THE EXPRESSION OF RESPONSIBILITIES AND OBLIGATIONS OF THE CHAIRMEN OF THE SEIMAS IN MARCH 11 SPEECHES
Santrauka
Straipsnyje analizuojamos pirmojo Nepriklausomybės dešimtmečio Seimo pirmininkų – Vytauto Landsbergio ir Česlovo Juršėno – proginės kalbos, pasakytos per Kovo 11-osios minėjimus Lietuvos Respublikos Seime.
Kovo 11-oji – ypatinga Lietuvos valstybės šventė, tačiau oratoriai nesitenkina šventine retorika, jie kalba apie praeitį ir dabartį, šios dienos politinę šalies tikrovę, paliečia svarbiausius metų laimėjimus ir skaudulius, aptaria valstybės vidaus ir užsienio politiką, skatina konkrečius Seimo narių veiksmus.
Iš analizuojamų žinomų asmenybių kalbų raiškos aiškiai matyti jų pozicijos, tikslai ir siekiai, prisiimtų įsipareigojimų ir atsakomybės samprata. Pagrindinis politinių kalbų tikslas – racionaliais argumentais įtikinti adresatą tuo, kas kalbama. Nepaisant retorinės raiškos skirtumų, vienos kitos dešiniųjų vedlio replikos kairiajai ar kairiųjų – dešiniajai pusei, abu oratoriai savo kalbose formuoja ir skleidžia universaliajai auditorijai artimus idealus ir vertybes, kelia viktimizacijos klausimus, brėžia tą pačią Lietuvos geopolitinės orientacijos kryptį.
Reikšminiai žodžiai: Lietuvos Respublikos Seimas; Kovo 11-osios kalbos; atsakomybė; įsipareigojimai; viktimizacija; geopolitinė orientacija.
Įvadas
Per dvidešimt Nepriklausomybės metų Seimui vadovavo 7 Seimo pirmininkai. Straipsnio analizės objektas – pirmąjį Nepriklausomybės dešimtmetį (nuo 1991 iki 2000 metų) Seimui vadovavusių dviejų asmenybių, Seimo senbuvių, Nepriklausomybės Akto signatarų devynios proginės kalbos, pasakytos per Kovo 11-osios minėjimus Lietuvos Respublikos Seime.
Ilgiausiai, net 6,5 metų, šiose pareigose išbuvo Atkuriamojo Seimo Pirmininkas Vytautas Landsbergis: nuo 1990 m. Kovo 11-osios iki 1992 m. lapkričio mėn. pabaigos ir nuo 1996 metų pabaigos iki 2000 m. spalio mėn. (per šį laikotarpį oratorius pasakė šešias Kovo 11-osios kalbas). Nuo 1993 m. vasario mėn. iki 1996 metų pabaigos Seimui vadovavo Česlovas Juršėnas. Šis oratorius pasakė tris progines Kovo 11-osios kalbas, bet didele apimtimi (žr. iliustraciją) jos prilygsta šešioms V. Landsbergio kalboms.
Proginės šventinės kalbos sakomos minėjimuose, susirinkimuose, iškilminguose posėdžiuose. Taip pat šventinė kalba gali būti skirta žymaus valstybės įvykio ar nusipelniusio asmens sukakčiai paminėti ar apdovanotiesiems pagerbti. Valstybiniams jubiliejams skiriamos kalbos yra oficialesnės, dalykiškesnės, gali būti su akademiškumo atspalviu, šventiškai rimtos, iškilmingos.
Andrew D. Wolvinas, Roy‘us M. Berko ir Darlyn R. Wolvin išskiria tris pagrindines oratorių sakomų proginių kalbų funkcijas: 1) išaiškinti klausytojams socialinį pasaulį; 2) pademonstruoti oratoriaus iškalbą; 3) formuoti ir skleisti visiems bendrus idealus. Doris Graber nurodo, jog sakydami progines kalbas politikai siekia: skleisti informaciją, formuoti ir sudaryti dienotvarkę, interpretuoti ir susieti įvairius faktus, atlikti ateities ir praeities projekcijas bei skatinti konkrečius auditorijos veiksmus.
Analizuojamos kalbos atlieka čia išvardytas 1 ir 3 funkcijas ir Doris Graber išvardytus siekius. Atliktas tyrimas naujas ir aktualus, nes pristatomos žinomų politikų kalbos ligi šiolei nebuvo išsamiau aptartos. Straipsnio tikslas – išanalizuoti abiejų Seimo pirmininkų atsakomybės ir įsipareigojimų retorinę raišką, palyginti jų poveikį klausytojams. Vadovaujantis politinėje komunikacijoje žinoma retorine strategija – apžvelgti abiejų oratorių keliamus viktimizacijos klausimus, atpažinti nusibrėžtą Lietuvos geopolitinės orientacijos kryptį.
