Nijolė Maslauskienė
XX a. pirmoje pusėje pirmą
kartą pasaulyje keliose šalyse įsigalėjo totalitariniai režimai, kurie
pagal savo politinį modelį siekė pakeisti politinę pasaulio sandarą.
Bolševizmas pretendavo sukurti ir išplėtoti komunistinę sistemą, paremtą
komunistų partijos valdžios monopoliu bei jos politiniu diktatu valstybei
ir visuomenei.
Marksizmo ir bolševizmo
teoretikai valstybę daugiausia vertino socialiniu-klasiniu aspektu, todėl
akcentavo jos klasinę kilmę, esmę ir funkcijas.
Jų požiūriu, bet kuri valstybė (įskaitant socialistinę) yra valdžios
atotrūkio nuo visuomenės ir nesutaikomų klasinių prieštaravimų padarinys
ir išraiška, speciali slopinamoji jėga vienai klasei viešpatauti ir
engiamajai klasei slopinti. Valstybės buvimas įrodo, kad visuomenė yra
susiskaidžiusi į priešiškas klases ir šių klasių prieštaravimai yra
nesutaikomi.
Marksizmo požiūriu, panaikinti valdžios atotrūkį nuo visuomenės buvo
galima vieninteliu būdu – sukuriant neklasinę komunistinę visuomenę,
kurioje nunyktų valstybė su jos prievartos ir valdymo aparatu (kariuomene,
policija, biurokratija).
Komunistų politinėje programoje buvo numatyta prievartiniu (revoliucijos)
būdu paimti valdžią, sukurti proletariato diktatūros valstybę, laipsniškai
transformuoti ją į komunistinę visuomenę, pakeičiant valdymą komunistine
savivalda (taip vadinamu tiesioginiu liaudies valdymu), kuris pasireikštų
specifine valdžios forma. Karlo Markso požiūriu, tokia valdžios forma
turėjo būti Paryžiaus komuna, o Vladimiro Lenino – specifinė rusiška
diktatūros forma – tarybos.
Tarybos buvo steigiamos
Rusijoje 1905 m. rudenį. Po 1917 m. vasario revoliucijos jos pasireiškė
kaip Rusijos parlamentui – Dūmai ir vyriausybei – alternatyvios politinės
struktūros, kurios pretendavo į valstybės valdžią. Lietuvoje tarybos buvo
įsteigtos Lietuvos komunistų partijos, veikusios pagal Rusijos komunistų
nurodymus, iniciatyva 1918 m. gruodžio mėn., kaip komunistų diktatūros
organas ir alternatyva Lietuvos Respublikos valdžiai.
Komunistų partijos vadovams
tarybų modelis rūpėjo pirmiausia dėl to, kad jis paneigė daugpartinės
demokratinės politinės sistemos ir parlamentinės respublikos principus,
pirmiausia – aukščiausios valstybės valdžios organizavimą visuotinių
rinkimų keliu, aukščiausios renkamos valdžios institucijos – parlamento –
viršenybę bei valdžios padalijimą į įstatymų leidžiamąją, vykdomąją ir
teismų. Rusijos tarybos atstovavo tik kai kuriems žemutiniams visuomenės
sluoksniams, buvo organizuojamos formaliai rinkimų, bet iš tikrųjų –
skyrimo keliu. Jos praktiškai sujungė valdžios formas į vieną politinį
centrą, kurį komunistai galėjo lengvai kontroliuoti.
1917 m. uzurpavę valdžią, Rusijos komunistai panaudojo tarybas savo
diktatūrai įvesti ir ją užmaskuoti tuo metu Rusijos visuomenės
žemutiniuose sluoksniuose populiariu šūkiu „visa valdžia taryboms“.
Siekdami pagal komunistinę
doktriną savo interesais ir tikslais pertvarkyti visuomenės gyvenimą,
organizuoti ir valdyti visuomenės procesus, Rusijos komunistai sukonstravo
ir iš viršaus įdiegė tokį valstybės ir valdžios modelį, kuris leido
komunistams sutelkti nedalomos ir neribotos valdžios galias besąlygiškai
diktuoti visuomenei.
Komunistų partija perėmė valdžios formų sujungimo tarybose idėją ir
pritaikė ją savo diktatūrai bei totalitariniam režimui. Kadangi komunistų
diktatūros ir totalitarinės valstybės modelis visiškai neatitiko marksistų
politinės doktrinos, partijos ideologai pakeitė marksistinę valstybės
koncepciją. Josifas Stalinas revizavo marksizmą ir pareiškė, kad
socialistinėje ir neklasinėje komunistinėje visuomenėje turi išlikti
stiprios valstybės institutas su jos galingu prievartos ir valdymo
aparatu, kuris pagal komunistų partijos doktriną partijos interesais ir
tikslais organizuotų, valdytų ir kontroliuotų visas visuomenės gyvenimo
sritis.
Komunistų diktatūra buvo
paremta prievarta. Tačiau kaip ir bet kuri kita diktatoriška valdžia,
komunistų partija mėgino įgyti visuomenės pripažinimą ir palaikymą. Dėl to
komunistai suformavo tokią valstybės ir valdžios organizaciją, kuri
išoriškai primintų demokratinių valstybių valdymo formą, visuomenės
sąmonėje asocijuotųsi su atstovaujamosios demokratijos ir parlamentinės
respublikos modeliu. Tam partijos vadovai panaudojo jų sukritikuotą
parlamentarizmo idėją ir parlamentinės respublikos konstrukciją.
J. Stalino iniciatyva parengta TSRS 1936 m. konstitucija nustatė valstybės
ir valdžios schemą, kuri formaliai atitiko kai kuriuos atstovaujamosios
demokratijos principus ir parlamentinės respublikos valdymo formą.
Komunistai pristatė tarybas kaip valdžios ir valstybės valdymo formą, per
kurią tariamai įgyvendinamas atstovavimas liaudžiai ir dalyvavimas
valdžioje, bei kurioje pagal parlamentarizmo principus organizuojama
valdžia ir valdoma valstybė. Tikrovėje taip vadinamojo „tarybinio
parlamentarizmo“ modelis tik slėpė komunistų politinę diktatūrą ir
totalitarinį režimą.
Okupavusi Lietuvą, Tarybų
Sąjunga nutraukė jos natūralią istorinę ir politinę raidą, prievarta
įtraukė Lietuvą į TSRS valstybės ir visuomenės gyvenimą ir procesus,
primetė jai savo valdžią, ir okupacinės valdžios mechanizmo pagalba
komunistiniais pagrindais pradėjo keisti Lietuvos socialinę ir politinę
tikrovę. Tarybų Sąjungos politinė sistema okupuotai Lietuvai buvo visiškai
svetimas istorinis ir politinis fenomenas, kuris neišplaukė iš jos
visuomenės natūralios istorinės raidos ir politinio gyvenimo. Jis buvo
primestas Lietuvai iš šalies svetimos okupacinės valstybės valia ir jėga,
diegiamas prievartiniais ir administraciniais metodais iš viršaus per
okupacines politines struktūras ir jų pagalba, griaunant Lietuvos
Respublikos politinę santvarką, naikinant Lietuvos valstybės ir visuomenės
politinius institutus, socialinius ir politinius santykius.
Siekdama pridengti Lietuvos
okupaciją ir suformuoti okupacinio režimo legitimumo įspūdį, Tarybų
Sąjunga mėgino inscenizuoti teisėtą ir laipsnišką valdžios, valstybės
sandaros ir jos valdymo formos pakeitimą, – imitavo rinkimus į taip
vadinamą Liaudies seimą.
