Rimvydas Petrauskas
Vilniaus universiteto Istorijos fakultetas
El. paštas:
rimpet@takas.lt
Santrauka
Straipsnio tikslas – įvertinus LDK ir
kaimyninių kraštų istoriografiją bei atidžiau išanalizavus šaltinių
terminiją, pasiūlyti teorinį LDK Seimo genezės modelį. Vytauto laikais
įsteigta institucinė valdovo dvaro taryba ir ankstyvieji kilmingųjų
suvažiavimai traktuotini kaip svarbūs politiniai rėmai, kuriuose skleidėsi
diduomenės politinė valdžia, tačiau jų negalima vertinti kaip „pirminio“
parlamentarizmo tarpsnio. Ilgo Kazimiero viešpatavimo laikais brendusios
permainos valdymo sistemoje, kurias sukėlė nuolatinio valdovo rezidavimo
Lietuvoje stygius ir tolesnė institucionalizacijos šalyje pažanga,
pasireiškė Aleksandro, o ypač – Žygimanto Senojo valdymo metu. LDK Seimas
kaip parlamentinė bajorų reprezentacijos institucija susiformavo
1492–1566 m. Instituciniu, organizaciniu ir politinės savimonės požiūriu
tai buvo nauja struktūra, kurioje jau pastebimi nuoseklūs atstovavimo,
kvietimo ir nutarimų skelbimo principai.
Reikšminiai žodžiai:
LDK, Seimas, taryba, suvažiavimai, XIV–XV a.
ĮVADAS
Pirmą kartą Lietuvos šaltiniuose luominio
susirinkimo pavadinimas atsiranda labai anksti, ir iškart – netikėta
„parlamento“ forma. Pasakodamas apie 1306 m. įvykius, vokiečių ordino
kronikininkas Petras Dusburgietis mini Vytenio šaukiamą „tractatus seu
parlamentum“.
Deja, nėra jokio pagrindo šiame apibūdinime įžvelgti kaip tik tuo metu
Vakarų Europos valstybėse (visų pirma Anglijoje ir Prancūzijoje)
besiklostančio luominių susirinkimų instituto. Tai buvo tradicinis, tik
kitaip įvardytas, šaltinių dažnai minimas pasitarimas (lot. consilium,
vok. Rat) Didžiojo kunigaikščio aplinkoje – svarbus ankstyvųjų valstybių
valdymo sistemos komponentas. Per XIV ir XV a. tokių susirinkimų pobūdis
keitėsi, tačiau metodologiškai sunku įvardyti kriterijus, nuo kada galima
kalbėti apie naują institucinę valdžios formą. Didžiojo kunigaikščio
tarybos ir Seimo formavimasis buvo sudėtingas procesas, kurio etapų tyrimą
sunkina XIV–XV a. šaltinių stygius. Šiuo atveju šaltinių situaciją
komplikuoja ir tai, kad pasitarimai buvo išimtinai žodinio pobūdžio. Net
ir po šalies krikšto intensyvėjanti rašto kultūra sunkiai skverbėsi į šią
ganėtinai uždarą politinio bendravimo sritį. Apie tokių pasitarimų turinį
ir aplinkybes turime tik itin fragmentiškų žinių, kurių randame kronikų
užuominose, retose kaimyninių kraštų (paprastai Ordino) informatorių
pranešimuose ir laiškuose.
LDK Seimas ir Didžiojo
kunigaikščio Ponų taryba turi solidžią istoriografiją, kuriai pradžią davė
didelės apimties Matvejaus Liubavskio studija.
Turime ir gana išsamų XV–XVI a. ponų ir bajorų suvažiavimų registrą – XIX–XX a.
sandūros veikaluose buvo suformuluotos svarbiausios ankstyvojo
lietuviškojo parlamentarizmo problemos, aptarti šaltinių tyrimo klausimai.
M. Liubavskis Seimo užuomazgų buvo linkęs ieškoti nuo pat unijos su
Lenkija pradžios, Seimo raidoje išskirdamas 1401 m. (pirmasis didikų ir
bajorų surašymas Vilniaus-Radomo sutartyje su Lenkija) ir 1445–1446 m.
datas (pirmasis „visuotinio Seimo“ susirinkimas Kazimiero karūnacijos
išvakarėse). Nikolajus Maksimeika akcentavo vietinių „Seimų“ įtaką LDK
luominio susirinkimo raidoje ir pastarąjį suvokė kaip vietinės politinės
tradicijos kūrinį. Joanikijus Malinovskis ir Fiodoras Leontovičius
tyrinėjo LDK Ponų tarybos genezę ir ją siejo su rusų bajorų dūmos veikla.
Lenkų istorikai Oskaras Haleckis ir Vitoldas Kamienieckis Ponų tarybos ir
Seimo istoriją traktavo kaip tapačią problemą, tačiau santykis tarp šių
institucijų liko neatskleistas. Pastaruoju metu į Didžiojo kunigaikščio
tarybą naujai pažvelgė Lidija Korčiak, kuri kur kas daugiau dėmesio nei
ankstesnių studijų autoriai skyrė šaltinių terminijai ir argumentuotai
institucinės valdovo tarybos formavimosi pradžią datavo Vytauto valdymo
periodu. Tačiau Didžiojo kunigaikščio tarybos, bajorų sueigų ir Seimo
santykio klausimo ji atskirai neanalizavo, o Kazimiero Jogailaičio laikų
suvažiavimus traktavo kaip išplėstinius valdovo tarybos posėdžius. Taigi
nepaisant gausios istoriografijos, „Seimo pradžios“, jo ištakų klausimas
tebelieka neaiškus. Kokias politinės reprezentacijos struktūras pakeitė
luominis susirinkimas LDK, kaip šios struktūros laikui bėgant
transformavosi ir nuo kada galima kalbėti apie institucinio luominio
susirinkimo egzistavimą Lietuvoje – tai yra klausimai, į kuriuos bus
bandoma atsakyti šiame straipsnyje. Suprantama, neįmanoma išsamiai
išnagrinėti visų ankstyvojo parlamentarizmo problemų, straipsniu siekiama
pasiūlyti teorinį bajoriško LDK Seimo ištakų modelį.
Ieškant nuoseklesnio šios
organizacijos raidos modelio, viena galimų prieigų gali būti atidesnė
šaltinių terminijos analizė. Tam tikrų pasikartojančių sąvokų atsiradimas
yra nuoroda į vienos ar kitos institucijos genezę. Vis dėlto kartu reikia
turėti omenyje Viduramžių terminijos nenuoseklumą. Antai „suvažiavimą“
apibūdinantis šaltinių terminas (lot. conventio, vok. tag, rus. polonizmas
сеймъ) galėjo reikšti tiek platesnį didikų ir bajorų susirinkimą, tiek
Ponų tarybos posėdį, tiek derybas su svetimų kraštų pasiuntiniais.
Todėl šaltinių terminija turi būti nagrinėjama diferencijuotai,
atsižvelgiant į skirtingas politines ir socialines šaltinių surašymo
aplinkybes.
Istoriografijoje Didžiojo
kunigaikščio tarybos kilmės problema paprastai siejama su klausimu, kiek
laisvas buvo Didysis kunigaikštis parinkdamas savo patarėjus, ir kiek
pastarųjų nuomonė turėjo įtakos jo sprendimams.
