Dr. Sigitas Jegelevičius
Lietuvių išeivijoje, o taip
pat ir Lietuvos spaudoje po 1989 m. nemažai rašyta antinacinės lietuvių
rezistencijos klausimais. Šioje srityje Lietuvoje bene daugiausia
pasidarbavo dr. Arūnas Bubnys.
Rašinių autoriai stengėsi pateikti kuo platesnę lietuvių tautinio
(nepriklausomybinio) pasipriešinimo panoramą, atskleisti kurios nors
vienos pogrindžio organizacijos atsiradimą bei veiklą. Nebandyta pažvelgti
į antinacinį pasipriešinimą kitais pjūviais. Šiame rašinyje bus mėginama
išsiaiškinti, kokias valstybės valdymo idėjas atkurtoje po karo Lietuvos
valstybėje brandino antinacinio pasipriešinimo vadovai, demokratinės ar
autoritarinės Lietuvos vizijos buvo tų organizacijų vadovų prioritetu.
Antinacinis lietuvių
tautinis pasipriešinimas savo dvasia glaudžiai susijęs su antisovietiniu
pasipriešinimu. Vykstant neginkluotam antinaciniam pasipriešinimui, tauta
tuo pačiu buvo rengiama būsimam antisovietiniam pasipriešinimui, jeigu
Raudonosios armijos remiami sovietai sugrįžtų į Lietuvą. Kai kurios
antinacinio pasipriešinimo organizacijos (Lietuvių frontas, Lietuvos
laisvės kovotojų sąjunga) buvo tiesiogiai kilę iš 1940–1941 m.
antisovietinio pogrindžio. Kita vertus, viena kita antinacinio pogrindžio
organizacija (Lietuvos laisvės armija, dalinai – Lietuvos laisvės kovotojų
sąjunga) nuo 1944 m. vasaros aktyviai dalyvavo antisovietiniame
pasipriešinime – partizaniniame kare. Ir apskritai galima būtų teigti, kad
antinacinis pasipriešinimas savo esme tuo pačiu buvo ir antisovietinis.
Taigi jis buvo nukreiptas prieš abi totalitarines sistemas. Tiek
antinacinį, tiek ir antisovietinį lietuvių pasipriešinimą reikėtų suvokti
kaip vientisą 1940–1953 m. pasipriešinimą okupacijoms, nes jų tikslas buvo
bendras – atkurti nepriklausomybę, o po to kraštą tvarkyti demokratiniais
principais.
Antinaciniame pogrindyje
bene anksčiausiai organizuotis pradėjo krikščionių demokratų idėjinės
pakraipos žmonės. Naciams likvidavus Lietuvių aktyvistų frontą, tautinei
veiklai nebeliko legalios priedangos. Suformuojamas Lietuvių frontas,
kuriame susitelkia nemaža valstybininkų. Bene ryškiausias iš jų buvo
prof. Juozas Ambrazevičius, kurį netgi Vaclovas Biržiška, nesimpatizavęs
krikdemams, apibūdino šitaip: „/…/ kultūringas politikas ir nepakeičiamas
valstybininkas. Važinėdamas tik dviračiu, eidamas švietimo ministro
pareigas, per penkerius metus, važinėdamas limuzinu“.
Todėl turėtų būti suprantama trumpa charakteristika, kurią
J. Ambrazevičiui pateikė artimas jo bendražygis prof. Adolfas Damušis: „antinaciniame
pogrindyje susikūrė Lietuvių frontas, o jo centrine figūra, tiesiog
sąjūdžio siela, tapo Juozas Brazaitis“.
Tai buvo ne liaupsė, o J. Ambrazevičiaus autoriteto įvertinimas.
