Mindaugas Tamošaitis
Vilniaus pedagoginis universiteto Istorijos
fakultetas
Vilnius Pedagogical University Faculty of History
T. Ševčenkos 31, LT-03111 Vilnius
El. paštas:
lietistkat@vpu.lt;
mindaugas_tamosaitis2003@yahoo.co.uk
Santrauka
Reikšminiai žodžiai
Pagrindiniai legalūs kultūrbolševizmo centrai Lietuvoje
Legalūs kultūrbolševizmą propaguojantys
spaudiniai
Išvados
Santrauka
Straipsnyje pristatomi
pagrindiniai kultūrbolševizmo centrai bei legalūs kultūrbolševizmą
propaguojantys spaudiniai Lietuvoje XX a. ketvirtajame dešimtmetyje.
Atskleidžiama jų įtaka įvairiems visuomenės sluoksniams bei pateikiama
pastarųjų reakcija į kultūrbolševizmą. Prisimenant teorijas, kad 1926-ųjų
perversmas ir III Seimo paleidimas turėjo reikšti pasipriešinimą
komunistiniam pavojui ar netgi Sovietų Sąjungos invazijai, dabar
patyrinėkime, kokių atvirų galimybių turėjo kultūrbolševizmo skleidėjai
autoritarizmo laikotarpiu. Pateikti duomenys rodo, kad vienu iš didžiausių
kultūbolševizmo centrų buvo pagrindinės Lietuvos Alma Mater Kauno
Vytauto Didžiojo universiteto Humanitarinių mokslų fakultetas, o
pagrindiniai kultūrbolševizmo skleidėjai legalūs periodiniai leidiniai.
Publikacija parengta
remiantis gausia to meto periodine spauda, kultūrbolševizmą
skleidžiančiais literatūros kūriniais bei archyvine medžiaga, iš kurios
išskirtina Valstybės saugumo departamento (toliau VSD) surinkta
informacija.
Reikšminiai
žodžiai: VSD; cenzūra;
Draugijų įstatymas; Sovietų Sąjunga.
Pagrindiniai legalūs kultūrbolševizmo centrai Lietuvoje
1936 m. rudenį VSD,
aptardamas uždraustos komunistų partijos veiklą bei galimą komunizmo
grėsmę, daug dėmesio skyrė kultūrbolševizmui ir jo pagrindiniams legaliems
platinimo centrams. Spalio 12 d. VSD
biuletenyje siūloma uždaryti Draugiją
ir sustabdyti jos vicepirmininko prof. Vinco Krėvės-Mickevičiaus
redaguojamą žurnalą Literatūra (V. Krėvė-Mickevičius nuo 1935 m. antros
pusės vietoj pasitraukusio Mykolo Biržiškos tapo Draugijos pirmininku
aut. past.). Taip pat pateiktos kitos priemonės, kaip kovoti prieš
Lietuvoje plintančias komunizmo idėjas: mokslo įstaigoms skiriant
mokomąjį personalą, stropiai ž i ū r ė t i, k a d m a r k s i s t i n i
o n u s i s t a t y m o ž m o n ė s n e p a t e k t ų n e t i k į
l i e t u v i ų m o k y k l a s, b e t i r į m a ž u m ų, y p a č
ž y d ų. 9. Uždrausti iš S o v i e t ų R u s i j o s (Sovietų Sąjungos
aut. past.) g a b e n t i p e r i o d i n ę s p a u d ą, ypač
Izvestijas. Sovietų literatūrai ir Sovkino filmams sustiprinti
cenzūrą. 10. Kuo mažiausiai palankiai rašyti apie Sovietų vidaus
gyvenimą, s a v o p e r i o d i n ė j e s p a u d o j e, y p a č
t a u t i š k o j e. 11. Netiesiogiai varyti stiprią antikomunistinę
propagandą per spaudą ir radio, griaunant socialistinių santvarkų ir
komunistinės doktrinos postulatus. 12. Išleisti keletą populiarių
antikomunistinių brošiūrų, tuo reikalu pasirūpins valstybės saugumo
departamentas
(orig. išretinta aut. past.).
1936 m. lapkričio 16 d. VSD
biuletenyje nurodoma, kad Lietuvos rašytojuose ir poetuose vis daugiau ir
daugiau pradeda įsivyrauti marksizmo dvasia. Tokios dvasios formavimuisi
turi įtakos ir Humanitarinių mokslų fakulteto vadovybė (VDU aut.
past.), o taip pat ir atsakingų tos vadovybės narių redaguojamas
Literatūros žurnalas.
Iš VSD pateiktos medžiagos galima daryti išvadą, kad Lietuvoje tuo metu
buvo du legalūs komunizmo idėjų platinimo per kultūrą centrai Draugija
bei VDU Humanitarinių mokslų fakulteto vadovybė, kurios profesoriai dėstė
slavistiką ir gerai mokėjo rusų kalbą. Tiesa, kiek vėliau, nuo 1936 m.
pabaigos VDU buvo įregistruota marksistinė studentų draugija Scientia,
kurią globojo tuometinis VDU Humanitarinių mokslų fakulteto dekanas
prof. V. Krėvė-Mickevičius. Draugija, VDU Humanitarinių mokslų fakulteto
vadovybė bei jos globojama Scientia buvo tarpusavyje glaudžiai
susijusios. Išskyrus studentų draugiją Scientia, dalis VDU Humanitarinių
mokslų fakulteto vadovybės narių buvo Draugijos steigėjai bei jai
vadovavo. 1929 m. gruodžio 8 d. Draugijos steigiamajame susirinkime be
išimties visas vadovaujančias pareigas užėmė tuometinio Lietuvos
universiteto (nuo 1930 m. VDU) Humanitarinių mokslų fakulteto nariai:
pirmininku išrinktas M. Biržiška, vicepirmininku V. Krėvė-Mickevičius,
sekretoriumi I. Jonynas, iždininku P. Augustaitis, bibliotekininku
Vacl. Biržiška.
Draugija turėjo sustiprinti
tarpvalstybinius Lietuvos ir Sovietų Sąjungos santykius. Dar
nepriklausomybės pradžioje iš Lietuvos lenkų atplėštas Vilnius izoliavo
tolimesnę beveik du dešimtmečius vykdytą lietuvių valdžios užsienio
politiką. Išliko orientacija į Sovietų Sąjungą,
kuri tarptautiniu mastu pabrėždavo su tokia Vakarų demokratinių valstybių
nuostata nesutinkanti. 1923 m. kovo 15 d. Ambasadorių konferencijoje
Vilnius ir jo kraštas galutinai priskirtas Lenkijai. Šis nutarimas reiškė,
kad neva padėtas galutinis taškas lietuvių ir lenkų ginče, o Vakarų
Europos valstybės Lietuvai Vilniaus byloje nepadės. Lietuvos užsienio
politika pakrypo į Sovietų Sąjungą, kuri balandžio 5 d. nota protestavo
prieš kovo 15 d. Ambasadorių konferencijos nutarimą.
Sovietų pagalba tikėtasi atgauti prarastąją sostinę. Tokių nuotaikų
atsirado vyresniosios inteligentijos gretose. Prorusišką orientaciją
nulėmė ir tai, kad prieš karą dauguma baigė mokslus carinės Rusijos
universitetuose, gerai mokėjo rusų kalbą ir aukštai vertino rusų kultūrą.
Be to, pasitikėjo sovietų skelbiama propaganda, žavėjosi Sovietų Sąjungoje
vykdomais pertvarkymais, pirmiausia kultūros srityje. Juozo Brazaičio
teigimu, dalis lietuvių šviesuomenės, praeityje susigyvenusi su rusų
visuomene, tebegyveno ta praeitimi ir nesistengė įžiūrėti, kad rusas
komunistas nėra tas pats, kas buvo jo jaunystės dienų pažįstamas rusas
demokratas.
Tai pasakytina apie kai kuriuos VDU Humanitarinių mokslų fakulteto
vadovybės profesorius. J. Brazaičio žodžius patvirtina po Antrojo
pasaulinio karo pasakyti ilgamečio fakulteto dekano V. Krėvės-Mickevičiaus
žodžiai: Aš, kaip ir daugel kitų, klydau, manydamas, kad bolševikai jau
yra pamatę savo klaidas, kurias padarė pirmaisiais valdymo metais, ir jų
jau nebekartos. Išorinius pakeitimus, daromus tik formaliai, laikiau
tikros evoliucijos požymiais. Taip manydamas, neabejojau, kad nebus
kartojamos klaidos kituose kraštuose, kuriuose jiems pasiseks įsitvirtinti
nors laikinai, išgyventos jau pačioje Rusijoje.
Draugijos veikla buvo vertinama nevienareikšmiškai. Į ją kritiškai žvelgė
katalikiško sparno atstovai, savo spaudoje kaltindami komunizmo
propagavimu. J. Keliuočio redaguojama Naujoji Romuva 1932 m. sausio
pradžioje piktinosi Draugijos surengta sovietų grafikos paroda, kurioje
esą pirmą vietą užima moksliškai organizuota komunizmo propaganda.
Pabaigoje priekaištaujama apskritai dėl tokios parodos, prie kurios
prisidėjo VDU profesoriai, organizavimo Lietuvoje: Pikta ir liūdna.
Didžiausiomis aukomis laimėjome savo nepriklausomybę. Policija seka ir
varžo bolševikų veikimą. Bet čia pat universitete gudriausiu būdu viešai
varoma bolševizmo propaganda. Mūsų vyriausybė jokiu būdu neturėjo leisti
laisvoje Lietuvoje organizuoti tokią parodą. Bet kas per fenomenas toji
Sovietų Rusijos (Sovietų Sąjungos aut. past.) Tautų Kultūrai
Tirti Draugija (Draugija aut. past.)? Argi barbariškiausioje
pasaulio šaly įmanoma rasti kokia nors Kultūra?! O Vakarų kultūrai tirti
draugijos neturime! Ir keisčiau atrodo, kai tą Draugiją sudaro mūsų įžymūs
profesoriai ir žinomi mūsų visuomenės vadai. Juk tai savižudybė! (išskirta
aut.) Ir bergždžios bus visos pastangos gintis nuo komunizmo, kai iš
kitos pusės viešai ir laisvai V. D. Universiteto salėje bus skleidžiama
bolševizmo propaganda.
