Prof. habil. dr. Antanas Tyla
Lietuvos mokslų
akademija
Santrauka
Reikšminiai žodžiai
Išvados
Santrauka
Autorius, primindamas, kad nors 1905 m. tautinės revoliucijos, arba
sukilimo Lietuvoje (tekste – sukilimo), istoriografija nėra gausi, iš
esmės jau yra išaiškinti jo etapai, pagrindinės kovos prieš Rusijos engimą
ir už išsilaisvinimą formos, jų teritorinė sklaida ir pasekmės
likviduojant Rusijos valdžios administracijos funkcionavimą, išaiškinti to
sukilimo vietiniai vadovai, sukilimo slopinimas, represijos,
monografiškai yra apdorota Didžiojo Vilniaus Seimo istorija.
Tačiau, pabrėždamas, jog mokslo ir istoriografijos raida bei galimybės
kelia vis naujų šio įvykio pažinimo ir įvertinimo klausimų, dabar, kai
nėra ideologinės prievartos, galima objektyviai ir aiškiau plėsti šio
sukilimo studijas gilyn ir platyn.
Šiame straipsnyje
aptarsime lietuvių tautos ir ją remiančiųjų interesų 1905 m. bendrumą,
solidarumo teritorinę ir idėjinę sklaidą, solidarumo turinio tradiciškumą
ir naujumą.
Reikšminiai žodžiai:
1905 metų sukilimas; tautinis solidarumas; delegatai.
1905 m. įvykių tyrimai ir
amžininkų atsiminimai patvirtina, kad beveik visą Lietuvą apėmęs
sukilimas, taip ir nesukūręs vadovaujančio sukilimo centro, kaip kad buvo
per 1863 m. sukilimą, rėmėsi idėjiniu solidarumu. Solidarumas tarptautinių
žodžių žodyne apibūdinamas kaip bendruomeniškumas, vieningumas, interesų
bendrumas, bendra atsakomybė.
Tokie solidarumo idealai
lydėjo XIX a. vykusius Italijos, Vokietijos ir Čekijos susivienijimus,
vieningos tautinės valstybės sukūrimą. Idėjiniu solidarumu buvo paremtas
savo vadovaujantį centrą turėjęs 1863 m. sukilimas. Vincas Kudirka pačioje
XIX a. pabaigoje parašytoje „Tautiškoje giesmėje“ kvietė į vienybę vardan
tos Lietuvos. Turint galvoje, kad ir dabar dar daugelis nemoka atmintinai
Himnu tapusios šios Giesmės, tai 1905 m. iš viso mažai kas žinojo jos
turinį, nors tais metais prasidėjusiuose koncertuose „Tautiška giesmė“
publikai prašant buvo kartojama po 2–4 kartus.
Be abejo, 1905 metų sukilimo solidarumas ir jo mentalitetas galėjo būti
lemtas tik kasdienybėje išaugusių ir susiformavusių troškimų bei siekių
juos įgyvendinti.
Bendri interesai Lietuvoje
atsirado ne staiga, bet formavosi per ilgametį pasipriešinimą Rusijos
jungui ir pasipriešinimo apibendrinimą atskirų visuomenės grupių
politinėse programose. Visiems žinoma, kad XIX a. pabaigoje – XX a.
pradžioje Rusijos engiama lietuvių tauta buvo apsibrėžusi savo, kaip
siuzereno, ribas. Neturėdama savo valstybės ir priešindamasi Rusijos
valdžios vykdomam lietuviškos spaudos, rašto ir kalbos draudimui ir
persekiojimui, ji išreiškė save kaip lietuvių kalbos siuzerenas ir ją
gynė. Knygnešiai, jų vienijimasis į organizacijas, draudžiamos literatūros
kūryba, platinimas ir skaitymas, slaptos lietuviškos mokyklos, jų
daraktoriai radosi iš lietuvių intelektualinio ir konfesinio poreikio.
