Andrej Januškevič
Baltarusijos teisės mokslų institutas
Belarus Law Institute
Korolia g. 3, 220004 Minskas,
Baltarusija
El. paštas:
januskevic@telegraf.by
Santrauka
Esminiai žodžiai
Išvados
Santrauka
Straipsnyje
analizuojamas 1558–1570 metais vykusio Livonijos karo poveikis įvairioms
LDK atstovaujamosios valdžios struktūroms. XVI amžiaus septintajame
dešimtmetyje atstovaujamieji susirinkimai dažnai šaukiami iš esmės dėl
būtinybės ieškoti išteklių, kurių reikėjo LDK dalyvaujant Livonijos
kare. Karo klausimai visuotinių Seimų darbotvarkėje užimdavo svarbiausią
vietą. Jų aktyvus aptarimas atstovaujamuosiuose forumuose padėjo
parengti suderintą politiką gynybos organizavimo ir išteklių telkimo
srityje.
Krizinės karo padėties sąlygomis valstybė buvo suinteresuota
konsoliduoti šlėktų luomą. Šiuo tikslu LDK buvo atliktos reformos,
skirtos sukurti šlėktų demokratinį valstybės santvarkos modelį. Autorius
laikosi nuomonės, kad Livonijos karas buvo ne tik XVI amžiaus septintojo
dešimtmečio vidurio valstybės kaitos procesų katalizatorius, bet ir
būtinoji jų prielaida.
Siekdamas šlėktų paramos, Didysis Kunigaikštis Žygimantas Augustas
sutiko tenkinti pagrindinius jų interesus, suteikdamas įvairių lengvatų
prekybos ir ekonomikos srityje bei daugiau teisių ir laisvių. Šlėktos
gana greitai suvokė savo sustiprėjusį vaidmenį politinėje arenoje, ir
tai parodė 1568 metų Horodlės Seimo įvykiai. Šis Seimas atskleidė
pasikeitusį jėgų pasiskirstymą politinėje arenoje.
Esminiai žodžiai:
Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė; Livonijos karas; visuotinis Seimas,
atstovaujamosios valdžios institucijos; valdovas; Ponų taryba; šlėktos;
šauktinių kariuomenė; sidabrinė;
karo sueigos; privilegija.
XVI a. vidurys Lietuvos
Didžiajai Kunigaikštystei buvo radikalių pokyčių įvairiose valstybės ir
visuomenės gyvenimo srityse metas. LDK išgyveno sudėtingos ir
prieštaringos kaitos laikotarpį, kai, paveikus naujoms išorės
tendencijoms ir vidaus evoliucijos procesams, iš esmės keitėsi įprastinė
valstybės ir visuomenės gyvenimo santvarka. Ekonominių santykių srityje
panašiems pokyčiams įtakos turėjo agrarinė reforma („valakų reforma“) ir
išėjimas į didžiulę Vakarų Europos rinką. Bažnyčios ir cerkvės pamatai,
paveikti aktyvaus reformacinio judėjimo, susvyravo. Vidaus politinėje
arenoje didesnis vaidmuo tenka luomų atstovų struktūroms, o jose vis
labiau girdimas šlėktų balsas.
Išimtis nebuvo ir LDK
užsienio politikos sritis. XVI amžiaus šeštajame dešimtmetyje Žygimantas
Augustas kartu su prūsų kunigaikščiu Albrechtu ėmėsi priemonių, siekdami
pavergti kaimyninę Livonijos valstybę. Lietuvos siekiams susidūrus su
Maskvos Kunigaikštystės, Danijos ir Švedijos interesais, galų gale
įsiliepsnojo plataus masto Livonijos karas. Siekis užimti Livoniją LDK
tapo naujuoju užsienio politikos veiklos etapu. Pirmą kartą per ilgus
dešimtmečius valstybė pamėgino išplėsti savo įtaką ir taip įtvirtinti
pozicijas tarptautinėje arenoje.
Istoriografijoje XVI
amžiaus septintojo dešimtmečio LDK vidaus politikos procesų ryšys su
Livonijos karo įvykiais aptariamas įvairiais aspektais, tačiau, deja,
paprastai apsiribojama tik konstatavimu apie sunkios karo padėties
poveikį vidaus politikai. Pirmiausia šią aplinkybę lėmė tai, jog
istorikų tyrimų objektas buvo vidaus istorijos įvykiai ir procesai
(socialiniai, politiniai, teisiniai, ekonominiai santykiai), o, antra,
užsienio politikos veiksniai buvo pateikiami kaip antraeiliai.
Atsižvelgiant į tai, kad Livonijos karas (suformuluokime tiksliau – karo
veiksmai tarp LDK ir Maskvos valstybės) taip ir netapo nuodugnaus
istoriografijos tyrimo objektu, jam buvo suteikiama šalutinė reikšmė ir
jis tebuvo tapatinamas su įvykiu, vykusiu kažkur toli už tiesioginio
poveikio vidaus politikos procesams ribų.
Vertėtų taip pat
pastebėti, kad istoriografijoje pirmiausia būdavo akcentuojamas tikrai
svarbus teiginys, kad karas turėjo itin didelę reikšmę LDK sudarant
uniją su Lenkija. Tačiau dėmesio tam, kaip šis veiksnys paveikė vidaus
kaitos procesus, ypač daug nebuvo skiriama.
