Prof. dr. Juozas Žilys
Mykolo Romerio universitetas
The Mykolas Romeris University
Ateities g. 20, LT-08303 Vilnius
El. paštas: tf@mruni.lt
Santrauka
Esminiai
žodžiai
Keletas
Konstitucijos sampratos ir konstitucinių funkcijų aspektų
Konstitucija istorinės raidos kontekste
Laisvė
kaip konstitucinių lūkesčių įgyvendinimo veiksnys
Mokslų akademijos konstitucinės
iniciatyvos
Laikinasis Pagrindinis Įstatymas
1991 m. vasario 9 d. apklausa
(plebiscitas) Lietuvos konstitucionalizme
Išvados
Santrauka
Tradiciškai Konstitucija kaip socialinio gyvenimo reiškinys analizuojama
teisiniu politiniu atžvilgiu. Lyginamojoje konstitucinėje teisėje
Konstitucijos nagrinėjamos remiantis formaliuoju, materialiuoju ir kitais
aspektais. Politikos moksluose Konstitucija vertinama politinių santykių
kontekste. Į Konstituciją galima žvelgti ir kaip į filosofinį, ideologinį
dokumentą. Šiuo atveju autorius, rašydamas apie Konstituciją, pasirinko
kitą vertinamąjį kriterijų, tai yra laisvę, kaip žmogaus, tautos gyvenimo
pagrindą, deklaruojamą ne tik šiuolaikiniuose konstituciniuose aktuose,
bet ir tolimesnėje ar artimesnėje praeityje.
Straipsnyje siekiama parodyti, kad laisvės demokratinė vertybė buvo vienas
pagrindinių veiksnių pasauliniame konstituciniame procese, skatinusi ne
tik socialinę pažangą, bet ir žmonių lūkesčių konstitucionalizavimą
teisiniuose tekstuose. Laisvės idėja buvo grindžiama 1787 m. JAV
Konstitucija, 1791 m. Prancūzijos Konstitucija. Atkreipiamas dėmesys į
vieną pagrindinių konstitucionalizmo bruožų, tai yra į tai, kad naujų
konstitucijų priėmimas visada ženklino esminius pokyčius socialiniame
gyvenime, kardinalias socialines politines ir teisines reformas.
Lietuvos
konstitucionalizmo istorijoje laisvės motyvas buvo politinis teisinis
reiškinys, besąlygiškai susijęs su konstitucinių aktų priėmimu tiek XX
amžiaus pradžioje, tiek ir pabaigoje. Straipsnyje visapusiškiau
nagrinėjamas 1988–1990 m. Atgimimo laikotarpis, kai buvo siekiama atkurti
Lietuvos Valstybę, įgyvendinti tautos siekį savarankiškai spręsti savo
valstybinės organizacijos sutvarkymo klausimus, rinktis, kokiomis
teisinėmis, politinėmis formomis užtikrinti žmonių teises ir laisves,
kokiais teisiniais politiniais pagrindais dalyvauti tarptautinės
demokratinės bendrijos veikloje. Siekis atkurti valstybės suverenitetą
sutapo su žmogaus, tautos laisvės lūkesčiais.
Siekdamas
pagrindinio tikslo, tai yra pažvelgti į konstituciją kaip laisvės raiškos
teisinę politinę formą, autorius atkreipia dėmesį į tai, kad
konstituciniame procese Lietuvoje, kaip ir kitose demokratinėse šalyse,
išsivaduojamosios kovos metu ypač išryškėjo konstitucijos kaip laisvės
raiškos idėjos reikšmė. Po Konstitucijos priėmimo aktualizavosi
konstitucijos praktinė reikšmė, tai yra ji tapo pagrindiniu įrankiu
užtikrinant valstybės ir visuomenės gyvenimo organizavimą.
Daroma
išvada, kad konstituciniame procese vienijasi konstruktyvūs socialiniai
politiniai siekiai, emociniai motyvai. Jame atsispindi visuomenės politinė
teisinė kultūra, kuri iš esmės ir lemia konstitucinės kūrybos vaisiaus
kokybę.
Esminiai
žodžiai:
atgimimas; demokratija; konstitucija; konstitucionalizmas; laisvė;
nepriklausomybė.
Keletas
Konstitucijos sampratos ir konstitucinių funkcijų aspektų
Jau XVIII a.
pabaigoje Thomas Paine teigė, kad konstitucija yra tautos, o ne tų, kurie
vykdo vyriausybės įgaliojimus, nuosavybė. Jis atkreipė dėmesį į tai, kad
visos Amerikos konstitucijos skelbiamos kaip priimtos remiantis žmonių
suteiktais įgaliojimais. Tęsdamas šią mintį T. Paine pastebi, kad
Prancūzijoje žodis „tauta“ vartojamas vietoj „žmonės“, tačiau abiem
atvejais konstitucija yra pirmesnis dalykas nei vyriausybė, ir todėl jos
visuomet yra atskiriamos. Tuo atveju, kai valdžios galia sutelkta į
konstituciją, ją remia tauta; vadinasi, ir prigimtinė, ir politinė
kontroliuojanti jėgos yra kartu. T. Paine tvirtino, kad vyriausybių
priimti įstatymai kontroliuoja žmones tik kaip individus, tačiau tauta per
savo konstituciją kontroliuoja visą vyriausybę ir turi tam prigimtinių
galių. Taigi viena ir ta pati valdžia yra ir galutinė kontroliuojanti, ir
pirminė steigiamoji[1].
Konstitucinės teisės moksle konstitucijos sąvoka aiškinama remiantis
keliais įvairiais pagrindais. Konstituciją vertinant formaliąja
prasme, atkreipiamas dėmesys į šio akto teisiškumą, kurį išreiškia teisės
normų sistema, sukonstruota konstitucijos tekste.
Žvelgiant
į konstituciją tokiame kontekste, akivaizdu, kad svarbiausias kriterijus
yra konstitucijos formalumas įtvirtinant ir reguliuojant atitinkamus
visuomeninius santykius, kuriuos konstitucijos kūrėjas ir leidėjas (tauta,
parlamentas, konstitucinė asamblėja) vertina kaip pagrindinius ir
turinčius esminę reikšmę visuomenėje ir valstybėje.
Apibendrintai išreiškiant konstitucijos sąvoką, galima teigti, kad
konstitucija yra pagrindinis ir svarbiausias, aukščiausios teisinės galios
teisės normų aktas, nustatantis valstybės organizacijos, viešosios
valdžios organizavimo ir funkcionavimo pagrindus bei įtvirtinantis
svarbiausius asmens ir valstybės santykius. Jos priimamos ir keičiamos
sudėtingesne tvarka nei paprasti įstatymai[2].
Beje, toks konstitucijos apibrėžimas ne visiems mokslininkams yra
priimtinas, nes įžvelgiami ir kiti konstitucijos teisiniai aspektai.
Pavyzdžiui, manoma, kad terminas „Pagrindinis Įstatymas yra pernelyg
siauras jos esmei išsamiai atskleisti“. Teigiama, kad „giluminiu požiūriu
konstitucija yra valstybingumo „siela“, t. y. konstitucija yra
konstitucija“. Galvojama, kad, iškėlus sau uždavinį visapusiškiau
atskleisti konstitucijos prasmes, ją reikėtų suvokti kaip: a) formų formą;
b) normų normą; c) imperatyvią viziją – normatyvų projektą; d) valstybinės
ir socialinės valdžios ribojimo aktą; e) valstybinės bendruomenės
kompromisinės vienybės aktą[3].
Konstitucinėje doktrinoje vis labiau įsigali požiūris, kad konstitucija
yra lyg „superįstatymas“, aukščiausios galios teisinio reguliavimo
centras, apie kurį formuojasi visa teisės sistema. Taigi susiduriame su
aukščiausiąja teise, kuri pagal daugelį savo teisinių matmenų iš esmės
skiriasi nuo žemesnio rango teisinio reguliavimo[4].