Knygnešiai, neskaitant inteligentijos, pirmieji pajuto bendrą rūpestį dėl
lietuvių kalbos gynimo. Šis atsakomybės suvokimas kaimų, valsčių, parapijų
mastu buvo įgyvendinamas rašant kolektyvines peticijas Rusijos valdžiai
dėl spaudos draudimo panaikinimo. Po jomis pasirašydavo dešimtys ir net
šimtai tam tikro teritorinio vieneto lietuvių. Tarp pasirašančiųjų buvo ir
moterų, tai patvirtino tautos interesų integralumą. Skaitydami Rusijos
cenzūros nepaliestą draudžiamą lietuvišką literatūrą ir spaudą, gyventojai
formavo bendrą požiūrį apie save, apie lietuvių kalbą, raštą ir apie juos
engiančią Rusijos valdžią. Prasidėjus 1905 m. Rusijos imperijoje
revoliucijai, lietuviškos spaudos draudimas jau buvo panaikintas, tačiau
juos engusi Rusijos valdžia tebebuvo, ir dabar prieš ją sukilo pati
Rusija.
Kaip žinome, per 1905 m.
sukilimą idėjinis, mentalinis solidarumas buvo pagrindinis visų to
sukilimo įvykių stimuliatorius, pavadavęs nesudarytą sukilimo vadovybę.
Net Didysis Vilniaus Seimas, priėmęs Rusijos imperijos režimo griovimo
programą, jos vykdymą pavedė valsčiams, pasikliaudamas gyventojų
vieningumu. Vengiant represijų, vadovaujantis kontrolinis centras nebuvo
sudarytas.
1905 m. kryptingus bendrus
išsivadavimo veiksmus ir turinį skatino keli savi ir imperijos valdžios
veiksniai:
1. Rusijos valdžios
pertvarkos mėginimas ir jo panaudojimas tautiniam išsivadavimui;
2. Inteligentų ir kaimo
aktyvistų, šviesuolių propaganda mitinguose, skrajučių platinimas;
3. Didžiojo Vilniaus Seimo
organizavimas;
4. Didžiojo Vilniaus Seimo
dalyvių gautas tautos pasitikėjimo mandatas, nutarimų autoritetas ir jų
įgyvendinimo plėtra.
Rusijos caro 1905 m. vasario
18 d. [s.st.] manifestas ir įsakas Senatui, kuriais buvo leista teikti
pasiūlymus vyriausybei, generalgubernatoriams, gubernatoriams dėl režimo
aparato tobulinimo ir liaudies būklės gerinimo,
panašiai kaip Gorbačiovo vadinamoji pertvarka, sudariusi galimybes
sovietinės imperijos griūčiai, taip ir manifestas pasitarnavo imperijos
režimo kritikai ir jos krizei. Padėties gerinimą dauguma lietuvių suprato
kaip Rusijos kolonijinės sistemos Lietuvoje panaikinimą. Aktyviausiai į
šitokį reformos kelią įsijungė kaimo žmonės ir inteligentija. Savo
siūlymus valstiečiai svarstė valsčių valdybose, surašydavo juos
peticijose, valsčių nutarimuose, priimtuose nedalyvaujant rusų valdžios
pareigūnams, ir siųsdavo Rusijos valdžiai. Jie reikalavo: nevaržomo
valsčiaus pareigūnų rinkimo, jų atsakingumo rinkėjams, o ne viršininkams;
įvesti lietuvių kalbą valsčių valdybose ir teismuose, žodžio, spaudos,
susirinkimų, organizacijų laisvės; visuotiniais, tiesioginiais, slaptais
rinkimais išrinkto Steigiamojo Seimo arba Seimo Vilniuje sušaukimo.
Kybartų valsčiaus peticijoje vidaus reikalų ministrui vienareikšmiškai ir
kategoriškai pabrėžiama: „Lietuvių tauta neteko pasitikėjimo biurokratiška
valdžia, ir vien tik laisvai mūsų išrinkti atstovai su Steigiamojo balso
teisėmis, sujungę valstybės valdžią su liaudimi, gali išgelbėti mus,
Lietuvos valstiečius, iš vergiškos, beteisiškos, vargingos padėties“.
Tokios ir kitokios peticijos, taikančios į Rusijos valdžios ir politinės
santvarkos pagrindus, išgąsdino ją, todėl tokius klausimus svarstyti buvo
uždrausta.
Bet džinas jau buvo išleistas. Viešas engimo svarstymas buvo gera mokykla,
į kurią rinkosi visos Lietuvos valsčiai ir vieni nuo kitų perėmė savo
kasdienio gyvenimo demokratizavimo patirtį.
Bendrų interesų ir jų
įgyvendinimo būdų propaganda, o kartu ir nauja pasipriešinimo forma buvo
1905 m. pavasarį prasidėję ir vasarą išplitę mitingai. Daugiausia jų buvo
po Didžiojo Vilniaus Seimo. Mitingų organizatoriai pasinaudodavo
šventadieniais, kai žmonės rinkdavosi į bažnyčią, arba turgadieniais.