Panašiai Naujoji Romuva vertino ir vėlesnes Draugijos parodas.
Draugijos veiklos kritikai daug vietos skyrė S. Yla, pasivadinęs
slapyvardžiu J. Daulius, 1937 m. išleistoje knygoje Komunizmas Lietuvoje.
Taip pat, kaip minėta, VSD jau 1936 m. rudenį ragino Lietuvos valdžią
Draugiją uždaryti.
Pagal 1936 m. vasario 1 d.
A. Smetonos valdžios paskelbtą Draugijų įstatymą vidaus reikalų ministrui
leista valstybės ir tautos saugumo sumetimais uždaryti bet kurią
partiją, organizaciją, draugiją.
Remiantis šiuo įstatymu buvo uždraustos Lietuvos politinės partijos,
išskyrus režimą remiančią tautininkų sąjungą.
Tokia pat tvarka taikyta prieš draugijas. Pagal 1936 m. Draugijų įstatymą
visos draugijos turėjo pateikti įstatus ir iki 1936 m. liepos 1 d. gauti
vidaus reikalų ministro leidimą veikti, kitaip esą būsiančios laikomos
uždarytomis. Tokia valdžios pozicija sukėlė Draugijos narių abejones
veikti toliau, ar ją likviduoti. Tačiau Užsienio reikalų ministerija
(URM), anot istorikės S. Noreikienės, diplomatiškais sumetimais paprašė,
kad Draugijos valdyba perregistruotų Draugiją. 1937 m. balandžio 17 d.
tai ir buvo padaryta.
Taigi Lietuvos valdžia pati ėmėsi iniciatyvos, kad pagrindinis
kultūrbolševizmo centras toliau veiktų, visai nebuvo atsižvelgta į VSD
nurodymus, kitų dešiniųjų politinių srovių perspėjimus. Anot istoriko
D. Mačiulio, gindama tautinės kultūros tyrumą ir norėdama ištarti tvirtą
ne svetimoms įtakoms, valdžia dažnai pakliūdavo į keblią padėtį
trukdė didžioji politika,
šiuo atveju nepriekaištingi santykiai tarp Lietuvos ir Sovietų
Sąjungos bei Vilniaus problema.
V. Krėvė-Mickevičius buvo
vienas iš Draugijos steigėjų, iki 1935 m. jos vicepirmininkas, o po to
pirmininkas iki 1940 m. (išskyrus 1938 m. birželio 1939 m. birželio
mėn., kai pirmininku buvo išrinktas I. Jonynas). Tarp steigėjų buvo
P. Galaunė, vienas veiklesnių draugijos narių, nuolat talkininkavęs
rengiant meno parodas, taip pat B. Sruoga, iki 1936 m. vasario mėnesio
buvęs ir kandidatu į valdybos narius. 1936 m. vasarį kandidatais į
valdybos narius buvo išrinkti P. Kubertavičius ir J. Paleckis. Nuo 1937 m.
gegužės mėnesio Draugijos iždininkas buvo P. Cvirka. 1939 m. birželio
mėnesį kandidatu į valdybos narius išrinktas L. Gira, 1940 m. vasario
mėnesį vietoje areštuoto J. Paleckio laikinai pakviestas vicepirmininku, o
1940 m. gegužės mėnesį išrinktas knygininku. 1936 m. Draugijai priklausė
rašytojai A. Bauža, K. Boruta, K. Korsakas, P. Vaičiūnas, dailininkai
M. Bulaka, A. Galdikas, A. Gudaitis, S. Žukas, aktoriai J. Grybauskas,
S. Pilka, V. Sipavičius. Vėliau į Draugiją įstojo J. Būtėnas ir
A. Venclova.
Iš pakitusios sudėties galima daryti išvadą, kad Draugija nuo ketvirtojo
dešimtmečio vidurio telkė kairiųjų pažiūrų lietuvių inteligentus į vieną
branduolį, taip sudarydama galimybes artimai kontaktuoti su Sovietų
Sąjungos pasiuntinybe, jos personalu. J. Būtėnas, kurį laiką priklausęs
Draugijai, atsiminimuose rašė: Kartą K. Boruta manęs paklausė, ar
priklausau tai draugijai. Reikia stoti, ragino K. Boruta. Turim
sudaryti tvirtą pažangiųjų branduolį, išrinkti energingą valdybą. Atrodo,
galima šį tą nuveikti (
) buvo palaikomi artimi ryšiai su Tarybų (Sovietų
aut. past.) Sąjungos pasiuntinybe (
).
Draugija sovietams atvėrė palankias sąlygas legaliai kontaktuoti su
žymiausiais lietuvių inteligentais. Pasak S. Noreikienės, į ją kviečiami
tik visuomenėje žinomi asmenys.
Oficialiai Draugija užsiėmė
kultūrine veikla. Dažnai rengdavo Sovietų Sąjungos sukakčių minėjimus,
kuriuose dalyvaudavo aukšti Lietuvos ir Sovietų Sąjungos valdžios
pareigūnai. Tokiuose renginiuose greta abiejų valstybių aukštų pareigūnų
paprastai žodį tardavo Draugijos pirmininkas. 1937 m. lapkričio pradžioje,
minint Sovietų Sąjungos gyvavimo 20 metų sukaktį, Kaune, Trijų milžinų
salėje, Draugijos surengtame minėjime dalyvavo apie 150 žmonių, tarp kurių
buvo ministras Stasys Lozoraitis, gen. Čaplikas, S. Šilingas. Sovietams
atstovavo jų pasiuntinybės patarėjas, einąs atstovo pareigas
N. Pozdniakovas. Draugijos pirmininkas V. Krėvė-Mickevičius pasakė
momentui pritaikytą kalbą, kurioje pabrėžė draugiškus Lietuvos ir
Sovietų Sąjungos santykius ir bendradarbiavimą taikos ir kultūros labui.
Tą patį atsakomojoje kalboje akcentavo ir N. Pozdniakovas.
1935 m. gruodžio 13 d.
Sovietų knygos parodą Kaune, Vytauto Didžiojo muziejuje, surengė Draugija
ir VOKS, globojo užsienio reikalų ministras S. Lozoraitis, švietimo
ministras J. Tonkūnas, Lietuvos atstovas SSRS J. Baltrušaitis, Sovietų
Sąjungos atstovas Lietuvoje M. Karskis ir Sovietų draugijos kultūriniams
ryšiams su užsieniu palaikyti pirmininkas Arosevas. Parodą palankiai
įvertino oficiozinė spauda.
Vertinant Draugijos veiklą, išskirtinis dėmesys teiktinas sovietų
diplomatams bei sovietų pasiuntinybei. Lietuvos valdžia, o taip pat ir
opoziciškai nusiteikę inteligentai kritiškai neįvertino sovietų diplomatų
Lietuvoje darbo. Akredituotieji kaimyninės valstybės pasiuntiniai
Lietuvoje dirbo ne tik diplomatinį, bet ir žvalgybinį bei komunistų rėmimo
darbą. Šie veiklos barai buvo neatskiriami. Istoriko Z. Butkaus teigimu,
Lietuvos diplomatai buvo raginami (savo Vyriausybės aut. past.)
nesikišti į akreditavusios šalies vidaus reikalus, o sovietų ne tik
kištis, bet ir valdyti politinį procesą. Jau pirmasis sovietų pasiuntinys
A. Akselrodas pirmuoju veiklos pusmečiu gana sėkmingai gynė sovietų
interesus Lietuvoje: gerokai pastūmėjo jos užsienio politiką Maskvos
kryptimi, sustiprino jos konfliktą su Lenkija, atitolino ją nuo Vakarų bei
Latvijos ir Estijos, išpešdamas raštišką pažadą nestoti į Baltijos
sąjungą, padėjo pagrindus Rusijos žvalgybiniam darbui Lietuvoje.
Ši veikla sovietų diplomatams sekėsi. Kaip nurodo Z. Butkus, du Draugijos
vadovybės nariai, būsimieji Liaudies vyriausybės svarbiausieji asmenys
V. Krėvė-Mickevičius ir J. Paleckis daugiau kaip dešimtmetį nuolat teikė
slaptą informaciją sovietų diplomatams.
Ne mažiau teisus
A. Merkelis, įžvelgęs didelį sovietų pasiuntinybės Lietuvoje vaidmenį,
pirmiausia jos diplomatams palaikant artimus ryšius su lietuvių
aukštuomene. Autoriaus teigimu, nuo 1938 m. Sovietų Sąjungos pasiuntinybė
Kaune žymiai aktyviau pradėjo ieškoti artimesnių bei glaudesnių kontaktų
su lietuvių intelektualais, menininkais, visuomenės veikėjais. To siekta
ir per Draugiją, kurios lietuvių parodas ir koncertus Sovietų Sąjungoje
finansiškai remdavo Užsienio reikalų ministerija. A. Merkelis tiksliai
nurodė: Sovietų Sąjungos pasiuntinybė Kaune atidžiai sekusi Lietuvos
gyvenimą, buvo įsitikinusi, kad su komunizmu, kurio lietuviai bijojo kaip
maro, lietuvių tautoje negalima sulaukti bent kiek simpatijos. Tad
pamėginta komunistines idėjas skleisti SSSR (Sovietų Sąjungos aut.
past.) kultūrinių laimėjimų priedanga. Pasiuntinybė sudarydavo
patogias sąlygas lietuviams kultūrininkams lankyti Sovietų Sąjungą ir ten
susipažinti su kultūriniais laimėjimais. Kai kas, Sovietų Sąjungą
aplankęs, ir būdavo sužavėtas jos kultūrine pažanga. 19381939 m.
