Valdas Selenis
Vilniaus pedagoginio
universiteto Istorijos fakultetas
Vilnius Pedagogical
University Faculty of History
T. Ševčenkos 31, LT-03111
Vilnius
El. paštas:
lietistkat@vpu.lt;
selenis@vpu.lt
Santrauka
Reikšminiai žodžiai
Įvadas
Debatai dėl etatų Lietuvos Respublikos Seime
Naujųjų istorijos specialistų kategorijos
Kartų kaita ir socialinių
ryšių reikšmė
Išvados
Santrauka
Po 1918 m. vasario 16 d.
nepriklausomos Lietuvos Respublikos paskelbimo prasidėjo nacionalinio
Lietuvos istorijos mokslo institucionalizacijos ir profesionalizacijos
procesas. Iki 1939 m., kai buvo įsteigtas A. Smetonos lituanistikos
institutas, Lietuvoje funkcionavo pagrindinė ir vienintelė mokslinių
tyrimų institucija – Vytauto Didžiojo universitetas. Pirmieji naujosios
kartos istorijos specialistai – šio universiteto absolventai į jo
personalą priimti ketvirtajame dešimtmetyje. Straipsnyje aptariama, kaip
etatų skaičių reguliavo Lietuvos Respublikos Seimas ir kaip etatų trūkumas
lemdavo konkurencinę įtampą. Ketvirtojo dešimtmečio universiteto statutas
reikalavo pretendentams į personalo narius įgyti šioje mokslo
institucijoje daktaro laipsnį. Disertacijų (jų Vytauto Didžiojo
universitete apginta vos keletas) gynimo užkulisiuose pasireiškė ,,kartų
konfliktai“ ir ideologinis tendencingumas. Etatus tvirtindavo Seimas.
Ketvirtajame dešimtmetyje autoritarinio režimo sąlygomis vyresniojo mokslo
personalo kandidatus tvirtindavo Prezidentas. Jaunesniojo mokslo personalo
kelias į universitetą priklausė nuo studijų metais užmegztų socialinių
ryšių.
Reikšminiai
žodžiai: parlamentarizmas; akademinis gyvenimas; etatai; profesionalizacija.
Įvadas
1918–1940 m. Lietuvos
Respublikos nepriklausomybės laikotarpis sutampa su nacionalinio Lietuvos
istorijos mokslo profesionalizacijos ir institucionalizacijos proceso
pradžia. Vienas iš žymiausių XX a. tarpukario jaunosios istorikų kartos
atstovų Juozas Jakštas šį trumpą Lietuvos 20 metų nepriklausomybės
laikotarpį pavadino ,,istoriniu sąjūdžiu“, nes tuomet, dažnai be tinkamo
pasiruošimo, panašiai kaip ,,Aušros“ laikais, buvo imtasi savarankiškai
tyrinėti Lietuvos istoriją[1].
Tarpukariu taip pat pradėtas profesionalių istorijos tyrinėtojų rengimas.
Pastarųjų buvo dar labai nedaug. Mokslo institucijų, kuriose vykdyti
istorijos tyrimai, veikė vos kelios – pagrindinis ir per visą aptariamąjį
laikotarpį vienintelis toks centras nuo 1922 m. buvo Lietuvos
universitetas (Vytauto Didžiojo universitetas, toliau – VDU) ir jame veikę
Humanitarinių mokslų, Teologijos-filosofijos ir Teisių fakultetai, taip
pat – 1939 m. įsteigto A. Smetonos Lituanistikos instituto Istorijos
skyrius. Maždaug 1930–1933 m. į universiteto personalą priimti pirmieji jo
absolventai, būtent todėl ketvirtasis dešimtmetis pasirinktas šio
straipsnio temai atskleisti.
Kuo svarbi naujų specialistų
įsidarbinimo problema? Pirmiausia tuo, kad, šalia specialybės
išsilavinimo, ji yra vienas iš esminių profesionalizacijos elementų.
Sekant plačiai priimtu sociologų apibrėžimu, ,,profesionalas“ – tai
žmogus, turintis kokią nors profesiją ir iš jos pragyvenantis[2].
Jeigu šiuo atveju turėsime omenyje istorijos mokslą, galima kelti
klausimus: ar gali privatūs tyrėjai būti produktyvesni už institucinius ir
kurių mokslinė produkcija kokybiškesnė? Peršasi atsakymas, jog pastarųjų,
nes jie dirba žymiai palankesnėmis sąlygomis, kurias ir turi užtikrinti
institucijos. Tačiau tarpukario Lietuvoje egzistavo priešprieša tarp
institucijų ir į jas nepatekusių mokslininkų. Ją galima pastebėti
žymiausio „neuniversitetinio“ (ne VDU) istoriko J. Stakausko 1933 m.
apžvalginiame recenziniame straipsnyje apie Lietuvos istorikų
publikacijas, skirtas kunigaikščiui Kęstučiui[3].