Kalbos nagrinėjamos aprašomuoju, analitiniu ir lyginamuoju metodais, politinės komunikacijos ir retoriniu aspektais, juos jungiant į nedalomą vienetą.
Kovo 11-osios kalbų svarba ir reikšmė
Kovo 11-oji – ypatinga Lietuvos valstybės istorijoje, nes būtent šią dieną 1990 metais buvo atkurta ir pratęsta nepriklausomos Lietuvos egzistencija. „Trys datos aukštai iškyla virš visų, jos pačios švenčiausios Lietuvai <...>. Tai 1253 m. liepos 6-oji – Lietuvos valstybės gimimo, karaliaus Mindaugo karūnavimo diena, 1918 m. Vasario 16-oji – Lietuvos antrasis gimimas po carinės Rusijos šimtametės priespaudos ir, pagaliau, 1990 m. Kovo 11-oji – Lietuvos nepriklausomybės ir demokratijos atkūrimas po penkių dešimtmečių komunistinio režimo. Visos jos, šios datos, susijusios nenutrūkstančiais tautos būties saitais, logiška seka. Jos yra negęstančios vilties šaltinis ir istorijos faktas. Jos – mūsų brangiausias tautinės savimonės kapitalas. Jos, pagaliau, yra tasai didysis žodis – LIETUVA“ (Č. J., 1995).
Nuo pat pirmųjų Nepriklausomybės atkūrimo metinių minėjimo Kovo 11-oji tapo naujausių laikų mūsų valstybės tikslų siekimo simboliu. Abu šiame straipsnyje analizuojamų kalbų autoriai ne tik mintimis grįžta į netolimas pačių išgyventas dienas, kai „Lietuva galėjo pakilti, arba, kitaip sakant, mes gavom istorinį šansą“ (Č. J., 1994); kai „pakeitėme <...> vergišką būvį į didelę laisvės ir atsakomybės naštą“ (V. L., 1999), ne tik prisimena Kovo 11-osios prieigas ir nepamirštamos nakties detales, bet ir konstruoja realią dabarties, šios dienos politinę šalies tikrovę, paliesdami svarbiausius metų laimėjimus ir skaudulius, aktualijas ir problemas, kas padaryta, o kas dar ne, aptardami šalies vidaus ir užsienio politiką, tarptautinę situaciją.
Iliustracija. Lietuvos Respublikos Seimo vadovų Kovo 11-osios kalbų apimtys (žodžiais)
Analizuojamų kalbų autoriai yra poliarinių – dešiniųjų ir kairiųjų – sparnų reprezentantai. Kartais, kalbant aš vardu, tai pasakoma visai atvirai: „Aš kalbu daugiau apie save ir kairiąją pusę“ (Č. J., 1994). Tačiau abu oratoriai, būdami Seimo vadovai, stengiasi išreikšti bendrą visų juos išrinkusių Seimo narių ir visų jais pasitikėjusių tautiečių poziciją: „Tebūna Kovo 11-oji atmintina diena visiems be išimties, nepriklausomai nuo mūsų politinių, tautinių, religinių skirtybių ar kokių nors įsitikinimų. <...> Susiskaldymas neveda prie pergalės, susiskaldymas veda prie pralaimėjimų“ (Č. J., 1994). „Kita vertus, mėginkim suvokti, kad tai nėra tariamas tautos suskilimas į dvi dalis atkūrus Nepriklausomybę. Ir vieni, ir kiti esame tie patys Mes, šios žemės žmonių visuma, už ją kartu atsakingi“ (V. L., 2000). Abu oratoriai pripažįsta narystės Europos Sąjungoje svarbą ir naudą ir pabrėžia, jog „pirmiausia abipusiai įsipareigojimai, vadinasi, ir mūsų įsipareigojimai, o tik po to abipusė nauda“ (Č. J., 1994).
Oratoriai kalba apie Kovo 11-osios iškovojimų reikšmingumą, o džiugesį išreiškia panašia mintimi, rodančia, kad nieko nėra svarbiau kaip būti savos žemės šeimininkais: „Mes turim savo nacionalinę valiutą – litą. Pagaliau turim! <...> Pagaliau mes patys tvarkomės krašte, ūkyje. Ar geriau, ar blogiau, bet patys tvarkomės, realiai turim valdžią ir tą valdžią įgyvendiname“ (Č. J., 1994). „Čia mūsų žemė <...> dabar tvarkomės atgautuose protėvių namuose“ (V. L., 1999). Panašiai 1920 metais Steigiamajame Seime kalbėjo Vaižgantas apie nepriklausomos, savarankiškos tautos laisvės pojūtį: „Mes jau nebe <...> baudžiauninkai, kuriems nuolat graso priespaudos rykštės, <...> mes jau sau žmonės. Norėsime – plačiai žengsime, norėsime – susipančiosime. Kaip išmanysime, taip save ganysime, kaip nujėgsime, taip pažangos kelią išsirinksime. <...> esame laisvi klysti, esame nekliudomi ir taisytis.“
Daugeliu požiūrių šių gana skirtingų asmenybių – V. Landsbergio ir Č. Juršėno – mintys, kaip rodo analizė, paremia viena kitą, kviečia Seimo narius ir visą tautą prisiimti atsakomybę, vykdyti duotus įsipareigojimus Kovo 11-ajai. Sąmoningai mūsų čia pavartotas ne galininko, o naudininko linksnis, nes Kovo 11-oji, kaip Laisvės ir Atsakomybės simbolis ir nesutraukoma jų jungtis, ypač V. Landsbergio kalbose, supoetinta, personifikuota: jai pasižadama, jai suteikiamas žodis, ji kalba, klausia, stebisi, su priekaištu žiūri į tautos dvasinį nuosmukį.
