Doc. dr. Andrius Vaišnys
Nagrinėdami parlamentarizmo
idėją istoriniu aspektu – pasirinkdami vieną dokumentą, galime įvertinti
ne tik jo reikšmę kitų naujosios Lietuvos svarbiausių įvykių ir taip pat
politinės kultūros tradicijų kūrimo kontekste. Pradžioje būtina pasakyti:
jeigu Laisvės kovos sąjūdžio tarybos Deklaracija liktų aptarta ir
vertinama tik kaip partizanų organizacijos aktas (išties svarbus pokario
politinei minčiai atspindėti), tuomet jo įtraukimas į Lietuvos teisės
istoriją atrodytų nepakankamai motyvuotas. Jei Deklaracijos turinyje
pastebime svarbių formuluočių ne tik Valstybės gynybos, bet ir kūrybos,
jos ateities klausimu, vadinas, kreipiant jaunosios kartos politikų dėmesį
į politinės kultūros tradicijų ištakas, į būtinybę ginti ir plėtoti
parlamentarizmo idėją, reikia pažvelgti į Deklaraciją mūsų nacionalinės
demokratijos brandumo ir parlamentinės tradicijos aspektu, taip pat dviem
istoriografinių šaltinių aspektais: nacionaliniu ir tarptautiniu.
Dokumento sąsaja su valstybingumo samprata, jo vaidmuo formuojant istorinę
sąmonę skatina klausti: kaip kloti tvirtesnį istorinį politinės kultūros
pamatą? Pabandykime atsakyti.
Lietuvos Respublikos teisinė
sistema pradėta kurti 1918 metų Vasario 16-osios nutarimu. Dabar į šio
Akto turinį net švietėjiška politologine prasme pernelyg nesigilinama;
kitaip tarus, kad ir kaip keista tai atrodytų – jis visuomenėje labiau
žinomas formos prasme, jai žinoma jo pasirašymo vieta (prie „Štralio“
restorano Vilniuje) ir jis siejamas geriausiu atveju su Jono Basanavičiaus
asmenybe. Dabar net dėmesingiau skaitant ir kai kurių viešų kalbų – ypač
oficialių proginių sveikinimų tekstus, ima atrodyti lyg jų rengėjai
neperpranta Akto reikšmės Valstybės sandaros aspektu, akcentuodami anuomet
skelbtą nepriklausomybę kaip vis dar neišaiškintą reiškinį, nesusijusį su
valstybės atkūrimo pamatu – demokratija, atstovavimu tautai. Šitaip daroma
tam tikrų politinės kultūros klaidų, kurios lemia iškreiptą istorijos
šaltinių interpretavimą miniose.
Lietuvos Taryba Vasario 16-osios
nutarimu pradėjo naują šiuolaikinio parlamentarizmo tradiciją.
Jeigu 1918-ųjų dokumente nebūtų įpareigojimo surengti parlamento rinkimus,
dokumento pasekmės išties liktų neaiškios ir ligi šiol galėtume ginčytis,
ar jis tikrai buvo svarbus. Juk pasirašius aktą, Lietuvoje tada dar nieko
neįvyko: vokiečių okupacinė valdžia stengėsi išlaikyti įtaką Lietuvos
Tarybai, o informaciją apie dokumentą stengėsi uždrausti platinti. Bet
laimė, kad pačioje Vokietijoje buvo Bundestagas, kuriame pasklido žinia
apie Tarybos priimtą dokumentą, jo pagrindines nuostatas, tarp jų – kad
„santykius su kitomis valstybėmis privalo galutinai nustatyti“ kuo
greičiau išrinktas Steigiamasis Seimas. O Lietuvoje tuo laikotarpiu
Vasario 16-osios akto įgyvendinimas užtruko bene pusantrų metų, kol
Tarybos išrinktasis Prezidentas Antanas Smetona buvo verste priverstas
paskelbti rinkimus į Steigiamąjį Seimą, kuriam, kaip pirmą kartą
tiesioginiuose rinkimuose išrinktai aukščiausiai valstybės valdžiai,
1920 m. gegužės 15 d. jis ir perdavė savo įgaliojimus. Beje, būtent
gegužės 15-oji – Steigiamojo Seimo diena 6 metus Respublikoje buvo minima
kaip svarbi nacionalinė šventė (palygintina dabar su Kovo 11-ąja),
pripažįstant išskirtinį parlamento vaidmenį, atliktus darbus ir jų
išliekamąją politinių sprendimų vertę. Žemiau nurodysime šaltinį, kaip
buvo nutarta vėliau tą šventę paneigti kitu aktu, nors būtent tautai
atstovavusioji valdžia per 1920–1922 metų laikotarpį parengė ir vieną iš
pažangiausių Europoje parlamentinės valstybės pagrindinių įstatymų –
Konstituciją, priimtą 1922 m. rugpjūčio 1 d.