Pailiustruokime šiuos teiginius. M. Liubavskis
savo fundamentaliajame veikale „Lietuvių ir rusų Seimas“, kuris iki mūsų
dienų tebėra konceptualus pagrindas daugeliui darbų apie XVI amžiaus LDK
parlamentarizmą, pabrėždavo Livonijos karo sąlygomis sustiprėjusį šlėktų
vaidmenį. Jie reikalavo didesnių teisių ir laisvių bei palaikė „seiminės
unijos“ su Lenkija idėją.
Karo padėtis, geriausiu atveju, buvo kaitos procesų katalizatorius,
tačiau tiesioginio poveikio keičiantis atstovaujamosios valdžios
institucijų vietai valstybės valdymo sistemoje ir jų veiklos turiniui
neturėjo.
Panašios pozicijos laikosi tiek ikirevoliucinės Rusijos istorikai, kurie
labai intensyviai studijavo LDK valstybės valdymo institucijas ir
valdžios sistemą (I. Malinovskis,
M. Dovnar-Zapolskis,
F. Leontovič),
tiek ir Lenkijos mokslininkai. Pavyzdžiui, O. Chalecki manė, kad
Livonijos karas tik pastūmėjo šlėktas link unijos, kuriai įgyvendinti
buvo reikalingos reformos, LDK politinę struktūrą siekiant unifikuoti
Lenkijos pavyzdžiu.
Panašių pozicijų laikosi didžioji lenkų istorikų dauguma.
Tarp tyrėjų, nagrinėjusių LDK
atstovaujamąsias valdžios institucijas, nuošalyje yra Nikolajaus
Maksimeiko vardas. Skirtingai nuo kitų, istorikas teigia, kad LDK
genezei ir visuotinio Seimo raidai didžiausios reikšmės turėjo pavojaus
iš Maskvos, kuris tapo ypač aktualus nuo XV amžiaus pabaigos, veiksnys.
Charkovo mokslininko manymu, „Seimai būdavo šaukiami esant būtinybei
parengti valstybės gynimo nuo išorės priešų planą“.
Su karo pavojumi jis tiesiogiai siejo ne tik visuotinio Seimo veiklą,
bet ir tokius reiškinius kaip administracinės teritorinės reformos
vykdymą, seimelių steigimą. LDK visuotinio Seimo įgaliojimus ir sudėtį
jis taip pat siejo su būtinybe spręsti gynybos organizavimo klausimus.
Trumpiau tariant, išorinius veiksnius N. Maksimeiko vertino kaip tikrąjį
Seimų veiklos šaltinį.
Prisipažinsime, kad N. Maksimeiko
pozicija, kurios esmė – akcentuoti karinių veiksnių poveikį vidaus
politikos procesų raidai, pavyzdžiui, LDK visuotinio Seimo veiklai, mums
imponuoja. Bet autorius, išsakydamas savo hipotetinius teiginius ir
darydamas išvadas, deja, žengė per toli, nes kita medalio pusė – LDK
dalyvavimas karuose prieš Maskvos valstybę ir Livonijos kare – liko už
jo tyrimų ribų. Tai neleido jam atskleisti realios problemų, susijusių
su gynybos organizavimu, reikšmės, jų poveikio valstybės valdymo
sistemos kaitos procesams, taip pat ir LDK atstovaujamųjų valdžios
institucijų pertvarkai.
Mes esame giliai
įsitikinę, jog karo padėtis yra išskirtinė situacija valstybei ir
visuomenei, su visomis iš jos kylančiomis pasekmėmis. Ji priverčia
maksimaliai sukoncentruoti jėgas, imtis plataus masto priemonių telkiant
išteklius, ieškoti būdų karo pažeistam pastovumui atkurti. Karas – tai
visuomet iššūkis, patikrinimas, ar situacija atitinka laiko dvasią ir ar
yra jėgų kovoti už būvį. Todėl socialinių, ekonominių ir politinių
santykių raida šalies viduje karo meto sąlygomis negali vykti neveikiant
išorės veiksniams. O Karas yra galingiausias veiksnys. Todėl istorikas,
norėdamas suvokti vykstančių veiksmų ir reiškinių esmę, privalo nuolat
atsižvelgti į jų tarpusavio ryšį.
Pagrindinis šio tyrimo
tikslas – parodyti karo veiksmų ir karo padėties poveikį LDK
atstovaujamųjų valdžios struktūrų (konkrečiau – visuotinio Seimo) raidai
1558–1570 metais vykusio Livonijos karo laikotarpiu. Straipsnyje
siekiama atsakyti į tris pagrindinius klausimus:
-
kokią vietą užėmė ir
kokios reikšmės turėjo klausimai, susiję su Livonijos karu, visuotinių
Seimų posėdžiuose?