Lietuvių Draugijoje SSSR (Sovietų Sąjungai aut. past.)
tautų kultūrai pažinti jau aiškiai ir atvirai reiškėsi prosovietinės
tendencijos. Susidarė savotiška paradoksali būklė: kas komunistiška
draudžiama ir persekiojama, o kas prosovietiška legalu ir net kai kurių
kultūrininkų proteguojama (išskirta aut.).
1936 m. V. Gustainis pagrįstai teigė, kad lietuvių visuomenės priartėjimą
prie komunizmo negatyviu būdu daugiau didina dar ir ta aplinkybė, kad
tarptautiniu lygiu Lietuva turi tradicinius gerus santykius su komunistine
didžiąja Sovietų Sąjunga: geri politiniai santykiai tarp abiejų kraštų
daro tam tikros įtakos ir paties komunizmo įvertinimui pas mus... Geri
santykiai tarp abiejų kraštų netiesiogiai, be jokios valios iš vienos ar
kitos pusės, savo daro. Pavyzdžiui, lietuvių spauda vengia rašyti aštrius
straipsnius prieš komunizmą, klaidingai bijodama tokiais straipsniais
Sovietuose sukelti nemalonaus ūpo. Tikrovėje gi reikia labai griežtai
skirti tarptautinius santykius nuo vidaus santykių ir Lietuvos komunizmą
nuo Sovietų komunizmo.
Tokia dviprasmiška Lietuvos
valdžios pozicija suteikė progą sovietų diplomatams per Draugiją skiepyti
kultūrbolševizmo idėjas, su kuriomis buvo sunku kovoti.
Krašto apsaugos ministras ir kariuomenės vadas 1938 m. vasario 28 d.
slaptame rašte Ministrui Pirmininkui išreiškė susirūpinimą dėl
komunistinių idėjų plitimo Lietuvoje, be kita ko kariuomenėje, ypač
kultūriniu keliu: per laikraščius, propagandos tikslams išleistas
brošiūras ir knygas, Sovkino kino filmus bei filmų kronikas. Taip pat
nurodyta, kad spaudoje, lietuvių bei verstinėje literatūroje kartais būna
naudingos medžiagos Kominterno siekiamiems tikslams, ir tai duoda progos
svetimoms valstybėms priekaištauti, kad Lietuvoje esanti kuo palankiausia
dirva komunistinėms idėjoms tarpti. Pabaigoje Ministrui Pirmininkui
pasiūlyta konkrečių priemonių, kaip kovoti prieš Lietuvoje plintantį
komunizmą: 1) neįsileisti SSSR (Sovietų Sąjungos aut. past.)
periodinės ir neperiodinės spaudos, 2) neįsileisti Sovkino filmų, 3)
įvesti griežtą savo ir įvežamos spaudos kontrolę.
Tačiau valdžia tokiomis priemonėmis nesugebėjo užkirsti kelio plintančiam
komunizmui.
Prie kultūrbolševizmo sėkmės
prisidėjo autoritarinio režimo vykdoma kultūrinė politika. Čia ir turime
susimąstyti, kodėl pagal panašų scenarijų sugriovus demokratinę santvarką
ne tik Lietuvoje, bet ir Latvijoje bei Estijoje, sovietams buvo iš esmės
sudarytos sąlygos skleisti propagandą, kuri iš esmės nubraukė
nepriklausomos valstybės vertybes ir laimėjimus, tarp kurių buvo ir
parlamentarizmas (su paklotais 1922 metų Konstitucijos pamatais). Anot
Liudo Truskos, A. Smetonos valdžia, varžydama politines piliečių laisves,
vykdė palyginti liberalią kultūrinę politiką: nei literatūros, nei meno
nepajungė savo tikslams, ir tuo ji griežtai skyrėsi nuo totalitarinių
režimų, kurie šias meno sritis naudoja propagandos tikslais. Lietuvos
rašytojai ir menininkai, mokslo bei kultūros darbuotojai negalėjo skųstis
kūrybinės laisvės trūkumu, cenzūriniais suvaržymais; nebuvo iš jų
reikalaujama tiesiogiai tarnauti nei partijai, nei Vadui.
Kaip pavyzdį L. Truska nurodė valstybinės literatūros premijos įsteigimą,
lengvai prieinamą sovietinę spaudą, kino filmus ir pan. Nurodoma, kad
Kauno centro (be priemiesčių) gyventojai prenumeravo 280 egz. Lietuvos
aido (jis daugiausia perkamas kioskuose), 1 918 egz. Lietuvos žinių,
682 XX amžiaus, 993 Kario, 1 360 Naujosios Romuvos, 360
Laisvosios minties, 700 Rygos Segodnia, 750 Maskvos Izvestijų.
Savosios opozicijos spaudiniams A. Smetonos valdžia buvo griežtesnė negu
sovietų knygoms, laikraščiams, filmams, nes po kiekvieno sulaikyto jo
egzemplioriaus įsikišdavo Sovietų Sąjungos pasiuntinybė, apeliuodama į
gerus Lietuvos ir Sovietų Sąjungos santykius.
Apskritai sovietų neįžeidimu rūpinosi aukščiausi Lietuvos valdžios
pareigūnai. Apie tai liudija konkretus atvejis. 1940 m. gegužės 4 d.
katalikų laikraštis XX amžius pirmame puslapyje išspausdino karikatūrą,
kurioje pavaizduotas su bizūnu rankoje į priekį žygiuojantis aukštas
sovietų valdžios pareigūnas. Lietuvių kairiųjų pažiūrų rašytojai P. Cvirka
ir L. Gira, atsiklaupę prie jo kojų, su šypsena žiūri į jį. Po karikatūra
užrašas: Svetimas bizūnas vis tiek geriausias kai kurių rašytojų įkvėpimo
šaltinis
. Karikatūra sukėlė sovietų pasiuntinybės pasipiktinimą. Buvo
pareikalauta laikraštį nubausti ir viešai pasmerkti. Pasak Valentino
Gustainio, nors oficialiai laikraštis nubaustas, bet faktiškai piniginė
bauda buvo grąžinta iš Ministro Pirmininko A. Merkio fondų.
Laikraščiui, sumokėjusiam paskirtą baudą, dėl birželį įvykusios okupacijos
nepavyko atgauti savo pinigų.
Nuo 1938 m. pavasario
prasidėjo autoritarinio A. Smetonos režimo saulėlydis,
kurio metu prievarta užmegzti santykiai su Lenkija, 1939 m. kovą jėga iš
Lietuvos atplėštas Klaipėdos kraštas bei tų pačių metų spalį pasirašyta
Savitarpio pagalbos sutartis su Sovietų Sąjunga. Pagal šią sutartį Lietuva
iš sovietų atgavo Vilniaus kraštą ir turėjo įsileisti į savo teritoriją
20 000 raudonarmiečių. Stiprėjant Sovietų Sąjungos įtakai, suaktyvėjo ir
Draugijos veikla: vis atviriau propaguojamos prosovietinės idėjos,
spaudoje su V.O.K.S. ženklu skelbiami straipsniai, šlovinantys sovietų
laimėjimus.
Literatūra. VDU
Humanitarinių mokslų fakulteto vadovybės nariai leido kultūrbolševizmą
propaguojančius spaudinius, tarp jų fakulteto draugijos Universitas
1936 m. leistą žurnalą Literatūra. Tik trečias žurnalo numeris buvo
konfiskuotas, o pats leidinys tų pačių metų rudenį vidaus reikalų ministro
sprendimu uždarytas. Sprendimas priimtas atsižvelgus į VSD pastabas. VSD
direktorius A. Povilaitis vidaus reikalų ministrui įteiktame raporte
išdėstė žurnalo Literatūra turinį ir ideologiją: Šis žurnalas
gyvenamuoju momentu sudaro žymų disonansą, nes jis nesvyruojamai pasisako
prieš nacionalizmą ir perša socializmą bei internacionalizmą. Tatai darosi
aišku tik pažvelgus į Literatūros bendradarbių ir josios naudojamų
autorių sąrašą: Ant. Venclova, K. Korsakas-Radžvilas, doc. Augustaitis,
Petras Cvirka, Teofilis Tilvytis, Salomėja Nėris, Julius Būtėnas, Romenas
Rolanas, L. Fechtvangeris, M. Gorkis, P. J. Beranger, Kurtas Tuchovskis ir
daug kitų. Jų tarpe nėra bent kiek dešinesnių pažiūrų atstovo: visi
perdėm kairieji net iki pačių kraštutiniausių (išskirta aut.).
A. Povilaitis išskyrė keturis šio leidinio ypatumus: 1. Žurnalo
ideologija nieku būdu nesuderinama su mūsų tautos vienybės idealu, su
pastangomis tautą, o ypač jos priaugančią kartą, auklėti tautos meilės ir
tautinių tradicijų gerbimo principais. (...) 2. Žurnalas garbina
socialistiškai komunistišką ideologiją, pripažindamas tik kairiosios
pakraipos rašytojus ir juos piršdamas skaitytojams. (...) 3. Literatūra
atvirai pagerbia komunizmą ir gėrisi TSRS (Sovietų Sąjunga aut. past.)
(...) 4. Ir poezija Literatūroje tarnauja tam pačiam tikslui.