Toks klausimo formulavimas vis dėlto nėra itin produktyvus, nes neįmanoma
įvertinti įvairiausių šaltiniuose nefiksuotų aplinkybių. Tenka
pasitenkinti teze, kad ikiinstitucinėje valstybėje, kurioje valdžia
funkcionavo asmeninių ryšių pagrindu, nuolatinis tarimasis su didikais ir
politinio konsensuso paieškos buvo bet kokio sėkmingo valdymo prielaida.
Negausūs XIV a. šaltiniai vis dėlto leidžia kiek diferencijuoti tokių
pasitarimų organizacines formas ir skirti kasdienę (mažąją) ir plačiąją
(didžiąją) tarybas. Be abejo, Didžiajam kunigaikščiui jo kasdieniame
gyvenime reikėjo nuolatinių patarimų. Antai iš Gedimino laiškų žinome apie
kai kuriuos jo patarėjus, tarp kurių buvo ir krikščionių vienuolių.
Garsiajame popiežiaus legatų pasiuntinių 1324 m. pranešime iš Gedimino
dvaro įvardijamas net konkretus patarėjų skaičius (apie dvidešimt),
tačiau vėlgi sunku pasakyti, ar tai buvo kiek labiau apibrėžta, o ne
atsitiktinė dvare gyvenančių asmenų grupė. Šalia šių patarėjų šaltiniuose
kartais aptinkame platesnę reikalus svarstančią kolegiją, kurią aptaria ir
straipsnio pradžioje minėta Petro Dusburgiečio frazė. Ordino kronikininko
nuoroda, kad į ją turėjo būti sukviesti didikai, liudija išskirtinį šios
institucijos pobūdį. Dalyvauti joje buvo didikų teisė ir sykiu – pareiga.
Galima manyti, kad būtent šioje kolegijoje buvo svarstomi ir priimami
svarbiausi sprendimai. Bet kuriuo atveju šios dvi struktūros – kasdienė
dvaro taryba ir platesnis kilmingųjų suvažiavimas valdovo dvare – buvo ta
politinė erdvė, kurioje laikui bėgant formavosi LDK bajorų Seimas.
Šių struktūrų raida nebuvo
tokia jau vienakryptė, kaip gali pasirodyti žvelgiant iš XVI a. vidurio
perspektyvos. Tyrinėjant politinių institucijų raidą, retrospektyvios
prielaidos paprastai daugiau kliudo nei ką nors atskleidžia, todėl
pirmenybė teiktina detaliai konkrečių raidos sąlygų ir šaltinių sąvokų
analizei lyginamosios istorijos kontekste.
Tam tikras struktūras, sąvokas ir sampratas, žinomas iš vėlesnių, XVI a.
šaltinių, yra pavojinga be išlygų perkelti į ankstesnius laikus. Naujesni
įvairių Europos kraštų luominių susirinkimų tyrimai leidžia geriau suvokti
vėlyvaisiais Viduramžiais įvykusių pokyčių kokybę. Tokioje lyginamojoje
perspektyvoje aiškiai matyti, kad LDK Seimo formavimasis nebuvo sąmoningai
planuojamas vyksmas, o evoliucinis parlamento raidos modelis,
ankstyvesnius suvažiavimus traktuojantis kaip parlamento užuomazgą
(klaidinantis „protoparlamentarizmo“ terminas), užslepia tą aplinkybę, kad
LDK bajorų Seimas instituciniu, organizaciniu ir politinės savimonės
požiūriu yra visiškai nauja struktūra. Todėl valdovo Ponų taryba ir
ankstyvieji kilmingųjų suvažiavimai gali būti interpretuojami kaip tam
tikra politinė LDK Seimo susidarymo terpė, tačiau ne kaip tiesioginė jo
priešistorė.
Neformalios kasdienės
tarybos peraugimas į Didžiojo kunigaikščio tarybą susijęs su bendru šalies
institucionalizacijos procesu, kuris iš esmės paspartėjo Vytauto Didžiojo
laikais. Sekdamas kitų to meto valdovų pavyzdžiu, Vytautas pamėgino
sustiprinti savo dvaro įtaką valstybės vidaus gyvenime. Jis įvedė
vėlyvaisiais Viduramžiais Europos valdovų dvaruose atsiradusį „nuolatinių
tarėjų“ (consiliarius, Rat) institutą, taip apibrėždamas siaurosios
valdovo tarybos sudėtį. Europoje nuolatiniai tarėjai žinomi maždaug nuo
XIV a. pradžios, tačiau ir čia tarybos ir tarėjo institucionalizacija
užsitęsė pakankamai ilgai ir pasibaigė tik ankstyvaisiais Naujaisiais
laikais. Iki pat XV a. pabaigos dvaro (valdovo) taryba nebuvo reguliariai
šaukiama institucija su tiksliai apibrėžtu narių skaičiumi ir aiškia
kompetencija. Šiuo atveju ypač instruktyvi padėtis vokiškuose kraštuose,
kurią Vytautas galėjo pažinti bendraudamas su į Ordino valstybę
atvykusiais vokiečių kilmingaisiais.
Vytauto ir Švitrigailos dokumentų ir laiškų terminija liudija ganėtinai
nuoseklų „tarėjo“ termino vartojimą: tai yra juo sistemingai įvardijami
tam tikrus pavedimus atliekantys konkretūs asmenys, kurie skiriami nuo
kitų dvariškių.
Naują ir jiems gerai pažįstamą valdovo dvaro struktūrą pažymėdavo ir
svetimšaliai. 1432 m. sausio 26 d. Ordino pasiuntiniai pranešė Didžiajam
magistrui, kad Švitrigaila į suvažiavimą Brastoje vyks tik su savo
tarėjais ir dvariškiais (rethen und hofegesinde).
Tiesa, šie tarėjai buvo labai marga ir dažnai besikeičianti socialinė
grupė, neretai į ją būdavo įtraukiami Vytauto dvare tik kurį laiką gyvenę
svetimšaliai riteriai, kaip antai apie du metus Vytauto taryboje praleidę
keli Ordino valstybės kilmingieji, kuriais viename savo laiškų skundžiasi
Didysis magistras.
Dar viena svarbi nuolatinių tarėjų grupė buvo Didžiojo kunigaikščio
kanceliarijoje sutelkti išsilavinę sekretoriai-raštininkai.
Kita vertus, įtakingiausią
tarėjų grupę, aišku, sudarė vietos didikai, kurie nemažą laiko dalį
praleisdavo kartu su valdovu jo rezidencijose ar kelionėse po kraštą. Kai
kurie jų buvo paskirti į kaip tik tuo metu sukurtas dvaro pareigybes ir
tuo būdu įgijo nuolatinę vietą valdovo taryboje.
Būtent jų vardai slypi po didžiųjų kunigaikščių laiškuose retkarčiais
vartojama „vyriausiųjų tarėjų“ ar net „vyriausiosios tarybos“ sąvoka. Kai
po Vytauto mirties Didžiuoju Kunigaikščiu išrinktas Švitrigaila norėjo
sureguliuoti santykius su Lenkija, jis tuoj po savo išrinkimo pasiūlė
Jogailai susitikti, dalyvaujant abiejų pusių „didžiajai ar vyresniųjų
tarybai“ (maiore et seniore consilio).
Laiške Ordino magistrui Švitrigaila pamini ir kelis „tarybos
vyresniuosius“ (eldesten aws dem rote) – didikus Jurgį Gedgaudą ir
Kristiną Astiką.
