Dr. doc. Arvydas Anušauskas
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras, Vilniaus
pedagoginis universitetas
El. paštas:
arvydas@genocid.lt
Santrauka
Parlamentarų žodyno struktūroje yra
numatytas gana specifinis tomas, kuris skirtas 1940–1990 m. laikotarpiui.
Žinoma, kad su Lietuvos parlamentarizmo istorija ir tradicija šio
laikotarpio institucijos neturi nieko bendra. Jų veikla buvo grindžiama
Lietuvos visuomenei svetimomis, prievarta primestomis ir jėga palaikomomis
politinėmis vertybėmis, ideologiniais principais ir teisės normomis. Tai
prieštaravo okupuotos Lietuvos politinėms tradicijoms, vertybėms ir
principams. Lietuvos visuomenės akyse Sovietų Sąjungos valdžia ir jos
institucijų sistema buvo svetima, neteisėta, primesta ir diegiama svetimos
valstybės valia ir prievartos metodais.
Pirmiausia turime atsakyti į klausimus, kurie ne tik
parodytų Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos padėtį ir vaidmenį
skirtingais istoriniais laikotarpiais, bet ir atskleistų fundamentalius
sovietinio „parlamentarizmo“ egzistavimo principus.
Reikšminiai žodžiai:
parlamentarizmas, suverenitetas, Aukščiausioji Taryba.
Sovietinio fiktyvaus parlamentarizmo principai.
Sovietų Sąjungos teritorijoje buvo vientisa politinė sistema ir
totalitarinis politinis režimas, biurokratinis valdymo tipas ir unifikuota
šalies valdymo bei administravimo sistema.
Sovietų Sąjungai aneksavus Lietuvą, prasidėjo sovietinės politinės
sistemos formavimo procesas. Buvo kuriama valstybės institutų sistema,
kuri turėjo realizuoti komunistų partijos valdžią Lietuvoje, įgyvendinti
sovietinės valstybės uždavinius ir funkcijas. Sovietinės valstybės aparato
Lietuvoje struktūra imitavo atstovaujamą valdymo formą, valstybinės
valdžios padalijimo į įstatymų leidžiamąją, vykdomąją ir teismų sistemą ir
šių valdžios šakų sąveikos demokratinėse respublikose modelį.
Dėl užsienio politikos ir ideologinių sumetimų Sovietų
Sąjungos valdžia norėjo deklaruoti ir palaikyti LTSR valstybingumo, jos
valdžios legitimumo ir savarankiškumo regimybę. Tam buvo deklaruotas
Lietuvos TSR suverenitetas ir LTSR suteikti formalūs ir išoriniai
valstybės bei viešos valdžios atributai. Buvo palaikoma regimybė, kad LTSR
Aukščiausioji Taryba gali leisti įstatymus (atitinkančius TSRS (=SSRS)
įstatymus ir sankcionuotus sąjunginės valdžios), formuoti centrines ir
vietines vykdomosios valdžios ir teismų institucijas, kontroliuoti jų
veiklą.
Bet LTSR neturėjo esminio valstybės požymio –
suvereniteto. LTSR administracija neturėjo išimtinės teisės laisvai
spręsti krašto valdymo ir administravimo reikalų, formuoti ir vykdyti savo
politikos. Ji buvo priklausoma nuo SSRS valdžios politiniu ir
organizaciniu bei kitais atžvilgiais, pakluso SSRS valdžiai ir vykdė
visasąjunginės komunistų partijos politiką.
LTSR buvo įsteigta ne Lietuvos piliečių, o agresiją
įvykdžiusios svetimos valstybės valia. Ji egzistavo Lietuvos Respublikos
teritorijoje, kuri buvo jėga užgrobta ir prijungta prie Sovietų Sąjungos.