-
kaip karas paveikė
reformų, dėl kurių iš esmės pakito atstovaujamųjų valdžios institucijų
struktūra ir veikla, įgyvendinimą? Čia negalima neįvertinti karo
padėties poveikio vykstant pokyčiams „šlėktų demokratijos“ link ir,
žinoma, problemos, kilusios sudarant 1569 m. Liublino uniją su
Lenkijos Karalyste;
-
kaip pakito šlėktų
vaidmuo vienu metu kariaujant ir reformuojant atstovaujamąsias
valdžios institucijas? Kokie šiomis aplinkybėmis buvo jų santykiai su
Didžiuoju Kunigaikščiu ir Ponų taryba – pagrindiniais žaidėjais
politinėje arenoje?
Pirmasis visuotinis Seimas Livonijos karo
laikotarpiu buvo surengtas 1559 metų liepos–rugpjūčio mėn. spręsti
klausimams, kilusiems LDK įsivėlus į Livonijos konfliktą. Toks žingsnis
galėjo lemti karo su Moskovija pradžią, o juk šito taip stengėsi
išvengti politinis šalies elitas. I. Malinovskis išreiškė nuomonę, kad
galbūt klausimas apie įsivėlimą į Livonijos konfliktą Seime buvo
iškeltas Ponų tarybos iniciatyva.
Visiškai įmanoma, kad pagal šalies vadovybės planus Seimo luomai turėjo
patvirtinti LDK dalyvavimą kovoje už Livoniją ir taip prisiimti dalį
atsakomybės už sprendimo įgyvendinimą. Šiaip ar taip, būtent šis
nelengvas užsienio politikos uždavinys pareikalavo sušaukti
atstovaujamąjį pasitarimą. Reikėtų taip pat pastebėti, kad visuotinis
Seimas sušauktas Livonijos ordino magistro G. Ketlerio vizito, kuriam
pasibaigus buvo sudarytas 1559 metų rugpjūčio 31 d. Vilniaus
susitarimas, išvakarėse. Negalima atmesti galimybės, jog Seimas turėjo
pademonstruoti visuotinį lietuvių pasirengimą ginti Livoniją nuo priešo
iš Maskvos.
Iš tikrųjų visuotinio Seimo dalyviai
palaikė šią idėją, pareiškę (Seimo „atsisakymuose“): „...matydami
Respublikos poreikius, esame pasirengę ir norime kovodami su priešais“
imtis ginklų. Seimo luomai taip pat pareiškė iniciatyvą didinti
sidabrinės mokestį, kuris, vykdant 1554 metų visuotinio Seimo nutarimą,
1558 metų pabaigoje vėl buvo pradėtas rinkti, – 5–10 grašių nuo vieno
„žambio“.
Mūsų nuomone, tokį šlėktų entuziazmą iš esmės lėmė perspektyvos gauti
Livonijoje naujų žemėvaldų ir pareigų. Tai rodo ir „prašymas“ skirti
žemes tik Kunigaikštystės „vietos gyventojams ir čiagimiams“.
Vėliau pagrindinis
atstovaujamasis forumas nebuvo šaukiamas beveik ketverius metus. Su kuo
buvo susijusi tokia ilga pertrauka? Atsakymo į šį klausimą reikėtų
ieškoti valdovų valdžios, mėginusios kovoti už Livoniją pirmiausia savo
domenialinėmis priemonėmis bei padedant samdomiems kariams tiek iš
Lietuvos, tiek ir iš Lenkijos, politikoje. Vis dėlto šalies vadovybė iki
paskutinės akimirkos tikėjosi, kad Livonijos konfliktas neperaugs į
plataus masto karą su Maskvos Kunigaikštyste ir Švedijos Karalyste.
Tačiau to išvengti nepavyko. Fatališkiausia tokios įvykių raidos pasekmė
buvo ta, jog 1563 metų vasario mėn. moskovitai užgrobė Polocką. Šis
smūgis privertė valdžią iš naujo pažvelgti į valstybės valdymo sistemos
esmę ir tarpusavio santykius su visuomeninėmis struktūromis, pirmiausia
– su šlėktomis.
Polocko įvykiai galutinai parodė, jog,
nesėkmingai susiklosčius karo sąlygoms, šlėktų, kaip pagrindinio
socialinio elemento, reikšmės organizuojant gynybos sistemą negalima
ignoruoti. 1562 metų rugsėjo mėn. į šauktinių kariuomenę susirinkę
šlėktos aiškiai parodė savo jėgos reikšmę, gebėjimą formuluoti ir kelti
konkrečius politinius reikalavimus. Reikėtų pastebėti, kad valdžiai
(tiek Didžiajam Kunigaikščiui, tiek ir Ponų tarybai) tai buvo didelis
netikėtumas.
Dar didesnis smūgis
susikūrusiai santykių tarp elito (didikų, urėdų) ir paprastųjų šlėktų
struktūrai buvo tas, jog šlėktos nėjo į šauktinių kariuomenę 1562 metų
žiemą, todėl Polockas su priešu liko vienas prieš vieną.
Būtent šis faktas LDK vadovybei galutinai
įrodė sustiprėjusią šlėktų reikšmę. Žlugus viltims, kurios buvo dedamos
į samdomą kariuomenę, tapo akivaizdu, jog be šauktinių kariuomenės
išsiversti, siekiant surengti efektyvią gynybą, negalima. Be to, išsekęs
ponų iždas privertė kreiptis į šlėktas naujų finansinių išteklių.
