| |
|
|
VISUOMENĖS
PASIRINKIMAS: KODĖL (PRA)LAIMĖJO III SEIMAS
|
Dr. Danutė
Blažytė-Baužienė Lietuvos
istorijos institutas The Lithuanian Institute of History Kražių
g. 5, LT-01108 Vilnius El. paštas bauziene@istorija.lt
Santrauka Įvadas Demokratiniai
Lietuvos valstybės pagrindai ir krikščionių demokratų
dominavimas „Prieš
krikščionis demokratus“: partijų pozicijos rinkimų
kovoje Seimo
rinkimai ir jų rezultatai Liaudininkų
ir socialdemokratų koalicija ir jos reformos Išvados
Santrauka
Steigiamasis
Seimas, kurio veikla buvo numatyta dar 1918 m. vasario 16 d. Akte,
į pirmąjį posėdį susirinkęs 1920 m. gegužės 15 d., pradėjo
konstitucinės raidos parlamentinį etapą šalyje. Visuomenės
pasirinkimas nulėmė krikščionių demokratų dominavimą trijų
(Steigiamojo, I ir II) Seimų kadencijose. Negili visuomenės
diferenciacija ir neaukšta politinė kultūra buvo palanki
terpė formuotis opozicinėms jėgoms, po III Seimo rinkimų
demokratiškai perėmusioms valdžią. 1926 m. pusę metų
užtrukęs koalicinių centro ir kairiųjų valdymas buvo lengvai
nutrauktas tautinių ir katalikiškųjų jėgų perversmo.
Demokratija Lietuvoje pralaimėjo, tačiau valstybingumo raidos
pagrindai nebuvo pakirsti ir įgijo visai panašų į kitų Rytų
Europos valstybių plėtrą vektorių.
Reikšminiai
žodžiai: demokratijos krizė; konstruktyvi ir destruktyvi
opozicija; kairieji; dešinieji; koalicinė vyriausybė;
priešvalstybinis veikimas; valstybės perversmas.
Įvadas
Nesklandi
demokratijos raida Vidurio ir Rytų Europos pokomunistiniuose
kraštuose istorikus skatina atsigręžti į sistemines
demokratijos krizes beveik toje pačioje teritorijoje XX a.
trečiajame ir ketvirtajame dešimtmečiais ir beveik visais
atvejais demokratijai nepalankią jų baigtį – perversmus,
kurie atvedė į valdžią demokratijai priešingas ir
priešiškas jėgas. Siekiama išsiaiškinti
priežastis, nulėmusias palyginti sklandų perversmų įvykdymą ir jų
padarinių legalizavimą.
Nors
demokratinės santvarkos krizės ir pralaimėjimo tema Lietuvos
Respublikoje nuolatos vienaip ar kitaip atsiranda daugelio
istorinių tyrinėjimų centre ar paraštėse, nuosekliai
išgvildentos tėra pavienės temos: sutarties su SSRS
sudarymas, liaudininkų bei socialdemokratų partijų veiksmai III
Seimo rinkimuose ir veikla jame, SSRS diplomatinių tarnybų įtaka
Lietuvos politiniam elitui parengiant ir įvykdant valstybės
perversmą. Pastarojo straipsnio autoriaus Algimanto Kasparavičiaus
ir Zenono Butkaus tyrinėjimai, paremti Rusijos Federacijos
archyvuose saugoma medžiaga, verčia koreguoti kai kurių
istoriografinių teiginių sampratą. A. Kasparavičius taip pat
yra nagrinėjęs ir kitus trečiojo dešimtmečio
parlamentarizmo raidos aspektus. Autoritariniam perversmui skirtą
studiją parengė Raimundas Lopata, perversmui alternatyvias
valstybės raidos galimybes apžvelgė Algirdas Jakubčionis.
Pažymėtina, kad iki šiol tarp istorikų tinkamo atsako
nerado dar šeštąjį dešimtmetį išeivijoje
Zenono Ivinskio ir Algirdo J. Greimo atskleistos
įžvalgos dėl valdžios ir visuomenės santykio kaitos žemės reformos
vykdymo ir kitų socialinių ir kultūrinių pokyčių kontekste. Tačiau
šiame straipsnyje minėtas idėjas siekiama tik aktualizuoti,
jų analizė – atskiro tyrimo uždavinys.
Straipsnio
tikslas:
apibūdinti ryškiausius XX a. trečiojo dešimtmečio
vidurio politinio proceso aspektus, kai politinių jėgų
priešpriešoje parlamente ir už jo ribų buvo
sprendžiamas tolesnis valstybės režimo pobūdis. Siekiama
išryškinti diferencijuotą politinių jėgų požiūrį į
demokratiją, pagrindinis dėmesys sutelkiamas į partinių ir
politinių jėgų dinamiką prieš rinkimus ir po jų, šių
jėgų elgseną valdančiosios koalicijos sudarymo metu ir jos
pokyčius III Seimo veiklos laikotarpiu, galiausiai atvedusius į
gruodžio 17-osios perversmą ir nedemokratinio režimo įtvirtinimą.
Autorė mėgina susisteminti gausių tyrimų duomenis, stengiasi
įžvelgti kai kurias gilumines arba istoriografijoje mažiau
išryškintas tendencijas.
Demokratiniai
Lietuvos valstybės pagrindai ir krikščionių demokratų
dominavimas
Po
ilgo svetimųjų valdymo atgavusi Nepriklausomybę, Lietuva
nacionalinę valstybę kūrė demokratinės santvarkos pagrindais.
1918 m. vasario 16-osios Aktas, išreiškęs
tautos apsisprendimą, aukščiausių suverenių galių raišką
suteikė Steigiamajam Seimui, kurio veikla nuo 1920 m. gegužės
pradėjo parlamentinį Lietuvos Respublikos etapą. Demokratijos
pradai buvo išplėtoti ir įtvirtinti 1922 m. rugpjūčio
1 d. priimtoje Konstitucijoje, o įgyvendinami per valstybės
centrines ir savivaldos institucijas. Šiais žingsniais
lietuvių tauta prisidėjo prie dar naujos ir trapios demokratijos
tapsmo Rytų ir Vidurio Europoje.
Natūralu,
kad ką tik atsikūrusios valstybės visuomeninius procesus veikė
neseniai pasibaigusio Pirmojo pasaulinio karo ir Rusijos
revoliucijos įtakos, prieštaringi vidaus gyvenimo
veiksniai. Lietuvos politinės partijos formavosi pirmaisiais XX a.
dešimtmečiais, tačiau jų brendimą sutrikdė itin nepalankios
vidaus ir tarptautinės sąlygos. Partijų vertybinės nuostatos,
programos, statutai, organizacinė struktūra iki galo ar bent jau
iš esmės susiformavo jau po Nepriklausomybės atgavimo,
todėl politinė sistema Lietuvoje plėtojosi lėtai, išliko
neišbaigta, pernelyg priklausoma nuo politinės konjunktūros
svyravimų, be kompromiso ir pakantumo tradicijos.
Lietuvos
Valstybės Taryboje atitinkamu laikotarpiu dominavo tautiškos
srovės atstovai, pirmieji valstybininkai (Antanas
Smetona – pirmasis Prezidentas, Augustinas
Voldemaras – pirmasis Ministras Pirmininkas)
nubrėžė aiškias valstybingumo gaires, tačiau Steigiamasis
Seimas politikos vektorių pakoregavo ryškią daugumą
turėjusios Krikščionių demokratų partijos pasaulėžiūrinės
orientacijos ir siauresnės pragmatiškos politikos linkme.
Modernesnė tautinė politikos kryptis buvo priversta užleisti vietą
siauresnei, labiau konservatyviai konfesinei srovei ir kartu
atgaivino prieškario priešpriešą tarp
katalikiškosios ir demokratinės laicistinės tautinio
atgimimo srovių. Krikščioniškajai demokratijai buvo
būdinga savita demokratijos samprata, paremta popiežiaus
enciklikos Rerum novarum (1891 m.)
idėjomis, ją veikė ir konservatyvių Lietuvos bažnyčios hierarchų,
ir žymios dvasininkijos dalies pozicijos.