Oratoriai kalba apie tai, kad iš Seimo narių, visos tautos išrinktųjų, žmonės laukia gyvenimo pasikeitimų, todėl kelia bendrąsias dorovines vertybes – pareigos jausmą, sąžiningumą, abu pasisako už taiką, vienybę, santarvę ir demokratiją. Antra vertus, „Demokratijos kelias niekada nebuvo lengvas. Juk pati sąvoka „tautos valdymas“ reikštų, kad tai nuostatų, nuomonių, įsitikinimų derinimas“, – sako Č. Juršėnas ir savo požiūrį sustiprina vaizdinga sentencija: „Kiek galvų, tiek razumų“ (Č. J., 1995). Kartu oratorius formuluoja maksimą: gali skirtis Seimo frakcijų taktikos, bet strategija lieka bendra, kaip ir bendras tikslas – Lietuvos vidaus ir užsienio politikos stiprinimas, jėgų balansas ir nuoseklumas (Č. J., 1994).
Kartais, galima sakyti, vyksta dviejų sparnų poleminis dialogas ieškant tiesos ir atsakymų. Tas dialogas netiesioginis (kalbant mes vardu, taigi prisiimant bendrą visų Seimo salėje sėdinčių klausytojų atsakomybę), išreikštas daugiau poteksčių ir metaforų kalba, kartais ir tiesiogine replika.
Jau pirmojoje dešiniųjų autoriteto Kovo 11-osios kalboje girdėti neatšaukiamas „ir paprastas tvirtas ryžtas nebendradarbiauti su okupantais ar jų statytiniais, nedalyvauti jų apgaulingose politinėse akcijose. <...> Nereikia remti blogio, net jeigu pasiūlytų cigaretę ar apelsiną“ (V. L., 1991). Oratorius principingai nusiteikęs ir kitose kalbose – iki pat paskutinės, neina į jokius kompromisus ir atsakingai įspėja Seimo narius ir, žinoma, visus tautiečius („<...> visi Lietuvoje, kurie mane girdite!“): „Kol Rusija ir Baltarusija pasuks į demokratijos kelią, turime būti ramiai protingi, gal kaip estai“ (V. L., 2000). Tik taip šis oratorius suvokia galįs vykdyti pareigą tautai, sau, laisvės kankiniams.
Antrosios kadencijos pabaigoje, mūsų valstybės situacijai esant jau kitokiai, V. Landsbergis pripažįsta ir kitokią galimą realybę: „Mes norime gražiai sugyventi su visais kaimynais, turėti bendrų tikslų, jų tarpe ir visuotinę taiką, ir pelningą verslą naftos ūkyje. Kai visos pusės norės, taip ir bus. Daug klausimų sėkmingai sprendžiam būtent geros kaimynystės pagrindu“ (V. L., 2000). Bet oratorius visada laikosi savo griežtai nusibrėžtos ir tiesiai išvestos linijos: „Mes nesutiksime, kad gerų santykių, geros kaimynystės gerumo laipsnį matuotų tiktai kitas didelis partneris, kartais dar paaiškinantis: duokit gerus santykius, kaip aš suprantu, o jei ne, tai pamatysit, kas bus!“ (V. L., 2000). Kitaip kalbėdamas oratorius jaustųsi balsavusiuosius, įpareigojusiuosius apvylęs, nepateisinęs mandato, netesėjęs žodžio (V. L., 1997).
Kairiųjų reprezentantas tokius, jo nuomone, per griežtus dešiniųjų (ypač jų autoriteto) santykius su kaimynėmis Rusija ir Baltarusija įvardija metaforiškai: „Mes neturėtume laikytis visais atžvilgiais pasišiaušusio ežio taktikos“ (Č. J., 1994), tą priekaištą sušvelnindamas daugiskaitiniu įvardžiu mes, taigi ir pats prisiimdamas atsakomybę už tokią elgseną. „Aš esu įsitikinęs, kad šiandien mes geriau nei prieš ketverius metus suvokiame savo galimybes, geriau suvokiame save kaip valstybės piliečiai. <...> Lietuva pagaliau turi nuolatinę, be to, tautos referendumu patvirtintą Konstituciją. <...> Turim tautos išrinktą Prezidentą, turim aktyviai veikiantį Konstitucinį Teismą“ (Č. J., 1994).
