Dr. Virginija Jurėnienė
Vilniaus universiteto Kauno humanitarinis fakultetas
El. paštas:
virginija.jureniene@vukhf.lt;
virginija.jureniene@centras.lt
Santrauka
Remiantis Lietuvos Respublikos įstatymais
bei kitais juridiniais aktais, politinių partijų dokumentais, politine
spauda, istorikų darbais, epistoliarine medžiaga, analizuojama moterų
veikla bei vaidmuo valstybės kūrime, atskleidžiama įvairialypė jų veikla
siekiant gauti politines teises.
Straipsnyje glaustai
aptariama 1917 m. Vilniaus konferencija ir iškeliamos moterų nedalyvavimo
joje priežastis, moterų veikla 1918–1920 m. Siekiama nustatyti, kada
moterys gavo dalines ir visiškas politines teises. Aptariama, kuo dalinės
politinės teisės skyrėsi nuo visiškų, palyginama su kitomis (Šiaurės,
Vidurio bei Vakarų Europos) valstybėmis. Aptariamas moterų politinių
teisių įgyvendinimas, nurodama, jog jas moterys ne tik skirtingai suvokė,
bet ir realizavo. Tai lėmė moterų išsilavinimas bei socialinė padėtis.
Miestietės, nežiūrint jų skirtingos socialinės padėties, politinėmis ir
pilietinėmis teisėmis naudojosi aktyviau.
Nemaža straipsnio dalis
skiriama moterų dalyvavimui Nepriklausomybės kovose, parodoma jų aktyvi
veikla organizuojant finansinę bei kitokią pagalbą Lietuvos kariuomenei.
Reikšminiai žodžiai:
moterų politinės teisės, Lietuvių
katalikių moterų draugija, Lietuvos
moterų laisvės sąjunga, Lietuvos moterų komitetas Tėvynei ginti,
demokratija.
Įvadas
Steigiamajame Seime buvo įvertintas moterų
darbas atkuriant valstybę. Jam iki nuolatinio prezidiumo sudarymo vadovavo
varpininkė, rašytoja G. Petkevičaitė-Bitė, sekretoriavo mokytoja O. Muraškaitė-Račiukaitienė.
Darbų apie moterų vaidmenį
atkuriant valstybę vos keletas.
Tarpukario Lietuvoje pirmoji
studija buvo skirta katalikiškosios moterų judėjimo srovės veiklai
nušviesti, ji pavadinta draugijos devizu Tiesa ir meilė.
Šiame darbe iškelti tik katalikiškosios srovės nuopelnai iškovojant
moterims politines ir pilietines teises. Liberaliosios moterų judėjimo
srovės veiklos apžvalgą pateikė O. Mašiotienė, Lietuvos moterų tarybos
įkūrėja ir pirmoji jos pirmininkė. Autorė apibūdino moterų dalyvavimą
Lietuvos nepriklausomybės atkūrime, jų veiklą aukščiausiose valdžios
institucijose, tarptautinėje arenoje.
II Lietuvos Respublikoje
taip pat pasirodė keletas darbų, aptariančių nagrinėjamą problemą. L. Kaziukonis
apžvelgė G. Petkevičaitės veiklą Steigiamajame Seime.
A. Tyla pateikia dokumentus, kuriuose moterys palaikė Krašto Tarybą,
tačiau reikalavo moterų atstoves kooptuoti į ją.
Autorius parodo, kaip Lietuvių katalikių moterų draugijos skyriai aktyviai
rėmė jos parengtą peticiją Lietuvos Tarybai. A. Tyla nesigilino į kitų
moterų ideologinių srovių pozicijas šiuo klausimu.
1. 1917 m. Vilniaus
konferencija – moterų politinių teisių diskriminavimas
1917 m. rugsėjo 18–22 d. Vilniuje vyko Lietuvių
konferencija, į kurią moterys nebuvo pakviestos, nors 1917 m. rugpjūčio
4 d. konferencijos organizacinio komiteto posėdžio protokole buvo
pasakyta, kad „konferencijoje turi dalyvauti <...> dori, susipratę, tvirti
ir inteligentiški lietuviai, visokio luomo ir srovių, ne jaunesni kaip 25
metų“.
Galima teigti, kad organizacinis komitetas į konferenciją nekvietė moterų,
nes laikė jas nesąmoningomis pilietėmis ir ignoravo Vilniaus Didžiojo
Seimo bei Petrapilio seimo nutarimus. Šiuose seimuose buvo deklaruota
moterų lygybė, ir Vilniaus konferencijoje ją reikėjo įgyvendinti. Tačiau
paaiškėjo, kad konferencijos organizacinis komitetas nepripažino moterų
judėjimo, jų organizacijų veiklos, moterų dalyvavimo tautiniame judėjime.
Baigiantis karui Lietuvos moterys dirbo visuomeninį ir politinį darbą,
tačiau joms trūko viešumo, iniciatyvumo ir organizuotumo, nes dar nebuvo
atsikūrusios prieškario moterų organizacijos, veikė tik viena kita kuopa.
Organizaciją buvo atkūrusi ir veiklą atgaivino Lietuvių katalikių moterų
draugija (toliau – LKMD). Komitetas nesurado moterų, kurios galėtų
prisidėti prie valstybės atkūrimo. Juo labiau kad rugpjūčio 4 d. posėdyje
buvo numatytos ir išimtys: „organizacinio komiteto pritarimu gali būti
pakviesti ir tie Lietuvos piliečiai, kurie dar nemoka lietuviškai, bet
savo darbu yra žinomi kaipo aiškūs mūsų tautos ir krašto gerovės
šalininkai“.
To meto spaudoje buvo iškeltas klausimas: „Nejaugi Lietuvoje nebūtų
atsiradusių nė poros moterų, kurios galėtų ryžtis, kad ir politikos
klausimais? To niekas nedrįstų tvirtinti“.
Tokią organizacinio komiteto nuomonę lėmė tai, kad į Lietuvą nebuvo
grįžusios veikliausios liberaliosios moterų judėjimo srovės atstovės F. Bortkevičienė,
O. Mašiotienė, O. Puidienė, o LKMD narės buvo veikiamos klerikalų. F. Bortkevičienė,
tuo metu būdama Stokholme, nematė moterų teisių nepaisymo konferencijoje,
kuri buvo išrinkta nevisai demokratiniu būdu ir turėjo tik tarpininkauti
tarp lietuvių ir vokiečių, bet tautos likimo nespręsti.
Konferencijai prasidėjus, LKMD įteikė organizaciniam komitetui protestą,
reikalaudama paaiškinti, kodėl moterys nebuvo pakviestos į konferenciją,
ir griežtai pareikalavo, kad „kooptavimo būdu pakviestų moteris, kurios
dalyvautų visuose jų posėdžiuose“.
Peticiją pasirašė draugijos pirmininkė F. Pikčilingienė, vicepirmininkė
K. Jakowickienė, sekretorė J. Naujalytė, iš viso 128 parašai.
Tokią pat peticiją Tarybai parengė ir Šiaulių moterys (B. Grinienė, L. Simkaitė,
Z. Čepulytė, E. Drukteinytė, E. Putvinskienė, E. Benevičiūtė,
K. Gruzdienė, A. Kaulakytė, K. Lukomskienė, L. Tomkytė). Moterų protestą
konferencijoje perskaitė demokratas A. Povylius. Protestas sukėlė
diskusijas, kurios atskleidė skirtingus konferencijos dalyvių požiūrius į
moterų reikalavimus. B. Dirmantas nurodė, kad jis organizaciniame komitete
kėlė moterų dalyvavimo konferencijoje klausimą, jog ir dabar pritaria
moterų reikalavimams. P. Buloto replika: „Nori, kad susitvėrę vaikščiotų“
sulaukė pritarimo, nes X konferencijos posėdžio protokole užfiksuotas
„didelis ir garsus rankų plojimas“.
