INFORMATION BEHAVIOR OF MEMBERS OF THE PARLIAMENT: THE CASE OF THE MEMBERS OF THE SEIMAS
Santrauka
Informacijos vaidmuo ir įtaka politiniams sprendimams teoriniu požiūriu suvokiama ir interpretuojama gana skirtingai, tačiau jos reikalingumas ir svarba išlieka nepaneigiami. Parlamento narius galima vadinti vienais iš svarbiausių informacijos vartotojų, nes nei politiniai sprendimai, nei politinė veikla, nei politika iš esmės negali būti atskirti nuo informacijos, todėl politikų kaip informacijos vartotojų elgsena reikalauja išskirtinio tyrėjų dėmesio ir kruopščios analizės. Tokie tyrimai svarbūs ir aktualūs siekiant atskleisti ir suvokti parlamentarų informacinius poreikius, informacijos ieškos ir informacijos naudojimo priimant sprendimus ypatumus, taip pat tai leidžia numatyti praktines informacijos sklaidos ir aprūpinimo informacija tobulinimo galimybes parlamente, o tai yra ypač svarbu siekiant geresnio ir sklandesnio sprendimų priėmimo įstatymų leidybos institucijoje. Kol kas Lietuvoje galima pastebėti tik užuomazgas mokslinių bandymų tirti Seimo narių informacinę elgseną. Šiame straipsnyje pristatomi rezultatai atlikto kokybinio tyrimo, kuriuo siekiama atskleisti Lietuvos Respublikos Seimo narių informacinės elgsenos ypatumus. Siekta ištirti, kaip parlamentarai suvokia informacijos vaidmenį politiniuose sprendimuose, kokie motyvai skatina parlamento narius ieškoti informacijos, kaip ir kur informacijos ieškoma, kaip Seimo nariai vertina gaunamą informaciją ir kaip ją naudoja (nenaudoja) priimdami sprendimus. Pateikiamas parlamento narių požiūris į informacijos sklaidą parlamente ir sprendimų priėmimo proceso informacinį aprūpinimą, siekiant nurodyti galimas informacinio aprūpinimo tobulinimo galimybes.
Reikšminiai žodžiai: informacinė elgsena; informacijos ieška; informacinis aprūpinimas; Seimo nariai; sprendimų priėmimas; įstatymų leidyba.
Įvadas
Priimti sprendimus – viena iš pagrindinių parlamentarų veiklų, o sprendimų priėmimas, kaip procesas, neatsiejamas nuo informacijos. Sprendimų priėmimo procesas gali būti apibrėžiamas kaip informacijos virtimas veiksmu, taip pabrėžiant informacijos svarbą šiame procese. Informacijos ieška, sklaida ir jos naudojimas yra neatsiejami nuo sprendimo priėmimo ir traktuojami kaip viena iš sprendimo proceso dalių. Nors požiūris į informacijos vaidmenį ir naudą priimant politinius sprendimus gana skiriasi: vieni tyrėjai teigia, kad informacija leidžia parlamento nariams kaip tautos atstovams veiksmingiau dalyvauti politiniuose procesuose, užtikrinti sprendimų priėmimo demokratiškumą ir efektyviau prižiūrėti įtakingas ir stiprias vykdomosios valdžios institucijas, todėl įstatymų leidėjams reikia geresnio informacinio aprūpinimo ir būtina užtikrinti galimybę parlamento nariams laiku gauti patikimą ir kokybišką informaciją; kiti tyrėjai mano priešingai – informacijos vaidmuo politikoje yra menkas, nes politikams reikia ne objektyvios informacijos, o tik tokios, kuri patvirtintų jų poziciją, informacija naudojama kaip retorinis įrankis ir tik tada, kai atitinka politikų nuomonę, o tą informaciją, kuri jų politinei pozicijai prieštarauja, politikai linkę ignoruoti. Tačiau nors informacijos vaidmuo ir įtaka politikoje suvokiama ir interpretuojama skirtingai, jos svarbos ir reikalingumo politiniuose procesuose tai nepaneigia.