Susiklosčius minėtai situacijai, jų buvo galima gauti tik įvedus
specialiuosius „zemstvų“ žemės valdų mokesčius – sidabrinę ir pagalvės
mokestį.
Vis dėlto pagrindinė
valdžios užduotis buvo suvienyti privilegijuotą luomą krizinės karo
padėties sąlygomis. O norint sėkmingai baigti Livonijos karą, tai buvo
būtina. Šiuo tikslu valdžia ėmėsi jau patikrintos priemonės – visuotinių
Seimų. Žinoma, juose dominavo karo tema, bet ne mažiau reikšminga buvo
ir vidaus reformų tematika. Tačiau ji, skirtingai nuo istorinėje
literatūroje dominuojančios nuomonės, kilo ne dėl šlėktų spaudimo, o dėl
nuoseklios Didžiojo Kunigaikščio politikos, skirtos sudaryti sąlygas
sėkmingai ir efektyviai dalyvauti kare. Tam reikėjo užtikrinti šlėktų,
kurie, galų gale, buvo socialinis valstybės ramstis, paramą.
Kitas reikšmingas veiksnys išteklių krizės
sąlygomis buvo išorinė parama, kurią realiai galėjo suteikti tik
Lenkijos Karalystė. Būtent čia ir slypi pagrindinė priežastis, dėl
kurios į darbotvarkę eilinį kartą buvo įtrauktas unijos klausimas. Kita
ne mažiau svarbi priežastis – Žygimanto Augusto siekis įtvirtinti LDK
sąjungą su Lenkija, kuriam įtakos turėjo potenciali dinastinės krizės
perspektyva ir grėsmė, kad ji, paveikta galingo Maskvos spaudimo, iširs.
Mūsų nuomone, šlėktų
reikalavimai sudaryti uniją buvo susiję su problemos, kaip organizuoti
gynybą ir finansiškai bei materialiai ją užtikrinti, sprendimo paieška.
Tai pakankamai ryškiai parodo visuotinių Seimų sušaukimas 1563–1568
metais. Unijos ir bendrų su lenkais Seimų sušaukimo klausimai nesusiję
su reikalavimais gauti teises ir laisves Lenkijos pavyzdžiu. Kaip yra
aiškinęs I. Lapo, šlėktas šia prasme visiškai tenkino 1563–1566 metais
įgyvendintų reformų rezultatai.
Pirmas žingsnis jas įgyvendinant tapo 1563
metais įtvirtinta Vilniaus privilegija, kuria suvienodintos pagrindinės
stačiatikių ir katalikų šlėktų teisės. Istoriografijoje įsitvirtino dvi
nuomonės dėl šio akto atsiradimo motyvų. Daugumos lenkų istorikų
nuomone, jo esmė – valdovų siekis sukurti sąlygas LDK ir Lenkijos unijai
sudaryti.
M. Liubavskio ir M. Dovnar-Zapolskio manymu, ši privilegija buvo
įtvirtinta dėl to, kad magnatai protestantai dėjo pastangas, norėdami
įteisinti savo dalyvavimą politinėje arenoje.
Mūsų nuomone, 1563 metų Vilniaus
privilegija pirmiausia turėjo tikslą suvienyti šlėktų luomą
susikomplikavusios situacijos fronte sąlygomis bei kilus grėsmei, kad
rytinės šalies dalies gyventojai nusivils valdžios politika. Dėmesio
verta šio akto formuluotė 1565 metų Seimo dokumentuose: „privilegija dėl
lietuvių ir rusų tautų sujungimo“.
Privilegija buvo suteikiama už ypatingus šlėktų luomo nuopelnus, už tai,
kad tiek katalikų, tiek stačiatikių šlėktos „visuomet rodydavo
ištikimybę tarnybai ir pastovumą“.
Likvidavus konfesinę diskriminaciją, turėjo sustiprėti socialinis
valstybės, kuriai aiškiai nesisekė kariauti, ramstis.
Pats faktas, kad ši privilegija priimta
praradus Polocką, liudija apie daugelį dalykų. 1563 metų Vilniaus Seime,
kuris sušauktas „dėl svarbių ir skubių mūsų tėvoninės valstybės reikalų
(...), būtent dėl Polocko išvadavimo žygio, kad Dievo padedami, viską
teisingai apmąstę, dėl to nepadarytume mūsų tėvonijai kokio nuostolio“,
buvo kokybiškai išspręsti gynybos organizavimo klausimai, tarp jų –
šauktinių kariuomenės sušaukimas ir sidabrinės rinkimas karo reikmėms.
Nesigilindami į detales pastebėsime, kad Seime praktiškai buvo apibrėžta
tolesnės karo gynybos politikos esmė.
Stabtelsime tik ties tais
visuotinių Seimų veiklos momentais, kurie aiškiai parodo šlėktų
suaktyvėjimą sprendžiant karo klausimus, jų sustiprėjusį vaidmenį
organizuojant šalies gynybą. Šlėktas labiausiai jaudino visų be išimties
žemėvaldų šaukimo į žemės tarnybą klausimas. Tai sutapo su ponų pozicija
dėl šauktinių kariuomenės išteklių didinimo.
