| |
|
|
TREČIOJO
SEIMO UŽSIENIO POLITIKA: TARP ILIUZIJŲ IR PRAGMATIZMO
|
Dr. Algimantas
Kasparavičius Lietuvos
istorijos institutas The Lithuanian Institute of History Kražių
g. 5, LT-01108 Vilnius El. paštas
algimantas.kasparavicius@gmail.com
Vietoj
išvadų
1926 m.
birželio mėn. veiklą pradėjęs Trečiasis Seimas buvo
išraiškingiausias, radikaliausias ir, ko gero,
ambicingiausias lietuvių „politinis projektas“ nuo
1918 m. vasario 16-osios Nepriklausomybės Akto paskelbimo.
Būtent taip apibūdinti Trečiąjį Seimą leidžia bent dvi aplinkybės.
Viena vertus, Trečiasis Seimas buvo vienintelis Pirmosios
Respublikos parlamentas, kuriame iš esmės buvo atstovaujama
visoms pagrindinėms to meto lietuvių politinėms jėgoms bei
ideologijoms – nuo socialdemokratų kairėje,
liaudininkų ir krikščionių demokratų centre bei tautininkų
dešinėje. Kita vertus, toks platus ir turiningas politinių
jėgų spektras parlamente žadėjo, kad Lietuva vidaus politikos
srityje pagaliau pasuks politinio pliuralizmo ir ekonominio
liberalizmo keliu, o užsienio politikoje – iš
buferinės, limitrofinės ir sanitarinio kordono valstybės
statuso – transformuosis į normalią vakarietiško
pavyzdžio kontinentinę valstybę su ilgalaike geopolitine
strategija ir racionalia taktika. Tam, kad tokia valstybės
politinė modernizacija galėtų įvykti, reikėjo ir daug, ir mažai:
ne tik pragmatiško skirtingų politinių jėgų
bendradarbiavimo bei tarpusavio ideologinio pakantumo, bet ir
daugmaž bendros valstybės politinės raidos vizijos, racionalių
sprendimų, pilietinio įsipareigojimo savo valstybei ir jos
užsienio politikos racionalaus tęstinumo.
Vis
dėlto 1926 m. vasaros ir rudens politiniai įvykiai parodė,
kad kaip tik šių savybių lietuvių viršūnėms
labiausiai ir trūksta. Tuo metu, kada netekusi daugumos Seime bei
politinės monopolijos valstybėje krikščioniškoji
demokratija bravūriškai pasitraukė į opoziciją, pirmąkart
po nepriklausomybės atkūrimo valdžią savo rankose sutelkė
liaudininkai ir socialdemokratai. Tačiau labai greitai paaiškėjo,
kad populistų ir kraštutinių kairiųjų koalicijos ambicija
krikdemų pavyzdžiu vienašališkai valdyti valstybę
yra gerokai perdėta, nes ji akivaizdžiai buvo didesnė už jų turėtą
politinę patirtį, profesinį įdirbį ar specialistų potencialą. Ši
karti tiesa išryškėjo jau 1926 m. birželį,
Trečiajam Seimui formuojant Vyriausybę bei formuluojant jos
veiklos programą, o kiek vėliau – bandant
įgyvendinti užsibrėžtus užsienio politikos uždavinius.
