Dr.
Aivas Ragauskas
Vilniaus pedagoginio universiteto Istorijos fakultetas
Vilnius Pedagogical University Faculty of History
T. Ševčenkos g. 31, LT-03111 Vilnius
El. paštas: aivas.ragauskas@vpu.lt
Santrauka
Esminiai žodžiai
Įvadas
Šio
straipsnio tikslas
Dėstymas
Išvados
*
Ankstesnės teksto versijos buvo pateiktos 2005 m. kovo 1 d. mokslinėje
konferencijoje „Didžiojo Lietuvos parlamentarų biografinio žodyno rengimo
problemos“ ir 2005 m. rugsėjo 16 d. Pirmajame Lietuvos istorikų
suvažiavime (sekcija „Lietuvos istorijos tęstinumo problemos“). Dėkoju už
vertingas pastabas dr. Dariui Kuoliui, dr. Rimantui Mikniui.
Santrauka
Po Kovo
11-osios palaipsniui paplitęs ir politiškai istoriškai de facto
sankcionuotas dviejų Lietuvos Respublikų išskyrimas Lietuvos valstybės
raidoje: I Respublika (1918–1940 m.), II Respublika (1990–2005 m.),
straipsnio autoriaus manymu, yra ne tiek teisinė, kiek ideologinė
konstrukcija, įvardijanti ne tiek valstybės valdymo formas, kiek
pilnaverčio valstybingumo etapus. Šios schemos genezė atsiskleidžia
prieštaringo XX a. lietuviškojo politinio istorinio naratyvo kontekste.
Dviejų Respublikų koncepcija faktiškai akcentuoja dabartinės Lietuvos
valstybės diskontinuitetą ir šiuolaikiškumą. Dėl objektyviai „silpno“
santykio su Lietuvos Didžiąja Kunigaikštyste, šioje schemoje, priešingai
nei Lenkijoje, laikotarpiui iki XVIII a. pabaigos iš esmės nelieka vietos,
nors svarbiausi konstituciniai valstybės aktai teigia priešingai – jie
akcentuoja valstybingumo, teisės tradicijų tęstinumą ir perimamumą.
Teisinių, politinių ir istorinių diskursų disharmonija rodo, jog tiek
tarpukario, tiek šiuolaikinė lietuviška istorinė sąmonė dėl objektyvių
priežasčių šiuo aspektu yra ambivalentiška ir selektyvi. Trijų Respublikų
schema – I Respublika (iki XVIII a. pab.), II Respublika (1918–1940 m.),
III Respublika (1990–2005 m.) būtų tikslesnė, tačiau, kaip ir Lenkijoje,
sunku išvengti dviprasmybių nustatant I Respublikos pradžią – tektų
paradoksaliai sieti ją su valstybės pradžia (XIII a.), ar ne mažiau
paradoksaliai – su luominio parlamentinio režimo pradžia (XVI a. pr.). Vis
dėlto trilypė schema, analogiška lenkiškai – ji datuojama pagal
parlamentarizmo pradžią, būtų istoriškai tikslesnė ir konstruktyvesnė. Ją
galima naudoti tiek valstybės valdymo formos (plg. istoriko Edvardo
Gudavičiaus teiginius dėl XVI–XVIII a. Lenkijos ir Lietuvos valstybės „respublikiškumo“),
tiek etapo atžvilgiais. Dėl vienokio ar kitokio pažeidžiamumo, ypač
lietuviško „Respublikos“ termino, priešingai nei lenkiško „Rzeczpospolita“
– tiek valstybė, tiek respublika – prasminio siaurumo, pirmiausia dėl
negebėjimo integruoti monarchinio lietuviškojo valstybingumo (XIII–XV a.)
laikotarpio, svarstytina, ar nevertėtų apskritai atsisakyti „respublikinės
schemos“ – tiek dvilypės, tiek trilypės, pakeičiant ją prasmiškai
neutralesne bei universalesne, lietuviškojo valstybingumo epochas geriau
atspindinčia triada: Pirmoji Lietuvos valstybė (XIII–XVIII a.), Antroji
Lietuvos valstybė (1918–1940 m.), Trečioji Lietuvos valstybė
(1990–2005 m.). Bet kokiu atveju, vienoks ar kitoks Lietuvos valstybingumo
etapų įvardijimas ar suskaičiavimas, schemų sukūrimas tebus dar viena,
matyt, tautinio naratyvo farvateryje atsiradusi politinė, istorinė ir
teisinė konstrukcija, pažeidžiama kaip ir kitos. Tačiau tikėtina, jog
mažiau pažeidžiama.
Esminiai žodžiai:
Lietuvos Respublika; Lietuvos valstybė; kontinuitetas; diskontinuitetas;
politinė istorinė simbolika; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė; XX amžius.
Įvadas
Yra
nemažai lietuviškojo valstybingumo, su juo susijusios tautinės, politinės,
istorinės simbolikos problemų. Jos, skirtingai nei, pvz., Prancūzijoje,
kurioje Pierras Nora jau senokai (1984–1993 m.) pradėjo prancūziškos
Atminties sričių analizę[1],
šiaip jau yra daugelio, ypač istorikų, žinomos, tačiau nebūtinai
analizuojamos. Lietuviškoji kolektyvinė istorinė atmintis apskritai
pradėta tirti palyginti neseniai[2].
