Liudas Truska
Vilniaus pedagoginis universitetas
El. paštas:
lietistkat@vpu.lt
Santrauka
Remiantis Lietuvos Respublikos įstatymais bei
kitais juridiniais aktais, politinių partijų dokumentais, statistinių
duomenų rinkiniais, periodine spauda ir istorikų darbais, analizuojamos
parlamentarizmo Lietuvoje ištakos, parlamentinės valdymo sistemos XX a. 3
dešimtmetyje susiformavimas, iškeliama Steigiamojo Seimo (1920–1922 m.)
reikšmė, apžvelgiama I (1922–1923 m.), II (1923–1926 m.), III
(1926–1927 m.) Seimų veikla. Daroma išvada, kad IV Seimas (1936–1940 m.)
buvo tautos atstovybės fikcija.
Reikšminiai žodžiai:
Didysis Vilniaus Seimas, Valstybinė Rusijos Dūma, Lietuvos Seimai
(Steigiamasis, I, II, III, 1936 m.), politinės partijos, demokratija,
autoritarizmas, 1926 m. gruodžio 17 d. perversmas, Konstitucija (1922,
1928, 1938 m.).
Įvadas
Moderniojo parlamentarizmo
Lietuvoje istorija labai neilga. Jeigu neskaičiuotume fiktyvaus 1936 m.
Seimo ir Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos, tai parlamentą, kaip tautos
atstovybę, turėjome tiktai 1920–1926 m. (šiuo atžvilgiu atsiliekame net
nuo Latvijos ir Estijos, kuriose parlamentinė santvarka išliko iki
1934 m.) ir nuo 1990 metų. Tačiau literatūros apie naujųjų laikų Lietuvos
Seimą sąrašas nėra trumpas. Apie 1905 m. Didįjį Vilniaus Seimą, kuriame
reikia ieškoti lietuviškojo parlamentarizmo ištakų, darbą paskelbė
Egidijus Motieka.
Apie jį, taip pat apie lietuviškųjų gubernijų atstovus 1906–1917 m.
veikusioje Valstybinėje Rusijos Dūmoje rašė Pranas Čepėnas,
Regina Laukaitytė,
Darius Staliūnas,
Rimantas Miknys,
Aldona Gaigalaitė.
Vanda Daugirdaitė-Sruogienė išeivijoje išleido monografiją apie
1920–1922 m. Steigiamąjį Seimą.
Atmetus sovietmečio frazeologiją, vertingas darbas apie politinių partijų
varžybas dėl vietų 1920–1926 m. Seimuose yra Sigutės Noreikienės
straipsnių ciklas.
Visų I Lietuvos Respublikos Seimų darbą trumpai apžvelgė Mindaugas
Maksimaitis.
Apie 1936 m. Seimo rinkimus yra rašęs šių eilučių autorius.
Lietuviškojo parlamentarizmo tematika taip pat turime
kompiliacinio-populiarinamojo pobūdžio darbų ir darbelių.
Pranešimo tikslas
– atskleisti moderniojo parlamentarizmo Lietuvoje ištakas, apžvelgti
lietuviškojo Seimo raidą, išskirti jo etapus ir išryškinti
svarbiausiuosius bruožus I Lietuvos Respublikos metais (1918–1940).
Pranešimas parengtas remiantis Lietuvos Respublikos įstatymais bei kitais
juridiniais aktais, statistinių duomenų rinkiniais, periodine ano meto
spauda, minėtųjų autorių darbais, apskritai istorine literatūra, o iš
dalies – ir Seimų stenogramomis.
Tyrimo metodai:
analitinis-aprašomasis.
Dėstymas
1. Parlamentarizmo
Lietuvoje ištakos
Krašto ateities vizija – bet kurios
atgimstančios tautos politinio brandumo požymis. XIX a. pabaigoje – XX a.
pradžioje lietuvių veikėjai beveik vienu metu iškėlė dvi fundamentalias
idėjas – Lietuvos valstybės etninėse ribose su sostine Vilniuje (kiek
vėliau – ir su Klaipėdos uostu) ir parlamentinės santvarkos joje.
1887 m. buvęs „Aušros“
redaktorius Jonas Šliūpas JAV išleistoje brošiūroje „Litwini i polacy“
tvirtino, jog „Lietuva nori būti politiškai nepriklausoma“.
„Taip, visa lietuvių šviesuomenė sutaria, jog lietuvių idealas turi būti
savystovė Lietuva“, – iš Bulgarijos jam pritarė Jonas Basanavičius.
„Lietuva pati save valdys, išsilaisvinusi nuo svetimo jungo“, – 1896 m.
buvo rašoma Vinco Kudirkos redaguotame „Varpe“.
Valstybingumo ir
parlamentarizmo siekius aptinkame visų nuo XIX a. pabaigos pradėjusių
kurtis lietuvių politinių partijų programose. 1896 m. įsteigta Lietuvos
socialdemokratų partija (LSDP) numatė Lietuvai federacinės respublikos
subjekto ateitį, taip pat „asmeninį visuotinį slaptą balsavimą prie
visokių rinkimų; proporcinę rinkimų sistemą“.
1902 m. varpininkų įkurtos Lietuvos demokratų partijos (LDP) galutinis
tikslas – „laisva ir nepriklausanti kitoms valdžioms ir tautoms Lietuva“,
o artimesnis siekis – „Lietuvos savivaldybė arba autonomija [Rusijos
sudėtyje] su visų luomų seimu, kuris spręstų apie ekonominius ir
kultūrinius šalies reikalus“.
Autonomijos Lietuvai su demokratiškai išrinktu Seimu Vilniuje reikalavimas
buvo įrašytas ir į 1905 m. parengtą krikščionių demokratų programos
projektą.
1905 m. pabaigoje susikūrusiai LDP ideologiškai artima Lietuvos valstiečių
sąjunga taip įsivaizdavo krašto ateitį: „Mes, Lietuvos valstiečiai,
tvirtai tikime, jog tik tada galėsime žmoniškai gyventi, kada mes patys
valdysimės, kada valdžią sau rinksime, kada visą mūsų kraštą – Lietuvą
valdys Seimas Vilniuje. Pasiuntinius Vilniaus Seiman galės rinkti
visi suaugę Lietuvos gyventojai, kiekvienas galės tiesiai ir slaptai
paduoti savo balsą už tą, kurį jis norės rinkti, nes jeigu rinkimai
Vilniaus Seiman būtų ne dėl visų lygūs, jeigu rinks ne tiesiog ir ne
slaptai, tai tenai mūsų užtarytojų nebus ir mūsų išrinktoji valdžia
skriaus mus, kaip kad skriaudžia šiandien rusų valdžia“.
Pastaroji frazė siejasi su 1901 m. pasirodžiusiu didžiojo demokrato Povilo
Višinskio programinio pobūdžio straipsniu „Credo“, kuriame sakoma, kad
lietuviams reikia nusimesti ne tik svetimų, bet ir savųjų despotų jungą.
Realaus lietuviškojo
parlamentarizmo ištakų reikia ieškoti 1905 m. gruodžio 4–5 d. Vilniuje
įvykusiame lietuvių suvažiavime, įėjusiame į istoriją Didžiojo Vilniaus
Seimo vardu.
1905 m. sausį Rusijoje
kilusi demokratinė revoliucija greitai pasiekė ir Lietuvą. Prasidėjo
mitingai, kuriuose, be kitų, buvo keliami Seimo Peterburge ir Vilniuje
reikalavimai.
Demokratinio Seimo Vilniuje idėją populiarino gausūs socialdemokratų
atsišaukimai. Rugpjūčio 19 d. caras Nikolajus II pažadėjo sušaukti
patariamąją Dūmą, o spalio 30 d. manifestu pažadėjo būsimajai Dūmai
įstatymų leidimo galią. Tokiomis aplinkybėmis „Vilniaus žinių“, pirmojo
legalaus lietuviškojo laikraščio redakcijoje subrendo mintis šaukti
lietuvių tautos atstovų pasitarimą aptarti aktualius klausimus, taip pat
Rusijos Dūmos bei būsimojo Vilniaus Seimo reikalus. „Visuotinio
suvažiavimo“ idėjai pritarė visos politinės lietuvių jėgos.
1905 m. lapkričio 11 d. iš politinių partijų atstovų sudaryto
organizacinio komiteto paskelbtas „Atsišaukimas į lietuvių tautą“ kvietė
„Lietuvos sostapilėn, Vilniun, lietuvius susirinkti iš kiekvieno valsčiaus
ar parapijos nors po vieną žmogų, kaip ir visus tuos, kurie prie
lietuvystės prisipažįsta, neskiriant lyties, luomų ir politinių pažvalgų“.
Atstovų rinkimų nuostatų
nebuvo, todėl valstiečiai, tuomet sudarę per 90 proc. visų lietuvių, rinko
kaip išmanė. Kai kur buvo renkami atskirų socialinių sluoksnių – bežemių,
mažažemių, pasiturinčių ūkininkų, tačiau dažniausiai – bendri valsčių ar
parapijų atstovai.
Iš vienų valsčių į suvažiavimą atvyko po kelis atstovus, iš kitų – nė
vieno. Daugelyje valsčių atstovai nebuvo renkami, o į Vilnių vyko savo
iniciatyva tautiškai sąmoningesni ir aktyvesni asmenys.
Inteligentai, kurių tuomet tebuvo saujelė, galėjo dalyvauti visi, kas
norėjo. Itin aktyviai suvažiavime reiškėsi Suvalkijos, šviesiausio
Lietuvos krašto, tautinio atgimimo židinio, atstovai. Ginkluoti šios
gubernijos valstiečiai suvažiavimo dienomis ėjo tvarkdarių pareigas.
Tikrovė pranoko visus
suvažiavimo rengėjų lūkesčius. Vilniaus Seimo dalyvis ir vienas jo
sekretorių Juozas Gabrys-Paršaitis prisimena: „Gruodžio 3 d., suvažiavimo
išvakarėse, minių minios iš visų Lietuvos kraštų telkėsi Vilniun (…)
Lietuvių inteligentija vyko ne vien iš Lietuvos, bet ir iš visos Rusijos:
Petrapilio, Maskvos, Rygos, Kijevo, Varšuvos, Revelio, Odesos (…). Atvyko
kaimiečiai – valsčių delegatai iš Suvalkijos, Kaunijos, Žemaitijos,
Vilnijos, Gardino, Minsko gubernijų. Atvyko Rytprūsių delegatas iš Tilžės
J. Vanagaitis. Iš viso 2 000 su viršum Lietuvos sūnų ir dukterų.
Apie Vilniaus Seimo dalyvių gausą galima spręsti palyginę jį su maždaug
tuo pačiu metu Maskvoje vykusiu Rusijos valstiečių sąjungos suvažiavimu, į
kurį susirinko 145 atstovai.
Gruodžio 4–5 d. didžiojoje
Vilniaus miesto salėje (dabar – Filharmonija) vykusio „lietuvių Seimo“
medžiaga neišliko,
todėl apie jo darbą galima spręsti tik iš „Vilniaus žiniose“ paskelbto
lakoniško aprašymo
ir kai kurių dalyvių atsiminimų. „Prasidėjo kalbos, neužbaigiamos,
neišsemiamos, – prisimena J. Gabrys. – Vieni kalbėjo lietuvių, kiti gudų,
treti lenkų kalba. Lietuviai reikalavo autonomijos etnografinei Lietuvai
su seimu Vilniuje. Gudai iš Gardino gubernijos ir pakraščių Minsko
gubernijos prašė jų neatskirti nuo Lietuvos, su kuria jie susigyveno nuo
amžių ir nuo kurios nenorį skirtis. Lietuvos lenkai patarė mums kurti
autonominę Lietuvą 6 gubernijų ribose (maždaug Didžiosios Lietuvos
Kunigaikštystės teritorijoje – L. T.), kur, žinoma, jie norėjo būti
šeimininkais“.