Pati Kovo 11-oji įpareigoja dabarties veiksmams ir uždeda atsakomybę ateičiai
„Kovo 11-oji – tai mūsų šiandiena, mūsų aktualijos ir mūsų ateities viltys“ (Č. J., 1996); Kovo 11-oji – „išganymas ir atpirkimas“ (V. L., 1992); „Kovo 11-oji – tai mūsų likiminis pasižadėjimas Lietuvai, sau ir palikuonims. Ištesėkime“ (V. L., 1997). Tokios Kovo 11-osios definicijos pirmiausia yra vidinis Seimo pirmininkų imperatyvas sau, jis netapatintinas su išoriškai uždėtu aukštų Seimo Pirmininko pareigybių svoriu, su Nepriklausomybės Akto signatarų priederme. Nors visiškai jų atskirti irgi nederėtų. Tai netapatu, bet siektina, kad formaliai išrinkto pirmininko pareigybių našta nenusvertų vidinių jo paties įsipareigojimų, kuriuos oratoriai vadina artimos reikšmės sinoniminiais arba artimai susijusiais žodžiais, vienas į kitą pereinančiais tarsi kokiais tiltais: įsitikinimas, įsipareigojimas, pasižadėjimas, užduoties apsiėmimas, pasirinkimas, apsisprendimas, pasiryžimas, nusistatymas. Be įsitikinimo ir pasirinkimo nėra įsipareigojimo, be apsisprendimo ir pasiryžimo neįsivaizduojamas atsakomybės jausmas. Be tvirto nusistatymo ir ryžto apskritai neegzistuoja joks įsipareigojimas. Sangrąža si rodo veiksmo kryptį į subjektą, patvirtina viduje nešiojamą, širdyje jaučiamą, o ne kieno nors iš šalies uždėtą pareigą ir iš jos kylančią atsakomybę. Seimo pirmininkai primena visiems esantiems ir būsiantiems Seimo nariams, laisvu apsisprendimu davusiems priesaiką ir priėmusiems moralinį įsipareigojimą, – gyventi nuolat jaučiant savo pačių atsakomybę už Laisvę, už tautos žmones, už tai, kas vyksta ar vyks Lietuvoje.
Ryškūs Kovo 11-osios išgyvenimai ir vidinė atsakomybė neleidžia oratoriams užsimiršti dabarties problemose. Visose kalbose prisimenama tautą ir valstybės istoriją sergstinti praeitis, be kurios nebūtų ir dabarties.
Abiejų Seimo pirmininkų kalbose prisimenamas pavojingas kelias, kurį „nuėjome siaura kūlgrinda per pelkes į šventą ir saugantį alką. Į Lietuvos nepriklausomybę“ (V. L., 1991). Tas kupinas rizikos ir pavojų kelias – jau praeitis, jau užversti istorijos lapai, „tirštai primarginti svetimų lietuviui ir ne tik lietuviui žodžių, idėjų, prasmių“ (Č. J., 1994). Č. Juršėnas akcentuoja buvusį svetimą pasaulį, kuriame net tie patys žodžiai turėjo kitokią prasmę. Tą mintį po ketverių metų, kalbėdamas apie praeitį, apie Sąjūdžio laikus, išplėtos ir sukonkretins V. Landsbergis. „Čia Sąjūdis (cituoju) „kels savo arba rems tuos kandidatus, kurie yra viešumo, demokratijos ir suvereniteto šalininkai“. Žodžiai buvo tie patys kaip Maskvoje, bet Lietuvoje gaudavo kitą turinį“ (V. L., 1998).
Ir vienas, ir kitas oratorius nepamiršta šventinėje kalboje padėkoti, „ir ne šiaip sau iš pareigos“ (jaučiama, kad tai iš tiesų nėra tik ceremonialo dalis) tiems, kurie toje praeityje padėjo atlaikyti ir išsilaikyti, iškentėti, nenusiristi į prarają, nepaskęsti posovietinėje pelkėje, vykdyti tautai duotą pažadą. Tai iš tiesų ne šiaip sau pareiga, tai daugiau įsipareigojimas – jautriu žodžiu pažadinti Lietuvos žmonių atmintį, kad jie pasijustų gyvą Lietuvos istoriją, tautą, valstybę ir jos sostinę jaučiančiais piliečiais. Praeitį, arba istoriją, reikia saugoti, reikia daug prisiminti ir nieko nepamiršti. Praeitį reikia saugoti nuo istorijos perrašinėtojų, mėgėjų iškraipyti net švenčiausias idėjas. Penkmečio kalboje Č. Juršėno minimi „visi tėvynainiai, savo ryžtu, savo meile Tėvynei, savo širdies kaitra istorijon įrašę Kovo 11-ąją“ (Č. J., 1995), rezistencijos dalyviai, tremtiniai ir politiniai kaliniai, Katalikų Bažnyčia ir „Lietuvos Katalikų Bažnyčios kronika“, Sąjūdis ir Savarankiškoji Lietuvos komunistų partija. Oratorius dėkoja visoms valstybėms, pripažinusioms Kovo 11-osios Aktą. Jo žodžiais, „amžiną šlovę ir tautos atminimą nusipelnė mūsų nepriklausomybės aukos, Lietuvos sūnūs ir dukra, žuvę ginant laisvą televizijos žodį, Medininkų pasieny...“ (Č. J., 1995).