Tai,
kad šalies naujajai valdžiai – liaudininkams,
socialdemokratams ir tautinių mažumų koalicijai, draskomai vidinių
prieštaravimų, trūksta aiškios užsienio politikos
strategijos ir net realių kandidatų į užsienio reikalų ministro
postą, tapo aišku vos pradėjus formuoti koalicinę
Vyriausybę ir ėmus svarstyti naujosios Vyriausybės veiklos
programines gaires. 1926 m. birželį Seime patvirtinta
koalicinės Vyriausybės programa užsienio politikos srityje iš
esmės neturėjo jokių ryškesnių teigiamų akcentų ir daugeliu
atvejų tik kartojo ankstesnių krikščioniškosios
demokratijos vyriausybių abstrakčius ideologinius burtažodžius
apie nekompromisę kovą su Lenkija dėl Vilniaus ir „Lietuvos
žemių rinkimą su senąja Lietuvos sostine Vilniumi po
Nepriklausomos Lietuvos vėliava“, politinę-ekonominę
bičiulystę su Baltijos valstybėmis, Sovietų Sąjunga ir Veimaro
Vokietija, prekybinių-ekonominių ryšių tobulinimą arba
plėtojimą su tolimesniais kaimynais Vakarų Europoje: Prancūzija,
Anglija, Italija, Belgija, Ispanija, Austrija, Vengrija. Tačiau ir
tokia aiškiai praskydusi, istoriko diplomato Vytauto Žalio
žodžiais tariant, „nei naujumu, nei konkretumu“
nepasižyminti užsienio politikos programa, buvo priimtina toli
gražu ne visai valdančiajai daugumai. Ją „kietai“
kritikavo ne tik dešinioji opozicija – Lietuvos
krikščionių demokratų partija ir tautininkai, bet ir
valdančiosios koalicijos pagrindiniai partneriai socialdemokratai.
Štai
charizmatiškasis Lietuvos socialdemokratų partijos lyderis
Steponas Kairys M. Sleževičiaus kabineto programą užsienio
politikos srityje „pliekė“ iš peties
nesigailėdamas ir teigė, kad ji iš esmės yra ne
demokratinė, bet „imperialistinė“, nes Vilnių
traktuoja ne kaip savarankišką subjektą, kuris pats turi
nuspręsti savo politinę ateitį, bet tik kaip objektą, su kuriuo
liaudininkai ketina elgtis grynai savo nuožiūra. Anot
socialdemokratų, jie tokios politikos remti negali, nes
demokratinė Lietuva iš tiesų turi kovoti ne dėl savo
buvusios istorinės sostinės susigrąžinimo bet kokia kaina, o tik
dėl Vilnijos gyventojų politinės teisės referendume laisvai
spręsti, su kuo jie nori būti: su Lenkija ar su Lietuva. „Mes
manome, kad Vilniaus kraštas pats savo likimą turi
nuspręsti. Jokių kariškų intervencijų, jokių ginkluotų
kivirčų čia neturi būti. Jeigu naujoji vyriausybė imsis agresingų
žingsnių stiprinti karo jėgas, mes ne tik jos nepalaikysim, bet
prieš ją kovosim. Mums vienintelis kelias Vilniui
atgauti – įgyti Vilniaus krašto gyventojų
simpatijas“, – iš Seimo tribūnos
tvirtino S. Kairys. Tai, kad socialdemokratai nepritaria
valstybės klasikinės kovos formoms tarptautinėje arenoje siekiant
savo tikslų įgyvendinimo, rodė ir jų išskirtinis požiūris į
kariuomenę bei pozicija šalies gynybinės organizacijos
klausimais. Tuo metu, kada liaudininkai kadrinę kariuomenę ir
šalies teritorinę gynybinę organizaciją laikė neatsiejama
nepriklausomo valstybingumo dalimi, kurią būtina nuosekliai
stiprinti, socialdemokratų lyderis teigė: „Mes tik kaipo
kompromisą galime priimti, kad krašto gynimo reikalams kaip
būtina blogybė gali būti skiriamos tam tikros lėšos, bet
jokiu būdu ne tiek ir ne tokiais tikslais kaip deklaracijoje
sakoma“. Nors socialdemokratai buvo seniausia moderniųjų
laikų Lietuvos politinė partija, XX a. pirmojoje pusėje
politinės brandos jai aiškiai trūko. Pavyzdžiui,
pagrindiniam programiniam vyriausybės veiklos
dokumentui – deklaracijai, lietuvių
socialdemokratija tuomet „ypatingos reikšmės“
neteikė ir laikė ją tik „kaip parodos vitriną“, savo
politinių tikslų labiau linko siekti ne parlamentinei demokratijai
būdingu derybų ir kompromisinių susitarimų su politiniais
oponentais būdu, bet labiau radikaliais, revoliucingais masių
mobilizacijos keliais.