Svarbiausiasis suvažiavimo
nutarimas – „reikalauti Lietuvai autonomijos su seimu Vilniuje, išrinktu
visuotiniu, lygiu, tiesiu ir slaptu balsavimu, neskiriant lyties, tautos
ir tikėjimo. Toji autonomiškoji Lietuva turi būti sudėta iš dabartinės
etnografiškosios Lietuvos, kaipo branduolio, ir tų pakraščių, kurie dėlei
ekonomiškų, kultūriškų, tautiškų arba kitų priežasčių traukia prie to
branduolio ir kurių gyventojai priklausyti prie jo panorės“.
Tačiau Vilniaus Seimo rezoliucijose neatsispindėjo žemės klausimas, nors
valstiečiams, sudariusiems suvažiavimo dalyvių daugumą, jis labiausiai
rūpėjo.
Socialdemokratų ir suvažiavimo dienomis susikūrusios Lietuvos valstiečių
sąjungos vadovai valstiečiams aiškino, jog kai susirinks Vilniuje tikrasis
Lietuvos Seimas, tai jis įstatymų keliu nusavinsiąs dvarus bei miškus ir
išdalysiąs juos valstiečiams.
Suvažiavimo delegatas
„Balanos gadynės“ autorius Mikalojus Katkus prisimena: „Važiavome namo
pakelta dvasia, sutvirtėjusia tautiška sąmone. Dabar mūsų kraštas ne tik
Kauno, Vilniaus ir Suvalkų gubernijos (į suvažiavimo rezoliucijas įrašytas
reikalavimas, kad „Lenkijos karalystei“ priklausiusi Suvalkų gubernija
būtų sujungta su „autonomiška Lietuva“ – aut. pastaba), bet ir Lietuva:
mes tą pareiškėme rusams savo sostinėj Vilniuje“.
Didžiojo Vilniaus Seimo nutarimai galutinai perbraukė su Lenkija surištos
Didžiosios Lietuvos Kunigaikštystės atkūrimo idėją ir iškėlė etninės
Lietuvos valstybės su Seimu Vilniuje sukūrimo uždavinį.
Nepavykus revoliucijai ir
Lietuvai likus be autonomijos bei Seimo, parlamentinės veiklos įgūdžių
lietuviai sėmėsi Valstybinėje Rusijos Dūmoje – ribotų teisių
atstovaujančioje įstatymų leidžiamojoje institucijoje (1906 04 – 1906 07 –
pirmoji, 1907 01 – 1907 06 – antroji, 1907 11 – 1912 06 – trečioji, 1912
11 – 1917 11 – ketvirtoji). Dūmos vaidmuo valstybiniame gyvenime, ypač nuo
1907 m. birželio 3 d. įstatymo, kuriuo caras pakeitė rinkimų tvarką ir
susiaurino jos teises, nebuvo didelis. Dūmos atstovai buvo renkami
neproporcingai, netiesiogiai (antai valstiečiai išrinkdavo valsčiaus
įgaliotinius, šie – apskričių įgaliotinius, o tik pastarieji – atstovus į
Dūmą) ir kurijose: dvarininkų, miestiečių, valstiečių (nesant stambių
pramonės įmonių, lietuviškosiose gubernijose nebuvo darbininkų kurijos).
Renkant III ir IV Dūmą, vienam rinkėjų įgaliotiniui išrinkti reikėjo 230
dvarininkų, 1 000 – miestiečių, 60 000 – valstiečių ir net 125 000 –
darbininkų balsų.
Dėl tuometinės Lietuvos gyventojų tautinės sudėties ypatumų lietuviai į
Valstybės Dūmą galėjo būti išrinkti tik valstiečių kurijoje, kuri ir
Kauno, ir Suvalkų gubernijose galėjo deleguoti į Dūmą tik po vieną
atstovą; daugiau vietų buvo galima laimėti tik jungiantis su kitų kurijų
rinkėjais. Per visų Dūmų rinkimus Kauno gubernijoje lietuviai
(valstiečiai) buvo sudarę koaliciją su žydais (miestiečiais): lietuviai
balsuodavo už vieną gubernijos atstovą žydą, o žydai – už visus lietuvių
iškeltus kandidatus. Dvarininkai, nepavykus susitarti su žydais, turėjo
tenkintis vienu, Dūmos rinkimų įstatymo jiems laiduotu, atstovu. Sudarius
rinkiminę sąjungą su žydais, į I ir II Dūmą Kauno ir Suvalkų gubernijose
buvo išrinkta po 7, o į III ir IV (sumažinus atstovavimą valstiečiams) –
po 4 lietuvių atstovus. Tarp Vilniaus gubernijos deleguotų atstovų
lietuvių nebuvo.
Iš viso į Valstybės Dūmą
buvo išrinkti 22 lietuviai;
antra tiek – Kauno, Suvalkų ir Vilniaus gubernijų žydų, lenkų, rusų
atstovų. Net tris ketvirtadalius lietuvių atstovų rėmė kairiosios partijos
– LSDP ir LDP.
Lietuviškosios dešinės, kuriai atstovavo besikuriančios krikščionių
demokratų ir tautininkų partijos, pranašumas išryškėjo tiktai IV Dūmos
rinkimuose. Žymiausieji to meto lietuvių politikai – II ir III Dūmos narys
suvalkietis advokatas Andrius Bulota, kurį laiką vadovavęs Rusijos
darbiečių (trudovikų) Dūmos frakcijai; II Dūmos narys, Rusijos kadetų
veikloje reiškęsis suvalkietis teisininkas Petras Leonas; IV Dūmoje Kauno
gubernijai atstovavęs, kadetų frakcijai priklausęs Martynas Yčas, karo
metais labiausiai Rusijoje žinomas lietuvis, po demokratinės Vasario
revoliucijos paskirtas Rusijos švietimo viceministru. Dėl ideologinių ir
partinių nesutarimų lietuvių atstovai Rusijos Dūmoje neįstengė sudaryti
lietuvių frakcijos ir šliejosi prie rusiškųjų partijų. LSDP remti atstovai
nematė galimybės bendradarbiauti su „buržuaziniais“, „klerikaliniais“
tautiečiais.
O krikščionių demokratų paveikti įgaliotiniai 1912 m. Suvalkuose į Dūmą
išrinko ne tautininkų remtą Joną Basanavičių, bet kunigą Juozą Laukaitį,
pasižymėjusį nebent ištikimybe carui ir nedalomai Rusijai.
Lietuvių atstovai Dūma
naudojosi kaip politine tribūna. Jie aktyviai dalyvavo žemės klausimo
svarstyme, kėlė renkamų žemietijų įvedimo lietuviškosiose gubernijose, o
vėliau ir autonomijos suteikimo kraštui klausimą, demaskavo valdžios
pareigūnų savivalę, rusifikacinę carizmo politiką.
2. Lietuvos Steigiamasis
Seimas
Naują lapą lietuvių valstybingumo ir
parlamentarizmo istorijoje atvertė 1917 m. rugsėjo 18–22 d. Vilniuje
įvykusi Lietuvių konferencija. Jos atidarymo išvakarėse ką tik pradėjęs
eiti „Lietuvos aidas“ rašė: „Po didžiojo Vilniaus seimo sušauktas dabar
suvažiavimas – tai pirmas tokios nepaprastos Lietuvai reikšmės lietuvių
susirinkimas. Jam teks, kaip ir anam seimui, tarti savo žodį apie Lietuvos
likimą. Tik laikas, kuriuo dabar bus svarstomas Lietuvos klausimas, yra
daug svarbesnis (…) Dabar Lietuvos klausimą (…) galima ir reikia svarstyti
tik kaipo visai sau atskirą, senais santykiais (su Rusija ar Lenkija – L.
T.) nevaržomą“.
Pirmasis pasaulinis karas atnešė ne tik sugriovimus, ašaras, – jis iškėlė
ir Lietuvos nepriklausomybės klausimą.
Karo ir vokiečių okupacijos
sąlygomis konferencijos delegatai negalėjo būti visuotinai renkami. Juos
parinko labiau išprusę parapijų gyventojai, ypač kunigai, arba tiesiog
paskyrė Vilniuje susikūręs Organizacinis komitetas (pirmininkas –
A. Smetona).
Konferencijoje nebuvo nedalyvavo tautinių krašto mažumų atstovai, sudarę
beveik pusę visų gyventojų: jiems tuomet dar nebuvo priimtina Lietuvos
valstybės idėja. Taigi Lietuvių konferencija Vilniuje nebuvo demokratinė
institucija, tačiau savo rezoliucija ji neabejotinai išreiškė lietuvių
tautos valią: „Kad Lietuva galėtų laisvai plėtotis, turi būti sukurta
nepriklausoma Lietuvos valstybė, demokratiniais principais sutvarkyta,
prisilaikant etnografinių sienų su ekonomijos reikalaujamais korektyvais.
Mažumoms garantuojamos kultūros teisės. Vilniuje sušaukta Konstituanta
turės nustatyti valstybės pamatus ir santykius su kitomis valstybėmis“.
Ir Lietuvių konferencijoje,
ir jos išrinktoje nutarimams įgyvendinti Lietuvos Taryboje (nuo 1918 m.
liepos 11 d. – Lietuvos Valstybės Taryba) vyravo dešiniosios politinės
jėgos – krikščionys demokratai ir į Tautos pažangos partiją susibūrę
Antano Smetonos šalininkai. Kairiesiems – socialdemokratams ir
socialistams (LDP 1914 m. transformavosi į Lietuvos socialistų liaudininkų
demokratų partiją) iš 20 vietų Taryboje tepriklausė 4. Tačiau kritiškais
momentais, pavyzdžiui, 1918 m. pradžioje, visu aštrumu iškilus būsimosios
valstybės santykių su Vokietija klausimui, politinės lietuvių jėgos
įstengdavo rasti kompromisą ir susitarti. Bene didžiausia Tarybos klaida
buvo jos 1918 m. liepos 11 d. sprendimas skelbti Viurtembergo hercogą
Vilhelmą Urachą Lietuvos karaliumi Mindaugu II. Tuo metu monarchijos idėja
buvo diskredituota, nes didžiausieji neregėto masto karo kaltininkai buvo
monarchai – Vokietijos ir Austrijos imperatoriai, Rusijos caras, Turkijos
sultonas. Kai Europoje vienas po kito griuvo karalių sostai, Lietuva suko
monarchijos kryptimi. Beje, pagal Urachui pasiūlytas sosto sąlygas, – iš
esmės pirmosios Lietuvos Konstitucijos projektą – monarchija turėjo būti
anaiptol ne simboliška: karalius skiria ministrus ir kitus aukštuosius
pareigūnus, tvirtina tautos atstovybės (Seimo) priimtus įstatymus,
kontroliuoja Konstituciją, kartu su vyriausybe ir tautos atstovybės
nariais (ne mažiau kaip 15) turi įstatymų leidimo iniciatyvą.
Karščiausi monarchijos šalininkai buvo dešinieji, ypač A. Smetona, kai
kurie kunigai, o didžiausi priešininkai – kairieji. Pastarųjų atstovai,
protestuodami, kad Taryba viršijo Lietuvių konferencijos jai suteiktus
įgaliojimus, paliko Tarybą. Tačiau sparti įvykių Europoje ir Lietuvoje
raida nuslopino „lietuviškojo karaliaus“ idėją. Lapkričio 2 d. Valstybės
Taryba nutarė, jog liepos 11 d. nutarimas kviesti Urachą į Lietuvos sostą
– nevykdomas, o galutinis sprendimas paliekamas Steigiamajam Seimui.
