| |
|
POGRINDINĖS BEI ALTERNATYVIOSIOS SPAUDOS RAIDA IR
VAIDMUO (1944-1987 m.) |
Doc. dr. Arvydas
Anušauskas
Vilniaus universitetas, Lietuvos gyventojų
genocido ir rezistencijos tyrimo centras
I. NUO KARIN ĖS-REZISTENCINĖS IKI
DISIDENTINĖS /SAVILAIDOS/ SPAUDOS
Sovietme čiu
stiprėjo ir plėtėsi priešinimasis
okupacijai įvairiais nesmurtiniais būdais. Siekiant atsispirti
nutautinimui, išlaikyti tradicines tautines vertybes, istorinę atmintį,
tikėjimą, atmesti valdžios brukamą gyvenseną ir ideologiją, ginti žmogaus
teises, reikėjo spaudos, kuri atspindėtų realius gyvenimo reiškinius. Ne
kiekviena priespaudą patyrusi tauta gali pasigirti tokia gausia pogrindžio
spauda, kokia buvo leidžiama okupacijų metais Lietuvoje. Iš 100 metų XX
amžiuje lietuviška spauda buvo leidžiama tik 33 metus, esant
nepriklausomai Lietuvos valstybei. Prasidėjus antrajai sovietinei
okupacijai vėl atgijo tvirtas tradicijas Lietuvoje turintis laisvas
spausdintas žodis.
Lietuviška karo žurnalistika ir karin ė-rezistencinė
spauda
1944 m. šiuos uždavinius
įgyvendinti ėmėsi ginkluoto pasipriešinimo
dalyviai. Ypač aktualus tapo visuomenės
švietimas, nes jos moralinius orientyrus negailestingai naikino sovietinė
propaganda. Partizanų apygardos ir rinktinės leido laikraščius,
įvairius proginius atsišaukimus,
kuriuos platino tarp gyventojų. Spaudoje buvo aprašomi svarbesni vietos
įvykiai, baudėjų įvykdytos egzekucijos, partizanų kovos, paminimos
valstybinės ir religinės šventės. Daugelis partizanų, nors tai buvo mažai
išsilavinę kaimo vyrai, kūrė eilėraščius ir dainas,
rašė dienoraščius.
Pirmieji partizan ų
laikraščiai informavo gyventojus apie padėtį
fronte, galimybę atkurti Lietuvos nepriklausomybę ir patarinėjo, kaip
elgtis su naujaisiais okupantais. Partizanų spaudoje daug vietos būdavo
skiriama žinioms iš viso pasaulio. Kadangi okupacinė valdžia buvo
konfiskavusi gyventojų radijo aparatus, partizanai bunkeriuose
klausydavosi perduodamų įvairiomis kalbomis žinių ir informuodavo
kovotojus ir gyventojus apie tarptautinę padėtį. Taigi, okupaciniams
laikraščiams skleidžiant melą
ir propagandą, partizanų spauda tapo vieninteliu informacijos šaltiniu.
Tačiau ilgainiui jai teko imtis vykdyti ir kitas,
svarbesnes funkcijas: ne tik informuoti visuomenę,
bet ir priešintis nutautinančios, nudvasinančios
sovietinės literatūros ir
žiniasklaidos srautui. Okupacinei valdžiai iš bibliotekų išėmus ir
sunaikinus nepriklausomybės metų knygas, partizaniniai leidiniai liko
vieninteliais tautinės kultūros puoselėtojais, lietuviškojo mentaliteto ir
tradicijų saugotojais. Tai ir nulėmė partizanų kūrybos žanrinę įvairovę.
1945-1946 m. formuojantis stambesniems partizaniniams
junginiams (rinktin ėms ir
apygardoms), partizanų laikraščiai jau buvo
leidžiami visoje Lietuvoje. Įvairių
pavadinimų, skirtingais tiražais ir su pertraukomis laisvas žodis iš
partizanų spaudos sklido iki pat ginkluoto pasipriešinimo pabaigos. Vieni
leidiniai, žuvus jų leidėjams, kartais nustodavo eiti, bet vėl gimdavo
nauji. 1947 m. visos partizanų
apygardos (išskyrus Vyčio, kur laikraštis
ėjo nereguliariai) turėjo periodinį savo
spaudos leidinį, o kai kuriose jų laikraštėlius leido ir rinktinių štabai.
