Artūras Svarauskas
Klaipėdos universiteto Humanitarinių
mokslų fakultetas,
Klaipėda University Faculty of Humanities
Tilžės g. 13, LT-91251 Klaipėda
El. paštas:
svarauskas@istorija.lt
Santrauka
Esminiai žodžiai
Įvadas: sąvokos ir
istoriografijos apžvalga
Politinės dešinės bruožai parlamentinėje
Lietuvoje (1920–1926 m.)
Išvados
Santrauka
Remiantis archyviniais šaltiniais ir gausia XX a. ketvirtojo
dešimtmečio periodika, publikacijoje aptariamos tarpukario Lietuvos
dešiniųjų partijų ir srovių radikalėjimo priežastys, raiškos formos
parlamentinio ir ypač – autoritarinio valdymo periodais. Šioje,
įžanginėje, dalyje nustatomi kriterijai, kuriais remiantis apibrėžiama
ir skirstoma parlamentinio laikotarpio politinė dešinė į
konservatyviąją, nuosaikiąją ir radikaliąją. Apibendrintai aptariamos
kiekvienos iš jų programos, jų pokyčiai, kuriems įtakos turėjo europinės
tendencijos ir vidaus politikos realijos. Apibūdinama dešiniųjų partijų
ir srovių padėtis trečiajame dešimtmetyje. Priežastys, ketvirtajame
dešimtmetyje lėmusios sustiprėjusias antipatijas parlamentinei
demokratijai ir didėjantį prielankumą radikalizmui.
Esminiai žodžiai:
parlamentarizmas; Lietuvių krikščionių demokratų partija; jaunieji
katalikai; Lietuvių tautininkų sąjunga; jaunieji tautininkai;
voldemarininkai; ultraradikalai; fašizmas; dešinysis radikalizmas.
Įvadas: sąvokos ir
istoriografijos apžvalga
Politinės dešinės sąvoka nėra pastovi, skirtingais laikotarpiais jos
kriterijai yra papildomi ir atnaujinami. XX amžiaus pirmosios pusės
Europos politinė dešinė buvo nacionalizmu paremtas postindustrinės,
postliberalinės visuomenės fenomenas, pradėjęs formuotis XIX a. ir XX a.
sandūroje vykstant visuomenės pagrindų kaitai. Ji atsirado ten, kur
kovojo „nauja“ ir „sena“, tai yra ten, kur kovojo parlamentinė politika
ir paternalistinė socialinė struktūra, moderni industrija ir žemės ūkis.
Ši, naujoji, dešinė siūlė išspręsti kaitos problemą, kurios naujosios
institucijos ir procesai dar nepajėgė, o seni jau nepajėgė išspręsti.
Dešinė, skirtingai nuo tuometinės kairės ir centro, siekė lyg ir
išsaugoti tradicijų tęstinumą, tačiau nebuvo ir jų „įkaitė“.
Nebūdama tradicionalizmo „įkaite“, ji skyrėsi ir nuo tuometinės
konservatyviosios minties. Nors šis politinis fenomenas turėjo tam
tikrus bendrus bruožus – nacionalizmą, tautos savybių, jos istorijos ir
ateities aukštinimą, iš esmės naujieji dešinės judėjimai ir režimai buvo
gana įvairialypiai. Vargu ar logiškai skambėtų šūkis „Visų šalių
nacionalistai vienykitės“. Akivaizdu, kad jis prieštarautų pačiai
nacionalizmo esmei, nes skelbdami nacionalistų vienybės idėją, jie
prarastų savo tapatybę, taip tapdami ne nacionalistais, o
internacionalistais – būtent tuo, prieš ką daugiausia kovojo. Pastarasis
faktas iš esmės lėmė plačią politinės dešinės partijų, srovių ir režimų
fragmentaciją. Didžiąją tarpukario Europos dalį nusėjusių dešiniųjų
autoritarinių ar totalitarinių režimų spektras apėmė nuo radikaliosios
dešinės – fašizmo Italijoje, nacizmo Vokietijoje su „satelitais“ –
klerofašizmu Austrijoje ir falangizmu Ispanijoje iki konservatyviai
nacionalistinės A. Horčio dešinės Vengrijoje ar nuo nuosaikiai
autoritarinės dešinės Baltijos valstybėse bei Portugalijoje iki
monarchistinės – Balkanuose. Dar įvairesnės buvo politinės srovės ar
judėjimai, veikę tiek demokratinėse, tiek autoritarinėse valstybėse.
Užtenka prisiminti Ch. Maurras’o „L’Action Française“ integralųjį
nacionalizmą, formavusį daugelio intelektualų (tarp jų ir lietuvių)
pažiūras, L. Degrelio „reksizmą“ Belgijoje, buvusį vienu iš lietuvių
jaunųjų katalikų ideologijos įkvėpėjų, C. Codreanu „1927 m. generaciją“
Rumunijoje ar „Laisvės kovotojus“ Estijoje.