1918 m. Vasario 16-osios
Nepriklausomybės Aktas įpareigojo kiek galima greičiau sušaukti
Steigiamąjį Seimą valstybės santvarkai ir santykiams su kaimynais
nustatyti. Apie „įsteigiamąjį susirinkimą“ buvo kalbama ir 1917 m. gegužės
27 – birželio 3 d. Rusijos lietuvių suvažiavimo (Petrapilio Seimo)
rezoliucijoje. Valstybės „pamatams pakloti“ skirti parlamentai buvo
šaukiami visose po Pirmojo pasaulinio karo susikūrusiose valstybėse; po
demokratinės Vasario revoliucijos Steigiamasis Susirinkimas buvo renkamas
Rusijoje. Lietuviai, lyginant su kaimynais, vėlavo: Lenkijoje Steigiamasis
Seimas susirinko 1919 m. vasarį, Estijoje – tų pačių metų balandį,
Latvijoje – 1920 m. gegužės 1-ąją, Lietuvoje – gegužės 15-ąją. Be
objektyvių priežasčių (vykstant Nepriklausomybės kovoms buvo okupuota
didelė Lietuvos teritorijos dalis), tam turėjo įtakos ir subjektyvus
veiksnys: Smetonos-Voldemaro Tautos pažangos partija, turėjusi savo
rankose Prezidentūrą, taip pat stiprias pozicijas Ministrų kabinete ir
Valstybės Taryboje, tai yra aukščiausiojoje įstatymų leidžiamojoje ir
vykdomojoje valdžioje, nebuvo suinteresuota skubinti rinkimų.
1919 m. birželio 16 d.
Prezidentui pasirašius komisijos sudarymo aktą
Steigiamojo Seimo rinkimų įstatymo projektui parengti, „vežimas pajudėjo
iš vietos“. Įžymaus teisininko Petro Leono vadovaujama, daugiausia iš
aukštų valstybės pareigūnų, taip pat tautinių mažumų (dviejų žydų) atstovų
sudaryta komisija iki vasaros pabaigos parengė įstatymo projektą, kurį
spalio 30 d. trečiuoju skaitymu patvirtino Valstybės Taryba.
1919 m. gruodžio 10 d. Prezidento aktu buvo sudaryta politinių šalies jėgų
spektrą atspindinti Vyriausioji rinkimų komisija (pirmininkas – P. Leonas,
nariai – teisininkas Vladas Mačys, kun. Kazimieras Šaulys, žydų veikėjas
L. Garfunkelis ir lenkams artimas advokatas A. Bžozovskis).
Pagal Steigiamojo Seimo
rinkimų įstatymą parlamentarai buvo renkami visuotiniu, tiesioginiu, lygiu
ir slaptu balsavimu pagal proporcinę sistemą. Rinkimų teisę turėjo visi 21
metų sulaukę Lietuvos piliečiai – vyrai ir moterys, nežiūrint jų tikėjimo
ir tautybės, galėjo būti išrinkti į Seimą, tik karininkai ir kareiviai
rinkimų teisės neturėjo. Pastarąją nuostatą privertė keisti 1920 m.
vasario mėnesį Aukštosios Panemunės (Kaune) įguloje įvykęs maištas.
1920 m. kovo 25 d. Steigiamojo Seimo rinkimų įstatymo pakeitimas ne tik
suteikė kariams rinkimų teisę, bet ir sumažino amžiaus cenzą iki 17 metų.
Rinkimai į Seimą vyko pagal kandidatų sąrašus ir apygardas, kurių 6 –
Marijampolės, Kauno, Raseinių, Telšių, Panevėžio ir Utenos – buvo Lietuvos
valstybės teritorijoje, o 4 – Vilniaus, Lydos, Baltstogės ir Gardino –
lenkų užimtoje šalies dalyje.
87-asis Rinkimų įstatymo straipsnis skelbė, jog „Prūsų Lietuva (tuo metu
nuo Vokietijos jau atskirtas, tačiau Lietuvai dar neperduotas prancūzų
komisaro valdytas Klaipėdos kraštas – L. T.) renka atstovus į Steigiamąjį
Seimą, laikydamasi išdėstytų šiame įstatyme bendrų dėsnių, tik rinkimų
diena gali būti jai skirta ir kita“. Pagal įstatymą į Seimą išrinktas
galėjo būti kiekvienas 24 metų amžiaus sulaukęs Lietuvos pilietis.
Kandidatus kėlė politinės partijos ir piliečių grupės („kuopos“), ne
vėliau kaip 30 dienų iki rinkimų pradžios įteikusios apygardų komisijoms
siūlomų kandidatų sąrašus, pasirašytus ne mažiau kaip 50 apygardos rinkėjų
(33 str.). Tas pats kandidatas galėjo būti įrašytas ne daugiau kaip 5
rinkiminėse apygardose (37 str.). Tuo būdu Seimo rinkimų įstatymas visais
atžvilgiais buvo labai liberalus. Pagal įstatymu nustatytą atstovavimo
normą (15 tūkstančių gyventojų – 1 atstovas), Steigiamajame Seime
neokupuotai Lietuvos teritorijai teko 112 vietų.
1920 m. sausio 12 d.
Prezidento aktu paskyrus rinkimų datą – balandžio 14 ir 15 d., šalyje
prasidėjo rinkiminė kampanija. Dėl vietų Steigiamajame Seime varžėsi visos
politinės lietuvių partijos (išskyrus pogrindyje veikusią ir rinkimus
boikotavusią komunistų partiją), taip pat tautinių mažumų organizacijos
bei susivienijimai, kitos politinio, ideologinio, ar net atsitiktinio
pobūdžio grupės – iš viso 31 kandidato sąrašas.
Rinkimus į Steigiamąjį Seimą
laimėjo Lietuvos krikščionių demokratų partija (LKDP), kuri kartu su jai
ideologiškai artimomis organizacijomis – Lietuvos ūkininkų sąjunga ir
Lietuvos darbo federacija gavo beveik 53 proc. vietų (žr. lentelę). Į
antrą vietą iškopė Lietuvos socialistų liaudininkų demokratų ir Lietuvos
valstiečių sąjungos (1922 m. pabaigoje abi partijos susijungė į Lietuvos
valstiečių liaudininkų sąjungą) blokas, gavęs ketvirtadalį rinkėjų balsų.
Radikalios žemės reformos pažadas buvo patraukliausias abiejų rinkiminių
blokų jaukas rinkėjams, kurių didžiulė dauguma buvo valstiečiai. Prie
krikščionių demokratų pergalės nemažai prisidėjo ir šios partijos glaudūs
ryšiai su Katalikų bažnyčia: kunigai iš sakyklų agitavo tikinčiuosius
nerinkti į Seimą „bedievių“, „cicilikų“ (socialistų), o tik „aiškius“
katalikus.
Trečios svarbiausios politinės jėgos pozicijose Seime įsitvirtino
socialdemokratai. Bene didžiausia Steigiamojo Seimo rinkimų staigmena –
prezidentinės Tautos pažangos partijos nesėkmė. Raginę rinkėjus rinkti į
Seimą ne partijų atstovus, o asmenybes (kandidatų sąraše buvo didžiulis jų
žvaigždynas – Jonas Basanavičius, Augustinas Voldemaras, Martynas Yčas,
rašytojai Vaižgantas ir Krėvė, taip pat tautinio atgimimo „veteranai“,
Nepriklausomybės Akto signatarai), tačiau neturėję masinių organizacijų, o
svarbiausia, – neiškėlę populiarių socialinių šūkių, priešingai – iš esmės
pasisakę prieš žemės reformą, tautininkai patys sau pasirašė politinės
mirties nuosprendį: kartu su koalicijos partnere Ekonomine bei politine
Lietuvos žemdirbių sąjunga visose rinkiminėse apygardose tesurinko
12 tūkst. balsų. M. Romeris manė, jog konservatyviosios Pažangos atstovų
nebuvimas buvo Seimo trūkumas. Jų atstovavimas būtų leidęs iš esmės
centristiniam krikščionių demokratų blokui tinkamiau balansuoti tarp
kairės ir dešinės pozicijų. Be Smetonos-Voldemaro-Yčo tautininkų
Steigiamasis Seimas buvo lyg „vienarankis“, be dešinės rankos, ir todėl
pernelyg radikalus.
1920 m. gegužės 15-ąją, tai
yra pirmąją darbo dieną, Steigiamasis Seimas priėmė savo statutą.
Pagal jį Seimo darbui vadovavo 7 narių prezidiumas (pirmininkas, 2
pavaduotojai ir 4 sekretoriai). Antroji Seimo darbą koordinavusi
institucija buvo Seniūnų sueiga, kurią sudarė Seimo Pirmininkas ir
frakcijų atstovai. Minimalus frakcijos narių skaičius – 3 Seimo nariai
(32 str.). Įstatymų projektams ruošti ir įvairiems reikalams svarstyti
buvo sudaromos nuolatinės ir laikinosios komisijos (17 str.). Seimo nariai
turėjo įstatymų sumanymo teisę. Bent 8 atstovų sumanymas pateikiamas Seimo
plenumui, kuris sumanymą priima ir perduoda jį svarstyti atitinkami
komisijai, arba jį atmeta. Pavieniai Seimo nariai arba mažesnės negu 8
atstovų grupės įstatymų sumanymus galėjo teikti komisijoms, kurios
spręsdavo, priimti jį svarstymui, ar atmesti (39 str.). Ne mažiau kaip 8
Seimo narių grupė turėjo interpeliacijos Ministrų kabinetui teisę, o
kiekvienas atstovas – paklausimo teisę (51 ir 52 str.).
Seimo posėdžiai buvo vieši,
tačiau Seimo Pirmininkui arba 10 narių pasiūlius, jie galėjo būti uždari
(64 str.). „Kas publikoje per posėdžius reiškia pritarimo ar papeikimo
ženklus, arba šiaip nesilaiko tvarkos, gali būti tuojau pašalintas. Jei
publikoje kyla triukšmas, tai Pirmininkas gali įsakyti tuojau visą publiką
pašalinti“, – numatė Seimo statutas (124 ir 125 str.). Seimo nutarimai
buvo priimami atviru balsavimu, tačiau pareikalavus bent 10 atstovų,
turėjo būti balsuojama slaptai (106 str.). Rinkimai Seime vyko slaptai,
pareikalavus bent 1 atstovui (107 str.). Ne mažiau kaip ketvirtadalis
Seimo atstovų galėjo reikalauti vardinio balsavimo (108 str.). Visi
klausimai Seime buvo sprendžiami paprastąja balsų dauguma, išskyrus tuos,
kuriems Konstitucija arba Seimo statutas numatė kvalifikacinę daugumą
(111 str.).
Jau Steigiamojo Seimo
statutas numatė, kad tautos atstovą galima suimti arba iškratyti tik
sutikus 2/3 Seimo narių (113 str.). Seimo atstovų imunitetą išplėtojo
1920 m. rugpjūčio 16 d. įstatymas „Steigiamojo Seimo narių teisės“.
Pagal jį Seimo sutikimas reikalingas ne tik jo nario suėmimui, kratai, jo
korespondencijai tikrinti, bet ir bylai jam teisme iškelti (3 str.). Seimo
narių nelietė karo padėties šalyje metu piliečių laisves varžantys
įstatymai bei įsakymai (1 str.). Svarbus buvo įstatymo straipsnis, kad
„Seimo narys gali lankyti visas valstybės ir savivaldybės įstaigas, kad
susipažintų su jųjų darbų tvarka ir reikalauti iš tų įstaigų žinių“
(2 str.).