Vis dėlto kai kurie šlėktų pasiūlymai taip
skyrėsi nuo tradicinių politinių normų ir praktikos, kad Žygimantas
Augustas nesiryžo jiems pritarti. Pavyzdžiui, galima neabejoti, kad
būtent žemesniojo luomo iniciatyva 1563 metų Seime buvo pasiūlyta
pašaukti į žemės tarnybą urėdus, kurie „turi iki gyvos galvos
pareigybes, o valdovų iždui mokesčių nemoka“.
Tas pats pasakytina ir apie „prašymą“, pagal kurį tvarkant pavietų
vėliavas turi dalyvauti ne tik vėliavininkai, bet ir valdų laikytojai su
seniūnais.
Aptariant tai, galima paminėti tam tikrą aukštesniojo ir žemesniojo
luomo nuomonių nesutapimą ginkluotųjų pajėgų organizavimo klausimais.
1565–1566 metų Vilniaus Seime luomai patys
iškėlė klausimą apie tai, jog būtina nedelsiant bausti karo tarnybos
vengiančius asmenis. Jie reikalavo, kad valdovas „šiame visuotiniame
Seime kiekvienam tokiam pažeidėjui nedelsdamas skirtų bausmę“. Iš Seimo
„atsisakymo“ mes sužinome, kuo tai buvo motyvuota: „kad nebaudžiamas dar
labiau neapsileistų ir neapsnūstų“. Taip pat pasiūlyta įsteigti
instigatoriaus pareigybę, kad šis per kiek įmanoma trumpesnį laiką
nustatytų vengiančių tarnauti asmenų tapatybes.
Siekdami įtvirtinti žemės tarnybos
pagrindus, šlėktos kreipėsi su ypač opiu „prašymu“ surašyti visas be
išimties „žemės teisėje“ esančias žemėvaldas, kad būtų nustatytas
tikslus karo tarnybos mastas. Visiems buvo aišku, jog tolimųjų 1528 metų
duomenys yra pasenę. Vis dėlto Žygimantas Augustas atsisakė atlikti
žemių surašymą, nusprendęs padaryti tai karui pasibaigus. Reikėtų
akcentuoti, kad šis sprendimas, be jokios abejonės, buvo priimtas ginant
stambiųjų žemvaldžių interesus, nes jiems buvo visiškai nenaudinga
surašyti savo valdas. Tai tampa ypač akivaizdu turint omenyje, jog Seimo
„prašyme“ buvo siūloma konfiskuoti nuslėptus dvarus.
Prie šios problemos grįžta 1566–1567
metais vykusiame Horodlės Seime. Kartu su sidabrinės rinkimu 1567 metais
per vieną mėnesį turėjo būti atlikta „zemstvų“ žemėvaldų
inventorizacija. Nuo revizorių nuslėptos žemės ir pavaldiniai Seimo
nutarimu turėjo būti besąlygiškai konfiskuojami valstybės naudai.
Tai buvo kardinalus sprendimas. Didysis Kunigaikštis, supratęs, kad,
remiantis senais duomenimis apie didikų ir šlėktų žemių kiekį, realiai
padidinti ginkluotųjų pajėgų ir surinkti daugiau lėšų neįmanoma, pakeitė
savo pažiūras. Tačiau paaiškėjo, kad įgyvendinti šį nutarimą nėra
lengva. 1568-aisiais vykusio Horodlės Seimo metu valdžia vėl buvo
priversta iškelti klausimą apie „patikrinimą“, skirdama jam atskirą
straipsnį Seimo nutarime „ухвале“.
Nepaisydami to, kad jų
reikalavimai sugriežtinti dalyvavimo šauktinių kariuomenėje normas ir
tvarką, nustatyti bausmes už karo tarnybos ignoravimą buvo radikalūs,
šlėktų atstovai pasiūlė valdovui kompromisą – pakeisti nekilnojamojo
turto konfiskavimo bausmę (kaip buvo numatyta Statute) specialiųjų baudų
mokėjimu. 1565–1566 metų Vilniaus Seime buvo nuspręsta, jog bauda turi
sudaryti 5 kapas grašių už kiekvieną neatsiųstą raitininką.
Galima nesunkiai suprasti
motyvus, kuriais vadovaudamasi valdžia sutiko žengti tokį žingsnį. Ji
buvo suinteresuota gauti papildomų finansinių išteklių, kurie leistų
padidinti samdinių kontingentą. Jie buvo vertinami kaip
perspektyviausias ir efektyviausias ginkluotųjų pajėgų šaltinis ir, be
abejonės, kaip reali alternatyva sustabarėjusiai šauktinių kariuomenei.
Šis nutarimas buvo vykdomas prastai. Todėl
1566–1567 metų Horodlės Seime Didysis Kunigaikštis įsakė patraukti
baudžiamojon atsakomybėn tuos, kurie nesumokėjo baudų už neatvykimą į
šauktinių kariuomenę pagal 1565–1566 metų Seimo nutarimą. Taip pat
nuspręsta grįžti prie griežtų statutinių bausmės priemonių, grasinant,
kad, neatvykus į kariuomenę, bus atimtos teisės naudotis šlėktų
laisvėmis.