Sprendimų priėmimas ir informacijos vaidmuo: skirtingų teorinių požiūrių įžvalgos
Sprendimų priėmimo teorijos ir modeliai gana skirtingai aiškina ir interpretuoja informacijos vaidmenį priimant sprendimus ir tai, kaip sprendimų priėmimo pobūdis nulemia informacinės elgsenos ypatumus: kaip ir kur informacijos ieškoma, kiek pastangų tam skiriama, kaip informacija vertinama ir naudojama.
Racionalumo teorija remiasi prielaida, kad sprendimų priėmėjas yra pajėgus visapusiškai išanalizuoti situaciją, turi pakankamai informacinių ir intelektinių išteklių veikti kuo racionaliau, žino visas galimas sprendimo priėmimo alternatyvas bei pasekmes ir yra pajėgus pasiekti norimą geriausią, optimaliausią sprendimą. Racionaliuoju požiūriu sprendimų priėmėjas turi turėti teisingą, patikimą ir tikslią informaciją apie esamą situaciją, antra – jis turi turėti visą informaciją apie ateitį, tai yra kokios pasekmės gali būti priėmus vieną ar kitą sprendimą, trečia – jis turi turėti informacijos apie tai, kokiomis vertybėmis ir preferencijomis remtis pasirenkant tarp alternatyvų, kad būtų priimti objektyviai geriausi sprendimai. Tačiau realybėje racionalus sprendimo priėmimas yra sunkiai įgyvendinamas, nes jis reikalauja sunkiai pasiekiamų informacijos ieškos ir apdorojimo pajėgumų. Individo galimybes priimti racionalius sprendimus riboja jo kognityviniai gebėjimai, intelektinis potencialas, patirtis, įgūdžiai; sprendimų priėmimą veikia turimi laiko ir kiti, pavyzdžiui, materialiniai ištekliai. Akcentuojama ir informacijos pertekliaus problema – ne informacijos trūkumas yra pagrindinė sprendimų priėmimo problema, o jos kiekis.
Politikus siūloma suvokti kaip riboto racionalumo sąlygomis veikiančius sprendimų priėmėjus, kurie turi tikslus, tačiau veikia neapibrėžtame pasaulyje ir neturi išsamios informacijos, todėl dažniausiai visų galimų alternatyvų neieško ir siekia tik „pakankamai gerų“ arba „patenkinamų“ (angl. satisficing) sprendimų. Tokiu atveju sprendimų priėmėjai linkę taikyti tam tikras euristikas ir ieško būdų, kaip supaprastinti sprendimų priėmimą. Politikoje tokiu atveju elgesio taisykles gana aiškiai apibrėžia ideologinės nuostatos ir pažiūros arba partija. Informacijos ieška taip pat atitinka minėtą „patenkinamą“ strategiją, kai jos nebeieškoma radus tokios, kuri leidžia priimti „pakankamai gerą“ ar „patenkinamą“ sprendimą.
Alternatyva racionaliam ir ribotai racionaliam sprendimų priėmimui yra vadinamasis „šiukšliadėžės“ modelis (angl. garbage can model), kuris dar įvardijamas anarchiniu sprendimų priėmimu. Toks sprendimų priėmimo modelis taikomas tada, kai nėra aiškūs ir žinomi nei tikslai, nei sprendimo būdai. Pagal „šiukšliadėžės“ modelį sprendimą sudaro problemos, sprendiniai, dalyviai ir pasirinkimo galimybės. Sprendiniai generuojami ne kaip atsakas į problemas, bet kyla iš savanaudiškų sprendimų priėmėjų interesų. Organizacijos įvardijamos kaip sprendinių rinkiniai, kai ieškoma problemų, kad būtų galima pasiūlyti savo sprendimus. Tai nulemia, kad svarbios problemos gali būti ignoruojamos, nes nėra joms tinkamų sprendinių. Tokiu atveju informacija turi menką įtaką sprendimams: informacija, nors ir gaunama, nėra naudojama arba ji pasiekia jau priėmus sprendimą. Kita vertus, nors informacija gaunama ir nėra naudojama, jos prašoma vis daugiau – sprendimų priėmėjai patiria nuolatinį spaudimą rinkti informaciją tam, kad pademonstruotų siekiantys racionalumo arba norėdami pateisinti savo sprendimus. Priimant sprendimus anarchiniu būdu informacijos ieška yra labiau atsitiktinė, nes problemos, atsitiktinai ar dėl tam tikrų asmeninių interesų, jau turi prie jų „prikabintus sprendimus“.
