Sandra Grigaravičiūtė
Vilniaus pedagoginio universiteto Istorijos
fakultetas
El. paštas: ifdidaktika@vpu.lt;
sangri@takas.lt
Santrauka
Remiantis Lietuvos centrinio valstybės
archyvo Užsienio reikalų ministerijos fondo (f. 383.), Steigiamojo Seimo,
I, II, III Seimų stenogramų medžiaga, taip pat įstatymų dokumentais,
publikuotais periodiniame leidinyje „Vyriausybės žinios“, bei straipsniais
dienraščiuose „Lietuva“ ir „Laisvė“, nušviečiamas atstovavimo Lietuvai
Skandinavijoje problemų svarstymų ir sprendimų priėmimo Seime mechanizmas,
apžvelgiami svarbiausių dėl atstovavimo kilusių administracinio ir
ekonominio pobūdžio problemų svarstymai Seime, priimti sprendimai ir jų
pasekmės valstybių santykiams. Prieinama išvados, kad egzistavo tam tikras
atstovavimo Lietuvai Skandinavijoje problemų svarstymų ir sprendimų
Steigiamajame Seime, I, II, III Seimuose mechanizmas (Ministrų kabinetas
teikdavo įstatymus Seimo prezidiumui, pastarasis perduodavo juos
atitinkamoms komisijoms, o jos, pateikusios pataisas – Seimui, ir po trijų
„skaitymų“ įstatymai būdavo priimami). Dėl atstovavimo Lietuvai kilusių
administracinio ir ekonominio pobūdžio problemų svarstymai ir jų aptarimas
Seime daugeliu atvejų buvo tik formalumas, o priimti „Skerdyklų ir mėsos
priežiūros“ bei „Mėsos ir mėsos dirbinių eksporto kontrolės“ įstatymai
atstovavimo Lietuvai Švedijoje ekonominių problemų dėl nepalankiai
susiklosčiusių aplinkybių neišsprendė.
Reikšminiai žodžiai:
atstovavimas Lietuvai Skandinavijoje, Lietuvos Seimai (Steigiamasis, I,
II, III), Seimo komisijos, įstatymai, Lietuvos atstovybės, Lietuvos
konsulatai, Užsienio reikalų ministerija.
Įvadas
Atstovavimo Lietuvai problemų svarstymai Seime
svarbūs dėl keleto priežasčių: pirmoji – kokiais motyvais vadovaudamasis
Seimas priimdavo vienokius ar kitokius sprendimus, antroji – kiek pagrįsti
buvo priimami sprendimai ir kaip jie paveikė Lietuvos ir Skandinavijos
valstybių politinius ir ekonominius santykius ir trečioji – kiek įtakos
turėjo Seimas atstovavimo Lietuvai užsienyje administravimui. Sąvokai
„atstovavimas“ suteiksime to meto sampratą, kurią užsienio reikalų
ministras Juozas Purickis nuosekliai išdėstė Steigiamojo Seimo nariams.
Atstovavimas Lietuvai užsienyje buvo suvokiamas kaip valstybės ir jos
piliečių reikalų gynimas, tinkamas savo tautos ir valstybės
reprezentavimas, pasireiškiantis glaudesnių ryšių su priimančio krašto
visuomene ir jos lyderiais užmezgimu bei siunčiančios Vyriausybės
informavimu apie priimančios valstybės valdžią, jos planus bei visuomenės
gyvenimą.
Atstovavimo problemos Skandinavijoje buvo dvejopo pobūdžio:
administracinio (kaip išdėstyti erdvėje ir kokiu lygmeniu atstovauti) ir
ekonominio (kaip šalinti kliūtis atstovavimui Lietuvos ekonominiams
interesams). Pirmojo pobūdžio problemos buvo sprendžiamos: svarstant URM
etatus, jų pakeitimus bei papildymus apmokėjimo atstovybių bei konsulatų
darbuotojams klausimus, tvirtinant metinį biudžetą. Antrojo pobūdžio
problemų sprendimui užteko apsvarstyti ir priimti neatidėliotinus
įstatymus, be kurių nebuvo galimas ekonominių Lietuvos interesų gynimas
Skandinavijos valstybėse.
Apie atstovavimo Lietuvai
Danijoje, Norvegijoje ir Švedijoje 1919–1927 m. problemas ir jų sprendimo
būdus Ministrų kabineto lygmeniu yra nemažai rašyta. Nuodugniausiai jos
aptartos Janinos Žėkaitės ir straipsnio autorės darbuose.
Tačiau juose skirta mažai dėmesio (J. Žėkaitės visai neskirta) tų problemų
svarstymui ir sprendimui Seimuose. Straipsnis parašytas remiantis Lietuvos
centrinio valstybės archyvo URM fondo (f. 383.), Steigiamojo Seimo, I, II,
III Seimų stenogramų medžiaga taip pat įstatymų dokumentais, publikuotais
periodiniame leidinyje „Vyriausybės žinios“, bei straipsniais
dienraščiuose „Lietuva“ ir „Laisvė“. Straipsnyje nebus apžvelgiami
Mažajame Seime svarstyti įstatymai.