Lietuvos TSR neturėjo savo teritorijos, kurioje realiai veiktų jos
valdžia, sugebanti užtikrinti teritorijos neliečiamybę ir sienų kontrolę
(SSRS žinioje buvo Lietuvos teritorijoje dislokuota SSRS kariuomenė ir
represinis aparatas. LTSR teritorijoje funkcionavo SSRS teisė). Joje
realiai neveikė pilietybės institutas
(Lietuvos gyventojams prieš jų valią buvo primesta svetimos valstybės
pilietybė, o LTSR konstitucijoje skelbta „LTSR pilietybė“ buvo fiktyvi).
Nebuvo viešos valdžios ir valstybės suvereniteto – LTSR institucijos
nefunkcionavo kaip viešos valdžios ir viešo administravimo institucijos.
Jos buvo Sovietų Sąjungos valstybės aparato sistemos grandys, kurios
įgyvendino tos valdžios sprendimus.
Lietuvos visuomenė ir piliečiai buvo įstumti į padėtį,
kada buvo galima pasipriešinti ir tapti teroro auka arba paklusti režimui
ir išlikti. Bėgant laikui ir kintant LTSR biurokratijos sudėčiai (juk
1940–1941 m. jos didžioji dalis tebebuvo senieji Lietuvos Respublikos
valdininkai, išskyrus represines struktūras), kuri atitiko SSRS valdžios
sudėties pagrindinius kriterijus, augo pastarosios politinis
pasitikėjimas. Per ilgą laiką vietinei administracijai palaipsniui buvo
suteikta santykinai daugiau teisių administruoti kraštą ir vietinėmis
sąlygomis pritaikyti komunistų partijos politiką. Tačiau totalitarinio
režimo sąlygomis ir esant stipriai valdžios centralizacijai, respublikinių
institucijų savarankiškumas buvo beveik nepastebimas – jos buvo Sovietų
Sąjungos valdžios mechanizmo dalis.
Sovietų Sąjungoje komunistų partija ypatingai stengėsi
ideologiškai pagrįsti sovietinę politinę sistemą ir savo valdžios
monopolį. Utopinė ateities (komunizmo) vizija turėjo palaikyti
įsitikinimą, kad Lietuvos aneksija, primestas komunistinės raidos kelias
yra teisingas ir idealiai atitinka jos interesus. Buvo formuojamas mitas,
esą taip buvo panaikintas valdžios atotrūkis nuo visuomenės, maksimaliai
įtraukiant visuomenę į valdžios mechanizmą per tarybų veiklą. Norėdama
sudaryti atstovaujamos demokratijos regimybę, komunistų partija imitavo,
kad aneksuotoje Lietuvoje veikia rinkimų keliu organizuojama valdžia.
Ideologiniais propagandiniais sumetimais rinkimai buvo pristatomi kaip
politinė akcija, kurios metu Lietuvos visuomenė tariamai pareiškė savo
politinę valią ir suteikė politinius įgaliojimus komunistų partijai.
Panaikinus komunistų partijai alternatyvias politines
organizacijas, nuo SSRS valstybės nepriklausomus pilietinės visuomenės
institutus, aneksuotoje Lietuvoje buvo sudarytos politinės prielaidos
įvesti ir įtvirtinti komunistų partijos politinį monopolį. Visuomenė
nebegalėjo laisvai reikšti socialinių ir politinių interesų, siekti
socialinių ir politinių tikslų. Ji neteko galimybės daryti įtaką valdžiai,
kontroliuoti ją ir jos institutus. Komunistų partija įtvirtino
dominuojančią padėtį politinėje sistemoje prievarta ir parėmė LTSR
konstitucijos nuostatą dėl partijos vadovaujančio vaidmens valstybės ir
visuomenės gyvenime. Komunistų partija realiai formavo, kontroliavo visas
Sovietų Sąjungos valdžios aparato aneksuotoje Lietuvoje grandis, pajungė
jas savo politikai ir pavertė jas partijos valdžios ir jos politikos
mechanizmo elementais. Tai yra praktiškai panaikino valdžios padalijimą į
įstatymų leidžiamąją, vykdomąją ir teismų valdžią ir sujungė jų galias
savo struktūrose.