Kai aptariama tarpukario
lietuviškoji politinė dešinė, nemažai sunkumų pirmiausia kyla mėginant
ją apibrėžti. Tuometinėje Lietuvoje vyravo tradicija skirstyti
politinius judėjimus ir sroves remiantis daugiau pasaulėžiūriniu
principu, tai yra: „su Bažnyčia“ arba „be Bažnyčios“. Tokiu atveju
dešinė natūraliai būtų priskirta pirmajai grupei, o centras ir kairė –
antrajai. Remiantis šia schema tarpukariu tik krikščionys demokratai
atitiktų tikrąją dešinę, o tautininkai, kuriems katalikybė buvo svarbi,
tačiau ne pamatas ideologijai, lietuviškojoje politinėje skalėje
atsidurtų „centre“. Be išsamių tyrimų akivaizdu, kad pasaulėžiūriniu
principu paremtas skirstymas nėra tikslus, o dažnai – ir klaidinantis.
Šiuo atveju lietuviškajai
politinei dešinei apibrėžti bus naudojami šiek tiek kitokie atskaitos
kriterijai. Pirma, tam tikros srovės požiūris į įstatymų leidžiamosios
ir vykdomosios valdžių galių santykį, tai yra, kuo politinė partija ar
srovė simpatizuoja didesnei vykdomosios valdžios galiai ir jos
viršenybei prieš legislatyvinę, tuo ji bus lokalizuota daugiau dešinėje
spektro pusėje. Antra, kiek partijos ar judėjimo programoje atsispindėjo
nacionalizmo, religijos ir tradicionalizmo idėjos bei jų tarpusavio
santykis.
Naudojant šiuos atskaitos kriterijus,
tarpukario Lietuvos politinei dešinei priskirtini: Lietuvių krikščionių
demokratų blokas
(Lietuvių ūkininkų sąjunga, Lietuvių krikščionių demokratų partija
(toliau – LKDP), Lietuvos darbo federacija), Lietuvių tautininkų sąjunga
(toliau – LTS), voldemarininkai, ultraradikalai (susibūrę daugiausia
apie gen. Grigaliūno Glovackio redaguojamą „Tautos valią“) bei
ketvirtojo dešimtmečio antrojoje pusėje pradėjusios kristalizuotis,
tačiau dėl autoritarinio valdymo specifikos ir 1940 m. sovietų
okupacijos nespėjusius galutinai susiformuoti į atskiras politines
partijas – jaunosios kartos katalikai ir tautininkai. Pasirinktas
politinės dešinės objektas turi tam tikrų rezervų. Pirma, parlamentinio
laikotarpio Lietuvoje, V. S. Vardžio duomenimis, veikė apie 12 politinių
partijų.
Kita vertus, dauguma jų buvo smulkios ir didesnės įtakos valstybingumui
neturėjo, todėl buvo apsiribota tik minėtomis politinėmis
organizacijomis ir srovėmis. Antra, kalbant apie politinę dešinę
ketvirtajame dešimtmetyje, reikia akcentuoti specifines tarptautinės ir
vidaus politikos aplinkybes. Beveik visa to meto Europa skendėjo
dešiniojo tipo autoritariniuose ar totalitariniuose režimuose,
o tai neabejotinai turėjo įtakos ir Lietuvai, kurioje, sekant
europinėmis tendencijomis, formaliai buvo panaikintos politinės
opozicijos egzistavimo galimybės. Nors teisiškai visos politinės
partijos (išskyrus LTS) buvo uždraustos tik 1936 m., iškart po 1926-ųjų
perversmo A. Smetona ėmėsi opozicijos „neutralizavimo“ politikos. Taigi
kalbant apie Lietuvos politinę dešinę autoritarizmo kontekste, daugeliu
atvejų bus turima omenyje ne konkrečia organizacine struktūra paremta
partija, tačiau tam tikra srovė, kuri, kaip kad jaunosios kartos
katalikų atveju, siekdama apeiti cenzūrą ir išvengti politinės policijos
dėmesio, vengė save tapatinti su politiniu, partiniu darbu.
Lietuvos politinė dešinė, atitikusi
minėtuosius kriterijus, gali būti skirstoma į konservatyviąją,
nuosaikiąją ir radikaliąją. Pastaroji, remiantis S. G. Payne
klasifikacija, dar galėtų būti išskiriama į konservatyviai autoritarinę
ir fašistinę.
Konservatyviajai demokratinio periodo Lietuvos dešinei galima priskirti
LTS, kurios konservatyvumas laipsniškai buvo keičiamas radikalizmu. Iki
1926-ųjų perversmo buvusi negausi ir nepopuliari, po perversmo liko
vienintelė provyriausybinė partija, atitikdama daugelį autoritarinės
dešinės bruožų. Neturėdama konkurentų, ketvirtajame dešimtmetyje ji buvo
tas laidas, per kurį „tautos vadas“ visuomenei „nuleisdavo“ savo
ideologiją. Tokio autoritarizmo su dominuojančia (tačiau nepagrindinį
vaidmenį atliekančia) LTS valstybės schema ir linkmės istoriografijoje
yra sulaukusios dėmesio,
tačiau ketvirtojo dešimtmečio pabaigoje sąjungos viduje pasireiškusios
dešiniojo radikalizmo tendencijos kol kas istoriografijoje yra balta
dėmė. Po 1929 m. įvykusio A. Smetonos ir A. Voldemaro konflikto,
pasibaigusio pastarojo išstūmimu iš valdžios, susiformavo nauja,
totalitarinės dvasios paveikta aktyvistų grupuotė, siekusi nuversti
A. Smetoną ir grąžinti į valdžią A. Voldemarą. Pastarieji, kartu su nuo
trečiojo dešimtmečio pradžios veikusia negausia ir konkrečios struktūros
bei formos neįgavusia „iškabų murzintojų“ grupuote, užėmė radikaliausią,
fašistinį lietuviškosios dešinės polių. Abiejų srovių sugretinimas į
vieną taip pat yra sąlyginis, nes voldemarininkai buvo šiek tiek
nuosaikesni už minėtuosius „iškabų murzintojus“. Todėl siekiant juos
išskirti, bus vartojamas A. Eidinto „ultraradikalų“ terminas.