Okupacijos sąlygomis
Lietuvos gyventojai negalėjo laisvai išreikšti savo valios rinkimuose.
1940 m. liepos 14–15 d. rinkimai į Liaudies seimą buvo nedemokratiniai ir
be pasirinkimo, juos rengė ir kontroliavo TSRS atstovai Lietuvoje ir
vietiniai komunistai. Inscenizavus rinkimus, buvo sudaryta okupacinė
politinė struktūra Lietuvos aneksijai įforminti – Liaudies seimas.
Pasinaudojusi seimu, okupacinė valdžia liepos 21 d. įsteigė Lietuvos
teritorijoje Tarybų Sąjungos teritorinį-administracinį vienetą – Lietuvos
Tarybų Socialistinę Respubliką – ir rugpjūčio 3 d įjungė ją į TSRS sudėtį.
Tikrovėje Lietuvos TSR neturėjo valstybės, o jos administracija – valdžios
požymių. Tarptautinės teisės požiūriu Lietuva netapo teisėta TSRS dalimi.
Lietuvos Respublika ir toliau egzistavo kaip tarptautinės teisės subjektas.
Visi okupacinės valdžios ir jos struktūrų Lietuvos teritorijoje politiniai
sprendimai ir veiksmai buvo neteisėti Lietuvos Respublikos konstitucinės
ir tarptautinės teisės požiūriais.
Įjungusi Lietuvos TSR į
Tarybų Sąjungos sudėtį, okupacinė valdžia prievarta ir administraciniais
metodais diegė Lietuvoje komunistinės sistemos pagrindus, įvedė komunistų
partijos politinę diktatūrą ir totalitarinį režimą.
VKP(b) vadovybė formavo okupacinę politiką ir priėmė visus svarbius
sprendimus dėl Lietuvos sovietizavimo.
Lietuvos TSR administracija negalėjo daryti įtakos komunistų partijos
vadovų politinei valiai. Juo labiau to negalėjo daryti Lietuvos visuomenė.
1940 m. rugpjūčio 14 d. VKP(b)
Centro komitetas ir TSRS Liaudies komisarų taryba priėmė nutarimą dėl
tarybinės ekonominės ir politinės sistemos diegimo Lietuvos, Latvijos ir
Estijos TSR.
Pagal šį nutarimą Lietuvos TSR liaudies seimas 1940 m. rugpjūčio 24 d.
paskelbė Lietuvos TSR konstituciją, kuri konstatavo, kad Lietuvos TSR
įvedama tarybinė santvarka.
Lietuva buvo išlaikoma TSRS
sudėtyje prievarta. Tačiau kaip ir bet kuri okupaciją dangstanti agresorė
ir nelegitimi valdžia, TSRS siekė paneigti savo neteisėtumą Lietuvoje,
suformuoti okupacinės valdžios legitimumo ir demokratiškumo regimybę. Dėl
to imitavo atstovaujamos demokratijos, parlamentinės respublikos valdymo
formos ir demokratinio politinio režimo regimybę Lietuvos TSR.
Nuo pat pirmųjų okupacijos
dienų komunistai mėgino įtikinti visuomenę, kad Lietuvos okupacija
primesta ir komunistinė sistema yra politiškai reikšminga ir teisinga.
Komunistų partijos ir LTSR administracijos vadovai Antanas Sniečkus,
Mečislovas Gedvilas, Justas Paleckis ir kiti paskleidė bolševizmo
ideologinį mitą, kad tik komunistinė politinė sistema sudaro sąlygas
panaikinti valdžios ir visuomenės priešpriešą, įgyvendinti atstovavimą
liaudžiai valdžioje per atstovaujamos ir tiesioginės demokratijos formas,
realizuoti demokratinės laisvės.
Jie teigė, kad tarybų valstybės ir valdžios modelis, paremtas tariamai
atstovaujama demokratija ir parlamentine valdymo forma, yra vienintelis
teisingas, politiškai tikslingas ir atitinkantis Lietuvos liaudies
interesus. Lietuvos TSR vadovai kritikavo Lietuvos Respublikos politinę
sistemą ir jos valstybės santvarką bei mėgino įrodyti, kad joje nebuvo
įdiegti demokratijos ir respublikinės valdymo formos principai. Viename
Liaudies seimo posėdyje M. Gedvilas teigė: „Lietuvos liaudis patyrė
įvairias valstybinės santvarkos formas – krikščioniškai buržuazinės
demokratijos, liberališkai buržuazinės demokratijos ir plutokratinės. Ir
visos tos vyriausybės nieko nedavė liaudžiai. /…/ Vis dėlto dar esama
pasaulyje tiesos! Esama dar vienos demokratijos rūšies, kuri yra priimtina
liaudžiai, jai reikalinga, jai brangi – tai proletarinės demokratija,
eksploatuojamos daugumos demokratija. /…/ Tarybos – betarpiška pačių darbo
žmonių masių organizacija, palengvinanti jiems patiems tvarkyti ir valdyti
valstybę. Proletarinė demokratija – milijonus kartų demokratiškesnė už bet
kurią buržuazinę demokratiją. Tarybinė santvarka milijonus kartų
demokratiškesnė už bet kurią demokratinę, buržuazinę respubliką“.
Tikrovėje komunistai
nepraktikavo jokių atstovaujamos ar tiesioginės demokratijos formų,
išskyrus jų organizuotą Liaudies seimo rinkimų inscenizavimą bei rinkimų į
TSRS Aukščiausiąją Tarybą 1941 m. sausio 12 d. imitavimą. Rinkimų
inscenizavimas buvo reikalingas okupacinei valdžiai tam, kad legalizuotų
komunistų partijos suformuotas politines struktūras ir sudarytų jų
teisėtumo įspūdį. Rinkimai taip pat turėjo sudaryti regimybę, jog
okupuotoje Lietuvoje veikia suvereni rinkimų keliu organizuojama ir
visuomenei atstovaujanti valdžia. Ideologiniais sumetimais rinkimų
kampanijos buvo pristatomos kaip politinės akcijos, kurių metu Lietuvos
visuomenė tariamai pareiškė savo politinę valią ir suteikė politinius
įgaliojimus komunistų sudarytoms struktūroms.
Manipuliuodami rinkimais, komunistai formavo Lietuvos visuomenės
dalyvavimo valdžioje mitą.
Dėl tokių priežasčių
okupacinė valdžia skyrė nemažą dėmesį rinkimų į TSRS Aukščiausiąją Tarybą
1941 m. sausio 12 d. inscenizavimui. TSRS Aukščiausioji Taryba buvo
formali institucija, neturėjusi jokių realių valdžios galių. Jos paskirtis
buvo imituoti legalią ir teisėtą TSRS valstybės valdžią, federacinę TSRS
sandarą ir parlamentinę valdymo formą, palaikyti komunistų politinės
doktrinos esminio teiginio – tarybų valdžios idėjos – gyvavimą. Realiai ji
turėjo tik vieną svarbią funkciją, tai yra suteikti komunistų partijos
politiniams sprendimams, pirmiausia – VKP(b) CK Politinio biuro
nutarimams, teisės aktų formą ir paskelbti juos. Lietuvos TSR atstovų
rinkimai į TSRS Aukščiausiąją Tarybą turėjo propagandinę reikšmę. Jie
turėjo sudaryti regimybę, kad okupuotos Lietuvos visuomenei atstovauja
TSRS valdžia. Ideologiniais išskaičiavimais komunistai imitavo atstovavimą
visuomenei ir demokratinių rinkimų procedūrą. Tikrovėje okupacinio ir
totalitarinio režimo sąlygomis visuomenė negalėjo laisvai išreikšti savo
valios rinkimuose. VKP(b) CK Politinis biuras paskyrė rinkimus ir pavedė
Lietuvos komunistams juos surengti. LKP(b) CK biuras 1940 m. lapkričio
10–11 d. sudarė 13 asmenų LTSR rinkimų komisiją rinkimams į TSRS
Aukščiausiosios Tarybos Tautybių Tarybą, nurodė partijos miestų ir
apskričių komitetams sudaryti apygardų ir apylinkių rinkimų komisijas ir
pateikti jų sudėtį LKP(b) CK biurui bei atitinkamiems komitetams
patvirtinti.