Pagal komunistinę socialinę teoriją visuomenės procesų
organizavimas ir valdymas pagal partijos nustatytą schemą turėjo pakeisti
ir politinės sistemos savireguliavimą sąmoningu bei kryptingu valdymu iš
viršaus.
Imituojant demokratinių rinkimų procedūras, buvo skelbiami rinkimai,
sudaromos rinkimų komisijos, imituojama kandidatų iškėlimo ir
įregistravimo procedūra (į vieną vietą būdavo iškeliamas tik vienas
žmogus), organizuojama rinkiminė kampanija ir balsavimas. Bet „rinkimų“
rezultatai buvo nulemti iš anksto.
Aukščiausioji Taryba kiekvieną kartą buvo sudaroma
laikantis tam tikrų kriterijų: buvo parenkami įvairių sluoksnių žmonės
(turėjo būti nustatyta dalis komunistų partijos narių, darbininkų ir
kolūkiečių („dirbančių gamyboje“), moterų, jaunimo atstovų, su aukštuoju
išsilavinimu, lietuvių ir naujų deputatų). Komunistų partijos vadovybė
savo nuožiūra primesdavo rinkėjams vieną ar kitą kandidatą, kurią bet kada
galėjo pakeisti kita. Iš atrinktų kandidatų buvo sudaromas vadinamasis
komunistų ir nepartinių blokas, kuris turėjo rodyti neva platų atstovavimą
visuomenės sluoksniams. Buvo laikomasi nuostatos, kad į „parlamentarizmo“
imitavimą turėtų būti įtraukiama kuo daugiau naujų žmonių, ir
Aukščiausioji Taryba kiekvieną kartą buvo atnaujinama dviem trečdaliais.
1 lentelė
1967–1980 m. Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos sudėties
lyginamoji analizė
|
1967 |
1971 |
1975 |
1980 |
Deputatų skaičius |
290 |
300 |
320 |
350 |
TSKP narių dalis proc. |
66,55 |
67,67 |
67,1 |
67,1 |
Dirbančių gamyboje dalis proc. |
50,69 |
50,33 |
50 |
50,3 |
Moterų dalis proc. |
32,4 |
32,33 |
34 |
35 |
Jaunimo atstovų dalis proc. |
10,69 |
17,33 |
20 |
19,7 |
Su aukštuoju išsilavinimu proc. |
42,07 |
45,33 |
47,8 |
51 |
Naujų deputatų dalis proc. |
68,6 |
68,6 |
66,8 |
70,3 |
Lentelė sudaryta remiantis:
Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos (septintojo šaukimo) pirmoji sesija.
Stenogramos. Vilnius, 1967, p. 147; Bikelis, P. Lietuvos TSR
Aukščiausioji Taryba. Vilnius, 1976, p. 64; Lietuvos TSR
Aukščiausiosios Tarybos (dešimtojo šaukimo) pirmoji sesija.
Stenogramos. Vilnius, 1980, p. 196.
Palaipsniui suaugo valstybės ir partijos aparatai.
Aukščiausiosios Tarybos prezidiumų ir Lietuvos komunistų partijos Centro
komiteto biurų nariai dažniausia buvo tie patys žmonės. Išsiskyrė grupė
žmonių, kurie buvo parinkti pagal jų užimamas pareigas. Ši nomenklatūrinių
vadovų grupuotė iš vidaus kontroliavo Aukščiausiąją Tarybą (pavyzdžiui,
Antanas Sniečkus buvo ir LKP CK sekretorius, ir iki mirties – LTSR
Aukščiausiosios Tarybos prezidiumo narys).
Partijos direktyvos formaliai nebuvo įstatymai, tačiau
Sovietų Sąjungoje jos buvo svarbesnės už įstatymus ir konstitucinius
principus. Siekdamos įvesti partijos kontrolę įstatymų leidybai, komunistų
partijos struktūros sankcionavo visus svarbesnius įstatymų projektus.