Istoriografijoje pastebimos abiejų srovių simpatijos fašizmui ir
ketvirtojo dešimtmečio pabaigos avantiūra nuversti A. Smetonos režimą
naudojantis Vokietijos parama.
Dar vienas posūkis radikalizmo link išryškėjo pačioje tautininkų
sąjungoje. Ketvirtojo dešimtmečio viduryje LTS viduje užsimezgė ir
nepriklausomybės saulėlydžiu aiškiai išryškėjo jaunosios kartos
tautininkų srovė; jie nebuvo patenkinti A. Smetonos nuosaikumo,
konservatyvumo ir humanizmo liekanomis LTS ideologijoje. Šių tautininkų,
susibūrusių apie tautinės minties žurnalą „Vairas“, siekiai „sudinaminti“
režimą, galutinai atsikratyti „demokratijos, parlamentarizmo psichozės“,
diegti Lietuvoje „tautinį socializmą“ ir „lietuviškojo kraujo ir darbo
bendruomenę“,
leidžia vertinti juos kaip atskirą radikaliosios dešinės srovę, kuri
istoriografijoje dėmesio nėra sulaukusi.
Nuosaikiajai lietuviškajai dešinei
priskirtini krikščionys demokratai. Iš pirmo žvilgsnio atrodytų, kad
toks skirstymas nėra tikslus. Viena vertus, religijos ir tradicionalizmo
dominavimas bloko programoje leidžia juos laikyti konservatyviąja
dešine, kita vertus, radikaliosios žemės reformos vykdymas, iš esmės
nusavinant dvarininkų žemes, lemia katalikų „kairuoliškumą“. Vis dėlto
krikščionių demokratų simpatijos ir veikimas parlamentinės demokratijos
formomis, kurioms kitos dešinės srovės nesimpatizavo, arba beveik
nesimpatizavo, leidžia LKDP bloką priskirti nuosaikiajai dešinei,
nepaisant to, kad patys krikščionys demokratai vengė save laikyti
dešiniąja partija.
Dėl minėtų specifinių, lietuviškojo autoritarizmo suformuotų politinio
veikimo sąlygų ketvirtajame dešimtmetyje „gęstant“ LKDP veiklai, jos
aplinkoje pradėjo formuotis jaunosios kartos katalikų intelektualų
vadovaujama srovė. Pastaroji iš pradžių save vadino kultūrininkais, apie
politinę veiklą vengė kalbėti ir neturėjo aiškios struktūros. Susibūrę
apie kultūros žurnalą „Naujoji Romuva“ ir dienraštį „XX amžius“, jie
kritikavo senąją LKDP kartą už parlamentinės, partinės demokratijos
idealizavimą, siūlydami ją pakeisti organiška, korporatyviniais,
profesiniais pagrindais paremta santvarka. Šios idėjos to meto
katalikiškoje visuomenėje sulaukė ypač daug dėmesio – jų redaguojamas „XX
amžius“ ėjo vidutinišku 25 000 tiražu, kartais siekdamas net 40 000
egzempliorių.
Jaunųjų katalikų organiškos valstybės modelis istoriografijoje sulaukė
prieštaringo vertinimo. Viena vertus, korporatyvizmo, radikalių
socialinių reformų ir „paspartinto“ nacionalizmo akcentavimas, kita
vertus, liberalesnė nei LKDP pozicija pasaulėžiūriniais klausimais bei
simpatijos „patobulintai“ demokratijai sudaro tyrinėtojams jų
„programos“ vertinimo koliziją – nuo liberaliai demokratinio iki
fašistinio.
O šios srovės neabejotinas išpopuliarėjimas visuomenėje bei dominavimas
antinacinio ir antisovietinio pogrindžio veikloje leidžia aptarti
jaunųjų katalikų pradinį genezės etapą ketvirtajame dešimtmetyje,
lokalizuojant ją tarpinėje grandyje tarp elitaristinės demokratinės ir
radikaliosios dešinės.
Istoriografijoje, kurioje
aptariama minėtų srovių ideologija, siekiai, santykiai su režimu ir
ateities Lietuvos vizija, yra nemažai spragų. Tikriausiai remiantis
logika, kad autoritarinio valdymo metais politinė opozicija dėl
organizacinės struktūros panaikinimo ir cenzūros suvaržymų įtakos
valstybės valdymui nedarė, ketvirtojo dešimtmečio partijų ir srovių
politinės minties tyrimai yra riboti. Tačiau politinių partijų ir srovių
„programų“, kurioms įtakos turėjo ketvirtojo dešimtmečio europinės
dešiniojo radikalizmo tendencijos, modeliai buvo mėginami įgyvendinti
rezistencinių organizacijų veiklos platformose Antrojo pasaulinio karo
metu.
Minėtoje istoriografijoje atskleidžiama
dalis politinės dešinės siekių, ypač autoritarizmo rėmėjų tautininkų
aplinkoje, tačiau dažniausiai apsiribojama bendrąsias tendencijas
pateikiančiais tyrimais, pavyzdžiui, apie politinių srovių požiūrį į
demokratiją, parlamentarizmą, autoritarizmą.