Kita alternatyva racionaliajam požiūriui – politinis sprendimų priėmimas, kuris traktuojamas kaip derybų ir kompromisų tarp sprendimo priėmėjų rezultatas. Kuo didesnis aplinkos neapibrėžtumas, tikslų prieštaringumas, priklausomybė nuo išteklių, tuo didesnė tikimybė, kad sprendimai bus priimami politiniu būdu. Kai dalyvių preferencijos skiriasi, o tikslai prieštarauja vieni kitiems, sprendimų priėmimo gali būti siekiama taikant procedūrinį racionalumą (sukuriant galimybes suinteresuotoms grupėms formaliai dalyvauti sprendimų priėmimo procese ir išreikšti savo pozicijas) arba derybomis ir sudarant koalicijas. Sprendimų priėmimas traktuojamas kaip „politinis veiksmas“, kur pagrindinis vaidmuo tenka galiai, siejamai su socialinių veikėjų gebėjimais siekti tikslo darant poveikį kitiems socialiniams veikėjams. Reikia pažymėti, kad šiuo atveju galia (angl. power) nėra prilyginama valdžiai (angl. authority), o yra siejama su vertybėmis ar įsitikinimais, kurie per tam tikrą laiką tampa pripažintais ir teisėtais. Politinis sprendimo pobūdis lemia, kad informacijos ieška yra šališka ir selektyvi, pirmenybė teikiama tam tikriems informacijos šaltiniams, naudojama ta informacija, kuri pateisina ir patvirtina sprendimo priėmėjo poziciją ir nuomonę, o informaciją, kuri tai pozicijai ar nuomonei prieštarauja, linkstama ignoruoti arba interpretuoti taip, kaip palanku sprendimų priėmėjui. Todėl politiniuose sprendimuose informacijai tenka simbolinis vaidmuo, kai informacijos gavimas ir turėjimas yra svarbiau nei realus jos naudojimas priimant sprendimus, informacija tampa ne racionalaus sprendimo pagrindu, o labiau simboliniu įrankiu siekiant įtikinti politinio proceso dalyvius ir stebėtojus iš šalies, kad sprendimai priimami tinkamai ir yra teisingi.
Johnas Wellsas Kingdonas teigia, kad įstatymų leidėjams būdinga „probleminė“ informacijos ieška (angl. problemistic search), kai dėl priimamų sprendimų gausos informacijos ieškoma ir ji analizuojama tik tais atvejais, kai susiduriama su tam tikromis problemomis priimant sprendimus, pavyzdžiui, kai sprendimai yra kontroversiški, ideologiškai jautrūs, susiduriama su nauja ar nežinoma sprendimo situacija. Jeigu, politiko suvokimu, priimamas sprendimas (balsuojama) dėl svarbaus įstatymo projekto (svarbumą politikai sieja su sprendimais, kurie susiję su jų rinkėjų interesais, žiniasklaidos plačiai aptariamomis temomis ir kt.), jis labiau linkęs visapusiškiau ieškoti informacijos (angl. comprehensive search), kitais atvejais įstatymų leidėjai linkę informacijos ieškoti paviršutiniškai (angl. perfunctory search).