Čia keltinas klausimas, nuo ko priklausė galimybės įsidarbinti mokslo
institucijose? Esama įvairių teorijų, aiškinančių, kaip išugdomi ir
įtraukiami nauji specialistai į mokslo institucijas. Antai JAV sociologas
C. Raitas Milsas (Wright Mills) teigia, jog vadinamosios ,,akademinės
klikos“ laikosi tam tikros strategijos: globoja konkrečiai tyrinėtojų
grupei ar būriui priklausančius jaunesnius kolegas, teikia jiems
rekomendacijas, sudaro geras darbo sąlygas, proteguoja ir palankiai
recenzuoja „saviškių“ straipsnius ir knygas[4].
Šis reiškinys iš dalies gyvavo ir tarpukario Lietuvos istorikų bendrijos
kontekste. Tačiau pagrindinis veiksnys – etatus reglamentuojančios
politinės valdžios struktūros. Nors tarpukariu VDU buvo pakankamai
autonomiška mokslo institucija, daug kas priklausė nuo Seimo ir
Prezidento. Etatus tvirtindavo Seimas, kai būdavo svarstomas universiteto
statutas, kandidatus į vyresniojo personalo narius ketvirtajame
dešimtmetyje teikdavo Prezidentas. Aktyvūs debatai dėl universiteto etatų
vyko II (1924 m.) ir IV (1937 m.) Lietuvos Respublikos Seimų posėdžių
metu. Juose atsispindėjo ideologinė priešprieša ir naujų specialistų kelio
į Alma Mater sunkumai.
Istoriografijoje išsamiau
aptartas užsienio profesorių pritraukimo darbui universitete aspektas.
Šiuo atžvilgiu minėtini straipsniai, skirti rusų istorikams Ivanui Lappo
ir Levui Karsavinui[5].
Naujausiose publikacijose, skirtose pagrindinėms tarpukario Lietuvos
istorijos mokslo institucijoms, apie naujųjų specialistų įsidarbinimą
užsiminta fragmentiškai, pvz.: Povilo Lasinsko monografijoje apie
istorijos mokslą Vytauto Didžiojo universitete 1922–1940 m.[6]
Išeivijoje keletą žodžių apie 1937 m. kilusias diskusijas dėl
Teologijos-filosofijos fakulteto likimo skyrė Juozas Grinius[7].
Česlovas Mančinskas trumpai aprašė LKDP frakcijos Steigiamajame Seime
pastangas įkurti katalikišką fakultetą[8].
Rašant straipsnį remtasi II
ir IV Lietuvos Respublikos Seimų stenogramomis, atspindinčiomis skirtingų
politinių jėgų požiūrį į universiteto etatų problemą. Taip pat vertingi
šaltiniai šiam tyrimui yra oficialioji ir neoficialioji korespondencija
bei mokslo institucijų posėdžių protokolai ir dienoraščiai. Informatyvūs,
nors ir atsargiai vertintini, yra istorikų atsiminimai. Pažymėtina, jog
šaltiniai yra labai fragmentiški. Lietuvoje, skirtingai negu Švedijoje,
kur išliko ištisi korespondencijos klodai[9],
sunkiau rekonstruoti neformaliuosius istorikų ryšius, todėl daugeliu
atvejų tenka kelti prielaidas.
Straipsnio tikslas –
atsakyti į klausimus: 1) kaip reguliavo etatų skaičių Vytauto Didžiojo
universiteto istorijos katedrose Lietuvos Respublikos Seimas; 2) kokių
kategorijų istorikams labiau sekėsi patekti į mokslo tyrimų institucijas:
ką tik baigusiems universitetą absolventams ar baigusiems (arba ir
nebaigusiems) užsienio universitetus ,,privatiems mokslininkams“; 3) kaip
pasireiškė konkurencinė įtampa – ar buvo vadinamasis ,,kartų konfliktas“,
taip pat, kokios buvo įsidarbinimo sąlygos ir kokią įtaką joms darė
neformalūs istorikų ryšiai.
Debatai dėl etatų Lietuvos Respublikos Seime
1924 m. gegužės 28 d. II
Seime referuodamas Universiteto statuto projektą, krikščionių demokratų
atstovas Antanas Šmulkštys teigė, kad ,,universiteto etatai yra iššaukti
paties gyvenimo. Universitetas tvarko save savaimingai, bet nesant ligi
šiol etatų, įvykdavo praktikoj gana daug nesusipratimų. Tas projektas
numato kai kurią tvarką administracijos srity arba ir mokslo srity,
numatydamas visą eilę katedrų, kas duos galimybės universitetui kviesti
tokius profesorius, koki čia numatyti...“[10]. Nuo mokslo
institucijų ir etatų skaičiaus priklauso galimybės įsidarbinti jose
naujiems specialistams. Vytauto Didžiojo universitete 4 fakultetai turėjo
istorijos katedras: Teologijos-filosofijos fakultetas (toliau – TFF) –
Krikščionybės pradžios, Vidurinių amžių bažnyčios, Naujųjų laikų
bažnyčios, Tikybų ir Visuotinės istorijos; Humanitarinių mokslų fakultetas
(toliau – HMF) – Lietuvos, Visuotinės, Meno istorijos ir Etnikos; Teisės
fakultetas – Lietuvos teisės istorijos; Evangelikų teologijos fakultetas –
Religijos ir bažnyčios istorijos katedras[11]
(apie etatų skaičių žr. 1 lentelę). Kaip matyti, 1924 m. HMF turėjo 9
vyresniojo mokslinio personalo etatus, TFF – 8, Teisių fakultetas – 5.