Žymiausių Vytauto tarėjų
kilmės tyrimas rodo, kad struktūrinės reformos nekeitė valdančiojo elito
sudėties. Visi įtakingesni to meto didikai buvo kilę iš siauro aristokratų
sluoksnio ir nėra jokio reikalo juos laikyti išeiviais iš tarnybinių
bajorų luomo bei kalbėti apie Vytauto vykdytą naujo socialinio sluoksnio
formavimą.
Institucinės Didžiojo kunigaikščio tarybos kūrimą lėmė ne kažkoks Vytauto
noras ar būtinybė konsultuotis su šalies kilmingaisiais, bet greičiau
priešingai, – Didžiojo Kunigaikščio siekis šalyje įtvirtinti naujas, su jo
paties asmeniu glaudžiau susijusias valdžios formas. Tuo tarpu būtinybę
tartis rodo ne tarybos egzistavimas, o neformali, pastovi ir ilgalaikė
diduomenės įtaka valdovo sprendimams. Kartu nereikia perdėti institucinio
tokios tarybos pobūdžio Vytauto laikais. Didysis kunigaikštis tebevaldė
padedamas ne institucijų, o asmenų. Turbūt nebuvo nei nustatyto tarėjų
skaičiaus, nei griežtesnės pasitarimų ar balsavimo tvarkos. Pastebėtina,
kad „tarėjo“ sąvoka LDK nevirto, kaip kai kuriose kitose valstybėse,
asmens titulu. Didikai dokumentų intituliacijose niekuomet savęs
„tarėjais“ nevadino, nors pamažu ir plito paprotys šalia savo vardo
įrašyti pareigybes.
Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje valdovo tarybos institucionalizacija
taip ir liko iki galo neužbaigtas procesas, kaip ir apskritai visa
Didžiojo kunigaikščio dvaro organizacija.
Šalia šios kasdienės nuolat
valdovą lydinčios tarybos ir toliau egzistavo platesnis nereguliariai
šaukiamas, bet dėl to ne mažiau svarbus didikų suvažiavimas. Didžiųjų
kunigaikščių dokumentų liudytojų sąrašų analizė rodo, kad svarbiausius
sprendimus – privilegijų skelbimą, užsienio pasiuntinių priėmimą,
tarptautines sutartis – valdovai priimdavo ir dokumentus išduodavo
vykstant platesniajai tarybai, tai yra susirinkus didesniam didikų
skaičiui. Antai 1432 m. Švitrigaila laiške Didžiajam magistrui teigė, kad
pasiuntinybės klausimą spręs Trakuose su ten susirinksiančia „mūsų pilnąja
taryba“ (volkomlichem unserm rothe),
o praėjus keliems mėnesiams savo tarybos narių laukė atvykstant į Gardiną.
Šaltiniai kartais leidžia žvilgtelėti ir į tokių pasitarimų rengimo
mechanizmą, iš kurio matyti, kad bent jau svarbesniais atvejais didžiosios
tarybos sušaukimas buvo būtinas. 1439 m. rugsėjį Trakuose rezidavęs ir
Ordino bei Romos karaliaus pasiuntinių laukęs Žygimantas Kęstutaitis teigė
negalįs pasiuntinių priimti, nes šalia dar neturįs savo tarybos ir tik
ruošiasi ją sukviesti.
Būtent iš šios plačiosios dvaro tarybos išaugo bajorų suvažiavimai.
Šaltinių užuominos verčia
atsargiai vertinti tokių suvažiavimų paskirtį. Iš visko sprendžiant,
rengiant nutarimus kur kas svarbesni buvo neformalūs išankstiniai
pasitarimai „siaurame rate“, tuo tarpu kai platesniame susirinkime buvo
inscenizuojamas bendros valios deklaravimas.
Tokio didikų ir bajorų suvažiavimo ankstyvas pavyzdys yra garsioji 1398 m.
manifestacija Salyne, kai neabejotinai pagal iš anksto suplanuotą
scenarijų Vytautas susirinkusių kilmingųjų buvo viešai paskelbtas
suvereniu valdovu.
Konfidencialius Vytauto pasitarimus, kaip savaime suprantamą reiškinį,
dažnai fiksuoja Ordino pareigūnai. 1421 m. spalio 12 d. Klaipėdos komtūras
perduoda magistrui vieno žemaičio žodžius, kad Vytautas, rengdamas žygį
prieš Ordiną, artimiausius (heimlichstin) bajorus pasikvietė į savo dvarą.
1427 m. jau Daugpilio komtūras informuoja savo vadovybę apie žygio į
Naugardą išvakarėse Vytauto sušauktą pasitarimą su aukščiausiais (upersten)
bajorais.
Beje, šią patirtį vėliau perims ir Lietuvos didikai, nuo Kazimiero laikų
svarbiausių reikalų iš anksto susirenkantys aptarti „siaurojoje taryboje“.
Pasitarimai „siaurame rate“ būdavo kviečiami turbūt prieš kiekvieną
didesnį suvažiavimą, siekiant apgalvoti būsimą renginį ir iš anksto
pašalinti prielaidas galimiems nesutarimams. Todėl viešumoje valdantysis
elitas visuomet pasirodydavo kaip vientisa ir uždara grupė, ir tik itin
retos gerai informuotų šaltinių užuominos leidžia įžvelgti skirtingas
grupuotes jo viduje.
Taigi galime konstatuoti
gana komplikuotą tarybos/suvažiavimo struktūrą Vytauto laikais: 1)
kasdienė (nuolatinė) taryba – 2) su ja tik iš dalies sutampanti, ją
išplečianti vyresnioji taryba – 3) suvažiavimai.
Valdovo tarybos ir
suvažiavimų veiklos formos reikšmingai pasikeitė po 1447 m., kai
Kazimierui Jogailaičiui tapus Lenkijos karaliumi, LDK beveik pusę amžiaus
neturėjo atskiro valdovo.
Nuolatinio valdovo dvaro sunykimo sąlygomis Didžiojo kunigaikščio tarybai
teko spręsti visiškai naujus uždavinius. Istoriografijoje iki šiol yra
Didžiojo kunigaikščio ir diduomenės valdžios supriešinimo schema, pagal
kurią monarcho valdžia nuo XV a. vis labiau buvo užtemdoma Ponų tarybos
veiksmų. Tačiau atidesnė politinio ir socialinio gyvenimo ankstyvojoje LDK
analizė greičiau liudija Didžiojo kunigaikščio ir diduomenės valdžios
koegzistavimą, skirtingas jų formas ir turinį, o taip pat ilgainiui
vykstantį valdymo modernizacijos procesą, kuris galėjo vesti tiek
monarchijos stiprėjimo (Prancūzija, Anglija), tiek ir jos silpnėjimo
(karalių valdžia Abiejų Tautų Respublikos laikais) link. Pokyčius valdymo
praktikoje nuo XV a. vidurio lėmė ne kažkoks imanentinis didikų teisių
auginimas, bet nuolatinio valdovo rezidavimo LDK stygius. Beje, jį jautė
patys LDK didikai, kviesdami Kazimierą dažniau lankytis jų krašte arba
bent jau paskirti savo vietininką. Viduramžių valstybėje viską
koordinuojančio valdovo asmens nebuvimas skatino Didžiojo kunigaikščio
tarybos funkcijų išaugimą ir jos tolesnę institucionalizaciją, bet jau
kita, – Ponų tarybos forma.