Pagal šį nutarimą LTSR laikinosios AT Prezidiumas patvirtino LTSR
rinkiminės komisijos sudėtį, sudarė 10 apygardų rinkimams į TSRS AT
Sąjungos Tarybą ir 25 – į Tautybių Tarybą.
LKP(b) CK parinko kandidatus, patvirtino juos LKP(b) CK biuro 1940 m.
lapkričio 16 d. posėdyje ir pateikė juos tvirtinti VKP(b) Centro komitetui.
Komunistai parinko 10 žmonių į TSRS Sąjungos Tarybą ir 25 į TSRS Tautybių
Tarybą. Iš 35 kandidatų 16 buvo LKP(b) ir LTSR administracijos vadovai,
atstovavę politinei biurokratijai (nomenklatūrai), o 19 asmenų turėjo
įkūnyti atstovavimo žemutiniems visuomenės sluoksniams valdžioje idėją. Iš
atrinktų kandidatų buvo sudarytas taip vadinamas komunistų ir nepartinių
blokas, kuris turėjo demonstruoti neva platų atstovavimą įvairiems
visuomenės sluoksniams. Tikrovėje jis neatstovavo netgi komunistiniam
režimui prijautusių socialinių grupių, nes kandidatai buvo parinkti pagal
nustatytas socialines kvotas. Politiniu požiūriu šis blokas atstovavo tik
okupaciniam režimui ir komunistų partijai, socialiniu – komunistų partijos
politinės idėjinės ištikimybės pagrindu formuojamos aukštosios
biurokratijos sluoksniui – politinei biurokratijai (nomenklatūrai).
Lietuvos komunistų partijos miestų ir apskričių komitetai imitavo
komunistų parinktų kandidatų iškėlimą ir įregistravimą, kontroliavo
rinkiminių komisijų veiklą, organizavo rinkiminę kampaniją ir balsavimą.
Rinkimai buvo nealternatyvūs: į vieną vietą būdavo iškeliamas tik vienas
žmogus ir neleidžiama kelti konkuruojančių kandidatūrų. Okupacinės
valdžios represinės politikos įbauginta visuomenės dalis dalyvavo rinkimų
inscenizavime. LKP (b) CK duomenimis balsuoti atėjo vidutiniškai
76,6 proc. į sąrašus įrašytų žmonių.
Rinkimai labiausia strigo Kretingos, Marijampolės, Mažeikių, Tauragės,
Telšių, Seinų ir kitose apygardose, kur kandidatais buvo komunistų
partijos ir LTSR administracijos veikėjai. Nemažai balsuota prieš: Iciką
Meskupą (10 000 balsų), Mečislovą Gedvilą (daugiau kaip 7 000 balsų),
Justą Paleckį (daugiau kaip 6 000 balsų), Antaną Sniečkų (beveik 5 000
balsų).
Imitavus rinkimus, buvo sudaryta asmenų grupė, kuri tarybiniame parlamente
– TSRS Aukščiausioje Taryboje – atstovavo Lietuvos TSR administracijai.
Komunistai propagavo tarybas
kaip ypatingą valdžios ir proletariato diktatūros formą, kuri tariamai
įgyvendino atstovaujamosios ir tiesioginės demokratijos principus. Tačiau
tikrovėje tarybos buvo formalus politinis institutas. Pirmosios sovietinės
okupacijos laikotarpiu komunistų partija netgi neorganizavo tarybų
institucijų sistemos Lietuvoje. Komunistų visiškai nesutrikdė tai, kad
taip vadinama tarybų valdžia negalėjo veikti neturėdama institucinių formų
– renkamų tarybų. Komunistams nebuvo aktualu organizuoti tarybų, ypač
vietinių, nes jie vykdė savo politiką ir valdė Lietuvą ne per jas, o
panaudodama komunistų partijos struktūras ir TSRS valdymo sistemos
grandis.
Ideologiniais sumetimais
komunistai siekė sudaryti įspūdį, kad Lietuvoje veikia suvereni valdžia,
organizuojama pagal principus, būdingus demokratinėms politinėms
sistemoms. Dėl to buvo skelbiamas Lietuvos TSR suverenitetas ir imituojama
respublikinė valdymo forma.
LTSR konstitucija skelbė esą
Lietuvos Tarybų Socialistinė Respublika „valstybinę valdžią vykdo
savarankiškai, visiškai išlaikydama savo suverenines teises“.
Iš tikrųjų dėl TSRS unitarinės sandaros ir centralizuoto valdymo Lietuvos
TSR administracija neturėjo suverenios valdžios galių, negalėjo priimti
jokių svarbesnių politinių sprendimų ir savarankiškai tvarkyti krašto
reikalų.
Pirmosios sovietinės
okupacijos laikotarpiu buvo sudaryta LTSR institucijų sistema, kuri
imitavo taip vadinamos tarybinės parlamentinės respublikos schemą. LTSR
konstitucija teigė, esą šios institucijos disponuoja valdžia, ir
konstatavo valdžių padalijimą. LTSR administracija buvo suskirstyta į tris
sektorius, kurie išoriškai priminė įstatymų leidžiamąją, vykdomąją ir
teismų valdžią, o centrinės administravimo įstaigos – į taip vadinamus
aukščiausius ir vietinius valstybės valdžios bei valstybės valdymo organus.
Buvo imituojamas valdžios padalijimas ir palaikoma regimybė, kad
institucijos atlieka funkcijas, būdingas atitinkamų valdžios šakų
reiškėjams. Tokia administracijos organizacija sudarė įspūdį, kad Lietuvos
TSR įvesta demokratinė santvarka, padalyta valdžia ir atskirtos valdymo
bei politikos sritys. Valstybės valdžią ir jos institutų sistemą tariamai
įkūnijo valdymo ir administravimo įstaigos, o politiką – komunistų
partijos struktūros. Administravimo institucijų išdėstymas, tarpusavio
sąveika ir pavaldumas formaliai atitiko parlamentinės respublikos schemą.
LTSR konstitucija teigė, kad LTSR Aukščiausioji Taryba yra aukščiausias
valstybės valdžios ir įstatymų leidimo organas („tarybinis parlamentas“),
kuris organizuojamas rinkimų keliu. Buvo konstatuota, kad LTSR
Aukščiausioji Taryba sudaro aukščiausios vykdomosios valdžios organą –
Liaudies Komisarų Tarybą (vyriausybę), kuri atsakinga ir atskaitinga LTSR
Aukščiausiajai Tarybai, o laikotarpiuose tarp jos sesijų – jos
Prezidiumui. Visi respublikiniai liaudies komisariatai formaliai buvo
pavaldūs Liaudies Komisarų Tarybai. LTSR konstitucijoje sąmoningai nebuvo
apibrėžta komunistų partijos vieta administracijos struktūroje. Oficialiai
konstitucija nesuteikė partijai teisių pajungti sau administravimo
įstaigas, dubliuoti ar uzurpuoti jų funkcijas.
