APMĄSTYMAI APIE DIDŽIOJO VILNIAUS SEIMO REIKŠMĘ
Dr. Joachimas Tauberis
Hamburgo universitetas (Vokietija)
Santrauka
Reikšminiai žodžiai
Įvadas
Lietuva tarptautinės teisės požiūriu
Sienų klausimas
Nacionalinis santvarkos principas
Etnografinio principo lūžis
Bendros lenkų ir lietuvių
tradicijos pabaiga
1905 m. reikšmė 1917–1918 m. Tarybai
Besikurianti partinė sistema ir asmenybių
tęstinumas
Poveikis
kultūrai ir politikai
Politinė
santvarka
Išvados
Santrauka
Autorius, primindamas 1905-ųjų Rusijos revoliucijos kontekstą, aptaria
Didįjį Vilniaus Seimą, išryškindamas 9 tezes: Lietuva tarptautinės teisės
požiūriu (kai buvo peržengta socialinė riba tarp bet kokios prigimties
kultūrinio savęs suvokimo ir iškelto politinio tikslo pripažinimo); sienų
klausimu (1905 metais pirmą kartą buvo kalbama apie politinį krašto
žemėlapį); dėl nacionalinio santvarkos principo (kai pirmą kartą kilo ir
autonominės Lietuvos ir Baltarusijos sąjungos idėja); etnografinės
nuostatos klausimu (už etnografinio Lietuvos apibrėžimo slypėjo pagrindinė
būsimosios valstybės problema, ryški jau Didžiojo Vilniaus Seimo
rezoliucijos tekste); apie bendros lenkų ir lietuvių tradicijos pabaigą
(susitelkimas ties etnografine Lietuva skleidė akivaizdų norą atmesti
galimybę atkurti XVIII a. žlugusią bendrą Lenkijos ir Lietuvos valstybę);
dėl akivaizdžios 1905 metų reikšmės 1917–1918 m. Lietuvos Tarybai (Taryba
1917 m. galėjo tiesiogiai tęsti tai, ką po 1905 m. vėl sustiprėjusi caro
valdžia buvo bebaigianti sunaikinti); apie besikuriančią partinę sistemą
ir asmenybių veiklą (Didysis Seimas jau atspindėjo ginčus tarp „kairiųjų
liberalų“ ir „konservatyvių“ grupuočių); apie poveikį kultūrai ir
politikai (iki 1914 m. būdingas lietuviškų švietimo, kultūros ir
ekonominių organizacijų steigimas); dėl politinės santvarkos (politinėje
srityje aiškiai įžvelgiama demokratinė Seimo orientacija).
Autorius aptaria ne tik Didžiojo Seimo veiklos aplinkybes, bet ir
tiesioginį ryšį su Valstybės atkūrimu 1918 metais ir demokratiniu
1920–1926 metų Respublikos laikotarpiu.
Reikšminiai žodžiai:
autonomija; revoliucija; partijos; politinė sistema.
Įvadas
1905-ųjų Rusijos revoliucija Lietuvos istorijai turi ypatingą reikšmę.
Daugeliu atžvilgių ją galima vertinti kaip lūžį; ji įkūnija ir XIX amžių
apimančios raidos pabaigą ir moderniosios Lietuvos istorijos pradžią. 1905
metų simboliu tapo Didysis Vilniaus Seimas. Straipsnyje devyniais punktais
apibūdinama suvažiavimo reikšmė, nuo jo prabėgus šimtui metų.
Įvykius, kurie, pradedant Peterburgo „kruvinuoju sekmadieniu“, atvedė iki
revoliucijos, paliekame nuošalyje kaip plačiai žinomus ir apsiribojame
keletu žodžių apie Lietuvos įvykius. Visoje šalyje
buvo rengiamos peticijos, politiniai streikai ir demonstracijos, kuriomis
buvo reikalaujama liberalizacijos ir pilietinių teisių. 1905 m. spalį
Vilniaus organizacinis komitetas tiesiog paralyžavo miesto administracijos
darbą; garsiajame Generaliniame streike dalyvavo visos visuomeninės,
politinės ir etninės grupės. Spalio 16 d. demonstracijos metu policija ir
kariuomenė nušovė penkis demonstrantus; aukų, kurias į paskutiniąją
kelionę palydėjo tūkstančiai žmonių, laidotuvės virto įspūdinga tautos
valios išraiška. Šių įvykių fone Spalio manifestas nesušvelnino situacijos
nei Vilniuje, nei Kaune. Streikai ir protestai vyko toliau.
Įkaitusioje 1905-ųjų spalio atmosferoje „Vilniaus žinių“ redakcija
nusprendė paskelbti atsišaukimą dėl lietuvių suvažiavimo (spalio 29 d.)
ir įsteigti organizacinį komitetą.