J. Ambrazevičius buvo autoritarinio režimo Lietuvoje priešininkas. Dar
1936 m. kartu su kitais žurnale „Naujoji Romuva“ paskelbė deklaraciją „Į
organišką valstybės kūrybą“, kuri to meto spaudoje sukėlė aštrią diskusiją
dėl valstybinės santvarkos ir valdymo principų. Nacių okupacijos metais
pogrindiniame Lietuvių fronte J. Ambrazevičius puoselėjo tuos pačius
parlamentinės, o ne prezidentinės Lietuvos idealus. Lietuvių fronte buvo
gyva parlamentarizmo idėja.
Lietuvių frontas buvo
sukurtas 1941 m. rugsėjo pabaigoje – tuomet pasirodė šios organizacijos
vardu pasirašytas antimobilizacinis atsišaukimas. Lietuvių fronte, kuriame
telkėsi įvairių ideologinių srovių žmonės, visuomet buvo dirbamas
intensyvus informacinis politinis darbas. Artimiausiai bendravo su Darbo
federacija, Vienybės sąjūdžiu ir LLA.
Minėtoje 1936 m.
deklaracijoje, tobulinant demokratijos supratimą, buvo rašoma: „mūsų
įsitikinimu, valstybė turėtų būti reformuojama ir organizuojama taip, kad
ji patenkintų visos lietuvių tautos opiausius reikalus ir vyriausius
siekimus, kad atitiktų mūsų tautos prigimtį ir jos gyvenimo sąlygas, kad
neįpratintų lietuvių tautos būti tik iš viršaus diriguojama – valstybės
nelaimių valandoje tai patarnautų josios priešams, bet kad ji pačią tautą,
pačius mūsų krašto gyventojus darytų vis sąmoningesnius, aktingesnius,
sumanesnius, sąžiningesnius, ne tik suprantančius, bet giliai jaučiančius
nepriklausomos valstybės prasmę.
Šitaip suprantama valstybė
turėtų būti organizuojama: socialinėje ekonominėje srityje įvedant
korporatyvinę santvarką; ideologinėje kultūrinėje srityje vykdant
kultūrinę autonomiją; teisinėje politinėje srityje pertvarkant
ir sudarant institucijas, reikalingas teisinei valstybei.
/…/ Valstybės gyvenimas
reikalauja gilių realių reformų, stiprinančių, o ne silpninančių gyvąsias
tautos jėgas, skatinančių, o ne alsinančių visuomenės veiklumą“.
Su tokiomis valstybinėmis
nuostatomis J. Ambrazevičius ir jo aplinka atėjo į antinacinį
pasipriešinimą. Tokios idėjos vyravo Lietuvių fronte, mąstant apie
išsilaisvinusios Lietuvos ateitį.
Karinio pobūdžio antinacinių
organizacijų, siekusių atstatyti nepriklausomą valstybę, požiūris į
valstybės ateitį programiniuose dokumentuose nebuvo ryškiai išreikštas.
LLKS įstatuose tik pasakyta, kad „tikslas yra atstatyti Nepriklausomą
Lietuvą ir sujungti visus lietuvius bendram darbui Lietuvos garbei ir
gerovei“. LLA programoje pagrindiniais tikslais įvardyti: „a) Lietuvos
Laisvės iškovojimas; b) naujos vieningesnės ir galingesnės tautinės
Lietuvos valstybės atstatymas su sostine Vilniumi ir Klaipėdos kraštu“.
Gal ir teisingai elgėsi karinio pobūdžio organizacijų kūrėjai savo
programose nedetalizavę požiūrio į atkuriamos valstybės politinę sąrangą,
kadangi kariškiams nepriderėjo veltis į politikavimą. Tam buvo civilinės
pogrindžio organizacijos.