1949 metų Laisvės kovos
sąjūdžio tarybos Deklaracijoje yra nuoroda būtent į 1922-ųjų Konstituciją:
„14. Valstybės atstatymas/…/ vykdomas pagal šioje Deklaracijoje priimtus
nuostatus ir 1922 m. Konstitucijos dvasią“.
Taigi paminėta Deklaracijos formuluotė partizaninės kovos prieš okupantą
kontekste neturėtų likti nepabrėžta: visuomenės galimybė tiesiogiai
išrinkti Seimą ir tik šitaip kontroliuoti valdžią gen. Vytauto Žemaičio ir
bendražygių buvo iškelta kaip būsimos naujosios Lietuvos politinių
santykių vertybė. Čia būtų galima net replikuoti tiems teisės
specialistams, kurie 1990-aisiais, atkuriant valstybingumą, pritarė
pasiūlymui trumpam paskelbti veikiant 1938-ųjų Konstituciją:
pasižiūrėkime, ar partizanai nebuvo didesni demokratai!?
1991-ųjų pradžioje, kai
Vilniuje ant barikadų „vartų“ į Nepriklausomybės aikštę atsirado užrašas
„Lietuvos širdis“, jau buvo galima jį interpretuoti kaip valstybingumo
esmės ženklą, kaip nuorodą į pamatinį valdžios turinį – atstovavimą
tautai. Ir už tai atrodė verta tokią valdžią – parlamentarizmo simbolį
ginti. Čia apskritai yra akivaizdaus ryšio tarp Deklaracijos turinio ir
1990–1991-ųjų įvykių (bet ne visų tada Aukščiausiosios Tarybos –
Atkuriamojo Seimo priimtų dokumentų).
Turėdami minty mūsų temą,
atkreipkime dėmesį, kas iš tikrųjų dalyvavo partizanų kovose? Tai
jaunesnės kartos žmonės, išėję mokslus Lietuvoje ar užsieniuose XX a.
tarpukariu, bet dar negalėję ir nespėję atsidurti uždaro, autoritarizmu
apibrėžto, elito lygyje. Žinoma, jaunųjų inteligentų (ypač vadinamųjų 4
dešimtmečio neokatalikų) nepasitenkinimas autokratiškumu, kone
šeimynišku valdymu ir dabar juntamas, atvertus išlikusias išgrobstytų
archyvų liekanas ar spaudą. Juk tik tas nepasitenkinimas nulėmė
Prezidentui Antanui Smetonai priimti sprendimą surengti IV Seimo rinkimus,
kad ir taikant visuomenei su tiesiogiai atstovaujamąja demokratija
prasilenkiančias taisykles. Vadinamąjį Lietuvos politinį elitą nuo
1927 m., kai buvo paleistas III Seimas, buvo suformavę tie, kurie sulaužė
1922-ųjų Konstituciją. Vėliau jie priiminėjo tokias konstitucijas
bei kitus teisės aktus, kurie atrodė jiems reikalingi ir tariamai atitinką
tautos interesus, neatsiklausiant jos nuomonės. Yra atvejų, kurie atspindi
netgi bandymus paneigti istorinių įvykių ir datų reikšmę – kaip antai dėl
gegužės 15-osios (skelbiant 1928 metų Konstituciją).
Tada galima taip pat įžvelgti politinės kultūros prieštaravimų.