Straipsnio tikslai:
1) išsiaiškinti atstovavimo Lietuvai Skandinavijoje problemų svarstymų ir
sprendimų priėmimo Seime mechanizmą; 2) apžvelgti svarbiausių dėl
atstovavimo kilusių administracinio ir ekonominio pobūdžio problemų
svarstymus Seime, priimtus sprendimus ir jų pasekmes valstybių santykiams.
Tyrimo metodai:
loginis-analitinis, indukcijos.
1. Atstovavimo Lietuvai
Skandinavijos šalyse problemų svarstymų ir sprendimų priėmimo Seime
mechanizmas
Įvade jau minėta, jog administracinio pobūdžio
problemos buvo sprendžiamos siūlant naujus URM etatus, svarstant
apmokėjimo atstovybių ir konsulatų darbuotojams klausimus, tvirtinant
metinį biudžetą. Siūlomi URM etatų pakeitimų ir pildymų įstatymų projektai
iš pradžių patekdavo į Seimo sekretoriatą, šis juos perduodavo Seimo
Finansų ir biudžeto bei Užsienio reikalų komisijoms.
Minėtos komisijos, svarstydamos įstatymų projektus, kilus klausimams
kviesdavosi užsienio reikalų ministrą. Pastabas komisijos pateikdavo jau
pirmajam įstatymo „skaitymui“ Seime, taip pat – antrajam ir trečiajam
„skaitymui“. Neretai Seimas į komisijos pastabas atsižvelgdavo. Įstatymų
projektus Seime dažniausiai referuodavo Užsienio reikalų arba Finansų ir
biudžeto komisijos pirmininkas (ypač jei buvo svarstomas metinis
biudžetas) ar jos narys, kuris ir siūlydavo Seimui pripažinti jį
svarstytinu; tada vykdavo diskusijos ir, galiausiai, balsavimas. Pasitaikė
atvejų, kai antrajam ar trečiajam svarstymui vėl būdavo pateikiamos URM
pataisos.
Tačiau ne visada URM pavykdavo gauti Seimo pritarimą naujiems etatams ir
tik kai kuriais atvejais būdavo įtraukiamos Seimo narių siūlomos pataisos.
Kartais įstatymo pirmasis ir antrasis „skaitymas“ vykdavo tą pačią dieną,
o trečiasis – vėliau. Buvo atvejų, kai visi trys „skaitymai“ vykdavo tą
pačią dieną, tame pačiame posėdyje. Taip nutiko svarstant „Lietuvos
konsulato žemės sklypo su jame esančiu namu Kopenhagoje pardavimo
įstatymą“.
Pasitaikydavo atvejų, kai įstatymai su komisijų pataisomis atkeliavę į
posėdį buvo pripažįstami nesvarstytinais arba pats referentas dėl
papildomos informacijos ir naujų pataisų paprašydavo svarstymą atidėti. Po
trečiojo „skaitymo“ priimtas įstatymas buvo skelbiamas „Vyriausybės
žiniose“, o prieš tai buvęs – paskelbiamas negaliojančiu. Pasitaikydavo,
kad Seime priimti URM etatai įsigaliodavo atgaline data.
Tai byloja tik viena, – URM būdavo reikalingas tik formalus Seimo
pritarimas, jau egzistuojančiai situacijai legalizuoti.
Analogiškas buvo ir ekonominio pobūdžio atstovavimo problemų svarstymo ir
sprendimų priėmimo mechanizmas. Tik šiuo atveju įstatymų projektai,
pasiekę Seimo sekretoriatą keliaudavo į Seimo Ekonominę bei Žemės ūkio ir
miškų komisijas.
Dabar pažvelkime, kaip buvo
svarstomos ir sprendžiamos konkrečios atstovavimo Lietuvai problemos
Skandinavijoje.
2. Administracinio
pobūdžio atstovavimo problemų svarstymai ir sprendimai
2.1. Atstovavimo Lietuvai Skandinavijos šalyse „brangumo“ problema
Pirmoji problema dėl atstovavimo Lietuvai
Skandinavijoje „brangumo“ iškilo 1920 m. pabaigoje – 1921 m. pradžioje.
Problema, mūsų manymu, kilo dėl trijų priežasčių: finansinių (nes lėšų
reikėjo Lietuvos gynybos reikalams), politinių (nes krikščionys
demokratai, turėję daugumą Seime, laikė atstovybes Skandinavijoje
nenaudingomis ir nuostolingomis) ir personalo kvalifikacijos (dėl
neefektyvios siekiant gauti Lietuvos pripažinimą de jure atstovų veiklos,
nuolat susilaukdavusios kritikos Seime).
Problemą spręsti ėmėsi URM, nutardama vieną atstovybę Skandinavijoje
uždaryti. 1920 m. gruodžio 6 d. informavo Lietuvos atstovybę Stokholme,
kad atstovybę reikia uždaryti iki vasario 1 d. 1920 m. gruodžio 17 d.
žinia atšaukiama, o 1921 m. sausio 26 d. vėl nusprendžiama atstovybę
Stokholme uždaryti.