Krikščionių
demokratų pergalę Steigiamojo Seimo ir vėlesniuose rinkimuose
žymia dalimi nulėmė Bažnyčios parama ir jos galimybės palyginti
greitai paskleisti savo pažiūras per parapijų tinklą, dvasininkų
įtaka kaimo gyventojų daugumai. Už konfesinės agitacijos ribų kitų
politinių partijų galimybės buvo žymiai mažesnės.
Trijų
pirmųjų Seimų laikotarpio sėkmės ir nesėkmės buvo pažymėtos būtent
politiniame krašto gyvenime dominavusio krikščionių
demokratų bloko (LKDP, Lietuvos ūkininkų sąjungos, toliau – LŪS,
Lietuvos darbo federacijos, toliau – LDF)
nustatyta politikos linija. Lojali opozicija: iš
dešinės – neparlamentinė tautininkų
partija, iš centro – Lietuvos socialistų
liaudininkų demokratų partija ir Lietuvos valstiečių sąjunga
(toliau – LVS), iš
kairės – socialdemokratai (išskyrus du
koalicinius intarpus su valstiečių liaudininkų bloku), – didesnės
įtakos politiniams sprendimams neturėjo. Kita vertus, išskyrus
nebent socialdemokratus, kitų partijų socialinės ir ekonominės
politikos nuostatos nebuvo diametraliai skirtingos. Šis
krikščionių demokratų vienvaldiškumas eliminavo
politinio pliuralizmo užuomazgų stiprėjimą visuomenėje, pristabdė
kritiško mąstymo ir sąmoningo demokratinio pasirinkimo
raišką. Suprantama, čia turime omenyje tik politines
organizacijas ir nekalbame apie pozityvaus katalikiškosios
pasaulėžiūros visuomeninių organizacijų vaidmens socialinėje ir
moralinėje sferoje, ypač bendruomenės pradų ugdymo, švietimo
ir kultūros darbo nuopelnų.
Nenagrinėdami
krikščionių demokratų kontroliuojamų Seimų priimtų įstatymų
padarinių bei krikščionių demokratų vienpartinių
vyriausybių (Antano Tumėno, Vytauto Petrulio,
Leono Bistro ministrų kabinetų) atliktų darbų, mėginsime
išsiaiškinti bendriausias prielaidas, lėmusias gana
ilgą krikščionių demokratų dominavimą Seimuose ir
galiausiai jų pralaimėjimą visai kitos pakraipos politinėms jėgoms
rinkimuose į III Seimą.
Neabejotina,
kad viena svarbiausių krikščionių demokratų sėkmingo
dalyvavimo rinkimuose prielaidų tenka laikyti istoriškai
susiklosčiusią Lietuvos visuomenės valstietišką sanklodą,
kur katalikų dvasininkų vaidmuo visada buvo dominuojantis, kita
vertus, silpnas miestiečių, žymia dalimi – kitataučių,
pirmiausia žydų, mažiau lenkų, vokiečių, rusų, sluoksnis,
skirtingai nuo tautų, anksčiau sukūrusių savo valstybes ar bent
jau turėjusių autonomiją, nebuvo terpė, palanki tautiškajai
tapatybei ir valstybiniam mąstymui formuotis. Svetimųjų
priespaudos, karų ir okupacijų nualintame krašte, kai trūko
bent kiek išprususios šviesuomenės (iš
prieškario metais gimnazijas baigusių lietuvių žymi dalis
vėliau dalyvavo valstybinėje ir visuomeninėje veikloje), kita
vertus, būtino kapitalo tautiniam verslui (kartu ir
įtakai) – pramonei, prekybai, finansams plėtotis
vyriausybių veiklos apimtys ir galimybės, ypač pirmaisiais
Nepriklausomybės metais (1923 m. lietuvių dalis tarp
pramonininkų tesudarė 2 proc., tarp prekybininkų – 15 proc.),
buvo itin ribotos. Dinamizmo ir energijos trūkumas jaunoje
valstybėje pasireiškė visuomenės konservatizmu ūkio,
kultūros, švietimo srityse. Įveikti visapusišką
atsilikimą, konsoliduoti visuomenę, inicijuoti reformas galėjo tik
politinė jėga, turėjusi įtaką ir pasitikėjimą. Krikščionių
demokratų blokas, savo trilype organizacija apėmęs visas
visuomenės grupes, tuo metu buvo vienintelė konstruktyvi politinė
jėga, turėjusi įtakos įvairiems gyventojų sluoksniams. Pabrėžtina,
kad katalikų dvasininkijos, konfesinės inteligentijos vaidmuo buvo
ypač reikšmingas užkertant kelią revoliucinei stichijai,
kuri su internacionalistinėmis komunizmo idėjomis demoralizuotų,
revoliucinių nuotaikų paveiktų karo pabėgėlių grįžimu Lietuvon
sudarė realų pavojų nepriklausomai valstybei. Komunistinis
gaivalas ardė socialinę darną, kėlė pavojų valdžiai ir valstybei
dėl tiesioginės priklausomybės nuo sovietinės Rusijos ir jos
teikiamos finansinės paramos. Prieš destruktyvią
anarchistinę stichiją kovojo visos patriotinės jėgos, tačiau
krikščionys demokratai išsiskyrė pozityviu
antikomunistiniu nusistatymu ir gebėjimu visa tai perteikti
platiesiems, pirmiausia – tikintiesiems gyventojų
sluoksniams, kartu kurdami įvairių socialinių grupių katalikiškų
organizacijų tinklą. Krikščionių demokratų griežtos, kai
kada drastiškos priemonės (karo padėties ir ypatingųjų
valstybės apsaugos įstatymų priėmimas II Seime) neabejotinai buvo
pateisinamos konkrečiu laikotarpiu, tačiau jos smarkiai slopino
demokratines visuomenės iniciatyvas, kai kada net neabejotinai
valstybinių opozicinių jėgų (A. Smetonos areštas)
veikimą. Ilgainiui stabilizuojantis socialinei situacijai šalyje,
krikščionys demokratai, prisidengdami tikrų ir menamų
pavojų Nepriklausomybei grėsme, smarkiai suvaržė demokratijos
sklaidą, monopolizuodami politinį krašto atstovavimą
daugelyje institucijų. Per šešerius krikščionių
demokratų dominavimo metus su opozicija neieškota
konstruktyvaus dialogo, nebuvo peržengta mūsų jau minėta
pasaulėžiūrinė skirtis.
Tenka
pažymėti, kad ir kairioji opozicija – liaudininkai
ir ypač socialdemokratai, nuo 1924 m. vengė bet kokio
suartėjimo su valdančiuoju bloku. Politinėje retorikoje buvo
apsikeičiama išgalvotais kaltinimais, įtarimais, iš
piršto laužtais argumentais, kas nepolitizuotoje
valstietiškoje visuomenėje buvo suvokiama visiškai
neadekvačiai.
Griežta
pozicijos ir opozicijos priešprieša visai
nepasitarnavo demokratijai, tačiau ja antivalstybinėje
propagandoje gana apsukriai naudojosi komunistai, kai kurios
tautinių mažumų grupės.
Krikščionių
demokratų valdžia, daug nuveikusi įtvirtinant Lietuvos
valstybingumą, sutvarkant vidaus gyvenimą, nebuvo išradinga
ir nuovoki atremiant tiek opozicijos argumentus, tiek
neutralizuojant priešvalstybinių jėgų veikimą. II Seimo
laikais, ypač esant vienpartinėms vyriausybėms, neturėta
pakankamai pagrįstos valstybės ateities vizijos, pernelyg
kliautasi jėgos ir represijos instrumentais, o išleista iš
akių kryptingos socialinės politikos ir lankstesnės taktikos
tautinių mažumų atžvilgiu galimybės. Politinėje retorikoje nuolat
buvo naudojama tautinių mažumų korta, pažymint, kad viena ar kita
politinė jėga pataikauja tam tikroms mažumoms (paprastai žydams)
ir linkusi suteikti joms privilegijų. Ypač dažni tokio pobūdžio
krikščionių demokratų ir liaudininkų „apsišaudymai“
neabejotinai kenkė visuomenės konsolidacijai.