Valstiečių liaudininkų
atstovas Vincas Kvieska ir krikščionis demokratas Zigmas Starkus Seimo
posėdyje pastebėjo, kad kai kuriose katedrose per daug profesorių.
V. Kvieskos nuomone, iš tiesų šis klausimas susijęs tik su TFF: ,,Tenai
vienoj katedroj mes matom ordinarinių profesorių, ekstraordinarinių,
docentų ir tt. kaip visų šventųjų litanijoj“[12].
HMF taip nėra, nes: ,,buvo kviesti universiteto atstovai ir prie kiekvieno
profesoriaus ir docento etato buvo apsistota, smulkiai ištirta ir
išnagrinėta“. V. Kvieska išreiškė ir visų kairiųjų partijų nuogąstavimą,
kad TFF stengiasi apimti visus humanitarinius mokslus ir siekia ilgainiui
tapti atskiru universitetu. Pasak jo, LKDP tik švaistanti lėšas, steigdama
paralelinį universitetą. Į tai referentas A. Šmulkštys atsakė, kad, jo
žodžiais tariant, teoriniuose (humanitarinių mokslų) fakultetuose turi
būti keli profesoriai, o ne vienas, nes tai sudaro geresnes sąlygas
mokslininkams konkuruoti[13].
Patvirtinus universiteto
statutą, debatai dėl etatų Seime nurimo, tačiau ši problema išliko ir 1927
metais paleidus III Seimą. Anot Z. Ivinskio, valdžiai reformavus VDU
statutą (1931 m.), TFF filosofijos skyrius buvo susiaurintas, o studentų
sumažėjo[14].
Vietoje buvusių 37 vyresniojo mokslinio personalo etatų palikta tik 19.
A. Jakulevičius naujausiame straipsnyje šia tema teigia, kad tai buvo
Lietuvos valdžios nesutarimų su Šventuoju Sostu atgarsis[15].
Etatų mažinimas šiame fakultete taip pat susijęs su tuometinio
autoritarinio režimo vidaus politika. 1931 m. sausio 4 d. sakydamas kalbą
J. Basanavičiaus vardo lietuvių mokytojų tautininkų sąjungos
konferencijoje, Antanas Smetona pasmerkė katalikiškas sroves,
,,kovojančiomis su tautiškomis srovėmis netiesa ir prasimanymais“[16].
Taigi VDU statuto reformų (1930 m. ir 1937 m.) metu TFF buvo patekęs į
,,apgultos tvirtovės“ padėtį. Periodinėje spaudoje jam prikišdavo
paralelizmą su HMF katedromis. Žymus krikščionių demokratų veikėjas
prelatas Juozas Laukaitis IV Seimo posėdžio metu kaltino Vyriausybę
tendencingu požiūriu į TFF, tai yra ketinimus panaikinti Filosofijos
skyrių. Anot jo, dvilypis TFF kaip tik ir buvo Vyriausybės ir Steigiamojo
Seimo tolerancijos reiškinys. TFF reikalingas atsispirti materializmo
bangai, kuri eina iš Rytų, ir fašizmo bangai, kuri eina iš Vakarų[17].
Vis dėlto IV Seimas 1937 m.
patvirtino TFF filosofijos skyriaus tikslingumą ir skyrė dar vieną etatą[18].
Reiktų pažymėti, kad tuo pačiu metu etatas buvo pridėtas ir HMF Lietuvos
istorijos katedrai[19].
1937 m. TFF panaikino daugelį vakuojančių katedrų, dėl kurių nuo seno
priekaištavo kairiųjų partijų atstovai. Fakulteto tarybos posėdyje nutarta
iš Bažnyčios istorijos katedros vieną vyresniojo mokslinio personalo etatą
perkelti į Visuotinės ir Lietuvos istorijos katedrą (posėdyje pasiūlytas
būtent toks šios katedros pavadinimas), panaikinti Religijų istorijos,
Krikščioniškosios archeologijos ir Meno istorijos katedras, nes visų
minėtų katedrų kursai yra iš visuotinės istorijos srities. Šių katedrų
etatai perkelti į kitas katedras: Religijų istorijos katedros etatas – į
Visuotinės ir Lietuvos istorijos katedrą, Krikščioniškosios archeologijos
ir Meno istorijos – į Visuotinės ir lietuvių literatūros (filologijos)
katedrą[20].
Naujųjų istorijos specialistų kategorijos
P. Lasinskas, apžvelgdamas 3
ir 4 dešimtmečio VDU istorijos katedrų raidą, atkreipė dėmesį į tolydžio
mažėjantį katedrų skaičių ir didėjantį mokslinį pedagoginį personalą,
priimant jaunuosius specialistus[21].
Nijolės Šaduikienės duomenimis, 1918–1944 m. universitete dirbo 4
istorikai, turintys mokslų daktaro laipsnį ir profesoriaus vardą, 16 –
turintys tik mokslų daktaro laipsnį, 6 – turintys tik profesoriaus vardą,
4 – neturintys mokslinių vardų ir laipsnių, iš viso – 30 mokslininkų[22].