Bene nuosekliausiai šiuolaikinės visuomenės istorinę sąmonę tyrinėja
sociologai. Vis intensyviau ir istorikai, literatūros tyrinėtojai imasi
analizuoti įvairių istorinių asmenybių įvaizdžių, jų mitų, kaip antai
Jogailos, Vytauto Didžiojo, Barboros Radvilaitės ir kt., sklaidą. Jie
remiasi kitokiais šaltiniais – daugiausia spausdintais tekstais, kitokie
ir jų darbų metodai – daugiausia aprašomieji interpretaciniai. Šis
straipsnis irgi bus šios krypties – daugiau remsimės ne istoriografija, o
įvairiais kitais – teisiniais, politiniais ir didaktiniais tekstais.
Akivaizdu, jog Lietuvos valstybingumo raidos klausimas yra komplikuotas
dėl objektyvių priežasčių: valstybė daugelį kartų radikaliai keitė savo
būvį – jungėsi į bendrą valstybę su Lenkija (prisiminkime valdovų
numeracijos problemą), buvo daugelį kartų okupuota – Rusijos/Sovietų
Sąjungos (prisiminkime dvigubą XIX a. įvykių datavimą – pagal Grigaliaus
ir Julijaus kalendorių), Vokietijos ir pan. Dėl to, apibrėžiant dabartinį
santykį su valstybine tradicija, iškyla problemų, kurios tautinio naratyvo
kontekste gali būti gan skirtingai interpretuojamos, transformuojamos.
Į šią
problemą pabandysime pažvelgti iš pirmo žvilgsnio elementariu aspektu –
Lietuvos valstybių skaičiaus, kaip jis skleidžiasi tam tikruose
oficialiuose ar pusiau oficialiuose kontekstuose, prizmę. Po Kovo 11-osios
palaipsniui susiformavusiame ir dabar vyraujančiame lietuviškame
tautiniame, politiniame ir istoriniame diskurse aiškiai numeruojamos bent
dvi Lietuvos valstybės formacijos: Pirmoji Respublika (I) – 1918–1940 m.
ir Antroji Respublika (II) – 1990–2004 m. Taip daugmaž įvardija ir
skaičiuoja politikai, istorikai (pastarieji mažiausiai vieningai),
filosofai, šiaip visuomenininkai. Šios dvi Respublikos skleidžiasi
virtualioje ir spausdintoje erdvėje, aukščiausiose valstybės institucijose,
jos yra akcentuojamos valstybinės istorinės edukacijos standartus
nustatančiose mokyklinėse istorijos mokymo programose, jų nuostatas
perteikiančiuose istorijos vadovėliuose, kultūriniuose leidiniuose ir
pan., žodžiu, visuomenėje. Galima teigti, jog tai yra neabejotinas ir
daugmaž paplitęs, legitimuotas, nebylią valstybės sankciją gavęs dalykas.
Neformalioje terpėje, be abejo, yra ir kitokių variantų, bet jie tėra
pašaliniai, kitaip tariant – plačiau nežinomi, nepripažinti, „neįteisinti“
(plg. Juozo Tumelio pasisakymus – jis dabartinę Lietuvos valstybę įvardija
kaip Trečiąją Respubliką, analogišką Dariaus Kuolio, Vandos Zaborskaitės[3]
ir kitų skaičiuoseną). Lietuvos respublikų, o faktiškai, kaip aiškėja,
Lietuvos valstybių numeracijos klausimas verčia bandyti atskleisti iš
esmės nesąmoningą vienokio ar kitokio skaičiavimo šalininkų motyvaciją,
išsamiau neišdėstytą, nereflektuotą, įsiterpiančią tiek į mentaliteto,
tiek į ideologijos kategorijas. Tai veda į kur kas platesnius tautinių
naratyvų kontekstus, ypač santykio su Lietuvos Didžiąja Kunigaikštyste (toliau
– LDK) XX a. Lietuvoje analizę. Pastaroji problema tyrėjų ypač išsamiai
išnagrinėta XX a. pradžios lietuvių atgimimo kontekste.
Šio
straipsnio tikslas – išanalizuoti kai kuriuos lietuvių politinės
istorinės simbolikos aspektus, susijusius su Lietuvos valstybės numeracija,
jų sąsajas su istorinėmis realijomis ir istorine sąmone. Naudojami
metodai – aprašomasis, interpretacinis, analitinis ir sintetinis.
Dėstymas
Galiojančios 1992 m. Lietuvos Respublikos Konstitucijos preambulėje
aiškiai pabrėžiamas Lietuvos valstybingumo ir teisės tradicijų perimamumas
bei istorinis tęstinumas, skelbiant prieš daugelį amžių sukurtos Lietuvos
valstybės teisiniais pamatais buvus Lietuvos statutus ir Lietuvos
Respublikos konstitucijas[4].
Vasario 16-osios aktas vertinamas tokiame pat kontekste, pažymint, jog „bendra
svarbiausiųjų dokumentų jungiamoji grandis buvo Lietuvos valstybės
atkūrimo, o ne įkūrimo fakto konstatavimas“[5].