Lietuvos Respublikos Seimo narių informacinės elgsenos ypatumai: empirinis tyrimas
Atliktu kokybiniu tyrimu siekiama atskleisti parlamentarų informacinės elgsenos ypatumus priimant sprendimus. Kadangi analizuojama individuali parlamentaro informacinė elgsena, sprendimų priėmimas yra siejamas su parlamentaro individualiu veiksmu – apsisprendimu (pasirinkimu) balsuojant dėl įstatymo. Sprendimų priėmimas traktuojamas kaip situacija, motyvuojanti ir lemianti parlamentaro informacinę elgseną. Straipsnyje pasitelkiama gana plati informacinės elgsenos apibrėžtis. Parlamentarų informacinė elgsena apibrėžiama kaip visuma veiksmų, prasidedančių nuo informacinių poreikių atsiradimo ir apimančių informacijos iešką (vykdomą politikų tiesiogiai arba per tarpininkus) įvairiuose informacijos šaltiniuose ir tos informacijos panaudojimą sprendimams priimti. Parlamentarų informacinė elgsena apibūdinama ir kaip tikslinė (aktyvi), ir kaip pasyvi veikla, kai informacija parlamentarą pasiekia nededant pastangų, jis aprūpinamas informacija tikslingai ar sąmoningai jos neieškant, nesikreipiant, neišreiškus poreikio arba atsitiktinai.
Kokybinio tyrimo tikslas – atskleisti Lietuvos Respublikos Seimo narių informacinės elgsenos ypatumus priimant sprendimus.
Tikslui pasiekti keliami šie pagrindiniai uždaviniai:
1. atskleisti, kaip parlamento nariai apsisprendžia priimdami sprendimus (balsuodami) ir koks vaidmuo, parlamentarų požiūriu, šiame procese tenka informacijai;
2. išaiškinti pagrindinius motyvus, skatinančius parlamento narius ieškoti informacijos priimant sprendimus;
3. nustatyti, kaip parlamento nariai vertina ir naudoja gautą informaciją priimdami sprendimus;
4. nustatyti, kokių kliuvinių, susijusių su sprendimams priimti reikalingos informacijos gavimu ir naudojimu, parlamento nariams iškyla.
Kokybiniam tyrimui atlikti pasirinktas individualusis interviu, nes jis laikomas tinkamu metodu individo požiūriui ir nuomonei apie nagrinėjamą problemą ištirti, atskleisti individualią sprendimo priėmėjo patirtį konkrečiose sprendimų priėmimo situacijose, patiems tyrimo dalyviams nustatyti svarbiausius nagrinėjamos temos probleminius aspektus.
Individualaus pusiau struktūrinio interviu metu respondentui pateikiami atviri klausimai. Norint atskleisti ir pažinti individo informacinę elgseną, turi būti žinomos jo patirtys priimant konkrečius sprendimus, todėl respondentams buvo pateikiami ne tik bendro pobūdžio klausimai apie nagrinėjamą reiškinį, bet buvo prašoma prisiminti tam tikras konkrečias situacijas (šiuo atveju – balsuojant dėl įstatymų) ir per jas atskleisti elgsenos ypatumus. Interviu schemą sudarė du esminiai klausimų blokai: pirmasis – bendrieji klausimai apie sprendimų priėmimą parlamente ir kaip Seimo narys priima sprendimą balsuoti vienu ar kitu atveju, siekiant atskleisti, kokie veiksniai lemia sprendimų priėmimą ir koks vaidmuo šiame procese tenka informacijai, taip pat nustatyti pagrindinius motyvus, lemiančius politikų poreikį ieškoti ir analizuoti informaciją. Antrasis blokas – klausimai apie tai, kaip parlamento nariai ieškojo informacijos konkrečiose sprendimų priėmimo situacijose, kokiais informacijos šaltiniais naudojosi ir kodėl, kaip vertino gautą informaciją ir ją naudojo (nenaudojo) priimdami sprendimus. Tyrimo dalyvių buvo prašoma prisiminti skirtingas sprendimų priėmimo situacijas, kai buvo balsuojama dėl įstatymo, kuris (1), respondento suvokimu, yra svarbus / aktualus ir kuris (c2), respondento suvokimu, yra rutininis / formalus. Interviu klausimai buvo formuluojami taip, kad suteiktų galimybę respondentams laisvai išreikšti savo mintis. Prireikus klausimų eiliškumas buvo keičiamas, užduodami anksčiau nenumatyti klausimai, kurie leisdavo gauti svarbios papildomos informacijos, susijusios su tiriamąja problema.