Taigi etatų skaičius buvo nedidelis, todėl turėjo kilti vienokio ar
kitokio pobūdžio konkurencinė įtampa. Trūkstant etatų, mokslo
institucijose atsiskleidžia ne tik konkurencija tarp jaunųjų mokslininkų,
bet ir vadinamasis ,,kartų konfliktas“, nes imama konkuruoti ir su senąja
profesūra.
Aptariamuoju laikotarpiu
istorijos mokslo institucijų personalo nariais tapo 14 istorikų (žr. 2
lentelę). Dauguma jų buvo VDU absolventai, įsidarbinę po stažuočių
užsienyje. Pagal VDU statuto reikalavimus docentu arba privatdocentu
galėjo būti asmuo, turintis mokslo laipsnį ir viešai apgynęs habilitacinį
darbą[23].
Kauno universitete tai padaryti buvo sunku. Ryškiausi sudėtingo daktaro
laipsnio siekimo tuometiniame VDU pavyzdžiai – J. Jakšto ir A. Šapokos
atvejai. Nors abu buvo šio universiteto absolventai, pirmosios jų
disertacijos buvo atmestos. V. Trumpos nuomone, universitete susidarė
anomali padėtis, kai apie doktoranto darbą sprendė daktaro laipsnio
neturintys, kartais „labai mėgėjiški“ profesoriai[24].
Disertacijas sunku gintis
buvo ne tik HMF, bet ir TFF – tai liudija gana ilgai ,,privataus
mokslininko“ statusą turėjusio J. Matuso pavyzdys. 1931 m. baigęs
studijas, jis parašė disertaciją ,,Lietuvių rusinimas per pradžios
mokyklas“. Apgynęs disertaciją, J. Matusas kreipėsi į V. Biržišką,
prašydamas padėti ją išleisti, nes turėjo problemų dėl jos publikavimo[25].
Šiuo reikalu jis nerado paramos nei TFF, nei Lietuvių katalikų mokslų
akademijoje, nei ,,Athenaeumo“ redakcijoje. J. Matuso teigimu, taip
atsitiko todėl, kad jis ,,per smarkiai“ gynė savo disertaciją. Apie tai
jis laiške užsiminė A. Janulaičiui: ,,…Kadangi savo straipsniu apie
Kojalavičių (,,Praeityje“) ir disertacijos gynime užsitraukiau
Teol.-Filosofijos Fakulteto nemalonę (…) gali būti, čia daug nusvėrė mano
politiškas neutralumas (…) kadangi esu pasiryžęs per visą gyvenimą
atsidėti Lietuvos švietimo istorijos tyrinėjimui, tai pirmo svarbaus tos
rūšies veikalo likimas, gali būti, nulems mano ateitį“[26].
Akcentuodamas savo politinį neutralumą, J. Matusas norėjo pabrėžti
A. Janulaičiui, kad jis nėra klerikalas politine prasme ir tai jam trukdė
gintis disertaciją TFF. Nors oficialūs J. Matuso oponentai –
J. Totoraitis, J. Dovydaitis ir P. Penkauskas jo disertaciją įvertino
patenkinamai, tačiau tų pačių metų gruodžio mėnesį apeliacinė komisija
disertaciją peržiūrėjo ir fakulteto taryba suteikė daktaro laipsnį su
pažymėjimu ,,gerai“[27].
Rašydamas laišką J. Matusas
dar nežinojo A. Janulaičio ,,atskiros nuomonės“ apie savo (ir A. Kučinsko)
disertacijos gynimą: ,,…Univers. Statute 88 str. 2 p. nepasakyta, jog
Fakultetas gali nustatyti visokias specialybes, kokias tik panorės, jį
riša Statutas (…) J. Matuso darbas negalėjo būti Teol.-Filos. Fakulteto
priimtas kaipo disertacija, nes lietė mokslo sritį, kurios fakultetas
neturi – Lietuvos istoriją (…) Yra berods kitas pavyzdys tame pat Teol.
Filos. Fakultete, rodąs dar aiškiau, kaip negalima Statuto aiškinti:
1936 m. p. Kučinskas už istorinį darbą apie Kęstutį gavo ne be istorijos,
kaip p. Matuso, o filosofijos daktaro laipsnį. Filosofijos katedra yra,
tik monografija apie Kęstutį neužsiima filosofijos dalykais, taigi
padaryta prieš Univers. Statutą“[28].
Taigi galima teigti, kad jeigu fakultetas ir būtų atsižvelgęs
argumentuotas A. Janulaičio pastabas, istorinės tematikos disertacijų VDU
būtų apginta perpus mažiau (tik J. Jakšto ir A. Šapokos). Ši problema buvo
aptarinėjama ir Seime, antai jo narys Mykolas Gilys, vykstant debatams dėl
TFF likimo, Seimo nariams netiesiogiai priminė J. Matuso atvejį: ,,Aš
noriu atkreipti gerbiamų tautos atstovų dėmesį dar į vieną tikrai esamą
dalyką, kad aukštojo mokslo laipsnį gavusių absolventų ligi šiol
humanitarinių mokslų fakultete mes žinome vieną, tai yra daktaro laipsnį
turintį; tuo tarpu, tuo pačiu teologijos-filosofijos fakultete lig šiol
baigusių daktaro laipsniu yra 4. Ir nepasakysite, kad jie yra silpnesni,
nes iš tų baigusių vienas yra pakviestas į humanitarinių mokslų fakultetą
istorijos dėstyti“[29].