Neatsitiktinai būtent tuo metu atsiranda ir pamažu valdovo tarybos sąvoką
išstumia „Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės tarybos“ (sinonimiškai taip
pat Ponų tarybos) sąvoka ir samprata. 1455 m. gegužės 28 d. Lietuvos
didikai siunčia laišką „visos LDK žemės tarybos bendruomenės“ (totaque
com(m)vnitas consilii terre ducatus magni Littvanie)
vardu, o 1459 m. Dancigo miestiečiai savo laišką adresuoja „Lietuvos
Kunigaikštystės tarėjams“ (den rethen des forstenthums zcu Lithawen).
1466 m. Kauno seniūnas Stankus Mordašas mini „visą Lietuvos žemės tarybą“
(ganczen rathe des landis zcu Littauwen).
Tokiu būdu dar kurį laiką įvairiai vadinama Ponų taryba šalia valdovo
tampa antra institucija šalyje, ji jau nėra neatskiriamai susijusi su
valdovo asmeniu ir gali rinktis savarankiškai. Ponų taryba yra svarbi LDK
istorijos ypatybė, tiesa, panašių reprezentacinių formų galima sutikti ir
kituose „dvigubos politinės struktūros“ kraštuose (pvz., Šv. Romos
imperijai priklausiusioje Čekijoje). Diduomenės vidinės konsolidacijos
įkarštyje Ponų taryba tampa šios socialinės grupės politiniu organu.
1459 m. Alekna Davainaitis savo šeimos turto reikalus tvarko ne kaip
anksčiau – artimiausių draugų ir giminaičių akivaizdoje, bet kartu su
„savo broliais Didžiosios Kunigaikštystės Ponų taryba“.
Didikai vis labiau suvokia save kaip bendriją, o šalia giminės ir
valdinystės įsitvirtina vieningo luomo idėja.
Lygiagrečiai su Ponų tarybos
geneze pastebimas kitas reiškinys – vis dažniau vyksta didikų ir bajorų
suvažiavimai, kuriuos šaltiniai vis nuosekliau vadina visos LDK žemės
suvažiavimais. Bendro valdovo valdomose šalyse ponų ir bajorų suvažiavimai
galėjo būti dviejų lygių. Bendri lenkų ir lietuvių bajorų suvažiavimai
Liubline arba Parčeve buvo numatyti jau 1413 m. Horodlės dokumentuose.
Annos Sochackos nuomone, tokie suvažiavimai iš tiesų vyko tiek Jogailos
laikais, tiek ir vėliau.
Vis dėlto vargu ar žinomus lenkų ir lietuvių didikų susitikimus netoli
sienos esančiame Parčeve ar kitose vietovėse galima vadinti bendrais
suvažiavimais. Tai greičiau būdavo arba paprasti lietuvių pasiuntinių
pasirodymai lenkų bajorų susirinkimuose arba preliminarios derybos. Vienas
žymiausių tokių susitikimų įvyko 1432 m. vasario mėnesį tarp Parčevo ir
Lietuvos Brastos esančiuose Polubicuose.
Susitikimo kontekstas (derybos dėl taikos) ir vieta (prie pat sienos)
rodytų, kad tai buvo preliminarios derybos dėl taikos, kurias pasisekus
buvo pasirengę patvirtinti netoliese laukę Jogaila ir Švitrigaila.
Šiuo atveju nėra svarbu, kad kartais būdavo nustatomas ir tikslus derybose
dalyvausiančių tarėjų skaičius – po dvylika iš kiekvienos pusės.
Tai buvo viena iš atsirandančių derybinių tradicijų, o ne apibrėžta bajorų
suvažiavimo sudėtis. Juo labiau kad tokio pobūdžio suvažiavimai žinomi ir
su Ordino atstovais, kurie nebuvo įforminti jokia teisine sutartimi. Tuo
tarpu apie pirmąjį organizuotą bandymą sušaukti lenkų ir lietuvių bajorų
susirinkimą žinome tik iš Kazimiero Jogailaičio laikų. Abiejų kraštų
valdovas pamėgino integruoti lenkų ir lietuvių bajoriją pasirėmęs bendro
susirinkimo idėja. 1453 m. Kazimieras į Parčevą pakvietė lenkų ir lietuvių
kilminguosius, iš anksto numatydamas atstovavimo principą: po du bajorus
iš kiekvienos herbinės giminės: das usz itczlichem schilde sulden czwene
kamen, kaip praneša Ordino informatorius.
Ši konkreti potvarkio klauzulė apie du atstovus sugestijuoja valdovo ir jo
aplinkos siekį paversti bajorų suvažiavimą nauju politiniu institutu.
Pažymėtina, kad lenkiškos bajorų herbinės giminės sampratos įtakoje iš
pradžių pasirinktas herbinės giminystės, o ne teritorinis, Lietuvoje dar
neišplėtotas, pavieto ar vaivadijos modelis. Ir nors šis Parčevo
suvažiavimas baigėsi nesėkme (Ordino žiniomis, lietuvių atvyko labai
mažai),
luominio susirinkimo modelis vis labiau populiarėjo ir Lietuvoje.
Kaip ir Ponų taryboje, taip
ir čia matome – kai, pritrūkus valdovo rezidavimo, dvare šaukiamas
susirinkimas evoliucionuoja į LDK žemių suvažiavimą. Tokią praktiką
Lenkijos pavyzdžiu galėjo skatinti Kazimieras. Tačiau panašu, kad didesnio
bajorų visuomenės užnugario siekė ir legitimacijos problemą jaučiantys LDK
didikai. Turbūt neatsitiktinai šie suvažiavimai padažnėjo konfliktišku su
Lenkija laikotarpiu, paaštrėjus abipusėms teritorinėms pretenzijoms ir
Lietuvai praktiškai atsisakius dalyvauti Trylikos metų kare.
Šiuos susirinkimus tyrinėję ir jų sudėtį vertinę Matvejus Liubavskis ir
Lidija Korčiak padarė skirtingas išvadas. M. Liubavskio nuomone,
1445/1446 m. suvažiavimas žymi naują etapą Lietuvos Seimo istorijoje –
visuotinio Seimo (сейм вальный) pradžią.
Svarbiausias naujos parlamentarizmo kokybės požymis M. Liubavskiui buvo
sritinės bajorijos atstovavimas, o pagrindinis šaltinis – lenkų
kronikininko Jono Dlugošo duomenys apie conventio terrarum Lithuania et
Russiae. Tuo tarpu šių suvažiavimų veikėjais pasidomėjusi L. Korčiak
nustatė, kad visi šaltiniuose minimi pasitarimų dalyviai buvo Ponų tarybos
nariai, todėl ji skeptiškai vertino bandymus šiose sueigose įžvelgti
atstovavimą sričių bajorijai.
Šiuo atveju svarbu atkreipti dėmesį į Kazimiero laikų suvažiavimus
aprašiusių šaltinių kilmę. Jono Dlugošo kronikos terminija nagrinėtina LDK
diduomenės dokumentų kalbos fone. Turime vienalaikę didikų refleksiją apie
minėtą 1445 m. pabaigoje įvykusį suvažiavimą. 1446 m. sausio mėnesį Ordino
magistrą aplankę lietuvių pasiuntiniai Sudivojus Valmantaitis ir Jonas
Gojcevičius papasakojo jam šio išties svarbaus suvažiavimo aplinkybes.