J. Rimša protestavo prieš moterų reikalavimus, sakydamas, kad ir jaunimas
taip pat liko nepakviestas. Konferencijoje buvo sudaryta S. Narutavičiaus
vadovaujama komisija, turėjusi išsiaiškinti priežastis, kodėl ne visi
nariai atvyko į konferenciją. Rugsėjo 22 d. konferencijos posėdyje
komisijos pirmininkas apgailestavo, kad moterys nebuvo pakviestos.
O prezidiumo narys J. Šaulys konferencijos dalyviams paaiškino, kad
„nutarimas dėl moterų nepakvietimo buvo ne principinis, o tik pripuolamas“.
Tikslaus paaiškinimo, kodėl moterys nebuvo pakviestos, organizacinis
komitetas nepateikė. J. Šaulys teigė, kad nesusipratimas kilo ne dėl biuro
kaltės. S. Narutavičius antrino, jog „organizacinio komiteto nariams
išvažiuojant nebuvo duota jokių nurodymų“.
Spaudoje buvo išreikšta viltis, kad demokratėjanti lietuvių tauta ateityje
leis visiems savo nariams, neatsižvelgiant į lytį, luomus ir turtus,
naudotis žmogaus ir piliečio teisėmis.
Tad moterys negalėjo dalyvauti Lietuvos Tarybos veikloje, nors
konferencijos rezoliucijoje buvo numatyta, kad Taryba galės būti papildyta
kooptavimo būdu. Tokius konferencijos atstovų nutarimus moterys aptarė
spaudoje, nurodydamos, kad Lietuvoje yra ne tik gimnazijas, bet ir
universitetus baigusių moterų, kurios galėtų dirbti Taryboje.
2. Moterų veiklos
politiniai-visuomeniniai aspektai 1918–1919 m.
1918 m. pradžioje pradėta kalbėti apie būtinumą
atkurti moterų organizacijas, nes moterims trūksta organizuotumo ir
sutelktumo. Buvo manoma, jog organizacijos turėtų išplėtoti veiklą, kurti
skyrius, kuopas visame krašte, kad „kiekviename Lietuvos užkampyje būtų
keliamas moterų lavinimosi ir susipratimo obalsis [šūkis]“.
Pirmoji aktyviai veiklą
pradėjo LKMD, kuri 1918 m. vasario 17 d. Kaune sukvietė moterų mitingą.
Mitinge moterys priėmė peticiją, kurioje griežtai reikalavo, kad Lietuvos
Taryba kooptavimo būdu pasikviestų moterų atstoves, kurios dalyvautų
visuose jos posėdžiuose ir darbuose brangiai Tėvynei Lietuvai atstatyti.
Moterys savo reikalavimus grindė statistika, rodančia, kad Lietuvoje
moterų yra daugiau nei vyrų. Be to, jos kartu su vyrais vykdo Lietuvos
piliečių pareigas ir nuo seno dirba Lietuvos atkūrimo ir kultūros srityse.
LKMD moterų delegacija, nuvykusi į Vilnių, įteikė peticiją su 20 000
parašų Tarybos prezidiumo pirmininkui A. Smetonai, kuris pažadėjo moterų
klausimą spręsti Taryboje.
Tarybos pirmininkui F. Pikčilingienės ir J. Jakovickienės pasiteiravus,
kas atstovautų jų interesams Taryboje, J. Jakovickienė nurodė J. Chodakauskaitę
(Tūbelienę), kurios kandidatūrą svarstė LKMD valdyba.
Tačiau tai buvo tik A. Smetonos taktinis veiksmas, siekiant nuraminti
moteris ir suteikti joms vilčių. Iš tikrųjų jis nemanė patenkinti moterų
reikalavimų. A. Smetonos pozicija šiuo klausimu buvo išdėstyta 1917 m.
skaitytose paskaitose: „Šiandien visuomenės sąmonėje įsigalioję, kad
moteriškė visur kur turi būti lygiateisis asmuo, kaip ir vyras. Šiaip ar
taip viešosios profesijos visuomenėje ir valstybėje įmanomos tik pamažėle
ir visu pilnumu <...> ne iš karto“.
Nepaisant tokio A. Smetonos požiūrio, moterų reikalavimus stiprino 1918 m.
pirmajame pusmetyje parengtas konstitucijos projektas, kurio pirmasis
punktas deklaravo, kad Lietuvos valstybės valdymo forma – demokratiniais
dėsniais tvarkoma konstitucinė monarchija, o trečiasis, kad šalį valdo
karalius ir žmonių renkamoji atstovybė – parlamentas.
Nors projekte nebuvo paminėtas abiejų lyčių politinis lygiateisiškumas,
tačiau tikėtina, kad demokratijos sąvoka apima vyrų ir moterų politinę
lygybę.
1918 m. liberaliosios ir
socialdemokratinės moterų judėjimo srovių atstovės (dar iki jų
organizacijos atkūrimo) įsijungė į valstybės kuriamąjį darbą. Jau spalio
mėnesį, Vyriausybei sudarius Krašto apsaugos tarybą, sekretorėmis joje
dirbo: A. Čarneckaitė (Birutavičienė) ir B. Grigaitytė (Navickienė). Be
to, moterims kilo idėja prisidėti prie kariuomenės formavimo. Kadangi
karių buvo mažai, jos vykdė krašte agitaciją ir karių registravimą.
Moterys įkūrė Moterų karo komitetą, kurį sudarė A. Čarneckaitė,
B. Grigaitytė, K. Girienė, E. Kubiliūtė, Nezabitauskaitė, S. Čiurlionaitė,
J. Kudirkaitė, Markevičaitė, E. Jacevičaitė. Komitetas kreipėsi į Krašto
apsaugos tarybą, prašydamas įsteigti gailestingųjų seserų kursus.
Be šių dviejų organizacijų veikė dvylikos moterų (L. Januševičiūtė (Juodišienė),
S. Paliulytė (Ladygienė), S. Railytė, E. Kubiliūtė, M. Gruzdaitė
(Gudelienė), V. Lansbergienė ir dvi Lansbergaitės ir kt.) būrelis, kuris
aprūpindavo maistu Vilniaus karo komendantūrą.
1919 m., lenkams užėmus Vilnių, jos padėjo lietuviams kariams,
sužeistiesiems ir belaisviams. Vėliau įsijungė į Laikinąjį Vilniaus
lietuvių komitetą.
1918 m. iš Maskvos į Vilnių
persikėlė Lietuvos moterų laisvės sąjunga (toliau – LMLS), vadovaujama
O. Mašiotienės. 1918 m. lapkričio 27 d. susirinkime dalyvavo
O. Mašiotienė, S. Čiurlionienė, A. Gustaitytė, R. Šerienė, M. Šlapelienė,
J. Biliūnienė, A. Janulaitienė, R. Masiulienė, M. Neišiotienė, V. Lansbergienė.
O. Mašiotienė susirinkusioms inteligentėms pranešė, kad šis susirinkimas –
tai ne tik moterų bendros veiklos pradžia, bet ir aktyvus įsijungimas
į valstybės ir kultūros darbą. O. Leonienė apžvelgė LMLS veiklą Rusijoje
ir nurodė, kad Lietuvoje ji tęs pradėtą veiklą, kurios svarbiausi tikslai
buvo iškovoti moterims visiškas politines teises ir tarp lietuvių moterų
plėsti kultūros darbą. Buvo numatyta skaityti moterims paskaitas,
ugdančias kultūrą ir savimonę; įkurti knygynų, vaikų darželių ir leisti
bei platinti moterims skirtas knygas, brošiūras, laikraščius.
O. Leonienė teigė, kad pirmasis uždavinys Lietuvoje bus greitai
įgyvendintas, nes Lietuvos Taryba būsimoje konferencijoje joms suteiks
politines teises. Susirinkime Lietuvos Valstybės Tarybai buvo parengti
reikalavimai, kuriuose nurodoma, jog būtina panaikinti moterų teisių
apribojimus švietimo srityje. Be to, reikalaujama sulyginti moterų ir vyrų
užmokestį už tą patį darbą bei suteikti galimybę moterims jungtis į
profesines sąjungas. LMLS numatė, jog moterys privalo dalyvauti visų
pakopų rinkimuose ir valstybės valdyme. Nebuvo pamiršta motinų ir vaikų
teisinė apsauga, nurodant, jog būtina priimti atitinkamus įstatymus.