Kompromituojant
vyriausybių politiką prisidėjo ir ypač radikali kairiosios
opozicijos agitacija, dažnai susiejanti praktinės politikos ir
krikščionių demokratų pasaulėžiūros elementus, tai yra
sutapatinanti pagrįstas ir tariamas krikščionių demokratų
politikos nesėkmes, valdininkų egoizmą ir nerangumą su
propagandoje ypač išpūsta antiklerikaline kritika. Tuo
metu, veikiant XX a. pradžios Lietuvos visuomenėje
konfrontavusių „pirmeivių“ ir „atžagareivių“
tradicijai, visuomenės idėjinė vertybinė diferenciacija vėlavo
tiek kairiajame, tiek dešiniajame politikos spektruose.
„Prieš
krikščionis demokratus“: partijų pozicijos rinkimų
kovoje
Trečiojo
dešimtmečio viduryje katalikų dvasininkijos parama
krikščionių demokratų politikai jau nebegalėjo būti tokia
efektyvi kaip Steigiamojo ar II Seimo rinkimų laikotarpiu. Tam
įtakos turėjo sustiprėjusi socialdemokratų, iš dalies ir
liaudininkų antiklerikalinė propaganda, ne tik pliekusi atskirų
dvasininkų ydas, bet ir žeminusi bažnyčios kaip institucijos
autoritetą, ir pogrindinės kompartijos skleidžiamas ateizmas. Kita
vertus, priešvalstybinė, Maskvos ir Kominterno vairuojama
komunistų veikla krikščionių demokratų agitacijoje buvo
lengva ranka sutapatinama su socialdemokratijos pozicijomis,
užmiršus ar nenorint prisiminti, kad iškilūs
tautinės demokratijos atstovai praeityje buvo kur kas ryžtingesni
tiek carizmo, tiek ir kaizerinių okupantų priešininkai,
palyginus su atsargia, nuosaikia katalikiškosios srovės
pozicija.
Vis dėlto
negalima išleisti iš akių, kad ir Socialdemokratų
partija buvo labai nevienalytė, joje šalia iškilių
patriotiškai nusistačiusių asmenybių buvo eklektiškos
mąstysenos, nepastovios orientacijos, politiškai nebrandžių
partijos narių, iš pradžių pasipriešinusių
Nepriklausomybės atkūrimui, vėliau – valstybingumo
tapsmui. Šį nenuoseklumą, kaip ir kairuoliškas
nuostatas LSDP programoje, krikščionys demokratai visada
panaudojo politinėje kovoje su oponentais, ne be pagrindo
pabrėždami laisvamanišką ir net ateistinį, tai yra
tikinčiajai valstietiškajai daugumai priešingą
socialdemokratų daugumos nusistatymą.
Krikščionys
demokratai, suformavę vienminčių bloką pasaulėžiūros pagrindu,
nepagrįstai ignoravo daugeliu atžvilgių jiems artimą tautininkų
srovę, dėl to pastarieji III Seimo rinkimuose „blokavosi“
su valstiečiais liaudininkais.
Mažumų
atstovai paprastai balsuodavo už savo tautiečių sąrašus,
tačiau tautiškai menkai identifikuotų rinkėjų dalį galėjo
patraukti socialdemokratų ir kiek mažiau liaudininkų rinkimų
agitacijoje įtrauktos tezės apie visų tautinių mažumų teisių
sulyginimą.
Tokiu būdu
buvusi gausiausia ir visuomenėje įtakingiausia krikščionių
demokratų srovė ir pasaulėžiūra nelauktai susidūrė su spontaniškai
susiformavusia opozicine grupe, kurią labiausiai vienijo nuostata
„prieš krikščionis demokratus“, nors
pozityvioji įvairių jėgų programos dalis smarkiai skyrėsi.
Kai
konkuruojančios politinės jėgos nesirinko priemonių siekdamos
tikslo – pergalės rinkimuose, jos dezorientavo
visuomenę, kuri šį kartą rinkosi tarp ne tik skirtingas,
bet ir iš esmės priešingas politines programas
deklaravusių partijų. Opozicinių jėgų privalumas buvo griežta
krikščionių demokratų vidaus, ūkinės ir socialinės
politikos kritika. Ji iš tikrųjų atspindėjo daugelį
netesėtų tuometinės valdžios pažadų, griežtų politinių, iš
esmės represinių priemonių panaudojimą prieš oponentus,
remiantis su demokratija prasilenkusiais įstatymais bei
administracinėmis galiomis. Be abejo, prie krikščionių
demokratų populiarumo smukimo prisidėjo rinkėjų nusivylimas nuolat
pasikartojančiais, dažnai nepagrįstais ir banaliais spaudoje,
dvasininkų pamoksluose skelbtais su tiesa prasilenkusiais
kaltinimais oponentams. Rinkėjai laukė permainų, jų netenkino,
kaip jiems atrodė, sąstingis daugelyje visuomeninio gyvenimo
sričių. Svarbus buvo tautinių mažumų veiksnys, kai pirmąkart į
Seimą buvo renkami kol kas į valstybę labai menkai integruoto
Klaipėdos krašto atstovai.
Kuo labiau
artėjo rinkimai, tuo labiau blaškėsi krikščionys
demokratai. Nepaisant arogancijos, kovingos retorikos ir kelerių
metų patirties, krikščionys demokratai, valdžioje likę be
koalicijos partnerių, jautė, kad politinė situacija jiems
nepalanki ir dėl to rinkimų karštligėje nesugebėjo rasti
racionalių sprendimų. Kaip neigiamas fonas prie to prisidėjo po
Nepriklausomybės kovų atėjęs psichologinės atvangos laikotarpis.
Siekdami
atskleisti krikščionių demokratų vienvaldiško
paradokso (arogancijos ir nepasitikėjimo tuo pačiu metu)
priežastis, norėtume sustoti ties trijų vienpartinių kabinetų
laikotarpiu. Apie tam tikrą nepasitikėjimą liudija jų derybos su
liaudininkais prieš sudarant vienpartinį kabinetą.
Istorinėje literatūroje jos neretai laikomos formaliomis, esą,
siekiant parodyti, kad koaliciją sužlugdė liaudininkai. Tačiau
galima tuo ir suabejoti: ko gero, krikščionys demokratai,
nors ir siekė valdyti vieni, bet kartu ir stokojo pasitikėjimo iki
galo imtis atsakomybės. Tam buvo įvairių priežasčių: pirma, jiems
stigo intelektualinių pajėgų aprėpti visas valstybės ir visuomenės
gyvenimo sritis, todėl vyriausybė neretai pasitelkdavo LKDP
vadovybę ir konkrečių valdžios problemų sprendimą perkeldavo jai
(opozicija kaltino, kad Lietuvą valdo ne Seimas, o „šešekomas“
ar „trikomas“, tai yra LKDP vadovai). Kita vertus,
buvo siekiama užtikrinti vis glaudesnį Ministrų kabineto ryšį
su partija. Antano Tumėno kabinetas dar vadintas „darbo
kabinetu“, jame dirbo liaudininkas Karolis Žalkauskas ir du
nepartiniai ministrai – Teodoras Daukantas ir
Balys Sližys, Vytauto Petrulio kabinete – jau
visi ministrai – partijos nariai, o Leono
Bistro – jau beveik visi LKDP CK nariai.