Literatūra rašė, kad
pasaulyje susikūrė du ideologiniai frontai. Pirmajame numeryje teigiama,
kad šių laikų didžiųjų idėjų turinys esanti kova, kova ne abstraktinėje
plotmėje, bet miestų gatvėse ir laukuose tarp ginkluotų frontų. Vienas
frontas siūląs žmonijai visą ateitį, o antras menkutes, seniai
išgyventas idėjas, o kartais net griuvėsius, pelenus ir kraują. Anot VSD
vadovo A. Povilaičio, Petras Cvirka straipsnyje Kultūros gyvenimas ir
rašytojai, išspausdintame antrajame Literatūra numeryje, pranašaudamas
netolimas skerdynes, ragina kultūros darbuotojus, ypač rašytojus, tuos
sielų inžinierius, apsispręsti: Su kuo? Mat šiais laikais negali būti
ilgų pauzių. Panašių straipsnių Literatūroje būta ir daugiau: aktyviai
komunizmo ideologiją skelbė poetai. S. Nėris bara dėdes, kad jie prikišą
jai, kam ji nebūtus daiktus giedanti. Todėl jai įkyrėję tie priekaištai
bei patarimai, ir ji kalba: Pasisakysiu atvirai: seniai liežuvis niežti
tą jų gyvenimą tikrai ryškiom spalvom nupiešti. T. Tilvytis atvirai rašo:
Žmogau, pasuk į kairę žemės profilį!
(išskirta aut.).
VSD vadovas taip pat nurodė
tiesioginius Literatūros ryšius su kairiaisiais Vakarų rašytojais.
Apžvelgdamas minėtus du Literatūros numerius, A. Povilaitis nemažai
dėmesio skyrė Romenui Rolanui ir laiškui, atspausdintam antrajame
Literatūros numeryje. Taip pat paminėjo ir šio rašytojo straipsnį Sudie
Gorkiui. A. Povilaitis pabrėžia, kad R. Rolanas sielvartauja dėl
M. Gorkio mirties ir iškelia jo nuveiktus darbus. VSD vadovas atkreipia
dėmesį ir į rašytojo susižavėjimą Sovietų Sąjunga, nes esą tik ji viena
įvertinusi didį žmogų. Taip pat pateikiama R. Rolano charakteristika:
Žinomas yra R. Rolano sukomunistėjimas, o Literatūra pasinaudoja jo
vardu, pareikšdama pagarbą TSRS (Sovietų Sąjungai aut. past.),
kur (...) kuriamas naujas gyvenimas lygybės ir socialinio teisingumo
pagrindais.
Apžvalgoje išvardyti ir kiti recenzuojami ir skaitytojams peršami kairiųjų
pažiūrų autoriai, tarp kurių nė vieno iš dešiniųjų: L. Feuchtwangeris,
S. Luisas, Hansas Falada ir kiti. Iš to galima spręsti, kad Literatūra
orientavosi į žymiausius to meto, A. Povilaičio pasakymu,
sukomunistėjusius rašytojus.
Oficioze Lietuvos aidas
1936 m. spalio pradžioje straipsnyje Importuota ideologija V. Alantas
priekaištavo Literatūros autoriams, kad šie dairosi įkvėpimo ne Lietuvos
žemėje: kad jie nekreiptų dėmesio į mūsų lietuvišką gyvenimą, žinoma, to
negalima pasakyti, jie tą gyvenimą vaizduoja iš neigiamos pusės kaip
ir pridera pažangiesiems tačiau jie į lietuvišką tikrovę žiūri pro tą
pačią pasiskolintą ideologiją, kuri su mūsų gyvenimu nieko bendro neturi
arba labai mažai (...) Taigi literatūrininkų skelbiama ideologija
maitinasi tarptautiniais šūkiais; tautinis principas jiems yra ne
pagrindas, bet greičiau kliūtis tarptautiniam solidarumui siekti. Nieko
negalima turėti prieš tautų solidarumą, bet tik tuo atveju, jei prie to
einama per tautą, o ne prie tautos einama per tarptautinį solidarumą (...)
Kai į tautinį klausimą žiūrima nuo Markso pjedestalo, tai tauta pasidaro
nebe tikslas, bet priemonė kitam tikslui siekti (išskirta aut.).
Savaime suprantama, kad kuriant valstybę tautiniais pagrindais, tokia
pažiūra negali būti priimtina.
Dar griežtesnės pozicijos
Literatūros atžvilgiu laikėsi I. Tamošaičio redaguojamas Vairas,
paskyręs Literatūros autorių skelbiamos ideologijos kritikai straipsnių
ciklą.
Vairas be gailesčio pliekė kultūrbolševikinę žurnalo poziciją bei jo
bendraautorius, pirmiausia VDU Humanitarinių mokslų fakulteto dekaną,
Literatūros redaktorių prof. V. Krėvę-Mickevičių. Prie Literatūros
kritikos prisidėjo ir katalikų laikraštis XX amžius, neigiamai vertinęs
V. Krėvės-Mickevičiaus redaguojamo leidinio ideologinę liniją
bei atspausdinęs karikatūrą (žr. 1 priedą), atspindinčią aštrią Vairo ir
Literatūros polemiką.
1 priedas
Šaltinis: XX amžius.
1936, spalio 26, p. 8.
Autoriaus
komentaras:
katalikų sparno laikraštis XX amžius šioje karikatūroje pavaizdavo
1936 m. vykusią aštrią polemiką tarp kairiųjų leidžiamo žurnalo Literatūra
(red. prof. V. Krėvė-Mickevičius) bei tautininkų Vairas (red. prof. Iz. Tamošaitis).
Pavaizduoti skirtingoms ideologijoms atstovavę leidinių redaktoriai.
V. Krėvė-Mickevičius atmetė
bet kokius kritikų kaltinimus. Po Literatūros uždarymo 1936 m. gruodžio
pradžioje laikraščiui Lietuvos žinios teigė, kad nieko bolševikinio
Literatūroje nebuvo ir ji neskleidė bolševikinės ideologijos. Iš tikrųjų
situacija buvo kitokia Lietuvos komunistų partijos vadovybė, vykdydama
VII Kominterno suvažiavimo programą, komunistei M. Navikaitei
(Meškauskienei) pavedė prisidėti prie naujo literatūrinio ir
prokomunistinio žurnalo, kuriame bendradarbiautų kairieji literatai,
leidimo. Buvusi politinė kalinė M. Navikaitė, padedant VDU Humanitarinių
mokslų fakulteto dekanui V. Krėvei-Mickevičiui, net buvo įdarbinta
universitete. Jai buvo pavesta tvarkyti ir Literatūros žurnalo
finansinius reikalus.
Iš to galima spręsti, kad V. Krėvė-Mickevičius visiškai pasitikėjo savo
padėjėja. Glaudus M. Navikaitės bendradarbiavimas su dekanu vyko iki
1936 m. pabaigos.
Redaktorius
V. Krėvė-Mickevičius, aktyviai gindamas leidinį, vis dėlto pritarė
Literatūros pasirinktai kultūrbolševikinei linijai. Tai patvirtina
tolimesnė jo ir Literatūros bendradarbių branduolio veikla. Išryškėja
asmeninis V. Krėvės-Mickevičiaus nusistatymas prieš tautininkus,
atstovaujančius oficialiai A. Smetonos valdžios pozicijai, kurią jis pats
vadino fašistine. Rašytojas taip pat kategoriškai atmetė, kad Literatūra
bent kiek susijusi su komunizmu. Iš V. Krėvės-Mickevičiaus veiksmų ir
pasisakymų aišku, kad jo paties ir jo aplinkos tikslas lygiuotis į jau
minėtus Vakarų Europos rašytojus, sekti jų pėdomis, tai yra į kairę, nors
rašytojas to nepripažino iki pat gyvenimo pabaigos. Žymus lietuvių poetas
J. Aistis, aprašydamas susitikimą su V. Krėve-Mickevičiumi 1947 m.
birželio 69 d., teigė: Dienas ir naktis praleidome besišnekučiuodami
apie netolimą praeitį, dabartį ir ateitį. Ne, jis čia jautėsi daręs
gerą ir pozityvų darbą (...) Nieko padaryto kalbėdamas nesigailėjo, viską
darė sąmoningai ir jautėsi darąs pozityvų ir patriotinį darbą, vadinasi,
kaltė galėjo glūdėti tiktai pasąmonėje (išskirta aut.).
Po pokalbio su
V. Krėve-Mickevičiumi J. Aistis padarė išvadą, tiksliai apibūdinančią
kultūrbolševikų gretas: O kiek tokių dorų piliečių buvo uolių
kultūrbolševizmo šulų ir ramsčių... Argi jie buvo tiktai opozicija prieš
tautininkų režimą? Ar nebuvo kažkas daugiau? Labai abejoju... Iš to sektų,
kad tai buvo tiktai naivumas, tiktai nenusimanymas, tiktai nesusivokimas,
nesusigaudymas... Viešpatie, atleisk jiems, nes nežinojo, ką daro....
Studentų draugija
Scientia.
VDU Humanitarinio mokslų fakulteto vadovybė
nuo ketvirtojo dešimtmečio vidurio, kaip minėta, ne tik leido
kultūrbolševikinius leidinius, bet ir globojo marksistinę studentų
istorikų draugiją Scientia. Draugija buvo įregistruota VDU 1936 m.
gruodžio 12 d., o steigiamasis susirinkimas įvyko 1937 m. vasario 28 d.
Ją globoti sutiko pats Humanitarinių mokslų fakulteto dekanas
V. Krėvė-Mickevičius.
Kaip nurodoma Kriminalinės policijos sekimo agentūriniuose pranešimuose,
pirmaisiais Scientia draugijos veiklos metais vienas pagrindinių
steigėjų ir variklių buvo studentas J. Jurginis, prieš Scientia
įsteigimą kurį laiką sėdėjęs sunkiųjų darbų kalėjime už komunistinę
veiklą. Beje, sovietinėje Lietuvoje J. Jurginis tapo žymiu istoriku.