Beje, tokią mokslinę poziciją palaiko ir oficialioji konstitucinė doktrina,
kurią plėtoja Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas – vienintelė
konstitucinė institucija, kuriai priskirtina ir Konstitucijos aiškinimo
teisė. Konstitucinis Teismas teigia, kad Konstitucija – tai aukščiausios
galios aktas. Konstitucijoje atsispindi visuomenės sutartis – visų
Lietuvos Respublikos piliečių demokratiškai prisiimtas įpareigojimas jų
dabartinei ir būsimosioms kartoms gyventi pagal Konstitucijoje įtvirtintas
pamatines taisykles ir joms paklusti, idant būtų užtikrintas valdžios
legitimumas, jos sprendimų teisėtumas, žmogaus teisės ir laisvės, kad
visuomenėje būtų santarvė. Konstitucija, kaip aukščiausios teisinės galios
aktas ir visuomenės sutartis, yra grindžiama universaliomis,
nekvestionuojamomis vertybėmis: suvereniteto priklausymu tautai,
demokratija, žmogaus teisių ir laisvių pripažinimu bei jų gerbimu, pagarba
teisei bei teisės viešpatavimu, valdžios galių ribojimu, valdžios įstaigų
priederme tarnauti žmonėms ir atsakomybe visuomenei, pilietiškumu,
teisingumu, atviros, teisingos ir darnios pilietinės visuomenės ir
teisinės valstybės siekiu[5].
Plačiai
paplitusi nuomonė, kad konstitucijos gali būti vertinamos ir vadinamuoju materialiuoju atžvilgiu, o formaliosios ir materialiosios
konstitucijų takoskyra remiasi tuo, kad visuomeniniai santykiai, kurie
juridiškai formalizuoti konstitucijoje, skiriasi nuo faktinės šių santykių
situacijos, kuri egzistuoja socialinėje politinėje tikrovėje. Taigi
konstitucijos gali būti formaliosios ir faktinės. Teisinio
reguliavimo ir realių santykių neatitikimas gali pavirsti fiktyviąja
konstitucine padėtimi, kai tarp realios visuomeninių santykių būklės ir
konstitucinio reguliavimo yra neperžengiamas atstumas. Vienas iš būdų
įveikti šią deformuotą konstitucinę būseną yra konstitucinės kontrolės
funkcija, kurią įgyvendina konstitucinės jurisprudencijos institucijos.
Konstituciniai teismai (tribunolai, tarybos), remdamiesi savo
konstitucinėmis galiomis, iš teisinės sistemos šalina konstitucijai
prieštaraujančias normas ir taip artina formaliąją ir
materialiąją konstitucijas, tai yra akcentuoja pirminę tautos valią
priimant konstituciją, deklaruojant ir įgyvendinant konstitucines vertybes.
Apie tai,
kad tarp formaliosios ir materialiosios (faktinės)
konstitucijų ne visada yra idealaus sutapimo, pastebima moksle ir
politikoje. Štai J.-E. Lane rašė, kad viena yra sukurti konstitucinius
dokumentus, surašyti didžiulį dokumentą su daugeliu įvairių institutų –
maksi strategija, galima išleisti menkos apimties dokumentą – mini
strategija. Bet kad ir kokio pobūdžio būtų laikomasi kuriant konstituciją,
konstitucinė tikrovė niekada idealiai neatitiks konstitucijų formalia.
Daugelis naujųjų konstitucijų arba konstitucinių reformų elementų
paprasčiausiai lieka popieriuje[6].
Nors
santykis tarp formaliosios ir materialiosios konstitucijų
yra ypač sudėtingas, o kartais – sunkiai išreiškiamas, galima konstatuoti
ir tai, kad būtent šis prieštaringumas dažnai inspiruoja žmonių
reikalavimus pakeisti socialinę teisinę tvarką.
Konstitucijos vertinamos ir kitais aspektais. Pastebima, kad konstitucijų
turinyje, viena vertus, atsispindi jų simbolizmas, idėjinė reikšmė, o kita
vertus, jos yra priemonė[7].
Konstitucijų simbolizmas akivaizdžiai matomas, nes vien tik teisinėmis
normomis negali būti atskleista konstitucijos visumos prasmė. Šie du
konstitucijų socialinės skirties bruožai yra vienodai svarbūs, nes be
vieno negali egzistuoti kitas. Juk konstitucijų simbolinė reikšmė, jose
skelbiamos idėjos gali būti net reikšmingesnis veiksnys socialiniame
gyvenime nei jose įtvirtintas teisinis reguliavimas, aprėpiantis
konkrečius visuomenės ir valstybės organizavimo klausimus. Lietuvos
Respublikos Konstitucijoje skelbiama, kad Lietuvos valstybė yra
nepriklausoma demokratinė respublika. Šioje nuostatoje išreikšta
fundamentalioji idėja, kuria grindžiama visa konstitucinė medžiaga.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos simbolinė reikšmė ypač akivaizdi
Atgimimo laikotarpiu, kai buvo atsisakoma prievarta primestos teisinės
tvarkos, o pagrindinis siekis – valstybingumo ir Konstitucijos atkūrimas.
Šiuo atveju konstitucijos idėja buvo pagrindinis politinio vyksmo veiksnys.
Ji suponavo politinius socialinius, teisinius žmonių tautos lūkesčius ir
siekinius.
Aišku, kad
nors konstitucijų simbolinė reikšmė ir yra labai svarbi, o atitinkamais
istoriniais tarpsniais nepakeičiama jokia kita vertybe, jose įtvirtintas
teisinis reguliavimas yra ne mažiau svarbus. Konstitucinės normos ir
nuostatos yra ta priemonė, kurią pasitelkus užtikrinamos žmogaus teisės ir
laisvės, apibrėžiamas valstybės institucijų statusas, jų įgaliojimai
įgyvendinant valstybės valdžią.
Konstitucija istorinės raidos kontekste
Paprastai
konstitucijos yra ilgų kovų rezultatas, nes išsikovotos brangia kaina
palyginti netolimoje praeityje. Į jas žvelgiama kaip į sąmoningo
susitarimo rezultatą, užbaigusį ilgą kovą. Konstitucijai dažnai
ceremoningai prisiekiama, nes susitarimo principų pažeidimas atgaivintų
visuomenės grupių nesutarimus arba net iš naujo įžiebtų pilietinius karus.
Dažnai konstitucija taip pat yra dokumentas, pirmąkart suteikęs lygias
pilietines teises iki tol priespaudoje buvusioms klasėms[8].
Nors
Friedrichas A. von Hayekas ir teigia, kad konstitucija iš esmės tėra
antstatas, pastatytas ant jau egzistuojančios teisinės sistemos pagrindo
ir skirtas tai sistemai palaikyti bei priežiūrai organizuoti[9],
reikėtų turėti omenyje, kad tokia pozicija apima ne visus konstitucijų
istorinės raidos aspektus. Akivaizdu, kad tokia konstitucijos paskirtis
gali būti suvokiama tolygios evoliucijos kontekste, bet ne tais atvejais,
kai vyksta revoliuciniai socialiniai pokyčiai. Pastaruoju atveju
konstitucija ne įtvirtina, aprobuoja egzistuojančią teisinę tvarką, bet ją
sulaužo, formuoja pagrindus naujai teisinei ideologijai ir socialinio
gyvenimo teisinio organizavimo principams.
Teisės
istorinės raidos tyrėjai teigia, kad teisinių sistemų (taip pat ir
konstitucinių) pokyčius lemia daugelis veiksnių, tačiau pagrindiniai iš jų
– kad nesugebama numatyti pamatinių pokyčių ir laiku į juos reaguoti. Šis
nesugebėjimas nulemtas vidinio prieštaravimo, glūdinčio Vakarų teisės
tradicijos prigimtyje, kurios vienas tikslas – apsaugoti tvarką, o kitas –
įgyvendinti teisingumą. (...) Būtent įsitikinimas, kad teisė išdavė savo
aukščiausią tikslą bei misiją, atvesdavo prie kiekvienos iš didžiųjų
revoliucijų[10].