VKP(b) CK biuras 1940 m.
rugpjūčio 14 d. ir 22 d., o LKP CK plenumas rugpjūčio 24 d. aptarė LTSR
administracijos sandarą ir patvirtino jos vadovybę.
Pagal komunistų nutarimus Liaudies seimas 1940 m. rugpjūčio 25 d. buvo
pavadintas LTSR laikinąja Aukščiausiąja Taryba, jai priskirtos rinkimų
būdu formuojamos LTSR Aukščiausiosios Tarybos teisės. Kadangi pirmosios
sovietinės okupacijos laikotarpiu tokie rinkimai nebuvo nei skelbti, nei
organizuoti, laikinoji Aukščiausioji Taryba veikė kaip nuolatinė.
1940 m. rugpjūčio 25 d. buvo sudarytas LTSR laikinosios Aukščiausios
Tarybos prezidiumas iš 15 asmenų. LTSR laikinosios Aukščiausios Tarybos
prezidiumo pirmininku buvo paskirtas Justas Paleckis.
LTSR laikinoji Aukščiausioji
Taryba buvo sudaryta tam, kad imituotų Lietuvos TSR suverenitetą,
palaikytų savarankiškos valdžios ir parlamentinės valdymo formos regimybę.
Dėl to konstitucijoje ir komunistų propagandoje ji buvo vadinama
aukščiausiu Lietuvos TSR valstybės valdžios ir įstatymų leidimo organu.
Komunistai formavo ir palaikė J. Paleckio, kaip Lietuvos TSR valstybės
vadovo, įvaizdį. J. Paleckis taip pat dėjo pastangas padidinti savo
vadovaujamos institucijos ir asmeninį vaidmenį TSRS valdžios schemoje,
imituoti LTSR vadovo („tarybinio prezidento“) veiklą. Dėl to LTSR
laikinosios Aukščiausios Tarybos Prezidiumas ir jo pirmininkas
1940–1941 m. plačiai praktikavo tas veiklos formos, kurios formavo
iliuziją, kad ši institucija rūpinasi visuomenei aktualiais dalykais:
aktyviai bendravo su LTSR piliečiai, nagrinėjo jų laiškus, prašymus ir
skundus. Tokia veikla sukėlė netgi kai kurių LKP(b) veikėjų
nepasitenkinimą.
J. Paleckiui buvo priekaištaujama, kad jis skiria perdaug didelį dėmesį
piliečių laiškams ir reaguoja į jų skundus, ypač į komunistinio režimo
kritiką, ne visada sugeba ją atremti ir suformuoti komunistams reikiamą
kritikuojančiųjų nuomonę.
J. Paleckis buvo simbolinė
figūra, kuri simbolizavo bolševizmo ideologinio mito „visa valdžia
taryboms“ gyvavimą ir tarybinio parlamentarizmo gyvybingumą. Jis neturėjo
realių administravimo svertų bei politinės įtakos okupacinės valdžios ir
politikos sistemoje. LTSR laikinoji Aukščiausioji Taryba buvo formali
įstaiga, kuri TSRS įstatymų ir komunistų partijos vadovybės nutarimų
pagrindu leido atitinkamus tarybinius teisės aktus, suteikė komunistų
partijos politiniams sprendimams tarybinės teisės normų pavidalą. Ši
institucija neturėjo realių valdžios galių ir įgaliojimų savo iniciatyva
leisti įstatymus.
Formaliai laikinoji
Aukščiausioji Taryba nebuvo atsakinga jokiai kitai institucijai, tačiau
realiai ji buvo pajungta TSRS Aukščiausiajai Tarybai, o jos veiklai
politiškai diktavo ir ją kontroliavo komunistų partijos struktūros,
pirmiausia – LKP(b) CK Centro komitetas. LKP(b) CK biuras formavo LTSR
laikinosios Aukščiausiosios Tarybos, jos Prezidiumo ir komisijų sudėtį,
svarstė ir tvirtino sesijų darbotvarkės, svarbiausių įstatymų ir kitų
teisės aktų projektus, kreipė ir kontroliavo šios įstaigos veiklą. Antai
1941 m. kovo 19 d. LKP(b) CK biuras aptarė laikinosios Aukščiausiosios
Tarybos sesijos organizavimą.
LKP(b) CK biuras balandžio 9 d. aptarė ir patvirtino LTSR biudžetą,
įstatymus dėl LTSR konstitucijos pakeitimo, Aukščiausiojo Teismo narių ir
liaudies tarėjų skyrimo ir kitus klausimus, kurie formaliai priklausė
laikinosios Aukščiausiosios Tarybos kompetencijai.
LKP(b) CK biuro sprendimų pagrindu po trijų dienų LTSR laikinosios
Aukščiausiosios Tarybos 1-ojo šaukimo 2-oji sesija priėmė atitinkamus
įstatymus ir nutarimus.
1940 m. rugpjūčio 26 d. buvo
sudaryta 16 asmenų Liaudies Komisarų Taryba.
Liaudies komisarų tarybos pirmininku paskirtas Mečislovas Gedvilas. LTSR
Liaudies komisarų taryba buvo pavadinta aukščiausiuoju vykdomuoju ir
tvarkomuoju organu. Tarybų Sąjungoje buvo sustiprinta vykdomosios valdžios
šaka ir jai pajungtos kitos valstybės valdžios šakos. Tačiau dėl
centralizuoto valdymo ir daugeriopo pavaldumo, TSRS valstybės
institucijoms ir komunistų partijos struktūroms, LTSR Liaudies Komisarų
Taryba neturėjo vykdomosios valdžios galių ir negalėjo atlikti valdymo
funkcijų. Tai buvo institucija, kuri atliko operatyvaus vadovavimo, TSRS
valstybės institucijų nutarimų pritaikymo Lietuvos sąlygoms funkcijas,
konkretino komunistų partijos struktūrų politinius sprendimus, organizavo
ir kontroliavo komunistų partijos politikos priemonių įgyvendinimą. Ji
turėjo ribotą sprendimų laisvę ir savarankiškos veiklos galimybes, bet
pakankamai plačias administracines galias. Politiškai ji priklausė nuo
komunistų partijos, o hierarchiškai buvo priklausoma nuo TSRS Liaudies
komisarų tarybos.
LKP(b) CK biuras sudarė LTSR
Liaudies komisarų tarybą, skyrė liaudies komisarus ir jų pavaduotojus,
svarstė ir tvirtino svarbesnius Liaudies komisarų tarybos nutarimus,
kreipė ir kontroliavo jos veiklą. LKP(b) CK biuras dažnai svarstė Liaudies
komisarų tarybos, liaudies komisariatų, jų struktūrinių padalinių ir
komisariatų reguliavimo sferoje buvusių įstaigų veiklą, aptarė, kaip šios
institucijos įgyvendina komunistų partijos politikos priemones
sovietizuojant Lietuvą, administruoja joms pavestą sritį. Pagal partinio
aparato darbo tvarką, atitinkamas LKP(b) CK skyrius patikrindavo Liaudies
komisarų tarybos ar liaudies komisariato veiklą ir pateikdavo savo išvadą
(pažymą, biuro posėdžio nutarimo projektą), kurios pagrindu LKP(b) CK
biuras priimdavo sprendimą dėl institucijos ir jos vadovų veiklos. Antai
LKP(b) CK kadrų skyrius 1941 m. balandžio mėn. patikrino, kaip Finansų
liaudies komisariatas keičia buvusius Lietuvos Respublikos valdininkus
komunistams ištikimais darbuotojais, ir rekomendavo LKP(b) CK biurui
nubausti komisariato vadovybę už taip vadinamo kadrų valymo vilkinimą.
