Dr. Darius Staliūnas
Lietuvos istorijos
institutas
The Lithuanian Institute of History
Kražių g. 5, LT-01108 Vilnius
El. paštas:
staliunas@istorija.lt
Santrauka
Reikšminiai žodžiai
Išvados
Santrauka
Autorius svarsto sovietinės lietuvių
istoriografijos, skirtos 1905 metų revoliucijos[1],
taigi ir Didžiojo Vilniaus Seimo įvykiams, vertę ir jos sukūrimo
aplinkybes, pripažindamas, kad ji atrodo mažiau vertinga ir įdomi nei II
Lietuvos Respublikos laikų ar šiuolaikinė istorinė literatūra, skirta tam
periodui. Tačiau istoriografijos tyrimai paprastai ne tiek pasako apie
objektą, kuriam jie yra skirti, šiuo atveju – 1905 m. revoliuciją ar
Didįjį Vilniaus Seimą, bet apie to laikotarpio, kai konkretūs istorijos
mokslo kūriniai buvo sukurti, situaciją (politinę, pasaulėžiūrinę etc.).
Būtent šia prasme ir įdomi sovietinė istoriografija, skirta 1905 m.
revoliucijai.
Straipsnyje aiškinamasi, kuo skyrėsi 1905 m. įvykių vertinimai sovietinės
sistemos gyvavimo pradžioje (iki XX a. 7-ojo dešimtmečio vidurio) ir
kokias visuomenines implikacijas jie turėjo.
Reikšminiai žodžiai:
sovietinio laikotarpio (LTSR) istoriografija; 1905 metų revoliucija.
Istoriografijoje paprastai rašoma, kad sovietinė lietuvių istoriografija,
skirta 1905 m. revoliucijos įvykiams ar konkrečiai Didžiajam Vilniaus
Seimui (toliau – DVS), bent jau iki XX a. 7-ojo dešimtmečio pradžios buvo
vientisa, tai yra egzistavo oficiali tų įvykių versija, kurios istorikai
ir paisė.
Tačiau ano meto tyrinėtojai manė, kad tarp jų yra didelių nesutarimų.
Oficialioji Lietuvos Tarybų Socialistinės Respublikos (nuo 1940 m., toliau
– LTSR) istorijos koncepcija turėjo būti ne tik marksistiška, bet ir
laikytis „tautų draugystės“ ideologemos,
atsiradusios Sovietų Socialistinių Respublikų Sąjungoje (toliau – SSRS)
XX a. 4-ojo dešimtmečio viduryje ir teigusios, jog rusams ir rusų kultūrai
SSRS priklauso vadovaujantis vaidmuo. Be to, oficialioji ideologija buvo
persmelkta primordializmo, taigi ši ideologema pradėta taikyti ir visam
istoriniam procesui.
Paprasčiau tariant, tautoms buvo priskirti tam tikri, laiko nenulemti,
bruožai, todėl vienos tautos tapo progreso simboliais (rusai), kitos –
reakcijos (vokiečiai, amerikiečiai etc.). Tad oficialioji istoriografija
pradėjo reikalauti, kad būtų parodyta, kaip istorijos raidoje reiškėsi
pažangus rusų tautos ir kultūros vaidmuo, kaip „pasisekė“ kaimyninėms
tautoms, taigi ir lietuviams, kad jie galėjo prisijungti prie „didžiosios
rusų tautos“ kovoje už pažangą. Būtent pagal šią ideologemą ir buvo
konstruojamas Lietuvos SSR istorinis kanonas: lietuviai sukūrė savo
valstybę rusams padedant, kartu su rytų slavais gynėsi nuo agresorių iš
Vakarų, Abiejų Tautų Respublikos padalijimai turėjo progresyvų vaidmenį.
Tokia praeities interpretacija turėjo prisidėti prie sovietinio piliečio
identiteto sukūrimo. Naujasis tapatumas visiškai nepaneigė ankstesnio
etnokultūrinio identiteto, tačiau jis turėjo būti tarsi „papildytas“ ar
„apgaubtas“ pažangiąją rusų kultūra. Kaip tvirtino pagrindinis sovietinio
etnografijos mokslo ideologas J. Bromlėjus, „beveik kiekviena tauta
(narod), kiekviena mūsų šalies nacija dar iki šiol išlaikė etnografines
grupes, išlieka dialektai; tuo pat metu akivaizdu, jog dabar galima
kalbėti apie naujos etninės bendrijos – sovietinės liaudies (narod)
formavimosi proceso pradinį etapą, kuriai būdinga viena bendravimo tarp
tautų kalba, tam tikras kultūros ir svarbiausia – ideologinis bendrumas“.