Vis dėlto eiliniame Seime, įvykusiame 1568
metais Horodlėje, Žygimantas Augustas buvo priverstas nusileisti. Jis
sutiko, kad į iždą būtų mokamos naujos baudos „nuo arklio“. Šlėktos buvo
aiškiai nepatenkinti tuo, kad dvarų konfiskavimas iš tiesų prasidėjo.
Buvo nuspręsta, kad asmenims, turintiems dvaruose pavaldinių, vietoj
konfiskavimo už vieną neatsiųstą raitininką būtina sumokėti 8 kapas
grašių, neturintiems pavaldinių – 5 kapas grašių, o „dūmininkams“ (kas
turėjo tik nuo „dūmo“?) – vieną kapą grašių. Sumokėjus baudą dvarai
turėjo būti grąžinti savininkams. Be to, pabrėžta, kad ateityje tvarkos
pažeidėjams „be jokio gailesčio bus skiriama priklausanti pagal statutą
bausmė“. Šlėktos taip pat išreikalavo, kad konfiskavimą paskirti bajorai
vykdytų ne tiesioginiu Didžiojo Kunigaikščio nurodymu, o atlikus
teisminį nagrinėjimą.
Ieškodami papildomų išteklių šauktinių
kariuomenei ir sidabrinei mokėti, šlėktos nepailsdami bandė
išreikalauti, kad ir kiti luomai atliktų žemės prievoles. Ypač uoliai
jie mėgino to siekti dvasininkijos atžvilgiu. 1559 metais Seimo luomai
prašė atsiųsti raitininkus iš bažnyčios valdų. Didysis Kunigaikštis
nutarė, jog dvasininkija tarnaus tik „nuo dvarų, kuriuos žemės teisėje
turi“.
Šios taisyklės valdovų valdžia laikėsi ir ateityje. Tik 1567 metų
Horodlės Seime Žygimantas Augustas, spaudžiamas Seimo luomų, rekomendavo
bažnyčios hierarchams išnagrinėti galimybę siųsti į kariuomenę karo
būrius „kartu su visais kitais pasaulietiniais luomais pagal esamą Seimo
nutarimą“.
Sėkmingesnės buvo akcijos įtraukiant
dvasininkiją į karo gynybinių renginių finansavimą. Nuo 1563 metų
dvasininkija sutiko mokėti specialiuosius mokesčius. Tačiau šlėktoms to
pasirodė negana. Jie ne sykį reikalavo, kad karo tikslams bažnyčia
perduotų „pusę pajamų“. Valdovas stengėsi nesikišti į bažnyčios
reikalus, panašių papildomų įmokų į iždą klausimą palikdamas spręsti
pačiai dvasininkijai.
Dar vienas papildomas karo priemonių
finansavimo šaltinis, anot šlėktų, buvo išorinė Lenkijos parama. Ne
kartą – 1563-ųjų Vilniaus ir 1566–1567 m. Horodlės Seime – luomai kėlė
klausimą apie „piniginę paramą“.
Atkreipkime dėmesį, jog unijos klausimas tiesiogiai keliamas nebuvo.
Atlikus reformas, šlėktos jau po kurio
laiko mėgino vadovauti Seimų procesui. 1568 metų Horodlės Seime jie
atidėjo gynybos organizavimo klausimų nagrinėjimą, iš pradžių domėdamasi
savo privilegijų gynimu: „...jo malonybė karalius pasiuntiniams pasakė,
kad pirmiau rūpintųsi gynyba, nes jie pirmiausia rūpinasi nepriemokomis,
taip pat laisvėmis, kurios pažeidžiamos, kaip antai pareigų skyrimas
lenkams kunigaikštystėje, taip pat pareigybių atėmimas be priežasties
bei kitais jų nurodytais klausimais, o tik paskui apie gynybą kalbėtis
nori...“.
Kaip matome, iš butelio išleistas džinas labai greitai pradėjo veikti
valdovų valdžiai nenuspėjamai, pirmiausia rūpindamasis savo luomo
interesais. Panašu, kad Žygimantui Augustui tai buvo nemalonus
atradimas. Iš paklusnaus ginklo šlėktos virto jėga, turinčia savo balsą,
ir jų apetitas, padidėjęs gavus teises, lengvatas ir laisves, augo vis
sparčiau.
Nepaisant demokratinių reformų ir
akivaizdaus šlėktų reikalavimų palaikymo, ponų valdžia negalėjo būti iki
galo patenkinta tuo, kaip kontroliuojama situacija Seimuose. Žygimantas
Augustas, privalėdamas būti Lenkijoje, dažnai būdavo priverstas Seimus
sušaukti, tačiau juose nedalyvaudavo. Nusistovėjusi politinės praktikos
schema, grindžiama „senovės“ principu, suteikė Ponų tarybai didžiulį
autoritetą.
Stiprus klientų tarpusavio priklausymas regionuose dar labiau stiprino
jų poveikį vietinių šlėktų bendrijų patronams. Tai leido Ponų tarybai be
ypatingų pastangų kontroliuoti įvykius Seimuose, netgi funkcionuojant
„šlėktų demokratijai“. Todėl jie ir nepasisakydavo prieš reformas (o
tai, turint omenyje didikų ir šlėktų politinės kovos koncepciją, būtų
logiška), tačiau aršiai gynė idėją LDK išsaugoti pavienius visuotinius
Seimus bendros Respublikos struktūroje.
