Mindaugas Tamošaitis
Vilniaus pedagoginio universiteto
Istorijos fakultetas
El. paštas:
lietistkat@vpu.lt;
mindaugas_tamosaitis2003@yahoo.co.uk
Santrauka
Remiantis gausiais istorijos šaltiniais
nušviečiama kultūrbolševizmo samprata, jo atsiradimo priežastys, centrai
ir pagrindiniai skleidėjai Lietuvoje XX a. ketvirtajame dešimtmetyje.
Šioje dalyje pateikiama A. Smetonos autoritarinio režimo reakcija ir
veiksmai kultūrbolševizmo atžvilgiu. Aprašoma, kaip kultūrbolševizmo
reiškinys plito, kaip buvo rengiama dirva sovietizavimui ir palankios
nuomonės apie SSRS formavimui autoritarinio (antiparlamentinio)
laikotarpio metu.
Reikšminiai žodžiai:
kultūrbolševizmas, autoritarinis režimas, marksizmas, XX a.
Įvadas
„Dabar tik pamačiau, kad aš irgi vienu
atveju buvau apsirikęs: – kultūrbolševizmas, pasirodė, yra daug stipresnis
ir daug giliau įleidęs mūsų tauton šaknis, negu aš anksčiau maniau...“ (Valkiniškis,
A. [Raila B.] Nemirtingoji mūsų sesuo – demagogija. Vienybė. 1946, spalio
4, p. 5).
1940 m. birželio 15 d.
Sovietų Sąjunga, nesutikdama pasipriešinimo, okupavo Lietuvą ir per
nepilnus du mėnesius inkorporavo į sovietinių respublikų sudėtį. Prie
greito sovietų plano įgyvendinimo prisidėjo lietuvių visuomenės dalis,
pirmiausia – opoziciškai A. Smetonos atžvilgiu nusiteikusi inteligentija,
kuri savo autoritetu stiprino, o veiksmais – ir teisino okupantų darbus
bei dezinformavo tautą, nenurodydama tikrosios padėties okupacijos
pradžioje. Pirmomis okupacijos dienomis dalis lietuvių kur kas labiau
smerkė lemiamu momentu šalį palikusį prezidentą A. Smetoną ir beveik
keturiolika metų trukusį autoritarinį režimą, o ne naująjį „šeimininką“.
„Kai kas Smetonos nušalinimą nuo valdžios laikė beveik pakankama
kompensacija už krašto okupaciją“[1]. V. Trumpos
teigimu, „nereikia dėl to per daug stebėtis, kad Raudonajai Armijai
okupavus Lietuvą, nemažas kairiosios, ypač jaunesniosios kartos
inteligentijos procentas nuėjo kolaboracijos su okupantu keliu, juolab,
kad tai nebuvo vien tik okupacija įprastine šio žodžio prasme, bet
pridengta dar ir socialistinės revoliucijos šydu, apie kurią svajojo ne
vienas varpininkas ir socialistas, vargiai galėdami pakęsti senąjį režimą“[2].
Spaudoje, mitinguose negailėta gerų žodžių sovietų vadams, dėkota už
išvadavimą nuo A. Smetonos diktatūros, naiviai tikėta okupantų pažadais.
Prie besąlygiškos
Lietuvos kapituliacijos ir „didžiojo lietuvių inteligentijos blūdo“[3]
1940 m. vasarą, be A. Smetonos diktatūrinio valdymo, savo išskirtine
veikla prisidėjo sovietų diplomatai, anot istoriko Z. Butkaus, Baltijos
valstybėse tarpukariu rezgę įvairias „intrigas“, ruošdami dirvą
sovietizacijai[4]. Negalėdami platinti
komunizmo užsienyje tiesiogiai per uždraustas vietines komunistų partijas,
sovietai savo tikslus mėgino įgyvendinti per tarptautinį kultūrinį
bendradarbiavimą – prisidengus kultūra skleisti komunistines idėjas –
vadinamąjį kultūrbolševizmą. Tuo tikslu daugelyje valstybių buvo kuriamos
kultūrinės draugijos sovietų kultūrai pažinti, kurias globojo sovietų
pasiuntinybės. Sovietų diplomatai, pasitelkdami vietines komunistų
partijas, per „nekalto pobūdžio“ draugijų renginius, parodas, paskaitas,
kino filmus, sukaktuvių minėjimus, supažindino užsienio valstybių
piliečius su sovietų pasiekimais pramonės, kultūros ir kitose srityse,
piršo prosovietines nuotaikas ir ieškojo simpatizuojančių komunizmui, jo
rėmėjų, naivių šalininkų ir talkininkų. Nuo ketvirtojo dešimtmečio vidurio
Europoje bei Lietuvoje tokių komunizmo rėmėjų, pirmiausia – tarp kairiųjų
pažiūrų inteligentų (dominavo rašytojai), atsirado vis daugiau, ir
pastarieji savo veikla, kūriniais skleidė kultūrbolševizmą. Tokiu, iš
šalies žiūrint „nekalto pobūdžio“ keliu, buvo formuojamas teigiamas
sovietų įvaizdis ir ruošiama dirva sovietizacijai. Pagrindiniai
kultūrbolševizmo skleidėjai buvo asmenys, prijaučiantys sovietams ir
komunistų partijai, palaikantys su ja ryšius. Tačiau kultūrbolševizmą
propagavo ir nemaža dalis žinomų menininkų, rašytojų, kultūros darbuotojų,
kurie nieko bendro neturėjo su komunistais, nepriklausė komunistų partijai.
Aktyviausi
kultūrbolševizmo centrai Lietuvoje buvo VOKS'o (Vsesojuznoje obščestvo
kulturnoj sviazi s zagranicej) ir Lietuvos užsienio reikalų ministerijos (LURM)
pastangomis įkurta „Lietuvių draugija TSRS tautų kultūrai pažinti“ (toliau
– Draugija), veikusi 1929–1940 m. Kaune, bei Vytauto Didžiojo universiteto
(VDU) Humanitarinių mokslų fakulteto vadovybė ir jos globojama studentų
draugija „Scientia“ (1936–1940 m.). Nuo ketvirtojo dešimtmečio vidurio
Draugijos valdybos bei VDU Humanitarinių mokslų fakulteto vadovybę sudarė
kairiųjų pažiūrų, opoziciškai A. Smetonos režimo atžvilgiu nusiteikę
inteligentai, kurie vis labiau gėrėjosi sovietų pasiekimais kultūros,
pramonės srityse, idealizavo Sovietų Sąjungą, o joje apsilankę, kelionės
įspūdžius pasakojo negailėdami pagyrų komunistinei valstybei.
Aktyvi kultūrbolševizmo
skleidėja buvo ir Lietuvos valstiečių liaudininkų sąjungai artima Lietuvos
jaunimo sąjunga (toliau – LJS), konkrečiai – jos radikalusis kairysis
sparnas bei visuomenėje gerai žinomi kairiųjų pažiūrų literatai: P. Cvirka,
A. Venclova, K. Korsakas, S. Nėris, J. Būtėnas, V. Krėvė-Mickevičius ir
kiti, savo kūriniuose, kalbose netiesiogiai piršę kultūrbolševikines
idėjas ir kritikavę A. Smetonos valdymą. Daugelis jų dalyvavo minėtose
organizacijose, glaudžiai bendradarbiavo tarpusavyje, palaikė artimus
ryšius su sovietų pasiuntinybe Kaune, dalis – su Lietuvos komunistų
partija. Kultūrbolševizmas atskirose publikacijose taip pat buvo
platinamas per kairiųjų pažiūrų inteligentijos leistus legalius
periodinius leidinius: „Kultūrą“, „Lietuvos žinias“, „Moksleivį“, „Literatūrą“,
„Prošvaistę“, „Mūsų jaunimą“, „Moksleivių varpus“, „Varpą“, „Laisvąją
mintį“, „Dienovidį“ (pastarasis – nuo 1940 m. pradžios, perėmus leisti
Lietuvių rašytojų draugijai (LRD)).