Antinaciniame lietuvių
tautiniame pogrindyje 1941–1943 m. veikė kelios pasipriešinimo
organizacijos, kurių tikslas buvo toks pats – siekti Lietuvos
nepriklausomybės atkūrimo, bet nebuvo jų veiklos koordinavimo. Dar
daugiau: pogrindžio spaudoje reiškėsi tarpusavio kovos dėl pirmavimo ar
konkuravimo, netgi tarpusavio priekabių ar pretenzijų ieškojimo
tendencijos. Ne tik pogrindžio jėgų konsolidavimui, bet ir efektyvesniam
antinaciniam veikimui reikėjo vieningos politinės pogrindinio veikimo
vadovybės. Toji vadovybė turėjusi ne tik koordinuoti pogrindžio jėgų
veikimą, diktuoti konkrečius taktinius veiksmus vienu ar kitu atveju, bet
ir privalėjusi aiškinti žmonėms būsimą politinę krašto sąrangą po
nepriklausomybės atstatymo. Mažiausiai buvo dvi priežastys, dėl kurių net
dvejus metus uždelstas vieningos politinės vadovybės suformavimas. Pirmoji
ir svarbiausioji priežastis – nebuvo Lietuvos vyriausybės emigracijoje.
Esant egzilinei vyriausybei, Lietuvos antinaciniame pogrindyje būtų buvusi
kitokia tvarka. Tuomet vyriausybė būtų sureguliavusi vieningos politinės
ir karinės vadovybės krašte atsiradimą. Pogrindis būtų turėjęs paklusti
vyriausybei. Nebūtų buvusios tokios ryškios vien tikslo siekiančių
organizacijų sklaidos. Antroji priežastis, bet jau nulemta pirmosios, buvo
pasaulėžiūriniai (tiksliau – partiniai) krašto politinių jėgų skirtumai ir
vadovavimo ambicijos.
1942 m. pogrindyje buvo du
nauji politiniai centrai: Tautos taryba ir Vyriausias lietuvių komitetas.
Tautos taryboje susitelkė katalikiškos pakraipos organizacijos bei žmonės:
Lietuvių frontas, krikščionys demokratai, Darbo federacija, Ūkininkų
sąjunga, Vienybės sąjūdis. Šitą telkinį subūrė ir jam vadovavo
J. Ambrazevičius. Jo sumanymu, Tautos taryba buvo 1941 m. Birželio
sukilimo iškeltos Lietuvos laikinosios vyriausybės tęsėja ir įpėdinė,
simbolizuojanti Lietuvos valstybės suverenumą, ir turėjusi vadovauti
pogrindžiui bei nepriklausomybės atstatymui. Tautos taryba aptarinėdavo
pokarinės Lietuvos valstybės politines perspektyvas. Būsimą Lietuvos
politinę sąrangą Tautos taryba įsivaizdavo taip, kaip tuos požiūrius buvo
suformulavęs jos vadovas J. Ambrazevičius su savo vienminčiais Lietuvių
fronte. Buvo nuosekliai išlaikyta demokratiniais pagrindais
besitvarkančios teisinės valstybės vizija.
Kiek vėliau, ieškant būdų
sudaryti vieningą pogrindžio vadovybę, socialdemokratai, valstiečiai
liaudininkai, tautininkai ir nacionalistai sukūrė Vyriausią lietuvių
komitetą, kaip atsvarą krikščionių demokratų pakraipos Tautos tarybai.
Programinis Vyriausio lietuvių komiteto atsišaukimas („Į Lietuvių Tautą“)
buvo paskelbtas pogrindžio laikraštyje „Nepriklausoma Lietuva“ tik 1943 m.
kovo 1 d., tai yra praėjus daugiau kaip pusmečiui nuo Komiteto įsteigimo.
