Prof. habil. dr. Regina Koženiauskienė
Vilniaus universiteto Filologijos fakultetas
El. paštas:
Regina.Kozeniauskiene@flf.vu.lt
Santrauka
Straipsnio objektas – Lietuvos politikų
parlamentarų retorika, o tikslas – parodyti, kad etika yra svarbiausias
kalbėjimo matas, nusveriantis visus kitus vertybinius kriterijus –
sklandžią, skambią frazeologiją, tropus ar figūras. Nors straipsnyje
pabrėžiama, jog politikai parlamentarai yra elitinės kalbos formuotojai,
valstybinės kalbos reprezentantai ir pagrindinis jų įrankis yra
ištobulinta kalba (parlamentas – iš pranc. parle – kalbėti, šnekėti),
tačiau siekiama atskleisti, kad išradingiausios retorinės priemonės ir
oratoriaus šmaikštumas gali teikti atvirkštinį efektą. Politiko retorika
sudaro netgi atgrasų įspūdį, jeigu jo elgsena neetiška, kartais tiesiog
prasilenkianti su elementariu žmoniškumu. Lietuvoje pastaruoju metu
padaugėjo atvejų, kai politikų kalbos turinys labiau primena užstalės
kalbas uždarame verslininkų bičiulių ratelyje, nei profesionalias kalbas
įstatymų leidimo ir svarbiausioje tautos atstovavimo institucijoje,
valstybingumą ginančioje citadelėje.
Straipsnyje žvelgiama į
demokratijos šalių retorikos patirtį, randama tam tikrų paralelių ir
iškalbingų istorijos pamokų. Siūloma idėja ir vienas iš pragmatinių būdų
apie politikų etiką diskutuoti su akademiniu jaunimu iš universiteto
katedrų per stilistikos ir retorikos seminarus bei pratybas ir šitokiu
būdu ugdyti studentų pilietinį sąmoningumą, kad išgirdę ar perskaitę
neetišką politiko diskursą, studentai gyvai ir griežtai reaguotų,
analizuotų ir siųstų tuos pavyzdžius jo siuntėjui atgal kaip netoleruotiną
ir nepriimtiną paštą.
Reikšminiai žodžiai:
elitinė kalba, etika, etiniai argumentai, moraliniai reikalavimai, etinė
stilistika, retorinės figūros, retorinė tradicija.
„Iškalba yra tam tikra
dorybė...“
Jeigu mokslo darbų rinkinyje tiktų bent šiokia
tokia saviironija, tai sakyčiau, kad šiame straipsnyje kalbėsiu madinga
tema. Net Valentino dieną, atsivertusi „Lietuvos rytą“ (2005 m. vasario
14 d.) tame pačiame lape radau unisonu skambančius kelis straipsnius ne
apie meilę, o apie politikų cinizmą: kardinolas A. J. Bačkis piktinasi
politinės retorikos norma tapusia veidmainyste, melavimu tiesiai į akis
net neraustant, dvigubu politikų gyvenimu, dvigubais standartais ir
sarkastiškai sako, kad šiandien to cinizmo yra daugiau nei kada nors
anksčiau. Rimvydas Valatka politikų elgesyje ir kalbose mato pasityčiojimą
iš valstybės, o Vytautas Bruveris kelis sykius klausia to paties: kodėl
valdžia tokia ciniška, kodėl politikų cinizmas pasiekęs tokį stulbinamą
mastą, kodėl valdžioje įsitaisė visiški moraliniai bei etiniai invalidai?
Griežtai, gal kiek per daug apibendrintai pasakyta, bet tiesos šiuose
žodžiuose esama.