LKP(b) CK biuras atleido liaudies komisaro pavaduotoją Kęstutį Zaleckį,
įspėjo liaudies komisarą Juozą Vaišnorą ir pavedė LKP(b) CK sekretoriui
Icikui Meskupui patikrinti visą komisariato darbą. J. Vaišnorui buvo
nurodyta radikaliai „išvalyti“ liaudies komisariatą nuo komunistams
netinkamų tarnautojų ir atsiskaityti LKP(b) Centro komitetui už kadrų
valymą ir kitą savo veiklą.
Faktiškai buvo sankcionuotas susidorojimas su J. Vaišnoru. Netrukus jis
buvo pašalintas iš pareigų, o į jo vietą paskirtas komunistas Bronislovas
Markūnas.
Tokie liaudies komisariatų, jų įstaigų ir vadovų svarstymai buvo
veiksminga komunistų partijos diktato centrinėms administravimo įstaigoms
ir jų veiklos kontrolės priemonė.
Kadangi komunistų partijos
politikos įgyvendinimas Lietuvoje ir okupuotos Lietuvos valdymo
efektyvumas labai priklausė nuo valdymo ir administravimo sistemos
organizavimo ir funkcionavimo, komunistai sparčiai plėtė administravimo
įstaigų tinklą, kad jos apimtų ir reguliuotų praktiškai visas visuomenės
gyvenimo sritis ir santykius.
LTSR centrinių įstaigų struktūra iš esmės buvo baigta formuoti 1941 m.
žiemą. Buvo sudarytas administravimo sektorius, kuris aprėpė pagrindines
Lietuvos gyvenimo sritis ir galėjo jas pertvarkyti komunistiniais
pagrindais. Tačiau administracijos formavimo procesas tuo nesibaigė. TSRS
valdžia toliau plėtė LTSR administravimo sektorių ir smulkino jo grandis.
Šiuos struktūros pertvarkymus labiausia nulėmė TSRS valdymo aparato
struktūriniai pokyčiai. Įtakos turėjo ir tai, kad LTSR administracijoje
1940–1941 m. pasireiškė TSRS biurokratijai būdinga tendencija maksimaliai
išsiplėtoti. TSRS-Vokietijos karo išvakarėse Lietuvos TSR veikė 18
liaudies komisariatų, 8 valdybos ir komitetai prie LTSR LKT ir 5 TSRS
liaudies komisariatų įgaliotinių įstaigos, iš viso – 31
sąjunginio-respublikinio ir respublikinio pavaldumo centrinė
administravimo įstaiga. Lietuvos TSR centrinėse administravimo įstaigose
1941 m. birželio mėn. dirbo 6 558 žmonės (Liaudies seime – 79, laikinosios
AT prezidiume – 8, Liaudies komisarų taryboje – 67, NKVD sistemoje –
3 924, kituose komisariatuose – 2 480).
Be to, teismuose dirbo 192, Prokuratūroje – 150 etatinių darbuotojų,
laikinuosiuose vykdomuosiuose komitetuose – 9 774 žmonės.
Iš viso LTSR administravimo įstaigose dirbo 16 674 žmonės.
LTSR centrinių
administravimo įstaigų sandara atitiko Tarybų Sąjungos valdymo ir
administravimo sistemos sandarą ir kopijavo jos „išbujojusį“ biurokratinį
aparatą. Jis buvo pernelyg didelis Lietuvos TSR sąlygoms ir nepaslankus.
Steigiant vis daugiau įstaigų ir smulkinant jų funkcijas, buvo plečiamas
administravimo sektorius, augo jame dirbančių žmonių skaičius ir išlaidos,
reikalingos aparatui išlaikyti. Komunistai tikėjosi, kad susmulkinus
administracines grandis ir susiaurinus jų funkcijas, padidės jų veiklos
efektyvumas, jos pajėgs aprėpti, griežčiau reglamentuoti ir kontroliuoti
joms pavestą siaurą sritį. Tačiau atsitiko visiškai priešingai. Tiksliai
nenustačius administravimo struktūrų kompetencijos ir pavaldumo ryšių, jos
ėmė dubliuoti viena kitos funkcijas, varžytis dėl pirmumo biurokratinėje
hierarchijoje ir veiklos prioritetų. LTSR administracijos vadovai
pastebėjo, kad susiformavo milžiniškas biurokratinis aparatas, kurio
grandys nesuvokė savo paskirties, nežinojo, kokį administracinį darbą
turėjo atlikti, už kokią veiklos sritį buvo atsakingos ir kokiai
institucijai atskaitingos.
Siekiant efektyviai valdyti
okupuotą Lietuvą, buvo steigiama tokia pat kaip Tarybų Sąjungoje vietinio
administravimo sistema. Pagal LTSR konstituciją ir TSRS Aukščiausios
Tarybos 1940 m. rugpjūčio 3 d. nutarimą Lietuvos TSR turėjo būti surengti
rinkimai į vietines Darbo žmonių deputatų tarybas, tačiau komunistai
neskubėjo to daryti. LKP(b) vadovybė aiškino, esą netikslinga rengti
rinkimus, kol nenustatytas naujas Lietuvos TSR administracinis-teritorinis
padalijimas, kol apskritys TSRS pavyzdžiu nepertvarkytos į rajonus.
TSRS vadovai sutiko su tokia LKP(b) pozicija, kadangi okupacinė valdžia
efektyviai veikė ir be renkamų tarybų. Tam tikrą vaidmenį, matyt,
suvaidino tai, kad komunistai buvo suinteresuoti atidėti rinkimus
vėlesniam laikui, kada, jų požiūriu, išryškės pirmieji teigiami
sovietizavimo proceso rezultatai ir sumažės visuomenės nepasitenkinimas
okupaciniu režimu. Kadangi krašto valdymo interesai reikalavo, kad būtų
nedelsiant įsteigtos vietinės tvarkomosios struktūros, komunistų partija
ėmė formuoti vykdomuosius komitetus. 1940 m. spalio–gruodžio mėn. buvo
sudarytos vietinio administravimo įstaigos: 4 respublikinio ir 32
apskričių pavaldumo miestų, 23 apskričių, 267 valsčių ir 2 866 apylinkių,
iš viso – 3 192 laikinieji vykdomieji komitetai. Laikinuosiuose
vykdomuosiuose komitetuose dirbo 8 833 vadovaujantys ir atsakingi
darbuotojai, įskaitant dirbusius komitetų skyriuose, – 9 774 darbuotojai.
Komunistų partijos struktūros parinko komitetų narius, LKP(b) Centro
komitetas svarstė ir tvirtino visas komitetų narių kandidatūras, o po to
pateikė komitetų sudėtį Liaudies komisarų tarybai, pastaroji – LTSR
laikinajai Aukščiausiajai Tarybai patvirtinti. Tokia laikinųjų vykdomųjų
komitetų ir jų sudėties formavimo tvarka užtikrino komunistų diktatą
vietinei administracijai ir sudarė galimybes kontroliuoti jos veiklą nuo
pat jos sudarymo pradžios.
Laikinieji vykdomieji
komitetai buvo vykdomieji ir tvarkomieji organai, kurie komunistų partijos
suteiktos kompetencijos ribose vykdė komunistų partijos ir centrinių
administravimo įstaigų nutarimus, tvarkė vietinės reikšmės ūkinius,
socialinius ir kitus reikalus. Konkreti apskričių komitetų veikla apėmė
vietinių smulkių ūkinių, kultūrinių, socialinių reikalų tvarkymą.