Trečiojo
Seimo daugumai iškilo ne tik grynai teorinių-programinių
problemų dėl būsimos užsienio politikos prioritetų ir jos
įgyvendinimo būdų, bet ir gana apčiuopiamų praktinių sunkumų
formuojant Vyriausybę. Partijos, sąlyginai laimėjusios Trečiojo
Seimo rinkimus, tarp savo kolegų nesugebėjo rasti nė vieno
kandidato, tinkančio į užsienio reikalų ministrus. Būsimąjį šalies
diplomatijos vadovą naujasis Ministras Pirmininkas Mykolas
Sleževičius 1926 m. birželį bandė prisivilioti arba iš
kitų partijų, arba rasti visai nepartinį ir politiškai
neutralų specialistą. Labiausiai M. Sleževičiui imponavo
jaunas ir apsukrus lietuvių diplomatas, tuometinis Lietuvos
pasiuntinys Vokietijoje Vaclovas Sidzikauskas. Tačiau
V. Sidzikauskas buvo centro, tiksliau tariant, dešiniojo
centro – Ūkininkų partijos narys, ir šios
partijos centro komitetas nesutiko, kad jos atstovas dalyvautų
kairuoliškoje M. Sleževičiaus Vyriausybėje.
Populistų
ir socialdemokratų Vyriausybėje užimti užsienio reikalų ministro
kėdę nepanoro ir nepartinis liberalių pažiūrų Lietuvos pasiuntinys
Londone Ernestas Galvanauskas, kuris, objektyviai žvelgiant,
turėjo gana solidžią diplomatinio darbo patirtį ir tikriausiai
būtų buvęs tinkamas kandidatas į šį postą. Kaip galima
spręsti iš išlikusių šalutinių dokumentų,
E. Galvanauskas M. Sleževičiaus siūlymą tuomet, regis,
atmetė dėl trijų priežasčių: 1) netikėdamas naujosios valdžios
ilgaamžiškumu; 2) asmeninio pobūdžio tarpusavio nesutarimų
ir charakterių trinties; 3) nesutampančių ideologinių nuostatų.