O. Mašiotienė pasiūlė sąjungoje įkurti teisių, paskaitų ir knygyno
sekcijas. Teisių sekcija turėjo išstudijuoti krašte veikiantį Kodeksą ir
išrinkti jo punktus, kurie varžo moterų pilietines, motinystės ir kitas
teises. Teisių sekcija, į kurią buvo pakviesti teisininkai L. Vienažinskaitė-Purėnienė,
O. Leonaitė, J. Vileišis, A. Janulaitis ir organizacijos pirmininkė
O. Mašiotienė, turėjo parengti įstatymų projektus ir pateikti juos
Teisingumo ministerijai. Svarbiausias paskaitų sekcijos tikslas buvo
moterų švietimas. Ji savo veiklą labiau orientavo į moteris darbininkes,
nes paskaitas buvo numatyta skaityti ne tik Vilniuje,
bet ir provincijoje. Paskaitų tematika
įvairi: moterų higiena, moterų darbininkių apsauga darbo vietose,
draudimas, parlamentarizmas ir kiti klausimai. Susirinkime buvo numatyta,
kad paskaitas Vilniuje skaitys E. Vileišienė, V. Alseikienė,
A. Gustaitytė, o provincijoje – Palevičienė, Nasvytienė, V. Lansbergienė,
Stašinskienė, E. Kubiliūtė ir O. Mašiotienė.
Liberaliosios ir
socialdemokratinės moterų judėjimo srovių atstovės dirbo labdaros ir
kultūros srityse, politiniai klausimai joms buvo antraeiliai. 1918 m.
pabaigoje LMLS buvo įkūrusi darželį, knygyną, skaitė moterims higienos
paskaitas kaimuose ir miestuose. LKMS veiklą palaikė M. Sleževičiaus
Vyriausybė, kuri skyrė 2 000 markių sveikatos ir vaikų globos sekcijai.
LMLS veiklai pritarė ir darbininkės, ir valstietės. Darbininkės sveikino
tokios organizacijos įkūrimą ir tikėjosi, kad ji gins ir jų interesus.
Tačiau jos veikloje galėjo dalyvauti tik tada, kai buvo sprendžiamos jų
problemos ir jei tai neprieštaravo darbininkiškoms organizacijos
nuostatoms.
Taip inteligentės siekė plėsti savo įtaką darbininkėms, kurios palaikė jų
veiklą. Kaimo moterys tikėjosi, kad inteligentės leis moterų laikraštį ir
jame kels jų problemas.
LMLS, pradėjusi krašte plėtoti aktyvią veiklą, nekonfrontavo su Lietuvos
Valstybės Taryba. Ji neprisidėjo prie LKMD rengto atsišaukimo Lietuvos
Valstybės Tarybai, nors jį palaikė. O. Mašiotienė teigė: „Nudžiugau tokiu
LKMD pareiškimu“.
Liberalės ir socialdemokratės nesiuntė panašaus turinio pareiškimo
Tarybai, nes kitaip vertino Lietuvoje ir Lietuvos Valstybės Taryboje
susidariusią padėtį. LMLS valdyba laukė greito moterų teisių
pripažinimo ir todėl aktyvių politinių veiksmų nesiėmė.
1918 m. lapkritį Lietuvos
Valstybės Taryba pažadėjo surengti antrąją konferenciją ir paskelbė
atsišaukimą „Į Lietuvos piliečius“, kuriame pabrėžė: „visi – Lietuvos
vyrai ir moterys – mokate ne tik dėl laisvės kovoti, bet ir iškovotą
laisvę stipriai laikyti“.
LMKD lapkričio 19 d. įteikė Lietuvos Valstybės Tarybos prezidiumui
pareiškimą, kuriame nurodė, kad moterys privalo dalyvauti II lietuvių
konferencijoje, o papildant Valstybės Tarybą, atsižvelgti į tai, kad joje
nebuvo moterų. Pareiškime taip pat buvo pabrėžta, jog savivaldoje turi
dalyvauti moterys, nes jos turi turėti lygias teises.
Pareiškimą pasirašė pirmininkinė B. Girienė, vicepirmininkė T. Mačiokaitė,
iždininkė E. Vileišienė, sekretorė E. Valterytė. Jo kopiją perdavė ir
Ministrui Pirmininkui A. Voldemarui. LMKD priminė ir 1918 m. lapkričio
2 d. Laikinosios konstitucijos V skyriaus Pamatinės piliečių teisės 22
straipsnį, kuriame kalbama apie visų piliečių lygybę prieš įstatymus, ir
VI skyriaus Steigiamasis Seimas 27 straipsnį, kuriame deklaruojami lygūs
rinkimai.
1918 m. gruodžio 10 d.
Lietuvos Valstybės Taryba priėmė nutarimą sušaukti II lietuvių
konferenciją. Gruodžio 23 d. konferencijos organizacinis komitetas
(J. Vileišis, L. Noreika, V. Čarneckis, S. Šilingas, J. Šernas) paskelbė
atsišaukimą „Į Lietuvos piliečius“, kuriame nurodė, jog
visuotinių rinkimų į konferenciją nebus, nes nėra
gyventojų sąrašų, todėl parapijų susirinkimuose reikia išsirinkti po
vieną, o apskričių komitetuose – po du atstovus. Konferencijoje buvo
numatyta apsvarstyti Steigiamojo Seimo sušaukimo bei Lietuvos Valstybės
Tarybos papildymo naujais nariais klausimus.
1919 m. sausio 15 d. buvo
sušaukta II lietuvių konferencija, į kurią atstovus atsiuntė miestų
valdybos ir valsčių bei parapijų komitetai. Krikščionys demokratai pasiūlė
papildyti Tarybą penkiais naujais nariais, teigdami, kad taip būtų geriau
atstovaujama visiems gyventojų sluoksniams. Nauji į Tarybą išrinkti nariai
atstovavo darbininkams, amatininkams ir ūkininkams,
tačiau moterų atstovių nebuvo. Taip vienas iš moterų judėjimų tikslų –
turėti atstovę Valstybės Taryboje – nebuvo įgyvendintas.
1918 m. pabaigoje moterų
judėjimo reikalavimai Lietuvos Valstybės Tarybai liko tie patys.
Prezidiumo vicepirmininkas S. Šilingas nurodė, kad „moterys reikalauja
savo atstovėms vietų Lietuvos Taryboje“.
Galutinai Tarybos pozicija dėl moterų dalyvavimo valdymo sistemoje
išryškėjo, kai M. Sleževičius norėjo Maitinimo ministerijos vadove skirti
F. Bortkevičienę. Tada Lietuvos Tarybos prezidiumo sekretorius J. Šernas
nurodė, kad „moterys iki šiol nedalyvavo pas mus politikoje. <…> Paskyrus
moteris į kabinetą, gali sugadinti jos vardą“.
Buvo ir priešinga pozicija, kurią išreiškė S. Šilingas, teigdamas, jog
„Lietuvoje moterys labiau gerbiamos kaip užsieny. Jos kabineto autoriteto
nesugadins“[i].
Moterys, negavusios vietų nei Lietuvos Valstybės Taryboje, nei
Vyriausybėje, nutarė pradėti rengtis Steigiamojo Seimo rinkimams, nes
žemės ūkio ir valstybės turtų ministras J. Tūbelis, sprendžiant F. Bortkevičienės
tinkamumą eiti ministrės pareigas, teigė: „Šį klausymą mes negalime
spręsti – moterų teisės paaiškės tik Steigiamajame Seime“.
Taigi galima manyti, kad Lietuvos Tarybos prezidiumas nepalaikė ne tik
moterų, bet – iš dalies ir Ministro Pirmininko reikalavimų. M. Sleževičiui
formuojant Ministrų kabinetą, pasitarimuose dalyvavo ne tik F. Bortkevičienė,
bet ir B. Grigaitė (Grigaitytė-Navickienė).