Šiame tyrime vienas pagrindinių šaltinių yra srovinė to meto periodika.
Oficiozas „Lietuvos aidas“, laikraščiai „Mūsų kraštas“, „Jaunoji karta“,
žurnalai „Vairas“, „Akademikas“ ir kiti leidžia susidaryti gana
objektyvią nuomonę apie smetoniškosios LTS ideologijos kryptį, tačiau
klaidinga būtų manyti, kad cenzūra šios spaudos nelietė. „Lietuvos aido“
redaktorius Valentinas Gustainis atsiminimuose minėjo, kad ir oficiozui
kartais tekdavo nuo jos nukentėti.
Spaudos cenzoriai braukė ir jaunosios kartos tautininkų, mėginusių
reikšti nepasitenkinimą per daug nuosaikia A. Smetonos politika,
straipsnius. O 1940 m. jaunųjų tautininkų totalitarizmo skleidimo ruporu
tapusį „Vairą“ režimas privertė „persikrikštyti“ iš savaitinio politikos
į mėnesinį kultūros žurnalą. Voldemarininkų ir ultraradikalų spauda,
mėginusi propaguoti Lietuvoje fašizmą, taip pat nebuvo ilgalaikė.
Laikraščiai „Tautos valia“, „Tautos kelias“, „Mūsų tautos kelias“,
„Tautos balsas“, „Tėvų žemė“ paprastai po atviru totalitarizmu
dvelkiančių straipsnių pasirodymo buvo uždaromi. Krikščionių demokratų
spauda, ypač dienraštis „Rytas“, ketvirtajame dešimtmetyje rodėsi
daugiau dėmesio skyrė ne vidaus, o užsienio politikai, nes jokia
politinė polemika nebuvo įmanoma. Kita vertus, pradėjus reikštis
jaunajai katalikų kartai, kuri nebejautė didelių simpatijų liberaliajai
demokratijai, nerodė atviros kritikos autoritarizmui ir, įmanydama su
intelektualiniu rafinuotumu perteikti užslėptą valdžios darbų kritiką,
sugebėjo išlaikyti „spalvingesnę“ jų ideologiją atspindinčią spaudą.
Dienraštis „XX amžius“, žurnalai „Naujoji Romuva“ ir „Židinys“ tapo
savotiškais srovės oficiozais.
Vis dėlto, kad ir kiek
cenzūros paliesta spauda sugebėdavo perteikti srovės ideologiją,
pagrindinis šaltinis, objektyviai atspindintis kiekvienos iš minėtų
politinių dešinių pažiūras, yra Valstybės saugumo departamento surinkta
medžiaga. Didžiojoje dalyje istoriografijos dažnai dėl objektyvių
priežasčių nėra remtasi archyvais. Išeivijos autoriai tokių galimybių
neturėjo, sovietmečio tyrėjai buvo įsprausti į siaurus ideologinius
rėmus, o tyrėjai politologai apsiribojo spausdintais šaltiniais, kurie
dėl autoritarizmo cenzūros neatspindėdavo tikrojo vaizdo. Autoritarizmo
metais kiekviename didesniame renginyje, susirinkime, pobūvyje
privalomai dalyvaudavo slaptosios ar kriminalinės policijos atstovas,
kuris fiksuodavo susirinkusiųjų tapatybes, jų nuotaikas ir kalbas.
Lietuvos centriniame valstybės archyve, Valstybės saugumo departamento
fonde (f. 378) sukaupta nemažai saugumo darbuotojų raportų, ataskaitų,
agentūrinių pranešimų ar kas mėnesį darytų politinių nuotaikų analizių
kiekvienoje srovėje ir apskritai Lietuvoje. Šie duomenys atspindi
opozicines nuotaikas režimui ir leidžia susidaryti gana išsamų vaizdą
apie politinių judėjimų „programas“, kryptis ir simpatijas, kurios
oficialiojoje spaudoje buvo neskelbiamos arba cenzūruojamos.
Dėl ketvirtojo dešimtmečio
ekonominių kataklizmų ir padidėjusio nacionalizmo išpopuliarėjusioms
radikaliosios dešinės tendencijoms persimetus į Lietuvą, kaip niekad
susidomėta politinės dešinės novatoriškomis idėjomis, siūlančiomis
išvesti šalį iš kapitalizmo, liberaliosios demokratijos ir kitų krizių.
Taigi kokia buvo Lietuvos politinė dešinė parlamentiniu laikotarpiu ir
kodėl ji kito (radikalėjo) ketvirtajame dešimtmetyje?
Publikaciją sudarys dvi
dalys. Šioje, įžanginėje, dalyje bus trumpai apibūdintos tarpukario
dešiniosios politinės partijos ir srovės. Kitoje – analizuojamos jų
radikalėjimo vidinės ir išorinės priežastys bei radikalizmo raiškos
formos.
Politinės dešinės bruožai parlamentinėje
Lietuvoje (1920–1926 m.)
Zenonas
Ivinskis XX a. pirmosios pusės Lietuvos politinėje raidoje yra išskyręs
5 skirstymosi į sroves etapus, pradedant tautiniu atgimimu ir baigiant
Antrojo pasaulinio karo metais veikusiomis pogrindinėmis
organizacijomis. Anot Z. Ivinskio, reikšmingiausias nepriklausomos
Lietuvos periodas, išskyrus trumpą laikotarpį 1926-aisiais, visą laiką
buvo dešiniųjų valdžioje.