Kokiais
aspektais bevertintumėme konstitucijų atsiradimą, istorinę genezę, jų
formos ir turinio įvairovę, turėtume konstatuoti, kad konstitucija kaip
socialinis reiškinys visada ženklino kardinalius pasikeitimus socialinėje
politinėje tikrovėje. Savo ruožtu konstituciniai aktai lėmė ir teisinės
sistemos reviziją. Neveltui lyginamojoje konstitucinėje teisėje išskiriami
atitinkami konstitucijų raidos etapai, kurie išreiškiami ne tik
bendraisiais bruožais, tačiau ir specifinėmis istorinėmis politinėmis
aplinkybėmis, o turint galvoje konkrečias valstybes, – nacionaliniu
politiniu teisiniu koloritu.
Apie tai,
kad konstitucijų priėmimas susijęs su esminiais socialiniais lūžiais ir
transformacijomis, liudija net paviršutiniškas žvilgsnis į
konstitucionalizme regimus konstitucinius reiškinius. Pavyzdžiui, nors
Jungtinė Karalystė ir nėra priėmusi bendro konsoliduoto konstitucinio akto,
negalima teigti, kad šioje valstybėje vyrauja konstitucinis teisinis
chaosas. Dar 1215 metais čia buvo priimta Didžioji chartija (Magna
Carta), kuri, išreikšdama konfliktą tarp baronų, riterių ir miestiečių
iš vienos pusės, o iš kitos – karaliaus, apribojo monarcho valdžią
įkuriant Karalystės tarybą, o vėliau – parlamentą. Didžioji chartija
laikytina tuo atskaitos tašku, kuris žymi prielaidas samprotauti apie
konstitucinionalizmo genezę. Jungtinės Karalystės istorijoje reikšmingas
1653 metais priimtas vadinamasis „Valdymo Įrankis“, kuris dar labiau
priminė konstitucinio reguliavimo priemonę – konstituciją. Dar svarbesnis Habeas corpus act, kurį 1679 metais priėmė Anglijos parlamentas.
Vėliau – 1689 m. Teisių bilis, 1701 m. Santvarkos aktas[11].
Apibendrintai išreiškiant šių aktų prasmes, reikėtų akcentuoti, kad jie
rėmėsi prigimtine teisės mokykla, tai yra prigimtinių žmogaus teisių,
kurių jokia politinė valdžia negali duoti, atimti ar varžyti, doktrina.
Janas-Erikas
Lane rašė apie tai, kad laisvės sąvoka konstituciniame kontekste yra viena
standartinė interpretacija. Sėkminga žmogaus teisių institucionalizacija –
vienas svarbiausių ypatumų, pagal kurį galima vertinti konstitucijas.
Skirtį tarp demokratinės ir autoritarinės konstitucijų vargu ar galima
nubrėžti nurodant ką nors kita, o ne žmogaus teises ir jų realią apsaugą
valstybėje ir visuomenėje. Kiekvienas indeksas, pagal kurį matuojamas
realių demokratinių konstitucijų paplitimas, siejasi su žmogaus teisių
institucionalizacija[12].
Dabar jau
nebereikia ir įrodinėti, kad asmens, tautos laisvės požiūriu, tai yra
šiuolaikinės konstitucijos ideologijos kontekste nekvestionuojamai
reikšmingas JAV konstitucionalizmo patyrimas. Štai 1776 m. liepos 4 d.
Antrajame kontinentiniame kongrese priimtoje Nepriklausomybės
deklaracijoje paskelbta: „Mes laikome savaime suprantamomis šias tiesas:
visi žmonės yra sutverti lygūs ir pats Sutvėrėjas suteikė jiems tam tikras
neatimamas teises, kurioms priklauso: gyvenimas, laisvė ir laimės siekimas“.
Deklaracijos idėjomis paremta 1787 m. JAV Konstitucija[13].
Tiek Deklaracija, tiek Konstitucija, atspindėdamos kolonijų siekį
nepriklausomai nuo Karūnos kurti demokratinę valstybę ir visuomenę,
pirmiausia simbolizuoja kovą už žmogaus, tautos laisvę, žymi pasaulinio
konstitucionalizmo raidos pradžią.
Žmogaus,
tautos teisių istorijoje išskirtinis vaidmuo teko 1789 m. rugpjūčio 26 d.
Žmogaus ir piliečio teisių deklaracijai, kurią paskelbė Prancūzijos
Steigiamasis susirinkimas. Deklaracijoje iškilmingai rašoma, kad žmonės
gimsta ir lieka laisvi ir lygiateisiai, o ši nuostata yra kiekvienos
valstybės organizavimo pagrindas. Deklaracijoje skelbiama, kad laisvė
reiškia viską, kas nekenkia kitam. Įgyvendinant kiekvieno žmogaus
prigimtines teises, turi būti laikomasi tų ribų, kurios reiškia galimybes
ir kitiems visuomenės nariams naudotis šiomis teisėmis. Įstatymas turi
išreikšti bendrąją valią ir būti visiems vienodas. 1791 m. Prancūzijos
Konstitucija teisiškai pagrindė valstybės valdymo mechanizmus, kurių
pagrindinis tikslas – įgyvendinti žmogaus ir piliečio teises, paskelbtas
Deklaracijoje.
Konstitucijų istorinėje kaitoje atkreipiamas dėmesys į antrąjį raidos
etapą, susijusį su Pirmuoju pasauliniu karu. Dėl karo žlugo imperijos,
Vidurio ir Rytų Europoje atsirado ar buvo atkurtos nacionalinės valstybės.
Greta 1919 m. Veimaro Konstitucijos, buvo priimtos 1920 m. Austrijos ir
Čekoslovakijos konstitucijos. Baltijos kraštų laisvės lūkesčius išreiškė
1920 m. liepos 15 d. Estijos Respublikos Konstitucija, 1922 m. vasario
15 d. Latvijos Respublikos Konstitucija ir 1922 m. rugpjūčio 1 d. Lietuvos
Respublikos Konstitucija[14].
Laikotarpis iki Antrojo pasaulinio karo daugeliui Europos tautų buvo
dramatiškas – įsitvirtino autoritariniai nacistinis ir fašistinis režimai,
komunistinis totalitarizmas. Prieš Antrąjį pasaulinį karą ir jam
prasidėjus valstybingumo neteko nemaža dalis Europos tautų, taip pat
Lietuva, Latvija ir Estija. Mykolas Romeris rašė: „Lietuvos sovietizacija
– tai buvo ne pačios Lietuvos evoliucijos padarinys, bet svetimų,
nuslopinusių Lietuvos valstybę, pajėgų darbas, kuriam buvo paruošta tam
tikra neva pačios Lietuvos aktų inscenizacija, o kuris iš tikrųjų rėmėsi
brutalia, į Lietuvos teritoriją įvesta ginkluota jėga, kurios veikimas
buvo dengiamas sovietinės qasi demokratijos ir qasi federacijos metu ir
klasta“[15].
Lyginamoje
konstitucinėje teisėje išskiriamas trečiasis konstitucijų raidos etapas,
kurį objektyviai lėmė Antrojo pasaulinio karo pabaiga, kolonijinės
sistemos iširimas, vis stiprėjanti kova už demokratinių žmogaus teisių
užtikrinimą. Konstitucinio reguliavimo objektu tampa ir socialinės
ekonominės teisės, atspindinčios socialinės valstybės doktriną. Vidurio ir
Rytų Europoje vykę pokyčiai, Tarybų Sąjungos iširimas XX a. pabaigoje lėmė
spartų konstitucinį procesą, kurio metu buvo priimtos naujos konstitucijos
ar kardinaliai pakeistos galiojusios. 1989 m. ir vėlesnių metų įvykiai
bemaž visiškai sunaikino po karo atsiradusias struktūras. Tačiau 1989-ųjų
revoliucija buvo ne tik lūkesčių revoliucija. Ji kilo iš nevilties ir
atvėrė vartus į neaiškią ateitį[16].