Aukščiausiojoje Taryboje komunistų partijos sprendimai buvo tik
įforminami. AT komisijos veikė formaliai, tik tam, kad būtų išlaikyta
įstatymų priėmimo procedūra. Nei viena komisija nenagrinėjo pristatomų
dokumentų ir nesiūlė jokių pataisų. Buvo iš anksto surikiuojama, kas
turėjo pateikti įstatymų projektus, pasisakyti kokiu nors klausimu ir
imituoti laikinosios AT savaveiksmiškumą.
Sovietinių parlamentarų žodynas?
Reikėtų dabar atsakyti į klausimą, ką tuomet apskritai galima pateikti
parlamentarų žodyne, siekiant nenusižengti valstybingumo tęstinumo
supratimui ir istorinei tiesai. Ar buvo kas nors ypatingo Aukščiausiosios
Tarybos veikloje? Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos veikloje išskirtini
du ypatingi laikotarpiai – 1940–1941 m. ir 1988–1990 m.
Pirmajame kalbame apie okupantų palaimintą ir Lietuvos
valstybingumą palaidojusį Liaudies seimą, tapusį Lietuvos TSR
Aukščiausiąja Taryba. Iki šiol nebuvo paskelbtos tikrosios Liaudies seimo
narių biografijos. Juk istorijoje yra ir tamsiosios pusės veikėjai. Apie
juos taip pat turime žinoti. Pavyzdžiui, toliau pateikiamos tik trijų
Liaudies seimo narių suklastotos arba nutylėtos biografijos.
Biografinių duomenų klastojimas ir nutylėjimas (paryškinta
tik oficialiai skelbiama biografijų dalis)
Demba Icikas (1901–1983) – g.
Panevėžio apskr. Pumpėnų m. amatininkų šeimoje. 1927 m.
baigė aukštąją technikos mokyklą Kaune. 1924–1928 m.
priklausė žydų „Poalei–cion“ partijai. 1928–1931 m. kalintas Kauno
sunkiųjų darbų kalėjime (buvo nuteistas 6 m.). (Revoliucinio judėjimo
veikėjas. Kilęs iš darbininkų. Nuo 1932 m. Komunistų partijos narys).
1934–1940 m. kalintas Šiaulių kalėjime už komunistinę veiklą.
1940–1941 m. dirbo NKVD, vėliau NKGB Kaune. (1940 m. administracinis
darbuotojas. 1940–1947 m. LTSR AT deputatas). 1941 m. liepos – 1942 m.
sausio mėn. NKVD Penzoje. 1942–1944 m. 16-os lietuviškos divizijos dalinio
politinis vadovas. (1942–1944 m. Raudonosios armijos 16-osios šaulių
divizijos karys). 1944 m. kovo – 1944 m. rugpjūčio mėn. NKGB Pavlovo
Posade, 1944 m. rugpjūčio – 1946 m. kovo mėn. – NKGB /=rus. „narodnyj
komisariat gosudarstvennoj bezopasnosti“ –
valstybinio saugumo liaudies komisariatas/ Vilniuje. Vėliau dirbo
Vilniaus apskr. Vykdomajame komitete. (1944–1957 m. dirbo partinį,
administracinį, ūkinį darbą Kapsuke ir kitur).
Ditkevičius Viktoras (g. 1917) –
g. malūno darbininko šeimoje Metelių dvare. 1930 m. baigė
Simno pradžios mokyklą. 1930–1938 m. dirbo „Berksono ir co“ malūne Simne.
(Revoliucinio judėjimo veikėjas. Kilęs iš darbininkų. Nuo 1935 m.
Komunistų partijos narys). 1936 m. kariuomenės teismo už komunistinę
veiklą nuteistas 8 metams, vėliau bausmė sumažinta iki 4 metų.
1938–1940 m. tarnavo 5 pėstininkų pulke Kaune. 1940 m. vasarą tapo 1-ojo
husarų pulko (Marijampolėje) politiniu vadovu. (1940 m. Liaudies
kariuomenės bataliono politinis vadovas. Liaudies Seimo įgaliotosios
komisijos narys. 1940–1947 m. LTSR Aukščiausiosios Tarybos deputatas).