Kriminalinės policijos sekimo agentūriniuose pranešimuose nurodoma, kad
šioje istorikų studentų draugijoje nišą rado jau priklausantys komunistų
partijai ar atvirai komunistuojantys studentai, Lietuvos ateitį sieję su
Sovietų Sąjunga. 1937 m. birželio 17 d. šiai organizacijai priklausė
dvidešimt du asmenys, tarp kurių buvo ir žydų. Atkreiptinas dėmesys, kad
komunistuojančiai studentų draugijai priklausė ir minėta komunistė
M. Navikaitė (M. Meškauskienė), Dmitrijus Gelpernas, Vladas Taurinskas,
Juozas Jurginis ir kiti.
Apie Scientia veiklą
galima spręsti iš konkrečių darbų. Ši istorikų studentų draugija
pirmiausia siekė paminėti istorines sukaktis. 1937 m. kovo 20 d. VDU
rūmuose Scientia surengė Paryžiaus komunos minėjimą. Renginyje dalyvavo
virš 40 žmonių. Tarp jų, kaip nurodė Kriminalinė policija, buvo ir
J. Jurginis. Minėjimą pradėjo draugijos pirmininkas Danielius Čaprackas,
kuris, teigiamai įvertinęs komunos vaidmenį, kovą, nemažai dėmesio skyrė
ir Ispanijos pilietiniam karui. Baigdamas kalbą pirmininkas paprašė, kad
susirinkusieji pagerbtų atsistojimu visus už laisvę kovojusius ir
žuvusiuosius tiek Paryžiaus komunos, tiek ir tuos, kurie žūsta mūsų
laikais. Susirinkusieji taip ir padarė.
Tų pačių metų balandžio 9 d. Scientia susirinkime D. Čaprackas skaitė
paskaitą Ispanijos įvykiai istorijos šviesoje, kurios klausėsi apie 40
klausytojų. Kaip nurodoma Kriminalinės policijos agentūriniame pranešime,
prelegento paskaita parengta iš marksistinių knygų nuotrupų. Paskaitos
kryptis esą buvo marksistinė ir prieštikybinė. Daug kalbėta, kaip
Ispanijos valstiečiai ir darbininkai įvairiais laikais kovojo prieš
buržuaziją, kaip ji nesugebėjo valdyti krašto. Esą ji malšino darbininkų
ir valstiečių streikus. Po prelegento pasisakymo J. Jurginis teigė, kad
pranešime pasigedo žinių apie dabartinius įvykius Ispanijoje, bei
pareiškė, kad kitame susirinkime jis skaitys referatą Materialistinis
metodas istorijoje.
Po savaitės J. Jurginis skaitė savo žadėtąjį pranešimą, kiek pakeitęs jo
pavadinimą Materialistinė pasaulėžiūra į istorijos įvykius. Kauno
komendanto nutarimu J. Jurginį už kiršinimą visuomenės 1937 m. birželio
23 d. nutarta nubausti tris mėnesius kalėjimo.
Pasitraukus J. Jurginiui, o vėliau išvykus į Švediją, Scientia draugijos
komunistinė veikla VDU nebuvo uždrausta.
Artėjant okupacijai, į
Scientia renginius, be studentų, nuolat rinkdavosi ir kai kurie VDU
profesoriai. Taip pat paskaitas skaitė ir gerai žinomi visuomenėje
kairiųjų pažiūrų inteligentai L. Gira, P. Pakarklis ir kiti. Kaip
pavyzdį galima pateikti 1940 m. kovo 10 d. Scientia draugijos surengtą
paskaitą, įvykusią Kaune, Ateitininkų salėje, kurioje dalyvavo ir kūrinius
skaitė V. Krėvė-Mickevičius, K. Korsakas-Radžvilas, V. Venclova,
P. Cvirka, A. Rūkas, K. Boruta, J. Kruminas, J. Šimkus, Baltaūsis. Kaip
nurodoma agentūriniame parnešime, renginyje taip pat dalyvavo nemažai
darbininkų ir komunistų partijos narių, kurie apie šį vakarą kalbėjo su
pasitenkinimu.
Legalūs kultūrbolševizmą propaguojantys
spaudiniai
1940 m. balandžio 13 d.
Spaudos ir draugijų skyriaus vadovas D. Stankūnas savo Pro Memoria.
Spaudos tvarkymo ir jos priežiūros reikalu nemažai vietos skyrė kairiųjų
spaudiniams bei nurodė atskirus pavyzdžius, į kuriuos Lietuvos valdžia
turėtų kreipti daugiau dėmesio. D. Stankūno teigimu, mūsų gyvenimo
neigiamybių kėlimas, ypač kairiųjų srovių spaudoje eina labai toli ir
neretai jis siejamas su kaltinimu esamos santvarkos, pavaizdavimu
kažkokios laisvės stoka bei skatinimu prie kovos. Pasitaiko taip pat ir
gana atviro komunizmo garbinimo. Šitokių tendencijų ypačiai gana dažnai
pasitaiko dailiojoje literatūroje ir publicistikoje. Gal būt taip yra dėl
to, kad dailiojoje literatūroje visa tai yra perkeltoje prasmėje, bet
visiems suprantamai pasakyta. Spaudos priežiūrai su dailiąja literatūra
yra sunku kovoti. (...) Socialinėje srityje stengiamasi ypatingai iškelti
ir tariamą pas mus socialinę nelygybę, valdininkų socialinį ir ekonominį
pranašumą, lyginant jas su kitais visuomenės sluoksniais, ypač ūkininkais
ir darbininkais; noras neva tai kelti ir ginti darbininkų ir ūkininkų
interesus (orig. pabr. D. S. aut. past.).
Vien 1940 metų sausio,
balandžio laikotarpyje buvo sukonfiskuota 10 dailiosios literatūros bei
publicistikos neperiodinių leidinių: romanų 3, novelių rinkinių 2,
kalendorinių 3, publicistikos 1, eilėraščių rinkinys 1.
Turint galvoje, kad
dailiosios literatūros bei publicistikos neperiodinių leidinių per metus
išleidžiama 500600 arba į mėnesį apie 40, tai per nepilnus 4 mėnesius
sukonfiskuoti 10 leidinių yra labai daug.
Iš to galima daryti išvadą,
kad A. Smetonos valdžia buvo gerai informuota apie tikrąją legalių
spaudinių padėtį, leidėjus, konkrečius autorius. Tačiau padėtis menkai
pasikeitė. Tai rodo konkretūs nuo ketvirtojo dešimtmečio vidurio Lietuvoje
leisti legalūs spaudiniai, kuriose gausu D. Stankūno aptartų tendencijų.
Nuo ketvirtojo dešimtmečio
vidurio kultūrbolševizmas Lietuvoje, be ankstesnėje dalyje aptartų
pagrindinių kultūrbolševizmo centrų, buvo skiepijamas per kairiųjų pažiūrų
inteligentijos leistus legalius periodinius leidinius, taip pat
literatūros kūrinius romanus, apysakas, poeziją. Dažnai tokių kūrinių
ištraukas bei palankias recenzijas spausdindavo kairieji periodiniai
leidiniai: Kultūra, Lietuvos žinios, Moksleivis, Literatūra,
Prošvaistė, Moksleivių varpai, Varpas, Laisvoji mintis,
Dienovidis, pastarasis nuo 1940 m. pradžios, perėmus leisti Lietuvių
rašytojų draugijai (toliau LRD). Neretai šiuose leidiniuose
bendradarbiavo tie patys asmenys. Be jau aptartos Literatūros,
ketvirtojo dešimtmečio viduryje išsiskyrė uždraustos Lietuvos jaunimo
sąjungos (toliau LJS) vadovybės narių leidžiamas žurnalas jaunimui Mūsų
jaunimas, ėjęs nuo 1936 m. pabaigos iki 1940 m. vasario mėnesio. Iš šiame
leidinyje patalpintų publikacijų galima atkurti kairiųjų inteligentų
veiksmus bei nuotaikas ketvirtojo dešimtmečio antroje pusėje. Mūsų
jaunimas, skirtingai nei kiti kairiųjų leidiniai, istoriografijoje nėra
išsamiau aptartas, todėl šioje dalyje jam skirtas pagrindinis dėmesys.
Kitų kairiųjų spaudinių, atsižvelgiant į publikacijos apimties ribotumą,
pateikiamos tik tendencijos, kurios leidžia susidaryti bendrą vaizdą.
Periodiniai
leidiniai.
LJS du kartus per mėnesį leidžiamame leidinyje daugiausiai rašė radikaliai
kairiųjų pažiūrų LJS vadovybės nariai bei kiti kairiųjų pažiūrų
inteligentai: P. Kežinaitis, J. Paleckis, J. Vaišnoras, V. Knyva,
J. Būtėnas, T. Zaleckis. Nors jame nerašė žymiausieji kairieji rašytojai,
apie juos atsiliepiama teigiamai. Šia tematika straipsnių ciklą pateikė
rašytojas J. Būtenas. Autorius, be V. Kudirkos ir Žemaitės, į pirmas
gretas iškėlė pirmuosius lietuvių proletarinius rašytojus bei kritinio
realizmo atstovus. J. Būtėnas nurodė, kad pravartu pažinti tuos mūsų
idėjinius vadovus, kurie savo kūryba ryškina gyvenimą, kurie savo
intuicija, nuojauta rodo kelius į skaidresnį gyvenimą (išskirta
aut.).
Iš to galime spręsti, kad per žymiausiųjų kairiųjų rašytojų biografijas ir
kūrybą lietuvių jaunimui buvo formuojami ateities gyvenimo idealai.