Nors Lietuvos patriarchas Jonas Basanavičius ir tikėjosi nedaug dalyvių,
šią akciją labiau įsivaizduodamas kaip akademinę diskusiją kultūros
klausimais, politizavimas revoliuciniame fone iš tiesų buvo neišvengiamas.
Taigi kitame „Vilniaus žinių“ pranešime buvo logiškai teigiama, kad
susitikimo dalyviai turėtų priimti sprendimus dėl Lietuvos politinio
gyvenimo ir santykių su Rusija.
Entuziastinga reakcija į atsišaukimą
pranoko visus lūkesčius ir 1905 m. lapkritį Vilniuje galiausiai susirinko
daugiau nei 1 800 delegatų.
Pereikime prie apmąstymų apie suvažiavimą:
Lietuva tarptautinės teisės
požiūriu
Nors
memorandume Rusijos vyriausybei buvo kalbama „tik“ apie Lietuvos
autonomiją (beje, turėtume pagalvoti, kad tuometinėje autokratinėje
Rusijos sistemoje vien autonomijos reikalavimas buvo revoliucingas tikrąja
to žodžio prasme) – taigi nors Lietuva turėjo gauti „tik“ teisę į
savivaldą, diskusijoje jau buvo kalbama apie nepriklausomybę.
Taip 1905 metų Seimas atliko katalizatoriaus vaidmenį, atskleidė naują
dinamiką ir tapo daugiau išeities, o jos pabaigos, tašku. Taip buvo
peržengta riba tarp bet kokios prigimties kultūrinio savęs suvokimo ir
iškelto politinio tikslo pripažinimo. 1917-aisiais posėdžiaujant Vilniaus
konferencijai, kurios metu buvo sudaryta Taryba, galima aiškiai atpažinti
šį tolesnį plėtojimąsi, nes nuo pat pradžių buvo kalbama apie
nepriklausomybę.
Sienų klausimas
Autonominė Lietuva turėtų apimti etnografines Lietuvos teritorijas, o
gretimos teritorijos dėl „ekonominių, kultūrinių, etninių ar kitų
priežasčių“ turėtų prisijungti prie teritorinio branduolio, jeigu jų
gyventojai to norės. Suvalkų kraštas
pabrėžtinai buvo apibūdintas kaip etnografinės Lietuvos dalis, todėl iš
pat pradžių vertinamas kaip priklausantis šaliai. Taigi 1905 metais pirmą
kartą buvo kalbama apie krašto žemėlapį, kuris, nepaisant vėlesnių
permainingų istorijos įvykių ir pokyčių, vis dėlto žymiai priartėjo
prie šiandieninių Lietuvos valstybės sienų.
Nacionalinis santvarkos principas
Dėl
sienų klausimo 1905-ųjų suvažiavimas suteikė aiškumo dar vienu atžvilgiu:
naujoji Lietuva turėjo tapti etniškai kiek įmanoma homogeniška valstybe.
Skirtingos etninės ir politinė grupės dar susivienijo ir bendrai pasisakė
prieš carinę valdžią. Jau 1904 m. žydų, lenkų ir lietuvių
intelektualai drauge pareikalavo jų regiono savivaldos carinės imperijos
sudėtyje. Tuomet pirmą kartą kilo autonominės Lietuvos ir Baltarusijos
sąjungos idėja, kurią kiek vėliau buvo perėmę ir bolševikai. Lietuvos
atstovai šios idėjos jau tada neparėmė.
Provincijoje, pavyzdžiui, Panevėžyje ar Šiauliuose, 1905 metais buvo
sudaryti susitarimai tarp lenkų ir lietuvių, pripažįstantys lietuvių kalbą
kaip dominuojančią. Daugumą protesto akcijų drauge organizavo kairiosios
žydų, lenkų ir lietuvių partijos.
Tačiau jau 1905 m. Seime tapo aišku, kad toks multietninis
bendradarbiavimas, nepaisant bendro autokratinio priešo – Rusijos – negali
atsilaikyti prieš nacionaliniu principu sukurtos santvarkos
patrauklumą, nors ir po 1905 metų būta pavienių bendradarbiavimo tarp
etninių grupių atvejų (pvz., lietuvių ir žydų bendradarbiavimas Dūmos
rinkimuose).
Ir šiuo atžvilgiu konferencija reiškia principinį apsisprendimą, kuris
turėjo įtakos visam XX amžiui.