1905 metų revoliucijos
interpretacija turėjusi būti ne tik marksistinė, bet ir atitikti „tautų
draugystės“ ideologemą. Kaip ir daugeliu kitų atvejų, oficialioji 1905 m.
įvykių interpretacija pirmiausia priklausė LTSR mokslų akademijos
viceprezidentui ir Istorijos instituto direktoriui Juozui Žiugždai.
1905 m. įvykiai Lietuvoje, žinoma, buvo įkomponuoti į Rusijos imperijos
revoliucijos kontekstą: tai buvusi buržuazinė demokratinė revoliucija,
siekusi panaikinti feodalines liekanas, pagrindinė varomoji jėga buvo
proletariatas, vadovaujantis vaidmuo čia taip pat priklausė Rusijos
socialdemokratų darbininkų partijai (toliau – RSDRP). Didysis Vilniaus
Seimas, kuris tuo metu dažniausiai vadintas Lietuvių suvažiavimu,
traktuotas kaip buržuazijos bandymas atitraukti nuo revoliucijos liaudį,
kartais netgi tvirtinta, kad lietuvių buržuazija ėjo išvien su Rusijos
valdžia.
Tačiau oficialaus kanono kūrėjų nuomone, ne visi istorikai laikėsi šios
interpretacinės schemos. Ir daugeliu požiūrių jie buvo teisūs.
Štai Juozas Jurginis
„Lietuvos TSR istorijos vadovėlyje“, skirtame mokykloms,
rašė, esą „Lietuvos liaudis, dalyvaudama šioje revoliucijoje, siekė
nuversti caro valdžią ir sukurti Lietuvos respubliką, kuri drauge su kitų
Rusijos tautų respublikomis sudarytų lygiateisių valstybių sąjungą“.
Oficialiosios interpretacijos šalininkai, šį kartą – Rusijos mokslininkai,
suskubo J. Jurginiui „priminti“, jog 1905 m. vykusi buržuazinė demokratinė
revoliucija ir pagrindinis jos tikslas buvęs agrarinių problemų sprendimas.
Čia pat buvo paaiškinta, kad tuo metu „teisingos“ pozicijos Lietuvos
ateities klausimu laikėsi tik „revoliuciniai“ socialdemokratai, kurie
pasisakė už Lietuvos autonomiją vieningos demokratinės Rusijos sudėtyje, o
bolševikai propagavo tautų apsisprendimo teisę tik tam, kad sumažintų
įtampą tarp tautų ir sudarytų sąlygas savanoriškam „suartėjimui“.
Kliuvo J. Jurginiui ir už
tai, kad jis visiškai neparodė RSDRP veiklos ir įtakos 1905 m.
revoliucijos įvykiams Lietuvoje.
Būtent ši priežastis, tai yra – nepripažintas vadovaujantis RSDDP vaidmuo
revoliucijoje, o LSDP sureikšminta, galėjo būti viena iš priežasčių, bet
jokiu būdu ne vienintele, paaiškinančia, kodėl S. Matulaičio darbas „1905
metų revoliucija Lietuvoje“
taip ir nebuvo publikuotas.
Nebuvo taip pat galima
teigiamai vertinti dešiniojo lietuvių socialdemokratų sparno, kuriam
prikaišiotos „nacionalistinės nuotaikos“.
Labiausiai oficialiosios
interpretacijos šalininkams kliūdavo bet kokie bandymai nors kiek
pozityviau įvertinti DVS. Jau minėtai J. Jurginio knygai kliuvo vien už
tai, kad autorius, aprašydamas 1905 m. įvykius Lietuvoje, net 1/5 teksto
skyrė „šiam buržuazinių nacionalistų sumanymui“.
J. Jurginis buvo apkaltintas nei daugiau nei mažiau kaip „buržuazinių
istorikų“ koncepcijos palaikymu.