Toks URM blaškymasis reiškė tik viena, – nebuvo iki galo apmąstyta, kaip
reorganizuoti atstovavimą Lietuvai Skandinavijos valstybėse. Tai galėtų
paaiškinti, kodėl užsienio reikalų ministras J. Purickis apsisprendė
1921 m. vasario 4 d. Steigiamajame Seime perskaityti pranešimą, kurio
tikslas, jo paties žodžiais tariant, „svarbiu momentu kreiptis į Seimą,
kad išgirstų jo nuomonę“ bei „pasisemtų sau naujų idėjų ir padarytų savo
darbams reviziją“.
Ir iš tiesų į Seime išsakytą kritiką dėl neefektyvaus atstovavimo Lietuvai
Skandinavijoje buvo įsiklausyta, pasižymėti sumanymai ir pasiūlymai. O
kritikos būta. Vincas Čepinskis Seimo nariams aiškino, jog „mūsų
atstovybei Skandinavuos ir pas mūsų artimiausius kaimynus latvius ir estus
taip pat veikė gana silpnai“.
Priekaištų dėl per didelio dėmesio atstovavimo Lietuvai Danijoje ir
Švedijoje Lietuvos Vyriausybė sulaukė ir iš Lado Natkevičiaus. Jo manymu,
„laikomos atstovybės Danuos, Šveduos, tuo tarpu su Estais ir Suomiais
labai silpni ryšiai“.
Į Seimo narių išsakytas pastabas J. Purickis reagavo, paaiškindamas, jog
dviejų atstovybių Skandinavijoje Lietuvai reikėjo dėl didesnio skandinavų
dėmesio Lietuvos problemoms nei kitose mažose valstybėse, tačiau padėtį
bandoma taisyti, paliekant tik vieną atstovybę Skandinavijoje visoms trims
valstybėms – Danijai, Norvegijai ir Švedijai – Stokholme.
Tokia J. Purickio kalba aiškiai skyrėsi nuo URM 1921 m. sausio 26 d.
priimto sprendimo – uždaryti Lietuvos atstovybę Stokholme, pavedant
Lietuvos diplomatui Kopenhagoje Jurgiui Savickiui ir atstovavimą
Švedijoje. Ką tai galėtų reikšti? Variantų galėtų būti keletas. Pirmasis –
J. Purickis galėjo tiesiog susipainioti ir vietoje to, kad informuotų
Seimą apie atstovybės Stokholme uždarymą, pasakė, jog atstovavimas
Lietuvai Skandinavijoje perkeliamas į Stokholmą. Antrasis – URM
departamentų vadovai sprendė atstovybių lokacijos problemas J. Purickiui
„už nugaros“.
Tokia prielaida atrodytų visai tikėtina, jei pažvelgsime į Seimo nario
V. Čepinskio pamąstymus, jog „ministras sau, o jo darbininkai – sau“.
1921 m. vasario 22 d. antrasis Steigiamojo Seimo sekretorius Petras
Radzevičius informavo Seimo narius apie iš Ministrų kabineto gautą „URM
etatų projektą“, kurį prezidiumas perdavė Seimo Užsienio reikalų (toliau –
URK) ir Finansų ir biudžeto (toliau – FBK) komitetams.
Abiem komisijoms projektą išnagrinėjus ir pateikus pataisų, „URM etatai“
1921 m. kovo 3 d. buvo svarstyti Seime. Naujuosius etatus Seimui pristatė
krikščionių demokratų atstovas Steigiamojo Seimo Finansų ir biudžeto
komisijos vedėjas Vladas Jurgutis.
Jis informavo ir apie URK pasiūlytas pataisas dėl atstovavimo Lietuvai
Skandinavijoje. URK siūlė Seimui įtraukti į etatų sąrašą konsulatą
Švedijoje.
Komisijos nuomonei pritarė ir socialistų liaudininkų atstovas Ladas
Natkevičius. Jis siūlė visiškai su Švedija ryšių nenutraukti dėl to, jog
būtinas Švedijos visuomenės objektyvus informavimas apie Lietuvą. Savo
motyvą Seimo narys grindė dienraštyje „Lietuva“ pasirodžiusiu Hjalmaro
Brantingo straipsniu „Džiaugsminga žinia“, perspausdintu iš „Social-Demokraten“
1921 m. sausio 28 d. Straipsnyje Švedijos socialdemokratų lyderis
pareiškė, jog „Lietuva taip pat gali tikėtis pripažinimo artimiausioj
ateity, kai ji pati sutiks išspręsti Vilniaus klausimą plebiscito keliu,
parodys savo geros valios ir vykdys Tautų Sąjungos nusprendimus vietoj
klausysis viliojimų ar grasinimų iš Maskvos“. Seimo nario tvirtinimu,
palikti Švediją be atstovo būtų labai kenksminga Lietuvai,
todėl siūlė įsteigti bent jau konsulatą. Kartu buvo pasipiktinęs Lietuvos
atstovu Švedijoje Jonu Aukštuoliu, kuris nieko nepadarė, kad panašūs
straipsniai švedų spaudoje nepasirodytų: „man rodos šveduose mūsų žmonės
ar ne savo vietoj sėdi, ar neturi jokių su švedų visuomene ryšių“.