Laisvės
kaip bendrinės sąvokos vartojimas analizuojant konstitucionalizmo procesus,
negali būti atribojimas nuo teisingumo ir moralės kategorijų. Laisvė,
teisingumas, moralė yra neatskiriama visumos, apibūdinamos kaip
demokratija, dalis, ji išreiškia žmonių, tautų nenutrūkstamą siekimą
gyventi teisingesniame pasaulyje. Būtent šie lūkesčiai ir yra ta varomoji
jėga, kuri skatina veržlius socialinius pokyčius. Lietuvos tautos siekiai
XX a. pabaigoje atkurti savo valstybę būtent ir buvo susiję su lūkesčiais
atkurti istorinį teisingumą, teisinės moralės vertybes, atmesti teisinę (konstitucinę)
konstrukciją, kuri buvo svetima Lietuvos teisinei politinei kultūrai.
Lietuvos valstybės aneksija ir okupacija vertintina kaip neteisė,
iš kurios teisė, teisingumas neatsiranda. Teisinės konstrukcijos, kurios
buvo sukurtos neteisingumo ir neteisinės moralės pagrindais, buvo ir
visada bus neteisėtomis. Taigi šiuo atveju galima kalbėti apie
neteisingą teisę, neteisingą teisinę tvarką, kurios genezė –
neteisė[17].
Laisvė
kaip konstitucinių lūkesčių įgyvendinimo veiksnys
Rytų
Europos revoliucijos, be abejonės, atvertė naują istorijos puslapį.
Sovietinės imperijos žlugimas ir komunizmo atsitraukimas visoje Europoje
buvo svarbiausi ne tik XX a., bet, ko gero, ir visos moderniosios
istorijos įvykiai. Permainos nuvilnijo per politines institucijas ir
visame pasaulyje keitėsi įprastiniai įsitikinimai[18].
Lietuva buvo viena aktyviausių šio proceso dalyvių. Šios revoliucijos metu
konstitucijos revizija, naujos konstitucijos rengimo idėja vienijo visus
kitus politinius moralinius lūkesčius, ženklino kovos už laisvę
konstitucines gaires. Tiesiog negalima nepritarti samprotavimui, kad
konstitucijos, darydamos poveikį mūsų pačių interesų suvokimui ir duodamos
tarsi schemą ar kelių žemėlapį, sisteminantį konkretų socialinį landšaftą,
prasiskverbia į mūsų sielų gilumą. Jos padeda mums suformuluoti ketinimus
ir veikti[19].
Pagrindinė
visuomenės jėga, 1988–1990 m. akumuliavusi tautos lūkesčius atkurti
nepriklausomą demokratinę Lietuvos valstybę ir pakeisti politinę sistemą,
buvo Lietuvos Persitvarkymo Sąjūdis. Būtent Sąjūdis buvo tas politinis
moralinis veiksnys, kuris skatino diskusiją ne tik dėl bendrųjų
demokratijos, istorinio teisingumo klausimų, bet ir dėl kitų konkrečių
klausimų, kurie darėsi vis aktualesni 1988–1990 m.[20]
1988 m.
spalio 22–23 d. vykusiame Lietuvos Persitvarkymo Sąjūdžio steigiamajame
suvažiavime patvirtintoje Bendrojoje programoje buvo deklaruoti
pagrindiniai Sąjūdžio siekiai. Programoje paskelbta, kad Ribentropo-Molotovo
1939 m. paktas su papildomais protokolais ir visi jų padariniai Lietuvos
suverenitetui yra neteisėti. Suformuluota, kad pagrindinis Sąjūdžio
tikslas – viešumas, demokratija, Lietuvos TSR valstybinis, ekonominis,
kultūrinis suverenitetas. Lietuvos TSR turi savarankiškai dalyvauti
tarptautinėse organizacijose, palaikyti su užsienio šalimis diplomatinius
ir kitus ryšius. Sąjūdis teigė, kad jokia politinė organizacija neturi
teisės uzurpuoti politinės valdžios. Apibrėžiant žmogaus teises ir laisves
buvo skelbiama, kad piliečio statusas turi remtis Visuotine žmogaus teisių
deklaracija, Pilietinių ir politinių teisių paktu ir kitais tarptautiniais
žmogaus teisių aktais[21].
Bendrosios
programos politinės nuostatos buvo sukonkretintos ir išplėtotos
Steigiamojo suvažiavimo rezoliucijose. Rezoliucijoje „Dėl Lietuvos
visuomenės vienybės“ buvo rašoma, kad „būtina atkurti visišką Lietuvos TSR
nacionalinį valstybinį suverenitetą, garantuoti gyventojų demokratines
teises ir laisves, visiems pilietybę turintiems gyventojams,
nepriklausomai nuo jų socialinės padėties, partiškumo, tautybės, pažiūrų
skirtumo, sudaryti vienodas galimybes dalyvauti valstybės valdyme“[22].
Rezoliucijose „Dėl Lietuvos TSR suvereniteto sampratos“, „Dėl Lietuvos TSR
ekonominio savarankiškumo“ bei daugelyje kitų suformuluoti pagrindiniai
politiniai laisvės siekiai, kurie tuo metu dar buvo įrėminti Lietuvos
politinėje tikrovėje.
Apibūdindamas Lietuvos kelią į laisvę, Vytautas Landsbergis teigia, kad
pirmasis Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo laikotarpis turėjo tris etapus.
Sąjūdis ligi 1990 m. kovo 11-osios ir atkurtoji Lietuvos Respublika ligi
pakartotinio tarptautinio jos pripažinimo 1991 m. rugsėjo mėnesį – tai du
pirmieji etapai. Trečiasis etapas – tai Lietuvos politinio diplomatinio
įsitvirtinimo pasaulyje ir, galų gale, pastangų susitarti dėl Rusijos
kariuomenės išvedimo tarpsnis[23].
Vertindamas 1988–1990 m. politinį teisinį procesą kaip išskirtinį etapą
konstitucionalizmo atžvilgiu, E. Šileikis atkreipia dėmesį į tai, kad,
vertinant Lietuvos valstybės funkcionavimo atkūrimo genezę 1988–1990 m.
tuometinių Lietuvos Persitvarkymo Sąjūdžio politinių reikalavimų
atitinkama konstitucine kūryba (LTSR Konstitucijos pataisomis), galima
laikyti savita konstitucionalizmo išraiška[24].
Jo nuomone, 1990 m. kovo 11-oji – tai kalnagūbris, skiriantis LTSR ir
Lietuvos Respublikos konstitucijas ir konstitucinę teisę, bet ne
konstitucionalizmą, kuris LTSR iš esmės prasidėjo nuo 1988 m. viešai
deklaruotų Sąjūdžio konstitucinių iniciatyvų[25].
Pritariant
pastarajai pozicijai dėl 1988–1990 m. politinio teisinio proceso, reikėtų
pastebėti, kad šio turinio esminiais reiškiniais laikytini ne tik Sąjūdžio
Steigiamojo suvažiavimo, bet ir vėlesni Sąjūdžio Seimo dokumentai,
galiojusios Konstitucijos pataisos bei kiti politiniai dokumentai (pvz.,
1989 m. gegužės 18 d. LTSR Aukščiausiosios Tarybos deklaracija „Apie
Lietuvos valstybinį suverenitetą“, 1990 m. vasario 7 d. LTSR
Aukščiausiosios Tarybos nutarimas „Dėl 1939 metų Vokietijos – TSRS
sutarčių ir jų pasekmių Lietuvai likvidavimo“). Analizuojant 1988–1990 m.
konstitucionalizmo turinį, reikėtų atsižvelgti ir į kitus teisinės kūrybos
aspektus, liudijančius apie siekį sukurti autonomišką, nuo TSRS atskiriamą
teisinę sistemą. Visa tai ir buvo tie faktai, kurie charakterizavo
esminius pokyčius, vykusius 1988–1990 metais Lietuvoje.