Antra,
pats LKDP blokas buvo nevienalytis, jame būta nuomonių įvairovės,
nesutarimų, netgi prieštaravimų. Be kita ko, juos didino
dėl 1924 m. nederliaus, itin sparčiai vykdytos žemės reformos
ir ne visada pakankamai pasvertos valstybės socialinės politikos
vis labiau besireiškiantys ekonominiai ir finansiniai
sunkumai. Iš trijų bloko atšakų tolydžio stiprėjo
vidutiniosios ir turtingesnės valstietijos interesams atstovavusi
LŪS ir aiškiai nusilpo LDF, kurią į skirtingas puses blaškė
bloko daugumos siekis įsitvirtinti ekonomikoje bei elito terpėje
ir Darbo federacijos socialinė orientacija į samdomų darbuotojų
interesų atstovavimą. Auganti LŪS ekonominė galia nesutiko
pakankamos atsvaros valdančiųjų socialinėje politikoje. Nuolatinės
kalbos apie II Seimo paleidimą taip pat rodė, kad krikščionys
demokratai jautėsi netvirtai. Atrodo, Algirdas Julius Greimas
buvo teisus, teigdamas, kad „normalu[s] <...>
krikščionių demokratų partijos, išvaldžiusios
Lietuvos valstybę šešis metus, susidėvėjimas“.
Valdančiojo
bloko nuovargis inspiravo gandus apie Seimo paleidimą, kurie ėmė
sklandyti dar 1925 m. pradžioje. Apie tai kalbėjo ne tik
opozicija, bet ir patys krikščionys demokratai. Opozicinės
partijos bandė prognozuoti Seimo paleidimo datą, pradėjo iš
anksto ruoštis rinkimams, net sudarinėti kandidatų sąrašus.
Prognozėms dėl Seimo paleidimo nepasitvirtinus, rinkimų karštligė
1925 m. vasarą nuslopo. Kita vertus, atsirado
prognozuojančių, kad vienpartinė LKDP Vyriausybė nepaskelbs
rinkimų ir toliau valdys kraštą, bijodama netekti valdžios,
kad „klerikalai slaptai rengiasi prie atviros diktatūros“.
Užbėgant į priekį reikia pripažinti, kad kai kuriais atžvilgiais
isteriška krikščionių demokratų reakcija į
pralaimėjimą rodytų tų baimių pagrįstumą.
Krikščionys
demokratai savo įtaką stengėsi išsaugoti remdamiesi
valstybės aparatu. Jau 1925 m. lapkričio mėn. valsčių
viršininkams buvo išsiuntinėta instrukcija, kurioje
reikalaujama suaktyvinti kovą su opozicija. Žinoma, valdžios
persekiojimai buvo nukreipti visų pirma prieš komunistus,
kurie mėgino sudaryti „Darbininkų ir kaimo varguomenės“
sąrašus. Greta II Seimo priimtų „Sustiprintos
apsaugos įstatymo“ (1925 m. gegužės 19 d.) ir
„Spaudos įstatymo pakeitimo“ (1925 m. birželio
20 d.), buvo paskelbtas (1925 m. birželio 26 d.)
įstatymas, draudęs susirinkimus atvirame ore, ant kelių, aikštėse
ir kitose panašiose vietose. Buvo uždrausta savivaldybių
įstaigoms priklausančiose patalpose organizuoti politinio pobūdžio
susirinkimus ir mitingus. Tai turėjo susiaurinti liaudininkų
rinkimų kampanijos galimybes.
Lietuvių
partijų rinkimų kovai vadovavo šių partijų vadovybės
sudaryti rinkimų štabai, lenkų – Centrinis
lenkų rinkimų komitetas (Centralny Polski Komitet Wyborczy),
žydų – dėl nesutarimų tarp partijų susidariusių
dviejų politinių grupių štabai.
Rinkimų
kampanija buvo agresyvi, tačiau šįsyk pasižymėjo ir kiek
skirtingais akcentais nei ankstesnės. Buvo jaučiamos iš
dalies pasikeitusios visuomenės nuotaikos, netgi tarp krikščionis
demokratus palaikiusių visuomenės grupių buvo girdėti kritiško
nepasitenkinimo balsų, nukreiptų prieš ypatingąją padėtį,
ūkio sunkumus ir užsienio politikos nesėkmes. Tačiau į jas
adekvačiai reagavo ne visos politinės jėgos.
LKDP
rinkimų nuostatos nebuvo nei originalios, nei itin patrauklios
rinkėjams. Kaip ir kitų Seimų rinkimų kampanijose, krikščionys
demokratai nesidrovėjo pasinaudoti savo, kaip valdžios partijos,
įrankiais. Dar 1925 m. lapkričio mėn. vykusiame valsčių
viršaičių suvažiavime jiems buvo duoti nurodymai, kaip
galima labiau varžyti antivalstybinių komunistinių organizacijų
veikimą. Tačiau daugeliu atvejų atvirai priešiškai
kaip į komunistus buvo žiūrima ir į socialdemokratus, netgi
liaudininkus. Rinkimų kampanijoje panaudota valstybės lėšų,
į susitikimus su rinkėjais važinėta ministerijų automobiliais.
Mėginta paveikti net Vyriausiąją rinkimų komisiją: jos pirmininkas
Petras Leonas savo atsiminimuose rašė, kad kai kurie
LKDP veikėjai nesidrovėjo šnekinti komisijos narius, kad
rinkimų rezultatus interpretuotų jiems palankiu būdu.
Radikalieji
krikdemai 1926 m. balandžio 15 d. išleido
atsišaukimą, kuriame nebalsavusieji už LKDP bloko
kandidatus vadinami „Lietuvos pardavikais“, jiems buvo
net grasinama. Krikščionių demokratų „Rytas“
atsiribojo nuo atsišaukimo autorių ir gausių jo platintojų,
tačiau tik paskutiniąją rinkimų dieną, todėl opozicijos leidiniai
neabejojo, kurioms politinėms jėgoms jis pasitarnavo. Rinkimų
agitacijoje aktyviai dalyvavo dvasininkai, kai kuriose bažnyčiose
kunigai netgi pirmąją Velykų dieną kalbėjo tik apie rinkimus,
gąsdindami, kad tie, kurie balsuos už „bedievių“
partijas, nugarmėsią pragaran. Vyskupai, kaip ir kitų rinkimų
metu, kreipėsi į tikinčiuosius specialiu laišku,
argumentuodami būtinumą balsuoti už krikščionis demokratus,
tačiau kreipimasis nebuvo toks paveikus, kaip tikėtasi. Prie
krikščionių demokratų rinkimų akcijos populiarumo
neprisidėjo ir Katalikų bažnyčios vadovybės draudimas II Seimo
nariui kun. Adomui Vilimui dalyvauti rinkimuose.
III Seimo
rinkimuose prieš krikščionis demokratus, valdžiusius
šalį šešerius metus, stojo platus
įvairialypis priešininkų frontas: liaudininkai, susiblokavę
su tautininkais ir 1925 m. pabaigoje iš Santaros
likučių susikūrusia Lietuvos ūkininkų partija, taip pat
socialdemokratai ir tautinės mažumos, sustiprintos pirmą kartą
renkamų Klaipėdos atstovų.
Opozicinės
partijos savo agitacijoje visa tai dar labiau išryškino
ir panaudojo savo interesams. Buvo iškeltas kai kurių
krikščionių demokratų pagrindinių veikėjų tikras ar
tariamas piktnaudžiavimas tarnyba, ūkinės aferos (Juozo Purickio
„sacharino byla“, Petro Josiuko ir
Eliziejaus Draugelio „amerikoniškų lašinių
skutimas“ ir V. Petrulio iždo lėšų neskaidrus
panaudojimas). Vėliau ne visi tie įtarimai pasitvirtino. Manytina,
kad viena svarbiausių priežasčių tam buvo pozicijos ir opozicijos
šalininkų ir rėmėjų ūkinė konkurencija. Buvo kovojama dėl
įtakos sferų, pirmiausia – kylančio žemės ūkio
produktų supirkimo ir perdirbimo pramonėje. Tačiau rinkimų metu
visa tai buvo išreiškiama toli gražu ne korektiškai.