Apie Lietuvos ir Sovietų
Sąjungos santykius tarpukariu nemažai rašyta. Naujausi istorikų Zenono
Butkaus, Česlovo Laurinavičiaus, Algimanto Kasparavičiaus, Liudo Truskos
tyrimai[5] patvirtina teiginį, kad lietuvių
diplomatija tuo metu visa galva nusileido sovietų diplomatiniam korpusui.
Sovietai, viešai deklaruodami abipusį draugiškumą, apsukrių laikinojoje
sostinėje rezidavusių diplomatų pastangomis sugebėjo suformuoti savo „penktąją
koloną“ iš visuomenei gerai žinomų inteligentų. Minėtų istorikų darbuose
nagrinėjami sovietų diplomatų veiksmai, asmeniniai kontaktai su vietiniu
elitu, įvairūs manevrai. Išsamiau sovietų pasiuntinybės įtaką lietuvių
inteligentijai bei pavienių inteligentų keliones į Sovietų Sąjungą
tarpukariu nušvietė šių eilučių autorius[6].
Tuo tarpu viena iš sovietų diplomatijos sudėtinių dalių –
kultūrbolševizmas, – tyrinėtojų paliktas nuošalyje. Istorikė Sigita
Noreikienė, nušviesdama Draugijos veiklą, neįvardijo kultūrbolševizmo
termino, o Draugijos vadovybės narių veiklą įvertino gana kukliai: „Buržuazinės
santvarkos metais Lietuvių draugija TSRS (Sovietų Sąjungos – aut. past.)
tautų kultūrai pažinti suvaidino tam tikrą, nors ir gana kuklų, vaidmenį
brandinant socialistinės revoliucijos jėgas“ (išskirta aut.).[7]
Tiesa, autorė pateikė nemažai faktų, iš kurių galima gana objektyviai
įvertinti Draugijos kultūrinę veiklą. Sovietmečiu vargu ar buvo galima
pateikti kitokį vertinimą. Pagrindiniai nuopelnai priskirti komunistų
partijai, o Draugijos nariams paliktas antraeilis vaidmuo. Išeivijoje[8]
ir po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo Draugijos vadovybės veikla
vertinta nepriekaištingai. Istorikė Asta Petraitytė, nušviesdama užsienio
diplomatų veiklą tarpukariu Kaune, nurodo: „SSRS (Sovietų Sąjungos – aut.
past.) pasiuntinybės priėmimai prosovietiškai nusiteikusiems inteligentams
patiko, o kiti jautėsi ten nejaukiai. (...) Kultūros tenai būdavo
mažiausiai. Toks pasiuntinybės ir draugijos veiklos siaurumas, kontaktai
su visuomene tik per minėjimus, parodas, priėmimus rodo, kad Lietuvoje
labiausiai ieškota naujų komunizmo simpatikų ir siekta propaguoti
sovietinę ideologiją. (...) Lietuvos draugija SSRS (Sovietų Sąjungos – aut.
past.) tautų kultūrai pažinti veikė pasyviai, o visos iniciatyvos ėjo iš
Maskvos“ (išskirta aut.).[9]
VDU Humanitarinių mokslų
fakulteto vadovybės bei jos globojamos studentų draugijos „Scientia“
kultūrbolševikinė veikla taip pat nesulaukė atskiro istorikų dėmesio.
Istoriografijoje išsamiau nušviesti periodiniai leidiniai: „Literatūra“[10],
„Kultūra“, „Prošvaistė“, „Dienovidis“, kuriuose buvo publikuojama nemažai
kultūrbolševikinių straipsnių. Sovietmečiu vadinamoji „pažangioji
literatūra“[11] ir jos atsiradimo
aplinkybės ištyrinėtos gana nepriekaištingai. Tuo tarpu LJS bei
kultūrbolševizmą propaguojančių kairiųjų rašytojų atskiri spaudiniai
nebuvo istorikų išsamiau aptarti.
Iš pateiktos
istoriografijos lieka neaiški kultūbolševizmo samprata, kaip į
kultūrbolševizmą bei jo skleidėjus reagavo autoritarinis A. Smetonos
režimas, kokie buvo pagrindiniai kultūrbolševizmo centrai, propaguotojai.
Verta atkreipti dėmesį, jog sovietmečiu bene vienintelis istorikas
Salomonas Atamukas, aptardamas žurnalą „Literatūra“, pripažino jo
kultūrbolševizmą: „Neatsitiktinai jis tuo metu reakcijos (autoritarinio
režimo – aut. past.) buvo pramintas „kultūrbolševizmo ir raudonųjų bacilų
skleidėju“ Lietuvoje“[12].
Tai ir nulėmė šios
publikacijos atsiradimą. Dėl ribotos publikacijos apimties nebus išsamiau
nušviesti kultūrbolševikų ir Lietuvos komunistų partijos ryšiai,
kultūrbolševizmo idėjų skleidimas lietuvių dailėje, minėti periodiniai
leidiniai, jau sulaukę istorikų įvertinimo. Darbe taip pat tik
paviršutiniškai nušviestas kultūrbolševizmo propagavimas dalies Lietuvos
žydų inteligentijos gretose.
Publikacijoje pasirinktos
sąlyginės tiriamo objekto pradžios ir pabaigos chronologinės ribos.
Pradžia siejama su 1935 m. vasarą Maskvoje įvykusiu VII Kominterno
suvažiavimu, kuriame komunistai pakeitė savo taktiką, nutarę kovoti prieš
fašizmą Europoje kartu su kitomis priešiškomis fašizmui jėgomis, sudarant
vadinamus „liaudies frontus“. Pasirinkta pabaiga – 1940 m. birželio 15 d.
Lietuvos nepriklausomybės žlugimas.
Tikslai: 1) atskleisti
kultūrbolševizmo sampratą, priežastis, pagrindinius centrus, skleidėjus ir
legalius spaudinius; 2) nurodyti, kaip į kultūrbolševizmą ir
kultūrbolševikus reagavo autoritarinis A. Smetonos režimas, to meto
visuomenė bei nuo ko tai priklausė.
Publikacija parengta
remiantis archyvine medžiaga, to meto lietuvių spauda, įvykių liudininkų
atsiminimais, istorikų tyrimais.
Publikaciją sudarys
keturios dalys: „I. Kultūrbolševizmo samprata ir pagrindinės atsiradimo
priežastys“, „II. Pagrindiniai kultūrbolševizmo centrai“, „III. Legalūs
kultūrolševizmą propaguojantys spaudiniai“, „IV. A. Smetonos autoritarinio
režimo reakcija į kultūrbolševizmo skleidėjus Lietuvoje“, kurios bus
išspausdintos trijuose „Parlamento studijų“ numeriuose. Šiame numeryje
spausdinama pirmoji dalis, kitame numeryje – antroji ir trečioji dalys, o
dar kitame numeryje – ketvirtoji publikacijos apie kultūrbolševizmą dalis.