Siekiant
bent iš dalies atsakyti į klausimą, kokiu mastu konstitucinė laisvės idėja
skatino konstitucinį procesą, reikėtų pasiremti pagrindiniais
konstituciniais reiškiniais ir faktais, kurių visuma ir sudaro
konstitucionalizmo turinį tuo laikotarpiu.
Mokslų
akademijos konstitucinės iniciatyvos
Konstitucijos projekto rengimo iniciatyva brendo politinio visuomeninio
gyvenimo kontekste, tų politinių, teisinių aktualijų, kurios audrino
visuomenę, fone. Vienu iš veiksnių, skatinusių pradėti diskusiją dėl
veikiančios konstitucinės sistemos revizijos, buvo tai, kad Maskvoje
rengti TSRS Konstitucijos keitimo projektai, kuriais siekta stiprinti
centro valdžios galias. Kuo toliau, tuo labiau darėsi aišku, kad šios
galios bus stiprinamos respublikų, tarp jų ir Lietuvos, sąskaita. Ir šis
veiksnys skatino visuomeninę polemiką apie politinį, ekonominį
savarankiškumą, apie galimybes priimti savo konstituciją ir jos pagrindu –
teisinę sistemą.
Tuometinės
Mokslų akademijos prezidiumo vyriausiasis mokslinis sekretorius, pasiūlymų
Lietuvos TSR Konstitucijos pakeitimams parengti komisijos pirmininkas
akademikas Eduardas Vilkas, apibūdindamas Konstitucijos projekto
atsiradimą, sakė, kad Mokslų akademijos prezidiumas, atsiliepdamas į
Akademijos darbuotojų pasiūlymus, dar 1988 m. gegužės mėnesį sudarė
septyniolikos asmenų komisiją, kuriai buvo pavesta parengti pasiūlymus dėl
Lietuvos TSR Konstitucijos. Akademikas teigė, kad būtinybę tobulinti
Konstituciją padiktavo pats gyvenimas, vykstantis persitvarkymas.
Išskirdamas kai kurias naujoves, kuriomis reikia papildyti Konstituciją,
E. Vilkas pabrėžė būtinumą preambulėje atspindėti Lietuvos valstybės
istoriją nuo seniausiųjų laikų, konstituciškai įtvirtinti, kad prieš
priimant bet kurį įstatymą, būtų atlikti visuomenės nuomonės tyrimai,
grįžti prie visiems lietuviams įprastų herbo, vėliavos ir himno, tobulinti
tuos konstitucijos straipsnius, kurie susiję su „liaudies suverenumu“, „Tarybų
valdžios pilnateisiškumu, valstybės suverenumu“ ir kt.[26]
Konstitucijos projekte ir jį lydinčiuose dokumentuose buvo siūloma
nustatyti „tikrą valstybės ir liaudies suverenitetą“, o TSRS turi turėti
tokią kompetenciją Lietuvoje, kokią jai suteikia Lietuvos įstatymai, o ne
atvirkščiai. Buvo reiškiama pozicija, kad Respublikai turi būti pavaldžios
visos įmonės, taip pat kultūros, švietimo ir mokslo įstaigos, mokyklos,
institutai, spauda, radijas ir televizija, taip pat užsienio ir vidaus
prekybos sritys. Teismų, prokuratūros veiklą turi reglamentuoti Lietuvos
įstatymai. Buvo siekiama didinti Lietuvos galias reguliuojant geležinkelių
ir oro transportą, paštą ir ryšius, pinigų sistemą, vadovavimą karinėms
pajėgoms, formuojant užsienio politiką. Buvo siūloma atkurti lietuvių
kalbos valstybinį statusą, pilietybės institutą. Siekiant užtikrinti
žmonių teisių ir laisvių įgyvendinimą, buvo raginama vadovautis JT
Visuotine žmogaus teisių deklaracija, 1975 m. Helsinkio pasitarimo
baigiamuoju aktu, reguliuoti imigrantų srautus ir atvykstančiųjų teisinį
statusą, įkurti Lietuvos karines formuotes bei Konstitucinį teismą,
spręsti kitus aktualius valstybės ir visuomenės raidos klausimus.
Mokslų akademijos parengtas Konstitucijos projektas toliau buvo svarstomas
Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumo sudarytoje darbo grupėje[27].
Darbo grupė dirbo 1988 m. rugsėjo 5 d. – 1988 m. lapkričio 11 d. ir
parengė Lietuvos TSR Konstitucijos naujos redakcijos projektą[28].
Jame atsispindėjo pagrindinės nuostatos, kurios buvo plačiai svarstomos
visuomenėje, formuluotos Lietuvos Persitvarkymo Sąjūdžio Steigiamojo
suvažiavimo dokumentuose, reikštos masiniuose mitinguose. Sąjūdžio Seimas
pirmojoje sesijoje, įvykusioje 1988 m. lapkričio 13 d., priėmė Rezoliuciją
Nr. 1, kurioje pažymėjo, kad Sąjūdžio Seimas absoliučia balsų dauguma
paremia naująją Lietuvos TSR Konstitucijos redakciją, apsvarstytą LTSR
Mokslų akademijos visuotinėje sesijoje 1988 m. rugsėjo 21 d. ir galutinai
parengtą Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumo darbo grupėje
Konstitucijai tobulinti. Sąjūdžio Seimas kreipėsi į LTSR Aukščiausiosios
Tarybos Prezidiumą šiais klausimais: įtraukti į 1988 m. lapkričio 17 d.
prasidedančios Lietuvos TSR Aukščiausiosios Tarybos sesijos dienotvarkę
naujos Lietuvos TSR Konstitucijos redakcijos svarstymą; priimti šioje
sesijoje naujos redakcijos Lietuvos TSR Konstituciją[29].
Beje, Sąjūdžio iniciatyva projektas buvo paskelbtas spaudoje[30],
o išleistas leidinys paženklintas Vyčio ženklu. Aukščiausiosios Tarybos
deputatams buvo įteikta projekto knygelė su LTSR herbu.
Apibendrintai išreiškiant parengto Konstitucijos naujos redakcijos
projekto turinį, galima konstatuoti, kad jame atsispindėjo pagrindinės to
meto politinės teisinės aktualijos. Kita vertus, daugeliu nuostatų,
siekiant didinti Lietuvos institucijų galias, plėsti politinį
savarankiškumą, buvo spartinamas politinio socialinio gyvenimo
dinamiškumas, vis didėjo konfrontacija su TSRS[31].
Apie tuo metu parengtą projektą V. Andriukaitis sakė: „Tas faktas, kad
1990 m. kovo 3–11 d. mums pavyko sukompiliuoti Laikinąjį Pagrindinį
Įstatymą, patvirtina sėkmę didelio darbo, kurį iki tol atliko Lietuvos
Persitvarkymo Sąjūdžio, Mokslų Akademijos, LTSR Aukščiausiosios Tarybos
specialistai (...) Taigi Laikinasis Pagrindinis Įstatymas yra nuosekli
visų konstitucinių tekstų darbų tąsa ir kompiliacija“[32].
Naujos
redakcijos Konstitucijos projektas buvo pateiktas svarstymui
Aukščiausiosios Tarybos dešimtojoje sesijoje, vykusioje 1988 m. lapkričio
17–18 d. Tačiau projekto nagrinėjimą nustelbė kitos politinės aktualijos.
Deputatė J. Kupliauskienė pasiūlė priimti Deklaraciją dėl Lietuvos TSR
suvereniteto, taip pat kreipimąsi į visos Lietuvos liaudį, TSRS tautas ir
pasaulio tautų bendriją, tai yra analogiškus dokumentus, kuriuos buvo
priėmusi Estijos TSR Aukščiausioji Taryba. Deklaracijos projekte buvo
siūloma pabrėžti, kad tolesnė Lietuvos raida įmanoma tik ekonominio,
politinio ir kultūrinio suvereniteto sąlygomis. Deklaracijoje turėjo būti
skelbiama, kad iki sutarties tarp TSRS ir Lietuvos TSR sudarymo visi TSRS
įstatymai Lietuvos teritorijoje įsigalioja tik juos ratifikavus
Aukščiausiosios Tarybos sesijoje ir atitinkamai pakeitus Konstituciją,
įstatymus[33].