Šv. Andriejaus dieną (lapkričio 30 d.) Vilniuje sušauktame suvažiavime (tag)
turėjo būti parengtas lietuvių atsakymas į karūnacinį lenkų pasiūlymą
Kazimierui. Pasak lietuvių pasiuntinių, į jį atvyko kunigaikščiai
Švitrigaila, Olelka Vladimiraitis su sūnumis, Vilniaus vyskupas ir „kiti
Lietuvos, Rusios ir Žemaitijos kunigaikščiai bei didikai“.
Vargu ar galime šiuos žodžius interpretuoti kaip LDK žemių suvažiavimą,
nors Dlugošo kronika kaip tik sugestijuotų tokį suvokimą.
Tiek Švitrigailos, tiek Olelkos Vladimiraičio dalyvavimas paaiškinamas jų
įtaka ir artima giminyste su valdovu, o ne atstovavimu Voluinei ar
Kijevui. Taip pat turbūt buvo ir su „kitais Lietuvos ir Rusios didikais“,
greičiausia – valdovo tarybos nariais. 1447 ir 1448 m. sandūroje Vilniuje
įvykusį susirinkimą rusiškas šaltinis vadina Seimu (соймъ; predikatas
вальный atsiranda kur kas vėliau, XV–XVI a. sandūroje), tačiau Ordino
pranešimas ir dalyvių sąrašas aiškiai liudija, kad Brastos taiką prisiekti
buvo susirinkę tik tam įsipareigoję kunigaikščiai ir didikai.
1457 m. Ponų tarybos atstovai Naugarduko suvažiavime Kazimiero akivaizdoje
atsisakė dalyvauti Trylikos metų kare,
o 1463 m. pabaigoje kartu su Kazimieru rinkosi į suvažiavimą prie
Lietuvos-Lenkijos sienos.
Čia paminėtos tik kelios, istoriografijoje mažiau žinomos Ponų tarybos
sueigos, kurios rodo, kad tie patys terminai buvo vartojami skirtingos
apimties forumams apibūdinti. Kazimiero laikais, valdovui nuolat
nereziduojant LDK, suvažiavimai apskritai tampa universalia valdymo
organizacijos dalimi. Skirtingai nuo Vytauto laikų, kai didikai kur kas
dažniau būdavo kartu su valdovu, XV a. antroje pusėje jie didžiąją laiko
dalį praleisdavo savo tėvonijose, todėl į tarybos posėdžius suvažiuodavo
iš anksto numatytu laiku.
Gali būti, kad lenkiškos politinės tradicijos dvasioje mąstantis Dlugošas
ir LDK didikai tuos pačius suvažiavimus traktavo skirtingai. Pastarieji į
juos greičiausiai žvelgė tik kaip į tam tikrą išplėstą jų tarybos veiklos
formą.
Kita vertus, buvo nemažai
suvažiavimų, kurie įvairiuose šaltiniuose, nepaisant nenuoseklios
terminijos, vis dėlto sutartinai vadinami visos LDK suvažiavimais
(„dieta“, „conventus terrarum“, „conventio generalis“, „tag“, „сойм“).
Suvažiavimas buvo didesnis ne tik atstovų skaičiaus ir geografijos
požiūriu, jo sudėtis būdavo įvairesnė ir socialinio dalyvių statuso
prasme. Būtent tokį suvažiavimą savo gana spalvingame 1451 m. pranešime
aprašo Ragainės komtūras, prabėgomis užsimindamas apie mirtimi
pasibaigusias kažkokių dviejų smulkių bajorų muštynes.
Tačiau ir šių susirinkimų vieninteliai reikšmingesni veikėjai, kaip tai
akivaizdu iš to paties pranešimo, buvo didikai. Šių suvažiavimų pobūdį iš
negausių XV a. šaltinių sunku nusakyti. Kazimiero itinerarijus
rodytų, kad valdovas dalyvaudavo toli gražu ne visuose susirinkimuose,
tiesa, jo sutikimo juos šaukti tikriausiai reikėjo. Beje, tikėtina, kad
Kazimieras nedalyvavo viename pirmųjų tokių suvažiavimų Vilniuje 1452 m.
birželio mėnesį.
Neaišku, ar XV a. suvažiavimus šaukdavo specialiu rašytiniu dokumentu, ar
tenkindavosi žodiniu kvietimu. Šiaip ar taip tokio pobūdžio dokumentai
žinomi tik XV a. pabaigoje. Nors Kazimiero laikų suvažiavimų nauja kokybė
ir jų svarba bajorų seimo formavimosi procese nekelia abejonių, vis dėlto
bent jau iki 1492 m. neturime pagrindo kalbėti apie jų institucinį pobūdį.
Tokių „seimų“ veikla nebuvo reglamentuota jokiais potvarkiais, nieko
nežinome ir apie jų šaukimo tvarką (pvz., atstovų skaičius, geografija ir
pan.). Jų daugiafunkciškumas ir atvira struktūra skatino rinktis
skirtingais dalykais besirūpinančius asmenis. Be Ponų tarybos atstovų
juose dalyvaudavo įvairūs suinteresuoti, tačiau turbūt daugiausia
atsitiktiniai aplinkinių, o kartais gal ir tolimesnių kraštų bajorai. Mat
tai buvo gera proga valdovo akivaizdoje išspręsti kokį nors teisminį ginčą
ar išsirūpinti privilegiją. Toks Seimo pobūdis ir jo šaukimo problemos
gerai atsispindi viename pirmųjų išsamesnių rašytinių dokumentų apie Seimo
šaukimą. 1496 m. LDK kanceliarijoje surašytuose dokumentuose pažymima, kad
LDK Aleksandras valdovo raštais kvietė atvykti į Seimą Berštuose Slucko
kunigaikštį Simoną ir ponią Raklienę Petkevičienę. Abiem atvejais
valdovais tai darė savo maršalkos Alberto Kučuko prašymu, idant būtų
išnagrinėtos bylos dėl valdų. Ir abiem atvejais iškviestieji seime/teisme
nepasirodė.
Šia prasme tokie pasitarimų,
teismų ir privilegijų skelbimo forumai buvo ankstesnių suvažiavimų tąsa,
todėl nestebina, kad apie juos neužsimenama 1492 m. privilegijoje. Tik
Aleksandro laikais, o ypač Žygimanto valdymo pradžioje atsiranda pirmieji
eksplicitiški kvietimai atvykti į Seimą, kuriuose aptariami ir atstovavimo
principai. Pirmasis šaltinių paliudytas sričių atstovų kvietimas į Seimą
žinomas iš 1492 m. Sudėtinga situacija, susidariusi po valdovo mirties,
atvėrė kelius ilgo Kazimiero valdymo metu brendusioms permainoms valdymo
sistemoje. Karalaitis Aleksandras ir Ponų taryba išsiuntė laiškus į
atskiras LDK sritis, kviesdami jų atstovus į naujo valdovo rinkimus. Ir
nors atstovavimo principas dar labai nekonkretus – „dešimt ar dvidešimt
vyresniųjų, ar kiek jums pasirodys reikalinga“–, reikšmingas pats jo
pasirodymo faktas.
Apie valdovo rinkimus turime duomenų jau nuo Vytauto mirties,
tačiau pirmąkart didikai šį aktą pasirengę atlikti platesniame elekciniame
suvažiavime. Tai buvo naujos ir ilgalaikės tradicijos pradžia: nuo šiol
visi šalies gyvenimui svarbiausi sprendimai bus priimami ir skelbiami
„Seimo“ metu. Tiesa, bajorai dar ilgą laiką vaidino juose tik antraeilį
vaidmenį ir buvo išplėtoto nerašytinės informacijos perdavimo tinklo
dalis, tačiau būtent čia susidarė sąlygos skleistis jų politinei
savimonei. O naują parlamentarizmo kokybę liudija visų pirma Seimų
institucionalizacija: 1512 m. pirmąkart suformuluojama dviejų atstovų
taisyklė, kuri nuo to laiko buvo pritaikoma vis naujoms teritorijoms, kol
1564–1566 m. reformų metu nevirto įstatymu.