Seimo galios buvo
įtvirtintos 1922 m. gegužės 1 d. Steigiamojo Seimo priimtoje Lietuvos
Valstybės Konstitucijoje,
pirmajame nuolatiniame pagrindiniame Valstybės įstatyme: Seimas renkamas
trejiems metams; jis leidžia įstatymus, prižiūri Vyriausybės darbus,
tvirtina Valstybės biudžetą bei jo įvykdymą (25–29 str.); tvirtina
Vyriausybės daromas Valstybės sutartis, tarp jų – taikos, valstybės
teritorijos įgijimo, išsižadėjimo ar perleidimo, prekybos su kitomis
valstybėmis, užsienio paskolas ir kt. (30 str.); Seimo kompetencijoje yra
pradėti ar baigti karą (31 str.); Seimas renka Respublikos Prezidentą ir
gali 2/3 balsų jį atstatyti (41 ir 44 str.); Ministrų kabinetas ir
kiekvienas ministras atskirai atsakingi Seimui (59 str.); Seimo atstovai
vadovaujasi tik savo sąžine ir negali būti jokių mandatų varžomi
(36 str.); atstovo asmuo neliečiamas. Jį galima suimti tiktai Seimui
sutikus, išskyrus atvejus, kai atstovas užtinkamas nusikaltimo vietoje.
Apie atstovo suėmimą ne vėliau kaip per 48 valandas pranešama Seimo
Pirmininkui, kuris apie tai artimiausiame posėdyje informuoja Seimą.
Pastarasis gali suimtajam atstovui grąžinti laisvę (38 str.).
Gautų balsų skaičius leido
Steigiamojo Seimo rinkimus laimėjusiems krikščionims demokratams valdyti
šalį vieniems, tačiau atsižvelgusi į gana stiprias kairiojo radikalizmo
nuotaikas šalyje, ši dešiniojo centro partija sudarė koaliciją su
socialistais liaudininkais demokratais. Vienas LKDP vadovų Aleksandras
Stulginskis buvo išrinktas Seimo Pirmininku ir kartu ėjo šalies Prezidento
pareigas, o socialistų lyderis Kazys Grinius sudarė koalicinį Ministrų
kabinetą.
Pirmąją savo darbo dieną
Seimas pakartotinai deklaravo
šalies nepriklausomybę: „Lietuvos Steigiamasis Seimas, reikšdamas Lietuvos
žmonių valią, proklamuoja esant atstatytą nepriklausomą Lietuvos valstybę,
kaip demokratinę respubliką, etnografinėm sienom ir laisvą nuo visų
valstybinių ryšių, kurie yra buvę su kitom valstybėm“.
Dubliuoti 1918 m. Vasario 16-osios Aktą labiausiai spyrėsi kairiosios
partijos, abejojusios Lietuvos Tarybos išrinkimo demokratiškumu, o tuo
pačiu ir jos veiklos teisėtumu.
Daugiau kaip per dvejus savo
veiklos metus Steigiamasis Seimas priėmė per 300 įstatymų, jų papildymų ir
koregavimų. Svarbiausiasis Seimo darbas – 1922 m. rugpjūčio 1 d. priimta
Lietuvos Valstybės Konstitucija, įtvirtinusi šalyje demokratinę santvarką
ir parlamentinę valdymo formą.
Savo socialiniais bei ekonominiais padariniais nepaprastai svarbus buvo
1922 m. vasario 15 d. Seimo priimtas Žemės reformos įstatymas.
Maksimalios 80 ha žemėvaldos normos nustatymas, dvarininkų miškų
nacionalizavimas, simbolinė kompensacija savininkams už nusavintą žemę
(vidutiniškai 27 Lt už hektarą), nusavintos žemės perleidimas bežemiams ir
mažažemiams valstiečiams, pirmoje eilėje kariams savanoriams – visa tai
byloja apie žemės reformos Lietuvoje radikalumą.
Agrarinė reforma nemažai prisidėjo prie politinės padėties šalyje
stabilizavimo ir žemės ūkio, svarbiausios I Lietuvos Respublikos
ekonomikos šakos, modernizavimo, pašalino iš ekonominio bei politinio
šalies gyvenimo Lietuvos valstybei priešiškai nusiteikusią kitatautę,
daugiausia lenkiškąją, dvarininkiją ir sutvirtino lietuviškąją ūkininkiją,
kuriai atiteko svarbiausiasis vaidmuo šalies ekonomikoje, o jos vaikams –
kunigams, mokytojams ir dėstytojams, valdininkams ir karininkams –
politikoje. Kiti svarbiausieji Steigiamojo Seimo darbai – nacionalinės
valiutos (lito) 1922 m. rugpjūčio 9 d. įvedimas,
Lietuvos (nuo 1930 m. – Vytauto Didžiojo) universiteto statutas,
Čiurlionio vardo meno galerijos, muzikos, meno, karo mokyklų, Centrinio
valstybės archyvo įsteigimas, Valstybinės spaustuvės, Lietuvos banko
įkūrimas ir kt.
3. I, II ir III Seimai
(1922–1927 m.)
1922 m. liepos 19 d. Steigiamasis Seimas priėmė
Seimo rinkimų įstatymą,
kuriuo vadovaujantis buvo renkami visi demokratinio laikotarpio šalies
parlamentai. Tai buvo pakoreguotas 1919 m. Steigiamojo Seimo rinkimų
įstatymas. Bene didžiausia naujovė – Seimo narių sumažinimas iki 78 (pagal
9-ąjį Įstatymo straipsnį, 25 000 gyventojų teko 1 atstovas). Išliko ta
pati perdėm liberali kandidatų į Seimą kėlimo tvarka. Vienintelis
reikalavimas, kad partija arba piliečių grupė ne vėliau kaip 5 savaitės
iki rinkimų dienos įteiktų apygardos komisijai keliamų kandidatų sąrašą,
pasirašytą bent 50 apygardos rinkėjų (37 str.).
1922 m. rugpjūčio 7 d.
paskelbus rinkimų į paprastąjį (I) Seimą datą – spalio 10–11 d., šalyje
prasidėjo rinkiminė kampanija. Nepaisant aktyvios Katalikų bažnyčios
paramos, šį kartą valdančiajai krikščionių demokratų partijai nepavyko
užsitikrinti Seime absoliučios daugumos. Surinkusi per 41 proc. balsų,
LKDP gavo 38 vietas Seime, tai yra truputį mažiau kaip pusę (48,7 proc.).
Kairiosios partijos – Lietuvos valstiečių liaudininkų sąjunga (į ją
1922 m. pabaigoje susijungė Lietuvos socialistų liaudininkų demokratų
partija ir Lietuvos valstiečių sąjunga) ir LSDP išsaugojo turėtas
pozicijas. Didžiausią nesėkmę patyrė tautinės mažumos, kurių partijos
neįstengė susijungti ir dalyvavo rinkimuose pagal atskirus sąrašus. I
Seimo staigmena – komunistų partijos, dalyvavusios rinkimuose Darbininkų
kuopos vardu, 5 atstovų (tarp jų 2 CK nariai) frakcija (žr. lentelę).
Dar Steigiamajame Seime
išryškėjo principiniai nesutarimai, ypač vertinant Katalikų bažnyčios
vaidmenį visuomenėje ir valstybėje, tarp koalicijos partnerių –
krikščionių demokratų ir valstiečių liaudininkų. Dėl to 1922 m. sausį
atsistatydino K. Griniaus Vyriausybė, kurią pakeitė vienpartinis Ernesto
Galvanausko vadovaujamas Ministrų kabinetas. Krikščionių demokratų
pastangos 1922 m. pabaigoje atnaujinti koaliciją su
K. Griniaus-M. Sleževičiaus liaudininkais nedavė rezultatų ir tai nežadėjo
I Seimui ilgo amžiaus. Opozicija ginčijo vienų krikščionių demokratų
balsais išrinkto Respublikos Prezidento A. Stulginskio legitimumą. Kelių
balsų persvara opozicijai pareiškus nepasitikėjimą E. Galvanausko
Vyriausybe, 1923 m. kovo 12 d. Prezidentas paleido tiktai 4 mėnesius
dirbusį Seimą ir paskyrė gegužės 12–13 d. rinkimus į naują, II Seimą.
Mobilizavusi visas savo
jėgas ir remiama Katalikų bažnyčios,
valdančioji krikščionių demokratų partija laimėjo kelias papildomas vietas
ir tuo pačiu užsitikrino, kad ir menką, absoliučią daugumą Seime (žr.
lentelę). Tai leido II Seimui, vieninteliam iš visų, dirbti visą trejų
metų kadenciją. Kairiosios partijos – LVLS ir LSDP – išsaugojo turėtą
įtaką rinkėjams, tačiau dėl balsų skaičiavimo metodikos
naujajame Seime 6 vietomis turėjo mažiau. Keleriopai sustiprino savo
pozicijas tautinės mažumos, dalyvavusios rinkimuose jungtiniu kandidatų
sąrašu. II Seime, kaip ir ankstesniuose, nebuvo Smetonos ir Voldemaro
Tautos pažangos partijos atstovų.
Sudarę E. Galvanausko
vadovaujamą Vyriausybę (1923 02 – 1924 06), kurią rėmė ir valstiečiai
liaudininkai, o vėliau – vienpartinius Ministrų kabinetus, krikščionys
demokratai išbuvo valdžioje iki 1926 m. pavasario.
Esminis posūkis Lietuvos
parlamentarizmo istorijoje įvyko 1926 m. Valstybės iždo pinigų eikvojimas
katalikiškoms organizacijoms bei įstaigoms remti, opozicijos pradėta į
dienos šviesą kelti kai kurių aukštų pareigūnų korupcija kompromitavo nuo
1920 m. pavasario šalį valdžiusius krikščionis demokratus. Tikintiesiems
nepatiko kunigų politikavimas, jų aktyvus dalyvavimas LKDP veikloje,
rinkiminėse rietenose. Valdančiosios partijos autoritetui pakenkė ir nuo
1924 m. pradėję reikštis ekonominės krizės požymiai.
1926 m. gegužės 8–10 d. vykusius III Seimo rinkimus krikdemai pralaimėjo.
Pastebimai sumažėjo už juos balsavusiųjų, o dar labiau – vietų Seime.
Nepaisant to, jų frakcija Seime (30 atstovų) liko didžiausia. Pirmą kartą
rinkimus Lietuvoje laimėjo kairieji. Valstiečiai liaudininkai ir
socialdemokratai kartu gavo 37 vietas, tai yra per 43 proc. Dar viena III
Seimo naujovė – 1924 m. Tautos pažangos partijos ir Žemdirbių sąjungos
pagrindu susikūrusios Lietuvių tautininkų sąjungos (LTS) 3 narių frakcija
(A. Smetona, A. Voldemaras ir kun. Vladas Mironas). Tautininkai pateko į
Seimą ne tiek dėl rinkėjų paramos (4,3 proc. balsavusiųjų), kiek dėl
rinkiminės koalicijos („iki Seimo vartų“) su LVLS.
1926 m. pavasarį rinkimuose pirmą kartą dalyvavo 1923 m. prie Lietuvos
prijungto Klaipėdos krašto gyventojai, kuriems buvo sudaryta atskira
rinkiminė apygarda, ir kurie delegavo į Seimą 5 vokietininkus. Tačiau
rinkimuose patyrus nesėkmę žydams (vietoj 7 atstovų II Seime, naujajame
buvo tik 3), bendras tautinių mažumų atstovavimas Seime iš esmės nepakito
(žr. lentelę).
Neturėdama Seime absoliučios
daugumos, LVLS ir LSDP koalicija užsitikrino tautinių mažumų atstovų
paramą ir tai leido jai sudaryti Vyriausybę: Kazys Grinius buvo išrinktas
Respublikos Prezidentu, o kitas LVLS lyderis Mykolas Sleževičius iš abiejų
koalicijos partnerių atstovų sudarė Ministrų kabinetą.