LLKS susikūrimas 1949 m. davė
postūmį suaktyvėti partizanų spaudos leidybai. Pirma, reikšmės turėjo
partizaninės taktikos pasikeitimas - maksimalus kovinių akcijų apribojimas
ir visuomeninės veiklos išplėtimas, tai yra perėjimas, kiek įmanoma, prie
nesmurtinio pasipriešinimo. Antra, imta centralizuotai rūpintis spaudos
leidyba ir platinimu. Stipresni leidiniai buvo siunčiami
aukštesniems štabams ir skleidžiami kituose regionuose. Silpnesni partizanų
padaliniai pasidaugindavo juos vietose arba savo leidiniuose panaudodavo
aktualesnius straipsnius. Vyriausiosios vadovybės spaudos leidiniu tapo
plačiajai visuomenei skirtas laikraštis „Prie rymančio
Rūpintojėlio“, o pareigūnams numatyta
leisti diskusinio-informacinio pobūdžio LLKS tarybos biuletenį.
Kai kurie mašinraštiniai leidiniai buvo spausdinami vos
50 egz. tiražu, ta čiau
stipresni štabai turėjo tipografinę
spausdinimo įrangą ir spausdino laikraščius 5 tūkst.
egz. tiražu. 1950 m. Pietų Lietuvos
srities vadas A. Ramanauskas su Dainavos apygardos
vadu L. Baliukevičiumi
pradėjo leisti rusų kareiviams skirtą
laikraštį rusų kalba „Svobodnoje slovo“[1],
kuriame aiškino partizanų kovos
tikslus. Ilgiausiai ėjo Kęstučio apygardos
laikraštis „Laisvės varpas“; nuo 1946
iki 1953 m. pavasario išleisti net 176 numeriai.
Laikraščio
leidyba buvo organizuota taip: du kartus per mėnesį
ryšininkas veždavo surinktą medžiagą eiliniam „Laisvės varpo“ numeriui
laikraščio redaktoriui, o šis pagal sudarytą
grafiką suredaguotus, taip pat ir savo parašytus straipsnius per ryšininką
perduodavo partizanų spaustuvei. Laikraščio tiražas
išaugo iki 1 500 egz. 1948 m. išdavus slėptuvę,
leidėjai susisprogdino, tačiau laikraščio
leidyba nesustojo: po mėnesio Vasario
16-osios proga buvo išleistas mašinėle spausdintas eilinis numeris.
„Laisvės varpas“ tapo daugiausia numerių išleidusiu partizanų periodiniu
laikraščiu. Nedaug atsiliko ir Žemaičių
apygardos leidinys „Laisvės balsas“, kurio išėjo 166 numeriai. Kiti
partizanų padaliniai teįstengė išleisti po keliasdešimt (o kai kurie - vos
3-4) laikraščio numerių.
Laikraščiai buvo dauginami dabar jau mažai žinomomis
priemonėmis: rašomąja mašinėle,
rotatoriumi (didžiausia pogrindžio spaudos dalis buvo dauginama šiuo
būdu), šapirografais ar tipografiniu būdu
(tik nuo 1950 m. Vakarų
srities Kęstučio ir prisikėlimo
apygardos pradėjo leisti savo spaudą iškiliuoju
tipografiniu būdu). 1944-1952
m. į MVD-MGB rankas
karinių-čekistinių
operacijų metu pateko 577 rašomosios mašinėlės ir spaudos dauginimo
aparatai[2].
Pogrindžio spaudos leidimo sunkumai ir pavojai visos
Lietuvos partizanams buvo panaš ūs.
Kiek reikėjo pastangų, norint pogrindžio sąlygomis išleisti laikraštį,
galima suprasti iš partizanų prisiminimų ar jų susirašinėjimo. L.
Baliukevičius
1949 m. savo dienoraštyje rašo: „Vasario 16-osios proga žadėjom
bent 4 lapų „Laisvės varpą“ išleisti, bet atrodo, išleisim tik vieno lapo,
nes nėra popieriaus. Kaip užkerėta: turim tušo, matricų - neturim
popieriaus, turim popieriaus - neturim tušo ar matricų[3]“.
Maironio rinktinės vadas Povilas
Morkūnas 1949 m. Prisikėlimo
apygardos vadui Leonardui Grigoniui rašė: „Atrodo, kad su jais [spaudos
dažais] - ateityje bus striukai. Kiek teiravomės iš savo šaltinių,
neįmanoma daugiau gauti. Spaustuvių darbininkams yra pranešta, jei pas
kurį rastų nors nuo batų tepalo dėžutę spaudos tepalo, tam gresia 25
metai. MVD tepalą smarkiai kontroliuoja“. Problemų kildavo dėl visko:
matricų, rotatorių, spaudos dažų, radijo aparatų; rašomoji mašinėlė
kainavo virš 8 000 rublių.