Viena vertus, E. Galvanauskas M. Sleževičių, kaip, beje,
ir kai kuriuos jo bendražygius (pavyzdžiui, pulkininką Kazį
Škirpą), laikė pernelyg kairuolišku ir ambicingu
populistu, todėl, kaip ir dauguma kitų liberaliai mąsčiusių
veikėjų, buvo įsitikinęs, kad tik vargais negalais sulipdyta
liaudininkų, socialdemokratų ir tautinių mažumų koalicija,
atakuojama iš dešinės, Seime ilgai neišsilaikys
ir M. Sleževičiaus Vyriausybė gana greitai žlugs. Kita
vertus, kelią tarp dviejų politikų jau kiek anksčiau buvo
perbėgusi juoda asmeninių nesutarimų katė. E. Galvanauskas
M. Sleževičių laikė neatsakingu populistu, o pastarasis
E. Galvanauskui ne kartą buvo prikišęs charakterio
silpnumą, politinį ištižimą ar net bailumą. Trečia vertus,
E. Galvanauskas buvo pernelyg intelektualus ir liberalus
politikas, kad pritartų bet kokiam radikalizmui, nesvarbu, iš
kur jis „plauktų“ – iš kairės
ar iš dešinės. Populistinį pataikavimą anonimiškos,
nekvalifikuotos ir inertiškos masės ideologijai, į kurią
tuomet linko lietuvių kairiosios partijos, jis siejo su
vidutinybių valdžia ir taip vadinama „hiperdemokratija“,
kuri, jo nuomone, kuria savotišką „masės imperium“,
paralyžiuoja liberalizmą ir asmenybės individualizmą, „užsmaugia“
visuomenės kūrybines jėgas ir, galų gale, pažeidžia jos socialinę
ir politinę harmoniją. Tokiomis aplinkybėmis susisaistyti su
potencialiais pralaimėtojais nepartiniam E. Galvanauskui
didesnės prasmės nebuvo. Taigi šis priežasčių kompleksas ir
nulėmė, kad 1926 m. vasarą E. Galvanauskas
M. Sleževičiaus kabineto nariu netapo.
Į
Vyriausybę nepavykus prisivilioti nei V. Sidzikausko, nei
E. Galvanausko, M. Sleževičius mėgino tartis su Lietuvos
pasiuntiniu Paryžiuje Petru Klimu. Siekdami, kad P. Klimas
sutiktų tapti koalicinio kabineto nariu, liaudininkų veikėjai jį
bandė paveikti net per P. Klimo žmonos Bronės Mėginaitės
dėdę – rašytoją ir kunigą Juozą
Tumą-Vaižgantą. Tačiau prisivilioti P. Klimą į Vyriausybę
liaudininkams nepadėjo ir J. Tumo-Vaižganto geranoriškos
protekcijos. P. Klimas M. Sleževičiui atkirto, kad,
viena vertus, jis nėra nei rinkimus laimėjusios koalicijos narys,
nei jos partneris, o kita vertus, dar nesijaučia tiek
autoritetingas, kad galėtų paimti užsienio reikalų ministro
portfelį. Į užsienio reikalų ministro pareigas pasiuntinys siūlė
kviesti tautininkų veikėją prof. A. Voldemarą, kuris esąs
autoritetingas ir krašte, ir užsienyje, be to, kaip
„laimėjęs rinkimus“, turi ir „moralinę“
teisę tapti ministru. Šiuo diplomato patarimu
M. Sleževičius tuomet gal ir būtų pasinaudojęs. Juolab kad
patys tautininkai taip pat jautė pareigą „padėti“
sudaryti koalicinę Vyriausybę. Tačiau prieš
prof. A. Voldemarą ir jo įtraukimą į koalicinę
Vyriausybę kategoriškai buvo nusiteikę pagrindiniai
koalicijos partneriai socialdemokratai, kurių netenkino ne tik
konservatyvi tautininkų socialinė-ekonominė
programa – priešinimasis plataus masto
žemės reformai, bet ir jų užsienio politikos prioritetai.
Labiausiai socialdemokratams kliuvo tariamai „monarchistinės“
tautininkų lyderių A. Smetonos ir prof. A. Voldemaro
pažiūros bei jų taktinis-diplomatinis sumanymas 1918 m.
Lietuvos karaliumi Mindaugu II vainikuoti Viurtembergo kunigaikštį
grafą Vilhelmą fon Urachą. Nežiūrint to, kad Lietuvos Valstybės
Tarybos atstovų bei grafo V. fon Uracho 1918 m. liepos
1 d. pasirašytoje sutartyje aiškiai buvo
nurodyta, kad konstitucinė monarchija Lietuvoje bus kuriama
„demokratiniais pagrindais“, šios tautininkų
politinės „nuodėmės“ socialdemokratai iš esmės
neužmiršo beveik per visą tarpukarį.
P. Klimo
griežtas, net, sakytume, kiek arogantiškas atsisakymas
priimti koalicinės Vyriausybės vadovo siūlymą tapti ministru, buvo
dvigubai iškalbus dalykas. P. Klimas iš esmės
buvo kairysis liberalas ir jo politinės pažiūros buvo gana artimos
liaudininkų ideologijai, o kai kuriais klausimais (Vilniaus
problemos, žemės reformos, etc.) – gal net tapačios. Taigi
jokių rimtesnių idėjinių kliūčių politikams artimai
bendradarbiauti lyg ir neturėjo būti. Be to, P. Klimas jau
turėjo tam tikrą bendro valstybinio darbo su M. Sleževičiumi
patirtį – pirmojoje ir antrojoje M. Sleževičiaus
vyriausybėse (1918 m. gruodis – 1919 m.
spalis) jis buvo Užsienio reikalų ministerijos valdytoju ir
viceministru. Taigi formaliai žvelgiant, šiuo aspektu taip
pat beveik idealus kandidatas įeiti į M. Sleževičiaus
Vyriausybę.
