Dr. Ales Smaliančiuk
Baltarusijos teisės
tyrimų instituto Gardino filialas
Belarus Law Institute (Gardin)
El. paštas: smalian2001@tut.by
Santrauka
Reikšminiai žodžiai
Išvados
Santrauka
Primindamas, kad daugelį
šimtmečių „lenkiškasis veiksnys“ vaidino pagrindinį vaidmenį Baltarusijos
ir Lietuvos istorijoje, baltarusių mokslininkas teigia, kad yra pastangų
iš naujo suvokti polonizacijos procesą ir jo pasekmes baltarusių ir
lietuvių[1]
istoriografijose, atsisakyti ankstesnio konfrontacinio lenkų istorinio
vaidmens vertinimo.
Supaprastintas
polonizacijos vertinimas neleido tyrinėtojams pastebėti Lietuvos ir
Baltarusijos lenkų ypatumo, kuris daugiausia buvo grindžiamas tam tikro
sąmonės dvilypumo fenomenu: gente Lithuanus (vel Ruthenus) natione Polonus[2].
Paskutinis šios formulės komponentas (natiоne Polonus) daugiausia buvo
susijęs su kultūrine orientacija ir socialine padėtimi.
XVIII a.
pabaigoje – XX a. pradžioje „lenkų klausimas“ Lietuvos ir Baltarusijos
istorijoje daugiausia reiškė istorinės Lietuvos[3]
politinio ir kultūrinio elito kovą už politinių, ekonominių, kultūrinių ir
religinių tradicijų išsaugojimą.
Autorius
nagrinėja, kodėl XIX a. pabaigoje Rusijos valdžia sugebėjo izoliuoti
Baltarusijos valstiečius nuo besiformuojančio kultūrinio ir politinio
Baltarusijos elito įtakos, kodėl Baltarusijos ir Lietuvos lenkai turėjo
rinktis arba „krajoviškumą“[4]
(vertinti save kaip istorinės Lietuvos ir Baltarusijos gyventojus), arba
lenkų nacionalinę idėją (tai yra veikti nacionalinės Lenkijos naudai).
Reikšminiai
žodžiai: Baltarusijos
lenkai; lenkų klausimas istorinėje Lietuvoje; Rusijos politika.
Daugelį šimtmečių
„lenkiškasis veiksnys“ vaidino pagrindinį vaidmenį Baltarusijos ir
Lietuvos istorijoje. Geografinis lenkų, lietuvių ir baltarusių artumas
lėmė tai, kad trijų tautų istoriniai likimai glaudžiai susipynė ir veikė
vienas kitą. Neišstudijavus šios įtakos, neįmanoma gerai suvokti Lenkijos,
Baltarusijos ir Lietuvos istorijos.
Lenkų, lietuvių ir
baltarusių istoriografijos, nagrinėjančios lenkų atsiradimo Baltarusijos
ir Lietuvos žemėse problemą, analizė leidžia kalbėti apie ypatingą senųjų
vietos gyventojų polonizacijos ir savanoriškos polonizacijos procesų
vaidmenį.
Vis dėlto įvairių šalių istorikai skirtingai vertina ir patį polonizacijos
procesą, ir jo pasekmes. Bent jau baltarusių ir lietuvių
istoriografijose yra matomos pastangos iš naujo suvokti šį procesą,
atsisakyti ankstesnio konfrontacinio lenkų istorinio vaidmens (kaip
baltarusių ir lietuvių likimų lėmėjo) vertinimo, pagaliau, suprasti tai,
kad istorinis etnokultūrinių XVI–XVIII amžiaus procesų interpretavimas
vartojant sąvokas, kurios atsirado nacionalinių judėjimų ir nacionalinių
valstybių epochoje, yra istorijos modernizavimas.
Supaprastintas polonizacijos
proceso vertinimas neleido tyrinėtojams pastebėti Lietuvos ir Baltarusijos
lenkų ypatumo, kuris daugiausia buvo grindžiamas tam tikro sąmonės
dvilypumo fenomenu: gente
Lithuanus (vel Ruthenus) natione Polonus.