V. Landsbergis teigė, kad naujos redakcijos Konstitucijos projekto
priėmimą galima atidėti ir „dar paleisti į parlamentinių procedūrų mašiną“,
tačiau neatidėliojant reikia pakeisti Konstitucijos 11 str. (dėl išimtinės
Respublikos valstybinės nuosavybės), 37 str. (dėl piliečių teisių), taip
pat 70 str., nustatant, kad TSRS įstatymai Lietuvos TSR teritorijoje
galioja tik tuo atveju, jeigu jie neprieštarauja Lietuvos TSR
Konstitucijai[34].
Deklaracijos, kreipimosi tekstams, taip pat konstitucinėms pataisoms
nebuvo pritarta ir tai sukėlė politinį konfliktą tarp Sąjūdžio ir
tuometinės valdžios. Sąjūdžio Seimo Taryba 1988 m. lapkričio 20 d.
akcentavo, kad Aukščiausiosios Tarybos atsisakymas svarstyti dokumentus,
kuriuos pateikė Sąjūdžio Seimas, vertintinas kaip „politinė klaida,
moralinis smūgis lietuvių tautos lūkesčiams ir Pabaltijo tautų suverenumo
siekiams“[35].
Minėtoje
sesijoje buvo priimti įstatymai dėl lietuvių kalbos valstybinio statuso,
valstybės himno ir vėliavos, taip pat nutarimas, kuriuo buvo nepritarta
TSRS Konstitucijos pataisoms, išreikšta pozicija, kad TSRS Konstitucijos
pakeitimai ir papildymai gali būti daromi tik po to, kai bus priimtos
naujos sąjunginių respublikų konstitucijos. Naujos redakcijos
Konstitucijos projektas taip pat nebuvo pradėtas svarstyti, teigiant, kad
tokios apimties teisės aktas turėtų būti visapusiškiau išnagrinėtas
dalyvaujant Aukščiausiosios Tarybos deputatams. Įvertindamas tada buvusią
situaciją, tai yra siekius parengti Konstituciją, Romualdas Ozolas rašė:
„...LTSR konstitucijos projekto patvirtinimas LTSR Aukščiausiojoje
Taryboje Lietuvos juridinės padėties iš esmės nebūtų komplikavęs, tačiau
realiai laisvėjimas vyko taip greitai, kad ta Konstitucija vargu ar būtų
įnešusi kokių pozityvių slinkčių į žmonių sąmonę ir gyvenimą. Negatyvių
duoti aiškiai galėjo“[36].
V. Landsbergis, apibūdindamas pagrindinius lūkesčius, reiškiamus Atgimimo
laikotarpiu, teigė, kad tos giliosios valstybingumo šaknys ir lėmė, jog
einant į Lietuvos išsivadavimą su Atgimimo banga ir Sąjūdžio jėga,
1989–1990 metais gimė ir projektų pavidalu viena iš kitos augo
konstitucijos, vis gerėdamos, išreikšdamos vis daugiau suvereniteto ir
pagaliau visišką atkuriamos valstybės suverenitetą. Ne tik valstybingumas,
bet ir naujos epochos, antrosios mūsų šimtmečio pusės aktualiai iškelta
žmogaus teisių problema buvo pamatinė konceptuali Sąjūdžio gairė. Tai ir
tautos teisė turėti savo valstybę bei apskritai rinktis ir gyventi pagal
savo sprendimą[37].
Laikinasis Pagrindinis Įstatymas
Visų pirma
jis vertintinas tuo aspektu, kad šis konstitucinis aktas buvo neatskiriama
Kovo 11-osios aktų sistemos organiškoji dalis[38].
Tai patvirtina ir politinė teisinė tada priimtų aktų seka.
Reikšmingiausias 1990 m. kovo 11-osios konstitucinis dokumentas buvo
Aukščiausiosios Tarybos Aktas „Dėl Lietuvos Nepriklausomos Valstybės
atstatymo“[39].
Atskirai pažymėtini pagrindiniai akcentai, kurie buvo formuluojami šiame
Akte: 1940 m. svetimos jėgos panaikintų Lietuvos Valstybės suvereninių
galių atkūrimas; paskelbimas, kad Lietuva vėl yra nepriklausoma valstybė;
konstatavimas, kad Lietuvos Tarybos 1918 m. vasario 16 d. Nepriklausomybės
aktas ir 1920 m. gegužės 15 d. Steigiamojo Seimo rezoliucija dėl atkurtos
Lietuvos demokratinės valstybės niekada nebuvo nustoję teisinės galios ir
yra Lietuvos Valstybės konstitucinis pamatas; paskelbimas, kad Lietuvos
valstybės teritorija yra vientisa ir nedaloma; deklaravimas, jog Lietuvoje
neveikia jokios kitos valstybės konstitucija; konstatavimas, kad Lietuvos
Respublikos Aukščiausioji Taryba kaip suvereninių galių reiškėja šiuo Aktu
pradeda realizuoti visą Valstybės suverenitetą; išsprendžiamas esminis
klausimas – nuo kada valstybės valdžia pradeda veikti nauju politiniu
teisiniu pagrindu.
Nepriklausomos valstybės atkūrimas lėmė logišką vėlesnių veiksmų seką
nustatant valstybės konstitucinius parametrus, konstitucinio proceso
atskaitos faktus ir orientyrus konstitucinėje raidoje[40].
Šiuo atžvilgiu labai svarbus Įstatymas „Dėl 1938 metų gegužės 12 dienos
Lietuvos Konstitucijos galiojimo atstatymo“[41].
Reikšmingiausi akcentai buvo šie: 1978 m. balandžio 20 d. Lietuvos TSR
Konstitucijos (Pagrindinio Įstatymo) galiojimo nutraukimas; 1977 m. spalio
7 d. TSRS Konstitucijos (Pagrindinio Įstatymo), taip pat TSRS ir
sąjunginių respublikų įstatymų pagrindų, kitų TSRS įstatymų galiojimo
Lietuvos Respublikos teritorijoje nutraukimas; 1938 m. gegužės 12 d.
Lietuvos Konstitucijos veikimo visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje
atnaujinimas, sustabdant skyrių ir straipsnių, reglamentuojančių
Respublikos Prezidento, Seimo, Valstybės Tarybos ir Valstybės kontrolės
statusą, galiojimą. Šiomis politinėmis teisinėmis išraiškomis buvo
deklaruojamas Lietuvos konstitucionalizmo tęstinumas, bet ne visavertis
konstitucinės sistemos atkūrimas. Šį politinį teisinį siekinį iliustruoja
įstatymo nuostata, kad 1938 m. gegužės 12 d. Lietuvos Konstitucijos
galiojimo atnaujinimas pats savaime neatkuria Lietuvos Respublikoje iki
1940 m. birželio 15 d. veikusių įstatymų.
Kitas
žingsnis buvo Įstatymo „Dėl Lietuvos Respublikos Laikinojo Pagrindinio
Įstatymo“[42]
priėmimas, kuriuo atsižvelgta į būtinybę suderinti atnaujintos 1938 m.
gegužės 12 d. Lietuvos Konstitucijos nuostatas su pakitusiais politiniais,
ekonominiais ir kitais visuomeniniais santykiais. Įstatymu buvo
sustabdytas 1938 m. gegužės 12 d. Konstitucijos simbolinis galiojimas,
patvirtintas Lietuvos Respublikos Laikinasis Pagrindinis Įstatymas.