V. Landsbergis, primindamas Kovo 11-osios iškovojimus, turi aiškų tikslą, kad Lietuvos žmonės nepamirštų, dėl ko kovota, dėl ko žūta (nes tada nebelieka ir atsakomybės jausmo dabartyje), kad nenusmuktų tik į gyventojų, teritorijos ar minios lygmenį. „Mes – ne teritorija, – šaukė žmonės, – mes tauta!“ (V. L., 1999) Kalbėtojui itin prakilnus žodis tauta. Jo žodžiais, „nusikratyti jungą“ gali tik tauta, jaučianti dėkingumą tiems, kurie padarė, kad Lietuva būtų, nes jei ne tauta, galėjo būti viskas kitaip, galėjo ir nebebūti Lietuvos. Lietuva nebūtų „visavertė valstybė“, o tik kraštas, šalis, teritorija.
Č. Juršėnas tvirtina panašiai. Retoriškai klausdamas, kas gi lėmė šį Kovo 11-osios laimėjimą, taip pat akcentuoja žodį tauta, tris kartus anaforiškai kartodamas loginį sinonimą jos, t. y. tautos: „Žinoma, visų pirma pati tauta, jos įsitikinimas, jos pasiryžimas, jos nusistatymas padaryti taip, o ne kitaip, atsilaikyti, išsilaikyti, iškentėti, bet padaryti būtent taip, t. y. atkurti, atstatyti Nepriklausomą Lietuvos valstybę“ (Č. J., 1994).
Bet abu oratoriai kiekvienoje kalboje iš ekskurso į praeitį visada grįžta į dabartį. Kokios tos problemos, kokia ta dvasinė degradacija, kliudanti gyventi dabar? Č. Juršėnas mini „atsivėrusias pralobimo galimybes, suktumą, vagystes, reketą, kyšininkavimą, fizinį smurtą“ (Č. J., 1995). V. Landsbergis taip pat mini panašias ydas, jį gąsdina valstybės piliečių pasyvumas, nevalstybiškas mąstymas, pilietinio pareigingumo trūkumas. „Šiandien Lietuvoj įsivyrauja bukas materializmas, šen ten kyšo blizganti prabanga be prasmės, pernelyg daugeliui piliečių graudžiai skurstant. <...> Slegia prarastų iliuzijų pojūtis, kai net atspariausi pradeda nusiminti, nepriklausomybės idealistai blaškosi iki depresijos arba vėl traukiasi, kaip gūdžiu sovietmečiu, į vidinę išeiviją. Atseit, valstybės reikalai arba politika – nemalonus, nešvarus dalykas, verčiau pabūsiu nuošalėje. Tai gali tapti grėsminga pačiam valstybės likimui“ (V. L., 2000).
Per savo asmeninę patirtį ir savo poziciją oratoriai išsako valstybės politikos poziciją. V. Landsbergis, kaip šachmatų didmeistris, įtaigiai svarsto kartu su auditorija, kelia klausimus ir numato kelis galimus ėjimus į priekį. Svarbiausia jo pareiga – pamankštinti tautos žmonių smegenis (jo kreipiniuose paprastai minimi ne tik ekscelencija prezidentas, garbūs svečiai, malonūs kolegos Seimo nariai, sėdintys Seimo salėje, bet ir „visi dalyvaujantys ir girdintys“, „visi Lietuvoje, kurie mane girdite!“), paraginti, kad jie nesnaustų, netingėtų, patikėtų savo jėgomis, kad kurtų tautos gerovę, teisingumą, taip sunkiai iškovotą laisvę ir laimę patys čia, Lietuvoje, tik taip galima tikėtis gražesnės ateities. Laisvė ir nepriklausomybė nėra vienkartinis aktas, jomis reikia rūpintis, jas puoselėti reikia visados.
Č. Juršėno kalbose taip pat girdėti susirūpinimas ir atsakomybė už tai, „ar tvirtus tiltus į ateitį statome“ (Č. J., 1994). Suprasdamas, kad vidinis įsipareigojimas dirbti tautai nesibaigia su Seimo kadencija („Praeis dar kiek laiko <...> ir mūsų vietas užims kiti“), oratorius prisipažįsta nenorintis, kad „minėtų mus ir mūsų darbus bloguoju, todėl darykime, dirbkime, stenkimės“, ir Seimo narius, ir visus Lietuvos žmones kviesdamas „statyti tvirtus, patikimus ateities tiltus šeimoje, darbo vietoje, visuomenėje“ (ten pat).