Kultūrbolševizmo
samprata ir pagrindinės atsiradimo priežastys
Kultūrbolševizmas, arba kultūrinis
bolševizmas, – komunistinės Sovietų Sąjungos propagavimas Vakarų pasaulyje
prisidengus kultūra, kurį vykdė daugiausia kairioji inteligentija,
visapusiškai remiama Sovietų Sąjungos. Neretai toks komunizmo platinimo
būdas dar vadinamas „saloniniu bolševizmu“, „naujuoju komunizmu“, „priešfašistine
akcija“, „demokratiniu sąjūdžiu“, „tėvynės frontais“ ar net „patriotiniais
frontais“, po kuriais slėpėsi „tas pats dalykas, ta pati bolševikinė
propaganda“[13]. Vieni pirmųjų terminą „kultūrinis
bolševizmas“ (kulturbolchevismus) pradėjo vartoti nacionalsocialistai
Vokietijoje, kovodami prieš komunistų į Vakarų pasaulį sugrąžintą „marksizmą
kaip vienintelę svarbią socialinės revoliucijos teoriją ir ideologiją“[14].
Lietuvoje žodis „kultūrbolševizmas“ pirmiausia siejamas su žurnalo „Literatūra“
pasirodymu. Tautininkų teorinis žurnalas „Vairas“ 1936 m., kritiškai
vertindamas VDU Humanitarinių mokslų fakulteto draugijos „Universitas“
leidžiamą „Literatūrą“, nurodė, kad šis leidinys po universiteto priedanga
skelbia kultūrbolševizmą[15]. Nuo 1936 m. „kultūrbolševizmo“
terminą Lietuvoje vartojo ir kiti dešiniųjų politinių srovių atstovai.
Kaip pavyzdį galima nurodyti kun. J. Daulių (S. Yla), kuris 1937 m.
išleistoje knygoje ištisą skyrių pavadino „Kultūrbolševistinės akcijos
organizacija“[16].
Neretai kultūrbolševizmą
propagavo nieko bendra su komunistų partija neturintys kultūros ir mokslo
atstovai, nes komunistai nesistengė iš karto inteligentijos įtraukti į
savo gretas. 1935 m. VII Kominterno suvažiavime komunistai nutarė kovoje
prieš nacizmą ir fašizmą suvienyti ir kitus prieš šias ideologijas
nuteikusius sluoksnius ir sudaryti vadinamą „liaudies frontą“. Anot Z. Angariečio,
tuometinio Lietuvos komunistų partijos vadovo, „į kovą ideologiniame
fronte mums rūpi įtraukti ir plačius inteligentijos sluoksnius. (...) Mes
nereikalaujam iš rašytojų, išeinančių iš buržuazinių sluoksnių, kad jie
tučtuojaus liktų revoliuciniais rašytojais. Pilnai pakanka, jei jie
pradžioj tuo ar kitu būdu mums padės kovoti prieš fašizmą ir karą“[17].
Po Antrojo pasaulinio karo V. Krėvė-Mickevičius kūrinyje „Pagunda“ aprašo,
kaip komunistai verbuoja priešiškai nusiteikusius asmenis. Pagrindiniam
kūrinio veikėjui žymaus komunisto paklausus: „Kaip galėčiau su jumis
bendradarbiauti, jei nesu komunistas?“, pastarasis atsakė: „Ar tai reikia
turėti komunistinius įsitikinimus, kad mums padėtute? (...) Užtenka tik
suprasti, kad senas buržuazinis kapitalistinis pasaulis atgyveno savo
amžių, ir atėjo laikas pakeisti jį tobulesne santvarka. (...) Mes visuomet
viską žinom apie žmones, su kuriais tenka turėti reikalų“[18].
Iš to galima daryti išvadą, kad į kultūrbolševizmo gretas pirmiausia
patekdavo kapitalistine santvarka nepatenkinti kultūrininkai bei
opoziciškai esamai valdžiai nusistatę asmenys. Pasak B. Railos,
kultūrbolševikai, turėdami sunkumų reikštis viešai politikoje, savo
nuostatas skelbė prisidengdami kultūra, pavyzdžiui, literatūros kūriniais.
Iš tikrųjų eilėraščiais ir apysakomis bolševizmo idėjų skelbimui dažnai
galima daug daugiau pasitarnauti ir daug daugiau neapdairių šalininkų
patraukti, „paimti žmogų iš vidaus ir nejučiomis“, – negu atviros
komunistinės propagandos straipsneliais ar sausais Stalino mokslo
išvedžiojimais[19].
Kultūrbolševizmo
skleidėjai nepripažino, kad jie savo kūriniais skelbia komunistines ar
jiems artimas idėjas. Tokio pobūdžio literatūra pavadinta „pažangiąja
literatūra“. 1975 m. K. Korsakas, žymiausias kairiųjų ideologas, Berlyno
mokslinėje literatūros konferencijoje skaitytame pranešime išsamiau aptarė
„pažangiąją literatūrą“: „Laikotarpyje tarp Pirmojo ir Antrojo pasaulinių
karų pažangiosios literatūros sąvoka apėmė labai platų, idėjiškai ir
meniškai neretai gana prieštaringą reiškinių kompleksą. Į šios literatūros
gretas tada rikiavosi rašytojai, kuriuos, nepaisant jų visuomeninės
estetinės platformos skirtumų, jungė bendros humanistinės (kad ir bent
viena iš jų) idėjos – siekimas socialinės pažangos, kapitalistinio
išnaudojimo smerkimas, buržuazinės visuomenės kritika (...), priešinimasis
naujo imperialistinio karo grėsmei, apskritai, neapykanta fašizmui su
visais jo barbariškais, antikomunistiniais atributais.
Todėl toji literatūra kartais dar vadinama demokratine
antifašistine arba tiesiog antifašistine“[20].
K. Korsakas dar 1936 m. knygoje „Kritika“ pateikė „pažangiosios
literatūros“ uždavinius: „Nustatyti mūsų literatūros reiškinių pažangumą,
apsprendžiant to pažangumo laipsnį pirmaujančių (!) dabarties idėjų
atžvilgiu, atkreipti pirmoj eilėj didžiausią dėmesį į tas knygas, kurios
savo reiškiamomis idėjomis ir meno vaizdais atitinka plačiausių mūsų
liaudies sluoksnių interesus ir pajėgia tuose sluoksniuose sužadinti tų
interesų supratimą ir pasiryžimą juos ginti, eiti pirmose dabarties
didžiojo socialinio sąjūdžio ideologų eilėse – štai konkrečiausi mūsų
literatūrinės kritikos atstovų uždaviniai“[21].
Lietuvių literatūros
kritikas Stepas Vykintas 1936 m. oficioze „Lietuvos aidas“ apžvelgdamas
kairiųjų rašytojų kūrybą, nemažai dėmesio skyrė minėtų literatų dažnai
vartojamam žodžiui „pažangumas“. S. Vykinto
teigimu, „literatūros pažangumo supratimas yra senas, vienapusiškas ir
neteisingas. „Pažangiųjų“ rašytojų ideologija nesiekia toliau Markso,
Plechanovo, Kogano, Lunačerskio politinės ir literatūrinės doktrinos, jų
literatūros pobūdis, aukštaitiškai sakant, „atsiduoda“ supelijimu,
prieškariniu rusišku nihilizmu, jų literatūros forma neprašoka senų,
netobulų beletristikos ir poezijos formų. „Pažangiųjų“ rašytojų
literatūriniame vakare girdėjome linksniuojant laisvę, žmogiškumą, lygybę,
brolybę. Ką gali prieš pasakyti, gražios tai idėjos. Tik viena nelaimė,
kad jos senos ir dar didesnė nelaimė, kad jos apgaubtos dideliu,
neišpasakytu melu. Tie „pažangieji“ rašytojai, kurie skelbia žmogiškumą ir
laisvę galvoja apie kerštą ir kitų nelaisvę“[22].