Vis dėlto visais minėtais
atvejais reikia turėti omenyje, kad istorikų kvalifikacijos kėlimo
problemos nebuvo išimtis – VDU iš humanitarinių mokslų sričių iš viso
apginta tik 13 disertacijų ir jų gynimas tapdavo svarbiu įvykiu Lietuvos
moksle[30].
Sunkiausiai į Lietuvos
mokslo institucijas įsidarbinti sekėsi specialistams, įgijusiems
kvalifikaciją užsienyje. Tokia padėtis tęsėsi visą nepriklausomybės
laikotarpį. Antai vienas pirmųjų užsienyje (Švedijoje) mokslus baigusių
Lietuvos etnologų Karolis Mekas 1940 m. pradžioje skundėsi švietimo
ministrui: ,,...tyčiojimasis iš žmoniškumo, iš valstybinių pareigų, kai
valstybės lėšomis baigus aukštąjį mokslą esi laikomas pusmečiais, gal ir
metais, be darbo, tuo tarpu kai tos specialybės vietas užima
nekvalifikuoti, net po dvi aukštas tarnybas turintys asmenys...“[31].
Kaip išimtį galima paminėti tik Paryžiaus universitete specialybės
išsilavinimą įgijusį meno istoriką Jurgį Baltrušaitį, kurį komisija
(L. Karsavinas, V. Sezemanas ir P. Galaunė) nutarė atleisti nuo
habilitacinio darbo gynimo ir, atsižvelgiant į jo mokslines publikacijas,
suteikti privatdocento vardą[32].
I. Lappo – vienintelis
užsienio istorikas aptariamuoju laikotarpiu pradėjęs dirbti VDU. Jo kelias
į šį universitetą nebuvo lengvas, nes baimintasi ,,rusiškųjų įtakų“ ir
konkurencijos jaunajai specialistų kartai[33].
I. Lappo iš pradžių optimistiškai žiūrėjo į būtiną reikalavimą išmokti
lietuvių kalbą: ,,…kliūtimi (skaityti paskaitas) gali būti mano lietuvių
kalbos nemokėjimas. Bet ši kliūtis lengvai įveikiama, nes gyvenant
Lietuvoje, aš, žinoma, greitai galėčiau įvaldyti lietuvių šnekamąją kalbą
tiek, kad galėčiau suprasti studentus ir turėčiau galimybę su jais
aiškintis“[34].
Nepaisant to, kad šio reikalavimo rusų istorikui nepavyko įvykdyti, jis,
kaip ir L. Karsavinas, svariai prisidėjo prie jaunosios Lietuvos istorikų
kartos ugdymo[35].
Pažymėtina, kad, priimant
naujus specialistus į universiteto mokslinį personalą, ne paskutinės
reikšmės turėjo Vyriausybės ir Prezidento institucijų pozicija. IV Seimo
posėdžio metu švietimo ministras J. Tonkūnas pareiškė: ,,Norint, kad
mokslo personalo komplektavimo kontrolė esmingai galėtų pasireikšti,
reikia, kad ta kontrolė būtų taikoma mokslinės karjeros pradžiai.
Vadinasi, ten, kur vyksta svarbioji atranka būsimų kandidatų į vyresnįjį
mokslo personalą. Tuo tikslu įvestas jaunesniojo mokslo personalo narių
tvirtinimas“[36].
Seimo patvirtinto Universiteto statuto 20 str. numatyta, kad švietimo
ministras galėjo pristatyti Respublikos Prezidentui skirti savo
pasirinktus profesorių ir docentų kandidatus, jei fakulteto taryba vieną
semestrą nepristato kandidato arba jei pristatyto Prezidentas du kartus
neskiria.
Kartų kaita ir socialinių
ryšių reikšmė
1930–1931 m. mirė du iškilūs, daug
nusipelnę rengiant jaunąją kartą istorikai – A. Alekna ir J. Yčas[37].
Tuo metu visuomenėje ir spaudoje kilo nepasitenkinimas dėl nepakankamo
jaunojo personalo rengimo[38].
Ketvirtojo dešimtmečio pradžioje jau buvo atėjęs laikas kartų kaitai (žr. 3 lentelę). Jaunosios istorijos specialistų kartos atstovų mokslo
tyrimų institucijose per visą šį laikotarpį daugėjo, kol susilygino su
vyresniąja karta. A. Šapoka I. Jonyno 50-mečio minėjime pažymėjo, kad
jubiliatas iš savo mokinių buvo sulaukęs ne tik pagarbos, bet ir mokiniško
prisirišimo. A. Šapoka taip pat pabrėžė, jog ,,… darbo klestėjimo sąlyga
ir laidas yra glaudus (ne maištingas) kontaktas bei sutarimas tarp
bedirbančių bei vadų ir naujai ateinančių paramos jėgų“[39].