Tačiau įdomiausia tai, jog aptariamuoju laikotarpiu aštrios kritikos iš
oficialią interpretaciją gynusių istorikų bei partinių funkcionierių
sulaukė ne lietuvių, bet rusų istorikai,
pirmiausia – dar 1949 m. paskelbto straipsnio „1905–1907 m. revoliucija
Lietuvoje“ autorius A. Ivanovas.
Mat, jis šį suvažiavimą pavadino „svarbiu įvykiu“ lietuvių nacionaliniame
išsivaduojamajame judėjime, nors kritikuoja DVS sprendimus dėl jų
„buržuazinio-liberalaus pobūdžio“. Vis dėlto tuo pat metu teigia, esą
„suvažiavimas susilaukė didelio dėmesio ir rado atgarsį visuose Lietuvos
gyventojų sluoksniuose ir stipriai suglumino vietinės valdžios atstovus“.
Be to, autoriaus nuomone, „valstiečių masės tuoj pat ėmė naudoti
suvažiavimo nutarimus, nusakančius kovos būdus. Tautinis judėjimas įgavo
konkretesnį turinį“.
J. Žiugždos kritikos sulaukdavo net tie istorikų tekstai, kuriuose būdavo
implikuojama mintis, jog DVS apskritai galėjęs būti prasmingas, jeigu būtų
buvusi kitokia jo dalyvių sudėtis ar priimti kiti sprendimai.
Vadinasi, buvo gerokai atitolta ir nuo V. Kapsuko šiek tiek anksčiau
pateikto DVS vertinimo.
Toks „nukrypimas“ nuo
oficialaus kanono, kiek leidžia spręsti turimos žinios, kildavo dėl dviejų
priežasčių. Jau minėtas A. Ivanovas, kaip matyti iš jo naudotų šaltinių,
nemokėjo lietuvių kalbos, tad nežinojo „teisingų“ publikacijų šia tema,
skelbtų lietuvių kalba.
Tačiau svarbesnis šiuo atveju buvo dalies istorikų ir net partinių
funkcionierių nenoras aklai paklusti J. Žiugždos propaguotai „tautų
draugystės“ ideologemai.
Jau minėtame S. Matulaičio
tekste, skirtame 1905 m. revoliucijai Lietuvoje, Rusijos imperija vadinama
„tautų kalėjimu“, rašoma apie „priverstinį rusinimą“ ir netgi teigta, jog
carinė valdžia slopino „šalies gamybinių jėgų“ plėtrą.
O pagal „tautų draugystės“ ideologemą sukonstruotoje LTSR istorijoje
tvirtinta, kad Abiejų Tautų Respublikos padalijimas ir Lietuvos įjungimas
į Rusijos imperijos sudėtį turėjo teigiamą reikšmę: paspartėjo ekonominė
Lietuvos plėtra, pažangi rusų visuomeninė mintis darė įtaką lietuvių
kultūros raidai („Ne rusų tautų prijungimas prie Rusijos buvo pažangus
daugiausia ta prasme, kad jos kovoje už savo teises ir savo vystymąsi
susirado galingą sąjungininką didžiosios rusų tautos asmenyje“),
sustiprėjo klasių kova ir lietuviai buvo apsaugoti nuo jiems grėsusios
asimiliacijos.
Vadinasi, šios koncepcijos šalininkai turėjo neigti asimiliacinius
(rusifikacinius) valdžios siekius XIX a.
S. Matulaitis, kritikuodamas „tautų draugystės“ ideologemą iš klasikinio
marksizmo pozicijų,
ne kartą viešai šiuo klausimu konfliktavo su J. Žiugžda, kol, galų gale,
1950 m. pabaigoje buvo atleistas iš darbo.
J. Žiugždos propaguota
koncepcija vis dėlto susilaukė ne tik tokių, savotiškų vienišių kaip
S. Matulaitis, bet ir aukštų sovietinės Lietuvos mokslo ir net partinių
funkcionierių kritikos. Taip vadinamo „atšilimo“ epochoje 1956 m. gegužės
16 d. LKP Centro komiteto sušaukto pasitarimo
metu J. Žiugždos parengta LTSR istorija buvo kritikuojama ir dėl 1905 m.