1919 m. jau neliko
visuomenės pasipriešinimo ar abejingumo moterų teisių klausimui. Tokį
pokytį lėmė ir partijų pozicijos, ir išaugęs visuomenės išprusimas. Tuo
metu buvo išleista daug brošiūrų apie rinkimus ir moterų teises
kaimyninėse valstybėse.
Partijos (LKDP, LVS, LSDP) vienais ar kitais sumetimais pasisakė dėl
moterų teisių lygybės, o LSDP jau 1918 m. ne kartą spaudoje nurodė tokių
teisių suteikimo būtinumą.
1919 m. rugsėjo 11 d.
Ministras Pirmininkas M. Sleževičius ir Prezidentas A. Smetona
sudarė komisiją Steigiamojo Seimo
rinkimų įstatymui paruošti. Komisiją sudarė: pirmininkas – vidaus
reikalų ministras P. Leonas, teisininkai – A. Janulaitis, V. Mačis,
Valstybės Tarybos narys K. Šaulys. Nė vienas komisijos narys
neprieštaravo, kad Lietuvoje rinkimai „privalo būti atlikti visuotiniu,
tiesiu, lygiu ir slaptu balsavimu“.
Moterims rinkimų teisė buvo
suteikta 1919 m. lapkričio 20 d., Lietuvos Valstybės Tarybai priėmus
Steigiamojo Seimo rinkimų įstatymą. 1919 m. gruodžio 2 d. „Laikinosiose
vyriausybės žiniose“ paskelbus įstatymą, jis įsigaliojo. Pirmasis jo
straipsnis skelbė, jog Lietuvos Steigiamojo Seimo atstovai renkami
visuotiniu, slaptu, lygiu balsavimu, saugant proporcinę sistemą, antrasis
straipsnis – kad rinkimuose dalyvauja visų tikėjimų ir tautų Lietuvos
piliečiai, vyrai ir moterys, kuriems suėjo 21 metai.
Rinkimų įstatymas garantavo gyventojams teisę ir laisvę siūlyti kandidatus
ir išrinkti norimus atstovus į Steigiamąjį Seimą visuotiniu, lygiu ir
slaptu balsavimu pagal proporcinės sistemos principus.
Nustatydamas ir pabrėždamas konstitucinį visuotinį ir lygų balsavimo
principą, jis numatė abiejų lyčių lygybę. Tai pabrėžė ir
V. Daugirdaitė-Sruogienė, nurodydama, kad tais laikais reiškėsi pažangios
ir demokratinės narių pažiūros, nes lietuvėms buvo pripažintos lygios
politinės teisės.
Besikurianti Lietuvos valstybė rinkimų demokratiškumu pralenkė senas
parlamentinės santvarkos valstybes, kuriose rinkimų visuotinumas ir lygybė
buvo pažeidžiami turto, rasės, lyties išskyrimu. JAV moterims rinkimų
teisė buvo suteikta 1920 m., o Prancūzijoje – tik 1945 m. Lietuva,
įtraukdama į rinkimų įstatymą piliečių lygiateisiškumo principą, pasekė
kitų valstybių, ypač naujai susikūrusių Vidurio Europos valstybių,
konstitucijų pavyzdžiu.
Paskelbus Steigiamojo Seimo
rinkimus, partijos sudarė rinkimų sąrašus. Rinkimų apygardose kandidatų
sąrašus pateikė 30 partijų ir grupių. Dauguma jų į kandidatų sąrašus įrašė
ir moteris
Moterų kandidačių
procentas šešiose rinkimų apygardose
Partijos moteris dažniausiai
įrašydavo į antrąjį penketą, arba ir į antrąjį dešimtuką, išskyrus vieną
apygardą, kurioje LSLDP pirmąja kandidate įrašė G. Petkevičaitę.
Steigiamajame Seime susiformavo rinkimų į Seimus taktika, kuri nesikeitė
visą I Lietuvos Respublikos demokratinį laikotarpį. Teigtina, jog tokia
praktika išliko ir II Lietuvos Respublikoje.
3. Moterų dalyvavimas
savivaldybių tarybose
1918 m. vietos savivaldos institucijos buvo
renkamos remiantis demokratiniais valstybės sąrangos principais, nes buvo
laikomasi visuotinio rinkimų principo. Jau lapkričio 11 d. Vyriausybė
atsišaukime ragino kiekvienoje parapijoje susirinkti „visiems vyresniems,
be kalbos ir tikybos skirtumo“ ir išrinkti penkių ar septynių žmonių
Parapijos komitetą.
1918 m. gruodžio 17 d. Vidaus reikalų ministerijos aplinkraštyje „Dėlei
savivaldybių Lietuvoje“ jau aiškiai numatyta, kad į valsčių ir apskričių
savivaldybių institucijas „rinkimai vedami visuotiniu, lygiu, slaptu
balsavimu“ (9 str.). Rinkti ir būti išrinktais turėjo teisę valsčiaus
„pilnateisiai piliečiai“. Tokiais buvo „laikomi visi prie jų
prisirašiusieji, turį ne mažiau 21 metų, be skirtumo lyties, išskyrus
tuos, kurie yra savo teisių netekę teismų nutarimu, arba kurie yra
pripažinti nepilnapročiais“ (7 str.). Visuotinis rinkimų principas buvo
taikomas ir miestų savivaldybių institucijų rinkimuose (13 str.).
Šiuo aplinkraščiu Vyriausybė pripažino moterims dalines politines teises,
kurias Anglijos, Norvegijos, Vokietijos, Austrijos moterys išsikovojo XIX a. pab.
– XX a. pr.
Tačiau Vidaus reikalų
ministerijos aplinkraštis „Dėlei savivaldybių Lietuvoje“ pasirodė
pavėluotai, nes daugumos miestų savivaldybės jau buvo išrinktos. 1918 m.
lapkričio–gruodžio mėn. miestų savivaldybės buvo išrinktos arba sudarytos:
Ukmergėje, Raseiniuose, Marijampolėje, Kėdainiuose, Vilkaviškyje,
Šiauliuose, Alytuje, Biržuose, Jurbarke, Kaune.
Dauguma miestų savivaldybių buvo išrinktos vadovaujantis lapkričio 11 d.
Vyriausybės atsišaukimu, kuriame buvo numatytos tik šiokios tokios gairės,
todėl kiekvienas miestas nusistatinėjo laikinąsias rinkimų taisykles su
skirtinga rinkimų sistema. Jos buvo derinamos su Vidaus reikalų
ministerija arba su apskrities viršininku ir taip atspindėjo valdžios
poziciją. Lapkričio 21 d. Vilkaviškio miesto iniciatyvinė grupė,
susirinkusi apsvarstyti padėties mieste, nutarė sudaryti 12 asmenų
laikinąjį miesto komitetą. Rinkimuose leista dalyvauti visiems
gyventojams, sulaukusiems 20 m. Lapkričio 23 d. sudarytas laikinasis
Vilkaviškio miesto komitetas, į kurį išrinkta ir E. Stankevičiūtė.
Lapkričio 28 d. komiteto posėdyje buvo nutarta J. Vilčinską ir
E. Stankevičiūtę siųsti atstovais į laikinąją apskrities komisiją.
Gruodžio 14 d. laikinasis komitetas išrinko valdybą, kurioje
E. Stankevičiūtė ėjo sekretorės pareigas. 1919 m. vasario 2 d., perrinkus
miesto valdybą, ji buvo išrinkta vicepirmininke. 1918 m. lapkričio mėn.
buvo išrinkta Šiaulių miesto taryba, į kurią pateko Vasiliauskienė.
Kauno miesto tarybos rinkimų laikinųjų taisyklių 2 str. skelbė: „Į Kauno
miesto tarybą turi teisę rinkti ir būti išrinkti visi gyventojai, kuriems
sukanka, ligi rinkimų dienai, 20 metų“.
Kauno miesto tarybos rinkimai vyko pagal proporcinę sistemą, iškeliant
kandidatų sąrašus. Kauno miesto savivaldybės rinkimuose dalyvavo 8
partijos ir susivienijimai. Iš jų tik vokiečiai ir žydai nekėlė kandidačių
moterų.