Partizan ų gretose
buvo keletas prieškario metais pasireiškusių talentingų rašytojų ir poetų,
tuo pat metu tapusių ir karo žurnalistais, pogrindinės spaudos leidėjais
ir redaktoriais: Bronius Krivickas, Mamertas Indriliūnas (žuvo
1945 m.), K. Bajerčius,
Kauno universiteto Filologijos fakulteto studentė
Diana Glemžaitė (žuvo 1949 m.). Visi šie partizanai
savo talentą, kaip ir gyvybę,
paaukojo laisvės kovai. Talentingiausias tarp partizanų buvo poetas B.
Krivickas (žuvo 1952 09 21 Raguvos miške (Troškūnų
r.)), kuris redagavo „Laisvės kovą“. 1950 m.
balandžio 12 d. apsuptas bunkeryje nusišovė
laikraščio „Aukštaičių
kova“ redaktorius B. Kazickas, 1952 m. rugsėjo
21 d. - to paties laikraščio
redaktorius B. Krivickas. Viena iš paskutinių
stipriausių partizanų spaustuvių sunaikinta 1953 m.
sausio 17 d. Kelmės raj. Pužukų km.
laikraštį „Vyčių
keliu“ leido net 5 000 egzempliorių
tiražu. Paskutiniai partizanų laikraštėliai - Žemaičių
apygardos Dariaus rajono partizanų Petro Oželio ir Felikso
Urbono 1959 m. leistas „Knygnešių
keliu“ ir buvusios Prisikėlimo apygardos Juozapavičiaus
tėvūnijos partizanų Stepono Erstikio
ir Kosto Liuberskio 1952-1957 m. leistas „Partizanų
šūvių aidas“ buvo spausdinami rašomąja mašinėle keliasdešimties
egzempliorių tiražu. Kai kurie leidėjai ir autoriai buvo suimti ir
nuteisti, tačiau dauguma jų
žuvo. Šiuo metu nustatyti straipsnių autorystę nėra lengva, nes tik labai
maža dalis autorių pasirašydavo literatūriniais slapyvardžiais. Toks buvo
karo žurnalistų likimas.
Ne mažiau svarbus buvo ir spaudos platinimas. Š į
rizikingą darbą daugiausia atlikdavo jaunimas - gimnazistai, studentai.
Daugeliui jų už tai teko atsėdėti lageriuose. Vien tik 1947
m. už antisovietinės
spaudos leidimą ir platinimą represiniai organai suėmė 640 žmonių. Vienaip
ar kitaip dauguma iš 8 tūkst.
suimtų inteligentų, moksleivių ar studentų buvo kaltinami pogrindinės
spaudos laikymu ir platinimu. Spaudos platinimo reikalu buvo išleista ir
keletas instrukcijų, kurios partizanus įpareigojo patiems gyventojams
paskaityti ir paaiškinti sudėtingesnius straipsnius.
Ne mažiau r ūpesčių
kėlė ir išsilavinusių autorių stoka. Per visą partizaninį karą štabų
pareigūnai nesiliovė ieškoję inteligentų, galinčių
bendradarbiauti pogrindžio spaudoje. Prie partizanų spaudos leidimo daug
prisidėjo kaimo mokytojai, studentai, vyresnių klasių gimnazistai, siuntę
į mišką savo straipsnius, eilėraščius. Dažniausiai
partizanai prašydavo laisvoje spaudoje bendradarbiauti kaimo mokytojus.
Per partizanin į
karą Lietuvoje išėjo ne mažiau kaip 54 pavadinimų periodiniai leidiniai ir
18 neperiodinių spaudos leidinių: Aukštaitijoje leista apie 15 periodinių
leidinių; Žemaitijoje - apie 10; Dzūkijoje ir Suvalkijoje - apie 13[4].
Taip pasibaig ė
karinės-rezistencinės spaudos laikotarpis. Pogrindžio žurnalistai ir
karinė-rezistencinė spauda daug prisidėjo, kad būtų ne tik informuojama
visuomenė, bet ir ugdomas visuomenės naujas požiūris į Lietuvos
demokratines tradicijas, skleidžiama informacija apie 1922 m.
Konstitucijos privalumą ir demokratinės respublikos atkūrimo būtinybę.