Priešrinkiminėje
propagandoje suartėjo tiek parlamentinių partijų – liaudininkų
ir socialdemokratų, – tiek ir už parlamento ribų
buvusių tautininkų vedama krikščionių demokratų valdžios
kritika spaudoje, susirinkimuose ir mitinguose. Valstiečiai
liaudininkai ir socialdemokratai žadėjo atkurti demokratines
laisves, įvykdyti daugelį socialinių reformų. Pažadų, reikia
pripažinti, šios partijos nesigailėjo. Veikta aktyviai:
buvo kuriami knygynėliai, klubai, steigiami sporto rateliai
jaunimui ir pan., plačiai panaudojamos savivaldybių pajėgos.
Liaudininkų
vidinėse diskusijose išryškėjo agitacijos
kryptingumas – ji buvo sutelkta į žemės ūkio
klausimus: intensyvinti ir moderninti ūkį pereinant nuo grūdinių
kultūrų prie gyvulininkystės. Liaudininkai žadėjo rūpintis
vidutiniesiems valstiečiams ir naujakuriams rūpimais reikalais:
paskolomis, kreditais, miško medžiaga.
Diskusijos
liaudininkų vadovybėje dėl politinių sąjungininkų rodė, jog dažnai
vadovautasi ne pozityviu nuostatų bendrumu, o siekta telkti visus,
kas pasisako prieš krikščionis demokratus ar peikia
jų darbus. Liaudininkų spauda stengėsi savo šalininkams
įdiegti mintį, kad LKDP veikla ekonominiame ir politiniame krašto
gyvenime ir tarptautinėje arenoje patyrė nesėkmę, kad
krikščioniškosios organizacijos prarado autoritetą
ir jų pralaimėjimas Seimo rinkimuose neišvengiamas. Jie
taip pat priekaištavo krikščionims demokratams, jog
šie kalti dėl Vilniaus netekimo, kas savaime kurstė
antilenkiškas nuotaikas, be to, buvo agituojama tuo pačiu
atsakyti už lietuvių persekiojimą Vilnijoje.
Rinkimų
kampanijoje radikalumu išsiskyrė Socialdemokratų partijos
programa, kurioje reikalauta panaikinti karo padėtį, karo teismus
ir administracines bausmes, amnestuoti politinius kalinius,
suteikti daugiau teisių savivaldybėms, plėtoti pasaulietinę
mokyklą ir švietimą apskritai, didinti tautinių mažumų
teises.
Socialdemokratai
siekė aiškiai atsiriboti nuo komunistų, tačiau pastarieji,
pasimokę iš I ir II Seimo rinkimų, nebemėgino iškelti
savo satelitinių sąrašų, o priėmė nutarimą kreiptis laišku
į LSDP CK ir jos vietines organizacijas ir sudaryti bendrą frontą
per Seimo rinkimus. LSDP į laišką nereagavo,
Kipras Bielinis CK vardu užrašė rezoliuciją: „Į
šį pasiūlymą neatsakyti“. „Socialdemokratas“
ėmė spausdinti daugiau antikomunistinių straipsnių, partijos
vadovybė draudė skyriams palaikyti bet kokius ryšius su
komunistinėmis organizacijomis. Į antrą laišką
„Socialdemokrate“ jau buvo atsakyta viešai:
„Nieko nepadės jūsų šauksmai, kad dar ne vėlu tą
frontą* sudaryti<...>“, nors galiausiai
sutiko jungti su savo sąrašais balsus, atiduotus už
„Darbininkų ir kaimo biednuomenės“ ir Klaipėdos krašte
veikusios Darbininkų partijos sąrašus.
Tautininkų
spauda, turėjusi du gabius publicistus – A. Smetoną,
kurio publicistinės kūrybos apogėjus ir buvo būtent parlamentinis
laikotarpis, ir A. Voldemarą, – taip pat negailėjo
juodų spalvų LKDP vyriausybių tiek vidaus, tiek užsienio
politikai, o agitacijoje nestigo prieš krikščionis
demokratus nukreiptos retorikos. A. Smetona viename iš
savo atsišaukimų, pavadintame „Ko nerinkti ir kas
rinkti“, teigė: „Gerą Seimą gali sudaryti tos lietuvių
partijos, kurios nepritarė krikščionių trilypio bloko
darbams ir jų savanaudiškai politikai <...>“.
Kita vertus, tautininkai, propaguodami tautinį principą kaip
vienijantį veiksnį bei „vidurio kelią“ ir
piktindamiesi partiniu susiskaldymu, be išlygų teigė, kad
jie vieninteliai kitokie, kategoriškai teisūs, o tie, kurie
proteguoja partijas – neteisūs.
Rinkimų
kampanija buvo įnirtingesnė nei ankstesnės. Spaudoje (ypač
provincijos), mitinguose visos partijos ir tautinės grupės
nesiskaitė nei su retorikos turiniu, nei su forma. Tuo metu tapo
įprastos baudos redaktoriams leidinių, kvietusių rengti pogromus,
mitingus dažnai suardydavo priešininkų partijų
provokatoriai. Plačiai naudoti fiktyvūs atsišaukimai ir
plakatai, pavyzdžiui, lenkų organizacijų vardu kviesta rinkimus
boikotuoti. Lenkai savo ruožtu skelbė, kad visos lietuvių partijos
lenkams priešiškos, todėl lenkai turi balsuoti tik
už savo atstovus. Mažumų kultūrinės autonomijos iškovojimo
reikalavimai pynėsi su antilietuviškumu.
Seimo
rinkimai ir jų rezultatai
Rinkimai į
III Seimą įvyko 1926 m. gegužės 8–10 dienomis. Buvo
išrinkti 85 Seimo atstovai: be ankstesnėse I–VI
apygardose rinktų, skirtos vietos X apygardai – Klaipėdos
kraštui – čia 5 atstovai išrinkti
pirmą kartą. Krikščionys demokratai gavo 30 vietų
(frakcijomis: LKD – 14 (14), LŪS – 11
(14), LDF – 5 (12), prarasdami 10 mandatų ir
patirdami, be abejo, nelauktą skaudų pralaimėjimą; liaudininkai
gavo 22 vietas, socialdemokratai – 15. Komunistų
remiami sąrašai, surinkę 22,5 tūkst. balsų, liko
bereikšmiai, nes pagal rinkimų įstatymą partijos,
negavusios vienam atstovui reikalingų balsų, nedalyvavo ir
skirstant „likučius“, tad minėti sąrašai prie
socialdemokratų atstovų išrinkimo neprisidėjo. Galima
daryti prielaidą, kad dalis rinkėjų, kurie būtų balsavę už
prokomunistinius sąrašus, didžiąją dalį jų eliminavus,
pasirinko socialdemokratus. Taip pat galima teigti, kad
sudėtingoje politinėje konsteliacijoje socialdemokratams atiteko
nemaža dalis iš LDF perimtų balsų. Iš krikščionių
demokratų bloko didžiausių nuostolių, palyginti su II Seimo
rinkimų rezultatais, patyrė būtent LDF, netekusi iš turėtų
12 net 5 vietų. Tautininkai, iškovoję 3 vietas, pirmą kartą
pateko į Seimą. Tarp mažumų didžiausią mandatų skaičių – 6 – gavo
vokiečiai (tarp jų – 5 klaipėdiečiai), 4 – lenkai,
3 – žydai (vietoj turėtų 7). Mažumų sąrašai
surinko šiek tiek mažiau balsų nei 1923 m. II Seimo
rinkimuose, tačiau maždaug atitinkamai pagal tautinę gyventojų
sudėtį. Galima spėti, jog diferencijuojantis visuomenei, dalis
balsų atiteko kairiosioms lietuvių partijoms. Iki Seimo paleidimo
1927 m. balandžio 12 d. pasikeitus 7 parlamento nariams,
iš viso III Seime dirbo 92 atstovai.