Paskutinis šios formulės komponentas (natiоne Polonus) daugiausia
buvo susijęs su kultūrine orientacija ir socialine padėtimi. Politinę
vietos lenkų poziciją dažniausia lėmė pirmasis formulės komponentas
(gente Lithuanus (vel Ruthenus)). Paskutiniaisiais XIX a.
dešimtmečiais šių visuomenės sluoksnių sąmonę taikliausiai nusakė terminas
„Lietuvos lenkai“. XIX a. pabaigoje buvusios LDK teritorijoje šis terminas
gyventojams katalikams buvo etnonimas.
Atsižvelgiant į etnokultūrinį Lietuvos lenkų ypatumą, vadinamasis „lenkų
klausimo sprendimas“ Baltarusijos ir Lietuvos žemėse nebėra suvokiamas tik
kaip Rusijos ir Lenkijos konfliktas. XVIII a. pabaigoje – XX a. pradžioje
„lenkų klausimas“ Lietuvos ir Baltarusijos istorijoje daugiausia reiškė
istorinės Lietuvos[8]
politinio ir kultūrinio elito kovą už politinių, ekonominių, kultūrinių ir
religinių tradicijų išsaugojimą.
Didžiąją šio laikotarpio dalį pasipriešinimo
tikslu buvo deklaruojamas Abiejų Tautų Respublikos (Žečpospolitos), kaip
federacinės valstybės, atgimimas. Čia derėtų kalbėti ne apie „lenkų“, o
apie „Žečpospolitos“ patriotizmą. Nuslopinus 1863 m. sukilimą, atsirado
naujas tikslas – reikėjo išsaugoti vietos ekonominio ir kultūrinio elito
įtaką Baltarusijos ir Lietuvos žemėse vykstantiems visuomeniniams
politiniams, socialiniams ekonominiams ir kultūriniams procesams. Be to,
pažymėtina, jog įvyko politonimo „lenkas“ evoliucija konfesine ir
nacionaline prasme – kad šiuolaikinės lenkų tautos formavimosi momentu
būtų paliudytas etnokultūrinio „Lietuvos lenkų“ fenomeno atsiradimas.
Tuo pat metu Lietuvos ir Baltarusijos žemėse
ėmė rastis naujas socialinis „lenkų nacionalisto“ tipas. Jo atsiradimas
buvo susijęs su „Varšuvos pozityvizmo“ ideologijos arba teorijos ir
praktikos plitimu, kitaip vadinamu „praca organiczna“. Tai skatino lenkų
kultūrinės tradicijos formavimąsi Baltarusijos ir Lietuvos žemėse, o ji
savo ruožtu buvo lenkų nacionalinės idėjos plitimo pamatas. Tačiau net
nacionalinio kultūrinio gyvenimo liberalizacijos sąlygomis 1905–1907 metų
revoliucijos laikotarpiu „lenkų nacionalisto“ tipas vietos lenkų judėjime
yra šalutinis reiškinys.
Rusijos
valdžios Baltarusijos ir Lietuvos žemėse vykdoma politika pasikeitė: jos
kursas, anksčiau nukreiptas į valstybinę vietos gyventojų asimiliaciją ir
„Šiaurės Vakarų krašto“ unifikaciją, dabar virto pastangomis užtikrinti
visišką „didžiarusiško elemento“ dominavimą ne tik politiniame, bet ir
kultūriniame gyvenime. Vis dėlto valdžia taip ir nesugebėjo iki galo
išspręsti „lenkų klausimo“. Imperija neturėjo tam reikiamo civilizacinio
potencialo. Tik tuo gali būti aiškinami svyravimai, kai vienas kitą
keisdavo policinis biurokratinis režimas („Muravjovo požiūris“) ir
priverstinio liberalizmo epizodai („Valujevo požiūris“), kurie rusų
istoriografijoje yra vertinami kaip „imperijos paradoksai“[9].
Valdančiojo
Rusijos elito nesutarimai vis dėlto buvo susiję daugiausia su valstybės
politikos įgyvendinimo taktika. Jos tikslas ir „konservatoriams“, ir
„liberalams“ buvo vienas – paversti istorinę Lietuvą tipiška Rusijos
provincija. Čia buvo draudžiamos visos lenkiškumo apraiškos, slopinamas
baltarusiškasis ir lietuviškasis etnokultūrinis individualumas.