Apskričių komitetai buvo susieti funkcinio pavaldumo ryšiais su
centrinėmis administravimo įstaigomis – LTSR Liaudies komisarų taryba ir
komisariatais, o valsčių ir apylinkių tarybos – su apskričių laikinaisiais
vykdomaisiais komitetais. Jų vaidmuo okupuotos Lietuvos valdyme pasireiškė
tuo, kad iš vienos pusės jie buvo tarpinė grandis tarp partijos ir
administravimo struktūrų, iš kitos – vietinių gyventojų. Visų lygių
laikinieji vykdomieji komitetai politiškai priklausė nuo komunistų
partijos struktūrų ir buvo jų kontroliuojami.
Okupuotos Lietuvos
administravimo sistema – TSRS valdymo įstaigų teritoriniai padaliniai
Lietuvos TSR ir Lietuvos TSR administravimo institucijos – buvo svarbus
okupacinės politikos ir valdymo mechanizmo elementas. Siekdama pagal
komunistų doktriną pakeisti, valdyti ir kontroliuoti visuomenės gyvenimą,
komunistų partija įvedė visaapimantį visuomenės organizavimą, valdymą ir
kontrolę. Tokiomis nuostatomis paremta politinė praktika formavo
biurokratinį valdymo modelį, kadangi partijos ir valstybės aparatas turėjo
atlikti visuotinio visuomenės organizavimo, reglamentavimo ir kontrolės
funkcijas. TSRS valdžia steigė TSRS valdymo ir administravimo sistemos
grandis Lietuvos TSR, plėtė LTSR administravimo sektorių, jo funkcijas ir
veiklos sferą, padidino administravimo įstaigų vaidmenį įgyvendinant
partijos valdžią ir politiką, reglamentuojant ir kontroliuojant visuomenės
gyvenimą.
Formaliai aukščiausių LTSR
institucijų – laikinosios Aukščiausiosios Tarybos ir Liaudies komisarų
tarybos, bei svarbiausių vietinio administravimo įstaigų – laikinųjų
vykdomųjų komitetų – sudarymo tvarka, įgaliojimai, kompetencija ir
santykiai su kitomis institucijomis bei politinėmis struktūromis visiškai
neatitiko parlamentarizmo požymių ir griovė komunistų imituojamą
parlamentinės respublikos valdymo formą. Parlamentarizmo principus
visiškai paneigė komunistų partijos diktatūra ir totalitarinis režimas.
Lietuvos komunistų partija
buvo okupacinio režimo politine atrama, diegiamos tarybinės politinės
sistemos šerdis, pagrindinis komunistų partijos politikos mechanizmo
elementas. VKP(b) CK Politinis biuras 1940 m. spalio 8 d. įjungė Lietuvos,
Latvijos ir Estijos komunistų partijas į VKP(b) srities teritorinės
organizacijos teisėmis.
LKP(b) struktūros ir partijos aparatas iš esmės buvo suformuoti 1940 m.
spalio – 1941 m. vasario mėn. 1941 m. birželio mėn. partijoje buvo 4 739,
įskaitant įrašytus į laikiną partijos įskaitą SSRS kariuomenėje
tarnavusius komunistus – 4 918 komunistų. Partijos aparate dirbo 672
žmonės. LKP(b) Centro komitetas buvo sudarytas LKP(b) V suvažiavime
1941 m. vasario 5–9 d. iš 47 narių ir 16 kandidatų, o LKP(b) CK biuras –
iš 11 narių. Pirmuoju sekretoriumi buvo paskirtas Antanas Sniečkus,
antruoju – Icikas Meskupas, trečiuoju – Kazys Preikšas, sekretoriumi kadrų
reikalams – Nikolajus Gridinas. Biuro nariais tapo partijoje svarbiausios
ir įtakingiausios Kauno miesto organizacijos komiteto sekretorius Juozas
Grigalavičius, LKP(b) CK organizacinio instruktorių skyriaus vedėjas
Danilas Šupikovas, LTSR administracijos centrinių struktūrų ir represinių
institucijų vadovai: LTSR laikinosios AT Prezidiumo pirmininkas Justas
Paleckis, Liaudies Komisarų Tarybos pirmininkas Mečislovas Gedvilas,
Vidaus reikalų liaudies komisaras Aleksandras Guzevičius, Valstybės
saugumo liaudies komisaras Piotras Gladkovas ir Lietuvos teritorijoje
dislokuotos kariuomenės vadovybės atstovas Vasilijus Morozovas. Paskyrus
biuro nariais svarbiausių LTSR administravimo įstaigų vadovus, viename
politiniame organe buvo sujungtos politinės ir administracinės veiklos
sritys ir funkcijos. Biuras įgijo teisę dubliuoti kitų administravimo
įstaigų funkcijas ir praktiškai tapo bendruoju politiniu ir
administraciniu centru, aukščiausia LTSR administracijos institucija.
1940 m. rudenį – 1941 m. žiemą buvo sudarytos LKP(b) struktūros, kurios
pajungė savo politiniam diktatui ir kontrolei visas kontrolei visas LTSR
administracijos struktūras. Lietuvos TSR buvo įvesta ir įtvirtinta
komunistų partijos politinė diktatūra. Partijos struktūros perėmė LTSR
institucijų funkcijas ir sujungė politiką su valdymu ir administravimu.
Buvo iš esmės paneigtos komunistų respektuojamos atstovaujamosios
demokratijos ir parlamentarizmo idėjos.
Komunistų partijos diktatas
ir jos kontrolė LTSR administravimo įstaigoms, ypač necivilizuotos
komunistų diktato formos, sukėlė įtampą tarp įvairių LTSR institucijų ir
jų vadovų. A. Sniečkus, J. Paleckis ir M. Gedvilas pastebėjo, kad
susiklostė įtempti santykiai tarp administravimo institucijų.
Jie suprato, kad formali, LTSR konstitucijoje deklaruota, valdžios
padalinimo ir administravimo galių („valdžios ir valdymo“) paskirstymo
schema neatitinka tikrovės. Formaliai aukščiausių LTSR „valstybinės
valdžios ir valdymo“ organų vadovai J. Paleckis, M. Gedvilas ir kiti
liaudies komisarai tuo metu dar negalėjo lengvai susitaikyti su tuo, kad
komunistų partijos struktūros dubliavo arba uzurpavo šių institucijų
funkcijas bei kontroliavo jų veiklą. Be to, kiekvienos institucijos
vadovas turėjo institucinius ir asmeninis interesus, susikertančius su
kitų institucijų vadovų interesais. J. Paleckis, įsivaizdavęs esąs
pirmasis žmogus LTSR administratorių hierarchijoje, matyt, norėjo paversti
laikinąją Aukščiausiąją Tarybą ir jos Prezidiumą politine struktūra,
turinčia realias valdžios galias. M. Gedvilas, laikydamas save
svarbiausios TSRS valdymo sistemos institucijos Lietuvoje vadovu, siekė
padaryti Liaudies Komisarų Tarybą savaveiksme ir realius valdymo svertus
turinčia struktūra. Tam reikėjo išlaikyti LTSR konstitucijoje nustatytas
valdymo galias ir kompetenciją bei neleisti kitoms struktūroms, pirmiausia
partijai, jų susiaurinti. Tam reikėjo griežtai apibrėžti partijos ir
administravimo įstaigų veiklos sferą, atriboti partijos politinę veiklą
nuo krašto administravimo. Iš esmės tai reiškė, kad turėjo būti sudaryta
tokia valdymo sistema, kurioje būtų atskirtos politikos ir valdymo sferos.