Tuo metu prie Vyriausio lietuvių komiteto jau buvo prisijungusi ir LKK
Sąjunga. Šiame programiniame dokumente randame labai svarbų principinį
momentą, kuris iki tol dar taip aiškiai nebuvo suformuluotas. Čia
pabrėžta, jog nei bolševikinė, nei nacistinė Lietuvos okupacija nekeičia
Lietuvos, kaip suverenios valstybės ir Tautų Sąjungos narės, egzistavimo
fakto. Užtat šiame atsišaukime be jokių išlygų buvo pasmerktos visos
okupantų skelbiamos karinės bei darbo jėgos mobilizacijos, kaip
neteisėtos, prieštaraujančios tarptautinei teisei, kadangi Lietuvos
piliečius pašaukti kovai ir vykdyti mobilizaciją gali tik teisėta Lietuvos
vyriausybė, atstovaujanti visos tautos ir valstybės interesams. Po dviejų
savaičių Komitetas paskelbė dar vieną antimobilizacinį atsišaukimą,
raginantį boikotuoti mobilizacijas, nestoti į nacių mobilizacines
komisijas, slapstytis, nepradėti su naciais ginkluotos kovos, nesusidėti
su sovietiniais partizanais, kurie rengė dirvą sovietinei Lietuvos
reokupacijai.
1943 m. kovo 1 d.
atsišaukime išdėstytas požiūris į tai, kokia turėtų būti Lietuvos valstybė
po nepriklausomybės atstatymo:
„Pirmasis jo (Komiteto –
aut. pastaba) uždavinys derinti visų srovių nusistatymus ir veiksmus,
siekiant visiems bendro tikslo – atgauti krašto Nepriklausomybę. Atgavęs
laisvę kraštas galės pasirinkti tokią santvarką, kokia jam bus tinkama.
VLK noras – kad ateities Lietuva būtų gera ir brangi mums visiems, ypač
ūkininkams ir darbininkams, kad bendromis tautos pastangomis būtų keliamas
visų ir kiekvieno gerbūvis, jo medžiaginis, kultūrinis ir intelektualinis
lygis; būtų gerbiamos kiekvieno teisės ir laisvė bendro sugyvenimo ribose“.
Esminio skirtumo nuo
Lietuvių fronto pozicijos šioje programoje nėra. Gal tik aiškiau išreikšta
mintis apie pokarinį Seimą, per kurį kraštas galėsiąs pasirinkti sau
tinkamą santvarką. Ir vienų, ir kitų programoje aiškiai nubrėžta
demokratinės, parlamentinės Lietuvos vizija. Gal dar yra vienas momentas,
kiek skiriantis Komiteto programą nuo Lietuvių fronto ir kitų organizacijų
programinių sumanymų. Komiteto programoje, kalbant apie valstybę, aiškiai
kviečiamos bendrai kovai ir Lietuvos tautinės mažumos. Kitų organizacijų
programiniuose tekstuose akcentuojama tautinė valstybė, lietuvių valstybė.
1943 m. lapkričio 23 d. po
sunkių, beveik pusmetį trukusių derybų tarp Tautos tarybos ir Vyriausio
lietuvių komiteto, pagaliau buvo sukurta ir personaliai suformuota
aukščiausioji pasipriešinimo okupacijoms vadovaujanti institucija –
Vyriausiasis Lietuvos išlaisvinimo komitetas. Tokiu būdu, paleidus Tautos
tarybą bei Vyriausią lietuvių komitetą, VLIKas ėmėsi vadovauti visam
lietuvių tautiniam pogrindžiui, siekiančiam atstatyti Lietuvos
nepriklausomybę. VLIKo politinė programa buvo paskelbta praėjus beveik
keturiems mėnesiams. Tai – 1944 m. vasario 16-osios deklaracija, pasiekusi
visus Lietuvos kampelius.
Deklaracijoje vėlgi aiškiai
pasakyta, kad Lietuvos valstybė dėl okupacijų nėra išnykusi, tik laikinai
sutrukdyta suverenių valstybės institucijų veikla. Atkūrus
nepriklausomybę, kraštą buvo žadama tvarkyti konstituciniu keliu („Lietuvą
iš okupacijos išlaisvinus, ir toliau veikia 1938 m. Lietuvos Konstitucija,
kol ji teisėtu keliu bus atitinkamai pakeista“).