Pateikdamas Laikinojo Pagrindinio Įstatymo projektą, Aukščiausiosios
Tarybos Pirmininko pavaduotojas Česlovas Vytautas Stankevičius atkreipė
dėmesį į pagrindines šio Įstatymo parengimo ir priėmimo aplinkybes ir į
esminius jo bruožus, iš kurių pažymėtini šie: Laikinojo Pagrindinio
Įstatymo rengėjai nekėlė sau uždavinio sukurti originalų Konstitucijos
projektą ir panaudojo 1988–1989 metais parengtą projektą; projekte
įgyvendintos pagrindinės Sąjūdžio rinkimų programos nuostatos dėl
valstybingumo atkūrimo ir konstitucinės raidos artimiausiu laikotarpiu; iš
dalies atsižvelgta į 1918–1940 m. Lietuvos Respublikos konstitucinį
paveldą; Laikinuoju Pagrindiniu Įstatymu sprendžiamos tik pagrindinės
politinės teisinės aktualijos, todėl reikia orientuotis į tai, kad
laikinoji Konstitucija neišvengiamai bus tobulinama atsižvelgiant į
klausimus, kurie iškils kuriant Valstybės teisinius pagrindus[43].
Prisimindamas 1990 m. kovo 11-ąją, prof. V. Landsbergis rašė: „Paskui man
kilo mintis, kad mes, stokodami laiko, turime priimti Konstituciją, nors
laikiną. Jau turėjome anksčiau, dar 1988 metais parengtą projektą, iš
tikrųjų reformuotą sovietinės konstitucijos projektą, kuriame buvo
pabrėžtas Lietuvos suverenumas. Pagal struktūrą ir dvasią tai buvo
paveldėta sovietinės sąjunginės respublikos konstitucija, tik daugiau
garantuojanti žmogaus teises ir eliminuojanti priklausomybę kitai
valstybei. Ją reikėjo dar švarinti“[44].
Apskritai
tai nebuvo originalus konstitucinis aktas, nes Aukščiausioji Taryba
paprasčiausiai neturėjo laiko parengti naują konstituciją. Tiek iš
Pagrindinio Įstatymo struktūros, tiek jo turinyje matyti esant nemažai
1978 m. Lietuvos TSR Konstitucijos nuostatų, žinoma, griežtai atmetant bet
kokias užuominas apie politinius Lietuvos ryšius su Sovietų Sąjunga, apie
monopolinę vienos partijos padėtį[45].
Panašiai Laikinasis Pagrindinis Įstatymas apibūdintas ir kituose teisės
mokslo šaltiniuose[46].
Nuomonė,
kad Aukščiausiajai Tarybai nebuvo laiko parengti visiškai naujos kokybės
konstituciją ir reikėjo nedelsiant priimti Laikinąjį Pagrindinį Įstatymą,
yra pagrįsta, nes vienas iš veiksnių, skatinusių greitus veiksmus, buvo
tai, kad 1990 m. kovo 12 d. turėjo prasidėti skubiai šaukiamas TSRS
Liaudies deputatų trečiasis suvažiavimas, kuriame turėjo būti išrinktas
TSRS prezidentas su labai plačiais įgaliojimais. Be to, buvo rengiamasi
priimti įstatymą, reglamentuojantį tvarką, kuria remiantis sąjunginės
respublikos galėjo išstoti iš TSRS. Nors, aišku, okupuotai ir aneksuotai
valstybei pagal tarptautinę teisę ir negalėjo būti taikomas toks „išstojimo“
konstitucinis mechanizmas, tačiau papildomų kliūčių buvo galima tikėtis.
Šis Laikinojo Pagrindinio Įstatymo aspektas buvo labai svarbus vidaus ir
užsienio politinėje teisinėje panoramoje, kurioje veikė Aukščiausioji
Taryba – Atkuriamasis Seimas.
Nors
Laikinajame Pagrindiniame Įstatyme ir nebuvo nustatytas apibrėžtas jo
galiojimo terminas, tačiau jis priskirtinas tai konstitucijų grupei, kuri
lyginamojoje konstitucinėje teisėje pripažįstama kaip laikina
konstitucinio reguliavimo situacija. Lietuvos konstitucionalizmo
istorijoje taip pat buvo laikotarpių, kurių metu galiojo laikinieji
konstituciniai aktai: 1918 m. lapkričio 2 d. Lietuvos Valstybės
Laikinosios Konstitucijos pamatiniai dėsniai[47],
1919 m. balandžio 4 d. Lietuvos Valstybės Laikinosios Konstitucijos
Pamatiniai Dėsniai[48],
1920 m. birželio 10 d. Laikinoji Lietuvos Valstybės Konstitucija[49].
Laikinosioms konstitucijoms priskirtina ir 1928 m. gegužės 15 d. Lietuvos
Valstybės Konstitucija[50],
nes buvo nustatyta, kad ji turi būti „tikrinama ne vėliau kaip per dešimt
metų tautos atsiklausimo keliu“.
Orientacija į tai, kad pagrindinė Laikinojo Pagrindinio Įstatymo paskirtis
buvo suformuoti prielaidas sprendžiant neatidėliotinus valstybės,
visuomenės organizavimo klausimus ir kartu rengti nuolatinę Konstituciją,
atsispindėjo ne tik jo svarstymo metu Aukščiausiojoje Taryboje, tačiau ir
vėlesnėje politinių veiksmų sekoje.
1991 m.
vasario 9 d. apklausa (plebiscitas) Lietuvos konstitucionalizme
Pirmiausia reikėtų pabrėžti, kad visuotinė apklausa (plebiscitas) buvo
atsakymas į TSRS vadovybės rengiamą referendumą dėl TSRS išlikimo, kuris
turėjo įvykti 1991 m. kovo 17 d. Beje, Lietuvos politinė ir teisinė
pozicija dėl referendumo buvo suformuluota 1991 m. vasario 22 d.
Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumo ir Vyriausybės pareiškime, kuriame buvo
pabrėžta, kad nuo 1990 m. kovo 11 d. „... jokie TSRS įstatymai ar valdžios
nutarimai Lietuvoje neveikia ir jos žmonių niekaip neįpareigoja“[51].
1991 m.
vasario 9 d. apklausa (plebiscitas) vertintina ir tarptautinių santykių
požiūriu. Šiuo aspektu apibūdinant apklausą (plebiscitą), reikėtų
atkreipti dėmesį į tai, kad Vakarų valstybių politinės vadovybės iš esmės
neskatino spartesnio TSRS irimo proceso ir atsargiai vertino ryžtingą
Baltijos valstybių atsiskyrimo nuo TSRS ir nepriklausomų valstybių
atkūrimo poziciją. Kita vertus, įvairiomis progomis buvo reiškiama nuomonė,
kad Lietuvos tauta nepriklausomybės klausimą turėtų spręsti referendumu.
Tokios politikos fragmentas atskleidžiamas prof. V. Landsbergio
prisiminimuose apie to meto aktualijas: „Apie tai vis daugiau galvojau po
to, kai prezidentas G. Bushas 1990-ųjų gruodžio 10 d. manęs paklausė,
kodėl mes nepadarom referendumo, jeigu dauguma žmonių yra lietuviai ir už
Nepriklausomybę. Įprastinis aiškinimas, kad mes neprivalome paklusti
Gorbačiovo reikalavimams ir daryti referendumo, nes tada kaip tik
pripažintumėm, kad jis turi teisę reikalauti, nedarė įspūdžio, kaip regis,
tiesmukai politiškai galvojančiam didžiosios valstybės vadovui...“[52].
Taigi
vienas iš apklausos (plebiscito) siekinių buvo patvirtinti pasaulio
demokratinei civilizacijai apie Lietuvos tautos suverenų ryžtą atkurti
nepriklausomą demokratinę valstybę. Buvo prognozuojama, kad būtent toks
tautos suverenių galių išreiškimas sustiprins Lietuvos valstybės įvaizdį
tarptautinėje bendrijoje, pagreitins jos pripažinimą ir diplomatinių
santykių užmezgimą.