Konstitucinės teisės specialistai Kovo 11-osios aktą taip pat
interpretuoja kaip „antrąjį Lietuvos valstybingumo atgimimą“[6].
Pažymima, kad 1990 m. kovo 10 d. Aukščiausiosios Tarybos įstatymu „Dėl
valstybės pavadinimo ir herbo“ grąžintas tikrasis Lietuvos valstybės
pavadinimas „Lietuvos Respublika“, oficialiu valstybės herbu ir ženklu
pripažintas Vytis. Tačiau tai yra tik savotiški, kad ir teisiški, netgi
konstituciniai užkeikimai. Pažymėtina ir tai, jog kuomet yra akcentuojamas
valstybinis tęstinumas kaip toks, vienoks ar kitoks „respublikų“
skaičiavimas teturi tik politinės istorinės reikšmės, teisiškai yra tik
viena valstybė, viena „respublika“. Tokia išvada turėtų būti padaryta, nes
svarbiausi du Lietuvos valstybės nepriklausomybės aktai kyla tokia seka:
Vasario 16-osios aktas iš LDK „atkūrimo“, o Kovo 11-osios aktas – iš
tarpukario Lietuvos valstybės atkūrimo. Tačiau simptomiška, jog švenčiant
Vasario 16-osios šventę dažnai painiojama: ar šiuo aktu Lietuvos valstybė
buvo „įkurta“ ar „atkurta“. Pirmuoju atveju problemų iškyla mažiau, nes
remiamasi tautų apsisprendimo principu. Antruoju gi iškyla jau minėta
santykio su LDK problema.
Kiek ir
kokių „Respublikų“ Lietuvos valstybės istorijos raidoje galima
suskaičiuoti? Prieš atsakydami į šį klausimą, pirmiausia turėtumėme bent
instrumentiškai apibrėžti, ką vertėtų įvardyti žodžiu „respublika“. Pakaks
paprasto paaiškinimo: Respublika
(lot. res publica – visuomeninis
reikalas; valstybė): 1)
valstybės valdymo forma; 2) pati valstybė. Gana aišku, jog šie sąvokos
aspektai yra skirtingi: antruoju atveju siekiama įvardyti kokį nors
valstybės raidos etapą, o valstybės valdymo forma yra antraeilis dalykas.
Tačiau taip pat akivaizdu ir tai, jog, pvz., imperijos įvardijimas „respublika“
būtų absurdiškas. Pradedant senovės Roma, imperija paprastai įvardijama
kaip „imperija“, o respublika – kaip „respublika“, o ne atvirkščiai.
Vadinasi, ne kiekviena valstybė ir ne bet koks jos raidos etapas gali būti
įvardijamas „respublika“ ar „imperija“. Geru pavyzdžiu čia gali būti
Prancūzijos valstybės istorija, kurioje priskaičiuojama tiek imperijų,
tiek respublikų[7].
Lenkijoje
„I Respublikos“ terminas pradėtas vartoti XX a. tarpukaryje. Tuometinėje
Lietuvoje buvo kitaip. XVI–XVIII a. valstybė įvardijama kaip „LDK“, „Respublika“,
„Abiejų Tautų Respublika“, tačiau ne „Pirmoji Respublika“[8].
Pati tarpukario Lietuvos valstybė, atrodo, „I Respublika“ irgi nevadinama
– tik „Lietuvos Respublika“, „Lietuvos valstybe“, „Nepriklausoma Lietuva“
ir pan. Galima teigti, jog tarpukaryje schema: I Lietuvos Respublika (iki
XVIII a. pab.), II Lietuvos respublika (nuo 1918 m.), dar nebuvo naudojama.
Kodėl?
Atsakymas slypi jau minėtoje tautinio atgimimo situacijoje. Kaip pažymi
Raimundas Lopata, keliant Lenkijos ir Lietuvos valstybingumo klausimus,
buvo svarstyti ir teisiniai valstybinės restitucijos klausimai. Unijinės
Lenkijos ir Lietuvos valstybės atkūrimo – restitutio in integrum principas „reiškė visišką, be išlygų teisinio subjekto
nepertraukiamumą ir identifikaciją“[9].
Tačiau jos specifika, be abejo, nelabai buvo ir galėjo būti suvokiama, tad
realiai pagal susidariusią demografinę ir kt. sanklodą tai galėjo reikšti
Lenkijos valstybės atkūrimą ir lietuvių mažumos statusą[10].