Antrasis motyvas, pasak L. Natkevičiaus, dėl kurio reikėtų turėti
Švedijoje bent jau konsulatą, buvo viltis atgauti Klaipėdą: „mum atgavus
Klaipėdą, be abejojimo vienu ar kitu atveju teks su švedais ir prekybinių
reikalų turėt“.
Į L. Natkevičiaus siūlymą buvo atsižvelgta ir vietoje numatyto Kopenhagos
atstovybėje jaunesniojo sekretoriaus etato (buvo planuotas I. Šeiniui),
kuris kuruotų reikalus Stokholme, nuspręsta įsteigti Lietuvos karjeros
konsulatą Stokholme. Naujieji etatai įsigaliojo 1921 m. kovo 11 d.
Tačiau šio sprendimo pasekmės buvo liūdnos. 1921 m. kovo 4 d. uždarius
Lietuvos atstovybę Stokholme, atidarytas konsulatas. Konsulu „įpėdinystės
keliu“ tapo iki tol Lietuvos garbės konsulu Stokholme buvęs Frithiofas
Ahlsellis.
Tai buvo precedento neturintis atvejis Lietuvos konsulatų istorijoje, kai
karjeros konsulatui, kuriam buvo skirtos lėšos iš biudžeto, vadovavo
garbės konsulas. Lietuvos Vyriausybė taip ir nepaskyrė jo karjeros
konsulu. Dėl to kilo daug problemų. Pirma, visų Švedijos įstaigų F. Ahlsellis
buvo laikomas garbės konsulu.
Antra, konsulas nuolat siekė gauti reikiamą paskyrimą iš Lietuvos
Vyriausybės ir tai sukėlė trintį tarp jo ir Lietuvos atstovo Kopenhagoje
Jurgio Savickio, kuris konsulu nepasitikėjo.
Trečia, konsului nebuvo leista tvarkyti dokumentų: išduoti vizų, pratęsti
pasų, nes tuos dalykus tvarkė Lietuvos atstovybė Kopenhagoje. Konsulas tik
priimdavo interesantus, pateikdavo jiems anketas ir paimdavo mokesčius už
konsulines paslaugas ir persiųsdavo juos į Kopenhagą. Tokia tvarka ne tik
stebino švedus, bet ir nuolat erzino konsulą, kuriam tuo buvo aiškiai
parodoma, jog juo nepasitikima.
Konsulas neištvėrė ir 1922 m. lapkričio mėn. paprašė, kad būtų atleistas.
Tai sukėlė naujų problemų Lietuvos Vyriausybei, nes reikėjo galvoti, kam
pavesti reikalų Švedijoje kuravimą ir teikti Seimui naujus URM etatus.
Iš pateiktų faktų matyti,
jog nepavykęs, neapgalvotas, o gal skubotas pirmosios problemos sprendimas
sukėlė antrąją. Naujieji URM etatai II Seime buvo svarstyti 1922 m.
gruodžio 20 d. Juos referavo Vytautas Bičiūnas. Pristatant naujuosius
atstovybių ir konsulatų etatus, Lietuvos konsulatas Stokholme
nebefigūruoja. Konsulatų atžvilgiu nuspręsta laikytis pragmatiško
požiūrio: „jei įsteigtas konsulatas išsimoka, jei duoda pajamų daugiau
negu išlaidų, tai jau yra nauda, yra reikalo jį steigti ir laikyti“.
Taigi niekam nekilo klausimų, kur dingo Lietuvos konsulatas Stokholme –
jis tiesiog nebuvo naudingas. Tačiau 1923 m. Lietuvai prisijungus
Klaipėdos kraštą, teko vėl prisiminti atstovavimo Skandinavijoje spragas.
1923 m. lapkričio 12 d. Seime svarstant URM etatus, valstiečių liaudininkų
atstovas Kvieska priekaištavo Vyriausybei, kad sumažinta atstovybių
užsienyje, ypač apgailestavo, kad nėra Lietuvos konsulatų Skandinavijos
valstybėse. Jo manymu, „dar didelės reikšmės yra Skandinavų valstybės –
nedidelės žemės ūkio valstybės. Žemės ūkis ten yra aukštai pastatytas. Tų
konsulų nebuvimas labai atsiliepia į mūsų šalį“.
Tačiau į Kvieskos pastabas nebuvo atsižvelgta, nes nuo 1923 m. rugsėjo
mėn. buvo apjungtas atstovavimas Lietuvai Suomijoje ir Švedijoje. Seime
šis klausimas nesvarstytas, nes atstovavimą Švedijoje iš atstovybės
Kopenhagoje perkėlus į atstovybę Helsinkyje, neprireikė nei papildomų
etatų, nei finansavimo.
Seimo nepasiekė ir kiti pakeitimai, įvykę perkeliant atstovavimo Lietuvai
Skandinavijoje centrą į Stokholmą, o Kopenhagoje įsteigiant vicekonsulatą
1924 m. sausio 1 d. ir paskiriant vicekonsulu Eduardą Misevičių.
Tokio Lietuvos Vyriausybės poelgio pasekmės netruko pasimatyti. Taip
atsirado antroji problema.