Svarbiausios naujovės, atsiradusios XVI a. pirmos pusės Seimuose: 1)
nuoseklus Seimo sąvokos vartojimas; 2) atstovavimo principo suformulavimas
ir įgyvendinimas; 3) tiksliniai kvietimai, keičiantys atvirą ir iš dalies
atsitiktinę ankstesnių suvažiavimų sudėtį; 4) Seimo raštvedybos sukūrimas:
bajorų prašymai ir valdovo nutarimai („atsakymai“).
Šaltinių kalba ir čia
įtaigiai atskleidžia neišplėtotą Seimų sampratą: net ir XVI a. pirmoje
pusėje jie, skirtingai nuo Ponų tarybos, vadinami ne, tarkim, LDK Seimais,
bet visuomet lokalizuojant: Vilniaus, Gardino, Brastos etc. Seimais (conventio
generalis Vilnensis, conventio generalis Brestensis, сойм вальный
виленьский, сойм вальный городеньский, сойм берестейский). Vis dėlto
negalima nepastebėti nuolat augančio jų politinio vaidmens, jungiant
atskiras LDK žemes, ir jų socialinės funkcijos, išplečiant bajoriško
atstovavimo apimtį. O šioje lokalioje ir neretai šventinėje politinėje
erdvėje besiskleidžianti ir tarpsluoksnių ribas peržengianti komunikacija
vedė prie vieningo bajorų luomo idėjos įsitvirtinimo LDK. Taigi XV a.
pabaiga ir XVI a. pirma pusė – tai laikas, per kurį LDK Seimas susikuria
savo darbo tradicijas ir taisykles, nusistovi jo kompetencija ir sudėtis.
1566 m. Antrasis Lietuvos Statutas galutinai įteisina šį iš „trijų luomų“
– valdovo, senato (Ponų tarybos) ir pavietų bajorų atstovų
– susidedantį LDK Seimą.
Apibendrinant ankstyvųjų
luominių institucijų pobūdį, pirmiausia verta pabrėžti, kad svarbiausiu –
reprezentacijos – požiūriu jos iš esmės skyrėsi nuo vėlesnio bajoriškojo
Seimo, kurį jau galima laikyti išties parlamentine institucija. XIV–XV a.
taryboje ar platesniame suvažiavime didikai niekam neatstovavo, išskyrus
patiems sau ir savo giminaičiams. Visi mums žinomi tokių pasitarimų
dalyviai buvo kilę iš palyginti siauro LDK branduolio regiono ir niekas
nekėlė klausimo apie kokį nors reprezentatyvesnį visos valstybės regionų
valios pareiškimą ar labiau adekvatų skirtingų kilmingųjų grupių
atstovavimą. Bajorų Seimo formavimasis buvo ilgalaikis procesas,
sustiprėjęs XVI a. pirmoje pusėje, o jo kryptis lėmė visa eilė šalutinių
veiksnių – intensyvėjanti šalies teritorializacija ir
institucionalizacija, vidinė (stačiatikiškų kraštų) integracija, kintanti
komunikacijos struktūra (raštingumo pažanga), politinė ir socialinė
Lenkijos įtaka, pagaliau personaliniai pokyčiai valdančiajame elite. Apie
XVI a. vidurį išsikristalizavęs LDK Seimas daugeliu aspektų primena kitų
Europos šalių luominių susirinkimų genezę, kai valstybinės organizacijos
tapsmo metu gimstanti politinė tauta sukuria naujas politinio atstovavimo
ir luominio solidarumo išraiškos formas.
Išvados
1. 1492–1566 m. susiformavęs LDK bajorų Seimas
buvo nauja institucija, kuri esminiu reprezentacijos aspektu iš esmės
skyrėsi nuo ankstesnių politinių struktūrų. Jo genezę lėmė įvairūs
reiškiniai, išryškėję XV–XVI a. sandūroje: valdymo organizacijos plėtra,
bajorų luomo formavimasis, vidinė krašto integracija, institucinė Lenkijos
įtaka.
2. XIV–XV a. egzistavo
neformalios Didžiojo kunigaikščio ir kilmingųjų politinės struktūros:
kasdienė dvaro taryba ir platesnis kilmingųjų suvažiavimas valdovo dvare.
Laikui bėgant šios struktūros patyrė reikšmingas transformacijas: kasdienė
dvaro taryba Vytauto laikais tapo institucine Didžiojo kunigaikščio
taryba, o nuolat šalyje nerezidavusio Kazimiero Jogailaičio valdymo metu
virto Ponų taryba. Kilmingųjų suvažiavimas XV a. antroje pusėje išaugo į
platesnį, tačiau vis dar nereglamentuotą ir daugiafunkcinį LDK žemių
suvažiavimą.
3. Nors dvi (taryba ir
suvažiavimas) struktūros ir nebuvo bajorų Seimo pirmtakės, tačiau jas
galima vertinti kaip tam tikrus politinius rėmus, kuriuose formavosi
ankstyvasis LDK parlamentas.
Peter von Dusburg Cronica terre
Prussie. Scriptores rerum prussicarum. Hrsg. von Th. Hirsch, M. Töppen,
E. Strehlke. Leipzig, 1861, t. 1, III/291.
Любавский, М.К. Литовско-русский
сейм. Москва, 1900; Максимейко, Н.А. Сеймы Литовско -русскаго государства
до Люблинской унии 1569 г. Харьков, 1902; Довнар-Запольский, М. Спорные
вопросы в истории литовско-русскаго сейма. Журнал Министерства Народного
Просвещения. 1901, t. 337, p. 454–498; Малиновский, И. Рада Великаго
Княжества Литовскаго в связи с боярской думой древней России.
Ч. 2, т. 1–2. Томск, 1904–1912;
Леонтович, Ф.И. Рада великих князей литовских. Журнал Министерства
Народного Просвещения. 1907, t. 9, p. 122–178; 1907, t. 10, p. 273–331;
Halecki, O. O początkach parlamentaryzmu litewskiego. Sprawozdania z
czynności Akademii Umiejętności. 1915, t. 8, p. 22–27. Taip pat žr.
naujesnius tyrimus: Kamieniecki, W. Chorążowie w parlamentaryzmie
litewskim przed unią lubelską. Antemurale. Romae, 1965, p. 193; Valikonytė,
I. Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Ponų tarybos vaidmuo valstybiniame
ir politiniame gyvenime XV a. antroje pusėje (iki 1492). Lietuvos TSR
aukštųjų mokyklų mokslo darbai. Istorija. 1972, t. 13, p. 71–81; Korczak,
L. Litewska rada wielkoksiążęca w XV wieku. Kraków, 1998.
Kamieniecki, W. Chorążowie w
parlamentaryzmie litewskim przed unią lubelską. Antemurale. Romae, 1965,
p. 193.