S. Vykintas pateikė vieno
„pažangiųjų“ rašytojų literatūrinio vakaro fragmentą. Esą „rašytojas
paskaito publicistinę sentenciją, meta skurdų, politinį, agitatorišką šūkį
ir suorganizuota publika aistringai ploja. „Pažangieji“ rašytojai gali sau
manyti, kad jie yra labai pažangūs, kad jie yra „tikrieji kūrėjai“, kad jų
kūryba ir „nešabloniška, ir ekspresinga, ir šviežia“, bet objektingam
literatūros stebėtojui tenka nusiminti, kad mūsų literatūroje įsigali
siaura, politinė tematika, pigi, meniškai neapdorota tendencija, dvasios
siaurumas ir formos šabloniškumas, lietuviškojo žodžio, jo lyčių
menkėjimas ir lietuviškojo gyvenimo schematiškumas, siaurinimas ir
svetimon ideologijon įbrukimas. O ką bekalbėti apie „pažangiųjų“ rašytojų
naujosios filosofijos, naujosios estetikos nuovoką, apie naujos minties,
esmės, naujų grožinių lyčių ieškojimą? Kam viso to reikia, jei jų „pažangai“
pakanka senų daiktų, senosios nihilistinės dvasios, politinės agitacijos
ir laikraštinės, publicistinės kalbos ir stiliaus“[23].
Vadinamoji „pažangioji
literatūra“ pavyzdžiu laikė Sovietų Sąjungą ir joje tuo metu įsigalėjusį
socialistinį realizmą. Anot V. Kubiliaus, užspaudus Sovietų Sąjungoje
literatūrinių srovių pliuralizmą, „socialistinis realizmas“ buvo
deklaruotas kaip vienintelis teisingas kūrybos metodas, kritikuojantis „buržuazinę
santvarką“ ir teigiantis „socializmo statybą“. „Realizmo kūrėjai,
įsigalėję ketvirtojo dešimtmečio literatūroje, pristabdė meninės savitumo
paieškas“[24]. Tokia kūryba paremta
marksistine metodologija[25].
Lietuvoje
kultūrbolševizmo sampratą geriausiai paaiškina Valstybės saugumo
departamento (VSD) direktyvos. VSD vadovas A. Povilaitis, apibūdindamas
moksleiviams skirtą leidinį „Moksleivis“, raporte vidaus reikalų ministrui
1936 m. pabaigoje rašė: „Žurnale stengiamasi moksleiviams aiškinti
kairiųjų proteguojamos politinės santvarkos, tariamosios socialinės
neteisybės, politinės kovos. Taip pat bet kuria proga puolami kairiesiems
nepatikimi režimai“[26]. Toliau nurodoma,
kad „socialistinės, dažnai net komunistinės idėjos skiepijamos žurnalo
skaitytojams kone kiekviename numeryje, įvairiuose aprašymuose bei
eilėraščiuose. Socialistinei ideologijai aiškinti panaudojamos visos
progos ir aplinkybės“[27]. VSD vadovas daro
išvadą, kad „Moksleiviui“ terūpi laisvė, lygybė, brolybė, bet niekur
nepasakyta apie tautybę: „svarbiausioji ir dabartiniais laikais kone
žalingiausioji šio žurnalo tendencija kaip tik ir yra jo
internacionališkumas. Visame žurnale neužtinki patriotinių motyvų, beveik
niekur nekalbama apie tėvynės meilę, apie gimtąjį kraštą (...) idealai
kosmopolitinio pobūdžio“[28]. Neigiamai
vertinta „Moksleivyje“ spausdinta poezija, kuri skaitytojams „įteigia
pesimizmą ir kartais net demoralizuojamų pradų turi“. Toje „poezijoje“
dažniausiai propaguojamos proletariškos mintys: dainuojama apie skurdą,
neteisybę, apie tai, kad pasaulyje nesą nieko gero ir kad žmogui reikią
džiaugtis, kad mirtis jį užklupanti“. Raporto pabaigoje rašoma: „Žodžiu
sakant, tiek straipsniuose, tiek ir eilėraščiuose keliamos socialinės
neteisybės, nešimas laisvės, lygybės ir brolybės, visur tematoma didžiausi
skirtumai, kontrastai, iš to kyląs nusivylimas ir nepasitenkinimas, kuris
jaunimai turi neigiamos įtakos“[29].
Negalima suvokti
kultūrbolševizmo, apskritai simpatijų Sovietų Sąjungai atsiradimo ir
stiprėjimo priežasčių, nuodugniai neįsigilinus į XX a. ketvirtajame
dešimtmetyje įvykusius sudėtingus ekonominius bei politinius Europos bei
Lietuvos įvykius, kurie iš esmės pakeitė žmonių gyvenimą. Viena iš
didžiausių nelaimių – 1929–1933 m. didžioji pasaulinė ekonominė krizė,
palietusi visas kapitalistines valstybes. Didžiausias krizės padarinys
buvo nedarbas, kurio mastą sunku įsivaizduoti ir kuris truko gerokai
ilgiau, negu visi tikėjosi. Pačiu blogiausiu krizės laikotarpiu
(1932–1933) darbo neturėjo maždaug 22–23 proc. D. Britanijos ir Belgijos
darbininkų, 24 proc. – Švedijos, 27 proc. – JAV, 29 proc. – Austrijos,
31 proc. – Norvegijos, 36 proc. – Danijos, ne mažiau kaip 44 proc.
Vokietijos darbininkų. Svarbu ir tai, kad, ekonomikai atsigavus, po 1933
metų vidutinis nedarbo lygis ketvirtajame dešimtmetyje nenukrito žemiau
kaip iki 16–17 proc. D. Britanijoje ir Švedijoje
bei 20 proc. kitose Skandinavijos šalyse, Austrijoje ir JAV. Vienintelė
valstybė, kuriai 1933–1938 metais pavyko likviduoti nedarbą, buvo
nacistinė Vokietija. Darbo žmonės neprisiminė kitos tokios ekonominės
katastrofos kaip ši[30]. Jos dramatizmą
didino ir tai, kad nebuvo socialinio saugumo garantijų, taip pat nedarbo
pašalpų, arba jos, sprendžiant pagal amžiaus pabaigos standartus, buvo
nepaprastai menkos, ypač tiems, kurie ilgai nerasdavo darbo. „Didžioji
krizė ekonominį liberalizmą sugriovė pusšimčiui metų“[31].
Kai kapitalistinės valstybės
išgyveno sąstingį, Sovietų Sąjunga savo penkmečio planais sparčiai vykdė
itin didelę industrializaciją. 1929–1940 m. sovietų pramonės gamyba
padidėjo ne mažiau kaip trigubai. Pasaulinėje gamyboje jos dalis išaugo
nuo 5 proc. (1929 m.) iki 18 proc. (1938 m.), tuo tarpu per tą laikotarpį
bendra JAV, D. Britanijos ir Prancūzijos dalis sumažėjo nuo 59 iki
52 proc. Be to, Sovietų Sąjunga nežinojo ir nedarbo. Tikri ir tariami
(propagandiniai) sovietų laimėjimai visų ideologijų užsienio stebėtojams,
taip pat ir negausiems, bet įtakingiems turistams, aplankiusiems Maskvą
1930–1935 metais, darė didesnį įspūdį nei akivaizdus sovietinės ekonomikos
primityvumas ir neefektyvumas, arba stalininės ekonomikos kolektyvizacijos
bei masinių represijų negailestingumas ir brutalumas. Tai įrodo, kad jiems
rūpėjo ne tiek pats Sovietų Sąjungos fenomenas, kiek ekonominės Vakarų
sistemos byrėjimas, kapitalizmo nesėkmių dydis.