2.2. Atstovavimo Lietuvai
Danijoje krizė
Jau 1923 m. gruodžio pabaigoje, sužinojusi apie
tokias permainas, neigiamai sureagavo danų spauda. J. Savickiui teko
aiškintis Danijos URM, buvo pagrasinta atšaukti Danijos generalinį konsulą
iš Kauno ir taip nutraukti diplomatinius santykius.
Paskirtajam I. Šeiniui teko aiškintis su Danijos diplomatais Stokholme ir
įteikiant kredencialus Danijos užsienio reikalų ministrui Carlui Moltkei.
Danų diplomatai kiekviena proga priekaištavo ir primindavo apie netinkamą
Lietuvos poelgį, kuriuo ji įžeidusi Daniją. Su Lietuvos karjeros
vicekonsulu buvo demonstratyviai nesiskaitoma, o Lietuvos piliečiai
Danijoje diskriminuojami (parodoma, jog jie Danijoje nepageidaujami).
Spaudimo neatlaikęs vicekonsulas atsistatydino ir uždarė konsulatą. Ant
durų pakabino užrašą: „kreiptis Stokholman“. Danai pasijuto antrą kartą
pažeminti.
Ignas Šeinius 1924 m. birželio mėn. buvo danams pažadėjęs, kad situacijai
pagerėjus bus įsteigta atstovybė.
Susidariusią atstovavimo Lietuvai krizę Danijoje teko spręsti II Seimui,
1924 m. gegužės 30 d. svarstant „URM etatų papildymą“. Referentas Antanas
Šmulkštys papildymą motyvavo tuo, jog užmezgus platesnius ryšius su
įvairiomis valstybėmis reikia pertvarkyti ir atstovybes: „vietoj
vicekonsulo pastatyti konsulą, ir vietoj konsulo paskirti atstovą“.
Į šią frazę reikėtų pažvelgti atidžiau, nes, mūsų manymu, būtinybė spręsti
atstovavimo Lietuvai krizę Danijoje privertė daryti etatų pataisas. Seimo
Finansų ir biudžeto komisija, svarstydama etatus, pasiūlė vieną
vicekonsulą išbraukti. Omenyje turėtas būtent Lietuvos vicekonsulatas
Kopenhagoje. A. Šmulkštys paaiškino Seimui, jog „vicekonsulų skaičius
siūloma sumažinti todėl, kad Danijoje, priėmus atstovo vietą tuo pačiu
atpuola vienas vicekonsulas, kuris ligi šiol buvo Danijoje, todėl jis ir
siūloma išbraukti“.
Pataisos buvo priimtos trečiuoju „skaitymu“ 1924 m. birželio 13 d., tačiau
įdomiausia yra tai, jog atstovas Danijoje taip ir nebuvo paskirtas.
Vietoje jo 1924 m. spalio 1 d. buvo paskirtas konsulas Vytautas Gylys.
Beje, 1925 m. gruodžio 11 d. svarstant 1926 m. biudžetą krikščionių
demokratų atstovas Vilimas teigiamai įvertino Lietuvos konsulo Danijoje
veiklą.
Vietoje vicekonsulo paskyrus į Kopenhagą karjeros konsulą atstovavimo
Lietuvai Danijoje krizė buvo išspręsta, tačiau neilgam.
Atstovavimo Lietuvai
Danijoje klausimas vėl naujai iškeltas praėjus dvejiems metams, nes
Lietuvos Vyriausybė nutarė uždaryti karjeros konsulatą Kopenhagoje ir
įsteigti Danijos sostinėje generalinį garbės konsulatą. Minėtas klausimas
Seime 1926 m. spalio 29 d. buvo susietas su „Lietuvos konsulato žemės
sklypo su jame esančiu namu Kopenhagoje pardavimo įstatymo“ svarstymu.
Projektas prieš tai buvo aptartas Seimo Užsienio reikalų komisijoje ir
pateiktas Seimui. Jį referavo Pranas Dailidė. Diskusijose dalyvavęs
A. Šmulkštys tvirtino, kad „Lietuvos Vyriausybės sumanymas uždaryti
karjeros konsulatą Kopenhagoje ir pasitenkinti tik garbės konsulu yra
klaidingas“.
Jo manymu, sprendimas klaidingas dėl keleto priežasčių. Pirma, su Danija
Lietuvai teks turėti glaudesnių ryšių ir „paprastas garbės konsulas negali
atlikti visų tų reikalų“. Antra, ar konsulas (turėdamas pagalbininku tik
lietuvį sekretorių) galės „tinkamai atstovauti Lietuvai“. Trečia,
Šmulkščio įsitikinimu, ateityje Lietuvai vis tiek reikės turėti karjeros
konsulatą ar atstovybę Danijoje. Ketvirta, karjeros konsulato uždarymas
nenaudingas atstovavimui Lietuvai Danijoje.
Tačiau Šmulkščio išsakyta nuomonė Seimo narių apsisprendimui įtakos
neturėjo.
Apžvelgus atstovavimo
Lietuvai Skandinavijoje administracinio pobūdžio problemų svarstymus ir
priimtus sprendimus Seime, matyti, jog daugeliu atvejų jų aptarimas Seime
buvo tik formalumas, o iš tiesų URM sprendimus priiminėjo savo nuožiūra,
informuodama Seimą post factum.