Lietuvių veikėjams tokia perspektyva negalėjo būti priimtina. Jie
deklaravo dalinę restitucinę programą, atskiros LDK valstybės atkūrimą su
sostine Vilniuje; planuota atgaivinti Statutą. Vienu metu tokia platforma
buvo derinta su gudais, dėl to LDK planuota padalyti į lietuvių, gudų ir
latvių nacionalines dalis (Vilnius turėjo priklausyti lietuviškajai),
įvesti dvi oficialias – lietuvių ir gudų kalbas. Taigi LDK paveldą
lietuviai buvo pasiruošę dalytis su gudais, bet ne su lenkais. Pasak R. Lopatos,
visa tai, „nors ir negatyviai, vis dėlto priminė buvusios unijinės
valstybės tradicijų gyvybingumą“. Tačiau apskritai besikeičiant
geopolitiniam laukui, kuriam didžiausią įtaką darė Rusija ir Vokietija,
krašto ateities perspektyvos 1914–1918 m. lietuvių veikėjų buvo
modeliuojamos įvairiai: nuo etnografinės Lietuvos autonomijos, netgi
prijungiant Mažąją Lietuvą, ir nepriklausomybės iki unitarinės ar
konfederacinės/federacinės (su gudais, latviais, lenkais) LDK
nepriklausomybės. Didžiausią problemą kėlė būtent istoriniai ir teisiniai
ryšiai su Lenkija ir jų padariniai: „realijos buvo tokios, kad šių ryšių
atgaivinimas nebegarantavo pastarajai suvereniteto“[11].
Išvada
aiški – nuoseklus teisinis lietuvių pretendavimas į LDK galėjo vesti į
1791 m., geriausiu atveju – į 1772 m. situaciją, faktiškai į Lenkijos
valstybę, o tai negalėjo būti priimtina. Atskiros LDK atkūrimas teisiškai
vargiai ar galėjo būti įgyvendintas – negalima atkurti užsinorėjus
demografiškai ir politiškai lietuviškiausios – XIII–XIV a. Lietuvos ar
XVIII a. pab. bendros valstybės dalies. Istoriškai ir teisiškai galėjo
būti atkurta tik iki Rusijos okupacijos egzistavusi valstybė. Tačiau ne
tik jos, bet ir atskiros LDK atkūrimas faktiškai būtų reiškęs jau minėtas
labai nekokias perspektyvas lietuviams tautiniu atžvilgiu. Svarbu ir tai,
jog pretenduoti į Vilnių, nesiejant to su LDK atkūrimu, buvo išties keblu.
Taigi teisinė praraja su XVIII a. LDK buvo užprogramuota. Nuosekli
orientacija į XVIII a. pab. situaciją to meto realijose – lenkų pozicija,
kuri buvo paremta situacija de facto ir orientuota daugiau į „pogegužinę“
visuomenę, galėjo nubraukti bet kokias lietuviškojo valstybingumo
suformavimo galimybes. Vadinasi, Lietuvos valstybės sukūrimo idėja galėjo
būti įgyvendinta tik per daugiau ar mažiau aštrų konfliktą su LDK
valstybingumu, koks jis buvo Rusijos okupacijos išvakarėse XVIII a. pab.
Tai buvo esminis prieštaravimas, galiausiai atsispindėjęs visur, taip pat
ir susidarius nepriklausomai Lietuvos valstybei. Dėl to Vasario 16-osios
akto deklaracijoje įrašytas žodis „atstatymas“ iš tiesų negalėjo bent ką
svaresnio reikšti. Beje, R. Lopata atkreipė dėmesį į tai, jog 1917 m.
rugsėjo mėn. Lietuvių konferencija Vilniuje buvo pavedusi Tarybai siekti
Lietuvos valstybės „sudarymo“[12].
Todėl Mykolas Romeris ir laikė „nepriklausomą Lietuvą (...) valstybe,
nutraukusią ryšį su pilietine tradicija ir kuriančią naują tradiciją“, ir
teigęs, jog „Lenkijai, pasak jo, perimamumo ryšį daugmaž pavyko išsaugoti“[13].
Pasak R. Lopatos,
„tarpukario metais susiklostę Lietuvos–Lenkijos santykiai bandymus
atgaivinti LDK vertė interpretuoti kaip lenkų agentūros intrigas“[14].
Autorius nusako pokyčius, kurie įvyko lyginant su XX a. pradžia: „tarsi
buvo pamiršta, kad A. Dambrauskas, J. Kriaučiūnas platino atsišaukimus
apie LDK atstatymą ne tik XIX a. pabaigoje, bet ir 1916 m., o J. Basanavičius
tais pačiais metais skelbėsi esąs LDK partijos nariu“[15].
Tačiau vertėtų pažymėti, jog tokia pozicija buvo logiška ir atspindėjo
pasikeitusią situaciją. Dėl tos pačios priežasties ir lietuvių politinės
istorijos tyrėjai daugiau dėmesio skyrė epochai iki XV a. pradžios. Buvo
veiksnių, kurie tarpukaryje tarsi sieti su LDK, tačiau realiai veikė
priešinga kryptimi, pvz., Vytauto Didžiojo kultas, kuris pagrįstai
įvardijamas kaip „vienas fundamentaliausių XX a. lietuvių politinės
kultūros reiškinių [...] užmoju bei reikšme lietuvių tautiniam–politiniam
identitetui tarpukaryje lygintinas nebent su Vilniui vaduoti sąjūdžiu“[16].
Jis faktiškai leido priešinti vieną LDK laikotarpį kitam, identifikuotis
su XV a. pradžia, o ne XVIII a. pab.; tarsi kildinti XX a. Lietuvos
valstybę iš pagoniškojo laikmečio, įvykdyti savotišką jos perkėlimą (plg.
Karolingų imperijos translatio VIII a.) laike ir erdvėje.