Šiuo atžvilgiu pogrindinė karinė-rezistencinė spauda daugiausia buvo
demokratinė savo turiniu, vertinanti ne autoritarinį valdymą, o
demokratines tradicijas.
II. LIETUVIŠKA SAVILAIDA 1972-1987 M.
Katalik ų
bažnyčios kronika.
Nuo partizaninio karo pabaigos iki 1972 m. labiausiai paplitusi
pasipriešinimo forma buvo lokalios pogrindžio organizacijos ir grupės,
kurios dažniausiai buvo KGB atskleidžiamos joms išleidus pirmąjį laikraščio
numerį ar vos vieną kartą išplatinus
atsišaukimus. Bet tik plačiai paskleista informacija
apie pažeidinėjamas žmogaus teises
darė poveikį sovietų valdžiai ir iš dalies saugojo protestų autorius nuo
represijų. Sektinu pavyzdžiu pasirodė rusų disidentų Maskvoje nuo 1965
m. leidžiamas savilaidos informacinis leidinys „Chronika tekuščich
sobytij“ (Einamųjų įvykių kronika),
kuris spausdindavo informaciją ir apie įvykius Lietuvoje bei kitose
respublikose.
1972- ųjų kovo 19
d. pasirodęs pirmasis Lietuvos
Katalikų bažnyčios kronikos (toliau tekste -
„Kronika“) numeris, buvo naujo pasipriešinimo sovietinei totalitarinei
sistemai etapo pradžia, galimybė ne
tik Lietuvoje, bet ir užsienyje paskleisti informaciją apie bažnyčios
ir tikinčiųjų
teisių pažeidimus, apie protesto akcijas dėl valdžios pareigūnų neteisėtos
veiklos, apie žmonių persekiojimą dėl politinių ir tautinių pažiūrų ir kt.
Tai buvo skaudžiausias smūgis melu, demagogija ir smurtu grindžiamai
sovietinei sistemai. Šią pogrindžio leidinio idėją, palaiminant ir
pritariant ištremtiesiems vyskupams J. Steponavičiui
ir V. Sladkevičiui,
įgyvendino kun.
Sigitas Tamkevičius.
„Kronika“ nuo 1972 m. kovo mėnesio
reguliariai (kas 2-3 mėnesiai)[5]
pasirodydavo nauju 40-50 puslapių
numeriu, kuriuose buvo aprašomi tikinčiųjų
diskriminavimo ir persekiojimo faktai vyskupijose, pateikiami protestų,
prašymų ir kitokių dokumentų tekstai su pasirašusiųjų pavardėmis ir kt.
Per 17 gyvavimo metų (1989 m. kovo 19 d. išėjo
81-as, paskutinis numeris) „Kronikoje“ buvo paskelbta informacija apie 5
000 tikinčiųjų
diskriminavimo atvejų, protesto akcijų ir kitų su žmogaus teisių
pažeidimais susijusių įvykių. KGB redakcijos nesusekė, leidinio rengimo ir
platinimo nesustabdė, nors buvo suimti ir nuteisti įvairiems kalinimo
laikotarpiams lageriuose su „Kronikos“ leidyba ir platinimu, perdavimu į
užsienį susiję 5 kunigai, 4 vienuolės ir 8 pasauliečiai
(tarp jų ir įžymus rusų disidentas
Sergiejus Kovaliovas). Net ir 1983 m. suėmus
pagrindinį leidėją
ir redaktorių kunigą S. Tamkevičių,
„Kronikos“ leidyba nesustojo, šią naštą toliau nešė kunigas Jonas Boruta
su profesonalia pagalbininkių vienuolių-lituanisčių
komanda[6].
Soviet ų valdžia
laikė ideologiškai kenksminga visa, kas buvo spausdinta iki karo Lietuvoje
ar vėliau lietuvių emigracijoje, nes tai neatitiko vyraujančios
marksistinės koncepcijos. Tokie
leidiniai turėjo būti išimti iš visų bibliotekų, vadovėlių, radę kratų
metu juos konfiskuodavo ir net bausdavo už jų laikymą. Plito draudžiamų
knygų, daugiausia išleistų prieškario Lietuvoje ir po karo išeivijos
leidyklose Amerikoje bei Europoje, perrašinėjimas, kopijavimas ir
platinimas. 1979-1989 m. veikė
ir didžiulius tiražus literatūros atspausdino stacionari pogrindžio
spaustuvė „ab“, dviejų pasišventusių žmonių, - Vytauto Andziulio ir Juozo
Bacevičiaus,
įkurta kalno viduryje iškastoje katakomboje. Iš viso iki 1989 m.
išspausdinta apie 55 000 knygų egzempliorių[7].