3. Ekonominio atstovavimo
problemų Skandinavijos šalyse svarstymai Seime
Ekonominių atstovavimo problemų kilo dėl mėsos ir jos
gaminių eksporto į Švediją. 1924 m. pasirašius provizorinę Lietuvos ir
Švedijos prekybos sutartį tikėtasi, jog atsivers nauja rinka mėsos
gaminiams, nes iki tol Lietuva eksportavo mėsą tik į Vokietiją ir
Čekoslovakiją. Tačiau taip neįvyko, nes Lietuvos mėsos eksporto kontrolės
įstatyme numatyti higienos reikalavimai neatitiko Švedijos įstatymuose
numatytų higienos reikalavimų. Todėl 1925 m. vasarą I. Šeinius, vykdydamas
efektyvesnio ekonominio atstovavimo Lietuvai politiką Skandinavijoje,
ragino Lietuvos Vyriausybę parengti ir pateikti Seimui naujus higienos
nuostatus, atitinkančius veterinarijos priežiūros ir mėsos eksporto
kontrolės reikalavimus, kurie pašalintų kliūtis eksportuoti mėsą į Švediją.
Problemą imta spręsti 1925 m. birželio mėn., tačiau proceso paspartinti
nesisekė, nes Seimo sekretoriatas „Skerdyklų ir mėsos priežiūros įstatymo
projektą“ įteikė Seimo Žemės ūkio ir miškų komisijai, o „Mėsos ir jos
dirbinių eksporto kontrolės įstatymo projektą“ – Ekonominei komisijai.
Pastaroji, svarstydama „Mėsos ir mėsos dirbinių eksporto kontrolės
įstatymo projektą“, priėjo išvadą, kad negali svarstyti projekto, kol
neturi „Skerdyklų ir mėsos priežiūros įstatymo“. Todėl 1925 m. birželio
9 d. krikščionių demokratų atstovas Jonas Steponavičius kreipėsi į Seimą
ir prašė, kad projektas būtų perduotas Ekonominei komisijai.
1925 m. birželio 19 d. Seime svarstytas „Skerdyklų ir mėsos priežiūros
įstatymas“. Jį referavo ūkininkų sąjungos atstovas Josiukas. Referentas
nurodė motyvus, dėl kurių Seimui pateiktas svarstyti šis įstatymas:
pirmasis – iki tol veikę senieji Carinės Rusijos įstatymai nebetiko, antra
– sparčiai didėjo mėsos eksportas iš Lietuvos, trečia – užsienio
valstybės, kurios „domisi mūsų mėsos importavimu pradėjo taip pat domėtis,
kaip toji mėsa pas mus gaminama“, ketvirta – Švedija importuojamai mėsai
kelia gana didelius reikalavimus, penkta – Lietuvos mėsos gaminiams reikia
ieškoti naujų rinkų.
Lietuvai buvo pasiūlytas įstatymas labai panašus į jau veikiantį Estijoje.
Įstatymą svarstė Seimo Žemės ūkio ir ekonomikos komisija. Ji pasiūlė
pratęsti įstatymo įsigaliojimo laiką iki 1927 m. sausio 1 dienos.
Įstatymą vykdyti ir leisti taisykles turėjo Žemės ūkio ministerija. Prieš
šį įstatymą pasisakė valstiečių liaudininkų atstovas Grinius, pareiškęs,
jog „šis įstatymas paskers savivaldybes, nes ŽŪM galės bet kada skerdyklą
uždaryti“.
1925 m. spalio 13 d. Seime
svarstytas „Mėsos ir mėsos dirbinių eksporto kontrolės įstatymo
projektas“. Jį referavo jau minėtas ūkininkų sąjungos atstovas Josiukas.
Jis aiškino Seimui, kad įstatymą parengė ŽŪM pagal Estijos įstatymo
pavyzdį. Įstatymas buvo reikalingas, nes didėjo mėsos ir jos gaminių
eksportas ir dėl to, kad Lietuva, pradėjusi eksportuoti mėsą ir jos
produktus, susidūrė su daugeliu kliūčių (nebuvo tinkamai įrengtų
skerdyklų, veterinarinės priežiūros).
Trečiajam „skaitymui“ buvo padarytos Žemės ūkio ir miškų komisijos
pataisos ir įstatymas priimtas.
Tame pačiame posėdyje svarstytas ir „Mėsos ir mėsos dirbinių eksporto
įstatymas“. Pataisų nepateikta. Diskutuojant, ūkininkų sąjungos atstovas
Vailokaitis pabrėžė, jog priėmus šį įstatymą „bus didesnis pasitikėjimas
užsienyje“, todėl siūlė Seimo nariams įstatymo neatidėti, nes „mes ligi
šiol Švedijon negalėjom eksportuoti mėsos, nes mūsų įstatymai neatitinka
švedų įstatymams šioje srityje. Jie rodo savo įstatymus ir sako, kol pas
tamstas nebus maždaug taip sutvarkyta kaip pas mus, o pas mus yra labai
griežta mėsos produktų priežiūra, tai mes, be abejo, negalėsime įsileisti“.