Kur slypėjo sovietinės sistemos paslaptis? Ar negalima ko nors pasimokyti
iš jos?[32] Per gana trumpą laiką Sovietų
Sąjungoje ekonomikos, kultūros ir kitose srityse pasiekta neabejotinų
laimėjimų, kuriuos dar labiau išpūsdavo sovietų propaganda. Ketvirtojo
dešimtmečio antroje pusėje, ryškėjant vienintelės pasaulyje komunistinės
valstybės milžiniškiems laimėjimams pramonės ir kitose srityse,
kapitalistinės valstybės, neatsigaudamos nuo didžiosios pasaulinės
ekonominės krizės, į kapitalistinę santvarką pradėjo žiūrėti su panieka.
Ketvirtajame dešimtmetyje
Sovietų Sąjungos vaidmuo išaugo ir tarptautinėje arenoje. 1933 m.
pradžioje Vokietijoje į valdžią atėję A. Hitlerio vadovaujami
nacionalsocialistai atvirai propagavo šovinizmą, šalyje naikino
demokratines laisves, persekiojo inteligentiją. Nacių rasizmas sukėlė
masinę žydų kilmės ir kairiųjų pažiūrų mokslininkų emigraciją iš
Vokietijos, jie pasklido po visą tolerantiškesnį pasaulį. Dėl nacių
priešiškumo intelektualinei laisvei Vokietijos universitetai prarado
beveik trečdalį dėstytojų. Moderniosios kultūros puldinėjimai, žydiškų ir
kitų nepageidaujamų knygų deginimas prasidėjo faktiškai iškart, kai tik
Hitleris atėjo į valdžią[33]. Nacizmas
liberalus, socialistus ir komunistus, demokratinius ir sovietinius režimus
atvirai laikė savo priešais, kuriuos visus reikia naikinti. Komunistai,
ligi tol buvę labiausiai skaldanti apsišvietusių kairiųjų jėga, kuri savo
ugnį nukreipdavo ne prieš akivaizdų priešą, bet prieš artimiausius
potencialius varžovus, visų pirma – socialdemokratus, per pusantrų metų
nuo Hitlerio atėjimo į valdžią pakeitė kryptį ir tapo sistemingiausiais ir,
kaip paprastai, efektyviausiais antifašistinės vienybės šalininkais[34].
Sovietai pradėjo oficialiai propaguoti pacifistines idėjas ir neigiamai
vertinti A. Hitlerio politiką. Tokia sovietų taktika sulaukė pritarimo,
pirmiausia – iš Vakarų inteligentų.
Į sovietų kvietimą itin
noriai atsiliepė intelektualai, pirmiausia – rašytojai. 1935 m. birželio
21–25 d. Paryžiuje, antinacistiškai nusiteikusių Vakarų intelektualų
centre[35] įvyko tarptautinis rašytojų
kongresas kultūrai ginti. Idėja sušaukti kongresą kilo įžymiems prancūzų
rašytojams Romenui Rolanui, Andri Barbiusui, Andre Malro, Andre Žido, Lui
Aragonui. Jų sumanymą karštai parėmė kitų šalių įžymūs rašytojai –
Henrichas Manas, Leonas Feuchtvangeris ir kiti. Kongrese iš viso dalyvavo
230 rašytojų iš 38 valstybių. Kongreso darbą stebėjo apie 4 000 svečių ir
viso pasaulio spaudos atstovai[36].
Kongreso nariai neigiamai vertino tuometinę tarptautinę situaciją, smerkė
kapitalizmą, fašizmą bei nacizmą, išaukštindami komunistinę santvarką,
kuri jau beveik dvidešimt metų buvo įvesta Sovietų Sąjungoje. Sovietų
rašytojai susilaukė ypatingo dėmesio ir pagarbos. Vokiečių rašytojas H. Manas
pasveikino sovietų delegaciją ir išreiškė pageidavimą, kad sovietų
rašytojai duotų pasauliui kuo puikiausių kūrinių. Rašytojas akcentavo
kritišką menininkų padėtį Vokietijoje, kurioje atimta teisė kalbėti,
rašyti ir mąstyti. Pasak jo, istorija dar niekada „nematė“ tokio masinio
rašytojų ir mokslininkų ištrėmimo, kokį surengė hitleriškoji Vokietija. „Sovietų
Sąjungoje, – pabrėžė H. Manas, – mes matome didžiulį kultūros augimą,
veržimąsi į mokslą ir meną. Sovietų rašytojų suvažiavime Maskvoje dalyvavo
valstiečiai, anksčiau buvę neraštingi, o dabar pasidarę įžymiais
rašytojais. Vokietijoje mes matome priešingą procesą. Pasaulinio garso
mokslininkai išvejami ir jų veikalai sudeginami, o jų vietoje pastatomi
bemoksliai fašistinio aparato valdininkėliai“[37].
Ši H. Mano kalba puikiai išreiškė kongreso dalyvių požiūrį į sudėtingą to
meto tarptautinę politinę situaciją.
Reaguojant į vis
stiprėjančias nacistinės Vokietijos pozicijas, Sovietų Sąjungoje 1935 m.
vasarą sušauktame VII Kominterno suvažiavime buvo priimtas nutarimas,
kuriuo į bendrą kovą prieš nacizmą ir fašizmą numatyta įtraukti kuo
gausesnius visuomenės sluoksnius ir sudaryti taip vadinamą bendrą „liaudies
frontą“. Tokie „liaudies frontai“, remiami Sovietų Sąjungos, buvo kuriami
Prancūzijoje, Ispanijoje ir kitose Europos valstybėse. Tarp jų ir
dešiniųjų politinių jėgų vyko atvira konfrontacija. Klasikinis pavyzdys –
1936–1939 m. vykęs pilietinis karas Ispanijoje, iš karto sutelkęs tiek
kairiųjų, tiek dešiniųjų simpatijas Europoje ir Amerikoje, ypač tarp
Vakarų pasaulio intelektualų. Tuo metu tiems, kurie kovojo su fašizmu,
pustrečių metų vykusi kova atrodė kaip centrinis frontas, – tai buvo
vienintelė vieta, kur jie galėjo dalyvauti asmeniškai, jei ir ne su
uniformomis, tai rinkdami pinigus, padėdami pabėgėliams, organizuodami
niekad nesibaigiančias „vyriausybių bailių spaudimo kampanijas“. „Vakarų
intelektualams atrodė, kad jie gina vertybes, virš kurių pakibo grėsmė,
bet kurios dar nesunaikintos. Jie norėjo atgaivinti tai, kas gyveno jų
visuomenėje, o prireikus ir keisdami tai. (…) Vakarų aklumas stalinistinės
Sovietų Sąjungos atžvilgiu geriausiai aiškinamas jų įsitikinimu, jog galų
gale ji atstovavo Švietimo epochos vertybėms priešpriešindama jas proto
dezintegracijai (...)“[38]. Europoje
atsirado gausus būrys inteligentų, atvirai palaikančių komunizmą, aklai
pasitikinčių Sovietų Sąjunga.