Pažymėtina, kad daugiausia tai buvo taikoma baltarusiams. XIX a. pabaigoje
Rusijos valdžia sugebėjo izoliuoti Baltarusijos valstiečius nuo
besiformuojančio kultūrinio ir politinio Baltarusijos elito įtakos. Vienas
iš tokios izoliacijos būdų buvo Vakarų rusų (rus.:
„заходнеруссизма“) ideologijos ir praktikos skatinimas. Pagal jo doktriną
baltarusiai buvo vienos „rusų genties“ dalis ir savo kultūrą turėjo
plėtoti rusų kalba, o baltarusių kalba buvo vertinama kaip lenkų
„sugadinta“ rusų kalba ir t.t.[10]
XIX–XX a. sandūroje Rusijos valdžia vykdė
tokią politiką, kuri ribojo kitų tautų nacionalinės bei kultūrinės raiškos
galimybes ir užtikrino ne tik politinį, bet ir kultūrinį rusų tautos
dominavimą. Tokiomis sąlygomis didžioji dalis Baltarusijos ir Lietuvos
lenkų elito atstovų gynė savo etnokultūrinį ir konfesinį individualumą.
Pažymėtina, kad jų istorinės Lietuvos interesų suvokimas nesutapo su
nacionaliniais lenkų interesais, bent jau kalbant apie nacionalinius
demokratus ir LSP /rus.: ППС/ veikėjus.
Lenkų
judėjimo Baltarusijos ir Lietuvos žemėse atgimimas (XIX a. septintojo
dešimtmečio pabaiga) buvo daugiausia susijęs su vietos lenkų aukščiausiųjų
socialinių sluoksnių veikla. Iki XX a. pradžios žemiausieji sluoksniai iš
tiesų nebuvo aktyvūs socialine politine prasme. Išimtį sudarė tik aiškiai
reiškiamas nepasitenkinimas dėl to, kad buvo apribota katalikų bažnyčios
veiklos laisvė. Situacija pradėjo keistis 1905–1907 metų revoliucijos
laikotarpiu. Būtent tuo metu buvo stebimos pirmosios žemiausiųjų
socialinių Lietuvos ir Lenkijos lenkų sluoksnių judėjimo apraiškos. Jos
buvo susijusios su vietos lenkų bendruomenės kultūrinio ir religinio
gyvenimo problemomis[11].
Etnokultūriniai procesai, jau vykę antroje
XIX a. pusėje ir labai paspartėję 1905–1907 metų revoliucijos metu, ėmė
įgauti nacionalinių procesų kokybę. Tačiau „nacionalinis elementas“ buvo
pastebimas tik politinio ir kultūrinio Baltarusijos ir Lietuvos elito
veikloje. Pokyčius lėmė pagrindinių antilenkiškų (iš esmės,
antikatalikiškų) įstatymų nuostatų panaikinimas 1905 m. Vėliau Rusijos
valdžia, leisdama įstatymų lydimuosius aktus ir instrukcijas, mėgino vėl
apriboti socialinį politinį, kultūrinį ir religinį kitų tautų (ne rusų)
gyvenimą, bet jai nepavyko visiškai panaikinti demokratinių revoliucijos
pasiekimų.
Socialinis
ir politinis plačiųjų gyventojų sluoksnių suaktyvėjimas prieš revoliuciją
ir jos metu darė įtaką įvairių lenkų judėjimo krypčių ideologiniam
pobūdžiui. Pirmiausia yra pažymėtinas vadinamosios „krajovos“ ideologijos
sukūrimas. Romano Skirmunto, Boleslavo Jaloveckio, Konstancijos Skirmunt,
Mykolo Romerio, Liudviko Abramovičiaus publicistikoje buvo suformuluotos
pagrindinės vadinamojo „krajoviškumo“ („краёвости“) nuostatos[12].
Jo branduolį sudarė sąvoka „krašto pilietis“ ir teiginys apie vieningos
„krajovos tautos“ egzistavimą (dažnai ji buvo vadinama „litvinų tauta“).