Šiame A. Šapokos teiginyje galima įžvelgti užuominą apie ,,kartų
konfliktą“. Jau minėta, jog jaunosios istorikų kartos atstovai
priekaištavo dėl daromų kliūčių siekti daktaro laipsnio. Z. Ivinskio
nuomone, Vakarų Europos universitetuose, turinčiuose gilias tradicijas,
tikrai atrodytų nenormalu, kad universitetą baigęs ir gerai pasiruošęs
gabus istorikas turėtų dar praleisti 8–9 metus, kol jam pasiseks įgyti
mokslo laipsnį[40].
Kita vertus, vyresnės kartos Kauno universiteto profesūra dažnu atveju ir
neturėjo galimybių įgyti reikiamą formaliąją kvalifikaciją. Šią mintį TFF
tarybos posėdyje išsakė Stasys Šalkauskis: ,,Jaunesnioji mūsų mokslininkų
karta, palyginant su senesniąja karta, turi patogesnes sąlygas ta prasme,
kad laiku sugeba apsijungti į mokslinę karjerą: ir iš anksto ruoštis
profesūrai; tuo tarpu kad vyresnioji profesorių karta tos galimybės
daugumoje atsitikimų nebuvo turėjusi. Bet užtat jaunesnioji mokslininkų
karta, kaip ir vyresnioji karta, savo pasiruošime prie profesūros maža
tegali naudotis vyresniosios kartos vadovavimu, nes, vyresnioji karta,
neišėjusi pati normalaus ir sistemingo paruošimo prie profesūros
nepakankamai tegali padėti savo vadovavimu“[41].
HMF reikšmingiausias
„instrumentas“ tuometinių Lietuvos istorikų profesionalizacijai buvo
1925 m. J. Yčo įkurtas istorijos kabinetas, pavadintas ,,istorijos
seminaru“[42].
J. Yčas vadovavo užsiėmimams (seminarams) ir rūpinosi kabineto
komplektavimu. Seminaruose profesorius su studentais nagrinėdavo pirminius
šaltinius, ugdė jų analizės įgūdžius. Tačiau seminaro reikšmė buvo kur kas
didesnė negu vieno fakulteto poreikių tenkinimas. Tai pabrėžė ir J. Yčo
įpėdinis I. Jonynas, švietimo ministrui rašęs: ,,Istorijos seminaras prie
HMF’o stengiasi surinkti visą spausdintą medžiagą, kurią tik galima gauti
mūsų sąlygomis ir padaryti jį prieinamą kiekvienam kas tik dirba Lietuvos
istorijos mokslo srity. Seminaro rinkiniais naudojasi ne vien HMF
profesoriai ir studentai, bet ir viso universiteto profesoriai ir asmenys,
anksčiau baigę universitetą ir studijuoja toliau Lietuvos istoriją.
Istorijos seminaras jau yra pasidaręs Lietuvos istorijos studijų centras“[43].
Kai 1940 m. kovo mėnesį Vilniaus universiteto fakultetinės bibliotekos
buvo perorganizuojamos į bendrosios universiteto bibliotekos skyrius,
iškilo grėsmė HMF istorijos seminaro bibliotekai. L. Karsavinas buvo
priverstas pasirašyti knygų perdavimo aktą. Nuo tos akimirkos seminaras
nustojo egzistuoti. L. Karsavinas skundėsi: ,,Mūsų Fakultetų katedrų
skyrių susirinkimai sušaukiami labai retai ir tik konkrečiais bei
specialiais klausimais...dienotvarkė ir privalumas perdaug juos varžo, kad
galėtų iš čia augti nuolatinis mokslo personalo bendravimas mokslo ir
dėstymo srity; dar mažesnis yra mokslo personalo bendravimas su
studentais“[44].
Taigi seminaro, kaip institucijos ir studijų formos, reikšmė naujiems
specialistams atrinkti ir socialiniams ryšiams užmegzti bei įsidarbinti
universitete buvo labai svarbi. Pavyzdžiui, J. Matusą jo habilitacinio
darbo gynimo metu komisija (I. Jonynas ir L. Karsavinas) pavadino
,,tikrąja to žodžio prasme savamoksliu“, nes jis nebuvo lankęs šiame
fakultete seminaro[45].
Tačiau komisija, ,,norėdama pritraukti kiek galima daugiau darbuotojų
Lietuvos istorijos tyrinėjimo darbui“, disertaciją įvertino teigiamai ir
leido J. Matusui dirbti privatdocento teisėmis.
Vyresnieji istorikai,
reguliuodami naujų specialistų priėmimą, ne visuomet jiems „statydavo
užtvaras“, priešingai – globodavo gerai seminaruose pasirodžiusius
jaunesniosios istorikų kartos atstovus. Antai I. Jonynas, rūpindamasis
A. Šapokos vieta VDU, 1932 m. laiške ragino pastarąjį nedelsiant
konkuruoti su J. Jakštu dėl Lietuvos istorijos katedros vyresniojo
asistento etato[46].