Tokia
situacija verčia rimčiau susimąstyti ir klausti: kodėl 1926 m.
vasaros pradžioje P. Klimas nepanoro tapti užsienio reikalų
ministru ir net nedvejodamas atmetė visus M. Sleževičiaus
įkalbinėjimus įsilieti į jo komandą? Ideologinius motyvus, kaip
jau minėta aukščiau, iš esmės galime atmesti iškart,
tad lieka tik grynai profesinės patirties ir politikų tarpusavio
pasitikėjimo klausimai. Kai kurie archyviniai šaltiniai
leidžia kelti versiją, kad P. Klimas nepasitikėjo
M. Sleževičiaus, kaip premjero, sugebėjimais bei
valstybininko talentu, ir būtent šis nepasitikėjimas
1926 m. birželį jam iš esmės ir sukliudė užimti
užsienio reikalų ministro postą. P. Klimo skeptiškas
požiūris į M. Sleževičių, regis, susiformavo dar 1919 m.,
kada jie abu dirbo vienoje komandoje. M. Sleževičius, tuomet
iš eilės vadovaudamas dviem vyriausybėms, ne tik dažnai
pernelyg aktyviai ir nepagrįstai kišosi į užsienio
politiką, bet ir savo neapgalvotais veiksmais, P. Klimo
nuomone, valstybę buvo priartinęs prie finansinio kracho. 1919 m.
spalį M. Sleževičiaus kabinetui atsistatydinus, apmąstydamas
buvusios Vyriausybės klaidas, P. Klimas savo kolegai
rašytojui ir diplomatui Ignui Šeiniui-Jurkūnui iš
Kauno į Kopenhagą kiek suirzęs, įsikarščiavęs ir nusivylęs
rašė: „Jeigu tamsta pamatytum, kokiomis sąlygomis mes
dabar dirbame Kaune ir į kokią padėtį įpuolė mūsų šalis ir
Valstybės aparatas – tamsta suprastum, kodėl mes
turime atsisakyti nuo daugelio elementarių dalykų […]. Mūsų
pirmesnioji valdžia taip pat telaukė vis naujų užsienio paskolų ir
neatsižvelgė į realias paskolų garantijas. Išdygo planų
planai, kurie visai prasilenkė su krašto stoviu ir vedė jį
į bankrotą visose srityse. Pinigai buvo taškomi be jokio
plano ir apskaitymo. Dabar mes tokiame esame krizyje, kad tik
didelė kantrybė gali mus išlaikyti ligi geresnių dienų“.
Taigi
taip nedėkingai susiklosčius reikalams, koalicinės Vyriausybės
vadovui 1926 m. vasarą nebeliko nieko kita, kaip tik pačiam
prisiimti visą politinę atsakomybę ir tapti užsienio reikalų
ministru. M. Sleževičiaus nesugebėjimas rasti nuolatinį
užsienio reikalų ministrą ir šių pareigų laikinas
prisiėmimas sau buvo keleriopai neigiamas dalykas. Toks žingsnis
rodė tam tikrą Vyriausybės vadovo avantiūrizmą ar bent jau polinkį
į politines improvizacijas ir neabejotinai skatino ne tik
opozicijos nepasitenkinimą, kritiką ir užsienio apžvalgininkų
nuostabą, bet ir tam tikrą struktūrinę painiavą Vyriausybėje.
Vienu metu užimdamas premjero ir teisingumo ministro postus, be
to, dar eidamas užsienio reikalų ministro pareigas,
M. Sleževičius, suprantama, turėjo tam tikros finansinės
naudos, kuriai jis nebuvo abejingas, tačiau reikalų tvarkymui
tokia situacija turėjo neigiamos įtakos ir à priori tik
silpnino Lietuvos tarptautines pozicijas ir nacionalinės užsienio
politikos galimybes. Dėl daugybės prisiimtų pareigų ir darbų
Vyriausybėje M. Sleževičius tiesiog objektyviai buvo
nepajėgus pakankamai daug dėmesio skirti itin supainiotiems šalies
užsienio politikos reikalams – jau nekalbant apie tai, kad
M. Sleževičiui šioje srityje trūko ir patirties, ir
elementarių profesinių gebėjimų. Užsienio reikalų ministro
pareigas pasišovęs eiti premjeras nekalbėjo ne tik to meto
diplomatine prancūzų kalba, bet neturėjo ir jokios bent kiek
solidesnės ar reikšmingesnės tarptautinių reikalų sprendimo
patirties ir didesnio autoriteto užsienyje.