Liaudininkai
visuomenėje buvo identifikuojami kaip nuosekliai laicistinė
partija, tad logiška kelti klausimą, ar toks visuomenės
pasirinkimas reiškė, jog lietuvių visuomenė krikščionių
demokratų valdymo metais atitolo nuo Bažnyčios ir tikėjimo. Tačiau
patikimesnė kita prielaida – skirtingai nuo pačių
partijų saviidentifikacijos, dauguma rinkėjų į liaudininkus
nežiūrėjo kaip į Bažnyčios priešus, nei į krikščionis
demokratus – kaip į jos gynėjus. Ko gero, žymi
dalis Lietuvos ūkininkų, pasimeldę bažnyčioje, rinkimų būstinėje į
urną įmesdavo lapelį su LVS kandidatų sąrašu... Tai
liudijo, jog visuomenėje pasaulėžiūrinė priešprieša
užleidžia vietą socialinių ir ekonominių procesų nulemtiems
prieštaravimams.
Liaudininkų
ir socialdemokratų koalicija ir jos reformos
Rinkimų
rezultatai anksčiau valdžioje buvusias partijas gerokai suglumino.
Kazys Grinius vėliau atsiminimuose rašė, kad rinkimų
rezultatai nedžiugino nei dešiniųjų, nei kairiųjų.
Krikščionys demokratai pralaimėjo, bet ne tiek, kiek kitų
partijų laukta ir tikėtasi. Natūrali būtų buvusi valstiečių
liaudininkų koalicija su krikščionimis demokratais, nes
visuomenės daugumos mentalitetas vis dar buvo katalikiškas
ir konservatyvus, tačiau jos nei vieni, nei antri po rinkimų
grumtynių nenorėjo, nes visuomenėje buvo juntamas liberalesnės
vyriausybės poreikis. Iš laiko perspektyvos galima teigti,
kad tai buvo bene svarbiausias demokratiją destabilizavęs
veiksnys. Praradęs šią potencialią koaliciją Lietuvos
politinis gyvenimas radikalėjo, labiausiai LSDP išrinktų
atstovų sąskaita, tačiau tai buvo logiškas rinkimų
rezultatų padarinys.
LSDP ilgai
elgėsi neryžtingai: iš pradžių nusprendė formuojant
Vyriausybę nedalyvauti, anot krikščionių demokratų „Ryto“,
kad „susidėję su buržujais daug nustotų savo rinkikų akyse“.
Liaudininkams ir toliau siunčiant jiems palankumo signalus,
socialdemokratai sutiko sudaryti koaliciją šešiems
mėnesiams.
Liaudininkai
ir socialdemokratai daugumą galėjo sudaryti tik palaikomi tautinių
mažumų. Jų pakvietimą į koaliciją LŪS atstovas Feliksas Mikšys
apibūdino kaip portfelių pirkimą. Tokį požiūrį laikant perdėtu,
vis dėlto verta abejoti, ar liaudininkai, kviesdami mažumas į
koaliciją, numatė tokio žingsnio politines pasekmes.
Sudarytoji
valstiečių liaudininkų ir socialdemokratų koalicija jau iš
karto buvo ardoma nesutarimų. Socialdemokratai, visuomet turėję
žymiai didesnį intelektualinį potencialą negu jų skaičius Seime
bei įtaka visuomenėje, dabar naudojosi valdžia ir vertė
liaudininkus vykdyti kur kas radikalesnę politiką, nei pastarieji
būtų norėję.
Tautininkai
laikėsi santūriai. Skirtingai nuo krikščionių demokratų,
kurie kėlė į viešumą visus su liaudininkais susijusius
gandus ir juos komentavo, tautininkai to nedarė. Liaudininkai buvo
linkę A. Smetoną kviesti į Vyriausybę, bet socialdemokratai
buvo kategoriškai nusistatę prieš, nes tautininkus
jie interpretavo kaip „stambiosios reakcinės buržuazijos
interesų gynėjus“.
Nors prieš
krikdemus nukreipta politinių ir tautinių jėgų grupė rinkimų
rezultatais buvo patenkinta, suformuotas politinių jėgų santykis
svarbiausią šios stovyklos jėgą – liaudininkus,
ir iki tol gerokai vengusius kovos dėl postų, – vertė
jaustis neužtikrintai ir prognozavo koalicijos sudarymo ir
valstybės valdymo sunkumus.
1926 m.
birželio 8 d. Prezidentu išrinktas valstiečių
liaudininkų lyderis, tautinio atgimimo veikėjas varpininkas
K. Grinius. Savo inauguracinėje programinėje kalboje
Prezidentas pabrėžė Konstitucijos laikymosi, teisėtumo, teisingumo
ir demokratijos svarbą, pateikdamas pavyzdį senovės graikų
įstatymų leidėjo Solono, kuris, pasitraukdamas iš tėvynės,
paėmė pasižadėjimą iš piliečių, kad jie per dešimt
metų nekeis įstatymų, o stengsis prie jų priprasti ir juos
vertinti. Jis siūlė „ne konstituciją lenkti į save, bet save
lenkti į konstituciją. Iš to išeina, plačiau tai
imant, tolerancijos reikalingumas, priešininko nuomonės ir
asmens gerbimas“.
Prezidento
K. Griniaus mintys aiškiai siejasi su garsaus prancūzų
politologo Raymondo Arono pastebėjimu, kad parlamentinis
konstitucinis režimas gali sėkmingai gyvuoti tik tuomet, kai
skirtingų visuomenės grupių piliečiai kelia savo reikalavimus, bet
tuo pat metu išsaugo gebėjimą eiti į kompromisą. „Pernelyg
prisirišus prie savo idėjų, kyla grėsmė prarasti kompromiso
pojūtį. Kai įsiliepsnoja aistros, žmonės praranda pagarbą
įstatymams ir konstitucijai. Demokratijai visuomet gresia pavojus
dėl pernelyg didelio vienų ar kitų partijų ar politinių grupių
prisirišimo prie savo idėjų“. Lietuvoje panašias
mintis jau 1926-aisiais, III Seimo veiklos pradžioje, dėstė
Stasys Šalkauskis, teigdamas, kad rinkimus laimėjusios
jėgos valstybėje turi vykdyti nepartinę politiką, o
opozicija – net kritikuodama dirbti kuriamąjį
darbą.
Deja, tik
pavieniai III Seimo atstovai, bet labiau kaip asmenys, o ne
politinių partijų reprezentantai, laikėsi tolerancijos principų.
Tarp valdančiųjų daugiausia valstybinės politikos paieškų
būta tarp valstiečių liaudininkų. III Seimo darbo pradžioje vienas
iš socialdemokratų lyderių Jeronimas Plečkaitis Mykolui
Krupavičiui yra pasakęs: „Jūs mus šešerius
metus valdėte, dabar mes jus pavaldysime...“ Tai, kad
valstybinio požiūrio kartais pristigdavo netgi liaudininkams, yra
pažymėjęs Vincas Trumpa, teigdamas, kad 1923–1926 m.
laikotarpiu „[M.] Sleževičiaus vadovaujama opozicija buvo
toli nuo konstruktyvios ir lojalios opozicijos. Mykolo
Krupavičiaus vadovaujama opozicija 1926 metais atseikėjo beveik
tuo pačiu“, ignoruodamas priežastis analizavusio
S. Šalkausko pasiūlymą, kad krikščionių
demokratų pralaimėjimas galėtų būti gera paskata „[s]avo
rūšies sąžinės sąskaitai, iš kurios turėtų kilti
pasiryžimas pasimokyti iš neigiamų patyrimų ir sąmoningai
stoti į pažangaus tobulinimosi kelią“. Tačiau krikščionių
demokratų blokas perėjo į griežtą opoziciją liaudininkams dar iki
Vyriausybės suformavimo. Seime jų laikysena buvo ne tik priešiška,
bet ir nuosekliai destruktyvi. Joje neabejotinai vyravo kerštas
už pralaimėtus rinkimus. Anot A. J. Greimo, LKDP buvo
per silpna laimėti rinkimus, bet per stipri juos garbingai
pralaimėti.