Parlamentarai gėdingai
linksniuojami jų pačių sukurtos Etikos ir procedūrų komisijos, kurioje
aiškinamasi, kas etiška/neetiška politikų elgsenoje ar kalboje. Iš tiesų
neįmanoma skirti elgsenos ir kalbos, nes politiko etika – tai apeliacija į
jo elgseną apskritai (taigi ir į kalbinę elgseną). Nuolat girdimi ir
matomi parlamentarai yra viešosios pavyzdinės kalbos formuotojai, pašaukti
vartoti pačią korektiškiausią kalbą. Turbūt nė nereikia sakyti, kad kalbos
korektiškumo sąvoka apima ne tik taisyklingumo, tikslingumo, bet ir gana
griežtus moralinius reikalavimus, atsakomybę už savo poelgius ir kalbą.
Aristotelis sakė, kad mes
klausomės ne kalbos, o žmogaus, kuris kalba, ir laikėsi nuomonės, kad
etika įtikina labiausiai. Mūsų dienų terminais šnekant, „kai žmonės
įsitikinę, kad kalbėtojas išmano dalyką ir yra vertas pasitikėjimo, ir jų
interesai yra artimi, labai tikėtina, kad tai, ką tas kalbėtojas nori
pasakyti, bus sutikta kaip tiesa“[1].
Vertybės ir įsitikinimai, arba asmenybės padorumas, moralinis
autoritetingumas tampa retorinio apeliavimo pagrindu.
Pasitelksiu danų dramaturgo,
filosofo ir eseisto, „Minčių apie moralę“ autoriaus Ludvigo Holbergo
(1684–1754) trumputę alegoriją: „Iškalboje varžėsi Gandras ir Vanagas.
Abiejų parengtos kalbos buvo vienodai puikios, bet Teisėjas, tai
pažymėjęs, pasakė, kad jos negali būti vertinamos vienodai, nes viena iš
jų pasakyta nekalto Gandro, o kita – paukščio plėšrūno“. Šis pasakojimas
rodo, kokias tvirtas sąsajas retorika turi su etika ir kad gera iškalba
neatsiejama nuo kalbėtojo asmenybės etinių vertybių visumos.
Nuo pat mokyklų įkūrimo
Lietuvoje retorika buvo siejama su etika. Eloquentia enim virtus quaedam
est et perfectio naturae humanae („Iškalba yra tam tikra dorybė ir žmogaus
prigimties tobulumas“), – sakė vienas žymiausių XVII a. lietuvių, VU
retorikos profesorius, populiaraus retorikos vadovėlio (Lauxmin, S. Praxis
oratoria sive praecepta artis rhetoricae. Brunsbergae, 1666) autorius
Žygimantas Liauksminas.
Ikikarinė nepriklausoma
Lietuva taip pat pabrėžė oratoriaus etikos viršenybę, ugdė tautinį
piliečio idealą, artimą demokratinių šalių idealui, kurį galima suvokti iš
likusių negausių to laikotarpio politikų kalbų, iš pabirų teorinių
postulatų. M. Gustaitis, XX a. pradžioje rašęs apie iškalbą, akcentavo
moralinį retorikos pradą: „Be išlavinto kalbingumo labai svarbu turėti
visuomenėje pasitikėjimo, įgyto kilniais darbais ir tiesiu būdu. Patikimas
kalbėtojas jau pačiu savo asmenim, pačiu pasirodymu, lenkia klausytojus.
Todėl senovės graikuose negalėjo būti kalbėtoju: vylingai laimėjęs bylą,
pakėlęs ranką prieš tėvus, arba atsisakęs juos šelpti, buvo uždrausta
viešai kalbėti tiems, kurie turtą niekais leisdavo, nes veltui kleidžiąs
tėvų gėrybę, alina tuo pat ir tėvynę, skriaudžia visuomenę“[2].