Pagrindiniu priklausymo šiai tautai kriterijumi buvo laikomas patriotizmo
jausmas, meilė ir pasiaukojimas gimtinei, Baltarusijos ir Lietuvos
kraštui. Etnokultūriniai, socialiniai ir politiniai skirtumai buvo
vertinami kaip ne tokie svarbūs. Toks „pilietinis“ („politinis“) tautos
suvokimas buvo būdingas Vakarų Europai, nors tam tikra prasme jo pagrindą
sudarė vadinamoji „politinė tauta“ („naród polityczny“), egzistavusi dar
Abiejų Tautų Respublikos laikotarpiu. Be to, tam tikras pilietinio
(politinio) tautos suvokimo potencialas glūdėjo vadinamajame
„tuteišiškume“, kurį, laikantis Eriko Chobsbaumo terminologijos, būtų
galima laikyti savotišku „tautiniu protonacionalizmu“[13].
Pilietinė (politinė) tautos
doktrina liudijo tai, jog Baltarusijos ir Lietuvos lenkai nepripažino
nacionalinio Lietuvos ir Baltarusijos krašto tautų atgimimo procesų.
Vietos lenkų elitas tebejautė savo priklausymą istorinei Lietuvai ir
mėgino diegti šią mintį visai lenkų bendruomenei ir, kai tik galėdavo, –
baltarusiams ir lietuviams. Jie negalėjo remtis esamomis valstybinėmis
struktūromis ir dažniausia turėdavo pasitelkti istorinę atmintį bei jau
minėtą „tuteišiškumą“ kaip regioninio lokalizavimo formą. Iš tiesų buvo
mėginta ideologinėmis priemonėmis sukurti „litvinų tautą“, kurios elitu
turėjo tapti Lietuvos ir Baltarusijos lenkai. Anot Rimanto Miknio,
Baltarusijos ir Lietuvos gubernijų teritorijoje XX a. pradžioje vyko
„Lietuvos lenkų tautos“
formavimosi procesas. Bent jau to siekė vadinamieji „lenkų krajovcai“,
kurie telkėsi prie Liudviko Abramovičiaus ir „Przeglàd Wileński“
redakcijos. Mykolas Romeris, Romanas Skirmuntas, Konstancija Skirmunt
siekė sukurti pilietinę (politinę) „litvinų tautą“. Su šiuo jų siekiu
labai smarkiai konkuravo pirmiausia lenkų, taip pat lietuvių ir baltarusių
nacionalinės idėjos. Pažymėtina, kad labiausiai „krajovcams“ sekėsi vietos
lenkų bendruomenėje. Be to, 1911–1914 metais baltarusių judėjimo lyderiai
(broliai Luckevičiai, V. Lastovskis) taip pat propagavo „krajoviškumą“.
Tiesa, ši propaganda buvo išskirtinai pragmatinio pobūdžio ir daugiausia
buvo skirta plėtoti socialinį baltarusių judėjimą.
Iš esmės tik atsiradusi
„krajoviškumo“ ideologija jau turėjo dvi kryptis. Konservatyvaus
liberalinio judėjimo centras buvo „Kurier Litewski“, o pradėjus veikti
Valstybės dūmai ir Valstybės tarybai – šių valdžios institucijų „krajovos“
frakcijos. Liberalios demokratinės orientacijos „krajovcai“ telkėsi prie
laikraščio „Gazeta Wileńska“ (1906) ir Mykolo Romerio, kaip asmenybės. Ši
„krajoviškumo“ pakraipa nebuvo labai remiama vietos lenkų bendruomenės.
Tačiau pažymėtina, kad M. Romerio šalininkai labai aktyviai bendradarbiavo
su demokratinėmis įvairių nacionalinių judėjimų jėgomis.
Sutarimo tarp „krajoviškumo“ ideologų
nebuvo, kaip tik tai ir tapo pagrindine kliūtimi kuriant politinę partiją.