Aptardamas kairiuosius rašytojus, J. Būtėnas pateikė atskirus pastarųjų
kūrybos fragmentus, kuriuose akcentuojamos komunistams artimos idėjos:
socialinė lygybė, iškeliama liaudis ir jos vargai, raginama kovoti prieš
santvarką, net imtis keršto prieš savo skriaudėjus. J. Būtėno teigimu, visų
pažangiųjų autorių, ypačiai poetų didelis savas mokytojas yra Julius
Janonis (18961917) (išskirta aut.). (
) Julius Janonis darbo
žmonių dainius. Darbininkas didžiausia jo eilėraščių tematika. (
) Savo
idėjiniu spalvingumu Julius Janonis mūsų naujoje poezijoje išsiskiria iš
kitų savo amžininkų poetų.
J. Būtėnas pateikė ir J. Janonio eilėraščių ištraukų: Et! Kad skurdo
nusikračius! / Kad bent sykį nebemačius / Pikto vanago nagų! / Pusę
amžiaus atiduočiau, / Jei tik kitą išvaduočiau / Iš nelaimės ir vergų.
Kitoje vietoje sakoma: jisai ragina darbininkus kovoti, jis ir apdainuoja
juos kovojančius: Geruoju negausim mes nieko: / Mes laimę pasieksim per
kovą; / Todėl negailėdami vieko; / Mums Marksas tebus už vadovą (išskirta
aut.).
Pabaigoje J. Būtėnas nurodė, kodėl išsiskiriantis iš kitų naujojoje
poezijoje ir brangus J. Janonis: Neieškodamas formos naujybių,
tenkindamasis maironiška eilėdara, suteikęs betgi savo eilėraščiams tirštą
idėjingumą, jisai kreipė ir tebekreipia visų mūsų literatūros mėgėjų
dėmesį. Juo labiau jisai artimas ir brangus tai klasei, kurios norus ir
troškimus išreiškė savo kūryboje.
J. Būtėnas nemažai vietos skyrė rašytojui K. Borutai: Kazys Boruta kaip
poetas lietuvių literatūron įrašė savo vardą neišnaikinamomis raidėmis.
Liaudies tragizmo apdainavimas, kovos šūkių kėlimas, poeto ir minios šūkių
kėlimas, poeto ir minios santykiai, pagrindiniai Kazio Borutos poezijos
motyvai. Jisai kūrybiškai yra vienas pagrindinių mūsų moderniosios,
pažangiosios poezijos šulų.
Kitame straipsnyje J. Būtėnas pristatė vieną žymiausių kultūrbolševizmo
skelbėjų A. Venclovą bei iškėlė jo nuopelnus: Savo apysakose Antanas
Venclova svarbiausiai pasireiškia kaip buržuazijos, miesčionizmo pūvančio
gyvenimo vaizduotojas. Žmonės, daugiausia valdininkai, direktoriai gyvena
tuštumu, neturi jokių aukštesnių gyvenimo tikslų, kaip tik tenkinti turto
ir garbėtroškos geidulius. (
) Iš Antano Venclovos plunksnos dar tenka
laukti daugiau literatūrinių darbų, nors geriausią laiko dalį jam atima
mokytojo darbas.
Atitinkamai įvertintas P. Cvirka.
Būsimasis Liaudies vyriausybės vadovas J. Paleckis straipsnyje Rainis
laisvės kovotojas aukštai įvertino Rainio revoliucinius eilėraščius,
keletą jų, išvertęs iš latvių kalbos, pateikė skaitytojams. Išskirtinas
eilėraštis Moderniškoji inteligentija, kurio vienas iš posmų skamba
revoliucingai: Bet greit smarki, galinga / Nauja srovė atpūs, / Pašalins
ji iš kelio / Ir žemėn perblokš jus.
Panašių pavyzdžių gausu leidinyje Mūsų jaunimas. Tad po 1940 m. Lietuvos
okupacijos J. Būtėno ir kitų išvardytų kairiųjų rašytojų kūriniai tapo
privalomi visiems. Anot literatūros kritiko Vytauto Kubiliaus, lietuvių
realizme ryškėjo orientacija į socializmo pozicijas, kuri netrukus tapo
privaloma visai literatūrai, įvedus Lietuvoje sovietinį režimą.
Mūsų jaunimas pristatydavo
literatūros vakarus, kuriuose dalyvaudavo tik kairieji inteligentai,
skelbdavo jų pasisakymus. 1939 m. gegužės 5 d. Mūsų jaunimo redakcija
surengė Didžiosios Prancūzijos revoliucijos 150-mečio minėjimą.
J. Paleckis Prancūzijos revoliucijos įvykius sugretino su gyvenamąja
epocha, iškėlė komunistinę santvarką. Esą fašizmas yra kilęs kaip
reakcija prieš Sovietų Sąjungoj vykstantį proletarinės revoliucijos
procesą. Toji revoliucija yra tiesioginis tęsinys ir naujas etapas
žmonijos pažangos kovoj. Ji savo uždaviniu yra pastačiusi prancūzų
revoliucijos iškeltiem principam padėti naujus materialistinius pagrindus,
pagrįsti juos visiškai nauja santvarka. Mes esam perdaug arti prie tos
revoliucijos, kad galėtume visi lygiai įvertinti. Bet objektyvumo
perspektyvoj aiškiai galima pastebėti kaip tos revoliucijos savo idėjom
viena su kita susisiekia, vien kitą papildo (išskirta aut.).
1939 m. lapkričio 23 d. pažangiųjų jaunimo žurnalų Štraln
(Spinduliai žurnalas žydų kalba) ir Mūsų jaunimo iniciatyva
surengtas antrasis bendras lietuvių ir žydų rašytojų literatūros vakaras,
kuriame dalyvavo ir kūrinius skaitė: V. Krėvė-Mickevičius, K. Boruta,
J. Baltušis, P. Cvirka, K. Jakubėnas, Jelinas, Ch. Jelinas, Kaplanas,
J. Kruminas, Kunickis, Lacmanas, Matisas, Mairavičius, A. Rūkas,
Šmerkovičius, Umru, Bėrentas, Žilionis ir kiti.
Šis vakaras išsamiai aptartas atskiroje P. Cvirkos sekimo byloje. VRM
Kriminalinės policijos valdybos agentūriniame pranešime teigiama, kad
prelegentai buvo priešiški rasizmui ir aiškiai simpatizavo komunizmui. Tai
atsispindi iš pasisakiusiųjų temų. G. Zimanas kalbėjo, kad kas, kad ūžia
svetimi vėjai, šėlsta ir dūksta svetimos jėgos, tačiau naujieji laikai
viską nugalėsią. 1939 m. Mūsų jaunime A. Antanaičio straipsnio
Kolektyvinės paskaitos apie SSSR pradžioje buvo atspausdintas būsimos
Liaudies vyriausybės teisingumo ministro teisininko P. Pakarklio paskaitos
fragmentas: Reikia kovoti prieš gandų skleidimą apie SSSR!
(Sovietų Sąjungą aut. past.) To reikalauja mūsų valstybės
interesai, mūsų tautos interesai, to reikalauja tikrasis patriotizmas!
(išskirta aut.).
Remiantis šiais žodžiais, galima daryti išvadą, kad kairieji Lietuvos
okupacijos išvakarėse tapo Sovietų Sąjungos gynėjais lietuvių visuomenėje,
aklai pasitikėjo sovietų skelbiama propaganda. Šį teiginį
geriausiai patvirtina kairiųjų inteligentų reakcija į Lenkijos valstybės
žlugimą 1939 m. rugsėjo mėnesį bei reakcija į tų pačių metų spalio mėnesį
sudarytą Lietuvos ir Sovietų Sąjungos Savitarpio pagalbos sutartį, kuria
Vilniaus kraštas perduotas Lietuvai.
1939 m. rugsėjo 30 d. žlugus Lenkijai bei Sovietų Sąjungai priartėjus prie
Lietuvos, atspausdinamas straipsnis (be autoriaus) Kuriuo keliu, kurio
pabaigoje buvo ir tokie sakiniai: Mes atviromis akimis žiūrime į didžiųjų
tautų tarpe vykstančią tragediją ir nagrinėjame veiksnius, kurie šią
tragediją iššaukė. (
) Kas kaltininkai visos tos netvarkos, viso to
socialinio chaoso? Jaunimas gali drąsiai atsakyti: Dėl to mes nesame
kalti. Visa tai parengė tie, kuriems rūpi turtai, garbė. (
) Mūsų
paskirtis prisidėti prie organizavimo naujos epochos, kurios išvakarėse
mes gyvename. Mūsų kelias laisvės kelias (išskirta aut.).
Buvusios LJS vadovybės bei kairiųjų rašytojų požiūrį į to meto įvykius,
pirmiausia Lenkijos kapituliaciją, Sovietų Sąjungą, atskleidžia 1939 m.
spalio antroje pusėje išspausdintas vieno iš LJS vadovo V. Knyvos
straipsnis apie ukrainiečių rašytoją Tarasą Ševčenką, minint 125-ąsias jo
gimimo metines. V. Knyva rašo: Akivaizdoje didelių istorinių įvykių,
šiandien, kada per 20 metų, lenkų ponų kankinta ir valdyta Ukrainos dalis
prisijungia prie laisvos Socialistinės Sovietų Ukrainos Respublikos, kada
visa Ukraina sudarė vieną nacionaliniai valstybinį vienetą (išskirta
aut.).
V. Knyva taip pat vertino Vilniaus krašto atgavimą iš sovietų: Tragedija,
kuri šį rudenį ištiko lenkų tautą ir sugriovė ponų valstybę, ukrainiečiams
atnešė laisvę. Ševčenkos lūkesčiai išsipildė. Spalio 26 d. Ukrainos
tautos atstovų susirinkimas Lvove nutarė žemę išdalyti tiems, kurie ją
savo prakaitu ir krauju laistė, kurie ją savo rankomis per amžius dirbo ir
kurie šimtmečius dėl tos žemės kovojo ir žuvo. Laisvai prašneko
ukrainiečių liaudis savo gimtąja kalba, atidarė mokyklas, išleido
laikraščius, knygas ir užtraukė pergalės dainas. Tiek kentėjusi
ukrainiečių tauta atgimė, įsijungė į Socialistinių Sovietų Respublikų
tautų šeimą, kurioje bendromis jėgomis kurs šviesesnę savo ir kitų tautų
ateitį (išskirta aut.).