„Tegu visi pasirašiusieji po Kovo 11-osios atkuriamojo Akto tekstu ir visi prisidėję darbais šiandien suvokia laikotarpio svarbą ir savo pačių atsakomybę. Mane taip kalbėti paskatino atsakomybės jausmas, dar kartą prisiimu atvirumo kaltę. Ačiū Jums“, – tokia vienos iš V. Landsbergio kalbų, pasakytų 2000 metų Kovo 11-osios proga, pabaiga, joje išsakyta oratoriaus pozicija gerai parodo, kad tie atsakomybės žodžiai padiktuoti rūpesčio dėl tautos ateities.
Atsakomybė už tautos ateitį įpareigoja būti atviriems ir teisingiems, drąsiai įvardyti pavojus, įspėti dėl galimo lemtingo, neatsargaus žingsnio, neapgalvoto žodžio, dėl galimų klaidų, kurių neneigia ir patys oratoriai: „Per dvejus metus kad ir karo sąlygomis, o gal ypač dėl to, galėjom čia daugiau pažengti“ (V. L., 1992); nebijoti prisipažinti ir išpažinti, pasakyti, „kas pasiekta, padaryta ar nepadaryta, o gal ir blogai padaryta“ (Č. J., 1994). Ne vienoje oratorių kalboje minima ir pozicijos bei opozicijos problema: „Turėtų išnykti ir gerokai paplitęs kai kurių politinių jėgų pakaitinamas nihilizmas, maždaug pagal principą: kol mes ne valdžioj, tai Lietuvoj nieko gero ir būti negali“ (Č. J., 1995).
Valstybės geopolitinės orientacijos krypties raiška
Visose šventinėse Kovo 11-osios minėjimo kalbose oratoriai ne tik išreiškia susirūpinimą dėl ką tik Nepriklausomybę atgavusios šalies ateities, bet ir formuluoja aiškią valstybės geopolitinės orientacijos kryptį.
Jau pirmoje, 1991 m. pasakytoje, V. Landsbergio kalboje nubrėžiama aiški takoskyra ir galimi pasirinkimai, kuriuos privalo padaryti Lietuvos žmonės: „Mes turime keletą pasirinkimų. Bręsti ir augti – kaip mokė Lietuvos kardinolas pirmose pamaldose prie atgautos Vilniaus arkikatedros... <...> Telktis ir dirbti – Lietuvos naudai ir žmonių gėrybei arba gerovei. Taip mokė Vincas Kudirka, kaip giedame savo valstybės Himną ir Tautos giesmę. Turime ir dar vieną pasirinkimą. Raustis ir drumsti. Raustis po dar nesutvirtėjusiais atstatomos valstybės pamatais, drumsti Nepriklausomybės dangų svetimo nuodingo eterio garais ir niekinančio netikėjimo dūmais“ (V. L., 1991). Vėliau klausytojams galimos pasirinkimo alternatyvos aiškiai įvardijamos geopolitinėmis pasirinkimo kryptimis – Rytai arba Vakarai. „Kovo 11-oji išryškino dar ir kitą požiūrių arba orientacijų takoskyrą. Vieniems išganymas ir išganytojas šmėkščiojo tik Rytuose, ar jis vadintųsi Michailas, ar nafta <...>. Kitiems Lietuva rodės gavusi vienintelę, gal paskutinę progą – gelbėtis pačiai. <...> Darykim patys, o po to anksčiau ar vėliau parems Vakarai, pripažins Rytai. Ši takoskyra vėlgi ryškino du požiūrius į Nepriklausomybės turinį: pajungtą Rytams ar įsijungiantį į Vakarus“ (V. L., 1992).
Česlovas Juršėnas išryškina konkrečius uždavinius ir įvardija norimą jų pasiekimo datą: „Reikėtų siekti, kad pirmąjį nepriklausomybės atkūrimo dešimtmetį 2000-aisiais metais Lietuva pasitiktų būdama tikrąja Europos Sąjungos nare“ (Č. J., 1995). Tačiau čia pat oratorius išreiškia ir susirūpinimą dėl beatodairiško tikslų siekimo. „Norėtume lėkti į tą Europą kaip plaštakės į šviesą, pavydžiai sekame, ar koks kaimynas mėnesiu ar metais anksčiau neįstos į tą ar kitą organizaciją. <...> Iš tikrųjų žengiant į Europą reikia rodyti daugiau orumo, turėti savo poziciją, labiau pasitikėti savais ekspertais, kad neatsitiktų taip, jog buvusiąją priespaudą pakeistume kito pasaulio kosmopolitinėmis, pragmatinėmis nuostatomis, masinės kultūros surogatu. Tokius pavojus mato ne bet kas, o popiežius Jonas Paulius II, įvairių Vakarų šalių intelektualai <...>.“ (Č. J., 1996).