Vailokaičio manymu, jei lietuviai tinkamai sutvarkytų veterinarinę
priežiūrą, tai nebūtų priversti tenkintis tik viena rinka – Praha, be to,
įstatymo priėmimas bus naudingas Lietuvos mėsos ūkiui. Priekaištų dėl šio
įstatymo Vailokaitis susilaukė iš valstiečių liaudininkų Lapinsko dėl AB
„Maistas“ importuojamos jautienos iš Rusijos (Kursko). Eliziejus Draugelis
siūlė įstatymą grąžinti Ekonominei komisijai, tačiau trečiuoju „skaitymu“
įstatymas priimtas.
Nors abu įstatymai buvo teikti Seimui aiškinant, jog jų reikia norint
eksportuoti lietuvišką mėsą ir jos gaminius į Švediją, tačiau nei vieno iš
jų priėmimas to proceso nepaspartino, nes ir priėmus įstatymus nespėta
pagal naujus nuostatus pertvarkyti skerdyklų, todėl mėsos eksportas
pradėtas tik 1927 m. pavasarį, o 1927 m. vasaros pabaigoje, uždarius
Lietuvos atstovybę Stokholme, sustojo ir mėsos eksportas į Švediją.
Apibendrinus galima teigti, kad įstatymų svarstymai ir jų priėmimas Seime
atstovavimo Lietuvai Švedijoje ekonominių problemų neišsprendė.
Išvados
1. Išsiaiškinus atstovavimo Lietuvai
Skandinavijoje problemų svarstymus ir sprendimus Steigiamajame Seime, I,
II, III Seimuose, matyti, jog egzistavo tam tikras mechanizmas: Ministrų
kabinetas teikdavo įstatymus Seimo prezidiumui, pastarasis perduodavo juos
atitinkamoms komisijoms, o jos, pateikusios pataisas – Seimui, ir po trijų
„skaitymų“ įstatymai būdavo priimami.
2. Apžvelgus svarbiausių,
dėl atstovavimo Lietuvai kilusių administracinio ir ekonominio pobūdžio
problemų svarstymus Seime, matyti, jog daugeliu atvejų jų aptarimas Seime
buvo tik formalumas, o iš tiesų URM tvarkėsi savo nuožiūra, informuodama
Seimą post factum, o priimti „Skerdyklų ir mėsos priežiūros“ bei „Mėsos ir
mėsos dirbinių eksporto kontrolės“ įstatymai atstovavimo Lietuvai
Švedijoje ekonominių problemų dėl nepalankiai susiklosčiusių aplinkybių
neišsprendė.
Užsienio reikalų ministerijos etatai
(2 skaitymas): I sesija, 68-asis posėdis, 1921 m. kovo 3 d. Steigiamojo
Seimo darbai. 1921, sąs. 14, p. 756.
Grigaravičiūtė, S. Skandinavija
Lietuvos diplomatijoje 1918–1940 metais. Vilnius, 2002, p. 66–69;
Grigaravičiūtė, S. Konversijos Lietuvos skandinaviškoje politikoje.
Mokslinė konferencija „Iš Lietuvos diplomatijos istorijos“: skirta
diplomato B.K. Balučio 120-osioms gimimo metinėms: pranešimai. Kaunas,
2000, p. 7–20; Grigaravičiūtė, S. Sprendimas tarptautiniuose santykiuose:
teorija ir praktika (istoriko atsakomybės aspektu). Istoriko atsakomybė:
straipsnių rinkinys, Vilnius, 2002, p. 37–46; Žėkaitė, J. Ignas Šeinius.
Vilnius, 1999, p. 98–99, 105–106, 109–110, 125–135.
Užsienio reikalų ministerijos etatai
(I skaitymas). Seimo stenogramos. 13-asis posėdis, 1922 m. gruodžio 20 d.,
p. 16.
Užsienio reikalų ministerijos etatai
(II skaitymas). Seimo stenogramos. 22-asis posėdis, 1923 m. sausio 26 d,
p. 12.
Lietuvos konsulato žemės sklypo su
esančiu jame namu Kopenhagoje pardavimo įstatymas (I, II ir III
skaitymas). Seimo stenogramos. 3-asis Seimas, II sesija, 37-asis posėdis,
1926 m. spalio 29 d., p. 13–15.
Užsienio reikalų ministerijos etatai
(III skaitymas). Seimo stenogramos. 30-asis posėdis, 1923 m. vasario
27 d., p. 19.
Užsienio reikalų ministerijos etatai
(II skaitymas). Seimo stenogramos. 22-asis posėdis, 1923 m. sausio 26 d,
p. 13.
Laimutis, J. Dėliai mūsų atstovybių
užsieny. Laisvė. 1921 m. sausio 21 d. (Nr. 16), p. 1; Užsienio reikalų
ministerijos etatai (I skaitymas): I sesijos 68-asis posėdis, 1921 m. kovo
3 d. Steigiamojo Seimo darbai. 1921, sąs. 14, p. 756; Užsienių reikalų
ministerio pranešimas: I sesijos 60-asis posėdis, 1921 m. vasario 4 d.,
Steigiamojo Seimo darbai. 1921, sąs. 12, p. 599, 608.