XX a. ketvirtojo
dešimtmečio vidurys išsiskyrė savo radikalumu, pirmiausia – ideologijos
srityje. Europoje aiškiai dominavo du radikaliai priešingi frontai: vienas
nacionalinis, o kitas – marksistinis. 1936 m. rugsėjo mėnesį VSD vadovas
A. Povilaitis, apžvelgdamas šiuos frontus, teigė, jog
marksistinis-socialistinis frontas susidaro skatinamas išorinių jėgų –
Kominterno, pagal iš anksto nustatytą programą ir aptartą planą.
Nacionalinis frontas kuriasi kaip marksizmo priešprieša. Jam susidaryti
padeda ne kokia nors išorinė jėga ar svetima įtaka, bet sveikas tautinis
savisaugos instinktas. Turėdamas tai omenyje, A. Povilaitis išsamiau
aptarė 1935 m. VII Kominterno suvažiavimo programą, kuri numatė bendro
komunistų fronto sudarymą prieš fašizmą su kitomis jam priešiškomis
jėgomis. Prelegento teigimu, tokia taktika komunistai siekia nepuldinėti
kitų partijų ir organizacijų, kurios prisideda prie „liaudies fronto“, ir
siūlo sudaryti tokį bendrą frontą, kuris pirmiausia atstovautų kairiosioms
politinėms jėgoms. VSD vadovas teigė, kad kol kas Lietuvoje tokių „liaudies
frontų“ nėra, bet bandoma jį sudaryti, siekiant įtraukti ir kitus režimu
nepatenkintus žmones[39]. A. Povilaitis
nurodė kovos prieš „liaudies frontus“ būdą: „nacionalizmas, tautiškumas
tik tada galės nugalėti marksizmą, socializmą, kad pats tautiškumas bus
aktyvesnis už jį“.
Didžioji ekonominė krizė
atsirito ir į Lietuvą. Krizės metu labai krito maisto produktų kainos (pirmiausia
nuo 1930 m. iki 1933 m.), darbininkų darbo užmokestis sumažėjo kur kas
daugiau, negu būtinųjų reikmenų kainos. Norėdami pagerinti padėtį,
darbininkai pradėjo rengti streikus, kuriuose dalyvavusių darbininkų
skaičius atspindi to meto padėtį: 1929 m. kilo 12 streikų, kuriuose
streikavo 571 darbininkas, o 1934 m. – 90 streikų, kuriuose streikavo
10 236 darbininkai[40]. Padėtis mažai
pakito ir vėlesniu laikotarpiu. 1937 m. „Tautos ūkis“ nurodė, kad 1937 m.
kainos, palyginti su 1935 metais, pakilo 40 proc., tačiau darbininkų darbo
užmokestis per tą laikotarpį beveik nepadidėjo, darbo laikas nesutrumpėjo[41].
Bendra ekonominė
situacija palietė ir Lietuvos žemės ūkį. Po
1929–1933 m. krizės valstiečiai skurdo dar sparčiau. Oficialiais
duomenimis, vien per trejus metus (1936–1938 m.) už nesumokėtas skolas iš
varžytinių buvo parduota 1 615 vienetų kilnojamojo ir nekilnojamo
valstiečių turto (galvijų, trobesių ir pan.) ir 2 634 ūkiai[42].
1940 m. Lietuvoje buvo 80 tūkst. bežemių ir 70 tūkst. mažažemių valstiečių
ūkių, kurie sudarė daugiau kaip pusę visų valstiečių ūkių[43].
Iki 1939 m. pradžios vien tik Žemės bankui buvo skolingi: iki 5 tūkst. Lt
– 81,5 proc. visų valstiečių ūkių, nuo 5 iki 10 tūkst. Lt – 12 proc., nuo
10 iki 15 tūkst. Lt – 3,5 proc., nuo 15 iki 20 tūkst. Lt – 1,4 proc., ir
daugiau kaip 20 tūkst. Lt – 1,6 proc. valstiečių ūkių[44].
Nepatenkinti ūkininkai pradėjo streikuoti. Prieš maištaujančius ūkininkus
A. Smetonos valdžia ėmėsi radikalių priemonių. 1935–1936 m. buvo teismams
perduoti 456, o karo komendantams nubausti – 882 streikininkai. Penki
Užnemunės ūkininkai „už teroro aktus“ buvo nubausti mirties bausme, keturi
nušauti arba mirtinai sužeisti per susirėmimus su policija; dar 5
kaimiečiai ir 3 policininkai buvo sužeisti[45].
Tai rodo, kad valdžia nepajėgė kovoti su esama padėtimi. Su tokiu skurdu
tiesiogiai susidūrė iš kaimo kilusi lietuvių šviesuomenė, pirmiausia –
kairieji inteligentai, kurie nuolat kritikuodavo susidariusią padėtį.
Ne mažesnį pasipiktinimą
visuomenėje kėlė ir autoritarinis A. Smetonos režimas: karo padėties
įvedimas, Seimo paleidimas, antidemokratinių 1928 m. ir 1938 m.
konstitucijų priėmimas, cenzūros sugriežtinimas, politinių partijų
(išskyrus tautininkų sąjungos) uždraudimas 1936 m. vasarą[46].
Tokia valdžios politika ir
bendra ekonominė situacija neigiamai veikė taip pat ir rašytojų gyvenimo
sąlygas. To meto Lietuvoje nebuvo įstatymo, kuriuo būtų buvę nustatyti
atlyginimai už literatūrinį darbą ar honoraro dydžiai. Neretai lietuvių
spaudoje buvo pateikiama geresnė kitų valstybių rašytojų padėtis, – taip
buvo reiškiamas inteligentų pasipiktinimas dėl prastesnės padėties.
1939 m. „Naujoji Romuva“ rašė: „Estų rašytojai už gerą novelę gauna tiek,
kiek mūsų rašytojai už visą romaną“[47].
Kaip nurodo Arida Papaurėlytė, privačios knygų leidimo įstaigos labai
dažnai apgaudavo rašytojus ir vertėjus dėl honoraro. Leidėjai dažnai
išspausdindavo daugiau egzempliorių, negu buvo susitarta su autoriumi. Tuo
rašytojai piktinosi[48]. Itin kritiškai
rašytojų padėtį Lietuvoje vertino „pažangieji“ literatai. A. Venclova
1937 m. pradžioje interviu laikraščiui „Lietuvos žinios“ nurodė, kad
„lietuviškojo rašytojo būklė baisi“. Pagrindinę kaltę suvertė knygynams,
kurie gauna 30–50 proc. knygos kainos, bei darbo pajamų mokesčiams, kurie
nėra sutvarkyti[49]. Sunkią rašytojų padėtį
pripažino oficialūs Lietuvos valdžios pareigūnai. Informacijos referentas
Juozas Žukauskas 1940 m. vasario 8 d. raporte Spaudos ir draugijų skyriaus
vedėjui D. Stankūnui nurodė: „Juk iš valstybės jis (rašytojas – aut.
past.) beveik nieko negauna – jokių kategorijų, jokio avansavimo, o be to
rašydamas kiek kritiškesnę knygą netenka pačio paskutinio savo darbo
atpildo spindulio – premijos“[50].