Partijos, sudarydamos rinkimų sąrašus, suformavo ir rinkimų kampanijų
taktiką, kuri vėliau buvo naudojama visuose Seimo ir savivaldybių
rinkimuose. Moteris kandidates partijos įrašydavo antroje sąrašo pusėje.
Į Kauno savivaldybę
kandidatavo 5 moterys. Pagal sąrašą Nr. 4 (lietuvių KDP) buvo išrinkta
mokytoja T. Kubilinskaitė.
1919 m. į miesto tarybą pateko ir M. Galdikienė,
kuri turėjo pakeisti atsistatydinusį partijos atstovą, nes 1918 m.
kandidatų sąrašuose ji buvo 15 vietoje, o iš LKDP išrinko 11. Proporcine
rinkimų sistema buvo
išrinkta ir Marijampolės miesto taryba. A. Lazauskienė nurodo, kad kituose
miestuose tarybos buvo renkamos „susitarimo būdu“.
1920 m. kovo mėn. Jurgelioniui atsisakius Rokiškio apskrities tarybos
nario mandato, jo vieton buvo išrinkta L. Vienažinskaitė-Purėnienė.
Rinkimai valsčiuose
(parapijose) skyrėsi, čia jie vyko pagal mažoritarinę sistemą. Vykdomasis
komitetas dažniausiai buvo renkamas visuotiniame valsčiaus susirinkime
arba kaimų įgaliotinių susirinkimuose. Kadangi kaime dar vyravo
patriarchaliniai santykiai, tai moterų aktyvumas rinkimuose buvo menkas.
Štai Šiaulių apskrityje Pašvitinio valsčiaus tarybos moterys rinkėjos
sudarė 15–17 proc. visų rinkėjų ir buvo iškeltos tik dvi kandidatės.
Žagarės valsčiuje padėtis buvo panaši, – balsavo tik keletas moterų ir
kandidačių buvo mažai.
Šiaulių valsčiaus tarybos rinkimuose moterų aktyvumas taip pat buvo
nedidelis.
A. Lazauskienė teigia, kad moterys parapijų komitetų rinkimuose nedalyvavo
todėl, kad nebuvo sudaryti „pilnateisių“ piliečių rinkikų sąrašai (vienur
pilnateisiais buvo laikyti nuo 18 metų, kitur – nuo 21 metų).
Be to, renkant savivaldą nemažą įtaką darė ir partijų pozicija. LSDP
pirmoji paskelbė savo savivaldos sudarymo principus. Socialdemokratai
skelbė, kad rinkimai turi vykti visuotiniu, slaptu, lygiu ir tiesioginiu
balsavimu. Rinkimuose gali dalyvauti visi – vyrai ir moterys, – sulaukę 20
metų.
Socialistų liaudininkų demokratų savivaldos parengtus ir paskelbtus
įstatus sudarė 12 punktų. Juose pagrindine savivaldos institucija laikomas
valsčius, kurio susirinkimuose teisę dalyvauti turi visi valsčiaus
gyventojai – vyrai ir moterys – sulaukę 21 metų, „...be luomų,
visuomeninės padėties, kalbos ir tikybos skirtumų, kurie nenustoję
piliečių garbės teisių teismui nusprendus“.
Pati nepalankiausia moterims buvo krikščionių demokratų pozicija. Dar
1918 m. lapkričio 19 d. savo leidinyje „Vienybė“ visuomenei jie paaiškino,
kaip jie planuoja organizuoti savivaldą. Jų pozicija nuo Vyriausybės
paskelbto atsišaukimo skyrėsi tuo, jog kaimų atstovams buvo nurodyta, kaip
rinkti komitetus: tik rimtus vyrus – „gali būti išrinktas kunigas, rimtas
ūkininkas, mokytojas, šviesūs darbininkai ir amatininkai, taip pat koks
buvęs kariškis, kuris galėtų vadovauti apsaugos sudarymui“.
Kadangi parapijose kunigai buvo vieni iš nedaugelio inteligentų, todėl jie
dažniausiai ir imdavosi iniciatyvos organizuoti susirinkimus, jiems
vadovauti; taip jie įgyvendino ir krikdemų siūlytas savivaldos nuostatas.
Aišku, tai irgi turėjo didelės įtakos tam, kad moterų aktyvumas buvo toks
mažas.
Taigi pirmųjų savivaldybių
rinkimai miestuose, parapijose ir apskrityse beveik visur buvo tik iš
dalies visuotiniai ir lygūs.
1919 m. spalio 28 d.
Lietuvos Valstybės Tarybos priimtas Savivaldybių įstatymas deklaravo, kad
valsčių tarybų rinkimuose gali dalyvauti abiejų lyčių piliečiai, turintys
20 m., jei gyvena valsčiuje, turi butą, tarnybą ar kitą nuolatinį
užsiėmimą ne mažiau kaip pusę metų iki rinkimų.
Įstatymas ribojo moterų teises dalyvauti savivaldos rinkimuose, nes
galiojantys Civiliniai įstatymai moterų teises turtiniuose santykiuose
diskriminavo. 1919 m. lapkričio 5 d. Valstybės tarybos priimtas
Savivaldybių įstatymo pakeitimas amžiaus cenzą padidino iki 21 metų
ir numatė, kad valsčiaus, miesto ir apskrities tarybų nariais gali būti
renkami „ne tik tie asmenys, kurie turi teisę dalyvauti to valsčiaus
rinkimuose, bet visi kiti piliečiai, turintys teisę dalyvauti kituose
valsčiuose, ne jaunesni kaip 24 metų“.
Priimtos įstatymo pataisos nebuvo taikomos moterims, o tik išplėtė
piliečių galimybes naudotis aktyviąja rinkimų teise. 1920 m. miestų,
valsčių ir apskričių savivaldybių rinkimai vyko pagal 1919 m. priimtus
savivaldos įstatymus, todėl moterų skaičiaus padidėjimas savivaldos
institucijose nebuvo didelis. 1920 m. birželio 6 d. Kauno miesto valdyba
savo skelbime nurodė, kad nauji rinkimai į miesto savivaldą vyks liepos 21
ir 22 d., pagal 1919 m. priimtą savivaldybių įstatymą.
1920 m. rinkimams į Kauno savivaldybę buvo pateikta 16 sąrašų, iš kurių
tik 4 iškėlė moteris. Tai LSLDP, Lietuvių vienybės kuopa, Žydų socialistų
darbininkų ir Žydų darbininkų. Moterys sudarė 3,1 proc. visų kandidatų.
LKDP rinkimuose nedalyvavo,
LSDP kandidačių nekėlė. Moterų nebuvo išrinkta. Kėdainių apskrities
rinkimų į savivaldybes archyviniai duomenys rodo, jog moterys rinkimų
kampanijos metu naudojosi ir pasyviąja, ir aktyviąja rinkimų teise.
Iš Steigiamojo Seimo narių S. Stakauskaitės, M. Galdikienės ir
E. Gvildienės paklausimo Vidaus reikalų ministerijos Savivaldybių
departamentui apie moteris, dalyvaujančias savivaldybių darbe, paaiškėja,
kad jų buvo 17.
(žr. Priedai. Lentelė Nr. 6.) 1921 m. Steigiamasis Seimas išleido
naują Savivaldybių rinkimų įstatymą, kuriame buvo apibrėžta, kas turi
teisę rinkti valsčių tarybas ir kas – būti renkamas. Jame buvo nurodyta,
kad tarybų rinkėjai gali būti tik tos vietos Lietuvos piliečiai, vyrai ir
moterys, kurie yra ne jaunesni kaip 20 metų, turi butą, tarnybą arba
nuolatinį darbą. Tarybos nariais galėjo būti 24 m. ir tie piliečiai, kurie
nepaisant, ar jie gyvena valsčiuje, ar yra rinkimų sąraše. Išleistame
įstatyme buvo mažiau apribojimų moterims negu 1919 m. įstatyme.