Demokratinėje 1920–1926 m. Lietuvoje dominavo krikščionys demokratai, o
po 1926-ųjų perversmo – konservatyviai autoritarinė Lietuvių tautininkų
sąjunga, buvusi vienu pagrindinių autoritarinio A. Smetonos režimo
ramsčių.
Parlamentiniu laikotarpiu dominavę
krikščionys demokratai savo gretose vienijo daugiausia tuometinių
inteligentų. O krašte, kuriame daugiau kaip 80 proc. gyventojų sudarė
žemdirbiai katalikai, Bažnyčios sakyklų pajungimas rinkimų kampanijoms
ir atskirų partijos „padalinių“, orientuotų į ūkininkus ir darbininkus,
steigimas garantavo pergales Seimų rinkimuose.
Kita vertus, pats partijos kūrimasis Lietuvoje buvo komplikuotas.
1918 m. LKDP konferencijoje kilusi krizė vos nelėmė partijos skilimo. Po
Pirmojo pasaulinio karo iš Rusijos grįžę karo pabėgėliai, ten 1917-aisiais
įsteigę LKDP, sunkiai sugebėjo suderinti bendrą programą su karo metu
Lietuvoje įsisteigusia LKDP. M. Krupavičiaus vadovaujama „kairioji“
(„rusiškoji“) LKDP dalis, kuriai tiesiogiai įtaką padarė Rusijos
revoliucinės nuotaikos, pasisakė už radikalų ekonominių ir socialinių
klausimų sprendimą, o „dešinieji“ („lietuviškieji“) krikščionys
demokratai su A. Stulginskiu priešakyje buvo konservatyvesnės politikos
šalininkai. Vienas pagrindinių konflikto židinių buvo žemės reforma.
„Kairiųjų“ programinę nuostatą nusavinti žemę be atlygio ir palikti
žemės savininkui 50 ha maksimumo normą „dešinieji“ siekė keisti į žemės
išpirkimą, paliekant 150 ha. Kompromisas buvo rastas, ir LKDP centro
komitetas paliktas gyvuoti su dviem ideologiniais sparnais.
Toks sprendimas leido daryti prielaidą apie galimą partijos skilimą
ateityje. Tačiau prieštaravimai nusilpo po laimėtų Steigiamojo Seimo
rinkimų. O tam tikri programiniai skirtumai buvo „nuleisti“ į 1919 m.
įkurtas Lietuvos darbo federaciją ir Lietuvos ūkininkų sąjungą, kurios,
iš pradžių besirūpinusios tik ekonominiais ir kultūriniais darbininkijos
ir žemdirbių reikalais, pradedant Steigiamuoju Seimu, sudarė atskiras
LKDP bloko frakcijas. Politinėje srityje LDF ir LŪS vykdė bendrą LKDP
liniją, tačiau sprendžiant ekonominius ir socialinius klausimus bloko
nariai turėjo šiokią tokią veikimo laisvę. Bloko statuto 27 paragrafas
skelbė: „Profesiniais ir ekonominiais reikalais kiekviena frakcija gali
rūpintis skyrium, gamindama įstatymų projektus, ir Bloko prezidiumui
leidus savo vardu įnešdama ir gindama juos Seimo visumoje“.
Bloko narių interesų skirtumai kartais pasireikšdavo viešai. Pavyzdžiui,
1921 m. Seime svarstant „Ligonių kasų“ įstatymo projektą, bloko nariai
ilgai tarpusavyje nesutarė dėl galutinės jo redakcijos.
Rinkimai į Steigiamąjį Seimą galutinai
nutraukė dar prieš karą užsimezgusią krikščionių demokratų ir
A. Smetonos vadovaujamų tautininkų „koaliciją“. 1919 m. įsteigta Tautos
pažangos partija, 1924 m. tapusi Lietuvių tautininkų sąjunga, vienijo
gausiausią intelektualų būrį, tačiau visuomenėje populiarumo neturėjo.
Nors A. Smetona buvo Lietuvos Valstybės Tarybos pirmininkas, vėliau
pirmasis Prezidentas, A. Voldemaras – pirmojo Ministrų kabineto vadovas
bei užsienio reikalų ministras, M. Yčas – finansų, J. Tūbelis – žemės
ūkio ir turtų ministras, o rinkimuose į Seimą kėlė tokias kandidatūras
kaip J. Basanavičiaus, kun. J. Tumo, neturėdami masinių organizacijų ir
nekėlę populiarių socialinių šūkių, tautininkai nepateko nei į
Steigiamąjį, nei į Pirmąjį, nei į Antrąjį Seimus. Po Pirmojo pasaulinio
karo kilus liberaliosios parlamentinės demokratijos, socialinio
radikalizmo bangoms, „žemės badui“, Tautos pažangos partija atsargiai
žiūrėjo į žemės reformą ir liaudies valdymą. Jie buvo kritikuojami ir iš
kairės – už „poniškumą“ ir nesenus „urachiados“ laikus, ir iš dešinės –
už per mažą katalikybės propagavimą, konservatyvią žemės reformą ir
„buržuazines dešiniąsias pažiūras“.