Kapitalizmo krizė,
akivaizdūs Sovietų Sąjungos pasiekimai bei minėtos vidinės priežastys
lėmė, kad ketvirtajame dešimtmetyje lietuvių visuomenėje, pirmiausia –
tarp inteligentų, vyko spartūs dešinėjimo ir kairėjimo procesai. Istoriko
S. Atamuko teigimu, Lietuvoje, kaip ir visoje Europoje, vyko nemažos
dalies žmonių pozicijų kairėjimas[51].
Kairieji idealu ir pavyzdžiu laikė komunistinę Sovietų Sąjungą, garbindami
pastarosios oficialią pacifistinę politiką, ekonominius, kultūrinius
pasiekimus, „darbo liaudies“ išaukštinimą. Sovietų Sąjungos įtakai ypač
pasidavė kai kurie lietuvių rašytojai. 1936 m. A. Venclova, aplankęs
Maskvą ir Leningradą, kur, jo teigimu, „aš stengiausi būti daugelyje
vietų, vaikščiojau, kur norėjau, niekieno nekliudomas“, nurodė, kad
Sovietų Sąjungos stiprėjimas ir kova už nedalomą taiką pairusioj šių dienų
Europos taikos sistemoje yra didžiausias šių mažųjų valstybių
nepriklausomybės ir saugumo garantas[52].
Sovietų oficialiai skelbiama
pacifistine užsienio politika tikėjo ir ne vienas žymus lietuvis
demokratas. Vienas iš valstiečių liaudininkų lyderių M. Sleževičius,
1936 m. gruodžio 13 d. studentų varpininkų draugijos 13 metų gyvavimo
sukaktuvių minėjime, neigiamai atsiliepdamas apie nacistinę Vokietiją,
kurioje slopinamos demokratinės laisvės, palankiai vertino Sovietų
Sąjungos užsienio ir vidaus politiką: „Draugai, nėra mums ko nusiminti,
nors demokratams ir sunku yra. Mes matom, kad ir Maskvoje jau pradeda
kalbėti apie demokratiją (turima omenyje 1936 m. priimta sovietų
konstitucija – aut. past.). Gali būti, kad tik pirmas lakštingalas, bet
vis dėlto lakštingalas, kuris demokratija vadinasi. Jau ten vadinasi ne
komunizmas, bet demokratinis socializmas. Jau toji mintis pradeda ten
skverbtis, nes be demokratijos ir jos laisvių negali būti gero gyvenimo.
Nors kitur ir viešpatauja vadizmo principas, bet ir tai nėra ko nusiminti“[53]
(išskirta autoriaus). Baigdamas M. Sleževičius nurodė, kad „spaudos,
susirinkimų, žodžio ir sąžinės laisvės turi savyje galybę ir tos idėjos
išsiverš ir užtvenks, užlies visą pasaulį“.
Komunistine santvarka
žavėjosi ne tik kairieji. Žymus lietuvių filosofas, katalikų sparno
atstovas A. Maceina, 1937 m. skaitydamas paskaitas VDU
Teologijos-filosofijos fakultete, daug dėmesio skyrė bolševizmui.
Paskaitos 1940 m. pavasarį buvo išleistos atskira knyga, kurioje autorius
liaupsino „bolševizmo kūrybiškuosius pradus“[54].
Anot A. Maceinos, leninistinis-stalinistinis bolševizmas, nors
antikrikščioniškas ir satanistinis, ūkio, industrijos, technikos, mokslo,
meno ar ugdymo srityse yra pasiekęs nepaprastų laimėjimų[55].
Bolševizmas turi „idealistinį pobūdį“, domisi „objektyvia kūryba“.
„Pasaulio istorijos vystyme bolševizmas yra žymiai reikšmingesnis ir
vertingesnis reiškinys negu buržuazija“[56].
Verta atkreipti dėmesį į L. Mockūno pastabą, jog keisčiausia, kad
A. Maceina apie bolševizmo kūrybiškumą ir prometėjiškumą
Teologijos-filosofijos fakulteto studentams aiškino tuo pačiu metu, kai
Sovietų Sąjungoje siautėjo didžiausias teroras: vyko parodomieji teismai,
žmonės šimtais tūkstančių buvo grūdami į gulagus, Ukrainoje badu mirė
milijonai žmonių[57].
Vykstant tokiam
radikalėjimui Lietuvoje, ketvirtajame dešimtmetyje tarp kairiųjų ir
dešiniųjų užvirė „plati ideologinė kova“. Negailėta kritikos Sovietų
Sąjungai. Anot K. Skrupskelio, tautininkai Vytautas Alantas, Bronys Raila,
Vincas Trumpa vienu metu stipriai fašistavo. V. Alantas, prieš karą
„apaštalavo už agresyvų, bekompromisį nacionalizmą, Raila kūrė fantazijas
apie senovės aisčių žemių sujungimą Didžiojoje Lietuvoje, o Trumpa,
tapatindamas laisvės troškimą su dvasine menkyste, remdamasis Hitleriu,
propagavo fanatizmą siekiant tautos įsigalėjimo“[58].
Esant tokiai ideologijų
priešpriešai, kultūrbolševizmo skleidėjai aktyviai veikė per legalias
kultūros organizacijas, periodinius leidinius, grožinę literatūrą ir pan.
Išvados
1. Kertiniu kultūrbolševizmo pamatu galima
laikyti socialistinį realizmą, atėjusį iš Sovietų Sąjungos, kuris buvo
deklaruotas kaip vienintelis teisingas kūrybos metodas, kritikavo
„buržuazinę santvarką“ ir piršo „socializmo statybą“.
2. Kultūrbolševikiniuose
spaudiniuose pabrėžiama socialinė nelygybė, bet kuria proga puolami
kairiesiems nepatikimi režimai, akcentuojamas internacionališkumas, ypač
idealizuojama ir vieninteliu teisingu orientyru laikoma Sovietų Sąjunga ir
jos propaguojama politika.
3. Kultūrbolševizmo
plėtojimui įtakos turėjo viešosios nuomonės varžymas autoritariniu
laikotarpiu, politinių partijų veiklos draudimas.
Trumpa, V. Aleksandro Merkelio
Smetona ir Smetonos Lietuva. Metmenys. 1965, Nr. 9, p. 145.
Trumpa, V. Lietuviškoji kairė
istorinėje perspektyvoje. Metmenys. 1967, Nr. 14, p. 41–42.
Truska, L. Pasimokyti galima tik iš
kritiškai suvoktos istorijos. Kultūros barai. 2002, Nr. 2, p. 78.
Butkus, Z. SSRS intrigos Baltijos
šalyse (1920–1940). Darbai ir dienos. 1998, Nr. 7,
p. 154–157.
Butkus, Z. SSRS intrigos Baltijos
šalyse (1920–1940). Darbai ir dienos. 1998, Nr. 7, p. 141–160; Butkus, Z.
Jei opozicija gauna paramą iš svetur… Kultūros barai. 1995, Nr. 8–9,
p. 80–84; Butkus, Z. Naujas liudijimas apie Lietuvos okupaciją 1940 m.
Kultūros barai. 2002, Nr. 1, p. 75–81; Laurinavičius, Č. Lietuvos –
Sovietų Rusijos taikos sutartis. Vilnius, 1993; Laurinavičius, Č. Politika
ir diplomatija. Kaunas, 1997; Kasparavičius, A. Augustino Voldemaro ir
Stasio Lozoraičio valstybės saugumo koncepcijos tarpukario Lietuvoje.
Lietuvos nacionalinis saugumas: teorija ir realijos. Vilnius, 1994;
Kasparavičius, A. Didysis X Lietuvos užsienio politikoje: 1926 metų
Lietuvos ir Sovietų Sąjungos Nepuolimo sutarties sudarymo analizė.