Mes, lietuviai, suprantame tą gilų džiaugsmą, kuriuo gyvena šiandien
išlaisvinta Ukraina, nes juk ir mūsų broliai pavergtoj Vilnijoj lenkų ponų
panieką ir smūgius kentėjo, nes juk ir mūsų broliai beveik tą pačią dieną
pergyveno džiaugsmo valandas, kad Vilnijos žemė prie savo krašto grįžo,
kada lietuviškas žodis joje suskambėjo. Ir lietuvis artojas laukė dienos,
kada Vilnijos žemė bus jam atiduota, kada ne ištvirkusi dvarponija, o
tikroji liaudis savo triūso vaisius sau naudos ir savo krašto gerovei
kurs.
Iš
to galima daryti išvadą, kad radikalūs kairieji inteligentai teigiamai
vertino Lenkijos žlugimą, o Sovietų Sąjungos veiksmuose dalies iki tol
Lenkijai priklaususių Ukrainos žemių išvadavime įžvelgė taikos,
liaudies gerovės garantą. Taip pat palankiai vertintas ukrainiečių žemių
prijungimas prie Sovietų Sąjungos, tai traktuojama kaip išsivadavimas nuo
ponų, suteikimas liaudžiai taip trokštamos laisvės. Sovietų Sąjunga
vertinta kaip laisva jungtinių valstybių sąjunga, kuri valdoma
demokratiniais pagrindais. Iškyla klausimas: ar ne tokių nuostatų
laikytasi 1940 m. pirmomis okupacijos savaitėmis? Negalima tiksliai
atsakyti, tačiau radikalus ir palankus požiūris į sovietus, jiems
prijungiant dalį Ukrainos prie Sovietų Sąjungos, leidžia daryti išvadą,
kad priklausymas šiai imperijai turėjo garantuoti liaudies gerovę
Lietuvoje bei neva užtikrinti saugumą nuo kitų valstybių.
Būsimasis Liaudies vyriausybės Ministro Pirmininko pavaduotojas ir
užsienio reikalų ministras V. Krėvė-Mickevičius taip pat palankiai vertino
Raudonosios armijos įgulų įvedimą Lietuvoje 1939 m. spalio mėnesį,
pasitikėjo sovietais.
Beveik visuose išvardytuose
kairiųjų leidiniuose į pirmą vietą iškelta sovietų proletarinė literatūra.
Išskirtinė vieta suteikta 1936 m. vasarą mirusiam sovietų rašytojui
Maksimui Gorkiui. Europoje atsirado M. Gorkio kultas, vadinamasis
gorkizmas. M. Gorkį aukštai vertino ir kultūrbolševizmo propaguotojai
Lietuvoje, itin populiarus jis buvo tarp kairiųjų pažiūrų jaunimo.
Žurnalai Moksleivis, Mūsų jaunimas nuo 1936 iki pat 1940 m. okupacijos
M. Gorkiui skyrė išskirtinę vietą. Moksleivis apie M. Gorkį rašė: mirė
didis žmogus, didis darbo žmonių draugas Maksimas Gorkis. Jis buvo
didžiausias ir garsiausias dabartinės Rusijos (Sovietų Sąjungos
aut. past.) ir, apskritai, viso pasaulio proletarinis rašytojas
(išskirta aut.). (...) Gorkio gyvenimas labai įdomus ir pamokantis,
tad mes per kelis numerius jį plačiau aprašysim. Be to, supažindinsim su
jo kūryba.
VSD vadovas A. Povilaitis, apžvelgdamas žurnalą Moksleivis (Nr. 89),
raporte vidaus reikalų ministrui pranešė, kad daug vietos yra skiriama
M. Gorkiui, kuris vaizduojamas kaip kovotojas, kaip jis veržęsis į naują
gyvenimą, į laisvę, lygybę, naują pasaulį, kur esąs daug kur minimas jo
raštuose. M. Gorkio gyvenimas esąs veidrodis, rodąs tikrąjį carinės
Rusijos veidą ir žmonių kovas jam reformuoti. VSD vadovas daro išvadą, kad
Moksleiviui terūpi laisvė, lygybė, brolybė, bet niekur nepasakyta apie
tautybę: svarbiausioji ir dabartiniais laikais kone žalingiausioji šio
žurnalo tendencija kaip tik ir yra jo internacionališkumas. Visame žurnale
neužtinki patriotinių motyvų, beveik niekur nekalbama apie tėvynės meilę,
apie gimtąjį kraštą (...) idealai kosmopolitinio pobūdžio.
Atsižvelgdamas į A. Povilaičio pastabas, vidaus reikalų ministras žurnalą
uždraudė.
Susidarė paradoksali
situacija. Tarpukariu Lietuvos cenzūra, kovodama prieš komunizmo
propagandą spaudoje, sudarinėjo šalyje draudžiamų platinti spaudinių
sąrašus. Nuo 1930 m. sausio 1 d. iki 1935 m. rugpjūčio 28 d. užsienyje
spausdintų ir Lietuvoje neleistų platinti knygų sąraše dažnai figūravo
rusų autorių pavardės M. Gorkis, V. Majakovskis, S. Maršakas,
L. Ošaninas.
Minėtame sąraše buvo ir lietuvių autorių, pvz.: Biliūno Jono biografija.
V. Kapsukas; Eilės. Janonis; Juliaus Janonio raštai. Julius Janonis.
Nuo 1936 m. birželio iki rugsėjo 1 d. Lietuvoje neleista platinti
M. Gorkio knygos Rinktiniai raštai, išleistos tais pačiais metais Minske.
Nuo ketvirtojo dešimtmečio antrosios pusės M. Gorkio ir kitų žymiausių
sovietų proletarų autorių kūriniai būdavo atvirai reklamuojami ir
rekomenduojami lietuvių visuomenei legaliuose kairiųjų leidiniuose. Antai
nuo 1937 m. pradėtame leisti literatūriniame almanache Prošvaistė,
kuriame bendradarbiavo V. Krėvė-Mickevičius, S. Nėris, A. Venclova,
S. Anglickis, P. Galaunė, J. Kruminas, K. Korsakas, V. Montvila,
P. Cvirka, J. Baltušis ir kiti, paskutiniame puslapyje skaitytojams buvo
pateikiami rekomenduotinų skaityti kairiųjų rašytojų veikalų sąrašai.
Analogiškas idėjas skelbė
1939 m. pradėtas leisti jaunimui skirtas žurnalas Mūsų varpai. Pirmame
leidinio numeryje rašoma: Štai Moksleivio vietoje gimsta Moksleivių
Varpai, kurie yra pasiryžę eiti tokiu pat keliu. Sunkieji laikai
jau yra praėję. Juos istorija smulkmeniškai įvertins. Moksleivių Varpai
tokio likimo, kaip Moksleivis, tikrai nesulauks.
Šiame leidinyje rašė J. Jurginis, E. Mieželaitis, Alb. Knyva, T. Zaleckis,
J. Vaišnoras, J. Būtėnas ir kiti. Jie taip pat bendradarbiavo nuo 1940 m.
pradėtame leisti žurnale Varpas. Paradoksalu tai, kad režimas, dar
1936 m. uždraudęs Moksleivį, jam vėl davė leidimą atnaujinti veiklą.
Tiesa, kiek kitu pavadinimu. Tai rodo nenuoseklią Lietuvos valdžios kovą
su kultūrbolševizmu. Moksleivių varpuose gausu straipsnių, kurių tonas
ir turinys beveik niekuo nesiskyrė nuo spausdintų Mūsų jaunime. Šiuos
žodžius patvirtina naujojo leidinio bendradarbiai, kurių dalis aktyviai
rašė į kitus kairiuosius leidinius.
Iš kairiųjų leidinių
išsiskyrė valstiečių liaudininkų dienraštis Lietuvos žinios. 1936 m.,
uždraudus politines partijas, Lietuvos žinios išlaikė ankstesnę
ideologinę liniją, atstovavo tradicinei kairei. Lietuvos žinios aukštai
vertino kairiųjų pažiūrų menininkų kūrybą, spausdindavo jų nuotraukas,
imdavo interviu. Pastarieji iš dalies šiame laikraštyje galėjo išsakyti
savo požiūrį svarbiausiais to meto gyvenimo klausimais, pabrėždami savo
kairiąsias nuostatas. 1937 m. sausio pradžioje A. Venclova, duodamas
interviu dienraščiui Lietuvos žinios, atvirai teigė: Aš stengiuos būti
gryniausias realistas. (...) Džiaugiuos, kad daugelis mūsų prozaikų suka į
realizmą ir į tikrovę. Nemaskuoti tikrovę tai žadinti geresnio gyvenimo
ilgesį. Taip pat pabrėžia, kad labiausia iš lietuviškų autorių vertina
Donelaitį, Žemaitę, V. Krėvę-Mickevičių. Iš pasaulietinių literatūros
autorių, autoriaus teigimu, pritrenkiančio įspūdžio padarė Balzakas,
Floberas, Dreizeris, Gorkis, Puškinas ir kiti, kuriems registruoti reikėtų
daug vietos.
Lietuvos žinios palankiai vertino kairiųjų leidinius; teigiamai
atsiliepta ir apie 1937 m. pasirodžiusią pirmąją Prošvaistės knygą: Jau
jame dalyvaujančių rašytojų vardai rodo svarų almanacho turinio pobūdį.