Galima
konstatuoti, kad tie politiniai lūkesčiai išsipildė. Daugelio valstybių
politikai teigiamai įvertino apklausą (plebiscitą) ir po jos priimtą
konstitucinį įstatymą. Tačiau reikšmingiausias rezultatas, tarptautinių
santykių proveržis – Islandijos nedviprasmiškai parodytas solidarumas su
Lietuvos Respublika. 1991 m. vasario 11 d. Islandijos Altingas
(parlamentas) priėmė rezoliuciją, kuria nutarė patvirtinti, kad visiškai
galioja 1922 metais Islandijos Vyriausybės suteiktas Lietuvos Respublikos
nepriklausomybės pripažinimas. Altingas paragino savo šalies vyriausybę
kuo greičiau užmegzti diplomatinius santykius su Lietuvos Respublika, o
Islandijos parlamento pirmininkas Arnas Gunnarsonas pareiškė, kad tarp
Islandijos ir Lietuvos veikia efektyvūs diplomatiniai ryšiai[53].
Apklausos
(plebiscito) organizavimo prielaidos rėmėsi ne tik vidaus ir užsienio
politikos bendraisiais tikslais ir uždaviniais. Lietuvos žmonių apklausa
ir jų pareikšta nuomonė buvo ypač svarbi konstitucionalizmo raidos
aspektu. Kitaip sakant, steigiamosios valdžios (Tautos) pareikšta suvereni
galia dėl Lietuvos valstybės buvo tas konstitucinis ir moralinis
pagrindas, kuriuo remiantis įsteigtoji valdžia (Aukščiausioji Taryba –
Atkuriamasis Seimas) galėjo tęsti pradėtą valstybės atkūrimo darbą.
Konstitucionalizmo požiūriu vertinant apklausą (plebiscitą), būtina
atkreipti dėmesį ir į kitas politines teisines aplinkybes. Nors Laikinasis
Pagrindinis Įstatymas ir buvo svarbus pereinamojo laikotarpio aktas,
tačiau jo ydingumas kuriant visavertę konstitucinę valstybės konstrukciją
vis labiau ryškėjo – valstybės organizacijos modelis, įtvirtintas šiame
akte, jau negalėjo užtikrinti demokratinės raidos visovės. Šiuo požiūriu
tiesiog buvo būtina spartinti konstitucinę kūrybą. Būtų galima priminti,
kad pirmieji žingsniai jau buvo daromi. 1990 m. lapkričio 7 d.
Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumas patvirtino Lietuvos Respublikos
Konstitucijos rengimo grupę, kuri jau buvo pradėjusi darbą. Tai buvo
pirmoji organizacinė struktūra, turėjusi konkretų tikslą – parengti bent
jau bendrąją Konstitucijos koncepciją[54].
Rengiant
Konstituciją pirmasis žingsnis turėjo būti pagrindinio klausimo –
valstybės formos apibrėžimas. Šiuo atžvilgiu samprotaujant apie apklausą
(plebiscitą) ir apie priimtą konstitucinį įstatymą „Dėl Lietuvos
valstybės“ yra prielaidų pažymėti, kad teiginys „Lietuvos valstybė yra
nepriklausoma demokratinė respublika“ apibendrino ir suvienijo iki tol
vartojamus Lietuvos valstybės apibrėžimus. Ir šiuo požiūriu Tautos valios
ir suverenių jos galių išreiškimas buvo neabejotinai svarbus ir
prasmingas.
Lietuvos žmonių valia, pareikšta per apklausą (plebiscitą), ir
konstitucinis įstatymas „Dėl Lietuvos valstybės“ turėjo istorinę reikšmę
grindžiant Lietuvos valstybės konstitucinius pagrindus ir tolesnę
konstitucionalizmo raidą. Demokratinės valstybės modelis, už kurį pasisakė
Tauta, buvo reikšmingas formuluojant bendruosius Lietuvos politinius ir
teisinius pagrindus, valstybės institucijų sistemą ir jų įgaliojimus.
Apklausa (plebiscitas) naujausiųjų laikų Lietuvos konstitucionalizmui
reikšminga ir tuo, kad po 1991 m. kovo 11-ąją paskelbto Lietuvos valstybės
atkūrimo toliau tęsiama demokratinė konstitucinės valstybės tradicija, kai
visus svarbiausius visuomenės ir valstybės gyvenimo klausimus Tauta
sprendžia tiesiogiai ir taip įgyvendina suverenias savo galias. 1992 m.
gegužės 23 d. įvyko referendumas dėl Lietuvos Respublikos Prezidento
institucijos atkūrimo, 1992 m. birželio 14 d. – referendumas dėl Rusijos
armijos išvedimo ir okupacijos padarytos žalos atlyginimo, 1992 m. spalio
25 d. – referendumas dėl Konstitucijos.
Apklausos (plebiscito) rezultatai ir priimtas konstitucinis įstatymas
labai prisidėjo didinant Lietuvos valstybės įvaizdį pasaulyje,
tarptautinėje bendrijoje. Lietuvos tautos apsisprendimas plačiai pagarsėjo
ir buvo žinomas užsienio valstybių vadovams. Šiuo aktu dar kartą paskelbta
apie Lietuvos apsisprendimą kurti laisvą valstybę, laisvą visuomenę,
kurios nevaržytų jokios kitos valstybės valia.
Visa tai lėmė ir Lietuvos užsienio politikos proveržį – Islandijos
Respublika atnaujino diplomatinius santykius su Lietuvos Respublika.
Išvados
1.
Konstitucijos lyginamojoje konstitucinėje teisėje vertinamos įvairiais
aspektais. Atkreipiamas dėmesys į tai, kad egzistuoja formaliosios ir
materialiosios konstitucijos. Konstitucijos analizuojamos remiantis ir
kitais kriterijais. Konstitucijos gali būti ne tik įrankis, kurio tikslas
– nustatyti pagrindines visuomenės ir valstybės valdymo taisykles,
įtvirtinti žmogaus teises ir laisves, nustatyti politines ir teisines
garantijas, tačiau gali išreikšti atitinkamas teisines ir politines idėjas.
Jeigu į konstitucijas žvelgsime turėdami omenyje tokį kriterijų, akivaizdu,
kad konstitucijose deklaruojami tautų ir valstybių idealieji siekiniai,
kurie simbolizuoja žmonių, tautų ir valstybių laisvės lūkesčius.
2.
Pasaulio valstybių konstitucionalizmo istorija byloja, kad konstitucijos,
išreikšdamos steigiamosios valdžios galias, visada priimamos arba
kardinaliai keičiamos tada ir ten, kai ir kur vyksta esminės socialinio
gyvenimo reformos, politinių ir teisinių sistemų lūžiai. Iš esmės visose
šalyse naujosios konstitucijos buvo priimtos tuomet, kai tautos
pareikalavo demokratinių pertvarkų. Žmogaus, tautos laisvės motyvas buvo
vienas iš tų, kurie skatino konstitucinę raidą.
3.
Lietuvos konstitucionalizmas XX a. pradžioje taip pat besąlygiškai buvo
susijęs su tarptautiniu mastu pripažinta tautų apsisprendimo teise, tai
yra su laisve kurti savo valstybę, nustatyti jos organizavimo sistemą,
valstybės valdžios ir žmogaus sąveikos principus. Tai buvo išreikšta ne
tik 1918 m. vasario 16 d. Akte, 1920 m. gegužės 15 d. Steigiamojo Seimo
rezoliucijoje dėl atkurtos Lietuvos demokratinės valstybės, tačiau ir
1922 m. Konstitucijoje. XX a. pabaigoje Tautos siekiai atkurti valstybę
politiškai ir teisiškai buvo deklaruojami įvairiuose Atgimimo laikotarpio
konstitucijų projektuose, Sąjūdžio dokumentuose, kai kuriuose valdžios
aktuose. Laisvės siekinys buvo ta fundamentalioji nuostata, kuria
grindžiama 1990 m. kovo 11-osios aktų dvasia, Lietuvos Respublikos
Laikinojo Pagrindinio Įstatymo turinys, 1991 m. vasario 9 d. apklausa
(plebiscitas) ir pagaliau – 1992 m. spalio 25 d. Lietuvos Respublikos
Konstitucijos rengimas ir priėmimas.