1940 m. gruodžio mėn. Pasiųstas į NKVD aukštąją mokyklą Maskvoje,
kurioje mokėsi iki 1941 m. rugpjūčio mėn. 1941 m. rugpjūčio – 1942 m. kovo
mėn. tarnavo NKVD ypatingos paskirties daliniuose. Nuo 1942 m. kovo mėn.
tarnavo sovietiniame saugume Maskvoje. Nuo 1944 m. liepos mėn. dirbo LTSR
NKGB ir buvo komandiruotas į Rytprūsiuose veikusią operatyvinę grupę. Nuo
1945 m. vasario mėn. dirbo Klaipėdoje. (1942–1944 m. Raudonosios
armijos 16-osios lietuviškosios divizijos karys. Demobilizuotas dirbo
administracinį darbą). Apdovanotas medaliu „Už Maskvos gynybą“.
Česnuitis Alfonsas, g. 1908 m.
birželio mėn 20 d. Rygoje. 1918–1928 m. ganė bandas Biržų ir Kėdainių
apskr. 1928–1930 lapkričio mėn. tarnavo Lietuvos kariuomenėje eiliniu,
Ukmergėje. 1930–1940 02 m. Ukmergės odos fabriko darbininkas. 1940 02 –
1940 06 – bedarbis (Revoliucinio judėjimo dalyvis). 1940 06 – 1940
07 – apskrities kalėjimo viršininkas Ukmergėje. 1940 07 – 1941 02 – Darbo
biuro vedėjas Ukmergės apskrities vykdomajame komitete. 1941 02 – 1941 06
– Ukmergės viet. pram. skyriaus vedėjas. (Administracinis darbuotojas).
1941 06 – 1941 08 evakavosi į Šiaurės Kaukazą. 1941 08 – 1944 02 –
raudonarmietis, tarnavo Lietuviškojoje divizijoje. (1943 m. mokėsi
tarybinių darbuotojų kursuose Šutoje). 1944 08 – 1945 m. Raseinių
apskr. VK pirmininko pavaduotojas. 1945–1946 m. – Ukmergės apskr.
Vykdomojo komiteto pirmininkas. Vėliau – tarybinis, ūkinis
darbuotojas Varėnos, Molėtų rajonuose. Komunistų partijos narys nuo
1959 m. Mirė 1977 m.
1989–1990 m. Aukščiausioji Taryba, vis dar būdama Lietuvos
TSR institucija, sugebėjo priimti politinius sprendimus, leidusius
atsirasti parlamentui, kuris vėliau atliko Atkuriamojo Seimo vaidmenį
(1989 m. lapkričio 23 d. priėmė nutarimą paskirti pirmuosius demokratinius
rinkimus 1990 m. vasario 24 d., numatė būsimų deputatų skaičių – 141,
1989 m. gruodžio 7 d. panaikino Lietuvos TSR konstitucijos straipsnį apie
komunistų partijos vadovaujamą vaidmenį ir t.t.). Taip pat kai kurie
paskutinės Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos deputatai tapo Lietuvos
Nepriklausomybės Akto signatarais (A. M. Brazauskas, R. Ozolas, K. Motieka
ir kt.).
Visa tai leidžia daryti išvadą, kad prasminga yra pateikti
pirmosios (Liaudies seimo) ir paskutiniosios sovietinės Aukščiausiosios
Tarybos narių biogramas (būtų 429 biogramos, bet tik 79 išsamesnės ir 350
tik su pagrindiniais biografiniais duomenimis), siekiant atskleisti
nežinomus ar nutylėtus biografijų faktus. Iš viso 1940–1985 m. buvo
išrinkti 2 782 deputatai (dėl pasikartojimų tai būtų apie 2 000 žmonių):
1940 m. – 79, 1947 m. – 180, 1951 m. – 205, 1955 m. ir 1959 m. – po 209,
1963 ir 1967 m. – po 290, 1971 m. – 300, 1975 m. – 320, 1980 ir 1985 m. –
po 350). Bet visi likusieji gali būti pateikiami tik sąrašu, be
biografinių duomenų.