1935 m. A. Vasiliauskui apgynus disertaciją užsienyje, I. Jonynas jį
pasveikino: ,,…Džiaugiuosi, kad Vienos universitetas iškilmingai pabrėžė
Tamstai ir mums visiems taip pageidaujamą aktą“[47].
A. Vasiliauskas netrukus tapo HMF Lietuvos istorijos katedros darbuotoju.
I. Jonynui taip pat patiko, kad jo studentas V. Trumpa kritiškai įvertino
,,jaunųjų istorikų būrelio“ kūrinį – ,,Lietuvos istoriją“, be to, kad tai
darydamas rėmėsi jo teiginiais[48].
1937 m. I. Jonynas pasirūpino, kad V. Trumpai būtų suteikta stipendija
studijoms Paryžiuje[49].
1936 m. kovo 23 d. viešame
TFF posėdyje daktarato disertaciją ,,Kęstutis“ gynė A. Kučinskas. Darbo
oponentu ,,ex officio“ buvo jo mokytojas prof. J. Totoraitis[50].
Ši aplinkybė palengvino disertantui sąlygas gintis darbą. Tai buvo pirmoji
universitete nedirbusio istoriko disertacija[51].
Tačiau tikriausiai ir jos nebūtų buvę, jeigu ne nuolatinis J. Totoraičio
skatinimas[52].
Kita vertus, įgytas daktaro laipsnis A. Kučinskui nepadėjo gauti asistento
etato tame pačiame fakultete, – 1939 m. konkursą laimėjo S. Sužiedėlis[53].
Į TFF dar 1930 m. bandė patekti kitas privatus mokslininkas –
J. Stakauskas, jis prašėsi priimamas į šį fakultetą dėstytoju ir
rekomendacijos vykti į užsienį rašyti habilitacinio darbo. Tačiau
fakulteto taryba, ,,iš esmės pritardama prašytojo mokslo pastangoms“,
nenorėjo patenkinti prašymo[54].
Matyt, J. Stakauskui nepavyko todėl, kad jis norėjo gauti etatą VDU,
nebūdamas jo absolventu. Šio ketinimo įgyvendinti neleido gana menki
tuometiniai jo socialiniai ryšiai.
Išvados
1. 1918–1940 m. Lietuvos
nacionalinio istorijos mokslo profesionalizacijos pradžios laikotarpiu dėl
mokslo tyrimų institucijų trūkumo specialistams trūko darbo vietų (etatų).
2. Politinė vykdomoji
valdžia neplėtojo profesionalaus istorijos mokslo kaip prioritetinės
humanitarinių tyrimų šakos, nes aukštesnė – įstatymų leidžiamoji – valdžia
vadovavosi ideologinėmis nuostatomis: Lietuvos Respublikos II Seime
kairiųjų partijų atstovai – valstiečiai liaudininkai stengėsi apriboti
Vytauto Didžiojo universiteto Teologijos-filosofijos fakulteto etatus, o
krikščionys demokratai tam priešinosi, argumentuodami mokslinio
konkurencingumo išlaikymo svarba bei ideologiniais skirtumais.
3. Autoritarizmas dar labiau
siaurino istorijos tyrimų lauką, politizuodamas jų pobūdį ir nustatydamas
jų kryptį politinės valdžios teigiamam įvaizdžiui kurti arba pagrįsti. Tad
nebūtų galima teigti, jog neparlamentiniu laikotarpiu IV Seimas, kaip ir
II Seimas, Teologijos-filosofijos fakultete etatų nesumažino (juolab dera
prisiminti, kad IV Seimo sudarymo principai iš esmės skyrėsi nuo
parlamentų, rinktų 1920–1926 metais). Problema ta, kad dar iki atsirandant
IV Seimui, A. Smetonos autoritarinis režimas 1931 metais Universiteto
statuto reformos metu panaikino dalį etatų šiame fakultete: kitaip tarus,
buvo ką svarstyti, bet neigiamas veiksmas jau spėtas atlikti.
4. Istorijos specialistų
skaičius ne tik atitiko Lietuvos istorijos šaltinių tyrimų poreikį, bet ir
būtų pranokęs, jeigu šio mokslo plėtra būtų valstybės skatinama (ypač
nedemokratiniu laikotarpiu) arba bent jau neribojama. Į įsteigtus etatus
pretenduodavo universiteto absolventai ir palyginti nemažos ,,privačių
istorikų“ kategorijos atstovai. Pastarąją sudarė tie patys ilgai negaudavę
darbo absolventai, taip pat užsienyje specialybės išsilavinimą įgiję
istorikai ir mėgėjiški tyrinėtojai. 1930–1940 m. laikotarpiu į istorijos
mokslo institucijas įsidarbino 14 naujų specialistų. Dauguma jų – Vytauto
Didžiojo universiteto absolventai; vėliau jie skaičiumi susilygino su
vyresniosios kartos specialistais. Sunkiau įsidarbinti sekėsi seniau
baigusiems šį universitetą ,,privatiems mokslininkams“, sunkiausiai –
užsienyje įgijusiems kvalifikaciją ir nestudijavusiems Vytauto Didžiojo
universitete specialistams.