Tyrimo imtis. Tyrimo metu apklausta 19 Seimo narių. Duomenų rinkimas tęsėsi tol, kol pavyko pasiekti tam tikrą prisotinimo lygį, tai yra, kai gaunama informacija pradėjo kartotis ir tolimesni interviu suteikė vis mažiau naujų duomenų ir informacijos. Taikyta tikslinė atranka, kai informantai buvo atrenkami apgalvotai, norint gauti svarbios informacijos ir siekiant pateikiamų duomenų informatyvumo. Atrenkant informantus buvo laikomasi principo, kad į tyrimo imtį patektų skirtingų lyčių ir amžiaus parlamentarai, užimantys pareigas (parlamente arba frakcijoje / partijoje) ir jų neužimantys, turintys skirtingos parlamentinės veiklos patirties, išrinkti skirtingose apygardose, atstovaujantys skirtingoms parlamentinėms pozicijoms (pozicijai / opozicijai) ir frakcijoms / partijoms.
Tyrimo dalyvių apibūdinimas pagal demografines ir sociopolitines charakteristikas: lytį (8 moterys ir 11 vyrų); amžių (iki 50 metų – 9, daugiau kaip 50 metų – 10); parlamentinio darbo patirtį (viena kadencija – 8, dvi ir daugiau kadencijų – 11); užimamas pareigas (komiteto / komisijos pirmininkas ar pirmininko pavaduotojas – 6, frakcijos seniūnas ar seniūno pavaduotojas – 5, neužimantys pareigų – 8); pasiskirstymą pagal parlamentinę poziciją (opozicija – 9, pozicija – 10); išrinkimo apygardą (daugiamandatė – 11, vienmandatė – 8).
Interviu rinktas per du etapus: pirmąkart interviu imtas 2012 m. birželio mėn., antrą – 2013 m. rugsėjo–spalio mėn. Interviu trukmė varijavo nuo 14 min. iki 1 val. 22 min.
Duomenų rinkimas ir analizė. Individualaus interviu metu gauti duomenys, siekiant užtikrinti tyrimo pagrįstumą ir patikimumą, buvo fiksuojami diktofonu, tekstas – transkribuotas. Gauti duomenys išanalizuoti taikant kokybinės turinio analizės metodą, kuris pasižymi prasminių vienetų nustatymu, vertinimu ir interpretacija. Duomenys buvo kategorizuojami, tai yra tekstai suskirstyti į prasminius vienetus – kategorijas, prireikus – ir į subkategorijas, atspindinčias respondentų patirtį ir požiūrį, susijusius su kokybinio tyrimo uždaviniais.
Tyrimo etika. Tyrimo dalyvių tapatybės neatskleidžiamos. Analizuojant tyrimo duomenis iš cituojamų tekstų buvo pašalinti vardai, pavardės, tam tikrais atvejais ir užimamos pareigos – tai, kas galėtų leisti identifikuoti tyrimo dalyvius. Tyrimo dalyvių buvo klausiama, ar jie sutinka, kad interviu būtų įrašomi. Visi tyrimo dalyviai sutiko.
Seimo narių informacinės elgsenos ypatumai: kokybinio tyrimo duomenų analizė
Sprendimų priėmimą lemiantys veiksniai ir informacijos vaidmuo priimant sprendimus parlamentarų požiūriu. Analizuojant interviu duomenis išskirtos 7 kokybinės kategorijos – veiksniai ir aplinkybės, kurie, tiriamųjų nuomone, veikia ir daro įtaką sprendimų priėmimui parlamente (1 lentelė).
1 lentelė. Sprendimų priėmimą parlamente lemiantys veiksniai