Norėdama galutinai pakeisti situaciją sau
naudinga linkme, Didžiojo Kunigaikščio valdžia pradėjo praktikuoti dar
vieną atstovaujamųjų susirinkimų formą – karo (lauko) sueigas.
Jų esmė buvo ta, kad vidaus politikos klausimai buvo sprendžiami
šauktinių kariuomenės stovyklose. Žygimantui Augustui tokios sueigos
turėjo du privalumus. Pirmiausia atsirado galimybė nušauti du zuikius:
organizuoti ginkluotąsias pajėgas ir kartu gauti pritarimą savo
politinėms iniciatyvoms. Tai leido sutaupyti laiko ir pinigų. Antra,
šlėktos, būdami labai gausūs ir ginkluoti, įgavo naują politinio
poveikio kokybę ir galėjo būti gera atsvara Ponų tarybai,
besistengiančiai sustabdyti daugumą valdovų iniciatyvų, pavyzdžiui,
uniją su Lenkija. Kalbant vaizdžiai, karo sueigų forma leisdavo rengti
savotiškus šlėktų referendumus ir apeiti tokius tarpininkus kaip Ponų
taryba ir visuotiniai Seimai.
Panašios sueigos formaliu
teisiniu požiūriu nesiderino su teisės nuostatomis. Jos nebuvo minimos
Statutuose (taip pat ir naujajame 1566 metų Statute) ir iš principo jų
sprendimai neturėjo būti privalomi. Reikėtų pastebėti, kad valdžia vengė
sueigas vadinti Seimais, traktuodama jas kaip išskirtinę (aišku, patogią
sau) priemonę karo sąlygomis.
Pirma tokio pobūdžio
sueiga įvyko 1562 metų rugsėjo mėn. šauktinių kariuomenės stovykloje
prie Vitebsko. Tai buvo pačioje karo stovykloje stichiškai kilusi
iniciatyva. Šlėktos nusiuntė pas Didįjį Kunigaikštį jauno magnato Jano
Chodkevičiaus vadovaujamus pasiuntinius su specialia peticija, kurioje
buvo išdėstyti jų politiniai reikalavimai.
O. Chaleckio dėka
istoriografijoje įsitvirtino nuomonė, kad šie įvykiai buvo šlėktų, kaip
savarankiškos politinės jėgos, kovojant su įtakingais didikais, brandos
rodiklis ir paskatino vykdyti reformas, pirmiausia ginančias šlėktų
interesus.
Tačiau ginkluoti šlėktos, sprendžiant iš
dokumentinių šaltinių turinio, visai neturėjo tikslo su didikais kovoti
kaip su savo politiniais priešais. Atvirkščiai, mes susiduriame su
konstruktyvia bendradarbiavimo pozicija, kuri buvo grindžiama siekiu
lygiomis teisėmis dalyvauti sprendžiant aktualias ir svarbias politines
problemas. Pagrindinė problema – šlėktų, kaip visaverčio politinio
subjekto, ignoravimas. Pripažindama didžiulį Ponų tarybos vaidmenį
politiniame šalies gyvenime, Vitebsko stovykla manė, jog yra būtina
garantuoti šlėktų, kaip „žemesniojo luomo“ atstovų, dalyvavimą aptariant
svarbiausias valstybės problemas. Šlėktos reikalavo sušaukti sueigą
(Seimą), kuriame „žemesnysis luomas“ turėtų galimybę pareikšti Didžiajam
Kunigaikščiui ir Ponų tarybai savo pasiūlymus.
Nenuostabu, kad vėliau net didikų atstovai
neįžvelgė, jog Vitebsko įvykiai galėtų turėti didikams neigiamo
poveikio. Kita vertus, valdovų valdžia žiūrėjo į juos pakankamai
santūriai, o gal net neigiamai.
Mūsų manymu, didikams nepatiko nekontroliuojamas šios akcijos pobūdis.
Ateityje mes nesutiksime nuorodų apie tai, kad būtų mėginta ideologiškai
pagrįsti šlėktų demokratijos įvedimą arba unijos su Lenkija sudarymą.
Visiškai įmanoma, kad įvykiai prie
Vitebsko „pakišo“ Žygimantui Augustui idėją išnaudoti panašius
susirinkimus – tiek taupant laiką ir pinigus, tiek ir formuojant savo
įtaką šlėktoms. Kitas karo suvažiavimas centrinės valdžios iniciatyva
įvyko netoli Minsko 1564 metų pabaigoje – 1565 metų pradžioje.
Šlėktos turėjo susirinkti „tiek dėl mūsų ir karinės žemės tarnybos(…)..,
tiek ir dėl kitų reikalų“.
Nepaisant tam tikrų priimtų sprendimų, šis bandymas dėl negausiai
susirinkusių šlėktų buvo ne itin sėkmingas.
Kitą kartą Didysis Kunigaikštis ketino
panašiu būdu rasti galimybių „zemstvų“ poreikiams patenkinti 1566 metų
rugpjūčio mėn. Tačiau paleidus šauktinių kariuomenę, šios idėjos teko
atsisakyti.
