Andrius Vaišnys
Parlamentarizmo studijas telkdami, palaipsniui išplečiame jo tyrimų
lauką: svarbu tyrinėti ne tik tai, kas yra paskelbiama iš Seimų
istorijos, bet ir kiti teisiniai, istoriniai, politiniai reiškiniai,
įvykiai, susiję su demokratijos samprata. Demokratiją ypač
parlamentinėje valstybėje įvairiais būdais piliečiai įtvirtina ir
išplėtoja per savivaldą. Dar dėmesingiau galime perprasti politines
visuomeninių santykių aplinkybes, visuomeninių organizacijų raišką,
jeigu nacionalinis parlamentas apskritai neveikia arba jo įgaliojimai
yra iš dalies ribojami kitų valdžių.
Kai dabartinėje
visuomenėje dar trūksta aiškiai pamatuoto suvokimo apie nacionalinio
parlamento įtaką ir naudą žmonių laisvių, teisių raiškai, naudinga
pažvelgti kaip tas laisves, teises ar pareigas pavykdavo įgyvendinti,
šalyje sukūrus nedemokratinės santvarkos sąlygas. Būtent šiuo aspektu
gali praversti dr. Virginijos Jurėnienės tyrimai apie moterų tarybos
veiklą Lietuvoje praėjusio amžiaus ne tik 3, bet ir 4 dešimtmetį. Jau
netrukus galėsime teigti, kad dabar gyvename moterų valstybėje
, taigi mums turi būti įdomi moterų vaidmens tema Lietuvos viešajame
gyvenime: juk XX amžiuje jų visuomeniniam judėjimui plėtoti buvo
sudaromos teisiškai kuo palankesnės sąlygos (nuo pat Rinkimų įstatymo
1919 m. ir pirmosios Konstitucijos) . Likdavo įveikti tai, kas...
sudėtingiausia: stereotipus. Kad ir pastebėję iš anksto anotuojamą
išvadą, jog Lietuvos moterų taryba valstybėje neturėjo didelės įtakos,
turime ieškoti atsakymo: kodėl? V. Jurėnienės, kaip ir kitų autorių
nuoseklūs tyrimai apie XX amžiaus nepriklausomybinį laikotarpį padeda
mums formuoti aiškesnius atsakymus, kas vyko nacionalinės politikos
raidoje dėsningai ir kodėl galime palaipsniui atsikratyti mitologizuoto
praeities įvaizdžio (ne tiek tarp istorikų ar teisininkų, kiek apskritai
tarp išsilavinusių įvairių profesijų žmonių; be abejo pirmiausia
politikų). Štai dėl ko praverčia kuo atviriau, išsamiau pateikiami
tyrimai apie 1920 1939 metų visuomenės patyrimą, politinius sprendimus
(kaip antai Prezidento santykius su parlamentu arba kultūrbolševizmo
reiškinį, išplitusį būtent neparlamentinės santvarkos kontekste).
Demokratijos raidos
patyrimui atskleisti padeda įvairūs jos požymiai; vienas iš jų kaip
tiesiogiai gyventojai galėjo įgyvendinti konstitucines teises,
pavyzdžiui ne tik teisę rinkti, bet ir ginti pilietines teises per
savo atstovus. Tarp jų ir tautinių mažumų galimybė daryti įtaką
Lietuvos valstybės valdymui. Kai kuriuose šaltiniuose
yra paskelbta tyrinėtojų, jog I Respublikos Seimuose kai kada tautinių
mažumų atstovai sukeldavo sąmyšį, trikdydami parlamento darbotvarkę,
bet, kita vertus, gal per mažai dar esame aptarę apie tokių veiksmų
priežastis bei aplinkybes. Šiuokart talpiname dr. Sauliaus Kaubrio
straipsnį, kuriame atrasime statistinių tyrimų apie tautinių mažumų
dalyvavimą ne tik nacionalinio parlamento rinkimuose, bet ir apie
aktyvumą renkant savivaldybių tarybas.
Redakcinei
kolegijai pristatant šį numerį, svarbu pabrėžti, kad skaitytojui tebėra
nepravertas vienas itin svarbus langas: dabartinio laikotarpio
parlamentinė veikla ir problemos. Įstatymo sampratą šiame numeryje
nagrinėjantis pagrindinio (pirminio) teisės akto Konstitucijos
kontekste dr. Egidijus Jarašiūnas neabejotinai padeda paskatinti
autorius drąsiau rinktis šiuolaikinių politinių, teisinių prieštaravimų,
prieštaringų istorinių vertinimų prisisunkusias temas. Žinoma
redakcinė kolegija negalėtų neigti, kad tokių rankraščių gauna, tačiau
ji turi būti ir reikli, vadovaudamasi principu: kas mokslo mokslui, o
kas tėra įdomi publicistika tebūnie atskirta.
Tebūnie taip pat visiškai
aišku, kad politinės kultūros labui plėtosime kalbos skyrių.
Norime atkreipti dėmesį, kad pavyzdinga kalba padeda tapti pavyzdingu
politiku; verta pacituoti vieną iš šio numerio autorių prof. Kazimierą
Župerką: Terminas elitinė kalba reikalingas tuo atveju, jeigu
jis reiškia ne tą patį, ką skyrium paimti reiškia pasakymai gera
kalba, taisyklinga kalba, stilinga kalba.[...] tai tokia gera
kalba, kuria dažniausiai viešai kalba iškilūs, visuomenės pripažinti
asmenys, savos srities autoritetai.
Kas apibrėš
autoriteto sąvoką mūsų parlamentinės valstybės šiuolaikinėje politikoje?