Jau įtvirtinus politinę valstybės nepriklausomybę analogiški Rytų ir Vakarų geopolitinės orientacijos pasirinkimo variantai naudojami kalbant apie šalies energetinius projektus ir Lietuvos nepriklausomybę nuo didžiojo kaimyno energetinių išteklių. V. Landsbergis savo kalboje pabrėžia, jog „esame ir antrame Nepriklausomybės įtvirtinimo etape – ar pasieksime energetinės nepriklausomybės Rytų ir Vakarų bendradarbiavimo pagrindu, Lietuvai dalyvaujant, ar liksime Rytų energetinės imperijos dalimi“ (V. L., 1999).
Nepaisant išskiriamų pasirinkimo alternatyvų, abu oratoriai savo kalbose aiškiai nubrėžia Lietuvos geopolitinės orientacijos kryptį – Vakarus: „Pasirinkimas čia, gerbiamieji, kuklus: arba Europos Sąjunga, arba trempiama šalikelė. Europos Sąjunga ir NATO išlieka mūsų pagrindiniai siekiai“ (Č. J., 1996); „Lietuva nesvyruos kaip neaiški gėlelė pasaulio pagairėje; ji bus arba demokratiniuose Vakaruose, arba autoritariniuose Rytuose“ (V. L., 2000).
EGO-HIC-NUNC triados raiška oratorių kalbose
Kalbos filosofijoje ir retorikoje pasakymo ego-hic-nunc aktualizavimu pabrėžiamas semantinis šnekos akto kriterijus, kaip aktyvaus gyvenimo atspindžio ir atviro, gyvo kalbėjimo raktas (tokio požiūrio į šią triadą ir laikomasi straipsnyje).
Lotynišką formulę ego-hic-nunc (aš-čia-dabar) sudaro pagrindinis šaltinis (lot. origo), t. y. trys nurodomieji žodžiai, esminiai deiktiniai (gr. deixis – rodymas arba nuorodos) išeities punktai tam tikroje situacijoje, iš kurių kalbamas reikalas tampa aiškus ir ryškus: 1) tikslus asmuo (ego – aš, tu, mes, jie ir pan.); 2) konkreti erdvė arba vieta (hic – čia, šioje vietoje, šiame mitinge, šioje salėje, susitikime, gali būti tekste, diskurse ir pan.); 3) tikras laikas (nunc – dabar, šią valandą, po to, praeity, vakar ir pan.). Pasakymą ego-hic-nunc pirmasis kalbos mokslui pritaikė vokiečių psichologas Karlas Bühleris.
Aptariamose kalbose retorine komunikacine priemone ego-hic-nunc oratoriai gali daryti projekciją ir į praeitį, bet klausytojams atrodys, kad viskas vyksta čia ir dabar, jų akims ir ausims (lot. ad oculos et ad aures), o ne kažkada.
Kurti ego-hic-nunc aplinką, dialogizuoti kalbą padeda tiesioginė kalba, menamasis dialogas, retorinės minties figūros: subjekcija (retoriniai klausimai, į kuriuos iš karto atsako pats kalbėtojas), sermocinatio (pramanyta kito realaus žmogaus kalba) ir prozopopėja, arba fictio personae (personifikuotos būtybės pramanyta kalba). Apie Ciceroną, monologinėse kalbose mėgusį vartoti čia minimas figūras, rašoma: „Monologinis dialogas tarsi vyksta spontaniškai hic et nunc.“
Šiomis retorinėmis priemonėmis, kurios neabejotinai turi sakytinės kalbos raišką, itin išmaniai naudojasi V. Landsbergis. Oratorius geba susitapatinti su pramanyta būtybe ir prabilti į klausytojus. Pavyzdžiui, personifikuota Kovo 11-oji (prozopopėjos figūra): „Šiandien pati Kovo 11-oji ateina prie mūsų sienos į rytus ir klausia: kur mano valstybė? Nejau šitas apsileidimas, šita dvasinė degradacija – tai Lietuva?“ (V. L., 1997). „Misterio Gorbačiovo“ arba kitų oponentų (kuriuos oratorius vadina jie) kalbos elementų intarpai, įvesti kaip kitų kalbėtojų balsai, sudaro gyvo ir tikroviško pokalbio iliuziją. Mes išgirstame trumpas ekspresyvias replikas esamuoju laiku. Pats oratorius ego-hic-nunc priemonių raišką aktualizuoja, čia pat atsakydamas oponentui, ryžtingai jam paprieštaraudamas.