Kaip pavojinga išklibinti
valstybės pamatus, politines klaidas dangstant sąmokslų teorijomis,
valstybingumo gelbėjimu, parodo teisėto Lietuvos parlamento paleidimas
1927 m. balandžio mėn. Buvęs Prezidentas ir Steigiamojo Seimo Pirmininkas
Aleksandras Stulginskis, patikėjęs kovos su komunizmo grėsme tikslais ir
perversmo metu tapęs III Seimo Pirmininku, galiausiai liko apgautas:
Prezidentui pasipiktinus parlamentinio tyrimo išvada
ir paleidus Seimą, „tautos valia“ liko sutapatinta su išgalvoto „tautos
vado“ mitu. Paradoksalu, kad šį mitą kaip džiną pirmieji savo spaudoje
paleido klajoti krikščionys demokratai, vieni iš parlamentinės respublikos
kūrėjų. Taigi paskui, pokariu, tautos tradicijų liko ginti tie, kurie iki
Antrojo pasaulinio karo pradžios svarbiausiems sprendimams, priimant 3
svetimus ultimatumus pamečiui, įtakos neturėję. Žinomiems ultimatumams
pritaręs elitas jau buvo – istoriografinį žodyną vartojant, „pasitraukęs“.
Tiesa, Aleksandras Stulginskis, vienintelis iš buvusių aukščiausių šalies
vadovų, pasidalijo tautos tragedijos pasekmėmis be jokių iliuzijų, be
laiškų su pasiūlymais J. Stalinui, ką reikėtų Lietuvoje daryti
ar baimių likti „ne taip suprastam“ ne tik Lietuvos visuomenės tuo metu,
bet ir ateities kartų…(galbūt dar čia su išlyga priskirtume IV Seimo
Pirmininką Konstantiną Šakenį, jei nesiginčytumėme, kiek svarbus buvo jo
vadovaujamo parlamento vaidmuo 1936–1940 metais). Politinės aplinkybės
lėmė viešą sovietų valdžios draudimą susipažinti ir tirti istorinius
šaltinius, susijusius su XX a. Respublikos raida iki okupacijos. Taigi
čia, Lietuvoje, ypač palaužus partizanų pasipriešinimą, daugumai
visuomenės beliko susikurti mitą apie Nepriklausomos Lietuvos gyvenimą. O
tas mitas apie vadinamos smetoniškos Lietuvos „tvarką“ lyg koks epinis
kūrinys iki šiol perkeliamas iš kartos į kartą vien dėlto, jog ir
naujosios politikų, ryškių visuomenės veikėjų, žurnalistų kartos jį
neblogai žino ir su juo taikstosi kaip su senelių papasakota pasaka prieš
miegą, užuot perprasdamos nacionalinio parlamentarizmo raidą, gebėdamos
atskirti asmenybių vaidmenį ir aktyviau formuoti demokratinę politinės
kultūros tradiciją.
1999 metais, Seimui priėmus
įstatymą, įtraukiantį Deklaraciją į teisinę Lietuvos Respublikos sistemą,
nutiko toks dalykas: Prezidentas nepasirašė įstatymo ir grąžino jį Seimui,
palikdamas pasirašyti Seimo Pirmininkui.
Čia svarbu jau ne vardai, – svarbu politinės kultūros ir teisės raidos
etiniai aspektai. Juk būtų galima paklausti visai neretoriškai: ar tas
įstatymas „Dėl laisvės kovos sąjūdžio tarybos Deklaracijos“ kuo nors
atrodė panašus į „šmėklos“ prikėlimą girioje ir kokių pasekmių dabar turi
šis įstatymas?
Kai paminėti aktai dabar
eksponuojami Seimo interjere, jie parodo mūsų parlamentarizmo istorijoje
akivaizdžią vietą. Kitaip tarus, atsiskleidžia pakankamai svarbi etinė
1999-ųjų įstatymo reikšmė: įstatymas liudija visuomenės mentalinius
pokyčius; jis tarsi neturi praktinės reikšmės, bet gali ir turi būti
pastebimas per teisės ir politologijos studijas. Juo buvo netiesiogiai
pasmerkta politika, vedusi valstybę į 1940-ųjų krachą; juo buvo iškelta
ilgai trukusiu darbu paremta politinio susitarimo vertybė – demokratiją
įprasminanti Konstitucija. Laisvės kovos sąjūdžio tarybai tik dėl tokios
nepriklausomos Lietuvos atrodė prasminga kovoti. Dėl Respublikos.