Kita
vertus, reikia įvertinti ir tai, kad Krikščionių demokratų
partija, nepaisant joje pasigirdusių diktatūros šalininkų
balsų, nors ir trumpam laikui, turėjo politinės išminties
gera valia užleisti pozicijas rinkimus laimėjusioms partijoms.
Nepaisant valdžios sluoksniuose ir visuomenėje tvyrojusios
įtampos, demokratinės valdžios perdavimo rinkimus laimėjusiai
opozicijai procedūros nebuvo pažeistos. Pakankamai solidus
ankstesnis politinis įdirbis krikščionims demokratams leido
išlaikyti didelę įtaką krašte ir pasitraukus iš
valdžios.
Tuo tarpu
socialdemokratai neketino atsisakyti principinės programinės
pozicijos ir daryti kompromisų. Tuoj po rinkimų jie paskelbė, kad
III Seimas turės pereinamąjį pobūdį: bus panaikinti daugelis I ir
II Seimų sprendimų, sugrįžta į Steigiamojo Seimo kūrybos darbą.
Taigi, pagal socialdemokratų logiką, III Seimo pirmiausia laukė
negatyvus griovimo darbas. Pačios LSDP vadovybėje tuo metu
įsigalėjo radikalai, nuosaikiuosius veteranus – Steponą Kairį
ir K. Bielinį – palikę mažumoje. Derindamasis
prie partijos daugumos, svarstant Vyriausybės deklaraciją
S. Kairys pareiškė, kad partija parems Vyriausybę tik
tuomet, jei ši likviduos krikščionių demokratų
režimo padarinius, įves teisėtą demokratinę tvarką, rūpinsis
darbininkų bei ūkininkų reikalais. „Nuo to momento, kai
pažadai nebus pildomi ir darbininkai bus skriaudžiami, nuo tos
dienos mūsų tolesnis bendradarbiavimas Seime ir vyriausybėje turės
baigtis“. Socialdemokratai neturėjo iliuzijų, kad tokia
padėtis gali ilgai tęstis, todėl spausdami liaudininkus, skubėjo
kuo daugiau laimėti per kuo trumpesnį laiką. Nors valdymo
patirties turėjo kaip tik valstiečiai liaudininkai, beveik visas
reformų iniciatyvas teikė socialdemokratai. Gal ir ne visai klydo
F. Mikšys, 7 posėdyje pasakęs, kad „vienas
socialdemokratas vertas dviejų valstiečių liaudininkų“.
Apskritai
imant, Mykolo Sleževičiaus koalicinė Vyriausybė vykdė ne
kokią nors avantiūristinę kairuolišką užsienio ar
destruktyvių vidaus jėgų inspiruotą politiką, o įgyvendino per
rinkimus duotus pažadus (atrodo, tai bus buvusi nuosekliausiai
rinkimų pažadus įgyvendinusi Vyriausybė per visą parlamentinį
laikotarpį), vykdydama liberalias reformas: panaikino karo padėtį
(palikdama tik siauroje zonoje prie demarkacijos linijos su
Lenkija), susirinkimų ir spaudos laisvę varžančius įstatymus,
pradėjo ruošti policijos ir kariuomenės reformų projektus.
Socialdemokratų radikaliausiems reikalavimams nebuvo pritarta:
liaudininkai pasisakė prieš politinės policijos naikinimą,
išlaidų kariuomenei sumažinimą per pusę, nesutiko teikti
Seimui įstatymo dėl išperkamųjų mokesčių naujakuriams
panaikinimo, atmetė socialdemokratų siūlytą lygiavos principą
skirstant ganyklas kaime.
Tačiau kai
kurie radikalūs socialdemokratų reikalavimai vis tik buvo
įvykdyti. 1926 m. liepos 14 d. priimtas
Liudos Purėnienės parengtas Amnestijos įstatymas. Apie jį
Seimo atstovė vėliau atsiminimuose rašė: „III Seime,
kuomet pralaimėjo krikščioniškasis blokas, man buvo
pavesta surašyti amnestijos įstatymo projektą. Aš jį
surašiau ir referavau Seime. Į tą amnestijos įstatymą aš
įtraukiau visus be jokios išimties Baudž[iamojo] Kodekso,
Ypat[ingųjų] Valstybės aps[augos] įstatų ir karo lauko teismo
įstatų str[aipsnius], pagal kurių buvo nuteisti ar patraukti
teismo atsakomybėn komunistai ir kiti politiniai, kad jie visi be
išimties būtų amnestuoti. Referuodama tą įstatymo projektą,
aš plačiai įrodinėjau jo reikalingumą, nurodžiau, kaip
krikščionių blokui viešpataujant visa Lietuva buvo
paversta didele nuovada“. Pagal minėtą įstatymą iš
Kauno sunkiųjų darbų kalėjimo išleista 83 politiniai
kaliniai, Šiaulių SDK – 10, iš
kitur – po keletą, iš viso – 104.
Jie pirmieji ir pasinaudojo pilietines laisves varžiusios karo
padėties panaikinimu, keldami sumaištį ir kompromituodami
koaliciją.
Dalis
socialdemokratų reikalavimų: kaip biudžeto perskirstymas,
orientuojantis į socialines reikmes, buvo nerealus dėl sudėtingos
ekonominės krašto padėties, kiti siekiai – visiška
amnestija – labai diskutuotina dėl galimų
padarinių, treti – politinės policijos
sumažinimas, ypatingųjų teismų panaikinimas – neatitiko
nei to meto valstybės vidaus padėties realijų, nei politinės
konjunktūros, kurios irgi derėjo paisyti. Vidaus realijų neatitiko
ir griežtai laicistinis koalicijos Vyriausybės nusistatymas, kuris
krikščionių demokratų retorikoje buvo panaudotas vaizduoti
ją bedieviškomis, komunistinėmis, tariamai
antipatriotinėmis ir antivalstybinėmis spalvomis.
Dauguma
koalicijos vykdytų reformų Lietuvai, atsižvelgiant į jos
tarptautinę padėtį ir visuomenės situaciją, buvo pernelyg
radikalios, aiškiai per ankstyvos. Minėtų dviejų partijų
rinkimų programos ir jų pagrindu vykdytos reformos dar buvo
paveiktos ankstesnių geopolitinių revoliucinių sukrėtimų Rytuose.
Dalis kaimo ir miesto varguomenės, ypač Lietuvos valstybingumui
abejingų ar nelojalių kitataučių bei internacionalistiškai
nusiteikusių lietuvių neturėjo imuniteto, reikalingo atsispirti
komunistinės Rusijos apžavams. Šios jėgos demokratines
reformas panaudojo savo antivalstybinėms idėjoms propaguoti.
Vykdydama
sparčius, ne iki galo parengtus pertvarkymus, Vyriausybė turėjo
numatyti ir didelį priešinimąsi iš visų jais
nesuinteresuotų politinių partijų ir įvairių gyventojų grupių.
Kaip atsakas į tai turėjo būti Vidaus reikalų ministerijos
(ministras – socialdemokratas Vladas Požela) pasirengimas
kontroliuoti padėtį ir išvengti galimų ekscesų. Tačiau
suplanuotos ir pradėtos reformos policijoje bei kariuomenėje šias
struktūras su Vyriausybe supriešino. Antai karo padėties
panaikinimas bedarbyste grėsė kelioms dešimtims karo
komendantūrų darbuotojų, apie šimtą turėjo atleisti
sujungus kriminalinę ir politinę policiją. Reformų iniciatoriai
neapskaičiavo ir atleidžiamų aukštųjų karininkų, ir
nepatenkintų numatytu atlyginimų atėmimu kunigų ne tik politinės,
bet ir visuomeninės įtakos.