Simptomiška, jog Lietuvoje nebuvo XVIII a. pab. herojaus Tadeušo
Kosciuškos kulto kaip Lenkijoje, kurioje iki XX a. 9 deš. pab. jis užėmė
vieną iš svarbiausių vietų tautiniame panteone, o jo legenda buvo vienas
svarbiausių elementų, konsolidavusių lenkų tautinę sąmonę padalijimų
laikotarpyje[17].
Pažymėtina, jog apskritai tiek T. Kosciuškos sukilimas, tiek vėlesni XIX a.
pirmosios pusės sukilimai lietuvių tautos istorinėje sąmonėje nepaliko
jokios ryškesnės žymės. Vadinasi, požiūris į XVIII a. pab. valstybę, netgi
kovas už ją, tarpukario Lietuvoje buvo išties skirtingas. Jis primena XIX a.
rusų valdžios propaguotą nuostatą, jog „jei LDK bajorija, buvusios
valstybės subjektas bei valstybingumo tradicijos saugotoja, nepriklauso
lietuviams, tai apskritai jokio valstybingumo paveldėtojų, nėra“[18].
Vis tik būta labai nuoseklių LDK atkūrimo šalininkų, vienas jų – kunigas
Antanas Viskantas[19],
siekęs sujungti Lietuvos žemes, priklausiusias jai nuo Mindaugo laikų iki
1795 m. Iš 1928 m. interviu aiškėja, jog jis pasisakė už kantoninę
Lietuvos valstybę su valstybinėmis lietuvių, lenkų ir gudų kalbomis[20].
„I
Respublikos“ konceptas negalėjo būti vartojamas sovietinėje
istoriografijoje, kuri kaip tik akcentavo diskontinuitetą lietuvių tautos,
Lietuvos valstybės raidoje. Taigi dviejų Respublikų schema turėjo
atsirasti po Kovo 11-osios akto. Kol kas nepavyko tiksliai nustatyti,
kuomet pirmą kartą buvo pavartota ši schema, kas yra jos autorius. O gal
autorius buvo „liaudis“, kitaip tariant, galbūt ji spontaniškai
susiformavo tam tikruose politinio elito ir jam artimų istorikų
sluoksniuose? Šiaip ar taip, šiuolaikinėje Lietuvoje daugiausia
skaičiuotos dvi, o ne trys Respublikos, kaip yra ir panašią istorinės
raidos kelią pergyvenusioje kaimyninėje Lenkijoje (plg. „Pierwsza“,
„Druga“, „Trzecia Rzeczpospolita“). Įdomu, jog naujausiuose Lenkijos
prezidento rinkimuose juos laimėjęs Lechas Kaczyńskis iškėlė „Ketvirtosios
Respublikos“ („Czwarta Rzeczpospolita“) idėją, taip siekdamas pabrėžti
būtinybę kurti naujos socialinės kokybės valstybę. Šioje koncepcijoje
vietos respublikiškumui faktiškai nėra. Taigi lenkai – tiek
politikai, tiek istorikai, tą patį istorinį laikotarpį ir toje pat
bendroje valstybėje su Lietuva (XVI – XVIII a.) įvardija kaip Pirmąją
Respubliką. Lietuvių istorikai ir politikai nekvestionuoja Lenkijos
Respublikų numeracijos ir ją naudoja.
Šiaip
pakankamai ilgai XX a. lietuviškoje istorinėje ir kitoje raštijoje XVI–XVIII a.
lenkų lietuvių valstybė buvo įvardijama kaip „Žečpospolita“, taigi
pasitelkus lenkiško žodžio „Rzeczpospolita“ transliteraciją, nelabai
gilinantis į žodžio reikšmę. Labiau norėta pabrėžti, kad tai ne „mūsų“, o
lenkiška valstybė, o pasitelkus žodį „šlėkta“ – akcentuoti dar vieną jos
svetimumo aspektą – „bajoriškumą“. Todėl nenorėta žodžio tiesiog išversti
– „Respublika“, o jeigu tiksliau – „Abiejų Tautų Respublika“ (lenk. „Rzeczpospolita
Obojga Narodów“). Jeigu jau kalbėtume apie „Rzeczpospolitą“, tai lenkų
kalbininkai ar istorikai jos reikšmės atskirai, atrodo, nenagrinėjo.
Pirmieji konstatuoja, jog lenkų kalboje tai: 1) tradicinis Lenkijos
valstybės pavadinimas, vartojamas nuo XV a. pab., 2) respublikoniška
valstybė[21].
Nurodoma, jog „państwo“ kaip valstybės ar valstybiškumo terminas yra
palyginti naujas – iš XIX a.[22]
Kaip žinoma, „pan“ terminu LDK laikais buvo įvardijamas „kaštelionas“, o „państwo“
– kaštelionija.
Pačiai gi respublikai lenkų kalboje yra dar žodis „republika“,
tad Lenkijos valstybė ir yra įvardijama dvejopai: kaip „Republika Polska“
ir „Rzeczpospolita Polska“. Antrasis pavadinimas daugiau nurodo į „Lenkijos
valstybę“. To nepastebima mūsuose, kuomet, pvz., „Trzecia Rzeczpospolita“
nuosekliai verčiama kaip „Trečioji Respublika“, o ne „Trečioji valstybė“.