Tačiau vienydami gausų elitą partijos gretose bei stovėję Lietuvos
priešakyje jos kūrimosi laikotarpiu, jie tikėjosi ir nepriklausomoje
Lietuvoje eiti vadovaujamas pareigas. 1919 m. A. Stulginskis laiške
J. Purickiui rašė, esą Tautos pažangos partija nori vadovauti ne tik
savo, bet ir krikščionių demokratų partijai, o ir apskritai visur užimti
„pirmąsias vietas“.
Dėl konservatyvios socialinės programos,
simpatijų stipriai vykdomajai valdžiai ir permanentinės lietuviškojo
parlamentarizmo kritikos tautininkai demokratiniu respublikos
laikotarpiu atstovavo konservatyviajai Lietuvos politinei dešinei. Nors
1924 m. programoje autoritarizmo apraiškų nebuvo, akcentuojant
demokratinės, teisinės, kultūrinę autonomiją tautinėms mažumoms
garantuojančios Lietuvos idealą, niekur nebuvo minimas „respublikos“
terminas.
O krikščionių demokratų pamatinis programos dėsnis buvo „nepriklausoma
demokratinga respublika“.
Tai, kad programoje nebuvo „respublikos“ termino, liudytų, jog
tautininkams tokia valstybinė forma nebuvo prioritetinė. A. Smetona
nevengdavo spaudoje pasamprotauti apie prezidentinio ar monarchinio tipo
valstybės santvarkos privalumus.
Tautininkų ideologijoje „respublikos“ forma nebūtinai turėjo sietis su
demokratija, nes, kaip išryškėjo iš vėlesnio LTS valstybės modelio,
jiems svarbu buvo ne pati demokratijos forma, o savaip suprantama
demokratijos esmė. Pavyzdžiui, tautininkų teoretikai ketvirtajame
dešimtmetyje mėgino lietuviškąjį autoritarizmą įvardyti kaip pačią
tikriausią demokratiją, nors ir neturinčią parlamento institucijos,
tačiau besirūpinančią visais, o ne atskirais gyventojų sluoksniais.
Tai, kad tautininkai nebuvo renkami į Seimą, skatino vis didesnes jų
antipatijas parlamentarizmui. Kritika lietuviškajam parlamentarizmui ir
politinėms partijoms racijos turėjo, nes demokratijos ir apskritai
ilgalaikio valstybingumo tradicijų neturėjimas, politinės kultūros
trūkumas seiminio laikotarpio Lietuvą pavertė daugiau ne demokratine, o
partokratine valstybe. Partokratizmas, paremtas principu „su Bažnyčia“
arba „be Bažnyčios“, koalicinį vyriausybių darbą darė neįmanomą, nes
pasaulėžiūriniai klausimai kompromisų ir tvirtų koalicijų tarp dešinės
ir kairės sudaryti neleido. Tautininkai parlamentinės demokratijos
netinkamumo idėją Lietuvai argumentavo lietuvių „neišsivystymu iš
politikos vystyklų“.
Seimo galias tautininkai siūlė apriboti įsteigiant patariamąją
„kvalifikuotų“ žmonių instituciją, „sergstinčią“ įstatymų leidybą.
Simpatijos stipresnei vykdomajai valdžiai išryškėjo iš LTS požiūrio į
Prezidento instituciją. A. Smetonos nuomone, Prezidentas turėtų būti
renkamas visos tautos, o ne Seimo; 5 ar net 7 metų kadencijai, jų
skaičiaus neribojant, o jo valdžioje turėtų būti ginkluotosios pajėgos,
galioje – Seimo priimtų įstatymų veto teisė.
Nors krikščionių demokratų balsais priimta 1922 m. Konstitucija apibrėžė
Prezidento priklausomybę nuo Seimo, jo valdžioje paliko karines pajėgas
ir teisę paleisti Seimą.
Šiuo atveju krikščionys demokratai užėmė nuosaikiausią Lietuvos
politinio spektro poziciją, nes liaudininkams ir socialdemokratams
Prezidento institucija apskritai atrodė nereikalinga. Žemės reformos
klausimu LKDP blokas taip pat laikėsi vidurio pozicijos. Suradę
kompromisą tarp savojo „kairiojo“ ir „dešiniojo“ sparno, krikščionys
demokratai priėmė Žemės reformos įstatymą, reglamentuojantį 80 ha
nenusavinamos žemės maksimumo normą. Nors atlygis už nusavintą
viršnorminę žemę buvo tik simbolinis, jų priimtasis įstatymas nebuvo
toks radikalus kaip liaudininkų projektas, kuriuo pasisakyta už 50 ha
normą, ar toks konservatyvus kaip tautininkų, samprotavusių apie
našiausių 150 ha ūkių reikalingumą.
Katalikai, dažniausiai užimdami vidurio poziciją tarp tautininkų
konservatyvios dešinės, liaudininkų centro kairės ir socialdemokratų
kairės, galėtų pretenduoti į „centro“ poziciją Lietuvos politiniame
spektre, tačiau katalikybės laikymas pamatine programos nuostata juos
nustūmė į dešinę. Pirmasis LKDP programos sakinys skelbė, kad
krikščionys demokratai sieks „sutvarkyti visą Lietuvos gyvenimą Kristaus
mokslo dėsniais (...)“,
o švietimo ir kultūros srityje, jų manymu, Bažnyčia turėtų turėti
pirmenybę prieš Valstybę.