Parlamentarizmo tradicijų atkūrimas.
Parlamentarų žodyno ypatinga dalimi galėtų tapti
parlamentarizmo tradicijų atkūrimo laikotarpis 1988–1990 m. Tuomet pirmą
kartą sovietinėje Lietuvoje viešai pradėjo veikti institucijos, kurios
ėmėsi gaivinti Lietuvos politines tradicijas. Tokiomis institucijomis tapo
Lietuvos persitvarkymo Sąjūdžio Seimas ir Seimo taryba. Būtent Seimo
nariai tapo ir LTSR Aukščiausiosios Tarybos deputatais, Sovietų Sąjungos
Liaudies deputatų suvažiavimo dalyviais (tarp 58 suvažiavimo deputatų buvo
ne vienas Seimo narys ir būsimasis Lietuvos Nepriklausomybės Akto
signataras). Sąjūdžio Seimas ir jo nariai aktyviai rengė su Lietuvos
valstybingumo atkūrimu susijusių dokumentų (svarstyti įstatymų projektai,
konstitucijų projektai ir pan.) priėmimą ir palaikė jiems įgyvendinti
būtinus tarptautinius kontaktus. Būtent Sąjūdžio Seimas iki 1990 m. kovo
11 d. atliko svarbius projektų parengimo ir svarstymo darbus, kurie
palengvino Nepriklausomybės Atkūrimo Akto priėmimą. Todėl manytina, kad
Sąjūdžio Seimo ir Tarybos narių (220 Seimo narių) biogramos turėtų tapti
svarbia šio tomo dalimi.
IŠVADOS
Parengtas atskiras tomas iš Lietuvos parlamentarizmo
istorijos ir tradicijos išskirtų sovietinio laikotarpio Aukščiausiąją
Tarybą ir jos veiklą, kuri buvo grindžiama Lietuvai primestomis ir
svetimos valstybės valia palaikomomis politinėmis vertybėmis,
ideologiniais principais ir teisės normomis. Tuo pat metu padėtų
identifikuoti sovietmečio elitą ir atskleisti nuslėptas ar klastotas
biografijas, taip pat pažymėtų nevienareikšmišką Aukščiausiosios Tarybos
veiklą prieš Lietuvos nepriklausomybės atkūrimą ir parlamentarizmo
tradicijų atgaivinimo pradžią Sąjūdžio Seime.
Todėl galime daryti bendrą išvadą, kad iš 1940–1985 m.
2 782 deputatų (dėl pasikartojimų tai būtų apie 2 000 žmonių), galėtų būti
pateikiamos:
1. Pirmosios (Liaudies seimo) (79), paskutiniosios
sovietinės Aukščiausiosios Tarybos (350) ir Liaudies deputatų suvažiavimo
deputatų (58) – 487 biogramos.
2. Likusieji deputatai (apie 1 500 asm.) gali būti
pateikiami sąrašu.
3.Parlamentarizmo tradicijų atgaivinimo pradžią
simbolizuotų Lietuvos Sąjūdžio Seimo narių biogramos (220 asm.).
Макарин, A.B. Бюрократия в
системе политической власти. C. 14–23, 71–42, 119–140; žr.:
Maslauskienė, N. Aneksuotos Lietuvos administracija 1940-1941 m.:
struktūra, sudėtis (rankraštis). 2001.
Plg. Maslauskienė, N. Aneksuotos
Lietuvos administracija 1940-1941 m.: struktūra, sudėtis (rankraštis).
P. 107.
Ten pat,
p. 119.
Ten pat,
p. 116.
Lyginami biografiniai duomenys:
Lietuvos liaudies seimas: stenogramos ir medžiaga. Vilnius, 1985,
p. 233; I. Dembos, V. Ditkevičiaus, A. Česnuičio kadrų įskaitos lapai ir
autobiografijos. Genocido aukų muziejaus fondas.
Į pradžią |