Etnografinio principo
lūžis
Iš
tiesų už etnografinio Lietuvos apibrėžimo slypėjo pagrindinė būsimosios
valstybės problema. Ji išaiškėja jau rezoliucijos tekste: lietuviškai
kalbančios teritorijos išplėtimas – nors ir su kitakalbių gyventojų,
kuriems tai taikoma, sutikimu – buvo įvardijamas kaip įmanomas net tuomet,
kai tai turėtų įvykti „tik“ dėl ekonominių tikslų. Ši formuluotė suteikė
aiškų ketinimą peržengti etnografiškai apibrėžtos valstybės ribas; taigi
pirmą kartą buvo jaučiamas pagrindinis, nors ir subtiliai
išreikštas, kitų dešimtmečių motyvas. Šios formuluotės, kurios
vėliau – 1918–1919 m., vėl beveik pažodžiui buvo skelbiamos, žinoma, nėra
atsitiktinės: jos buvo nukreiptos į tas teritorijas, kurias nacionalinis
lietuvių judėjimas vertino kaip „lietuviškas“, nors lietuvių ten buvo ir
mažuma. Tikriausiai puikiai žinoma, kokios teritorijos turimos omenyje:
Vilnius ir Klaipėda bei etniškai „ginčytinas“ pasienio ruožas Suvalkijoje.
Bendros lenkų ir lietuvių
tradicijos pabaiga
Susikoncentravimas ties etnografine Lietuva skleidė akivaizdų norą atmesti
galimybę atkurti XVIII a. žlugusią bendrą Lenkijos ir Lietuvos valstybę.
Jeigu iki 1863 m. sukilimų senosios bajorų valstybės idealas tarp
aukščiausių Lietuvos sluoksnių išsilaikė kaip tam tikra prasme
ikinacionalinis santvarkos principas,
tai 1905 m., kaip jau minėta, pasireiškė būtent nacionaliniai
požymiai: tuo metu jau išryškėjo pamatinės priešingybės tarp lenkų ir
lietuvių. Dėl to neatsitiktinai ypatingai buvo paminėtos kalbinės
problemos, į kurias reikėtų pažvelgti vyraujančių lenkų ir rusų kalbų
fone: mokinius jų gimtąja kalba turėjo mokyti vietiniai mokytojai. Kitoje
rezoliucijoje suvažiavimo dalyviai pasisakė prieš mišių laikymą Vilniaus
krašte lenkų kalba, kuri esą vartojama politiniais sumetimais,
ir paragino lietuvių tikinčiuosius kovoti „su lenkomanų kunigija dėl
teisėto lietuvių kalbos vartojimo lietuviškose bažnyčiose“.
Taigi 1905 m. lapkričio 5 d. memorandume Rusijos Ministrui Pirmininkui
Vitei ne atsitiktinai buvo skundžiamasi dėl Lietuvos polonizacijos.
Lietuvių tautos kilmės problematika išplėtota atsižvelgiant labiau į lenkų
ir lietuvių, o ne rusų ir lietuvių priešingybes.
Todėl lenkų klausimu galima atpažinti tęstinumą ką tik prasidedančiame
šimtmetyje: Lietuvos intelektualų antilenkiškas savęs suvokimas, įkūnytas
idealizuotame Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės ir jos žlugimo sąjungoje
su Lenkija paveiksle, akivaizdžiai matomas jau 1905 m.
Sudėtinga Lietuvos ir Lenkijos kaimynystė, kuri tik per pastaruosius 10–15
metų perėjo į visiškai naują partnerystės lygį, yra viena iš neigiamų
1905 m. tęstinumo linijų. Šiuo atžvilgiu XX a. pradžios metų įvykiai
turėtų būti traktuojami ne tiek kaip bendros raidos pabaiga, bet daugiau
kaip dviejų etninių grupių konfrontacijos priežastis.
1905 m. reikšmė 1917 – 1918 m.
Tarybai
Be
1905 m. Didžiojo Vilniaus Seimo būtų sunku įsivaizduoti Tarybos politiką
ir jos iš anksto aiškiai atpažįstamą strategiją, – netapti Vokietijos
aneksinių planų įgyvendinimo padėjėja. Taryba 1917 m. galėjo tiesiogiai
tęsti tai, ką po 1905 m. vėl sustiprėjusi caro valdžia buvo bebaigianti
sunaikinti. Tarp kitko, netgi delegatų atrinkimas į Tarybos narius
1917-ųjų vasaros pabaigoje vyksiančiai konferencijai priminė spontaniškus
demokratijos požymius, kurie dažnai buvo praktikuojami 1905 m.
Besikurianti partinė sistema ir asmenybių tęstinumas
Suvažiavimo Vilniuje metu pirmą kartą išryškėjo politiniai antagonizmai,
be to, ryškiai pasireiškė bipoliariškumas, su kuriuo mes vėliau vis
susidursime. Seimas atspindėjo ginčus tarp „kairiųjų liberalų“ ir
„konservatyviųjų“ grupuočių.
Be J. Basanavičiaus ir A. Smetonos (tuomet priklausiusių Demokratų
partijai), prezidiumą sudarė Steponas Kairys (Socialdemokratų partija),
Bučys (Krikščionių demokratų partija) ir Stankūnas (Valstiečių partija),
atstovaujantys svarbiausioms politinėms kryptims.