Mitingų metu vasarą ir rudenį dar iki Didžiojo Vilniaus Seimo buvo
aiškinama politinė padėtis, kviečiama versti valdžią, neiti į kariuomenę,
nemokėti mokesčių, neklausyti valdžios nurodymų. Kartu prasidėjo visagalės
rusų policijos užpuldinėjimai, jų žeminimas. Rudeniop Žemaitijoje,
Aukštaitijoje, Suvalkijoje jos veikla buvo paralyžuota. Kartais mitingų
metu buvo šalinami iš Rusijos atsiųsti valsčių raštininkai, mokytojai,
vietoj jų renkami lietuviai. Po Didžiojo Vilniaus Seimo mitingai tapo jo
nutarimų įgyvendinimo forumais, apėmusiais visą Lietuvą.
Rusijos valdžią labiau negu
peticijų rengimas išklibino caro spalio 17 d. manifestas dėl žodžio,
susirinkimų, spaudos ir organizacijų laisvės. Pasimetė ir pati rusų
administracija, nebežinojo, ką drausti, ką leisti. Ji pati dar labiau
pakriko, nors tuoj po to Suvalkų gubernijos lietuviškose apskrityse buvo
įvesta karo padėtis, o Kauno gubernijoje išsaugota nepaprastoji padėtis.
Pasinaudodami šiuo
manifestu, Panevėžio aps. Čypėnų valsčiaus gyventojai nušalino buvusius ir
išrinko naujus valsčiaus pareigūnus, pareikalavo, kad būtų sušauktas
Vilniaus Seimas, o iki jo sušaukimo nutarė valdytis patys, tai yra
paskelbė savivaldą ir nutraukė ryšius su valdžia. Valsčiaus nutarimai buvo
paskelbti „Vilniaus žiniose“ ir padarė didelį įspūdį.
Jie iš esmės skyrėsi nuo peticijų turinio. Čypėniečiais pasekė gretimas
Girsūdų valsčius.
Inteligentijos ir liaudies
masių tarpusavio supratimas ir pasitikėjimas ryškiausiai pasireiškė
Lietuvių suvažiavimo Vilniuje, arba Didžiojo Vilniaus Seimo, rengimo ir jo
paties metu. „Vilniaus žiniose“ tik paskelbus Lietuvių suvažiavimo
organizacinio komiteto pirmininko Jono Basanavičiaus ir sekretoriaus Jono
Kriaučiūno pasirašytą
„Atsišaukimą į lietuvių tautą“, visoje Lietuvoje prasidėjo delegatų į tą
suvažiavimą rinkimas, atrinkimas ar tiesiog rengimasis jame dalyvauti.
Suvažiavo į jį apie 2 000 atstovų. Pasitikėjimas kvietimu ir suvažiavime
svarstomų klausimų programa atspindėjo jų tautinį integralumą ir
aktualumą.
Didysis Vilniaus Seimas buvo
išeitis iš valsčiaus ribose svarstytų lietuvių politinių, tautinių ir
socialinių problemų. Solidarumo ir bendros kovos poreikis buvo akcentuotas
„Atsišaukime į lietuvių tautą“. Jame rašoma: „Lai būna garbė
visiems kankiniams už laisvę ir žmonių gerovę! Dabar <...> susispieskime
krūvon visi, kam rūpi prikėlimas Lietuvos iš miego, iš neturto, iš tamsos,
iš nusižeminimo!“
Pradėdamas Lietuvių
suvažiavimą Vilniuje, Jonas Basanavičius pabrėžė vizualinio solidarumo
svarbą. Jis kalbėjo: „...mes jus Vilniun sukvietėme ne tik tam, kad mes
vienas su kitu susipažinę, patirti galėtumėm apie lietuvių vargus,
sužinoti, kas plačioje mūsų Lietuvoje girdėti, bet ir idant atlikti ne
menką tautišką darbą“ (291).