Užsienio
politikos fronte besiklostančią situaciją dar labiau temdė tai,
kad kiti M. Sleževičiaus kabineto nariai buvo dar menkesni
užsienio reikalų žinovai nei pats premjeras. 1926-ųjų vasarą
M. Sleževičiaus Vyriausybė jokios efektyvesnės paramos šioje
srityje, deja, negalėjo tikėtis ir iš naujojo Prezidento
dr. Kazio Griniaus, kurio premjeravimas 1920-aisias, norom nenorom
Lietuvoje ir ypač – užsienyje, asocijavosi ne tik
su kontroversiška 1920 m. liepos 12 d. Lietuvos
ir Rusijos Taikos sutartimi, bet ir su skandalingu Vilniaus
praradimu tų pačių metų spalį, sustiprėjusiomis sovietų
politinėmis-diplomatinėms intrigomis šalies viduje ir
bendrai pastebimai smukusiu Lietuvos tarptautiniu autoritetu.
Prezidento
dr. K. Griniaus bei premjero ir užsienio reikalų
ministro M. Sleževičiaus tandemo autoritetas užsienyje išliko
gana blankus ir trečiojo dešimtmečio viduryje. Populistų ir
kairiųjų koalicinei Vyriausybei 1926 m. vasarą, vos pradėjus
dirbti, Švedijos pasiuntinys Baltijos valstybėse Torstenas
Undenas apie naujosios lietuvių valdžios pirmuosius asmenis
pranešime į Stokholmą atsiliepė toli gražu ne itin
teigiamai ir pagarbiai. Prezidentą dr. K. Grinių švedų
pasiuntinys pavadino tik dėl kataraktos „pusiau aklu […]
sąžiningu kaimo gydytoju, neturinčiu išskirtinių savybių“,
o premjerą ir užsienio reikalų ministrą
M. Sleževičių – „nepavargstančiu šokėju
oficialiuose Kauno baliuose“, tačiau kaip politinį
veikėją – tik „vidutinių gabumų […]
tuščiagarbį miestietį“. Kartu švedų
diplomatai – jau minėtas Švedijos
pasiuntinys T. Undenas ir švedų konsulas Kaune
E. Holmgrenas konstatavo, kad naujoji valdžia daugelyje
valstybės valdymo sričių elgiasi visiškai neprofesionaliai
ar net diletantiškai. Pasak švedų diplomatų,
liaudininkų ir socialdemokratų diriguojamas Seimas skubindamas
įvykius neretai visiškai praranda politinės realybės jausmą
ir nesuvokia savo politinės atsakomybės prieš tautą. Kita
vertus, M. Sleževičiaus vadovaujama Vyriausybė, esą aiškiai
stokodama gebėjimų bei išsilavinimo, puoselėja niekuo
nepagrįstus ir pretenzingus politinius užmojus. Žinoma, tokie ar
panašūs užsienio diplomatų atsiliepimai ir komentarai
nestiprino lietuvių naujosios valdžios įvaizdžio demokratinėse
Vakarų šalyse.
M. Sleževičiaus
politinius ir diplomatinius gebėjimus labai panašiai
Maskvai tuomet apibūdino ir Kaune rezidavęs sovietų diplomatinis
korpusas. Štai SSSR atstovybės Kaune pirmasis sekretorius
Dovydas Skalovas, apeliuodamas į pokalbį su opozicionieriumi
A. Smetona, Vyriausybės ir šalies diplomatijos vadovą
apibūdino tiesiog kaip „netalentingą bailį“.
Baigiantis 1926 m. vasarai, labai panašiai apie
M. Sleževičių atsiliepė ir pats sovietų pasiuntinys Kaune
Sergejus Aleksandrovskis. Vis dėlto nežiūrint to, kad panašaus
pobūdžio priekaištus 1926 m. gruodžio perversmo
dienomis M. Sleževičiui netiesiogiai jau reiškė ir kai
kurie bendražygiai, bailys, manytume, jis nebuvo. Tačiau dėl to,
kad kairiojo centro koalicinės Vyriausybės vadovui iš tiesų
trūko tam tikros profesinės patirties, politinės strategijos,
talento ir realybės jausmo valstybės užsienio politikai formuoti,
ginčytis, regis, sunku. Nepretenduodami į išsamią
M. Sleževičiaus kabineto veiklos analizę bei kritiką, šiame
straipsnyje apžvelgsime tik porą pačių būdingiausių jo užsienio
politikos disonansų, kurie rėžia ausį net neišlavintai
politinei klausai.