įvykių interpretacijos: Valstybinio Vilniaus pedagoginio instituto
direktorius J. Mickevičius pastebėjo, jog „kai kurie skyreliai (apie
1905–1907 m., 1912–1914 m.) yra ne Lietuvos TSR istorija, o partijos
istorija“, Vilniaus universiteto Istorijos-filosofijos fakulteto dekanas
Eugenijus Meškauskas tvirtino, kad „Vilniaus seimo vertinime taip pat
neišvengiame schematizmo. Juk Vilniaus seime buvo iškeltas Lietuvos
autonomijos demokratinėje valstybėje reikalavimas. Argi tai reakcinis
reikalavimas? Tik neigiamai vertindami Vilniaus seimą, mes į juodašimčių
lagerį nustumiame visą 1905 metų smulkiąją buržuaziją, kas aiškiai
neteisinga“. Takoskyra, išryškėjusi tarp J. Žiugždos ir pasitarimo
dalyvių, akivaizdžiai buvo susijusi su skirtingu požiūriu į čia aptariamą
„tautų draugystės“ idelogemą.
J. Žiugždos koncepcija buvo kritikuojama todėl, kad ji iš esmės ignoruoja
istorizmo principą.
Oficialiosios interpretacijos kritikai „tautų draugystę“ buvo linkę rasti
tik socializmo epochoje, o ankstesnius lietuvių ir rusų santykius vertinti
ne tik teigiamai. Tačiau jie sulaukė ir griežto Antano Sniečkaus atkirčio,
kuris, kaip ir J. Žiugžda, laikėsi primordialistinių pozicijų.
Išvados
1. XX a. 5–7 deš. pradžioje
oficialusis 1905 metų revoliucijos ir DVS vertinimas, randamas pirmiausia
J. Žiugždos darbuose, buvo kritikuojamas. Ta kritika neretai būdavo
grindžiama marksistine metodologija ir prikaišiojo oficialiajai
interpretacijai marksizmo ignoravimą. Esminis nesutarimas, kiek galima
spręsti iš turimų šaltinių, buvo susijęs su „tautų draugystės“ ideologema.
2. J. Žiugžda ir kai kurie
kiti istorikai, pavyzdžiui, P. Girdzijauskienė, atsisakydami istorizmo
principo ir iš esmės laikydamiesi primordialistinių pažiūrų, tvirtino, jog
per visą istorijos laikotarpį egzistavo lietuvių ir rusų tautų draugystė,
taigi ir 1905 m. įvykiuose jie ieškojo šios ideologemos patvirtinimo:
lietuvių liaudis kovojo dėl tų pačių tikslų kaip ir rusai, vadovaujantis
vaidmuo teko bolševikams, o lietuvių buržuaziją, siekusią kultūrinių ir
politinių teisių lietuvių tautai, buvo galima tik smerkti.
3. Oponavusieji antroje šių
išvadų dalyje suformuluotai ideologemai istorikai arba partiniai ideologai
bijojo, kad perdėtas rusų ir rusiškumo sureikšminimas gali atvesti ne prie
tautų draugystės „sustiprėjimo, bet prie jos susilpnėjimo, idėjinių
svyravimų“,
kitaip tariant, jis gali stiprinti lietuvių nacionalizmą. Taigi buvo
siūloma pripažinti, kad lietuviai turėjo ir savų tikslų 1905 m.
revoliucijoje, bandoma rasti pozityvių elementų Didžiojo Vilniaus Seimo
veikloje, pavyzdžiui, siekiant Lietuvos autonomijos.
Menkas
autoriaus žinias apie moderniųjų laikų Lietuvos istoriją liudija kad
ir toks sakinys: „Visuotinį protestą iššaukė 1867 m. carinės
vyriausybės draudimas spausdinti leidinius lietuvių kalba“: Иванов,
А.В. Революция 1905–1907 г. в Литве. Революция 1905–1907 годов в
национальных районах России. Москва, 1949, c. 312. Čia ne tiek
svarbu, ką iš tiesų uždraudė Rusijos imperijos valdžia po 1863 m.
sukilimo, bet glumina data, kurią jau ir tuomet buvo galima
patikslinti, taip pat pagal rusišką literatūrą.
Į pradžią