Vilnius, 1996; Kasparavičius, A. Kauno ir Maskvos „džentelmeniškas
polonezas“ Varšuvai (1926–1938). Lietuvos diplomatija XX amžiuje. Vilnius,
1999; Truska, L. Kas traukė į Rusijos glėbį? Geopolitinė Lietuvos
orientacija 1918–1940 metais. Darbai ir dienos. 2002, Nr. 30, p. 39–48.
Tamošaitis, M. Skirtingi tarpukario
lietuvių inteligentų, aplankiusių Sovietų Rusiją, įspūdžiai. Kultūros
barai. 2004, Nr. 2, p. 77–80; Nr. 3, p. 70–74; Tamošaitis, M. Sovietų
pasiuntinybės įtaka lietuvių inteligentijai XX a. ketvirtajame
dešimtmetyje ir okupacijos pradžioje. Kultūros barai. 2004, Nr. 7,
p. 74–79.
Noreikienė, S. Mobilizuojantis
poveikis. Pergalė. 1973, Nr. 10, p. 146–154; Noreikienė, S. Lietuvių
draugija TSRS tautų kultūrai pažinti (1929–1940). Vilnius, 1978, p. 101.
Lietuvių enciklopedija. Boston,
1958, t. 13, p. 330. Lietuvių enciklopedija. Boston, 1958, t. 16, p. 43.
Petraitytė, A. Politika per kultūrą
(užsienio valstybių diplomatinis korpusas Kaune). Darbai ir dienos. 2002,
t. 30, p. 32, 36.
Meškauskienė, M. LKP teikė
inteligentijos jėgas. Komunistas. 1966, Nr. 10, p. 66–71; Meškauskienė, M.
Ateities viltys. Vilnius, 1978; Gudaitis, L. Plunksna ir ugnimi. Vilnius,
1974, p. 66–71.
Kovoje už pažangiąją
lietuvių literatūrą. Literatūra ir kalba. 1978, t. 15. Šios knygos
pabaigoje įdėta išsami tekste nurodytų kairiųjų periodinių leidinių
bibliografinė rodyklė. Solidžiuose sovietų autorių darbuose
kultūrbolševizmas buvo įvardijamas puldinėjimu. Literatūros istorikai,
nušviesdami žurnalą „Literatūra“ rašė: „Literatūros“ linija sukėlė
įnirtingus buržuazinės spaudos užsipuolimus, kaltinimus „kultūrbolševizmu“
(Lietuvių literatūros istorija (iki 1940 m.). Vilnius, 1979, t 1, p. 312).
Atamukas, S. Nauja Lietuva – nauji
kadrai: LKP darbas ugdant respublikos kadrus.
Vilnius, 1974, p. 70.
Raila, B. Vinco Krėvės tragedija.
Vienybė. 1946, balandžio 5, p. 5.
Hobsbawm, E. Kraštutinumų amžius:
trumpasis XX amžius: 1914–1991. Vilnius, 2000, p. 220.
Valkiniškis, A. [Raila, B.].
Universitetas ir politika. Keletas pastabų apie „Literatūros“ žurnalą.
Vairas. 1936, Nr. 7–8, p. 833–841.
Daulius, J. [Yla, S.] Komunizmas
Lietuvoje. Kaunas, 1937, p. 128.
Cituojama pagal: Daulius, J.
Komunizmas Lietuvoje. Kaunas, 1937, p. 128–129.
Krėvė-Mickevičius, V. Pagunda.
Vincas Krėvė-Mickevičius. Chicago, 1953, p. 138–139.
Vinco Krėvės tragedija. Vienybė.
1946, vasario 1, p. 13.
Korsakas, K. Dėl pažangiosios
lietuvių literatūros tyrinėjimo (vietoj įvado). Literatūra ir kalba.
Vilnius, 1978, t. 15, p. 9.
Valkiniškis, A. [Raila, B.]
„Pažangioji“ literatūros kritika. Vairas. 1937, Nr. 2, p. 204.
Vykintas, S. Keistai suprantamas
literatūros pažangumas. Lietuvos aidas. 1936, balandžio 4, p. 5.
Ten pat.
Kubilius, V. XX amžiaus literatūra.
Vilnius, 1995, p. 291.
Ten pat.
Čibiras, J. Smetoninė spaudos
cenzūra. Dokumentinė medžiaga. Raštai. 1940, Nr. 2, p. 365.
Ten pat.
Ten pat.
Ten pat.
Hobsbawm, E. Kraštutinumų amžius:
trumpasis XX amžius: 1914–1991. Vilnius, 2000,
p. 115.
Ten pat, p. 117.
Ten pat, p. 119.
Ten pat, p. 178.
Ten pat, p. 176.
Bernard-Hebry, L. Adventures on
the freedom road: the French intellectuals in the 20-th century.
London, 1995, p. 29–32.
Paryžiaus kongresas. Kultūra. 1935,
Nr. 6–7, p. 410.
Ten pat, p. 415.
Hobsbawm, E.
Kraštutinumų amžius: trumpasis XX amžius: 1914–1991.
Vilnius, 2000, p. 223.
„Liaudies frontai“ Lietuvoje faktų
šviesoje. Lietuvos aidas. 1936, rugsėjo 14, p. 3.
Balevičius, Z. Darbininkų padėtis
buržuazinėje Lietuvoje. Vilnius, 1960, p. 67.
Tautos ūkis. 1937, Nr. 33, p. 5.
Lietuvos statistikos metraštis.
Kaunas, 1938, p. 309.
Ten pat, 1939, p. 104–105.
Vairas. 1939, Nr. 26, p. 490.
Truska, L. Antanas Smetona ir jo
laikai. Vilnius, 1996, p. 225.
Ten pat, p. 197.
Mūsų literatūros problemos. Naujoji
Romuva. 1939, Nr. 10, p. 226.
Papaurėlytė, A. Knygos laisvė ir
kontrolė Lietuvoje 1918–1940 m. Humanitarinių mokslų komunikacijos ir
informacijos krypties daktaro disertacija. Vilnius, 2003. Lietuvos
nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka. Rankraščių skyrius (NMMB RS).
F. 132–2557, l. 80.
Rašytojas ir literatūros darbas:
pasikalbėjimas su rašytoju Antanu Venclova. Lietuvos žinios. 1937, sausio
2, p. 5, 7.
Informacijos referento J. Žukausko
raportas, adresuotas Spaudos ir draugijų skyriaus vedėjui 1940 m. vasario
8 d. Lietuvos centrinis valstybės archyvas (toliau – LCVA). F. 377, ap. 10,
b. 237, l. 16.
Kiekvienas žmogus turi pasodinti
medį: pokalbis su Solomonu Atamuku. Akiračiai. 2000, Nr. 3, p. 9.
Venclova, A. Įspūdžiai iš
Leningrado ir Maskvos. Kultūra. 1936, Nr. 5, p. 342.
VSD apžvalgų byla. 1936 m. gruodžio
14 d. LCVA. F. 378, ap. 3, b. 4541, l. 47.
Maceina, A. Buržuazijos žlugimas.
Kaunas, 1940, p. 110.
Ten pat.
Ten pat.
Mockūnas, L. Vienos knygos
recenzijos istorija. Akiračiai. 2000, Nr. 1, p. 8.
Skrupskelis, K. Organiškumas,
katalikų akcija ir liberalioji srovė. Kultūros
barai. 2004, Nr. 1, p. 74.
Į pradžią |