios jį ilgokai skaitė. Perprasti laiško esmę
lygiai taip pat nesudėtinga, kaip ir šiek tiek išplėsti politinės kultūros
sąvoką: kai tik istorinė tradicija politikui tampa suprantama, jis pagrįstai
ims didžiuotis, jog, savo valstybei atstovaudamas, gali prisistatyti su
žinomu Europoje nuo viduramžių heraldikos ženklu, kuris tikrai sustiprina
įspūdį, atriedant kad ir naujausios klasės BMW simboliu. Taigi heraldikos
specialistai siūlė atskirti tautinės ir valstybinės vėliavų sąvokas, kad jos
rastų teisinę apibrėžtį ir Lietuva galėtų priminti Europai: visa tai, kas
susiję su Didžiosios Kunigaikštystės istorija yra mūsų.
2004 m. vasario 16 d. mūsų
„raudonoji vėliava“ buvo iškilmingai iškelta prie buvusios spaustuvės,
kurioje 1918-aisiais buvo padaugintas Nepriklausomybės aktas.
Ir pagaliau heraldikos
specialistų pasiūlymas pradžioje suteikti kelis šimtmečius žinomai vėliavai
Istorinės vėliavos pavadinimą rado atsaką 2004 m. liepos 8 d., kai Seimas
priėmė naujos redakcijos Valstybės vėliavos įstatymą. Tuo metu žiniasklaidos
nedomino ši tema, ir tikriausia tai galima laikyti savotišku privalumu:
valstybinės reikšmės grafika buvo įteisinta palyginti ramiai, be demagogijos
ar siūlymų „atidėti“, kol visi ją supras... Taigi šiame akte jau numatyta,
kad 5 kartus per metus Istorinė valstybės vėliava iškilmingai iškeliama
valstybinių švenčių progomis (pavyzdžiui, kovo 11-ąją sostinės
Nepriklausomybės aikštėje, liepos 6 – Daukanto aikštėje). Rengiant teisės
projektą, Seimo kanceliarijos užsakymu A.Každailis pateikė „raudonosios
vėliavos“ etaloną. Būtent Seimo rūmuose iš karto pavyko rasti šiam
heraldikos ženklui pastovią reprezentacinę vietą vienoje gretoje su
trispalve ir Europos Sąjungos vėliava. Tiesa, „pirmas kartas“, įgyvendinant
įstatymą, 2005 m. kovo 11-ąją buvo kiek sutrikdęs valstybės protokolo
pareigūnus, kadangi jie net bandė abejoti, ar ta raudona su Vyčiu vėliava
gali derėti greta mėlynosios su žvaigždutėmis, ar ji „neužgožia“ ES
simbolio... ? Bet įstatymas aukščiau už protokolą. Keistesnis pasirodė
vienas istorikas, paprašytas per visuomeninę televiziją komentuoti
„raudonosios vėliavos“ pakėlimą Daukanto aikštėje 2005 m. liepos 6 d.: deja,
jis dar nelabai žinojo, kada, kaip ji sugrąžinta į viešą gyvenimą ir net
suabejojo, ar apskritai to reikia. Vadinas, įstatymų leidėjai buvo
pakankamai drąsūs. Ir, kaip matome, nieko „baisaus“ nenutiko: aukščiausio
lygio svečių delegacijos Seime rodo deramą pagarbą ir supratimą Lietuvos
heraldiniams ženklams. Tikrai nesuklydau, pavartodamas daugiskaitą. Seimo
reprezentacinėje erdvėje rado vietą ir kitas ženklas – Didysis valstybės
herbas, papildytas parašu: „Lietuvos Seimas“. Jei jau pripažįstame istorinę
parlamentarizmo raidą nuo LDK laikų ir su pasididžiavimu apie ją
papasakojome čia viešėjusiai Anglijos karalienei, tai Didysis herbas gali
bent šitaip ateiti į politinį gyvenimą, tapdamas Seimo, kaip svarbiausios ir
seniausios šalies valdžios institucijos, simboliu. Beje, ne tik Elžbieta II,
bet ir kelios dešimtys delegacijų vadovų, atvykdavusių ir atvykstančių į
mūsų nacionalinį parlamentą, nuo 2002 metų įsiamžino, spragsint fotografams,
būtent Didžiojo herbo fone. Neištrinsi. Galiausiai Istorinės valstybės
vėliavos ir Didžiojo herbo atvaizdai papuošė greta trispalvės ir Lietuvos
Respublikos Seimo elektroninį tinklapį.