Iš esmės tiek krikščionis
demokratus, tiek tautininkus vienijo komunizmo plitimo baimė, tačiau abi
partijos skirtingai įsivaizdavo kelius, kaip nuo jo apsisaugoti.
Pirmieji ėmėsi įgyvendinti radikalias socialines reformas, kurios
ilgainiui nuosaikėjo, antrieji, „nepataikaudami“ elektoratui,
išsigelbėjimą matė vykdant konservatyviąją politiką.
Postūmį politinės dešinės simpatijoms
stipresnei vykdomajai valdžiai ir dešiniojo radikalizmo atsiradimui davė
sėkmingas B. Musolinio „žygis į Romą“. Trečiajame dešimtmetyje fašizmas
dar buvo nauja politinės dešinės forma, o iki Antrojo pasaulinio karo
įvykių buvo toloka, tad nemažos dalies lietuvių susidomėjimas ir
simpatijos šiai moderniai valdymo krypčiai buvo natūralus dalykas. Tuo
labiau kad susidomėjimas fašizmu buvo visuotinis reiškinys to meto
Europoje. Net ilgalaikes parlamentarizmo tradicijas turinčioje Belgijoje
atsirado nemažai fašizmo apologetų intelektualų sluoksniuose. Tiesą
sakant, naujoji dešinės forma jiems imponavo tik dėl tvarkos, autoriteto
principo ir novatoriškos korporatyvizmo idėjos, tačiau daugeliu atvejų
nebuvo svajojama apie tikslios B. Musolinio valstybės modelio kopijos
perkėlimą į konkrečią šalį.
Lietuvos dešinėje dominavo panašios tendencijos. Tautininkai,
kritikuodami, jų manymu, netinkamą katalikų valdžią ir lietuviškąjį
parlamentarizmą, neretai argumentus paremdavo sektinais fašistinės
Italijos pavyzdžiais.
Patys krikščionys demokratai fašistų politiką vertino atsargiau, tačiau
aštrios kritikos taip pat neskelbė. Ilgainiui fašizmo įsigalėjimas
Italijoje sukėlė krikščionių demokratų simpatijas stipresnės vykdomosios
valdžios galioms bei valstybės centralizacijos didinimui. Krikščionių
demokratų spaudoje jau 1924 m. atsirado samprotavimų apie visuotinę
demokratijos krizę ar svarbą didinti centrinės valdžios galias
savivaldos organų sąskaita.
O fašizmas, sutapatintas su „paspartintu“ nacionalizmu, kaip atsvara
kairiųjų partijų internacionalizmui, buvo netgi artimas. 1926 m. viename
iš Seimo posėdžių įsikarščiavęs M. Krupavičius pareiškė: „Kas yra
fašizmas? Fašizmas pats savyje yra sveikas tautinis judėjimas (dešinėje
plojimas ir šauksmai: Bravo). Reakcija prieš socializmo režimą,
kerenščiną, kurie veda valstybes prie pražūties. Šiandien fašizmas yra
legalios organizacijos visose valstybėse. Bet aš skiriu fašizmą nuo
fašizmo. Jeigu jūs pravardžiuojate tautinį susipratimą, patriotizmą,
tautinius idealus fašizmu – ta prasme aš esu irgi fašistas. Ir visi mes
tautininkai lietuviai (išskirta autoriaus) esame fašistai.
Bet tamstos aš skiriu tautiškumą, kurį jūs vadinat fašizmu, nuo
Musolinios fašizmo“.
Tokios katalikiškųjų partijų pažiūros pirmaisiais fašizmo gyvavimo
metais neturėtų stebinti. Tyrinėtojų nuomone, Katalikų Bažnyčiai iš
pradžių fašizmas taip pat nekėlė didelės baimės. Nepaisant to, kad
fašizmas kėsinosi perimti iš Bažnyčios jos dominuojamas pozicijas
visuomenėje, jo (kaip ir daugelio kitų dešiniųjų radikaliųjų ideologijų)
paviršutiniškas konservatyvumas Bažnyčiai atrodė mažiau antiklerikalinis,
nei liberalizmo, socializmo ar komunizmo „progresyvumas“.
Simpatijos fašizmui dominavo LTS
aplinkoje, tačiau jos pasireiškė nacionalizmo, autoriteto principo
iškėlimu, o ne, kaip minėta, siekiu Lietuvoje įgyvendinti fašistinę
santvarką. Priešingai, tautininkai niekada „nepataikavo“ liaudžiai,
nesiekė tapti masine partija ir iš esmės buvo bet kokių radikalių
reformų priešininkai. Kita vertus, siekiant valdžios, sėkmingas
B. Musolinio „žygis į Romą“ jiems turėjo ir tiesioginės įtakos. Tą
netiesiogiai patvirtina Z. Butkaus tyrimas, kad būtent nuo 1923 m.
pradžios tautininkų vadai A. Smetona, A. Voldemaras ir V. Krėvė buvo
tvirtai nusprendę Lietuvoje vykdyti perversmą.
Tačiau vėlgi, tardamiesi dėl perversmo organizavimo, jie norėjo daugiau
remtis kariuomene, o ne platesniais Lietuvos visuomenės sluoksniais.