1921 m. susiklostė juridiškai palanki moterims situacija patekti į valsčių
ir miestų tarybas. Įtakingiausia moterų judėjimo jėga LKMD 1921 m.
konferencijoje priėmė nutarimą kelti moterų kandidatūras ir palaikyti jas
savivaldybių rinkimuose, nes savivaldybių reikšmė svarbi kasdieniniame
gyvenime: jų rankose sutelktas švietimo, smuklių, labdaros, viešosios
doros bei kitų aktualių klausimų sprendimas. Susirinkusios narės pažymėjo
būtinumą dalyvauti savivaldoje, nes dėl jose „esančių nedorų ir netikusių
žmonių daugiausia kenčia moterys“.
Draugija paragino moteris pasinaudoti politine teise ir per savivaldybių
rinkimus išrinkti kuo daugiau moterų.
LKMD nurodė, kad išrinktos moterys kovos su visomis blogybėmis,
klestinčiomis savivaldybėse. Kaip Steigiamajame Seime, taip ir savivaldoje
buvo numatytos pagrindinės veiklos sritys: dora, tikybos stiprinimas,
švietimas. Tačiau J. Sireika nurodo, kad nėra žinoma, ar moterys aktyviai
dalyvavo rinkimuose.
Kad valsčių ir miestų tarybų rinkimuose moterys nekėlė atskirų kandidačių
sąrašų, tikėtina, jog LKMD, kaip ir Steigiamojo Seimo metu, sudarė bendrą
sąrašą su LKDP. Tokią prielaidą patvirtina LKDP lyderio M. Krupavičiaus
teiginiai, jog 1921 m. į savivaldybes buvo išrinkta daugiau katalikų nei
1918 m. ir 1920 m., nes jų kandidatus palaikė moterys.
Socialdemokratai nurodė, jog krikščionys demokratai buvo palaikomi davatkų
ir moterų, kurios iš anksto turėjo balsavimo korteles.
Rinkimų rezultatams įtakos galėjo turėti ir menkas moterų sąmoningumas. Be
to, kaip renkant Steigiamąjį Seimą, taip renkant ir savivaldybių atstovus,
dėl blogai sudarytų rinkėjų sąrašų dalis piliečių negalėjo balsuoti.
Neretai tai buvo moterys, kurios nereikalavo balso teisės, bet džiaugėsi,
kad „nebus baudžiamos nebalsavusios“.
1921 m. savivaldybių rinkimuose buvo išrinktos 78 moterys,
tai sudarė 1 proc. išrinktųjų.
Iš viso į tarybas išrinkti
6 532 atstovai. Nė vienos moters nebuvo išrinkta Kėdainių, Rokiškio,
Seinų, Šakių, Ukmergės apskrityse. Didžioji dalis išrinktųjų moterų
priklausė katalikiškam moterų judėjimui. Aktyviausia LMS valdybos narė
O. Mašiotienė buvo išrinkta į Utenos apskrities tarybą ir dirbo Švietimo
komisijoje.
Kitokia padėtis susiklostė miestų tarybų rinkimuose. Kretingos apskrities
taryboje buvo dvi moterys – V. Jurgaitienė ir K. Jucevičienė,
Kauno – viena, Rokiškio – viena, socialdemokratė L. Purėnienė,
Panevėžio mieste – J. Masiulienė, O. Merienė, E. Pereišienė
ir Šiauliuose – B. Eidukevičienė.
3. Moterų judėjimų
vaidmuo valstybės gynyboje
Moterys neliko nuošalyje ir viename iš
sudėtingiausių valstybės kūrimosi etapų. 1919–1920 m. Lietuvoje vykus
nepriklausomybės karams, moterys įsitraukė į kovą dėl Lietuvos išlikimo.
Jos veikė pavieniui ir jungėsi į
organizacijas. M. Kubiliūtė dirbo aktyvų žvalgybos darbą Vilniuje. Ji
bendradarbiavo su laikinuoju Vilniaus lietuvių komitetu ir Lietuvos
Vyriausybei teikė žinias apie lenkų kariuomenę bei svarbesnes žinias iš
lenkų spaudos. Žinias į Lietuvą perduodavo jos draugė O. Mikalauskaitė.
1919 m. rugsėjo 23 d. M. Kubiliūtė perdavė per I. Jonyną į Kauną dalį
dokumentų, kuriuose buvo PWO rengto sukilimo Kaune planas. Likusią
dokumentų dalį į Lietuvą pernešė O. Mikalauskaitė. Tarp jų buvo ir šifro
raktas, kurį panaudojus buvo išaiškinti sukilimo organizatoriai ir
dalyviai. PWO veiklą ir rengtą sukilimą padėjo atskleisti „Lietuvos balso“
redaktorė A. Čarneckaitė ir PWO štabo Vilniuje padėjėjas P. Vrublevskis.
1919 m. pabaigoje Kaune buvo
sudarytas Moterų komitetas, kuriam vadovavo vokietė, liuteronų kunigo
žmona Eichelbergerienė. K. Žukas nurodė, jog idėją įkurti komitetą
kaunietėms pasiūlė S. Nagevičius. Komitetas per trumpą laiką surinko daug
daiktų, reikalingų kariuomenei.
1920 m. rugsėjo 26 d. Vyriausybė nutarė sudaryti Vyriausią gynimo
komitetą, kuris kreipėsi į visuomenę, prašydama aukoti tai, kas
brangiausia: auksą, sidabrą ir kitas brangenybes. Moterys įsitraukė į aukų
rinkimą ir aukojimą. Vyriausio gynimo komiteto pranešime nurodoma, kad
1920 m. spalio mėnesį buvo gauta 610 898 auks. ir 600 rusiškų aukso
rublių, iš kurių 100 000 auks. skyrė Vyriausybei ginklams pirkti.
Komitetas kreipėsi į moteris specialiu atsišaukimu, ragindamas jas
organizuoti aukų rinkimą bei prašydamas rinkti „apdarus ir kitus reikmenis
savo sūnums, broliams apginti. Megzkite pirštines, kojines, auskite
baltinius, kad nešaltų Tėvynės gynėjai“.
Lietuvos katalikių moterų judėjimas iškėlė mintį surengti moterų
susirinkimą ir paraginti visas moteris padėti kariuomenei. 1920 m. spalio
3 d. Kaune įvyko moterų mitingas su šūkiu „Lietuvos moterys! Tėvynė
pavojuje!“ Jam pirmininkavo O. Stulginskienė, sekretoriavo B. Novickienė.
Mitingo dalyvės nutarė įkurti Lietuvos moterų komitetą Tėvynei ginti
(toliau – LMKTG), išrinko valdybą: pirmininke – O. Stulginskienę, narėmis
– B. Novickienę, D. Sleževičienę, A. Janulaitienę, S. Paliulytę-Ladygienę,
A. Vailokaitienę. Pirmą kartą Lietuvos moterų judėjimas bendrai veiklai
sujungė visas judėjimo sroves bei kitų tautų atstoves. Į valdybą buvo
išrinktos ir tautinių mažumų atstovės: vokietė V. Ešmanaitė ir žydė
Rabinavičienė.
Valdyba sudarė keturias sekcijas: finansų, propagandos, frontui ir
sužeistiesiems aprūpinti. Visos sekcijos turėjo rūpintis moraliniu karių
palaikymu, šiltais rūbais ir maistu, sužeistųjų slaugymu, propagandos
skleidimu apie kariuomenę ir jos kovas valstybėje, aukų rinkimu
ir paskirstymu, koncertų rengimu. Komitetui priklausė šešios siuvyklos,
kuriose buvo siuvami drabužiai kariams.
LMKTG posėdžiavo Laisvės
alėjoje, Vailokaitienės bute. Susirinkimuose O. Stulginskienė
informuodavo, kas padaryta, numatydavo naujus darbus.