Bene
pirmoji stambi naujosios Vyriausybės klaida užsienio politikos
srityje buvo demonstratyvus ir visiškai niekuo nepagrįstas
įsipainiojimas į konfliktą su šalies Katalikų bažnyčia ir
Šventuoju Sostu. Protestuodama prieš tariamai
antilietuvišką Vatikano nusistatymą bei 1925 m.
vasario 10 d. Lenkijos ir Vatikano konkordate užfiksuotą
Vilniaus vyskupystės įjungimą į Lenkijos bažnytinę organizaciją,
M. Sleževičiaus Vyriausybė 1926 m. vasarą ne tik
kategoriškai atsisakė pripažinti naujai įkurtą Lietuvos
bažnytinę provinciją, kuri daugeliu aspektų atitiko ir šalies
tikinčiųjų, ir valstybės nacionalinius interesus, bet ir įsileisti
į Lietuvą Šventojo Sosto paskirtą internuncijų Lorenzą
Schiopą, kuris buvo patyręs ir, svarbiausia, Lietuvai gana
palankus Vatikano diplomatas. Negana to, tų pačių metų rudenį į
šalį nebuvo leista įvažiuoti ir buvusiam apaštališkajam
delegatui Lietuvoje arkivyskupui Antoninui Zechiniui. Nors
A. Zechinis šįkart norėjo pasisvečiuoti Lietuvoje tik
kaip privatus asmuo, Vyriausybė, įtarinėdama jį palankumu lenkams
ir Lenkijai, gana kategoriškai atsisakė arkivyskupui
išduoti įvažiavimo vizą. Tokia naujosios valdžios politika
nebuvo nei racionali, nei pragmatiška ir iš esmės
reiškė, kad katalikiška Lietuva atsisako
diplomatinių santykių su visuotinai pripažintu krikščioniškojo
pasaulio moraliniu autoritetu Šventuoju Sostu.
Pasukusi
į iracionalią diplomatinių santykių konfrontaciją su Vatikanu,
naujoji valdžia kartu ėmėsi spaudimo ir prieš vietos
dvasininkiją. Jau 1926 m. birželio pabaigoje, motyvuojant
tariamu Lietuvos bažnytinės provincijos įkūrimo neteisėtumu,
nuspręsta „sustabdyti“ algų mokėjimą naujai
paskirtiems vyskupams ir arkivyskupui metropolitui, o nuo liepos
1 d. de facto keturiems mėnesiams buvo įšaldytas
atlyginimų išmokėjimas ir visiems eiliniams kunigams.
1926 m. liepos pabaigoje, Seimui jau atostogaujant, Ministrų
kabineto sprendimu faktiškai buvo anuliuota Kauno
arkivyskupijos ir naujųjų vyskupijų teisė piliečiams išduoti
jų civilinės padėties aktus: gimimo, mirimo, santuokos liudijimus.
Natūralu, kad tokio pobūdžio M. Sleževičiaus Vyriausybės
politika provokavo katalikų vyskupų, eilinių dvasininkų bei
tikinčiųjų nepasitenkinimą ir protestus, gilino Lietuvos valdžios
konfliktą su Šventuoju Sostu. Tokie koalicinės Vyriausybės
veiksmai rodė, kad jai akivaizdžiai trūksta ne tik tarptautinės
veiklos patirties ir diplomatinio profesionalumo, bet ji nesuvokia
visuotinai priimtų, esminių demokratinės valdžios perimamumo ir
užsienio politikos tęstinumo principų.