Visai kitoks oratoriaus
idealas buvo propaguojamas palyginti neseniai, prieš nepriklausomybės
atkūrimą – vadinamasis tarybinis retorinis idealas. Retorinė persvazija,
kaip mes ją suprantame, nebuvo reikalinga totalitarinėje visuomenėje. Lėmė
ne persvazija, o imperatyvas, nurodymai iš viršaus. Tų laikų devizas – ne
įtikinti, o įsakyti ir tam įsakymui paklusti. Diktatoriško režimo
sąlygomis vyravo monologinė kalbos forma, kaip dabar sakytume, vienpusė
komunikacija, kalbėtojui, galima sakyti, ir nereikėjo mąstančio
klausytojo, savo nuomonę turinčio pašnekovo, kurį reikėtų įtikinti ir
paveikti argumentuota kalba.
Pateiksiu rusų spaudoje
skaitytą kuriozišką tų laikų retorikos pavyzdį: susirinkimo pirmininkas
vyras, skaitantis padėjėjo parašytą kalbą (pasirodo, tas pats padėjėjas
rašė kalbą dar ir profsąjungos pirmininkei ir netyčia supainiojo
įteikdamas tekstus), sako: Aš jums kaip motina, kaip moteris sakau… Reikia
pripažinti, kad retoriniu požiūriu tai figūriškas pasakymas, apeliacija į
klausytojus. Tačiau nei dėl to, kad vyras kalba moters vardu, nei dėl
figūriško kreipimosi jokios salės reakcijos kalbėtojas neišgirdo.
Imperatyviniam kalbėjimo būdui, melo, jėgos, prievartos retorikai mąstymas
apskritai buvo žalingas. Žmonės sėdėjo, tarsi ir klausėsi, bet visiškai
nieko negirdėjo. Kad ir koks būtų įsakymas, jam, kaip valstybės prievartos
aktui, buvo privaloma paklusti besąlygiškai.
Pirmasis bet kurios
valstybės demokratijos požymis – retorinė laisvė, tai yra jos piliečių
žodžio laisvė, tačiau „žodžio laisvė sąlygiškai naudinga visuomenei, jei
ji reglamentuojama, pirma, teise, antra, morale. Kitaip, retorika, šitoji
vaidilutė, tampa kurtizane“, – sakė Briuselio universiteto retorikos
dėstytojas F. D. Bancelis[3]. Prezidentas
A. Smetona taip pat pabrėžė laisvo, teisingo, moralaus ir palaido žodžio
skirtumus: „Dar viena nemaža, dažniausiai inteligentų ir pusinteligenčių
yda: tai žodžio palaidumas“[4].
Grįžtant prie mūsų dienų
politiko etikos retorikoje, reikia pasakyti, Lietuvos demokratijai tik
penkiolika metų, ji jauna ir trapi, todėl kartais ir etikos supratimas dar
ribotas, o žodžio palaidumas iš tiesų stebinantis. Gavę pastabų dėl
neetiškos elgsenos ir kalbėsenos vieni politikai nustemba, nes etiką ir
pačią demokratiją suvokia tik kaip teisines procedūras (palauksim, ką
teismas pasakys), o ne kaip politinę ar moralinę atsakomybę. „Neįmanoma
atskirti moralės, politikos ir teisės – neįmanoma teikti prioriteto tik
vienam iš šių lygmenų“[5].
Demokratijos sąlygomis
atsivėrusi laisvė nereiškia, kad kalbėtojas įgyja nevaržomą laisvę reikšti
mintis kaip tik nori. „Laisvė – tai nereiškia būti laisvam nuo visko –
laisvam nuo žmonių, laisvam nuo įstatymų, laisvam nuo moralės, laisvam nuo
minčių, nuo emocijų. Neribota ir nevaržoma laisvė yra neįmanoma, protingas
žmogus jos nereikalaus. Laisvė, kuri yra galima, turi ir privalo turėti
tam tikras ribas“[6]. Reikia tikėtis, kad
bręstant demokratijai Lietuvoje taip pat pradės ryškėti žodžio laisvės ir
žodžio palaidumo, arba amoralumo, ribos.