Pažymėtina, jog ir Lenkijoje sovietinis laikotarpis dėl ideologinių motyvų
yra peršokamas ir nenumeruojamas.
Pastaruoju
metu „Abiejų Tautų Respublikos“ terminas tvirtai prigijo ne tik lietuvių
istoriografijoje, bet jis dar nepasiekia platesnių visuomenės sluoksnių,
edukacijos bei valstybinių įstaigų. Tačiau padarius išvadą, jog reikia
kalbėti apie dviejų valstybių sąjungą, konfederaciją, „Abiejų Tautų
Respubliką“, atrodo, netoli iki „Pirmosios Lietuvos Respublikos“. Kaip
žinoma, ta aplinkybė, kad XVI–XVIII a. Abiejų Tautų Respublikoje buvo
monarchas, valstybinės santvarkos „respublikiškumo“ nepaneigia. Toks
požiūris nėra išimtinis. Jau priėjus prie šios išvados į rankas pateko dar
1982 m. paskelbtas prof. Edvardo Gudavičiaus straipsnis „Žečpospolita ir
Respublika“.
Jame
padaryta išvada, jog „terminas respublika ir turiniu, ir forma
atitinka Lenkijos–Lietuvos valstybės esmę, nors jo ir negalime pavadinti
idealiu. Į jį, matyt, reikia žiūrėti kaip į mažiausią blogį, siekiant
griežtos terminų precizijos“[23].
Šitoks supratimas jau patenka ir į vadovėlius. Antai jau ir Bronius
Makauskas apie 1572–1795 m. laikotarpį sako, jog teoriškai reikėtų vadinti
„monarchine respublika, o ne konstitucine monarchija“[24].
Tai, jog visiškai įmanu formalią monarchiją įvardyti kaip luominę „respubliką“,
rodo daugelis vėlyvųjų viduramžių ir ankstyvųjų naujųjų laikų teisininkų
darbų[25].
Pažymėtina ir tai, jog LDK bajorija suprato save kaip „respubliką“, kaip
politinę bendriją. Pasak Dariaus Kuolio, šitokia samprata pasitaiko jau
Lietuvos didžiojo kunigaikščio Aleksandro aktuose. Bajorija jautėsi
gyvenanti „respublikoje“[26].
XVI–XVIII a. laikotarpio įvardijimas „I Lietuvos Respublika“ principinių
abejonių nekelia. Neturėtų trikdyti ir tuo laikotarpiu tolydžio
menkėjantis Lietuvos valstybingumas, kuris vis tik formaliai išliko iki
pat paskutiniojo Lenkijos ir Lietuvos valstybės padalijimo. Lietuva nebuvo
įjungta į Lenkijos sudėtį, taigi ir negalėjo formaliai priklausyti „I
Lenkijos Respublikai“. Abi valstybės tesudarė „Abiejų Tautų Respubliką“,
kuri pagal Liublino unijos dvasią gali būti padalyta tiek į Lenkijos, tiek
į Lietuvos Respublikas.
Tačiau
tiek lenkiškos, tiek eventualiai lietuviškos „I Respublikos sampratos“
silpnoji vieta yra tai, jog ji neintegruoja ankstesnių, iš esmės „monarchinių“
valstybių raidos laikotarpių. Be abejo, schemos neprivalo būti
universalios. Ypač Mieško I ir Mindaugo laikų valstybių atveju keistai
skambėtų „respublikos“ terminas. Įdomu, jog lenkiška politinė istorinė
tradicija ir čia problemos nemato, nors akivaizdu, jog „I Respublikos“
datavimas nuo XV a. vidurio ar XVI a. pradžios ir jos atsiradimo siejimas
su bajoriškos demokratijos įsitvirtinimu taip pat aplenkia kelis šimtus
valstybingumo raidos metų. Tokiu atveju universalesnis galėtų būti „respublikos“
termino pakeitimas „valstybės“ terminu. Tuomet galėtume skaičiuoti tris
Lietuvos, taigi ir Lenkijos, valstybes, išvengti prasminio angažuotumo.
Lietuvos atveju tai būtų ypač optimalus sprendimas, nes būtų integruota
XIII–XV a. lietuviško valstybingumo tradicija, o taip pat išvengta „respublikos“
termino dviprasmiškumo.
Konstitucinės teisės specialistai teigia, jog valstybės valdymo formos
požiūriu taip vadinamoji „Pirmoji Lietuvos Respublika“ negali būti
datuojama 1918–1940 m., nes po 1926 m. perversmo valstybė nebebuvo „respublika“.
Gediminas Mesonis pažymi, jog 1918–1926 m. Lietuvoje buvo demokratinis
politinis režimas, o valstybės valdymo forma buvo parlamentinė respublika.
Tačiau, pasak jo, „1926–1940 m. politinio režimo laikotarpiu egzistavusios
valdymo formos negalima priskirti nė vienai iš demokratinių valdymo formų
rūšių, nors prezidentinei valdymo formai būdingų elementų galima pastebėti“[27].