Vienu pirmųjų savo aktų
(1926 06 17) naujasis Seimas panaikino karo padėtį, šalyje galiojusią dar
nuo 1919 m. pradžios, kuri gerokai varžė Konstitucijos suteiktas
demokratines piliečių laisves. Nebeliko karo komendantų valdžios civiliams
gyventojams, karo teismų ir karo cenzūros spaudai; buvo liberalizuoti
spaudos ir susirinkimų įstatymai, panaikinta mirties bausmė. Nepaisant
įnirtingo į opoziciją perėjusių krikščionių demokratų (nuo 1926 m. rudens
prie jų prisijungė LTS) priešinimosi, Seimas amnestavo politinius
kalinius, kurių dauguma buvo nuteisti už komunistinę veiklą. Svarbiausias
III Seimo aktas užsienio politikos srityje – Lietuvos–SSRS nepuolimo
sutarties, sutvirtinusios tarptautines Lietuvos pozicijas Vilniaus
atžvilgiu, ratifikavimas 1926 m. rudenį.
Per trumpą laiką Vyriausybė parengė civilinės metrikacijos įstatymo
projektą ir rengėsi nuo 1927 m. nemokėti algų dvasininkams. Taupant
valstybės lėšas, buvo sumažintos algos valdininkams (pvz., Prezidentui –
nuo 6 iki 4 tūkst. Lt per mėnesį), svarstoma galimybė keliais šimtais
sumažinti pernelyg išpūstą karininkų korpusą.
Apskritai kairiųjų valdymo pusmetis buvo vienintelis visiškos demokratijos
laikotarpis per visą I Lietuvos Respublikos gyvenimo dvidešimtmetį.
Žinomas lenkų istorikas Piotras Losovskis valstiečių liaudininkų ir
socialdemokratų valdytą 1926 m. Lietuvą apibūdina kaip demokratiškiausią
šio Europos regiono šalį.
Tačiau gilesnių tradicijų
neturėjusi, jauna Lietuvos demokratija buvo labai trapi. Jau nuo 1923 m.
virš jos Slaptosios karininkų sąjungos, troškusios „tvirtos rankos“,
itališkojo tipo valdžios, pavidalu kybojo „damoklo kardas“. Konservatyvaus
mąstymo valstiečių tautai atrodė, jog kairiųjų valdžia veda šalį į
anarchiją, tuo labiau kad LKDP ir su ja persipynusi dvasininkija,
pasinaudojusios ekonominiais sunkumais (1926 m. 10 proc. sumažėjo
valstybės iždo įplaukos) bei Vyriausybės klaidomis (Lietuvos bažnytinės
provincijos nepripažinimas, tautinius ir religinius žmonių jausmus
užgaunančios kai kurios švietimo ministro socialdemokrato Vinco Čepinskio
kalbos), vykdė įnirtingą antivyriausybinę propagandą ir beveik atvirai
ragino žmones neklausyti „bedievių“ valdžios. Tokiomis aplinkybėmis
1926 m. rudenį Lietuvoje subrendo valstybinis perversmas, kurį gruodžio
17-osios naktį įvykdė grupė Kauno įgulos karininkų, už kurių nugarų
stovėjo krikščionių demokratų ir tautininkų partijos.
Jau pirmąją perversmo dieną
generolas Povilas Plechavičius, sąmokslininkų paskirtas diktatoriumi,
kariuomenės vardu pasiūlė A. Smetonai „pasiaukoti Tėvynės labui“ ir tapti
Tautos Vadu. Pastarasis „sutiko priimti uždedamą man šią svarbią naštą ir
pasiėmęs Valstybės Vado pareigas, eiti jas tol, kol pati tauta, teisėtu
keliu pašaukta, išves kraštą iš susidariusios padėties“.
Tačiau teisininkas ir įžvalgus politikas A. Smetona siekė legitimizuoti
naująją valdžią. Tuo tarpu kairiųjų viršūnė buvo visiškai pasimetusi.
Spaudžiama ir šantažuojama perversmininkų, siekdama išvengti lietuvių
kraujo praliejimo ir galimo lenkų armijos žygio į Kauną,
ji padėjo sudaryti perversmui teisėtumo regimybę. Prezidentas K. Grinius
priėmė M. Sleževičiaus Kabineto atsistatydinimą, naująją Vyriausybę pavedė
sudaryti A. Smetonos bendražygiui A. Voldemarui, o po to ir pats
atsistatydino. Gruodžio 19 d. Seimas, daugiausia krikščionių demokratų
balsais (liaudininkai ir socialdemokratai posėdyje nedalyvavo), išrinko
A. Smetoną Lietuvos Respublikos Prezidentu. Naujasis valstybės vadovas
prisiekė saugoti Konstituciją ir įstatymus, tačiau Seimo, svarbiausios
demokratinės santvarkos institucijos, likimas jau buvo nuspręstas; kitaip
nebuvo prasmės daryti perversmą. Vienas tautininkų ideologų Valentinas
Gustainis gruodžio 30 d. viešai pareiškė, kad reikia paleisti Seimą, nes
jo opozicija trukdysianti iš tautininkų ir krikščionių demokratų sudarytai
Vyriausybei tvarkyti krašto reikalus.
Pretekstas paleisti Seimą buvo 1927 m. balandžio 12 d. valstiečių
liaudininkų, socialdemokratų bei tautinių mažumų atstovų balsais
pareikštas nepasitikėjimas A. Voldemaro Kabinetui, kad be Seimo sutikimo
buvo suimtas antivyriausybinį perversmą rengęs liaudininkų frakcijos narys
Juozas Pajaujis. Tą pačią dieną Prezidentas, remdamasis Konstitucijos
52 str., paleido Seimą, tačiau jis neįvykdė tos pačios Konstitucijos
reikalavimo, kad per 60 dienų būtų išrinktas naujas Seimas. Neskelbdamas
rinkimų į Seimą, A. Smetona ir formaliai sulaužė Konstituciją. M. Romeris
1927 m. balandžio 12-ąją laiko antruoju perversmu, pirmojo, 1926 m.
gruodžio 17 d., perversmo tąsa.
Šiaip ar taip, svarbiausioji data, griaunant Lietuvoje parlamentinę
santvarką, buvo gruodžio 17-oji. Be jos nebūtų ir balandžio 12-osios.
4. 1936 m. Seimas
1926 m. gruodžio 17-oji – svarbiausioji riba I
Lietuvos Respublikos vidaus gyvenime, užbaigusi demokratinės raidos ir
pradėjusi autoritarinio režimo laikotarpį. Trylika su puse metų trukęs
A. Smetonos valdymas – nuosaiki („aksominė“) diktatūra, kurios atramos
buvo karininkija, politinė policija, tautininkų partija su jos įtakoje
buvusiomis visuomeninėmis organizacijomis (šauliai, jaunalietuviai,
skautai, J. Basanavičiaus mokytojų sąjunga bei kt.), biurokratinis
valdžios aparatas.
Svarbiausieji režimo įforminimo etapai – karo padėties, o tuo pačiu ir
karo komendantų valdžios, jau pirmąją perversmo dieną grąžinimas, Seimo
paleidimas, 1928 m. Konstitucijos paskelbimas, savivaldybių pertvarkymas,
opozicinių partijų (nuo 1927 m. pavasario prie jų prisijungė ir tautininkų
apgauta, iš valdžios išstumta LKDP) suvaržymas, o po to ir uždraudimas,
cenzūros sugriežtinimas ir, galiausiai, kaip režimo apvainikavimas –
1938 m. Konstitucija.
Demokratinė 1922 m.
Konstitucija buvo pasmerkta jau pirmosiomis savaitėmis po perversmo. Ją
„politiškai prietaringi žmonės nori laikyti neliečiamu stabu“, tačiau
gruodžio 17-osios „karžygiams (…) dabartinės konstitucijos tabu nėra
privalomas“, – 1927 m. pradžioje pareiškė minėtasis V. Gustainis.
Pagal 1922 m. Konstituciją keisti Pagrindinį valstybės įstatymą buvo
galima tik Seime, gavus 3/5 jo narių pritarimą (103 str.). A. Smetona ir
A. Voldemaras iš pradžių galvojo tai daryti gyventojų referendumu, tačiau,
susipykę su krikščionimis demokratais, šios minties atsisakė ir naujoji
Konstitucija 1928 m. gegužės 15 d. buvo paskelbta Respublikos Prezidento
dekretu.
1928 m. Konstitucija labai
išplėtė Prezidento galias, tačiau paliko, kaip įstatymų leidimo
instituciją, visuotiniu, lygiu, tiesioginiu ir slaptu balsavimu proporcine
sistema renkamą Seimą (25 ir 29 str.). Tačiau dauguma su Seimo rinkimais
bei jo veikla susijusių klausimų (tautos atstovų skaičiaus, rinkimų būdo
ir tvarkos, išleistų įstatymų skelbimo tvarkos nustatymas) buvo palikta
atskiram įstatymui, tai yra Prezidento kompetencijai (24, 25, 29 str.).
Autoritarinio režimo
„piramidę“ buvo pradėta statyti nuo vietos valdžios įstaigų pertvarkymo,
kone suvalstybinimo. Naujaisiais 1929 ir 1931 m. savivaldybių įstatymais
įvedus turto cenzą (rinkimų teisė buvo palikta tik nekilnojamojo turto
savininkams ir valstybės bei savivaldybių tarnautojams), valsčių,
apskričių ir miestų tarybas galėjo rinkti tik maždaug 30 proc. suaugusių
(nuo 24 metų) šalies gyventojų. Vidaus reikalų ministerijos (VRM) skiriami
apskričių viršininkai tvirtino kaimų seniūnus ir valsčių viršaičius,
galėjo „už netinkamą pareigų ėjimą“ juos atleisti, užprotestuoti (o VRM –
panaikinti) bet kurį valsčių, apskričių, miestų tarybų nutarimą. Vidaus
reikalų ministras galėjo bet kada paleisti valsčių, o Ministrų kabinetas –
apskričių tarybas. Manipuliuojant rinkimais, apie 80 proc. vietinių tarybų
narių buvo „tautininkų ir nepartinių (klusniai vykdančių valdžios
nurodymus) bloko“ nariai.
Visiškai patikimoms valsčių, apskričių ir miestų taryboms buvo patikėtos
itin svarbios valstybinio gyvenimo funkcijos: rinkti ypatinguosius tautos
atstovus (Prezidento rinkikus) ir kelti kandidatus į Seimą.
Iki perversmo būdamas
opozicijoje, A. Smetona ne kartą kalbėjo ir rašė apie „visos tautos“, o ne
Seimo renkamą Valstybės vadovą. Apie viso krašto renkamą Prezidentą
A. Smetona kalbėjo ir 1927 m. paleisdamas Seimą,
tačiau, užuot surengus demokratiškus rinkimus, buvo suvaidinta komedija.
Pagal 1928 m. Konstituciją „Respublikos Prezidentas renkamas ypatingų
tautos atstovų 7-iems metams. Rinkimų būdą ir tvarką nustato įstatymas“
(43 str.). 1931 m. lapkričio 25 d. A. Smetona paskelbė šalies Prezidento
rinkimų įstatymą:
valsčių, apskričių ir miestų tarybos renka ypatinguosius tautos atstovus
(vieną nuo 20 tūkst. gyventojų), o šie – Prezidentą; kandidatą gali
iškelti ne mažesnė kaip 20 atstovų grupė (paskutinis saugiklis). Rinkimai
buvo vykdomi žaibiškai, kad mažiau galėtų triukšmauti opozicija. Gruodžio
11 d. susirinkę Kaune 116 ypatingųjų tautos atstovų (107 bloko nariai, 2
krikščionys demokratai, 5 Klaipėdos krašto vokiečiai, 1 žydas ir 1 rusas)
vienbalsiai išrinko Respublikos Prezidentu vienintelį kandidatą
A. Smetoną. Prezidento „rinkimai“ buvo pakartoti po 7-erių metų (1938 m.
lapkričio 14 d.).