Tačiau tai visai neatitiko TSRS politinės sistemos ir totalitarinio režimo
pagrindų. TSRS totalitarinėje valstybėje komunistų partija buvo pajungusi
visas valstybės struktūras ir suaugusi su jomis, o valdymo sistema buvo
paremta politikos ir valdymo vienove. Dėl to TSRS valdymo aparate
viešpatavo ne profesionali karjeros, bet komunistų partijos politinės
idėjinės ištikimybės pagrindu formuojamas aukštosios biurokratijos
sluoksnis (nomenklatūra). M. Gedvilo ir kitų aplink jį susibūrusių
administratorių pastangos suformuoti stiprią, kiek įmanoma nuo partijos
mažiau priklausomą administraciją ir sudaryti profesionalų administratorių
sluoksnį iš pat pradžių buvo pasmerktos žlugti. Komunistų partijos
struktūros Lietuvoje nieku gyvu nebūtų sutikusios apriboti savo
prerogatyvas.
M. Gedvilas mėgino nustumti
partijos struktūras, ypač žemutines, nuo administravimo reikalų
užkulisiniu būdu, palaikydamas visas kiek nors reikšmingas biurokratijos
pastangas išsivaduoti nuo komunistų priežiūros. Tačiau viešai jis
pripažino komunistų diktatą ir kontrolę administracijai ir nepritarė
partijos vaidmens suvaržymui. Matyt, jis elgėsi pagal principą: viešai
paklusti komunistų diktatui ir uoliai vykdyti jų direktyvas, bet
užkulisiuose stengtis nustumti juos nuo konkrečių administravimo reikalų,
neleisti politizuoti ir ideologizuoti administravimo sferos. J. Paleckio
pozicija buvo kitokia. Jis viešai pareikšdavo nepasitenkinimą komunistų
partijos struktūrų diktatu, tačiau tuo metu nepadarė kokių nors
pastebimesnių viešų ar užkulisinių žingsnių, kurie būtų padėję apriboti
komunistų kišimąsi į laikinosios Aukščiausios Tarybos ir jos Prezidiumo
veiklą. Kadangi jis neturėjo autoriteto nei LKP(b) struktūrose, nei
biurokratijos akyse, o jo reali padėtis LTSR administratorių hierarchijoje
buvo žemesnė už jo oficialias pareigas, LKP(b) vadovybei nebuvo sunku
pasiekti, kad jo nepasitenkinimas komunistų diktatu apsiribotų kalbomis.
LKP(b) struktūros, matyt,
suvokė, ko siekė J. Paleckis, M. Gedvilas ir aplink juos susitelkę
administratoriai. Tačiau komunistai negalėjo kaip nors viešai pasmerkti
jų, kadangi jų ketinimai buvo stipriai paremti oficialia bolševikų
ideologija. J. Paleckio ir M. Gedvilo raginimai „stiprinti tarybų valdžios
pagrindą – tarybas“ ir padaryti jas „tikrąja valdžia“ atitiko komunistų
lozungą „visa valdžia taryboms“. M. Gedvilo samprotavimai apie Liaudies
komisarų tarybos ir komisariatų, kaip „vykdomosios valdžios“, vaidmens
didinimą visiškai atitiko J. Stalino politiką stiprinti vykdomosios
valdžios šaką. J. Paleckis ir M. Gedvilas savo ketinimus viešai grindė
marksistine politine doktrina ir LTSR konstitucijoje fiksuota valdžios bei
parlamentinės respublikos valdymo formos schema. Dėl to oficialios
komunistinės retorikos lygmeniu visi komunistų partijos vadovai, įskaitant
A. Sniečkų, privalėjo pritarti jų mintims, o politinėje praktikoje –
palaikyti regimybę, kad administravimo įstaigų galios, kompetencija, jų
formavimas ir išdėstymas atitinka parlamentinės respublikos modelį. Taip
buvo maskuojamas LKP(b) struktūrų politinis diktatas šioms institucijoms,
todėl komunistų kontrolė joms nebuvo vieša.
Politinė tikrovė paneigė
komunistų pastangas sudaryti okupacinės valdžios ir jos institutų
legitimumo ir artumo Lietuvos visuomenei regimybę, imituoti atstovavimą
demokratijai, parlamentinės respublikos valdymo formai ir demokratiniam
politiniam režimui. Tarptautinės teisės požiūriu ir Lietuvos visuomenės
sąmonėje okupacinė valdžia buvo neteisėta, o Lietuvos Respublika ir toliau
egzistavo kaip tarptautinės teisės subjektas. Visuomenė neprarado vilčių
atkurti Lietuvos Respublikos nepriklausomybės ir demokratinės politinės
sistemos, paremtos parlamentarizmo idėja. Šios viltys buvo siejamos su
tomis Lietuvos politinėmis jėgomis, kurios kovojo dėl Lietuvos
išlaisvinimo ir savo politinėse programose pasisakė už Lietuvos
demokratinės respublikos, paremtos atstovaujamosios demokratijos ir
parlamentarizmo principais, atkūrimą.
Lozuraitis, A. Metodologiniai
marksistinės socialinės filosofijos bruožai. Vilnius: Mintis, 1986,
p. 104–161.
Leninas, V. I. Valstybė ir
revoliucija. Pilnas raštų rinkinys. Vilnius: Mintis, 1986, t. 33,
p. 8–9, 23; Leninas, V. I. Proletarinė revoliucija ir renegatas Kautskis.
Pilnas raštų rinkinys. Vilnius: Mintis, 1986, t. 37, p. 261;
Leninas, V. I. Apie valstybę. Pilnas raštų rinkinys. Vilnius:
Mintis, 1987, t. 39, p. 68.
Leninas, V.I. Valstybė ir
revoliucija. Pilnas raštų rinkinys. Vilnius: Mintis, 1986, t. 33,
p. 22, 87.
Ten pat,
p. 21–25, 84–87; Leninas, V. I. Eiliniai Tarybų valdžios uždaviniai.
Pilnas raštų rinkinys. Vilnius: Mintis, 1986, t. 36, p. 182, 184;
Leninas, V. I. Proletarinė revoliucija ir renegatas Kautskis. Pilnas
raštų rinkinys. Vilnius: Mintis, 1986, t. 37, p. 257.
История России:
XX век. Моксва: «Фирма
«Издательство АСТ», 1999, c. 69, 159–163.
Верт, H. История Советского
государства: 1900–1991. Mоксва:
Весь мир, 2000, с. 123, 139.
История России:
XX век. c. 190–196; Макарин, А. В. Бюрократия в системе
политической власти. Санкт–Петербург:
Издательство Санкт–Петербургского
университета, 2001,
с. 128–140; Соколов, K. Курс советской истории: 1917–1940.
Моксва: Высшая школа, 1999,
c. 64–73; Новейшая история отечества: ХХ век. Моксва:
ВЛАДОС, 1999, т. 1, с. 341–344, 421–432; т. 2, с. 80–112.
Stalinas, J. Dėl leninizmo
klausimų; Stalinas, J. Apie leninizmo pagrindus. Dėl leninizmo
klausimų. P. 42–45, 100–108; История и сталинизм. Моксва:
Политиздат, 1991, c. 56–57, 72, 83.
Восленский, M. Номенклатура.
Господствующий класс Советского Союза. Моксва: МП
«Октябрь», «Сов. Россия», 1991, c. 21–33.
Соколов, A. K. Курс советской
истории: 1917–1940. C. 226; Политические системы современности:
oчерки. Моксва: Наука, 1978, c. 8–42.