5. Naujų specialistų atranka
priklausė nuo simbolinį kapitalą sukaupusių ir atitinkamas pareigas
užėmusių vyresniosios kartos atstovų. Pastarieji ne visada naujiems
specialistams statydavo užtvaras. Svarbiausias veiksnys naujų specialistų
atrankos procese – socialinių ryšių tinklas, užmegztas studijų
universitete metu. Šiuo atžvilgiu pagrindinę reikšmę turėjo istorijos
seminaras.
6. Parlamentinė santvarka
iki perversmo sudarė moralines prielaidas plėtoti istorijos mokslą ir
įtikinėti visuomenę tokių tyrimų nauda ir valstybinių užsakymų būtinybe,
tačiau autoritarizmas visiškai apribojo istorikų darbo vietų kūrimą,
vertindamas bei finansuodamas tik režimui palankius tyrimus.
1 lentelė.
1924 m. Lietuvos
Respublikos Seimo patvirtinti etatai Vytauto Didžiojo universiteto
istorijos katedrose
Fakultetas |
Ordinarinis profesorius |
Ekstraordinarinis
profesorius |
Docentas |
TFF |
7 |
1 |
- |
HMF |
5 |
- |
4 |
Teisių |
2 |
- |
3 |
2 lentelė.
Naujų specialistų
kategorijos Vytauto Didžiojo universitete
1930–1940 m.
VDU
absolventai, įsidarbinę netrukus po studijų baigimo
|
Privatūs
mokslininkai |
Užsienio
universitetų absolventai |
Užsienio
mokslininkai |
Z. Ivinskis (1933) |
K. Jablonskis (1935) |
J. Baltrušaitis (1933) |
I. Lappo
(1933) |
J. Jakštas (1933) |
J. Matusas (1937) |
|
|
A. Šapoka
(1933) |
S. Sužiedėlis (1939) |
J. Puzinas (1934) |
K. Avižonis (1940) |
A. Vasiliauskas (1936) |
|
A. Plateris (1936) |
3 lentelė.
Lietuvos istorikų, dirbusių Vytauto
Didžiojo universitete 1922–1940 m., amžiaus grupių dinamika
Amžiaus grupės |
Gimimo laikotarpis |
Asmenų skaičius 1920 -
1930 m. |
Gimimo laikotarpis |
Asmenų skaičius 1930
–1935 m. |
Gimimo laikotarpis |
Asmenų skaičius 1935 –
1940 m. |
Jaunoji |
1895–1900 |
0 |
1900–1908 |
6 |
1900–1913 |
11 |
Vidurinioji |
1880–1895 |
9 |
1890–1900 |
0 |
1895–1900 |
1 |
Vyresnioji |
1860–1880 |
6 |
1870–1890 |
9 |
1870–1895 |
11 |
Jakštas, J. Didžiausia Lietuvos istorijos monografija. Lietuvių
tautos praeitis. Chicago, 1977, t. 4, kn. 1, p. 149.
Stakauskas, J. Mūsų kęstutinė literatūra. Vairas. 1933, t. 8,
Nr. 4, p. 505.
Samalavičius, A. Universiteto idėja ir akademinė industrija.
Vilnius, 2003, p. 97–105.
Ragauskas, A. Istorikas Ivanas Lappo (1869–1944). Lietuvos
istorijos metraštis, 1993. Vilnius, 1994, p. 81–91; Lasinskas, P.
Ivanas Lappo – Vytauto Didžiojo universiteto profesorius.
Lituanistica. 1998, Nr. 3, p. 3–20; Lasinskas, P. L. Karsavino
veikla Vytauto Didžiojo universitete. Darbai ir dienos. 1996,
Nr. 2, p. 21–48.
Lasinskas, P. Istorijos mokslas Vytauto Didžiojo universitete
1922–1940 metais.
Vilnius, 2004, p. 55.
II Seimo stenogramos.
102-asis posėdis,
1924 m. gegužės
28 d., p. 10.
II Seimo stenogramos.
102-asis posėdis,
1924 m. gegužės
28 d., p. 11.
Universiteto
statuto projektas.
IV Seimo stenogramos.
48-asis posėdis,
1937 m. rugsėjo
30 d.,
p. 41.
Šaduikienė, N. Lietuvos (Vytauto Didžiojo) universiteto netektys ir
praradimai. Vytauto Didžiojo universiteto ir Lietuvos katalikų
mokslo akademijos 70-metis. Kaunas, 1993, p. 110–111.
1931 m. sausio 20 d. TFF tarybos posėdžio protokolas. LCVA.
F. 631, ap. 12, b. 548, lap. 541–542.
1940 m.
sausio 2 d. Karolio Meko laiškas švietimo ministrui. LCVA.
F. 391, ap. 7, b. 3677, lap. 10.
Pranešimas HMF tarybai apie p. Jono Matuso habilitacijos darbą
,,Švitrigaila, d. l. k.“ privat. doc. teisėms įgyti (puslapiai
nenumeruoti). VUB. F. 96, b. 132.
J. Totoraičio asmens byla. LCVA. F. 1674, ap. 3, b. 54,
lap. 23.
1926 m.
birželio 26 d. A. Kučinsko laiškas Z. Ivinskiui. LNB. F. 29,
b. 1171, lap. 4.
Į pradžią