1928 m. Konstitucijos
28 str. skelbė, kad „išėjus laikui, kuriam Seimas buvo rinktas arba jį
paleidus, naujojo Seimo rinkimai turi įvykti ne vėliau kaip per šešis
mėnesius“, tačiau „šis pusės metų laikotarpis netaikomas pirmajam Seimui
rinkti“. Ir tai leido A. Smetonai atidėti parlamento rinkimus neapibrėžtai
ateičiai, tačiau apskritai Lietuvos Prezidentas neatmetė Seimo sušaukimo
galimybės. 1931 m. vasarą jis žadėjo: „Seimas atgis, Seimas bus Lietuvoje,
kada jam bus paruošta dirva“.
Seimo rinkimus pagreitino 1935 m. ūkininkų streikas, kurio vienas
reikalavimų buvo sušaukti tautos atstovybę.
1935 m. gruodį LTS suvažiavime Prezidentas užsiminė, jog „sušaukti tautos
atstovybę nori ir vyriausybė, nes ji mažiau būtų atsakinga už krašto
likimą“.
1936 m. „dirva“ tautos atstovybei, matyt, jau buvo paruošta: savivaldybės
subiurokratintos, opozicinės partijos paleistos (1936 m. vasarį, tai yra
Seimo rinkimų išvakarėse), spauda „pažabota“.
Gegužės 9 d. Prezidentas paskelbė Seimo rinkimų įstatymą,
pagal kurį išimtinę kandidatų į tautos atstovybę kėlimo teisę turėjo
apskričių ir miestų tarybos (30 str.). Tuo buvo paneigta 1928 m.
Konstitucija, skelbusi visuotinius, lygius ir tiesioginius rinkimus.
Tautos atstovai buvo renkami 8 apygardose (Kauno, Alytaus, Marijampolės,
Ukmergės, Panevėžio, Šiaulių, Telšių ir Klaipėdos), po vieną nuo 50 tūkst.
gyventojų (4 str.). Kiekvienos apskrities taryba siūlė tiek kandidatų,
kiek galėjo būti išrinkta apygardoje Seimo narių (29–31 str.). Kadangi
rinkiminę apygardą sudarė 3 apskritys, tai iš viso buvo iškelti 144
kandidatai,
kurių tik 49 tapo Seimo nariais. Todėl balsuotojai turėjo pasirinkimo
regimybę, bet ne galimybę, nes visi kandidatai buvo tautininkai.
1936 m. Seimo rinkimų
įstatymas prailgino amžiaus cenzą: rinkėjų – nuo 24, o tautos atstovų –
nuo 30 metų (1 ir 2 str.). Apygardų rinkimų komisijos privalėjo ne vėliau
kaip 5 dienos prieš balsavimą paskelbti iškeltų kandidatų sąrašus
(54 str.). Jie buvo paskelbti birželio 3 d. „Vyriausybės žiniose“, o
rinkimai vyko birželio 9–10 d. Tokiais „glaustais“ terminais valdžia
siekė, kad mažiau triukšmautų opozicija. Rinkimams vadovavo vienintelė
likusi legali prezidentinė tautininkų partija. Į rinkiminę propagandą LTS
įtraukė tarnautojus, ypač kaimų seniūnus, mokytojus. „Balsuoti yra
kiekvieno rinkiko pareiga“, – skelbė 59 Įstatymo straipsnis. Gyventojams
buvo diegiama mintis, jog rinkimuose nedalyvausią tiktai tautos priešai.
Opozicija reikalavo sušaukti
tautos atstovybę dar nuo 1927 m., tačiau 1936 m. rinkimus, kaip
nedemokratiškus, boikotavo. Buvusiųjų Prezidentų A. Stulginskio ir
K. Griniaus memorandume A. Smetonai buvo sakoma, jog birželio 9–10 d.
išrinktas Seimas neišreiškiąs gyventojų valios ir neturėsiąs autoriteto.
Todėl reikia panaikinti karo padėtį, paleisti politinius kalinius, atkurti
spaudos laisvę ir skelbti naujus rinkimus, kuriuose galėtų pasireikšti
platieji gyventojų sluoksniai.
Protestuodami prieš nedemokratiškus Seimo rinkimus, juos boikotuodami ir
nenorėdami savo spaudoje skelbti privalomųjų valdžios parengtų straipsnių,
raginančių gyventojus dalyvauti rinkimuose, krikščionys demokratai bei
valstiečiai liaudininkai nuo birželio pradžios sustabdė savo laikraščių
(„Ryto“, „Mūsų laikraščio“, „Lietuvos žinių“, „Jaunimo“) leidimą.
Oficialiais (Eltos)
duomenimis, rinkimuose dalyvavo 68,3 proc. rinkėjų.
Matyt, valdžiai birželio 9–10 d. sukviesti rinkėjus prie balsadėžių padėjo
ir pasų antspaudavimas.
Dalis rinkėjų į vokus, vietoj biuletenių, dėjo laikraščių iškarpas. Kaune
buvo paleistas gandas, jog pirmąją vietą gavęs populiarus „Lietuvos aido“
„herojus“ pensininkas Melchioras Putelė. Iš 49 Seimo deputatų 43 buvo LTS
nariai, kiti – „neregistruoti tautininkai“.
Tarp išrinktųjų buvo ir vidaus reikalų ministras Julius Čaplikas, tik
prieš kelis mėnesius Šakių ūkininkams sakęs, kad kol jis ministras – Seimo
rinkimų nebūsią.
Seimo galios ir svarbiausios
jo darbo nuostatos buvo įtvirtintos 1938 m. Konstitucijoje.
Seimo darbo laiką ji apribojo 5½ mėnesio (pavasario sesija nuo vasario 15
iki balandžio 15 d., rudens – nuo rugsėjo 15 iki gruodžio 31 d.).
Prezidentas galėjo sušaukti nepaprastąją sesiją, nustatydamas jos darbų
tvarką, o Seimas tokią iniciatyvą turėjo tik reikalaujant 3/5 jo narių. Ir
paprastąją, ir nepaprastąją sesiją Prezidentas galėjo bet kuriuo metu
nutraukti (88 str.), kaip ir paleisti Seimą, net nenurodydamas jo
paleidimo priežasčių (81 str.). Seimo galimybės kontroliuoti Prezidentui
atsakingą Ministrų Tarybą buvo menkos (120–122 str.).
1938 m. Konstitucija mažai
ką paliko iš Seimo nario neliečiamybės. 94-asis straipsnis varžė tautos
atstovų suėmimą tik sesijos metu, o tarp sesijų jie jokio imuniteto
neturėjo.
1938 m. Konstitucijoje
įstatymų leidyba išimta iš Seimo skyriaus ir sudėta į atskirą skyrių,
pavadintą „Įstatymai“. Ir tai visiškai dėsninga, nes Konstitucija iš esmės
nesuteikė Seimui įstatymų leidybos teisės. Jos 107 straipsnyje sakoma, kad
Seimas svarsto ir priima įstatymų projektus, kuriuos siūlo Ministrų Taryba
arba ne mažiau kaip ketvirtadalis Seimo narių. Seimo priimtas įstatymo
projektas virsdavo įstatymu tik jį patvirtinus Prezidentui (108 str.). Tuo
tarpu tarp Seimo sesijų Prezidento leidžiamiems įstatymams nebuvo
reikalingas Seimo patvirtinimas (110 str.).
1931 m. A. Smetona kalbėjo,
jog būsimasis Seimas „turės būti taip šaukiamas, kad jis nesibartų, kad
darbą dirbtų, kad jis drauge su vyriausybe įstatymus leistų“.
91 proc. IV Seimo priimtų įstatymų buvo parengusios vyriausybinės įstaigos
(daugiausia – 1928 m. įsteigta Valstybės Taryba, kurios narius skyrė
Prezidentas), o tik 9 proc. – Seimo nariai, tačiau ir tie patys buvo iš
anksto „suderinti“ su Vyriausybe.
Nebuvo tautininkiškajame Seime ir „barnių“, nes jame posėdžiavo
vienminčiai, antra vertus, nebuvo ir laiko. 1936–1937 m. įvyko 63 Seimo
posėdžiai, trukę 111 val., tai yra mažiau kaip po 2 valandas kiekvienas.
Prezidentinės komisijos parengtą 1938 m. Konstituciją Seimas patvirtino be
debatų ir vienu balsu. Egzistencinius 4-ojo dešimtmečio pabaigos Lietuvos
valstybei klausimus – 1938 m. kovo 17 d. Lenkijos ultimatumą, 1939 m. kovo
20 d. Vokietijos reikalavimą perduoti jai Klaipėdos kraštą, tų pačių metų
rudens Savitarpio pagalbos su SSRS sutartį, numačiusią Raudonosios armijos
įgulų įkurdinimą Lietuvoje, pagaliau 1940 m. birželio 15-osios Sovietų
ultimatumą – svarstė ne Seimas, o siauras A. Smetonos aplinkos žmonių
ratas.
Lietuvos valstybės atkūrimas
XX a. pradžioje vyko kartu su parlamentinės santvarkos joje įsigalėjimu.
Panaikinus demokratiją, nebelikus autentiško Seimo, buvo pristabdyta, ar
net visai nutraukta pilietinė visuomenės branda, sustiprėjo pavojus tautos
valstybingumui. Vienas 1926 m. perversmo vadų skelbtų tikslų –
konsoliduoti tautą, kurios vienybę esą ardžiusios politinės partijos.
Tačiau 4-ajame dešimtmetyje visuomenė buvo susipriešinusi kaip niekada, ir
kai atėjo 1940-ieji metai, ne vienas, pasak istoriko Vinco Trumpos,
galvojo: kažin, kas baisiau – svetima okupacija, ar sava, iki kaulų
smegenų įkyrėjusi, diktatūra. 1919 m. pradžioje M. Sleževičiaus
Vyriausybė, turėjusi savo dispozicijoje kelis šimtus kareivių, pareiškė
protestą Sovietų Rusijai dėl jos Raudonosios armijos įsiveržimo. 1923 m.
sausį, kai dešiniosios ir kairiosios politinės jėgos niekaip negalėjo
rasti Seime ir už jo sienų bendros kalbos („barėsi“ ir net riejosi, anot
A. Smetonos), Lietuva atsiėmė Klaipėdos kraštą. O štai 1940 m. birželį
Lietuvos vadovai ne tik kad besąlygiškai kapituliavo, bet ir talkino
Maskvai sudarant sovietinei okupacijai teisėtumo regimybę.
Matyt, teisus poetas ir mąstytojas Jonas Aistis, jog demokratija tuomet
būtų pasirinkusi suomių kelią.
Išvados
1. XIX a. pabaigoje – XX a. pradžioje lietuvių
veikėjai ir pradėjusios kurtis politinės partijos beveik vienu metu su
Lietuvos valstybės atkūrimo siekiu iškėlė ir parlamentinės santvarkos joje
idėją.
2. Lietuviškojo
parlamentarizmo ištakos siekia 1905 m. gruodžio 4–5 d. Vilniuje įvykusį
Lietuvių suvažiavimą, įėjusį į istoriją Didžiojo Vilniaus Seimo vardu.
3. 1920 m. balandžio
14–15 d. visuotinu, tiesioginiu, lygiu ir slaptu balsavimu pagal
proporcinę sistemą išrinktas Steigiamasis Seimas – pirmoji demokratinė
atstovaujančioji institucija naujųjų laikų Lietuvos istorijoje.
Pakartotinai deklaruodamas šalies nepriklausomybę, priėmęs valstybės
Konstituciją, žemės reformos, nacionalinės valiutos įvedimo, universiteto
steigimo bei kitus įstatymus, Steigiamasis Seimas paklojo politinius,
ekonominius ir kultūrinius Lietuvos Respublikos pamatus.
4. Parlamentinį šalies
valdymą pratęsė I, II ir III Seimai (1922 m. spalis – 1927 m. balandis).
Tačiau 1926 m. gruodžio 17-osios valstybinis perversmas, kurio tąsa buvo
Seimo paleidimas 1927 m. balandžio 12 d., užbaigė demokratinio ir pradėjo
diktatoriaus galios turėjusio Prezidento A. Smetonos autoritarinio valdymo
laikotarpį (1927–1940 m.).