Svarbiausią vaidmenį
šalies politiniame gyvenime suvaidino karo sueiga, įvykusi 1567 metų
lapkričio mėn. netoli Lebedevo. Joje, skirtingai nuo anksčiau vykusių
sueigų, dalyvavo ir Žygimantas Augustas. Sueiga taip pat įvyko valdovų
valdžios iniciatyva ir įgavo savotišką „šlėktų referendumo“ formą.
Būtent čia didžioji šlėktų dalis palaikė idėją sušaukti bendrą lenkų ir
lietuvių Seimą ir sudaryti LDK uniją su Lenkija bei sutiko atidėti
sidabrinės mokėjimo terminus. Taip jų gretose Žygimantas Augustas rado
sąjungininkų Ponų tarybos, siekiančios nutraukti unijos procesą,
politikos atsvarai. Papildomos pagalbos suteikė Miškovskio vadovaujami
lenkų pasiuntiniai, kurie specialiai atvyko į karo stovyklą propaguoti
unijos.
Verta pažymėti, kad
šlėktos sutiko su unija, mano nuomone, ne todėl, kad bet kokia kaina
norėjo gauti lenkų „auksines laisves“, o todėl, kad buvo pavargę nuo
karo ir siekė perleisti dalį išlaidų Lenkijai. Be to, 1567 metų
situacija akivaizdžiai atspindėjo būtinybę didinti išteklius, tikintis
sėkmingos Livonijos karo baigties. LDK šlėktoms tai buvo pagrindinis
argumentas, lėmęs palankų požiūrį į uniją.
Įdomu tai, jog 1568 metų vasario mėn.
Didysis Kunigaikštis vėl bandė įkalbėti Seimo luomus tokiu pat būdu
išspręsti opias karo gynybines problemas. Tačiau šį kartą Žygimantas
Augustas buvo priverstas paskelbti apie visuotinio Seimo sušaukimą
Gardine.
Išvados
1. Dar N. Maksimeiko yra
pastebėjęs, kad pagrindinė valdžios motyvacija sušaukiant visuotinius
Seimus buvo klausimai, susiję su gynybos organizavimu. Karo metu jie
tapdavo itin aktualūs. Vykstant Livonijos karui visuotinių Seimų veikla
pastebimai suaktyvėja: jie pradeda rinktis beveik kasmet. Būta atvejų,
kai jie būdavo sušaukiami net keliskart per metus (1566 m.). Ginkluotųjų
pajėgų organizavimas ir finansinių materialinių lėšų telkimas karo
tikslams buvo svarbiausi darbotvarkės klausimai visuose visuotiniuose
Seimuose (neskaitant galbūt Bielsko Seimo 1564 metais, apie kurį, deja,
išliko labai mažai dokumentinių duomenų).
2. Livonijos karas buvo ne
tik kaitos procesų katalizatorius, bet ir būtinoji jų prielaida. Sunku
nuspėti, kaip būtų vykęs (ypač laiko atžvilgiu) LDK valstybinės teisės
sistemos reformavimas, jeigu nebūtų karo sunkumų sukeltos krizės. Tas
pats pasakytina apie uniją su Lenkija.
3. 1563 metų Vilniaus
Seimas tapo kritiniu LDK parlamentarizmo istorijai momentu. Praradus
Polocką, pagrindine užduotimi valdovo valdžiai tapo valstybės ir šlėktų
luomo, kuris buvo pagrindinis ginkluotųjų pajėgų ir biudžeto finansavimo
šaltinis, suvienijimas. Norėdamas gauti šlėktų paramą, Didysis
Kunigaikštis sutiko patenkinti pagrindinius jų interesus, suteikdamas
įvairių lengvatų prekybos ir ekonomikos srityse bei daugiau teisių ir
laisvių. Stengdamasis apeiti politinėje kovoje Ponų tarybą ir sutaupyti
išteklių, Žygimantas Augustas naudojosi specifine atstovaujamųjų
susirinkimų forma – karo sueigomis.
4. Įgyvendinus 1564–1566
metų reformas, šlėktos gana greitai pajuto savo jėgą. Galima tik
numanyti, kada jiems būtų pavykę sustiprinti savo pozicijas politinėje
arenoje įgyjant „teises ir laisves“ (renkamieji šlėktų teismai,
įstatymiška Seimų pirmenybė, seimeliai, konfesinių teisių lygybė ir
kt.), jei nebūtų paveikę įvairūs veiksniai, tiesiogiai susiję su karo
padėtimi, taip pat ir su būtinybe pertvarkyti atstovaujamosios valdžios
struktūras. 1568 metais šlėktos gerai suvokė savo padėtį, todėl net
pamėgino diktuoti savo sąlygas Gardine vykusiame Seime. Šlėktoms suvokus
savo svarbų (tačiau jokiu būdu ne dominuojantį!) vaidmenį naujoje
valstybės valdymo struktūroje, šis Seimas tapo iš esmės antruoju
kritiniu momentu LDK parlamentarizmo istorijoje. Jis parodė pasikeitusį
jėgų pasiskirstymą politinėje arenoje. Ir prie to labai prisidėjo
Livonijos karas.
Į pradžią