Be to, reikėtų pažymėti, kad dalis Lietuvos ir Baltarusijos lenkų suvokė
šią ideologiją labai pragmatiškai. Jie tikėjosi, jog ideologijos plitimas
garantuos tai, kad lenkų elitas išsaugos svarbiausias pozicijas krašto
visuomeniniame, ekonominiame ir kultūriniame gyvenime bei sukurs sąlygas
joms virsti pagrindine politine jėga.
Kuriant vadinamųjų „litvinų tautos“
ideologiją „krajovcus“ lydėjo sėkmė. Jie propagavo Lietuvos istorijos
savitumo idėją, „litvinų tautos“ teritorinių ribų sąvokas, mėgino
organizuoti krašto gyvenimą pagal „krajoviškumo“ principus. Minėtinas
Edvardo Voinilovičiaus ir kitų Minsko žemės ūkio draugijos vadovų
sprendimas priimti į draugiją valstiečius, taip pat finansinė parama,
kurią Marija Magdalena Radzivil teikė laikraščiui „Наша Нiвa“ bei kitiems
baltarusių ir lietuvių kultūriniams projektams, be to, pavasarį Vilniuje
vykę (1905 m.) autonomijos šalininkų lenkų, lietuvių, baltarusių ir žydų
suvažiavimai, kurių iniciatorius buvo M. Romeris, ir t.t.
Reikėtų
pabrėžti, kad „litvinų“ priklausymo ypatingai „lenkų, lietuvių ir
baltarusių kultūrai“ (B. Jaloveckis[16])
idėja baltarusių ir lietuvių kultūrinio atgimimo bei lenkų nacionalinės
idėjos įsigalėjimo sąlygomis neturėjo galimybių sėkmingai plisti.
M. Romerio, Romano Skirmunto ir kt. pastangos paversti „krajoviškumą“
ideologija, platesne nei etniškumas, ir tarpnacionalinės partnerystės
praktika buvo žlugdomos baltarusių, lietuvių ir lenkų „krajovcų“ siekio
derinti jo principus su veikla, vykdoma savo tautos naudai.
Vis dėlto
abejonių nekelia „krajovcų“ dominavimas lenkų visuomeniniame politiniame
judėjime 1905–1907 metų revoliucijos laikotarpiu. Negalima sutikti su
lenkų istoriko ir sociologo R. Radziko teze dėl šiuolaikinės lenkų tautos
formavimosi istorinės Lietuvos teritorijoje XX a. pradžioje[17].
Nacionaldemokratai vietos lenkų bendruomenės nebuvo labai remiami. Jų
pastangos išplėsti partijos įtaką Lietuvos ir Baltarusijos žemėse buvo
priešiškai vertinamos vietos lenkų elito, kuris neparėmė lenkų
nacionalizmo teorijos pagal R. Dmovskio versiją. Nacionaldemokratai,
negalėdami sukurti politinės organizacijos Lietuvos ir Baltarusijos
žemėse, vis dėlto palaipsniui stiprino savo pozicijas. Apie tai liudija
atsiradusi periodika („Зожа віленьска“, „Dziennik Wileński“) ir dviejų
partijos narių pergalė rinkimuose į ІІ Dūmą. Be to, pažymėtina vietinių
R. Dmovskio šalininkų požiūrių evoliucija. Tam tikras „krajoviškumas“[18],
kuris buvo būdingas jų doktrinai pačioje XX a. pradžioje (pažadas
išsaugoti istorinės Lietuvos tradicijas, kovoti už politinę visų krašto
tautų lygybę ir t.t.), 1905–1907 metų laikotarpiu susilpnėjo. Tačiau
sustiprėjo prolenkiškos nuotaikos, kurioms tikriausiai turėjo įtakos ne
tik nacionaldemokratų doktrina, bet ir baltarusių ir lietuvių judėjimų
suaktyvėjimas.
LSP vaidmuo lenkų judėjime Baltarusijoje ir
Lietuvoje revoliucijos laikotarpiu taip pat nebuvo reikšmingas. Lenkų
socialistų įtaką ribojo nacionalinė krašto proletarų sudėtis (vyravo
proletarai žydai). Patyrė nesėkmę mėginimai sustiprinti savo pozicijas
susivienijus su Lietuvos socialdemokratų partija ir Baltarusijos
socialistine Gromada. BSG vienytis nesutiko, o LSP įsijungimas į LSDP
sudėtį iš tiesų reiškė lenkų politinės organizacijos likvidavimą.