Nuoroda į 1938 m. Konstituciją buvo įdėta nusileidžiant tautininkų
reikalavimui (1990 m. kovo 11 d. vakare keliolika minučių taip pat veikė
1938 m. Konstitucija). Konstitucijos keitimas buvo pribrendęs ir ją keisti
numatyta teisėtu, tai yra parlamentiniu keliu. Kilus reikalui turėti
vyriausybę, ji turėjusi būti sudaryta VLIKe „koaliciniu pagrindu politinių
grupių nutarimu“.
Lietuvoje turėjusi būti
įdiegta demokratinė valdymo forma („Demokratinė Lietuvos valstybės
santvarka bus suderinta su plačiųjų tautos sluoksnių interesais ir
bendromis pokario sąlygomis“).
Demokratinį krašto gyvenimo tvarkymą turėjo užtikrinti Prezidento bei
Seimo rinkimų įstatymai, pataisyti „pagal demokratinius rinkimų
principus“. Taigi čia aiškiai buvo duota suprasti, kad Lietuva yra
pasimokiusi iš autoritarinio valdymo klaidų ir žada jas taisyti.
Svarbiausi VLIKo dokumentai
buvo priimami demokratiškai, gerai išanalizavus klausimą, ir po diskusijų,
kurios neretai būdavusios gana ilgos, suderinamos svarbiausios
formuluotės. Nežiūrint demokratiškos VLIKo darbo aplinkos, vis tik
„pirmuoju smuiku grojo“ jo pirmininkas socialdemokratas prof. Steponas
Kairys. Jau minėtas krikščionių demokratų autoritetas
prof. J. Ambrazevičius nebuvo VLIKo narys. Bet priimant svarbiausius
sprendimus, VLIKas su juo konsultuodavosi, be to, J. Ambrazevičius
vadovavo VLIKo politinei ir ryšių su užsieniu komisijai. Dar buvo prof.
Zenono Ivinskio vadovaujama komisija sienoms nustatyti ir vyriausioji
planavimo komisija su dviem pakomisijomis: konstitucine, socialinės
santvarkos, švietimo ir informacijos bei administracine. Visos VLIKo
struktūros svarbios, bet šio rašinio kontekste ypač reikėtų pabrėžti
konstitucinę ir socialinės santvarkos pakomisiją, nors jos vadovas Jonas
Deksnys neatrodo tuomet buvęs dideliu autoritetu.
Iš trumpos apžvalgos galima
padaryti išvadą, kad antinacinio lietuvių nepriklausomybinio pogrindžio
organizacijos, ypač Lietuvių frontas, Vyriausias lietuvių komitetas ir
VLIKas nacių okupacijos sąlygomis puoselėjo parlamentarizmo idėją, o
atkūrus nepriklausomybę Lietuvos valstybės ateitį matė tik demokratinėje
santvarkoje (tam tikra išlyga buvo duodama pirmųjų pokarinių (ar Lietuvos
išlaisvinimo dar nepasibaigus karui) metų karinei ir politinei situacijai
Lietuvoje, kai demokratinės santvarkos kūrimą būtų reikėję derinti su
„bendromis pokario sąlygomis“).
Bubnys, A. Lietuvių antinacinė
rezistencija 1941–1944 m. Vilnius, 1991, p. 168.
Dambrava, V. A. Nesibaigianti
rezistencija. Ugninis stulpas: 25 metai be Juozo Brazaičio. Laiškai.
Dokumentai. Liudijimai. Kaunas, 2000, p. 22.
Cit pagal: Ibid, p. 24.
Į pilnutinę demokratiją: Svarstymai
apie valstybės pagrindus. Ugninis stulpas. P. 557, 558.
Bubnys, A. Lietuvių antinacinė
rezistencija 1941–1944 m. Vilnius, 1991, p. 72.
Nepriklausoma Lietuva.
1943, kovo 1.
Į Laisvę.
1944, kovo 1.
Ten pat.
Į pradžią |