Stabtelėkime ir ties šia
sąvoka. „Respublikos“ terminas tarsi smilkalas kartais net ir tyrinėtojus
tiek apsvaigina, kad atsiranda noro – ypač tarptautinės istoriografijos
fone lyginti su Prancūzijos ar Lenkijos parlamentarizmo raida, turėti tų
„respublikų“ daugiau. Bet juk ši sąvoka tiesiogiai sietina su
parlamentarizmo turiniu, demokratijos principais, tad tik įsigilinus į tą
ryšį, gebėsime, pradėję nuo XX a. pradžios, atsakyti į klausimą: dabar yra
II ar III Respublika? Juk sutikime – maskuojantis „nepriklausomos
Lietuvos“ terminas buvo būdingas vartoti XX a antroje pusėje, tačiau dabar
visiškai netikslus ir netinkamas, nors jis išliks kai kuriuose XX amžiaus
pabaigos istorinių tyrinėjimų šaltiniuose.
Apskritai Europos Sąjungos
plėtros kontekste nacionalinės politinės kultūros formavimo kontekste
istorikams tenka nemaža atsakomybė, nes aktyvus, drąsus naujausio Lietuvos
istorijos laikotarpio tyrinėjimas galėtų būti ne tik iššūkis, peržiūrint
įsisenėjusius požiūrius, bet ir suformuojant politikams tam tikrą
oficialiai pripažįstamų istorinių vertybių pamatą. Kaip sudėtinga
sulaužyti stereotipus, rodo kai kurie politinių sukakčių minėjimo
scenarijai: antai buvusioje laikinojoje sostinėje buvo siūloma per
pirmosios Konstitucijos priėmimo 80-metį kažkodėl pagerbti pirmąjį
Prezidentą. Ten pat visuomenė didžiuojasi atnaujintos Prezidentūros
pastatu, tačiau greta buvusių ir išlikusių Parlamento rūmų visiškas
atnaujinimas, jau pradėtas nuo buvusios Posėdžių salės, dar lieka pažadų
vizijoje. O dabartiniuose Seimo rūmuose, čia, tobulinant istorinį
interjerą, naujų gražių vitražų autorius prof. Kazimieras Morkūnas siūlo
po Didžiųjų kunigaikščių tarp iškiliausių XX a. politikų pavaizduoti tik
paminėtąjį Antaną Smetoną, ir šiuolaikinio (ne tik Kunigaikštystės laikų)
lietuvių parlamentarizmo pradininkams ten nelieka vietos visai iš
nepiktybiškų paskatų: tiesiog mitas, paneigiantis demokratijos tradicijas,
dar yra gyvybingas. Jį galime palyginti su raudonos vėliavos „baime“;
vėliava, siejanti mus visus su Didžiosios kunigaikštystės herojais,
seimais, dokumentais, turėtų būti tikroji Valstybės vėliava, nesutapatinta
su tautine, bet atskirta. Tačiau heraldikos puoselėtojams iki šiol dar
sunku įtikinti politikus, kad jie perprastų, kuo skiriasi ir kuo svarbi
senosios Europos istorijoje mūsų tautinė trispalvė ir kuo – raudona su
Vyčiu centre. Išdrįskime pasakyti, kad parlamentarizmo raida atskleidžiama
bei stiprinama per istorinių dokumentų – rašytinių ar fotografinių –
nešališką atranką ir objektyvų įvertinimą, taip pat per subjektyvų, bet
istoriškai pagrįstą vaizduojamąjį meną; tada sumažės politinių (tarp jų –
ir protokolinio pobūdžio) klaidų tikimybė. Tai bus svarbu ir Europos
Sąjungoje, kai mes jau be nuostabos girdime, jog 1791-ųjų Konstitucija yra
ir mūsų Konstitucija.