Apskritai yra žinoma, jog netgi autoritariniai ir panašūs režimai yra
linkę įvardyti save kaip „respublika“. Tai, jog iš lenkiškos bei
lietuviškos „respublikinės“ numeracijos iškrenta „Lenkijos Liaudies
Demokratinė Respublika“ ir „Lietuvos Tarybų Socialistinė Respublika“, dar
kartą paliudija, kad ne „respublikiškumas“, ne valdymo forma čia yra
svarbiausia – kažin ar galima būtų pagrįsti, jog 1938 m. Lietuvos
Respublika šiuo požiūriu iš esmės skiriasi nuo Lietuvos Tarybų
Socialistinės Respublikos 1988 m. (nekalbu apie visiškai kitokį jų
valstybingumą). Kaip jau minėta, neįtraukiant sovietinių laikotarpių į
minėtą numeraciją norima pabrėžti būtent šių šalių „nevalstybiškumą“ tuo
metu.
Vadinasi,
įvardijant Pirmąją Lietuvos Respubliką (1918–1940 m.), kartu yra remiamasi
abiem „respublikiškumo“ kriterijais: valdymo formos ir valstybės kaip
tokios. Tokia pozicija, jeigu ji bent kiek yra reflektuota, išties sunkiai
atlaiko kritiką. Taip vadinamosios „Pirmosios Lietuvos Respublikos“
įvardijimas atsirado ne tiek dėl tarpukario Lietuvos „respublikiškumo“
kaip tokio, o tiesiog siekiant įvardyti ją kaip „pirmąją Lietuvos valstybę“,
kaip pirmąją šiuolaikinę Lietuvos valstybę. Tačiau ko vertas „šiuolaikiškumo“,
„modernumo“ kultas istorinės sąmonės kontekste, gan nedviprasmiškai parodė
daugelis postmodernizmo autorių. Juolab kad mūsų atveju galima stebėti gan
akrobatišką šuolį – nuo pagoniškos iki šiuolaikinės valstybės.
Visa tai
liudija, kad nors atskirais atvejais – dėl valdovų rūmų, Vyčio ar Lietuvos
Metrikos, pagaliau lotyniškos literatūros sutinkame, kad XVI–XVIII a.
valstybė buvo mūsų valstybė, tačiau pasąmonėje vis dar giliai glūdi Simono
Daukanto laikų archetipas – „ne mūsų“, „svetima“. Tuomet logiškai
artimesnis tampa XIII a., o ne XVIII a. Prie panašios išvados priėjo
Alvydas Nikžentaitis, pastebėjęs, jog „politikos lygmenyje Respublikos
istorija ir toliau lieka ne sava. Apie tai liudija ir tas faktas, jog
1791 m. gegužės 3 Konstitucijos paskelbimo data dar iki šiol Lietuvoje
neįteisinta kaip valstybinė šventė“[28].
Tačiau vertėtų pagalvoti, ar politiniame, tautiniame, pagaliau ir
istoriniame naratyve įmanomas kitoks požiūris į XVIII a. pab. įvykius, ar
jis būtų logiškas. Kaip valstybinę šventę įteisinus Konstitucijos
paskelbimą, kuris reiškė lietuviško valstybingumo pabaigą, valstybės mastu
būtų švenčiamas kadais egzistavusios valstybės sunykimas. Kažin ar tai
nusvertų teisės akto reikšmę valstybės modernizacijai. Simptomiškas yra
siekis įrodinėti, jog Gegužės 3 d. konstitucija Lietuvoje buvo sutikta
skeptiškai, jai nepritarta. Regis, tai tas pats nenoras susitaikyti su
objektyviais XVIII a. pab. politiniais tautiniais procesais, kurie reiškė
lenkiškumo persvarą prieš lietuviškumą ir nekokias perspektyvas tiek
lietuviškam valstybingumui, tiek etnosui.
Tai, jog
lietuvių sąmonėje mažokai atsirado vietos LDK tiek tarpukariu, tiek ir
dabar, liudija objektyvaus, netgi teisiško valstybingumo „kontinuiteto“ (žymi
proceso, reiškinio nenutrūkstamumą laiko ar erdvės atžvilgiu, tolydumą)
pralaimėjimą „diskontinuitetui“ (atvirkščiai – žymi proceso, reiškinio
nutrūkstamumą, netolydumą) bei tai reflektuojantį istorinės sąmonės
aspektą. Tačiau faktiškai „Pirmosios Respublikos“ statuso nepripažinimas
objektyviai reiškia „Pirmosios Lietuvos valstybės“ nepripažinimą ir
lietuviškojo valstybingumo datavimą XX a. pradžia. Istorinėje sąmonėje
išties strategišką vietą užima XIII–XV a. pradžios Lietuva, kuri yra
priešinama vėlesnei – XVI–XVIII a. Lietuvai. Tai signalizuoja, jog, kaip
ir reikėjo tikėtis, lietuviška kolektyvinė atmintis yra pakankamai
ambivalentiška, selektyvi, joje tarpsta daugelis priešingų mentalinių ir
ideologinių kategorijų, tam tikra prasme galima konstatuoti sumaištį joje.