Radikalioji stilistika
kaip retorikos disciplinos dalis
Nors per paskutiniuosius penkerius metus savo
skaitytuose pranešimuose įvairiose mokslinėse konferencijose esu lietusi
oratoriaus (žurnalisto, teisininko) etikos problemas, tačiau apie politiko
etiką kalbėti neteko. Šiam žingsniui paskatino perskaitytas Londono
universiteto retorikos dėstytojos, žurnalo „Kalba ir literatūra“
redaktorės Katie Wales (Keiti Weils) straipsnis viename lingvistiniame
švedų žurnale. Autorė siūlo radikaliosios stilistikos (retorikos) terminą
politine ir net reformuojamąja prasme, kaip disciplinos, turinčios
visuomeninį autoritetą, galinčios vertinti, kas oratoriaus kalboje
korektiška/nekorektiška, gera/bloga, teisinga/neteisinga.
Katie Wales siūlymai
radikaliai reformuoti stilistiką leido išvesti tam tikrų paralelių ir
patyrinėti politikų kalbinės etikos problemą Lietuvoje. Per seminarus ir
retorikos pratybas įmanoma vykdyti universiteto misiją – ugdyti akademinio
jaunimo pilietinį sąmoningumą, kad jis taptų jautrus gimtajam žodžiui ir
jaustų pareigą ir atsakomybę ginti jį nuo ciniško amoralumo. Su studentais
galima analizuoti aukščiausios valdžios žmonių kalbas, pastebėti ne tik
tai, kas taisyklinga/netaisyklinga, tikslinga/netikslinga,
tinkama/netinkama, stilinga/nestilinga, bet ir tai, kas kalboje
gera/bloga, sąžininga/nesąžininga, korektiška/nekorektiška,
teisinga/neteisinga. Kitaip tariant, neteisingo, meluojančio, neetiško
oratoriaus kalba negali būti nei turtinga, nei stilinga, nei sąmojinga.
Pastebėję nusižengimus
etikai studentai galėtų siųsti tokius neetiškus tekstus kaip kokį šiukšlių
paštą atgal siuntėjui, tarsi kokius pavojaus signalus apie neetišką
kalbėjimą, apie giliąsias gimtosios kalbos piktžaizdes. Šitokiu būdu
studentai vykdytų tam tikrą socialinę intervenciją, keltų moralinius
reikalavimus valstybinei kalbai ir patiems politikams.
Galima tikėtis, kad Lietuvos
viešosios kalbos ir viešojo gyvenimo normų formuotojams – aukščiausio
lygio valdžios vyrams ir moterims – bus įdomi labai svarbios visuomenės
dalies tarsi kokio lakmuso popierėlio – jaunimo nuomonė.
Pavojingi retorinių figūrų
pavyzdžiai
Pradžioje
pateiksiu chrestomatinį pavyzdį iš Romos Respublikos laikų. Iš istorijos
žinome, kad valdovo Nerono motina Agripina buvo susekta rengusi sąmokslą
prieš savo žiaurųjį sūnų ir buvo priversta nusižudyti (arba labiau
tikėtina – Nerono įsakymu buvo nužudyta). Neronas dėl akių turėjęs
liūdėti. Garsus tų laikų oratorius Julijus Afrikietis iš provincijos
Galijos pasiųstas į Romą pasveikinti (!?) Nerono savo kalboje
pataikūniškai sakė: „Valdove, tavo provincija Galija prašo tave vyriškai
pakelti …savo laimę!“ „Ak, kokia frazė! O ir Seneka buvo ne mažiau
sąmojingas laiške, kurį jis Nerono vardu ta pačia proga parašė Senatui:
Salvum me esse adhuc nec credo nec gaudeo! (Aš ir netikiu, kad
išsigelbėjau, ir nedrįstu džiaugtis!). Kvintilianas mato čia tik retorinę
figūrą ir be piktos valios cituoja ją savo mokiniams, matyt,
nenujausdamas, kokie pavojingi gali būti tokie pavyzdžiai“[7].