Nacionalkonservatyvioms jėgoms, kurios jau 1905 m. priešinosi
socialdemokratų ir demokratų partijoms, šis suvažiavimas tapo
katalizatoriumi, paskatinusiu juos įkurti savo partinę organizaciją.
1905 m. priešingybės vėl buvo išryškėjusios 1917–1919 m., jos taip pat
suvaidino neginčijamą vaidmenį 1926 metų valstybės perversme. Taigi XX a.
tarpukario partijų žemėlapio branduolį galima rasti jau 1905-aisiais. Be
to, pastebimas asmenybių tęstinumas, nusidriekiantis beveik iki 1940 m.:
Prezidiumo nariai Antanas Smetona ir Steponas Kairys bei paprasti
dalyviai, pvz., Mykolas Šleževičius ar Ernestas Galvanauskas, savo
politines karjeras buvo pradėję jau 1905 m. Pirmajai respublikai didžiąja
dalimi darė įtaką vienos, 1905 m. rudenį politiškai socializuotos, kartos
atstovai.
Poveikis
kultūrai ir politikai
Nors
revoliucionieriai ir nepasiekė savo tikslo – autonomijos, pastarieji
įvykiai stipriai pakeitė politinį ir visuomeninį gyvenimą Lietuvoje.
Laikotarpiui iki 1914 m. yra būdingas lietuviškų švietimo, kultūros ir
ekonominių organizacijų steigimas, kurių reikšmės negalima nuvertinti.
Kai Pirmojo pasaulinio karo metu ir jo pabaigoje išryškėjo naujos
politinės galimybės, didžioji visuomenės dalis jau buvo įsitvirtinusi
savos – lietuviškos tapatybės suvokimą.
Taryba, o vėliau – ir Pirmoji respublika, galėjo tuo remtis tolesniame
savo darbe.
Politinė
santvarka
Politinėje srityje aiškiai atpažįstama demokratinė Seimo orientacija.
Autonomijos reikalavimas rezoliucijoje buvo patikslintas tuo, kad
parlamentas Vilniuje turėtų būti renkamas visuotiniuose, laisvuose,
lygiateisiškuose ir slaptuose rinkimuose, nepaisant lyties, tikėjimo ir
tautinės priklausomybės skirtumų.
Ypač reikėtų paminėti reikalavimą suteikti rinkimų teisę moterims, kuri
Vokietijos imperijoje, beje, buvo suteikta tik po 1918 m. revoliucijos.
Taip pat akcentuotinas aiškus įtvirtinimas, kad niekas negali būti
diskriminuojamas dėl savo religijos ar tautinės priklausomybės. Šie
nutarimai turėjo paskatinti ne tik žydus, bet ir kitas tautines mažumas
priimti Lietuvos siekius. Nutarimais atkreipiamas dėmesys į tai, kad
delegatai įžvelgė jau minėtas „etninės“ Lietuvos problemas ir suvokė
prieštaravimus tarp tautinių mažumų ir vieningos nacionalinės valstybės
principo.
Tokios yra devynios tezės.
Žvelgiant į tolesnę tuometinių įvykių raidą, būtų galima teigti, kad
1905 m. Didysis Vilniaus Seimas žlugo: pirma, carizmui vėliausiai
1907 m. tariama konstitucija pavyko didžiąja dalimi įtvirtinti savo
valdžią;
antra, po suvažiavimo neišliko jokių struktūrų ar institucijų.
Tikimės, kad straipsnyje pavyko parodyti, kaip, žvelgdami atgal po šimto
metų, vienus įvykius matome blausesnėje, o kitus – aiškesnėje šviesoje.
Išvados
1.
Prieš šimtą metų Didžiojo Vilniaus Seimo reikalauta santvarka Lietuvoje
buvo ar yra įdiegta tik nedaugelį metų – nuo 1918/19 iki 1926-ųjų ir nuo
1990-ųjų. Iš šiandieninės perspektyvos čia slypi ypatinga tuometinio
suvažiavimo reikšmė, kuri jo tikrąją funkciją išplečia už
nacionalinių motyvų ribų: 1905 m. Seimas savo suvokimu ir
pagrindinėmis vertybėmis šiandieninei laisvai ir demokratinei Lietuvos
Respublikai yra daug artimesnis, nei tai galėtų atrodyti po šimtmečio –
tarp jų ir po gilių lūžių Lietuvos istorijoje per tą laiką.
2.
Šis Seimas tuo pačiu yra ir šiandieninės Europos simbolis, bendros
europinės kultūros dalis – būtent dėl to mes pagrįstai minime 100-ąjį
Didžiojo Seimo gimtadienį.