5. 1936 m. nedemokratiškai
išrinktas ir menkas galias turėjęs Seimas tebuvo tautos atstovybės
fikcija.
PARTINĖ SEIMO SUDĖTIS
1920–1927 m.
Partija |
Steig. Seimas |
I Seimas |
II Seimas |
III Seimas |
|
Skaičius |
% |
Skaičius |
% |
skaičius |
% |
skaičius |
% |
LKDP
Surinko balsų, tūkst. |
317,3 |
46,5 |
337,9 |
41,6 |
394,5 |
43,8 |
321,2 |
31,5 |
Gavo vietų |
59 |
52,7 |
38 |
48,7 |
40 |
51,3 |
30 |
35,3 |
LVLS
Surinko balsų, tūkst. |
155,6 |
22,8 |
145,2 |
17,9 |
161,2 |
17,9 |
225,8 |
22,3 |
Gavo vietų |
29 |
25,9 |
19 |
24,4 |
16 |
20,5 |
22 |
25,9 |
LSDP
Surinko balsų, tūkst.
gavo vietų |
87,1 |
12,8 |
84,6 |
10,4 |
101,8 |
11,3 |
173,3 |
17,0 |
14 |
12,5 |
11 |
14,1 |
8 |
10,3 |
15 |
17,7 |
LTS
Surinko balsų, tūkst.
gavo vietų |
11,9 |
1,7 |
23,6 |
2,9 |
18,6 |
2,0 |
43,8 |
4,3 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
3 |
3,5 |
LKP
Surinko balsų, tūkst.
gavo vietų |
- |
- |
52,0 |
6,4 |
34,4 |
3,8 |
22,5 |
2,2 |
- |
- |
5 |
6,4 |
- |
- |
- |
- |
Kitos
Surinko balsų, tūkst.
gavo vietų |
110,4 |
16,2 |
168,4 |
20,7 |
190,8 |
21,2 |
230,7 |
22,7 |
10 |
8,9 |
5 |
6,4 |
14 |
17,9 |
15 |
17,6 |
Iš viso
Balsų tūkst.
Vietų |
682,3 |
100,0 |
811,7 |
100,0 |
901,3 |
100,0 |
1017,3 |
100,0 |
112 |
100,0 |
78 |
100,0 |
78 |
100,0 |
85 |
100,0
|
Kartu su Lietuvos ūkininkų sąjunga
ir Lietuvos darbo federacija.
Iki 1922 m. rudens Lietuvos
socialistų liaudininkų demokratų partija kartu su Lietuvos valstiečių
sąjunga.
Iki 1924 m. Tautos pažangos
partija kartu su Ekonomine bei politine Lietuvos žemdirbių sąjunga.
Darbininkų kuopos, Darbininkų ir
vargingųjų valstiečių, Darbininkų ir kaimo biednuomenės vardais iškelti
komunistų partijos kandidatų sąrašai.
Daugiausia tautinių mažumų – žydų,
lenkų, vokiečių, rusų partijos bei organizacijos.
Lentelė sudaryta remiantis:
Lietuvos statistikos metraštis. 1924–1926, t. 1, p. 5, 72–73.
Motieka, E. Didysis Vilniaus Seimas.
Lietuvių atgimimo istorijos studijos. 1996, t. 11.
Čepėnas, P. Naujųjų laikų Lietuvos
istorija. Vilnius, 1992, t. 1, p. 339–349, 397–432.
Laukaitytė, R. Lietuviai Valstybės
dūmoje. Lietuvos istorijos metraštis 1992. Vilnius, 1993, p. 31–44.
Staliūnas, D. Rinkimai į I Rusijos
dūmą. Ten pat, p. 45–66.
Miknys, R. Lietuvos demokratų
partija 1902–1915 metais. LDP ir Rusijos valstybės Dūma. Vilnius, 1995,
p. 154–160.
Gaigalaitė, A. Lietuvos atstovai
pirmojoje Rusijos valstybės dūmoje: istorija. 2004, t. 59–60, p. 44–56.
Daugirdaitė-Sruogienė, V. Lietuvos
Steigiamasis Seimas. New York, 1975, p. 261.
Noreikienė, S. Buržuazinės partijos
seimų rinkimuose buržuazinio parlamentinio režimo Lietuvoje metais
(1920–1926). Lietuvos TSR Mokslų akademijos darbai, A serija (toliau –
MADA). 1978, t. 1(62), p. 89–101; 1978, t. 4 (65), p. 75–86; 1979, t. 1
(66), p. 79–91; 1980, t. 3 (72), p. 63–80.
Maksimaitis, M. Seimai tarpukario
Lietuvoje. Lietuvos Seimas. Vilnius, 1996, p. 113–130.
Truska, L. Antanas Smetona ir jo
laikai. Vilnius, 1996, p. 247–252.
Didžiausias iš jų: Švoba, J.
Seiminė ir prezidentinė Lietuva. Čikaga, 1985 (II laida – Vilnius, 1990),
p. 83–194.
Cituojama pagal 12 išnašoje
nurodytą šaltinį.
Sapalius, J. [J. Basanavičius]
Priedėlis prie „lietuviško klausimo“. Apšvieta. 1892, Nr. 1, p. 26.
Pradedant naujus metus. Varpas.
1896, Nr. 1, p. 1; Apie Lietuvos nepriklausomybės idėjos ištakas žr.:
Čepėnas, P. Naujųjų laikų Lietuvos istorija. Vilnius, 1992, t. 1,
p. 283–284; Trumpa, V. Lietuvos nepriklausomybės idėja. Pergalė. 1990,
Nr. 5.
Programas lietuviškos
socialdemokratiškos partijos. Tilžė, 1896.
Grinius, K. Demokratinių idėjų
vystymasis Lietuvoje. Varpininkų kelias. Kaunas, 1939, p. 30; Čepėnas, P.
Min. veik., p. 292–294.
Lietuvių krikščionių demokratų
susivienijimo programos projektas. Draugija. 1907, Nr. 1, p. 72–73.
Vilniaus žinios. 1905, lapkričio 24
(gruodžio 7). Nr. 276; Motieka E. Min. veik., p. 294–295.
Blinda [P. Višinskis]. Kilk ir
kelk! Varpas. 1902, Nr. 5,6.
1905 m. sausį LSDP išleistame
atsišaukime sakoma: „Lietuva bus atskira valstija, o reikalingą politišką
tvarką padarys Vilniaus Seimas, susidedąs iš visų Lietuvos žmonių atstovų,
išrinktų visuotiniu, lygiu, slaptu ir betarpišku-tiesioginiu balsavimu“
(Kairys, S. Tau Lietuva. Boston, 1964, p. 39).
Suvažiavimo atžvilgiu rezervuotai
laikėsi LSDP, maniusi, jog tik jėga galima ką nors iš carizmo išplėšti. Ji
neturėjo savo atstovo Organizaciniame komitete, tačiau aktyviai dalyvavo
Vilniaus Seimo darbe.
Vilniaus žinios. 1905, spalio 29
(lapkričio 11 d.), p. 1.
Apie atstovų į Vilniaus suvažiavimą
rinkimą žr.: Tyla, A. 1905 metų revoliucija Lietuvos kaime. Vilnius, 1968,
p. 75–78; Motieka, E. Min. veik., p. 107–116.
„Balanos gadynės“ autorius
Mikalojus Katkus prisimena, jog kaimynai, Krakių valsčiaus ūkininkai
sumetė kelionės išlaidoms keliolika rublių ir pasiuntė jį į Vilniaus Seimą
(Katkus, M. Raštai. Vilnius, 1965, p. 374).
Tyla, A. Min. veik., p. 78.
Gabrys, P.J. Didysis Vilniaus
Seimas ir jo reikšmė Lietuvai. Naujoji Romuva. 1937, Nr. 3, p. 56.
Organizacinis komitetas buvo užsakęs tik 300 suvažiavimo dalyvio ženkliukų
(sidabrinė vytis su žaliai raudonu kaspinėliu).
Tyla, A. Min. veik., p. 76–77.
Jos saugojimo vietos paslaptį
nusinešė su savimi į kapus 1915 m. miręs kun. Juozas Ambraziejus, kuriam
buvo patikėta saugoti suvažiavimo dokumentus (Čepėnas, P. Min. veik., p.
349).
Lietuvių suvažiavimas Vilniuje.
Vilniaus žinios. 1905, Nr. 274–276. Išsamiau apie Vilniaus Seimą žr.:
Motieka, E. Min. veik.
Gabrys, P.J. Min. str., p. 57.
Pirmojo lietuvių tautos atstovų
suvažiavimo nutarimai. Vilniaus žinios. 1905, Nr. 276, p. 1.
Žemės klausimu kalbėjo apie 30
atstovų. „Visų kalbų prasmė buvo nepasitenkinimas dabartine tvarka,
dabartiniu žemės valdymu. Oratoriai ūkininkai palietė savo kalbose (…)
servitutus, ganyklas, majoratus, miškus, vandenis, seniau buvusias
vienuolynų ir bažnyčių žemes. Vis girdėjosi: mažai žemės, pramisti
negalima (…) Taip pat protestavo visi prieš mokesčius, reikalaudami jų
panaikinimo“ (Lietuvių suvažiavimas Vilniuje. Vilniaus žinios. 1905,
Nr. 275, p. 1).
Gabrys, P.J. Min. str., p. 58.
Katkus, M. Raštai, p. 376.
Apie Dūmos rinkimų mechanizmą žr.:
Čepėnas, P. Min. veik., p. 297–430; Laukaitytė, R. Min. str.; Staliūnas,
D. Min. str.
Du atstovai – A. Bulota ir
P. Keinys – buvo išrinkti po 2 kartus.
Čepėnas, P. Min. veik., p. 430.
Laukaitytė, R. Min. str.
Išsamiau apie tai žr.: Čepėnas, P.
Min. veik., p. 397–432; Laukaitytė, R. Min. str.
Bekampis, J. [Šaulys, J.]. Lietuvių
suvažiavimas. Lietuvos aidas. 1917, rugsėjo 18.
Išsamiau apie tai žr.: Klimas, P.
Lietuvos valstybės kūrimas 1915–1918 metais Vilniuje. Pirmasis
nepriklausomos Lietuvos dešimtmetis. Kaunas, 1990; Eidintas, A. Antanas
Smetona. Vilnius, 1990, p. 35–46; Gaigalaitė, A. Vasario 16 d. Aktas ir jo
atsiradimo aplinkybės. Lietuvos istorijos metraštis. 1988 metai. Vilnius,
1989.
Klimas, P. Min. str., p. 7.
Lietuvos TSR istorijos šaltiniai.
T. 3, p. 97–98; Rėmeris, M. Lietuvos konstitucinės teisės paskaitos.
Vilnius, 1990, p. 58–60.
Lietuvos Valstybės tarybos
protokolai 1917–1918. Spaudai parengė A. Eidintas ir R. Lopata. Vilnius,
1991, p. 368–370. Išsamiau apie Tarybos bandymą įvesti Lietuvoje
monarchiją žr.: Klimas, P. Min. str.; Lopata, R. Lietuvos valstybingumo
raida 1914–1918 metais. Vilnius, 1996, p. 153–175.
Daugirdaitė-Sruogienė, V. Min.
veik., p. 24–25.
Laikinosios vyriausybės žinios
(toliau – LVŽ). 1919, Nr. 8, eil. 97.
Lietuvos Steigiamojo Seimo rinkimų
įstatymas. LVŽ. 1919, Nr. 16.
LVŽ. 1919, Nr. 18. Lietuvos
Valstybės tarybos protokolai 1917–1918. Spaudai parengė A. Eidintas ir
R. Lopata. Vilnius, 1991, p. 368–370. Išsamiau apie Tarybos bandymą įvesti
Lietuvoje monarchiją žr.: Klimas, P. Min. str.; Lopata, R. Lietuvos
valstybingumo raida 1914–1918 metais. Vilnius, 1996, p. 153–175.