Grigaravičiūtė, S. Konversijos
Lietuvos skandinaviškoje politikoje. Mokslinė konferencija „Iš Lietuvos
diplomatijos istorijos“: skirta diplomato B.K. Balučio 120-osioms gimimo
metinėms: pranešimai. Kaunas, 2000, p. 7.
Užsienių reikalų ministerio
pranešimas: I sesijos 60-asis posėdis, 1921 m. vasario 4 d. Steigiamojo
Seimo darbai. 1921, sąs. 12, p. 610.
Ten pat, p. 599.
Ten pat, p. 608.
Ten pat, p. 611.
Ten pat, p. 753.
Ten pat.
1921 m. vasario 22 d.: I sesijos
65-asis posėdis. Steigiamojo Seimo darbai. 1921, sąs. 13, p. 677.
Užsienio reikalų ministerijos
etatai (I skaitymas): I sesijos 68-asis posėdis, 1921 m. kovo 3 d.
Steigiamojo Seimo darbai. 1921, sąs. 14, p. 751.
Ten pat, p. 752.
Branting, H. Džiaugsminga žinia.
Lietuva. 1921, vasario 18 (Nr. 38), p. 2.
Užsienio reikalų ministerijos
etatai (I skaitymas): I sesijos 68-asis posėdis, 1921 m. kovo mėn. 3 d.
Steigiamojo seimo darbai. 1921, sąs. 14, p. 755.
Ten pat.
Ten pat.
1923 10 02 J. Savickio raštas
Lietuvos atstovui Stokholme. LCVA. F. 383, ap. 17, b. 22, l. 1.
Ten pat.
1921 04 14 Lietuvos pasiuntinybės
sekretoriaus laiškas Lietuvos konsului Švedijoje. LCVA. F. 383, ap. 17,
b. 22, l. 80; 1921 04 22 konsulo laiškas J. Savickiui. LCVA. F. 383, ap. 17,
b. 22, l. 83.
Ten pat.
1923 10 02 J. Savickio raštas
Lietuvos pasiuntinybei Stokholme. LCVA. F. 383, ap. 17, b. 22, l. 1.
Užsienio reikalų ministerijos
etatai (I skaitymas). Seimo stenogramos. 13-asis posėdis, 1922 m. gruodžio
20 d., p. 15.
Užsienio reikalų ministerijos etatų
pakeitimas (I skaitymas). Seimo stenogramos. 43-asis posėdis, 1923 m.
lapkričio 27 d., p. 8–9.
Žėkaitė, J. Ignas Šeinius. Vilnius,
1999, p. 110–111.
1925 04 21 J. Savickio ataskaita
URM. LCVA. F. 383, ap. 17, b. 61, l. 4.
1925 04 21 J. Savickio ataskaita
URM. LCVA. F. 383, ap. 17, b. 61, l. 4.
1924 06 07 I. Šeiniaus pranešimas
URM. LCVA. F. 383, ap. 7, b. 509, l. 69–72.
1925 04 21 J. Savickio ataskaita
URM. LCVA. F. 383, ap. 17, b. 61, l. 4.
1924 06 07 I. Šeiniaus pranešimas
URM. LCVA. F. 383, ap. 7, b. 509, l. 69–72.
Užsienio reikalų ministerijos etatų papildymas (I ir II skaitymas). Seimo
stenogramos. 103-asis posėdis, 1924 m. gegužės 30 d., p. 4.
Ten pat, p. 5.
Užsienio reikalų ministerijos etatų
papildymas (III skaitymas). Seimo stenogramos. 107-asis posėdis, 1924 m.
birželio 13 d., p. 3.
Lietuvos valstybės 1926 m.
biudžetas. Seimo stenogramos. 2-asis Seimas, 216-asis posėdis, 1925 m.
gruodžio 11 d., Kaunas, 1925, p. 9–10.
Lietuvos konsulato žemės sklypo su
esančiu jame namu Kopenhagoje pardavimo įstatymas (I, II ir III
skaitymas). Seimo stenogramos. 3-asis Seimas, II sesija, 37-asis posėdis,
1926 m. spalio 29 d., p. 13–15.
Ten pat.
Ignas Šeinius išvertė Švedijos
įstatus į lietuvių kalbą ir atsiųsdino į Lietuvą. Žr.: Grigaravičiūtė, S.
Lietuvos atstovavimas Skandinavijoje 1918–1940 metais. Vilnius, 2002,
p. 95–96.
Seimo stenogramos. 187-asis
posėdis, 1925 m. birželio 9 d., p. 1.
Skerdyklų ir mėsos priežiūros
įstatymas (I ir II skaitymas). Seimo stenogramos. Seimas, 191-asis
posėdis, 1925 m. birželio 19 d., p. 3.
Ten pat.
Ten pat, p. 12.
Mėsos ir mėsos dirbinių eksporto
kontrolės įstatymo projektas (I ir II skaitymas). Seimo stenogramos. 200-asis
posėdis, 1925 m. spalio 13 d., p. 7.
Mėsos ir mėsos dirbinių eksporto
kontrolės įstatymas (III skaitymas). Seimo stenogramos. 205-asis posėdis,
1925 m. lapkričio 6 d., p. 15–16.
Ten pat.
Ten pat, p. 18–19.
Į pradžią |