Galima būtų pasitenkinti ir
vienu šiuo pavyzdžiu, iškalbingai bylojančiu mūsų laikų oratoriams, jog
neįmanoma formos nesieti su turiniu. Kaip sakė Sokratas, niekas nesako,
kad skydas gražus, jei jis nesaugo nuo priešo.
Kalbėdamas apie etiką, D. Maingueneau
sako: „Neįmanoma nustatyti jokios hierarchijos tarp to, kas sakoma, ir
sakymo būdo“[8].
Priminsiu tik vieną plačiai
nuskambėjusį mūsų dienų diskursą – 2005 m. sausio 11 dieną išgirstą
šiukšlių paštui skirtą retoriką LRT „Visuomenės interese“. Seimo narys,
politikas socialdemokratas iškėlė klausimą: „Ką tu gali padaryti gera,
jeigu į Seimą ateini plikas kaip tilvikas?“ Toliau Seimo narys pareiškė
dar ciniškiau, kad pliki parlamentarai yra labiau paperkami nei
milijonieriai. „Pažeidžiamas yra tas, kuris nieko neturi. Jis gali
parsiduoti ir už 1 000, 2 000, 3 000 litų, o turtuolio ir už 100
tūkstančių nenupirksi“. Šmaikštuolis politikas kaip tikras verslininkas
milijonais įkainojo visų mūsų, plikų tilvikų, sąžinę ir moralę. Ir dar
taip stilingai, pasitelkęs mūsų tautos frazeologiją ir pavartojęs retorinį
klausimą (figūrų figūra!) apstulbino ne tik studentus, bet ir apskritai
didžiąją mūsų mąstančios visuomenės dalį. Bet tokią atgrasią retoriką
labai griežtai įvertino akademinis jaunimas: figūriškai vaizdinga pasakymo
forma negali būti graži, jei to pasakymo turinys neetiškas, tiesiog
nežmoniškas. Stilingoji politiko retorika bumerangu atsigręžė prieš jį
patį. Iš studentų reakcijos mačiau ir atsakingai galiu sakyti, kad tokio
politiko pašto dėžutė tikrai nebūtų tuščia, o jis pats neturėtų pykti.
Kaip sakė Ciceronas, politiko likimas toks, kad ir pralaimėti, ir nugalėti
jis gali tik kartu su Respublika. Politiko, išrinktojo iš geriausių,
silpnybės, ydos, ligos pirmiausia yra Lietuvos valstybės silpnybės, ydos
ir ligos. Vien dėl to neįmanoma užsidaryti akademinių teorinių svarstymų
rate ir drauge vykdyti mūsų valstybinės kalbos politiką, atlikti
universiteto misiją ugdyti nepašalinį stebėtoją, moraliai jautrų apgauliam
žodžiui pilietį, būsimą Seimo narį. Antraip ir universiteto statutas, ir
mūsų studijų programinės nuostatos būtų tik deklaracija.
Galime pasidžiaugti, kad
turime atramą – nemaža politikų parlamentarų, viešai raginančių tai
daryti. Visai neseniai (2005 m. vasario 2 d.) LRT „Spaudos klubo“
diskusijoje parlamentarė Irena Degutienė sakė: „Politikai žada, meluoja...
ciniškai vertina, tai prasilenkia su elementariu žmogiškumu... Politikas
turi būti moralus. Jis turi būti kritiškas savo atžvilgiu. Kol pati
visuomenė per savo pilietinę išraišką nepasipriešins, nelabai turėsim
įrankių, kaip su tuo kovoti“ (išskirta aut). Parlamentaras
profesorius Justinas Karosas pritarė, kad „etikos dalykai taikomi pagal
visuomenės brandą“. Universiteto katedros ir yra tinkama vieta
pilietiškumui brandinti. Kuo studentai, kaip išsilavinusi racionaliai
mąstanti visuomenės dalis, bus pilietiškai brandesni, tuo aukščiau kels
etikos kartelę išrinktiesiems. Apie studentus tikriausiai neįmanoma bus
pasakyti, kad jie politiškai angažuoti ar papirkti.