Daugirdaitė-Sruogienė,
V. Min. veik., p. 24–25.
Laikinosios vyriausybės
žinios. 1919, Nr. 8, eil. 97.
Lietuvos Steigiamojo
Seimo rinkimų įstatymas.
LVŽ. 1920, Nr. 26, eil. 302. Tuo
metu didelę Lietuvos armijos dalį sudarė savanoriai, kurių daugelis
neturėjo 21 metų.
Rinkimų apygardų sąrašas. LVŽ.
1919, Nr. 16.
Tokį atstovų skaičių nustatė
Vyriausioji rinkimų komisija. LVŽ. 1920, Nr. 20, eil. 254.
Seimo rinkimai. Lietuvos
statistikos metraštis. 1924–1926 m., t. 1, p. 72–73.
Noreikienė, S. Buržuazinės partijos
seimų rinkimuose parlamentinio režimo Lietuvoje metais (1920–1926).
Steigiamojo Seimo rinkimai. MADA. 1978, t. 1(62).
Vaitiekūnas, V. Lietuvos
suverenumas Steigiamajame Seime. Aidai. 1970, Nr. 10, p. 461.
Lietuvos Steigiamojo Seimo
statutas. Vyriausybės žinios (toliau – VŽ). 1920, Nr. 71, eil. 635. Tų
pačių metų liepos 9 d. papildytas, Statutas buvo paskelbtas „Vyriausybės
žiniose“ tik 1921 rugsėjo 28. Nepaisant to, Seimas juo vadovavosi per visą
savo darbo laiką.
VŽ. 1920, Nr. 46, eil. 462.
VŽ. 1922, Nr. 100, eil. 799.
LKDP ir LVLS koalicija iširo
1922 m. sausį nesutarus dėl tikybos dėstymo mokyklose ir kitais esminiais
klausimais. Tuomet baigė darbą ir K. Griniaus Vyriausybė.
Steigiamojo Seimo darbai. 1-asis
posėdis. 1920, gegužės 15.
1922 m. Konstituciją analizavo:
Rėmeris, M. Min. veik., p. 122–140; Maksimaitis, M.; Vansevičius, S.
Lietuvos valstybės ir teisės istorija. Vilnius, 1997, p. 140–150; Mūsų
konstitucionalizmo raida: straipsnių rinkinys. Vilnius, 2003.
VŽ. 1922, Nr. 83, eil. 721.
Išsamiau apie 1922 m. žemės reformą
žr.: Elsbergas, S. Lietuvos žemės reforma. Kaunas, 1935; Balčiūnas, V.
Lietuvos kaimų žemės tvarkymas istorijos, ūkio ir statistikos šviesoje.
Kaunas, 1938; Truska, L. Buržuazyjna reforma agrarna 1922 r. na Litwie.
Roczniki dziejów spolecznych I gospodarczych. 1978, t. XXXIX; Vaskela, G.
Žemės reforma Lietuvoje 1919–1940 m. Vilnius, 1998.
VŽ. 1920, Nr. 103, eil. 806.
Išsamiau apie Steigiamojo Seimo
darbus žr.: Daugirdaitė-Sruogienė, V. Min. veik.; Čepėnas, P. Naujųjų
laikų Lietuvos istorija. T. 2, p. 673–701.
VŽ. 1920, Nr. 98, eil. 793.
VŽ. 1923, Nr. 126, eil. 960.
Rinkimų išvakarėse buvo paskelbtas
spaudoje ir skaitomas bažnyčiose iš sakyklų „Ganytojiškasis Lietuvos
vyskupų laiškas tikintiesiems“, kuriame pastarieji buvo kviečiami
nebalsuoti už kandidatus, „einančius prieš Dievą, nenorinčius dirbti Seime
valstybės darbo“, primenamos Dangaus bausmės, kurias gali užsitraukti
neklusnūs katalikai (Laisvė. 1923.04.19; Noreikienė, S. Buržuazinės
partijos (…) 3. II Seimo rinkimai. MADA. 1979, t. 1(66), p. 81–82).
Apie Seimo vietų skirstymo metodiką
žr.: Noreikienė, S. Buržuazinės partijos (…) 2. I Seimo rinkimai. MADA.
1978, t. 4 (65), p. 81.
Svarbiausiajai to meto Lietuvos
ekonomikos šakai – žemės ūkiui pakenkė 1924 ir 1926 m. nederlius. Dėl to
mažėjo eksportas. Padaugėjo bedarbių. Užstatai ir indėliai bankuose
sumažėjo nuo 34 mln. Lt iki 14,8 mln. – 1925 m. ir 26,4 mln. – 1926 m.
Neaugo ir net mažėjo iždo pajamos (Truska, L. Antanas Smetona ir jo
laikai. P. 157).
Daugumoje rinkiminių apygardų LTS
susitarė su LVLS dėl balsų likučių sujungimo ir vietų Seime dalybų
(Noreikienė, S. Buržuazinės partijos (…) 4. III Seimo rinkimai. MADA.
P. 73–74).
Derybas su SSRS dėl Nepuolimo
sutarties 1925 m. rudenį pradėjo LKDP vyriausybė, o užbaigė ir 1926 m.
rugsėjo 28 d. Maskvoje pasirašė M. Sleževičius. Lapkričio 5 d. Seimas visų
frakcijų, išskyrus LKDP, atstovų balsais pritarė sutarčiai (išsamiau apie
šią sutartį žr.: Kasparavičius, A. Mykolas Sleževičius. Lietuvos užsienio
reikalų ministrai. Vilnius, 1999).
Škirpa, K. Pakeliui su Mykolu
Sleževičiumi. Mykolas Sleževičius. Čikaga, 1954.
Lossowski, P. Kraje baltyckie na na
drodze od demokracji parlamentarnej do dyktatury (1918–1934). Wroclaw,
1972.
Apie Gruodžio 17-osios perversmą
žr.: 1927 m. birželio 22 d. LKDP vadovybės [M. Krupavičiaus] memorandumas
A. Smetonai. Lietuvos istorijos metraštis: 1994 metai. Vilnius, 1995;
Grinius, K. Apie 1926 m. gruodžio 17-tos dienos perversmą. Sudarė
A. Eidintas. Vilnius, 1993, p. 147–191; Škirpa, K. Min. veik.; Merkelis,
A. Antanas Smetona. Niujorkas, 1964; Dirvelė, E. Klasių kova Lietuvoje
1926 metais. Vilnius, 1961.
Smetona, A. Lietuvos karžygiai!
Rytas. 1926, gruodžio 18.
Vilkelis, G. Lietuvos ir Lenkijos
konfliktas Tautų Sąjungoje (mašinraštis). Lietuvos istorijos instituto
biblioteka. L. 141, 146.
Gustainis, V. Parlamentarizmas ir
partijos diktatūra. Lietuvis. 1926, Nr. 52, p. 4.
Rėmeris, M. Min. veik., p. 246.
Išsamiau apie autoritarinį
A. Smetonos valdymą žr.: Merkelis, A. Antanas Smetona. Jo visuomeninė,
kultūrinė ir politinė veikla. Niujorkas, 1964; Augustaitis, J. Antanas
Smetona ir jo veikla. Čikaga. 1966; Максимайтис,
M. Политический режим в буржуазной Литве в
1926–1940 г. Vilnius, 1974;
Eidintas, A. Antanas Smetona. Politinės biografijos bruožai. Vilnius,
1990; Truska, L. Antanas Smetona ir jo laikai. Vilnius, 1996; Lopata, R.
Autoritarinis režimas tarpukario Lietuvoje: aplinkybės, legitimumas,
koncepcija. Vilnius, 1998.
Gustainis, V. Pagalvokime.
Lietuvis. 1927, sausio 5.
Lietuvos Valstybės Konstitucija. VŽ.
1928, Nr. 275, eil. 1718.
Vietos savivaldybių įstatymas. VŽ.
1929, Nr. 307, eil. 2068; VŽ. 1931, Nr. 356, eil. 2419.
Išsamiau apie tai žr.: Maksimaitis,
M. Vietos savivaldybių biurokratizacija buržuazinėje Lietuvoje
1926–1940 m. Aukštųjų mokyklų mokslo darbai: teisė. 1972, t. 10; Truska,
L. Min. veik., p. 199–209.
Smetona, A. Sūnūs ir dukters
Lietuvos! Pasakyta parašyta. Kaunas, 1934, t. 1, p. 269–271.
VŽ. 1931, Nr. 369, eil. 2520.
Apie 1931 ir 1938 m. Respublikos
Prezidento rinkimus žr.: Truska, L. Min. veik., p. 209–215.
Smetona, A. Minijos šlaite pas
ūkininkus. Pasakyta parašyta. T. 1, p. 274.
Vyriausiojo ūkininkų gynimo
komiteto atsišaukime buvo sakoma: „Broliai ūkininkai, tik vienas kelias
mums beliko į geresnį rytojų, tai kuo greičiausiai atsikratyti tautininkų
diktatūros ir valdžios vairą atiduoti savo rinktam ir kontroliuojamam
Seimui. Seimo mes norime ir tol kovosime, kol tie mūsų tautos išgamos
nesušauks mūsų rinkto Seimo. Tik mūsų rinkti ir mūsų patikimi žmonės gali
šiandien išvesti mūsų brangiąją Lietuvą į geresnę ateitį. Lai gyvuoja
Seimas“ (Truska, L. Min. veik., p. 247).
Smetona, A. Autoritetinė valdžia,
jos talka ir opozicija. Pasakyta parašyta. T. 2, p. 46.
Žr.: Truska, L. Min. veik.,
p. 252–262.
VŽ. 1936, Nr. 533, eil. 3704
Apygardų apskričių kandidatų į
tautos atstovus sąrašai. VŽ. 1936, Nr. 537, eil. 3732.
Apie 1936 m. Seimo rinkimus žr.:
Truska, L. Min. veik., p. 247–252.
Ten pat, p. 249.
Lietuvos TSR istorijos šaltiniai.
T. 4, p. 622.
Apie tai žr.: Rudis, G. Pratarmė.
Lietuvos okupacija ir aneksija. Vilnius, 1993, p. 19; Jacovskis, E.
Uždangą nuplėšus… Vilnius, 1959, p. 153
Maksimaitis, M. Tautininkų sąjungos vieta buržuazinės
Lietuvos valstybiniame mechanizme 1926–1940 m. Teisė. 1973, t. 12, sąs. 1,
p. 34.
Lietuvos Konstitucija. VŽ. 1938,
Nr. 608, eil. 4271.
Smetona, A. Minijos šlaite pas
ūkininkus. Pasakyta parašyta. T. 1, p. 274.
Maksimaitis, M. Tautininkų
sąjungos vieta buržuazinės Lietuvos valstybiniame mechanizme 1926–1940 m.
Teisė. 1973, t. 12, sąs. 1, p. 34.
Apskaičiuota pagal 1936–1937 m.
Seimo posėdžių stenogramas.
Žr. apie tai: Truska, L. Min.
veik., p. 367–388.
Kartu su Lietuvos ūkininkų sąjunga
ir Lietuvos darbo federacija.
Iki 1922 m. rudens Lietuvos
socialistų liaudininkų demokratų partija kartu su Lietuvos valstiečių
sąjunga.
Iki 1924 m. Tautos pažangos
partija kartu su Ekonomine bei politine Lietuvos žemdirbių sąjunga.
Darbininkų kuopos, Darbininkų ir
vargingųjų valstiečių, Darbininkų ir kaimo biednuomenės vardais iškelti
komunistų partijos kandidatų sąrašai.
Daugiausia tautinių mažumų – žydų,
lenkų, vokiečių, rusų partijos bei organizacijos.
Į pradžią |