Nacionaldemokratų ir LSP požiūriai į
Baltarusijos ir Lietuvos žemių etnokultūrinį bei istorinį savitumą buvo
labai panašūs. XX a. pradžioje ir socialistai, ir nacionaldemokratai
vertino Lietuvos ir Baltarusijos kraštą kaip specifinį geografinį ir
kultūrinį regioną. Tačiau nei baltarusiai, nei lietuviai nebuvo jiems
politinio ir kultūrinio gyvenimo subjektas. Ir vieniems, ir kitiems tai
buvo „kresy wschodnie“, – Lenkijos ir Rusijos konflikto teritorija,
kurioje lenkai tuo pat metu buvo ir lenkų tradicijų, ir kultūros pasiekimų
puoselėtojai. Tokių požiūrių įsigalėjimą skatino tai, kad ir socialistinė,
ir nacionaldemokratinė lenkų judėjimo ideologijos susiformavo toli už
Baltarusijos ir Lietuvos ribų.
Išvados
1. 1905–1907 metų revoliucijos laikotarpiu
lenkų visuomeninis politinis judėjimas tapo svarbiu krašto politinio ir
kultūrinio gyvenimo veiksniu. „Krajovcų“ dominavimas skatino tai, kad šis
veiksnys daugiausia veikė istorinės Lietuvos ir jos tautų naudai.
2. Baltarusijos ir Lietuvos lenkai turėjo
rinktis arba „krajoviškumą“, arba lenkų nacionalinę idėją, tai yra veikti
arba istorinės Lietuvos, arba nacionalinės Lenkijos naudai. Vienu metu
„sėdėti ant dviejų kėdžių“ buvo neįmanoma.
3. Lemiamą
vaidmenį suvaidino Lenkijos ir Lietuvos valstybių atgimimo procesai
baigiamajame Pirmojo pasaulinio karo etape (1916–1918), taip pat socialinė
ir etnokultūrinė baltarusių ir lietuvių nacionalinių judėjimų
radikalizacija. Buvo pasirinkta Lenkijos naudai – tai tapo svarbiausia
priežastimi, nulėmusia istorinės Lietuvos žemių valstybingumo idėjos, už
kurią dar 1915 metų pabaigoje – 1916 metų pradžioje kovojo „krajovcai“[19],
žlugimą.
Vieni pirmųjų į šį fenomeną dėmesį atkreipė Lenkijos
istorikai: Wielchiorski, W.
Stosunki
narodowościowe,
wyznaniowe i językowe
w Wielkim Księstwie
Litewskim. Dzieje ziem Wielkiego Księstwa Litewskiego. Alma Mater
Vilnensis. Londyn, t. 3, 1953;
Koscelkowski, S.
Rzeczpospolita obojga narodów.
Wiek XIX i początek wieku XX (do 1915 r.). Dzieje
ziem Wielkiego Księstwa Litewskiego. Alma Mater Vilnensis. Londyn,
t. 3, 1953. Vėliau šią problemą knygoje
nagrinėjo
Juliusz Bardach, žr.: Bardach, J.
O dawnej i niedawnej Litwie.
Poznań,
1988.
Vieni pirmųjų į šį fenomeną dėmesį atkreipė Lenkijos
istorikai: Wielchiorski, W.
Stosunki
narodowościowe,
wyznaniowe i językowe
w Wielkim Księstwie
Litewskim. Dzieje ziem Wielkiego Księstwa Litewskiego. Alma
Mater Vilnensis. Londyn, t. 3, 1953;
Koscelkowski, S.
Rzeczpospolita obojga narodów.
Wiek XIX i początek wieku XX (do 1915 r.). Dzieje ziem
Wielkiego Księstwa Litewskiego. Alma Mater Vilnensis. Londyn,
1953, t. 3. Vėliau šią problemą knygoje
nagrinėjo
Juliusz Bardach, žr.: Bardach, J.
O dawnej i niedawnej Litwie.
Poznań,
1988.