Katalikų sparno atstovas
Stasys Yla 1937 m. išleistoje knygoje Komunizmas Lietuvoje pagrįstai
baiminosi, kad bolševizmo idėjos Lietuvoje plinta per lietuvių literatūrą:
Dar blogiau su grožine kultūrbolševikine literatūra beletristika. Mūsų
visuomenė jos atžvilgiu visiškai dezorientuota. Šitą dezorientaciją įneša
nelemta pačių mūsų literatų sudaroma opinija, kad svarbu stilius, forma, o
ne turinys. (...) Tur būt, šito pačių mūsų literatų vienpusiškumo
suklaidinti, kai kurie mūsų knygų leidėjai ėmė premijuoti neabejotinai
kultūrbolševistinio turinio romanus.
Daroma išvada, kad tokių veikalų premijavimas tik dar labiau skatina
visuomenę domėtis kultūrbolševistinėmis idėjomis. Nereiktų, rodos,
užmiršti, kad juo gražesne forma šitos idėjos išreikštos, juo didesnę
įtaką daro į skaitytojus ir juo greičiau juos padaro komunizmo simpatikus.
Tuo laikotarpiu lietuvių literatūroje įsigalėjęs kritinis realizmas,
lietuvių literatūros istoriko Vytauto Kubiliaus teigimu, garantavo jai
masinį skaitytoją bei žiūrovą, trokštantį atpažinti kūrinyje savo
gyvenamąjį laiką ir patį save.
Realistiniai kūriniai, kuriuose gausu komunizmui artimų idėjų, lietuvių
visuomenėje buvo plačiai skaitomi ir turėjo nemažos įtakos, pirmiausia
formuojantis skurdžiau gyvenančiųjų pasaulėžiūrai. Čia neužtektų vietos
pateikti visus kairiųjų pažiūrų rašytojų kūrinius ir juos pristatyti.
Didžioji jų dalis parašyta pagal Sovietų Sąjungoje išpopuliarėjusius
metodus. Klasikinis pavyzdys galėtų būti P. Cvirkos 1935 m. parašytas
romanas Žemė maitintoja. Šiame kūrinyje neigiamai vertinama Lietuvos
valdžios įvykdyta žemės reforma, pateikiamas skurdus kaimo žmonių
gyvenimas, iškeliami jų vargai, kurių dar daugiau atsirado ketvirtojo
dešimtmečio viduryje. Kaip tik tuo metu ir kilo ūkininkų streikai
Suvalkijoje ir Dzūkijoje.
2002 m. istorikas
S. Atamukas interviu laikraščiui Akiračiai nurodė priežastis, kodėl
ketvirtajame dešimtmetyje ryžosi įstoti į komunistų partiją. Jo teigimu,
tam lemiamos reikšmės turėjo P. Cvirkos kūrinys: Mano pažiūros brendo
siaučiant pasaulinei ekonominei krizei, Hitleriui paėmus valdžią
Vokietijoje, aštrėjant fašizmo, rasizmo ir karo pavojui. 1934 m. pabaigoje
sutikau stoti į pogrindinį komjaunimą. Tai buvo susikaupusių jaunatviškų
socialistinių idealistinių jausmų padarinys. Juos 1935 m. dar labiau
paskatino Petro Cvirkos romanas Žemė maitintoja ir
antivyriausybinis Suvalkijos bei Dzūkijos valstiečių streikas,
susidorojimas su jo dalyviais. Tuo metu su jokia marksistine-leninine
literatūra nebuvau susipažinęs. (...) 1939 m. pabaigoje Dimitravos
stovykloje susipažinau su Justu Paleckiu. (
) Brendo mano socialistinė ir
internacionalistinė pasaulėžiūra.
P. Cvirkos romanas Žemė
maitintoja buvo teigiamai įvertintas pačiame didžiausiame sovietų
literatūros teorijos ir kritikos mėnesiniame žurnale Literaturnyj
kritik. 1937 m. net penkiuose minėto leidinio numeriuose A. Kazarinas
nurodė, kad P. Cvirka nenutolęs nuo Lietuvos liaudies, moka jos gyvenimą
išreikšti ryškiais meniškais vaizdais. Jo romane esą aiškiai parodytos
socialistiškos tendencijos. Baigdamas kritikas pažymėjo: Reikia manyti,
kad ateityje Cvirka sugebės parašyti dar ryškesnių kūrinių iš Lietuvos
liaudies gyvenimo.
Lietuviškoje spaudoje buvo įdėta žinutė, kad Sovietų Sąjungos Rašytojų
draugija romano Žemė maitintoja autoriui skyrė 25 000 rublių premiją.
Kaip nurodo P. Cvirkos biografijos autorius Petras Bražėnas, P. Cvirka
vietoj honoraro už rusišką vertimą 1938 m. birželiorugpjūčio mėnesiais
kartu su žmona gyveno Jaltos rašytojų kūrybos namuose, lankėsi
Sevastopolyje, Odesoje, Kijeve, o parvykęs palankiai nušvietė tenykštį
gyvenimą.
Tokios viešnagės Sovietų Sąjungoje dar labiau sustiprino ten apsilankiusių
kairiųjų rašytojų prosovietinę orientaciją, kai kada net komunistinius
įsitikinimus. Tą patvirtina 1938 m. spalį P. Cvirkos rašytas laiškas
sovietų Rašytojų sąjungos Užsienių komisijos sekretoriui M. Apletinui:
Nors praslinko jau trys mėnesiai, kai grįžome iš Tarybų (Sovietų
aut. past.) Sąjungos, bet aš ir dabar tebegyvenu tos kelionės
įspūdžiais. Jūsų nuostabios šalies žmonių mums parodytas nuoširdumas ir
visa eilė tokių jaudinančių įspūdžių, kuriuos mes patyrėme Maskvoje,
Jaltoje, Odesoje, Kijeve, niekad neišblės man iš atminties. Nekantriai
laukiu to meto, kada vėl galėsiu nuvažiuoti pas Jus.
P. Cvirka dar 1937 m. spaudoje pripažino, kad tautininkų reakciją
išsakęs literatūros kritikas Stepas Vykintas, vertindamas kūrinį
Meisteris ir sūnūs, mane apšaukė regresuojančiu.
Lietuvos valdžia ir vėliau leido P. Cvirkai su žmona apsilankyti Sovietų
Sąjungoje.
Sovietai apskritai stengėsi
savo spaudoje, ypač prieš Lietuvos okupaciją, skelbti teigiamų atsiliepimų
apie kairiuosius lietuvių literatus. Mokslo knygynas Kaune buvo
pagrindinis Sovietų Sąjungoje leidžiamų knygų ir spaudinių atstovas.
1939 m. spalio mėnesį, po Savitarpio pagalbos sutarties tarp Lietuvos ir
Sovietų Sąjungos pasirašymo, šis knygynas pradėjo leisti informacinį
leidinį Knygų lentyna, kuriame, be bibliografinių žinių, išspausdinti ir
trumpi straipsniai apie Sovietų Sąjungą, jos rašytojus ir menininkus. Kaip
nurodyta agentūriniame pranešime, minėtuose leidiniuose pasitaiko
straipsnių ir apie Lietuvos rašytojus, daugiausia apie taip vadinamus
pažangiuosius V. Krėvę-Mickevičių, P. Cvirką ir kitus. Tokių
informacinių biuletenių 1939 m. išėjo trys, o 1940 m. keturi numeriai.
Kairiųjų rašytojų propaganda atvirai sustiprėjo po 1940 m. birželio 15 d.
Išvados
1. Kultūrbolševizmo
propagandos sėkmę Europoje ir Lietuvoje lėmė keletas priežasčių: didžioji
ekonominė pasaulinė krizė ir nusivylimas kapitalistine santvarka,
šovinistinė Vokietijos užsienio politika kitų valstybių atžvilgiu bei
ekonominis pakilimas Sovietų Sąjungoje.
2. Lietuvoje didelės įtakos
turėjo ir nepriekaištingi Lietuvos ir Sovietų Sąjungos tarpvalstybiniai
santykiai, lėmę Lietuvių draugija TSRS tautų kultūrai pažinti įkūrimą,
ir ypač nusivylimas autoritariniu A. Smetonos režimu, įvedus griežtą
cenzūrą, suvaržius kitas demokratines teises, panaikinus parlamentinę
sistemą.
3. Susidariusia politine
padėtimi Lietuvoje naudojosi sovietų diplomatai ir Lietuvos komunistų
partija, įtraukdami kairiuosius inteligentus, rašytojus, švietimo
darbuotojus, menininkus, darydami įtaką Vyriausybės sprendimams.
Noreikienė, S. Lietuvių draugija TSRS tautų kultūrai pažinti
(19291940 m.). Vilnius, 1978, p. 21.
Krėvė, V.
Vyriausybės sudarymas. Nemunas. 1950, Nr. 34, p. 1617.
Butkus, Z. SSRS intrigos Baltijos šalyse (19201940).
Darbai ir dienos.
1998, Nr. 7, p. 141160.
Gustainis, V. Frontu prieš komunizmą. Vairas.
1936, Nr. 12, p. 376.
Tamošaitis, M. Kairioji lietuvių inteligentija Lietuvos okupacijos
išvakarėse 19391940 m. Akiračiai. 2004, Nr. 3, p. 47.
Čibiras,
J. Smetoninė spaudos cenzūra. Dokumentinė medžiaga. Raštai.
1940, Nr. 2, p. 267269.
Ambrazevčius, J. Literatūros laikraštis. XX
amžius. 1936, liepos 4, p. 5.
Agento
Rimaitis pranešimas 1937 m. birželio 17 d. LCVA. F. 438,
ap. 2, b. 44, l. 80.
Kuriuo keliu. Mūsų jaunimas. 1939, Nr. 18, p. 207.
Tamošaitis, M. Kairioji lietuvių inteligentija Lietuvos okupacijos
išvakarėse 19391940 m. Akiračiai. 2004, Nr. 3, p. 47.
Į pradžią