EGO (aš). Aptariamose kalbose abu oratoriai neretai kalba pirmuoju asmeniu (žr. lentelę ir priedus), niekada nevengia atsakomybės už subjektyviai išsakytą nuomonę, už duotą pasižadėjimą: „Deja, už pergalę sienų kare Lietuvai vėlgi teko užmokėti aštuonių pareigūnų gyvybėmis. Ir Vokietijos, ir Rusijos atstovai Antakalnio kapinėse pasmerkė tokius kruvinus kovos prieš Lietuvą būdus, o aš tada pasakiau prie karstų verkiančioms moterims: toliau taip nebus“ (V. L., 1997). Šie aš vardu papasakoti prisiminimų intarpai nužymėti asmenine atsakomybe ir asmeniniu patyrimu, todėl tokie paveikūs. Ir iš tiesų tas taupiais žodžiais ištartas pasižadėjimas įvykdytas: toliau taip nebebuvo – sovietinis dalinys OMON buvo išvestas. Po tokių oratoriaus žodžių, kuriuos palydi konkretūs darbai, klausytojai patiki Seimo Pirmininko teigimu, kad jam Kovo 11-oji iš tiesų yra „pasižadėjimas Lietuvai, sau ir palikuonims“ (V. L., 1997) ir kad tai nėra tik žodžiai. Tas pasižadėjimas duotas autoritetingu aš vardu ir ištesėtas!
Analizuojamos kalbos liudija: aš esu čia, šiame realiame Lietuvos valstybės gyvenime, šioje tautos situacijoje, kasdienėje dabarties erdvėje, kalbu „visai Lietuvai matant ir girdint“ (V. L., 1991). Savita frazeologija, autorinės sentencijos, taikli sparnuota frazė lydi dažną V. Landsbergio kalbą, aktualizuoja ir sukilnina tokį pasiryžimą, nusiteikimą veikti asmeniškai. Tiesioginė šnekamoji raiška, įterpti dialogai, nuolat palaikantys pokalbį su klausytojais, teikia V. Landsbergio kalboms šnekiškumo įspūdį, leidžia atsirasti asmeniniam ryšiui su klausytojais, kuria pasitikėjimo ir bendros atsakomybės atmosferą.
Č. Juršėnas kalba oficialesniu, neutralesniu stiliumi nei V. Landsbergis, bet taip pat vengia beasmenės formos. Svarbiais momentais aš pramaišiui su daugiskaitiniu mes oratorius vartoja gana gausiai (žr. lentelę, kurioje matyti, kad 1994 m. kalboje įvardis aš pavartotas 39 kartus, o mes – net 120 kartų), taip pat drąsiai ir tvirtai išsako asmeninį požiūrį savitais vertinimo žodžiais, dažniausiai asmeninį įvardį sutvirtindamas modaliniais įterpiniais ar juos lydinčiais komentarais: aš esu įsitikinęs, aš taip pat drįstu tvirtinti, aš manau, mano manymu, aš manyčiau, kaip minėjau, prašau juos priimti kaip ir mano žodžius, aš čia turiu, gerbiamieji, galvoje, aš avansu dėkoju, žinoma. Kai V. Landsbergis netiesiogiai užsimena, kad kartais perdėtai ir nepelnytai didinami „savarankiškos komunistų partijos“ nuopelnai Kovo 11-ajai, A. Juršėnas į tokias jau įprastas dešiniųjų vado replikas kitoje kalboje atsako aiškiai suformuluota, tvirta savo nuomone: „Mano manymu, demokratija baigiasi tada, kai viena partija ar politinė jėga pasiskelbia neklystanti, tik ji viena esanti pašaukta tvarkyti valstybės ir žmonių reikalus“ (Č. J., 1995). Tiesiai sakant, žodžiais viena partija ar politinė jėga oratorius taip pat replikuoja, kad esą tik vieni dešinieji mano esantys įsipareigoję Kovo 11-ajai ir įpareigoti Kovo 11-osios. Taikiai kviesdamas nesiskirstyti į stovyklas, siekdamas santarvės, toje pačioje kalboje Č. Juršėnas paliečia, jo žodžiais tariant, skaudų klausimą ir gana nuoširdžiai aš vardu prisipažįsta: „Daugiau kaip 20 metų aš buvau Lietuvos komunistų partijos narys. Jaučiu moralinę atsakomybę už tuos, kurie partijos vardu darė nusikaltimus tautai ir Lietuvos valstybei. Todėl šiandien noriu atsiprašyti visų tų Lietuvos žmonių, kurie tais sunkiais laikais buvo persekiojami, tremiami, nuskurdinti... Tik atsiprašę mes užbaigsime atgailą ir galėsime siekti tikros santarvės“ (ten pat).
Pereidami iš pirmojo asmens formos aš (manęs, man, mane, manimi, manyje) į daugiskaitinį mes (mūsų, mums, mus, mumis, mumyse), kuris taip pat yra paveikus, oratoriai kalbasi ir su Seimo salėje sėdinčiais kolegomis, ir su bendruomene, su kuria tapatinasi, jiems rūpi, kas dedasi čia ir dabar, visada žino šiandienos problemas.
Lentelė. Įvardžių aš ir mes vartojimo dažnumas Lietuvos Respublikos Seimo vadovų Kovo 11-osios kalbose