Turime įsivaizduoti, jog
Lietuvai būnant Europos Sąjungoje, lietuvių politikams atsiras daugiau
drąsos – pavyzdžiui, ne ką mažiau negu mūsų kaimynams lenkams – paraginti
Rusiją ne tik plačiau atverti archyvus, kad tuo ji parodytų tikrąją gerą
valią. Gera valia išreiškiama ne tik simboliniais gestais – pripažįstant
demokratinės Lietuvos valstybingumą per aukščiausio lygio sveikinimus ar
juolab per vizitus, tačiau pastarųjų atvejais – tik į vieną pusę, nes iš
Rusijos – kiek Lietuva buvo ir yra savarankiška valstybė, tyčia ar ne,
istorikai tokio oficialaus vizito dar nepamena, tiesa? O atskleisti
archyvai turėtų parodyti, kaip buvo veikiama mūsų parlamentarizmo
tradicija, įspėti, kaip gali būti veikiama. Mes šiek tiek žinome apie
tautininkų finansavimą iš užsienio,
šiek tiek apie išdavikišką informacijos nutekėjimą sovietams iš Vakarų
žvalgybos centrų, kuri pravertė įveikiant partizanų judėjimą. Istorinių
vertybių (tarp jų medžiaga, susijusi su II pasaulinio karo pokariu)
susigrąžinimas yra reikšmingesnis dalykas visuomeninės politinės brandos
aspektais palyginti su bet kokių kitokių kompensacijų reikalavimu. Taigi
verta ir toliau šiuolaikinių gerų santykių labui reikalauti, kad
svarbiausi šią Lietuvos valstybingumo pamatinę tradiciją – parlamentarizmą
nuo pat XVI amžiaus liudijantys dokumentai, kiti daiktai ne tik būtų
parodyti, bet kad jie grįžtų namo, – ten, kurie jie buvo priimti ar
sukurti.
Išvados
1.
Deklaracija akivaizdžiai papildo žinias apie parlamentarizmo sampratos ir
istorinio Respublikos tęstinumo nuovoką tarp Lietuvos gyventojų, ypač –
jos gynėjų.
2. Deklaracija ir 1999 m.
priimtas įstatymas yra svarbus pavyzdys teisės istorijos studijoms,
brandinant politinės kultūros tradiciją tarp politikų bei pareigūnų.
3. Nagrinėjamieji dokumentai
priskirtini tokiems pamatiniams šaltiniams, kurie turi įtakos politinės
kultūros raiškai: jų tyrimas įpareigoja siekti išsamios informacijos
visuomenei iš įvairių valstybių archyvų, kur tik saugomi su Lietuva susiję
(pirmiausia – iš jos išgabentieji) šaltiniai.
Lietuvos valstybės teisės aktai
(1918-02-16–1940-06-15). Vilnius, 1996, t.
XXVIII, p. 1.
Ten pat,
p. 7–14.
Lietuvos laisvės kovos sąjūdžio
Tarybos deklaracija. LCVA. Kopija: Lietuvos Respublikos Seimo
kanceliarijos archyvas, p. 21.
Plg.: „Respublikos Prezidentas,
pritariamas viso Ministerių Kabineto (…) – susirinkusio iškilmingan
posėdin 1928 m. gegužės 15 d., su padėka paminėti žygių, padarytų per
dešimtį metų Lietuvių Tautos, ypačiai jos geriausių vaikų, ginklu
apgynusių nepriklausomą Lietuvos likimą ir nuolat esančių jos sargyboje,
nusprendė paskelbti šitokią Lietuvos Valstybės Konstituciją (…)“.
Lietuvos valstybės teisės aktai (1918-02-16–1940-06-15). Vilnius:
1996, t. XXVIII, p. 14.
Seimo Pirmininko A. Stulginskio
raštas Ministrui Pirmininkui A. Voldemarui. 1927m. balandžio 13 d.
Nr. 418. LCVA. F. 923, a. 1, b. 315.
Įkalintas Juozas Urbšys, buv.
užsienio reikalų ministras, bandė raštu SSRS vadovui paaiškinti, kaip
tvarkyti Lietuvos perspektyvą. 1940 m. Antanas Smetona, antrą kartą
išvykęs iš Valstybės (kaip ir 1918 m.), vėliau tik kritikavo išeivių
organizacijas, nepripažindamas savo politikos klaidų; plg.: Antano
Smetonos korespondencija (1940–1944). VDU Išeivijos studijų centras.
VDU leidykla, 1999, p. 676.
Pirmininkas pasirašė įstatymą.
Seimo kronika. 1999, Nr. 2, p. 85
Butkus, Z. Baltijos šalių
konstitucijos ir išorės poveikis jų keitimams tarpukaryje. Mūsų
konstitucionalizmo raida: straipsnių rinkinys. Vilnius: Valstybės
žinios, 2003, p. 262.
Į pradžią |