Būtent nenoras siekti plačiųjų masių paramos skyrė juos nuo
radikaliosios populistinės dešinės. Naudodami radikalias priemones, šiuo
atveju, – siekdami valdžią perimti perversmo keliu, tautininkai nemėgino
iš pagrindų reformuoti valstybės ir jos visuomenės. Jų nuomone,
radikalių priemonių panaudojimas buvo reikalingas sustabdyti per greitai
vykstančius demokratėjimo ir gyvenimo liberalėjimo procesus, ypač
pasireiškusius 1926 m. vasarą, kraštą valdant kairiesiems. „Chirurgo
peilis“ buvo reikalingas išsaugoti status quo. Be to, ir nesėkmės
Seimų rinkimuose rodė, kad tai daug realesnis būdas patekti į valdžią.
Fašizmo įsigalėjimas Italijoje tiesioginės
įtakos turėjo trečiajame dešimtmetyje atsirandant tikrajai lietuviškajai
radikaliajai dešinei. Viena vertus, ji didesnės paramos visuomenėje
nesulaukė, kita vertus, kuriantis „lietuviškosioms“ Lietuvos Respublikos
institucijoms, natūraliai buvo susidurta su kitataučių problema
administracijos aparate ir ypač ekonominiame gyvenime. Fašizmas,
siekdamas „paspartinti“ nacionalizmą, buvo priimtinas jaunajai Lietuvos
karininkijos ir studentijos kartai. Kaune, A. Eidinto teigimu, būtent
1922-aisiais pasirodė pirmieji antisemitiniai atsišaukimai ir pasitaikė
ne lietuvių kalba parašytų iškabų tepliojimo atvejų.
Neturėdami aiškios organizacijos, ultraradikalai daugiausia
pasireikšdavo prieš rinkimų kovas. Nors Vyriausybė netoleravo tokių
ekscesų, tačiau krikščionys demokratai ne kartą Seime teikė
interpeliacijas E. Galvanausko vyriausybėms dėl per didelio „iškabų
murzintojų“ persekiojimo ir per silpnos kovos prieš bolševikus.
Pastarasis faktas leido kairiosioms partijoms kaltinti krikščionis
demokratus specialiai kuriamu fašistiniu judėjimu ir taip stengiantis
išlaikyti savo pozicijas. Valstiečių liaudininkų spaudoje buvo
samprotaujama, kad Lietuvoje fašizmui natūraliai atsirasti grėsmės nėra,
nes čia negresia komunizmo pavojus, kaip kad buvo Italijoje.
Krikščionys demokratai kairės primestus kaltinimus nuleisdavo
tautininkams, argumentuodami jų simpatijomis tvirtai vykdomajai
valdžiai. Ilgą laiką nebuvo aišku, kas yra tie ultraradikalai.
Paskutiniaisiais krikščionių demokratų valdymo metais ultraradikalų
akcijos aprimo. Tam tikriausiai įtakos turėjo LKDP bloko vienvaldystė
bei jų paskelbti susirinkimų, mitingų, spaudos laisvių didesni
suvaržymai. Tačiau štilis truko neilgai. Po III Seimo rinkimų 1926 m.,
pirmą kartą kairiesiems laimėjus parlamentinę daugumą, dešinieji
radikalai vėl suaktyvėjo, o tradicinių dešiniųjų partijų aplinkoje vis
dažniau pasigirsdavo kalbos apie liberaliosios demokratijos trūkumus bei
radikalių priemonių svarbą šiems trūkumams pašalinti.
Išsamiau apie tai – kitoje
publikacijos dalyje.
Išvados
1. Aplinkybei, kad
nepriklausomos Lietuvos politinėje sistemoje partijų „dešinumą“ ir
„kairumą“ reikia skirti daugiausia remiantis religijos kriterijumi,
įtaką darė tai, jog valstybė iš esmės neturėjo parlamentarizmo ir
valstybingumo tradicijų. Politinės partijos, kurių programose dominavo
katalikiškos moralės normos, natūraliai buvo priskiriamos politinei
dešinei.
2. Remiantis partijų
programose išdėstytu požiūriu į įstatymų leidžiamosios ir vykdomosios
valdžių galių santykį, tradicionalizmą, nacionalizmą ir katalikybę,
parlamentiniu laikotarpiu tautininkai atstovavo konservatyviajai,
krikščionys demokratai – nuosaikiajai, ultraradikalai – radikaliajai
politinei dešinei.
3. Agrarinis, katalikiškas
tarpukario Lietuvos visuomenės pobūdis lėmė nuosaikios ir konservatyvios
politinės dešinės dominavimą parlamentinio laikotarpio periodu. Tačiau
dėl trečiojo dešimtmečio pabaigoje prasidėjusios bendraeuropinės
parlamentarizmo ir demokratijos krizės dešinysis radikalizmas, kurio
pagrindas buvo antiparlamentarizmas, simpatijos autoritarizmui,
totalitarizmui bei perdėtam nacionalizmui, sulaukė vis daugiau apologetų
ir tradicinių Lietuvos partijų gretose.
Misiūnas, R.J. Fascist tendencies in Lithuania. The Slavonic and
East European review. 1970, vol. 48, No 110,
p. 107–109; Rudis, G. Voldemaras ir voldemarininkai (įvadinis
straipsnis). Voldemaras A.: pastabos saulėlydžio valandą.
Vilnius,1992, p. 5–9; Eidintas, A. Politinių partijų požiūris į
ultraradikalų atsiradimą Lietuvoje 1923–1927 m. Lituanistica.
1993, Nr. 3,
p. 26–37 ir kt.
Į pradžią