Komitetui aukomis padėjo Amerikos Raudonasis kryžius ir Lietuvos
provincijos moterys. LMKTG įsteigė skyrius visame krašte. Nors į valdybą
įėjo ir katalikiškos srovės atstovės O. Stulginskienė ir S. Paliulytė-Ladygienė,
kuri nuo 1921 m. buvo ir komiteto pirmininkė, tačiau LKMD Centro Taryba
1920 m. rugsėjo 28 d. posėdyje nutarė prisijungti prie Vyriausio gynimo
komiteto kreipimosi į moteris kaip savarankiška organizacija. LKMD įėjo į
LMKTG sudėtį, nors išlaikė tam tikrą veiklos savarankiškumą. LKMD Centro
Taryba sudarė komisiją: F. Pikčilingienę, O. Stulginskienę ir M. Ruškytę,
kurios organizavo aukų krašte rinkimą, tvarkymą ir paskirstymą.
Katalikiška srovė valstybės gynime dalyvavo ir kaip sudedamoji viso moterų
judėjimo dalis, ir veikė savarankiškai, organizuodama veiklą atskirai ir
atsiskaitydama Vyriausiam gynimo komitetui.
1921 m. liepos 9 d. Lietuvos
moterų komitetas Tėvynei ginti sušaukė moterų mitingą Kaune, kuris
pasmerkė P. Hymanso projektą ir priėmė protesto pareiškimą. Mitinge
dalyvavo visų srovių lietuvių moterų judėjimo atstovės, žydžių draugijos
moterys bei pavienės moterys.
Mitingui pirmininkavo S. Paliulytė-Ladygienė, sekretoriavo B. Grigaitė,
kuri perskaitė pranešimą apie tarptautinę ir vidaus politinę padėtį,
Briuselio ir Ženevos konferencijas. Ji nurodė priežastis, kurios neleistų
Vyriausybei priimti P. Hymanso pateikto projekto.
Po „karštų“ kalbų susirinkusios priėmė rezoliuciją: „Lietuvos moterys
protestuoja prieš P. Hymanso projektą <...> prieš Lietuvos padalinimą į du
kontinentus <...> protestuoja prieš visokius ankštus ryšius su lenkais
<...> Reikalauja, kad Tautų Sąjunga priverstų lenkus įvykdyti jų
pasirašytą Suvalkų sutartį, ir kad Želigovskis tuoj būtų išvestas už
Suvalkų sutarties nustatytos demarkacinės linijos“.
Moterys pilietinį ir politinį protestą pareiškė anksčiau nei visos kitos
politinės ir visuomeninės jėgos, nes tik 1921 m. spalio 20 d. Kaune,
Liaudies namuose, įvyko didelis Kauno visuomenės mitingas Hymanso
projektui aptarti, kuriame beveik visų partijų atstovai pasisakė prieš jį.
1921 m. Vyriausias Lietuvos gynimo komitetas ir LMKTG sustabdė savo
veiklą.
Išvados
1. Moterų judėjimas Lietuvoje XX a. pradžioje
turėjo įveikti „tradicinio“ mentalinio visuomenės įsitikinimo kliūtis.
2. Moterys nebuvo pakviestos
į Vilniaus konferenciją 1917 m. rugsėjo mėn. Konferencijos metu buvo
sudaryta komisija, turėjusi ištirti priežastis, kodėl moterys nebuvo
pakviestos. Ji priežasčių nenustatė.
3. 1918 m. vasario 17 d.
LKMD surengė protesto mitingą Kaune, kurio dalyvės priėmė peticiją
Lietuvos Tarybos Prezidiumo pirmininkui, reikalaudamos kooptuoti moteris į
Tarybą. 1918 m. Lietuvos Valstybės Taryboje moterų atstovių nebuvo.
1919 m. pradžioje moterų organizacijos vylėsi, jog jų atstovės bus
išrinktos į II lietuvių konferenciją. Tačiau ir šioje konferencijoje
moterų nebuvo ir jų atstovėmis nebuvo papildyta Lietuvos Valstybės Taryba.
4. 1919 m. lapkričio 20 d.,
Lietuvos Valstybės Tarybai priėmus Steigiamojo Seimo įstatymą, moterys
gavo visiškas politines teises. Moterys gavo pasyvią ir aktyvią rinkimų
teisę. Taip jos galėjo ginti moterų interesus parlamente ir realiai
įgyvendinti moterų lygiateisiškumą.
5. 1918 m.
lapkričio–gruodžio mėn., remiantis miestų ir valsčių laikinosiomis
taisyklėmis, į valsčių, miestų tarybas buvo išrinktos ir moterys. Bet jų
buvo nedaug. 1918 m. gruodžio mėn. Vyriausybės aplinkraštis „Dėlei
savivaldybių Lietuvoje“ suteikė moterims dalines politines teises,
leidžiančias moterims naudotis pasyviąją ir aktyviąja savivaldybių rinkimų
teise; 1919 m. Savivaldybių įstatymas įteisino visuotinį rinkimų principą.
6. Moterys aktyviai dalyvavo
Nepriklausomybės kovose 1918–1920 m. Jos veikė organizuotai ir pavieniui.
1920 m. spalio 3 d. buvo įkurtas
Lietuvos moterų komitetas Tėvynei ginti, kuris savo veiklą koordinavo su
Vyriausiu gynimo komitetu. Jis rūpinosi
aukų rinkimu ir paskirstymu,
moraliniu karių palaikymu, šiltais rūbais ir maistu, sužeistųjų slaugymu,
propagandos apie kariuomenę skleidimu ir jos kovas valstybėje,
koncertų rengimu. 1921 m. liepos 9 d. Lietuvos moterų komitetas Tėvynei
ginti sušaukė moterų mitingą Kaune, kuris pasmerkė P. Hymanso
projektą ir priėmė protesto pareiškimą. 1921 m. jis sustabdė veiklą.
Tiesos ir meilės tarnyboje: Lietuvių
katalikių moterų draugija 1908–1933. Kaunas, 1933.
Mašiotienė, O. Moterų politinis ir
valstybiniai-tautiškas darbas 1907–1937 m. Kaunas, 1938.
Kaziukonis, L. Gabrielė
Petkevičaitė-Bitė ir Lietuvos Steigiamasis Seimas. Gabrielė
Petkevičaitė-Bitė: laikmetis, žmonės, aplinka: mokslinės konferencijos
pranešimai, parodos. Panevėžys, 2001.
Tyla, A. Lietuva prie Vasario 16-osios
slenksčio. Vilnius, 2004.
Lietuvos Valstybės Tarybos
protokolai 1917–1918. Vilnius, 1991, p. 61.
Ten pat.
Girienė, B. Lietuvos atstatymo
darbas ir moterys. Tėvynės sargas. 1918, vasario 12, p. 3.
Bortkevičienė, F. Iš mano ypatingų
užrašų. LMA RS. F. 190–19, l. 1.
Lietuvos Tarybai Vilniuje Lietuvos
moterų pareiškimas. LMA RS. F. 255–015, l. 2.
Ten pat.
Lietuvos Valstybės Tarybos
protokolai 1917–1918. Vilnius, 1991, p. 124.
Ten pat.
Lietuvių konferencijos 1917 09
18–22 posėdžių protokolai. VU RS. F. 1, f. 405, l. 13.
Lietuvos Valstybės Tarybos
protokolai 1917–1918. Vilnius, 1991, p. 81.
Ten pat, p. 124.
Lietuvių konferencija. Darbo
balsas. 1917, lapkričio 15, p. 5.
Byliunaitė, O. Ar turime moterų
tinkamų į Tarybą? Moterų balsas. 1918, spalio 10, p. 55.
Šveikauskytė, M. Į Lietuvos
moteris. Lietuvos aidas. 1918, vasario 7, p. 2.
Gratkauskienė, O. Darbo skruzdės.
Naujoji Romuva. 1936, rugsėjo 27.
Beleckienė, O. Moterų teisės
Lietuvoje. Naujoji vaidilutė. 1938, Nr. 11, p. 271.
Tiesos ir meilės tarnyboje:
Lietuvių katalikų moterų draugija 1908–1933. Kaunas, 1933, p. 45.
Smetona, A. Paskaitos. LCVA.
F. 1686, ap. 1, b. 64, l. 10.
Lietuvos Valstybės Tarybos darbai.