Krikščionys
demokratai šioje situacijoje pasielgė taip pat ne pagal
demokratinės valstybės principus. Politinė diskusija kartu su
valdžios perdavimu išnyko iš oponuojančių pusių
diskurso, ją vis labiau keitė atvira bloko idėjinė demagogija.
Krikščionys demokratai, beveik nedalomai dominavę visuose
Seimuose, radikaliai pasikeitus situacijai, pasirodė tegalintys
atlikti demokratines valdžios perdavimo procedūras, bet
nesugebantys būti konstruktyvia opozicija kitai ir kitokiai
valdžiai. Tai, kad Lietuvos piliečiai per demokratinius rinkimus
pasirinko alternatyvią, tai yra liaudininkų ir socialdemokratų
pasiūlytą politiką, kai kuriems radikalams, kartais ir
trumparegiško mąstymo buvusios valdžios šalininkams
reiškė kone katastrofą. Siekti politinio revanšo
demokratiniu būdu jiems atrodė nepriimtina. Pralaimėjimą
rinkimuose laikydami ne savo politikos, o rinkėjų pasirinkimo
klaida, jie nepaisė Seimą išrinkusiųjų valios, savo
politines aspiracijas keldami aukščiau už Seimo
institucijos legitimumą. Kitaip kalbant, krikščionys
demokratai buvo pasiryžę „ištaisyti“ rinkėjų
klaidą destruktyvia politine veikla trikdydami koalicinės
Vyriausybės darbą (nemotyvuotais paklausimais ir
interpeliacijomis, obstrukcinėmis kalbomis Seimo posėdžiuose),
organizuodami demonstracijas, per spaudą ir žodžiu vykdydami piktą
agitaciją, telkdami visų krikščionių demokratų politikos
šalininkų jėgas. Krikščionių demokratų aktyvumas
neabejotinai reiškė artėjančias permainas. Kurį laiką jos
buvo nukreiptos koalicijai suardyti, tačiau nuo rudens ėmė krypti
į demokratinių valdžios formavimo principų pamynimą.
Apibūdinant
susiklosčiusią situaciją, nereikėtų prieš Vyriausybę
nukreipta veikla kaltinti vien tik krikščionių demokratų,
nors būtent jų egoistiniai valdžios susigrąžinimo norai buvo
trapių demokratijos pradų pamynimo pirmoji pakopa. Be to, nėra
pagrindo kaltinti ar net įtarti buvusiąją valdančiąją jėgą
autoritarizmu ar kokia kita vienasmenio režimo primetimo tautai
forma. Krikščionys demokratai manė esą pakankamai stiprūs,
jie tikėjosi grįžę į valdžią sutramdyti, jų nuomone,
antivalstybines jėgas ir grąžinti valstybės gyvenimą į „normalų“
kelią, išlaikant, kaip ir anksčiau, parlamentinę valdymo
formą. Apie tai liudytų ir trumpalaikis M. Krupavičiaus,
Aleksandro Stulginskio ir kitų krikščionių demokratų
lyderių bendradarbiavimas su perversmininkais.
Būtent
1926 m. rudenį ir prasidėjo laikinas, tačiau siekiant
valdžios efektyvus krikščioniškosios demokratijos ir
tautininkų, besąlygiškai laikiusių save tikraisiais
patriotais, neformalus sutarimas ir bendrų veiksmų planavimas.
Tautininkai turėjo neabejotiną autoritetą Lietuvos kariuomenės
vadovybėje, ypač tarp aukštųjų Kauno įgulos karininkų.
Politinių jėgų ir karinių struktūrų bendras veikimas beveik
visuomet reiškia perversmo arba pučo perspektyvą. Lietuvos
sąlygomis tai reiškė, kad susivienijo dešiniojo
politinio spektro jėgos, kurios disponavo valdžioje buvusių
krikščionių demokratų patirtimi, niekuo nesukompromituota
patriotinių jėgų karine parama ir, savaime suprantama, parengtu
valstybės perversmo scenarijumi.
Pagal jį
šios partijos naktį iš 1926 m. gruodžio 16 į
17-ąją ir įvykdė valstybės perversmą. LKDP, kaip įtakingiausia
laimėjusių jėgų partija, gavo tautininkų pažadą atkurti
konstitucinę tvarką. Tą patį A. Voldemaras žadėjo ir
atsistatydinusiam Prezidentui K. Griniui. Tad gruodžio 19 d.
Seimo posėdyje tautininkas A. Smetona buvo antrą kartą
išrinktas Prezidentu, o A. Voldemaras tapo Ministru
Pirmininku.
Istorinėje
literatūroje išsamiai atskleista pasyvi liaudininkų ir
socialdemokratų Vyriausybės reakcija į perversmo rengimą lemtingų
įvykių išvakarėse ir jų metu. Nediskutuojant su
kontraversiškais vertinimais, belieka konstatuoti, kad
demokratiniais principais besivadovavusi Vyriausybė nebuvo pajėgi
atremti susitelkusių antidemokratinių jėgų. Kodėl nebuvo
pasipriešinta perversmo organizatoriams ir vykdytojams ir,
priešingai, perversmininkų naudai atsisakyta ir
Prezidento, ir Vyriausybės vadovo pareigų, – esama
daug atsakymų. Tai aktuali, bet visai atskira tema, kurią
nagrinėjant neišvengiamai tektų grįžti prie daugelio mūsų
istoriografijoje skelbtų teiginių, kvestionuojant jų pagrįstumą.
Išvados
1. XX a.
trečiojo dešimtmečio pirmojoje pusėje Lietuvos
valstybingumo raidą nulėmė stipriausios krašto politinės
jėgos – trilypio krikščionių demokratų
bloko – valia ir sprendimai. Besiformuojanti
tautininkų patriotinė (A. Smetona, A. Voldemaras ir kt.)
opozicija buvo nepopuliari visuomenėje ir per silpna, o kairioji
ir centristinė (socialdemokratai ir liaudininkai) – nepakankamai
konstruktyvios ir nuoseklios.
2.
Valdžios krizė ir konfliktas buvo de facto užprogramuoti III Seimo
rinkimų rezultatuose:
2.1.
Valstybės politinį gyvenimą per pirmuosius tris (įskaitant
Steigiamąjį) Seimus kontroliavę krikščionys demokratai
nuveikė pozityvų darbą kuriant valstybės institucijas, stiprinant
ūkinį, kultūrinį gyvenimą, tarptautinę šalies padėtį,
neutralizuojant įvairių visuomenės sluoksnių tarpusavio
prieštaravimus, destrukcinį Rusijos revoliucinių įvykių
poveikį, tačiau nepajėgė kontroliuoti politinės padėties 1926
metais ir gegužės 8–10 d. rinkimuose prarado valdžią.
2.2.
Formalią daugumą sudarę radikalių demokratinių reformų šalininkai
(liaudininkai, socialdemokratai ir tautinės mažumos) faktiškai
pasirodė adekvačiai neatitinkantys vyraujančių visuomenės
socialinių lūkesčių ir daugumos gyventojų politinių vertybių;
valdžia neturėjo pakankamos atramos jėgos struktūrose.
2.3. Tai,
jog kraštutinė radikali ir trapi demokratija po pusmečio
buvo nušluota perversmininkų, o valdžios vektorius ryškiai
pakrypo į dešinę, tuo laikotarpiu atitiko po Pirmojo
pasaulinio karo susikūrusių nacionalinių valstybių bendrąją
politikos kryptį.
III Seimo
pralaimėjimas parodė, kad Lietuvoje sparti parlamentarizmo raida
žymiai atsiliko nuo visuomenės demokratizacijos proceso. Ši
takoskyra išliko iki pat SSRS okupacijos 1940 m.
Į
pradžią
|
|