Baltijos valstybių užgrobimo
byla: JAV Kongreso Ch. J. Kersteno komiteto
dokumentai 1953–1954 metai. Vilnius: Du Ka, 1997, p. 241–250, 282–287,
323–334, 480–481, 662–680.
Žalimas, D. Pagrindiniai Lietuvos
Respublikos tęstinumo teisiniai ir politiniai aspektai. Politologija.
2000, Nr. 1(17), p. 9.
Maksimavičius, M.; Vansevičius, S.
Lietuvos valstybės ir teisės istorija. Vilnius: Justitia, 1997,
p. 214–229; Matusevičius, J. Sovietinis okupacinis režimas Lietuvoje
1940–1941 metais (Humanitarinių mokslų daktaro disertacija).
P. 29–101.
Lebedeva, N. VKP(b) CK Politbiuras
ir 1939–1941 m. prijungtų prie SSRS teritorijų sovietizavimas.
Genocidas ir rezistencija. 2000, Nr. 1(7), p. 94–95.
Lietuvos Tarybų Socialistinės
Respublikos Konstitucija (Pagrindinis įstatymas). Lietuvos centrinis
valstybės archyvas. F. R–758, ap. 1, b. 40, l. 10–17.
Liaudies seimo stenogramos.
I sesija. 1940 m. liepos 21–23 d. Nepaprastoji
sesija. 1940 m. rugpjūčio 24–25 d. Kaunas: LTSR AT Prezidiumo leidinys;
1940, p. 3–8, 29–35, 151–167, 185–187; Lietuvos KP(b) CK sekretoriaus
A. Sniečkaus ataskaitinis pranešimas LKP(b) V suvažiavime 1941 m. vasario
5 d. Lietuvos ypatingasis archyvas. F. 1771, ap. 2, b. 6, l. 76–79
(rusų k.); LKP(b) V-ojo suvažiavimo posėdžių 1941 m. vasario 5–9 d.
stenogramos. Lietuvos ypatingasis archyvas. F. 1771, ap. 2, b. 3,
l. 229–231 (rusų k.).
Lietuvos Liaudies seimas.
Stenogramos ir medžiaga. Vilnius: Mintis, 1985, p. 56–58.
Liaudies seimo stenogramos.
I sesija. 1940 m. liepos 21–23 d. Nepaprastoji sesija. 1940 m. rugpjūčio
24–25 d. P. 3–4, 18, 151–155.
LKP(b) CK biuro posėdžio 1940 m.
lapkričio 10–11 d. protokolas. LYA. F. 1771, ap. 1, b. 25, l. 1,
53–57.
LTSR laikinosios AT Prezidiumo
posėdžio 1940 m. gruodžio 16 d. protokolas. LCVA. F. R–758, ap. 2,
b. 2, l. 42–55.
LKP(b) CK biuro posėdžio 1940 m.
lapkričio 16 d. nutarimas ir LKP(b) CK raštas į VKP(b) CK. LYA.
F. 1771, ap. 1, b. 109, l. 1–5.
LKP(b) CK Organizacinio
instruktorių skyriaus 1941 m. sausio 12 d. žinios apie rinkimų į TSRS AT
eigą. Ten pat. Ap. 2, b. 154, l. 149.
LKP(b) CK Organizacinio
instruktorių skyriaus žinios apie rinkimų į TSRS AT 1941 m. sausio 12 d.
rezultatus. Ten pat, l. 150–151.
Lietuvos Tarybų Socialistinės
Respublikos Konstitucija. LCVA. F. R–758, ap. 1, b. 40, l. 10.
Riomeris, M. Lietuvos
sovietizacija 1940–1941: istorinė Lietuvos sovietizacijos apžvalga ir
konstitucinis jos įvertinimas. Vilnius: Lithuanus, 1989, p. 47–57.
Lietuvos Tarybų Socialistinės
Respublikos Konstitucija. LCVA. F. R–758, ap. 1, b. 40, l. 10.
Lebedeva, N. VKP(b) CK Politbiuras
ir 1939–1941 m. prijungtų prie SSRS teritorijų sovietizavimas.
Genocidas ir rezistencija. 2000, Nr. 1(7), p. 94–95; Lietuvos
komunistų partijos istorijos apybraiža. Vilnius: Mintis, 1985, t. 3,
p. 58.
LTSR Aukščiausios Tarybos
stenogramos. I sesija. 1940 m. rugpjūčio
25–26 d. P. 1–34; LTSR Aukščiausios Tarybos Prezidiumo posėdžių protokolai
Nr. 1–6. 1940 m. rugpjūčio 27 – 1941 m. kovo 28 d. Kaunas: LTSR AT
Prezidiumas, 1941, p. 103.
LKP(b) CK II plenumo posėdžio
1941 m. kovo 8 d. stenograma. LYA. F. 1771, ap. 2, b. 29, l. 80,
87–100.
LKP(b) CK biuro posėdžio 1941 m.
kovo 19 d. protokolas Nr. 9. Ten pat. B. 75, l. 2.
LKP(b) CK biuro posėdžio 1941 m.
balandžio 9 d. protokolas Nr. 14. Ten pat. B. 90, l. 6–7.
LTSR Aukščiausios Tarybos
stenogramos. I sesija. 1940 m. rugpjūčio 25–26
d. P. 11–14.
LKP(b) CK biuro posėdžio 1941 m.
balandžio 16 d. protokolas Nr. 15. LYA. F. 1771, ap. 2, b. 93, l.
1–4.
LKP(b) CK biuro posėdžio 1941 m.
gegužės 21 d. protokolas Nr. 23. Ten pat. B. 117, l. 15.
Новейшая история отечества:
ХХ век. T. 1,
с. 431–432.
Tiesa.
1941, balandžio 12; Atamukas, S. Lietuvos KP veikla vykdant TSKP kadrų
politiką (1940–1975 m.): istorijos m. daktaro disertacija
(rusų k.). LYA. F. 3377, ap. 48, b. 1495, l. 104; Anušauskas, A.
Lietuvių tautos sovietinis naikinimas 1940–1958 m. Vilnius: Mintis,
1996, p. 41.
Tiesa.
1941, balandžio 12.
LKP(b) CK II plenumo posėdžio
1941 m. kovo 8 d. stenograma. LYA. F. 1771, ap. 2, b. 26, l. 39–40,
61, 96–98.
LKP(b) CK sekretoriaus A. Sniečkaus
1941 m. gegužės 10 d. raštas VKP(b) CK. Ten pat. B. 217, l. 8.
Tiesa.
1941, balandžio 12; LKP(b) CK sekretoriaus A. Sniečkaus
ataskaitinis pranešimas LKP(b) V suvažiavime 1941 m. vasario 5 d. Ten
pat. B. 6, l. 80.
LTSR LKT Organizacinio instruktorių
skyriaus 1941 m. informacija LKP(b) Centro komitetui apie klausimus,
kuriuos svarstė miestų ir apskričių laikinieji vykdomieji komitetai.
Ten pat. B. 222, l. 15.
Įrašai iš VKP(b) CK Politinio biuro
posėdžio 1940 m. rugsėjo 21 d. protokolo Nr. 20, 1940 m. spalio 8 d.
protokolo Nr. 21. Ten pat. F. 3777, ap. 58, b. 620, l. 3, 4 .
LKP(b) CK II plenumo posėdžio
1941 m. kovo 8 d. stenograma. Ten pat. F. 1771, ap. 2, b. 29,
l. 80, 87–100.
Į pradžią |