Kaunas, 1919, p. 13.
Mašiotienė, O. Moterų politinis ir
valstybiniai-tautiškas darbas 1907–1937 m. Kaunas, 1938, p. 24.
Beleckienė, O. Lietuvės Vilniaus
Golgotoje. Naujoji vaidilutė. 1938, Nr. 7, p. 412.
Moterų susirinkimas. Lietuvos
aidas. 1918, lapkričio 23, p. 3.
Ministrų kabineto posėdis
23/12–1918. LCVA. F. 923, b. 8, l. 84.
Mūsų žinios iš Vilniaus. Darbo
balsas. 1918, lapkričio 26, p. 3.
Lietuvės kaimietės. Darbo balsas.
1918, liepos 3, p. 3.
Perskaičius Lietuvos moterų
katalikių atsišaukimą Lietuvos tarybai. LMA RS. F. 181–26, l. 2.
Ten pat.
Lietuvos atsišaukimas į piliečius.
Moterų balsas. 1918, lapkritis, p. 66.
Moterų pareiškimas. Moterų balsas.
1919, lapkritis, p. 72.
Lietuvos valstybės konstitucijos.
Vilnius, 1989, p. 7.
Į Lietuvos piliečius. Vienybė.
1918, gruodžio 23, p. 770.
Būtėnas, J. Srovių išryškėjimas.
Varpas. 1940, Nr. 10, p. 147.
Čepėnas, P. Naujųjų laikų Lietuvos
istorija. Vilnius, 1977, t. 1. p. 370.
Ministrų kabineto posėdis
25/12-1918. LCVA. F. 923, b. 9, l. 35.
Ten pat.
Ten pat.
Ten pat.
Mykolas Sleževičius. Chicago, 1954,
p. 79.
Proporciniai rinkimai. Jų esmė ir
sistemos. Kaunas, 1919, p. 29. Skuodys, K.J. Atstovų rinkimai Lietuvoje.
Kaunas, 1919, p. 29 ir kt. Taikant Steigiamojo Seimo rinkimų įstatymą.
Kaunas, 1920, p. 6; Čisavinas, P. Kuriamasis Seimas. Kaunas, 1919, p. 15.
Moterų klausimu. Darbo balsas.
1918, spalio 10, p. 2.
1919 09 11 komisija Steigiamojo
Seimo projektui paruošti. LCVA. F. 923, ap. 1, b. 42, l. 1.
Lietuvos Steigiamojo Seimo rinkimų
įstatymas. Laikinosios Vyriausybės žinios. 1919, gruodžio 2 (Nr. 16),
p. 1.
Ten pat.
Lietuvos Steigiamasis Seimas:
pasikalbėjimas su knygos autore V. Daugirdaite-Sruogiene. Sėja. 1976,
Nr. 2, p. 45.
Lietuvos piliečiai. Lietuvos aidas.
1918, lapkričio 13, p. 1.
Dėlei savivaldybių Lietuvoje.
Lietuvos aidas. 1918, gruodžio 19, p. 1–2.
Lazauskienė, A. (Morkūnaitė). Lietuvos savivaldybės 1918–1920 m. Kaunas,
2004, p. 63. (Disertacijos rankraštis)
Vilkaviškio miesto savivaldybė
1918–1938. Vilkaviškis, 1939, p. 9.
Ten pat, p. 10.
Lazauskienė, A. (Morkūnaitė).
Lietuvos savivaldybės 1918–1920 m.
Kaunas, 2004, p. 65.
Kandidatai į Kauno miesto
savivaldybę 1918 m. Kauno apskrities archyvas (toliau – KAA). F. 219, ap. 1,
b. 17.
Ten pat, l. 3.
Rinkimai į Kauno miesto tarybą.
Vienybė. 1918, gruodžio 23, p. 766.
Beleckienė, O. M. Galdikienė –
plataus masto veikėja. Moteris. 1935, Nr. 3, p. 41.
Lazauskienė, A. Lietuvos
savivaldybės 1918–1920 m. Kaunas, 2004, p. 64.
Rokiškio apskrities Tarybos už 1920
protokolai. LCVA. F. 379, ap. 1, b. 1323, l. 6.
Pašvitinis. Sietynas. 1920, vasario
29, p. 14.
Žagarė. Sietynas. 1920, vasario 29,
p. 19.
Savivaldybė. Sietynas. 1920,
vasario 29, p. 17.
Lazauskienė, A. Lietuvos
savivaldybės 1918–1920 m. Kaunas, 2004, p. 64.
Naujas tvarkos kūrybos. Darbo
balsas. 1918, lapkričio 15, p. 1.
Laikinosios valsčiaus savivaldybės
nuostatai. Lietuvos ūkininkas. 1918, gruodžio 14, p. 55.
Kaip ir kokiu būdu tvarkyti
parapijų komitetus. Vienybė. 1918, lapkričio 19, p. 686.
Savivaldybių įstatymas. Laikinosios
Vyriausybės žinios. 1919, Nr. 14, p. 2.
Įstatymas apie savivaldybių
įstatymo §37 pakeitimą. Laikinosios Vyriausybės žinios. 1919, Nr. 15,
p. 3.
Ten pat.
Skelbimas. KAA. F. 219, ap. 1,
b. 78, l. 36.
Rinkimai į savivaldybes 1920 m.
Kėdainių apskrities protokolai. LCVA. F. 379, ap. 1, b. 5, l. 22–29.
V. R. M. Savivaldybių
departamentui. LCVA. F. 379, ap. 2, b. 389, l. 85, 86.
Dienos klausimu. Moteris. 1921,
Nr. 5, p. 1–2.
Ten pat.
Sireika, J. Lietuvos savivaldybės
ir savivaldybininkai 1918–1931. Šiauliai, 1998, p. 72.
Lietuvos Katalikių moterų draugijos
konferencija. Moteris. 1921, Nr. 9, p. 12.
Marijampolė. Socialdemokratas.
1921, liepos 21, p. 3.
Iš savivaldybių rinkimų. Sietynas.
1921, rugpjūčio 15, p. 5.
Savivaldybių sudėtis. Sietynas.
1922, sausio 3, p. 15.
Ten pat.
Utenos apskrities Tarybos posėdžio
1923 m. gegužės 29 d. protokolas. LCVA. F. 379, ap. 2, b. 521, l. 102–106.
Kretingos apskrities valdyba. VRM savivaldybių departamento telegrama
Nr. 7463, 1921 10 26. LCVA. F. 379, ap. 2, b. 521, l. 9–10.
Mašiotienė, O. Moterų politinis ir
valstybiniai-tautiškas darbas 1907–1937 m. Kaunas, 1938. p. 31.
Panevėžio apskritis. LCVA. F. 939,
ap. 2, b. 526, l. 1.
Šiaulių miesto Tarybos narių
išrinktų 19 ir 20. 06. 1921. LCVA. F. 379, ap. 2, b. 538, l. 9.
Žymiosios XX amžiaus Lietuvos
moterys. Kaunas, 2000, p. 21.
Ten pat, p. 22.
Žukas, K. Žvilgsnis į praeitį.
Chicago, 1959, p. 243.
Vyriausias Lietuvos gynimo
komitetas 1921 m. LCVA. F. 1437, ap. 1, b. 50, l. 9.
Eltos archyvas. Atsišaukimai. LMA.
RS. F. 222–1573, l. 3.
Mašiotienė, O. Moterų politinis ir
valstybiniai-tautiškas darbas 1907–1937 m. Kaunas, 1938, p. 28.
Ladygienė, G. Gynimo Komitetas.
Naujoji vaidilutė. 1938, Nr. 11, p. 546.
Ten pat.
Kareivių reikalams. Moteris. 1921,
Nr. 2, p. 1.
Mašiotienė, O. Moterų politinis ir
valstybiniai-tautiškas darbas 1907–1937 m. Kaunas, 1938, p. 28.
Lietuvos moterų protestai prieš
Hymans´o pasiūlymus. Moteris. 1921, Nr. 7.
Mūsų keliai. Roma, 1952, p. 68.
|