Be abejo,
„respublikinis“ klausimas yra ne vienintelis galimas lietuviško
valstybingumo tęstinumo ir pertrūkių, jų transformacijų istorinėje
atmintyje, tradicijoje analizės būdas. Daugmaž iš tokios pat kategorijos
reiškinių yra daug su lietuviškojo valstybingumo tradicija susijusių
terminų, kaip antai tokių institucijų kaip Seimas, Vyriausybė ar vietos –
miesto ir kaimo savivalda, kaita. Iš pirmo žvilgsnio siauras terminijos
klausimas rodo, kaip žvelgiama į atskirus valstybingumo laikotarpius, kiek
„savais“ vieni ar kiti terminai yra laikomi, pagaliau, kiek jie yra „gerbiami“.
Taip keliant klausimą tampa aišku, kad, sakykime, kai kurių istorikų
siūlymas nuo lenkiškos kilmės „maršalkos“ termino grįžti prie lotyniškojo
„maršalo“, taip pat nėra tik istorinės terminijos klausimas.
Akivaizdu,
kad I Lietuvos Respublika (XVI–XVIII a.) (taip siūlyčiau vadinti) gan
objektyviai mūsiškoje istorinėje atmintyje – tiek kolektyvinėje, tiek
grupinėje, tiek individualioje –labai „skysta“. XXI a. pradžios lietuvių
visuomenę nuo jos skiria net keli epochinio masto kataklizmai,
valstybiniai, socialiniai ir tautiniai lūžiai. Istorinės atminties
kontekste verta pastebėti, jog retas kuris visuomenės narys techniškai –
genealogiškai, juo labiau pasakojimais, gali nutiesti tiltą iki XVIII a.
pab.
Išvados
1. Po Kovo 11-osios palaipsniui paplitęs ir valstybiškai
sankcionuotas dviejų Lietuvos Respublikų išskyrimas Lietuvos valstybės
raidoje (I Respublika (1918–1940 m.), II Respublika (1990–2005 m.))
yra ne tiek teisinė, kiek ideologinė konstrukcija, įvardijanti ne tiek
valstybės valdymo formas, kiek pilnaverčio valstybingumo etapus. Šios
schemos genezė atsiskleidžia prieštaringo XX a. lietuviškojo politinio
istorinio naratyvo kontekste.
2. Dvi
Respublikos
akcentuoja dabartinės Lietuvos valstybės diskontinuitetą ir šiuolaikiškumą.
Dėl objektyviai „silpno santykio“ su Lietuvos Didžiąja Kunigaikštyste,
šioje schemoje, priešingai nei Lenkijoje, laikotarpiui iki XVIII a.
pabaigos joje nelieka vietos, nors svarbiausi konstituciniai valstybės
aktai teigia priešingai – pažymi valstybingumo, teisės tradicijų tęstinumą
ir perimamumą. Teisinių, politinių ir istorinių diskursų disharmonija rodo,
jog tiek tarpukario, tiek šiuolaikinė lietuviška istorinė sąmonė dėl
objektyvių priežasčių šiuo aspektu yra ambivalentiška ir selektyvi.
3. Trijų
Respublikų
schema – I Respublika (iki XVIII a. pab.), II Respublika
(1918–1940 m.), III Respublika (1990–2005 m.) būtų tikslesnė, tačiau,
kaip ir Lenkijoje, sunku išvengti dviprasmybių nustatant I Respublikos
pradžią – tektų paradoksaliai sieti ją su valstybės pradžia (XIII a.), ar
ne mažiau paradoksaliai – su luominio parlamentinio režimo pradžia (XVI a.
pr.). Vis dėlto trilypė schema, analogiška lenkiškai – ji datuojama pagal
parlamentarizmo pradžią, būtų istoriškai tikslesnė ir konstruktyvesnė. Ją
galima naudoti tiek valstybės valdymo formos (plg. E. Gudavičiaus
teiginius dėl XVI–XVIII a. Lenkijos ir Lietuvos valstybės „respublikiškumo“),
tiek etapo atžvilgiais.
4. Dėl vienokio ar kitokio pažeidžiamumo, ypač „Respublikos“,
priešingai nei „Rzeczpospolita“, prasminio siaurumo, galima būtų apskritai
atsisakyti „respublikinės schemos“ – tiek dvilypės, tiek trilypės, ir
pakeisti ją prasmiškai neutralesne bei universalesne, lietuviškojo
valstybingumo epochas geriau atspindinčia triada: Pirmoji Lietuvos
valstybė (XIII–XVIII a.), Antroji Lietuvos valstybė (1918–1940 m.),
Trečioji Lietuvos valstybė (1990–2005 m.).
5. Būtų gerai, jeigu į Lietuvos valstybės tęstinumo
problematiką daugiau dėmesio nei iki šiol skirtų ne tik istorikai, bet ir
teisininkai bei politologai. Ji turėtų būti aktuali ir Lietuvos politiniam
elitui.
Birmontienė, T. Lietuvos konstitucinė teisė. Vilnius, 2002,
antrasis leidimas, p. 133.
Bauža, Č.,
Setkauskis, P. Lietuvos valstybingumas XX amžiuje: atkūrimas
ir tęstinumas. Vilnius, 2002, p. 32.
Mesonis, G. Valstybės valdymo forma konstitucinėje teisėje:
Lietuvos Respublika Vidurio ir Rytų Europos kontekste. Vilnius,
2003, p. 181.
Į pradžią