Pogrindžio spaudos /savilaidos/ plitimas
Po nes ėkmingų KGB pastangų
išaiškinti „Kronikos“ ir „Aušros“ leidėjus kasmet pasirodo vis nauji
pogrindžio leidiniai: „Laisvės šauklys“ (1976; Nr.
1-5, leidėjai - Kęstutis Jokubynas,
Antanas Terleckas), „Ateitis“ (1979-1980; Nr. 1-6),
„Lietuvos ateitis“ (1981-1983; Nr. 1-7; Povilas Butkevičius,
Algirdas Patackas), „Vytis“ (1976-1980; Nr.1-3, Antanas Terleckas, Julius
Sasnauskas, juos įkalinus, Nr.
4-6 - Vytautas Bogušis, Robertas Grigas), „Tautos kelias“ (1980-1981; Nr.
1-3), „Perspektyvos“ (1978-1981; Nr. 1-20, Albertas Zvicevičius,
Vytautas Skuodis, Nr. 21-22, Albertas Žilinskas, Stasys Stungurys), „Alma
Mater“ (1979; Nr. 1-4 Povilas Pečeliūnas[8])
ir t.t. Nors jie buvo skirtingų
idėjinių pakraipų, bet visi sudarė lietuviškos „savilaidos“ reikšmingas
dalis.
Lietuvos pogrindžio spauda gausumu, ypa č
1975-1980 m. laikotarpiu, išsiskyrė
ne tik SSRS, bet ir Rytų Europoje, o „Kronika“ buvo ilgiausiai be
pertraukos ėjęs pogrindžio leidinys Sovietų Sąjungoje.
8 dešimtme čio
pabaigoje - 9-ojo pradžioje Lietuvos komunistų
partija ir jos valios vykdytojas KGB metė dideles jėgas vis stiprėjančio
pasipriešinimo judėjimui slopinti,
nevengdami net fizinio susidorojimo. 1985 m.
balandžio 4 d. prie savo namo durų
Kaune automašinos mirtinai sužalojamas pogrindžio leidinio „Lietuvos
ateitis“ redaktorius, buvęs politinis kalinys Povilas Butkevičius.
Pogrindinės spaudos, patenkančios
į Vakarus, informacijos grįžimas į
Lietuvą per užsienio radijo laidas turėjo didelės įtakos visuomenės
sąmonėjimui, pilietiškumo ugdymui, baimės ir abejingumo nykimui,
demokratinių vertybių suvokimui.
Net prasid ėjus
naujiems politiniams procesams, 1986 m. Komunistų
partija tebesirėmė teroru. 1986 m. liepos mėnesį
suimamas „Pastogės“ ir „Lietuvos ateities“ leidinių
redaktorius A. Patackas, 1986 m. lapkričio
mėnesį - pusiau legalaus
kraštotyrinio sambūrio „Liaudies dainų klubas“ narys ir draudžiamos
literatūros daugintojas bei platintojas Gediminas Jokubčionis[9].
Bet jau nuo 1988 m. atsiranda nepriklausoma nuo LKP, necenzūruojama
alternatyvi spauda: „Atgimimas“, „Sąjūdžio žinios“, „Kauno aidas“ ir kt.
Lietuviška spauda išeina iš pogrindžio.
[1]
Kašėta, A., Kuodytė, D. Partizanų periodinė spauda. Laisvė
kovų archyvas. Kaunas, 1994, Nr. 12, p. 77.
[2]
Ten pat, p. 82–93.
[3]
Ten pat, p. 83.
[4]
Ten pat, p. 86.
[5]
Burauskaitė, B. The Unarmed Resistance (1954–1990). Resistance to the
occupation 1944–1990. Vilnius, 2002, p. 39.
[6]
Anušauskas, A., Burauskaitė, B. Baltijos laisvė – Europos atsakomybė.
Vilnius, 2002, p. 29.
[7]
Burauskaitė, B. The Unarmed Resistance (1954–1990). Resistance to the
occupation 1944-1990. Vilnius, 2002, p. 41.
[8]
Ten pat, p. 44.
[9]
Anušauskas, A., Burauskaitė, B. Baltijos laisvė – Europos atsakomybė.
Vilnius, 2002, p. 50.
|
|