Kita stipria atrama, be kai
kurių politikų raginimo priešintis ciniškam amoraliam kalbėjimui, galima
laikyti šių laikų demokratinių šalių retorikos tyrėjų požiūrį į politiko
moralę. Jis apibendrintas naujausioje retorikos enciklopedijoje[9]
anglų kalba: „Šiais laikais mūsų modernioje visuomenėje, esant
daugiasluoksniam socialiniam susiskaldymui, doro politiko sąvoka gali būti
apšaukta naivia. Tačiau kai mes grįžtame prie visuomenės vertybių svarbos
ir moralumo retorikoje, reikia paminėti Perelmann ir Olbrechts-Tyteca
retorikos teoriją. Nesvarbu kada, ar antikos laikais, ar modernios
visuomenės aplinkoje, oratorius turėtų sekti, kuo klausytojai tikrovėje (real
audiences) tiki ir ką vertina, ir taikyti savo argumentus prie auditorijos
vertybių skalės. Tačiau šie autoriai pripažįsta, kad iškyla rimta
problema, susijusi su aklu prisitaikymu prie auditorijos. Retorika,
pagrįsta vien tik tam tikros grupės įsitikinimais, gali būti šališka ir
ribota. Norėdamas surasti argumentų tam tikrai auditorijai įtikinti bei
nesilankstyti tos auditorijos prietarams, sąžiningas politikas apsvarstys,
kaip universalioji auditorija (universal audience) – įsivaizduojama tobula
racionaliai mąstančių individų grupė – reaguotų į vieną ar kitą argumentą.
Supratingas bei doras tam tikros idėjos propaguotojas tikrai turi
racionalumo viziją, tokio racionalumo, kuris išeina už tam tikrų
socialinių grupių bei geografinių ribų. Todėl argumentaciją, sulaukusią
menamo universaliosios auditorijos pritarimo, galėtume laikyti moralia“.
Universalios auditorijos reakcija, atmetant ciniškąją retoriką, skatins
aukštesnį politinės kultūros lygį.
Išvados
1. Universalioji Lietuvos auditorija – tai
racionaliai mąstanti tautos dalis, tarp jos – universiteto profesoriai ir
studentai, išpažįstantys etines vertybes, menantys retorinės kultūros
tradiciją, į kurią politikai kviečiami orientuotis.
2. Politiko etiką
atspindinti retorika reikalinga nuoseklių studijų, kad politinis elitas
perprastų kalbėsenos reikšmę ir įtaką ne tik savo karjerai, bet ir
visuomenės santykiams.
3. Elitinės kalbos
formavimui įtakos turės besiformuojanti retorinė tradicija ir jos tyrimas.
Herrick, J.A. The history and theory
of rhetoric. Boston, 2001, p. 84.
Gustaitis, M. Stilistika: literatūros teorijos
vadovėlis. Kaunas; Marijampolė,
1923, p. 166.
Bancel, F.D. Les revolutions de la
parole. Paris, 1869, p. 11.
Smetona, A. Pasakyta parašyta
1927–1934. Kaunas, 1935, p. 86.
Iš interviu su Raimundu Lopata.
Lietuvos rytas. 2004, vasario 24.
Dennis, E.E., Merrill, J.C.
Pokalbiai apie žurnalistiką. Vilnius, 1997, p. 20.
Veličkienė, A.T. Lex maiestatis:
genezė ir vykdytojas. Jurisprudencija. 2002, t. 26, p. 25.
Maingueneau, D. Literatūros kūrinio
kontekstas. Vilnius, 1998, p. 143.
Encyclopedia of rhetoric. Thomas O.
Sloane, editor in chief. Oxford, 2001.
Į pradžią |