Любавский, М.К. Литовско-русский
сейм. Москва, 1900, p. 45; Малиновский, И. Рада Великаго Княжества
Литовскаго в связи с боярской думой древней России. Ч. 2, т. 1–2. Томск,
1904–1912, p. 40–53, 67–85; Avižonis, K. Die Entstehung und Entwicklung
des litauischen Adels bis zur litauisch-polnischen Union 1385. Berlin,
1932, p. 76, 143–144.
Apie tai išsamiau žr. Petrauskas, R.
Lietuvos diduomenė XIV a. pabaigoje – XV a.: sudėtis – struktūra –
valdžia. Vilnius, 2003, p. 167–208.
Chartularium Lithuaniae res gestas magni
ducis Gedeminne illustrans. Gedimino laiškai. Parengė S. C. Rowell.
Vilnius, 2003, p. 182, 186, 188 (cum conciliariis suis, concilium regis,
in concilio suo). Kasdienės tarybos sudėtį nustatydavo valdovas. Į jo
nemalonę patekę vienuoliai ištisus metus į pasitarimus nebuvo kviečiami
(ten pat, p. 182).
…invenimus eum in aula sua cum consiliariis
suis circa viginti… (ten pat, p. 182).
Įvairių Europos valstybių luominių
susirinkimų genezė nagrinėjama: Bardach, J. O genezie sejmu polskiego.
VIII Powszechny zjazd historyków polskich. Kraków, 1958, p. 5–32; Bardach,
J. Sejm w dawnej Rzeczypospolitej. Dzieje Sejmu Polskiego. Warszawa, 1997,
p. 9–97; Russocki, S. Protoparlamentaryzm Czech do początku XV w. Warszawa,
1973; Blockmans, W. A Typology of Representative Institutions in Late
Medieval Europe. Journal of Medieval History. 1978, t. 4, p. 189–215;
Moraw, P. Versuch über die Entstehung des Reichstags. Politische Ordnungen
und soziale Kräfte im alten Reich. Hrsg. von H. Weber. Wiesbaden, 1979,
p. 1–36; Annas, G. Hoftag – Gemeiner Tag – Reichstag. Studien zur
strukturellen Entwicklung deutscher Reichsversammlungen des späten
Mittelalters (1349–1471). Göttingen, 2004. Taip pat plg. Bömelburg, H.J.
Die Tradition einer multinationalen Reichsgeschichte in Mitteleuropa –
Historiographische Konzepte gegenüber Altem Reich und Polen-Litauen sowie
komparatistische Perspektiven. Zeitschrift für Ostmitteleuropa-Forschung.
2004, t. 53, p. 333.
Dvaro tarybos institucija
Brandenburgo, Saksonijos ir Austrijos kunigaikščių valdymo sistemoje
aptariama: Ahrens, K.H. Residenz und Herrschaft. Studien zur
Herrschaftsorganisation, Herrschaftspraxis und Residenzbildung der
Markgrafen von Brandenburg im späten Mittelalter. Frankfurt a. M., 1990,
p. 89–92; Lackner, Ch. Hof und Herrschaft. Rat, Kanzlei und Regierung der
österreichischen Herzoge (1365–1406). München, 2002, p. 115–124; Streich,
B. Zwischen Reisenherrschaft und Residenzbildung. Der wettinische Hof im
späten Mittelalter. Köln; Wien, 1989, p. 153–167.
Korczak, L. Litewska rada
wielkoksiążęca w XV wieku. Kraków, 1998, p. 23–25.
Dergleich der here grosfurste och
hynwert czien wirt alleyne mit synen rethen und hofegesinde und nicht
stercker (Geheimes Staatsarchiv Preußischer Kulturbesitz (toliau – GStA PK),
OBA 5939).
1412 m. spalio 6–11 d. didžiojo magistro
instrukcija pasiuntiniams pas Niurnbergo burgrafą Fridriką VI: …dy by
herczog [Witowt] wol 2’a jar und in seyme rathe gewest seyn… (Neitmann, K.
Der Deutsche Orden und die Anfänge des ersten Hohenzollern in der Mark
Brandenburg. Jahrbuch für brandenburgische Landesgeschichte. 1990, t. 41,
p. 122).
Szybkowski, S. Polish Staff as a Social
Group in the Chancery of Grand Duke Witold. Quaestiones Medii Aevi Novae.
1998, t. 3, p. 75–94.
Petrauskas, R. Ponas savo žemėje:
Lietuvos pareigūnai XIV a. pabaigoje – XV amžiuje. Lietuvos
istorijos metraštis 2001/1. Vilnius, 2002, p. 9–30.
Бучинський, Б. Кiлька причинкiв до
часiв вел. князя Свитригайла (1430–1433). Записки Наукового Товариства
iмени Шевченка. 1907, t. 76, p. 130 (1430 11 07 Švitrigailos dokumentas).
Wisset, das wir unsere eldesten aws
dem rote kegen ym [Ordino maršalas] zenden wellen, als hern Ostick und
hern Gedigolt hewpt zur Wille und yn liplich uff nemen... (1431 06 15
Švitrigailos laiškas didžiajam magistrui – GStA PK, OBA 5652).
Petrauskas, R. Vytauto laikų didikų
kilmė. Lituanistica. 2000, t. 1–2, p. 16–31.
Apie tai žr. Petrauskas, R. Titulas
ir valdžia: LDK didikų savimonės pokyčiai XVI a. pirmoje pusėje. Pirmasis
Lietuvos Statutas ir epocha (spaudoje).
GStA PK, OBA 6022 (1432 03 27
Švitrigailos laiškas iš Daugų).
GStA PK, OBA 6162 (1432 07 17
Ordino pasiuntinio laiškas didžiajam magistrui): her wurde bis freytag das
meiste theyl seynes rathes czu Garthen bey em haben.
GStA PK, OBA 7600 (1439 09 04
Žygimanto laiškas Ordino pasiuntiniams): wir noch nicht unsere rethe bey
uns haben.
Metodologiškai svarbios pastabos:
Althoff, G. Colloquium familiare – colloquium secretum – colloquium
publicum. Beratung im politischen Leben des früheren Mittelalters.
Spielregeln der Politik im Mittelalter. Kommunikation in Friede und Fehde.
Darmstadt, 1997, p. 157–184.
Johann von Posilge Chronik des
Landes Preussen. Scriptores rerum prussicarum. Hrsg. von Th. Hirsch, M.
Töppen, E. Strehlke. Leipzig, 1866, t. 1, p. 219–220.
Codex epistolaris Vitoldi magni ducis
Lithuaniae 1376–1430. Ed. Antoni Prochaska. Cracoviae, 1882, p. 574:
Herczog Wytawt in korcz vorgangen sine allirredlichstin und heimlichstin
beyorn bei im hot gehot (neteisinga data). Žodį „heimlichstin“ derėtų
versti ne kaip „slapčiausius“, bet kaip „artimiausius“. Tai lotyniško
termino „secretus“ (iš čia – „secretarii“) kalkė, kuri šiuo atveju neturi
slaptumo konotacijos. „Slaptieji“ tarėjai buvo visiems gerai žinomi
įtakingiausi krašto didikai.
Ten pat, p. 757.
Petrauskas, R. Giminaičiai ir
pavaldiniai: Lietuvos bajorų grupės XIV a. pab.–XV a. I pusėje.
Lietuva ir jos kaimynai: nuo normanų iki Napoleono: prof. Broniaus
Dundulio atminimui. Vilnius, 2001, p. 107–126.