Remiantis Seimo delegatų
pasisakymais ir raštiškais priesakais, jo nutarimuose buvo pabrėžta, jog
Rusijos vyriausybė „yra pikčiausiu mūsų priešu“ ir kad suvažiavime
„dalyvavusieji lietuviai nutarė: šviestis, rištis ir stoti kovon drauge su
sukilusia visų Rusijos tautų liaudimi“. Kartu buvo iškeltas etninės
Lietuvos autonominės valstybės su demokratiškai išrinktu Seimu Vilniuje
reikalavimas. Tai buvo Lietuvos valstybingumo atkūrimo deklaravimas. Šis
siekimas padėjo vienytis tautai apie svarbiausią politinį siekį.
Seimo nutarimuose taip pat
buvo iškelti kiti pagrindiniai ir ilgalaikiai tautos siekiai – dėl
lietuvių kalbos teisės valsčiuose ir aukštesnėse administracijos
institucijose, mokyklose, lietuvių teisių dirbti savo krašto švietimo,
administracijos, teismų sistemoje. Buvo nurodyta, kaip griauti imperijos
valdžią ir kurti naująją. Svarbus tautinio solidarumo akcentas buvo Seimo
nutarimas, kad Suvalkų gubernijos lietuviai, jų apgyventa žemė būtų
atskirta nuo Lenkijos Karalystės ir prijungta prie autonominės Lietuvos.
Suvažiavimo nutarimai buvo
paskelbti dienraštyje „Vilniaus žinios“.
1905 m. pabaigoje beveik
visoje Lietuvoje pradėta įgyvendinti priimtus nutarimus: perrenkamos
valsčių valdybos, teismai, naikinami karo prievolininkų sąrašai, carų
portretai, uždaromos rusiškos mokyklos, šalinami iš Rusijos atsiųsti
mokytojai, vietoje jų paskiriami lietuviai, šalinami policininkai,
žandarai. Daugiausia tai buvo daroma sušauktų susirinkimų metu,
vadovaujant Seimo mandatą turintiems jų dalyviams. Iš Lietuvos
provincijoje 1905 m. vykusių 237 mitingų ir didesnių viešų susirinkimų 177
(75 proc.) surengti gruodžio–sausio mėn. Jie pasitarnavo demokratizavimo
plėtrai. Kauno gubernijoje tokie demokratizavimo pertvarkymai buvo 81
valsčiuje, 121 pradžios mokykloje, Suvalkijoj 33 gminose ir 47 mokyklose.
Viešai niekas Rusijos valdžios negynė, nors ne visi, bijodami valdžios
keršto bei represijų, ir pritarė pertvarkymams.
Solidari Rusijos valdžios
vertimo ir jos pakeitimo kova buvo tokia plati, kad ji be kariuomenės
negalėjo atkurti savo režimo. Mobilių baudžiamųjų būrių reidai ir
represijos, suiminėjant aktyviausius veikėjus, vadovus, kontribucijos už
pasipriešinimą palaužė įsisiūbavusį išsivadavimą. Sulaikytieji buvo
baudžiami kalėjimu ir katorga. Amžininkai pastebėjo, kad tarp teisiamųjų
vyravo 30–50 metų, tai yra sąmoningiausio amžiaus gyventojai. Sukilimas
buvo sąmoningas Lietuvos gyventojų valstybės kūrimas.
Išvados
1. Lietuvių politinės
partijos 1905 m. nesudarė vadovaujančio pasipriešinimui Rusijos valdžiai
centro, išsivadavimas vyko vadovaujantis bendrais idealais. Jis vyko
neperžengdamas valsčiaus visuomenės ir teritorijos.
2. Didysis Vilniaus Seimas
išsivadavimo įgyvendinimą išvedė iš valsčiaus arealo į visą Lietuvą. Tai
buvo aukščiausias solidarumo etapas, demokratiškai iškėlęs Lietuvos
valstybės atkūrimą.
3. 1905 m. lietuvių
sukilimas ir jo metu pasireiškęs solidarumas likvidavo Rusijos valdžios
administracijos Lietuvos provincijoje funkcionavimą, o jį atkurti imperija
galėjo tik karinėmis represijomis. Kariuomenei galėjo pasipriešinti tik
ginkluota jėga.
4. 1905 m. tautinio sukilimo
kultūriniai ir politiniai idealai, solidarumas buvo brangus lietuvių
paveldas, kuris padėjo 1917–1918 m. atkuriant nepriklausomą Lietuvos
valstybę.
Полное собрание законов Российской империи.
Санкт-Петербург,
1906, т. 25.
Šis įsakas buvo atšauktas 1905 m. birželio 19 d. manifestu, skelbusiu
apie Dūmos sušaukimą.
Į pradžią