Dabar, žiniasklaidai
įskeliant diskusiją visuomenėje dėl platesnio Istorinės valstybės vėliavos
statuso, būtina pabrėžti svarbų politinį aspektą, iš esmės susijusį ne tik
su valstybingumo tradicija, bet pirmiausia su aiškiomis pretenzijomis į
kultūrinį ir politinį paveldą: ne tiek svarbi jau įvykdyta „raudonosios
vėliavos“ įteisinimo forma, kiek jos naudojimas.
Viena yra palikti ties
baigtos mokyklos slenksčiu kelis mūšius, tarpvalstybines Didžiosios
Kunigaikštystės sutartis ir net LDK Seimus, paženklintus Vyčiu raudoname
dugne. Kas kita – išlaikyti politinį pagrindimą, Valstybės vardu ieškant
materialaus, paminklinio Lietuvos paveldo. Tai istorinės savimonės reikalas.
Jei tik vėliava „gyvena“ visuomenėje, ji tampa jos atpažinimo, tapatumo
ženklu, vienu iš jos kilmę liudijančių dokumentų. Tikriausiai kuris nors
teisininkas net rastų paprastesnį heraldikos taikymo argumentą: tai, kas
Respublikos – yra su trispalve, tai, kas Kunigaikštystės – buvo su
„raudonąja vėliava“. Bet tai nerimtas argumentas: su kuo tada sieti
kiekviename amžiuje pamestus po keletą „uždraustų“ dešimtmečių?!
Prieš 14 metų
Baltarusijoje, vos sudygus šiokiems tokiems demokratijos daigams, tuoj
suplevėsavo Vytis, ten pat pradėjo plisti ir teorijos apie išskirtines tik
tos gudų šalies teises į istorinį paveldą. Atėjęs diktatorius nurodė
paslėpti Vytį, pakeisdamas jį kitu savo valstybės ženklu, bet teorijos
tebesklando. Žinoma, jos yra naudingos specialistų diskusijoms, bet tik
tada, kai istorijos specialistai turi motyvuotą politinį „užnugarį“. Mūsų
įstatymų leidėjai iš esmės tokį foną jau pagaliau sukūrė ir tikriausiai
artimiausiu metu laužyti galvą dėl Konstitucijos skirsnio keitimo nebūtina:
kol visuomenė nesusigyvens su „raudonąja vėliava“, kol apsipras vyresnioji
karta su mintimi, kad trispalvė kaip plazdėjo Gedimino bokšte, taip ir
plazdės, tol referendumo siūlymas keisti Konstituciją, neatlikus
sociologinių tyrimų, kad būtų atskirtos dvi vėliavų sąvokos, yra tikrai
ankstyvas. Ir juolab pakeisti trispalvės derinio, tikiuosi, taip pat niekas
niekada nesumanys, kad ir kaip tas Jono Basanavičiaus sugalvotas kūrinys
būtų kritikuotinas: paradoksai tuo ir žavūs istorijoje, kad istorija iš jų
sudedama.
Taigi dabar tereikia
„drąsos“ ambasadoriams, ministrams ir jų premjerui, visų lygių mokyklų
vadovams, kad jų vadovaujamų įstaigų reprezentacinėse erdvėse greta tautinės
trispalvės taip pat atsirastų ir Istorinė valstybės vėliava: juk ja
didžiuotis tikrai galima ne vien 5 progomis – kaip įpareigojo įstatymų
leidėjas. Tautos vardu įstatymas pagaliau leidžia didžiuotis savo heraldika,
ir to pakanka.
Į pradžią |