Apie tai žr. Rowell, S.C. Casimir
Jagiellończyk and the Polish Gamble. Lithuanian historical studies. 1999,
t. 4, p. 20–38; Rowell, S.C. Dynastic Bluff? The Road to Mielnik,
1385–1501. Lithuanian historical studies. 2001, t. 6, p. 1–22.
Charakteringa, kad tuo pat metu
galutinai išsikristalizuoja LDK žemės pareigybių ir LDK kanceliarijos
sampratos.
GStA PK, OBA 13725.
Hansisches Urkundenbuch. Bearb. von
W. Stein. Leipzig, 1899, t. 8, p. 475.
GStA PK, OBA 16030.
Petrauskas, R. Lietuvos diduomenė
XIV a. pabaigoje – XV a.: sudėtis – struktūra – valdžia. Vilnius, 2003,
p. 188–195.
Archiwum książąt Lubartowiczów
Sanguszków w Sławucie. Wyd. Z. L. Radziszewski i in. Lwów, 1887, t. 1,
p. 52 (з радою брати своей панов рады великого княжества).
Sochacka, A. Zjazdy polsko-litewskie
w Lublinie i Parczewie w czasach Władysława Jagiełły. Annales
Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F. 1986–1987, t. 41–42,
p. 65–80.
Sochacka, A. Zjazdy polsko-litewskie
w Lublinie i Parczewie w czasach Władysława Jagiełły. Annales
Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F. 1986–1987, t. 41–42,
p. 75; Korczak, L. Litewska rada wielkoksiążęca w XV wieku. Kraków, 1998,
p. 60.
GStA PK, OF 14, p. 691–694.
Бучинський, Б. Кiлька причинкiв до
часiв вел. князя Свитригайла (1430–1433). Записки Наукового Товариства
iмени Шевченка. 1907, t. 76, p. 130–131.
GStA PK, OBA 12131 (1453 06 20
anoniminio Ordino informatoriaus laiškas Didžiajam magistrui).
wenig Littauwen seyn gewest uffim
tage zcu Partzschaw (GStA PK, OBA 12126 – 1453 06 19 didžiojo magistro
laiškas pasiuntiniams imperatoriaus dvare).
Politinis kontekstas: Dundulis, B.
Lietuvos kova dėl valstybinio savarankiškumo XV amžiuje. Vilnius, 1993,
p. 173–223.
Любавский, М. К. Литовско-русский
сейм. Москва, 1900, p. 111 (ir toliau) („seimų“ sąrašas p. 111–130).
Korczak, L. Litewska rada
wielkoksiążęca w XV wieku. Kraków, 1998, p. 66 (ir toliau) (sąrašas
p. 104–106).
GStA PK, OBA 9035 (nevisas
tekstas); OF 15, p. 427–432: So helt er einen tag uf sent Andres tag czur
Wille, da denn herczog Swidergal, der here bisschoff von der Wille,
herczog Lelky mit alle synen sonen, alle anderen herczogen und heren us
Littawen, Rewsen und Samagitten bey em waren.
Długossii Joannis Historiae Polonicae. Ed.
A. Przezdziecki. Cracoviae, t. 5, 1878, p. 11 (conventio generalis cum
terris Lithuaniae et Samagitiae ac Russiae).
Lietuvos Metrika. Užrašymų knyga 3.
Parengė L. Anužytė ir A. Baliulis. Vilnius, 1998, p. 55; GStA PK, OBA 9424
(prisiekusių lietuvių sąrašas).
GStA PK, OBA 14822 (1457 03 20
Elbingo komtūro laiškas didžiajam magistrui): ...als ir uns schreibet von
der tagefahrt tzu Nawgartten kuntschafft, wie die geendet ist begeret tzu
wissen, das abescheydt ist, das die Littawschen herren dem konige von
Polan keynen beystandt nach mit gelde nach mit leutten widder unsern Orden
thun wellen.
GStA PK, OBA 15855 (1463 11 01
Klaipėdos komtūro laiškas didžiajam magistrui): de Lettouwesschen hern myt
dem konigk eyne dagefart vorramet und uppgenomen hebben an der
Lettouwesschen grense geheten to Baerse.
Iš cituoto 1466 m. Stankaus Mordašo
laiško matyti, kad greitai surinkti didikus buvo pakankamai keblus dalykas
(GStA PK, OBA 16030).
GStA PK, OBA 10789 (1451 06 29
Ragainės komtūro laiškas didžiajam magistrui): wenn uff dem tage, den sie
gehalden haben, do haben sich czwene beyoren von der geringsten mitenandir
geslagen, so das eyner den andern czu tode geslagen hatt. Sunder der rath
und die grosten herren haben sich wol und eyntrechtiglich mitenandir
gescheiden.
Sułkowska, I. Księgi polskiej
kancelarii koronnej w drugiej połowie XV wieku. Studia źródłoznawcze.
1961, t. 6, p. 81–101 (vertingas, nors ir nevisas, Kazimiero kelionių
registras).
GStA PK, OBA 11294 (1452 06 28
Lietuvos didikų laiškas didžiajam magistrui): …ceterique spirituales et
seculares, prelati ac barones, milites, nobiles, proceres et boyari
ducatus magni Lithwanie, Samayttie necnon terrarum Russie in hac Wilnensis
dieta constituti…
Акты Литовской метрики. Cобр.
Ф. И. Леонтович.
Варшава, 1896, t. 1,
Nr. 242–243, p. 94–95 (Маршалокъ нашь Кучукъ
поведилъ..., штожъ зазывалъ князя Семена Михайловича Слуцкого листомъ
государскимъ на сеймъ къ Берштамъ..., и онъ не сталъ).
Ten pat paminėtas ir Raklienės Petkevičienės kvietimas dėl Olžovo dvaro.
Be Vytauto laikų suvažiavimų galima
nurodyti 1433 m. rugsėjo 25 d. suvažiavimą, kuriame dalyvavo „Vilniaus
vyskupas, visi ponai, bajorai ir visa Lietuvos žemė“ (Бучинський, Б.
Кiлька причинкiв до часiв вел. князя Свитригайла (1430–1433). Записки
Наукового Товариства iмени Шевченка. 1907, t. 76, p. 142). Plg. Korczak,
L. Litewska rada wielkoksiążęca w XV wieku. Kraków, 1998, p. 69. Tokių
suvažiavimų būta ir daugiau.
Lietuvos Metrika. Užrašymų knyga 5.
Parengė E. Banionis. Vilnius, 1993, p. 55: И ваша бы милость старъших васъ
десеть або двадцать або колко се вам увидить, на тотъ сеимъ к нам прыехали
и о тых делехъ с нами, братьею своею, помыслите. Pažymėtina, kad Ponų
taryba šiame laiške sričių bajorus kviečia atvykti į seimą „pas mus“, o ne
„su mumis“.
Petrauskas, R. Lietuvos diduomenė
XIV a. pabaigoje – XV a.: sudėtis – struktūra – valdžia. Vilnius, 2003,
p. 177, 196–197.
Plg. svarbias pastabas: Kamieniecki,
W. Chorążowie w parlamentaryzmie litewskim przed unią lubelską. Antemurale.
Romae, 1965, p. 195–201.
Apie tai išsamiau:
Лаппо, И.И.
Великое Княжество Литовское во второй половине XVI
столетия. Литовско-русский повет и его сеймик.
Юрьев, 1911; Zakrzewski,
A.B. Sejmiki Wielkiego Księstwa Litewskiego XVI–XVIII w. Ustrój i
funkcjonowanie: sejmik trocki. Warszawa, 2000.
Į pradžią |