Pažymėtina,
kad naujosios valdžios karštakošišką užsienio
politiką – logiškai nesuprantamą ir
nepateisinamą Vilniaus problemos perkėlimą ant Šventojo
Sosto pečių – tuomet kritikavo lietuvių
diplomatija. Tiksliau tariant, – kai kurie
drąsesni ir savarankiškesni diplomatai. Štai jau
minėtas P. Klimas M. Sleževičiaus diriguojamai
Vyriausybei 1926 m. rudenį tiesiai ir atvirai priekaištavo,
kad kaltindama Vatikaną Vilniaus byloje ji elgiasi pernelyg
emocionaliai ir visiškai nesuvokia XX a. trečiojo
dešimtmečio tarptautinės politikos tendencijų bei
tarptautinės teisės realijų. Anot pasiuntinio, demonstratyvus
diplomatinių santykių su Šventuoju Sostu įšaldymas
tik menkina Lietuvos valstybės įvaizdį Europoje, stiprina šalies
tarptautinę izoliaciją ir, galų gale, yra naudingas tik Lietuvos
priešams. Kairiojo centro koalicinės Vyriausybės žlugimo
išvakarėse viename savo pranešime iš
Paryžiaus į Kauną P. Klimas M. Sleževičiui gana
kandžiai, bet pagrįstai rašė: „Tokie santykiai, kokie
dabar yra su popiežium ne tik nėra normalūs, bet tiesiog
skandalingi ir jų taip palikti negalima […]. Jeigu tą
klaidą savo laiku padarė krikščionys – papistai,
manydami vis dar, kad popiežius tebėra visų valstybių karalius ir
jų teritorijų savininkas, tai juokinga naujai nepapistų valdžiai
asistuoti toj viduramžių klaidoje. Vyrai, būkite XX amžiaus žmonės
ir meskit lauk tą piktinimąsi popiežium […]! Kodėl mes
turime demonstruoti pasauliui savo analfabetizmą“. Tačiau
M. Sleževičiaus kabineto vyrai, regis, visai netroško
būti modernūs XX amžiaus europiečiai ir neskubėjo įsiklausyti į
plačiau mąsčiusio savo kolegos diplomato nuomonę. Iracionalios
kairiojo centro valdžios politikos Vatikano bei lietuvių
dvasininkijos atžvilgiu nepakeitė ir 1926 m. spalio pradžioje
Prezidentui dr. K. Griniui Lietuvos vyskupų įteiktas
memorandumas, kuriame šalies vadovas buvo įspėtas dėl
„pragaištingų“ tokios politikos padarinių ir
buvo kviečiamas kuo skubiau inicijuoti dialogą tarp Vyriausybės ir
Katalikų bažnyčios. Tačiau atsakymo iš Prezidento vyskupai
nesulaukė ligi pat 1926 m. gruodžio 17-osios. Todėl
nenuostabu, jog taip klostantis aplinkybėms, Lietuvos diplomatinių
santykių normalizavimas su Šventuoju Sostu ir apsikeitimas
pasiuntiniais įvyko jau tik po radikalių politinių permainų
Lietuvoje: M. Sleževičiaus Vyriausybės nuvertimo,
parlamentarizmo žlugimo ir autoritarinės valdžios įsigalėjimo.
Bent
kiek atidžiau pastudijavus šią M. Sleževičiaus
užsienio politikos kryptį kyla įtarimų, kad didžiąja dalimi ji
buvo padiktuota ne tiek asmeninių paties premjero ir užsienio
reikalų ministro sugestijų, kiek jo Vyriausybės nesugebėjimo
atsispirti savo radikaliai nusiteikusių šalininkų,
partnerių ir elektorato populistinėms nuotaikoms. Tai, kad
M. Sleževičiaus kabinetui bus problemiška formuoti
santykius su katalikų dvasininkija, o eventualiai – ir
Šventuoju Sostu, parodė jau koalicinės Vyriausybės
deklaracijos svarstymas Seime 1926 m. birželį. Štai
pagrindinis kairiojo centro koalicijos partneris, tuometinis Seimo
vicepirmininkas LSDP lyderis Steponas Kairys iš parlamento
tribūnos krikščioniškosios demokratijos valdymą
Lietuvoje nesivaržydamas demagogiškai lygino su Rytų
despotijoms būdinga „kalifų“ valdžia, buvusiomis „[…]
vokiečių ir bolševikų okupacijomis“ ir, pernelyg
netaupydamas savo „turtingo“ žodyno, parlamentarus
bravūriškai ragino visiškai išstumti
dvasininkiją iš valstybės politinio ir akademinio gyvenimo.
„Mes manome, kad kunigai galėtų pasiekti labai didelių
laimėjimų bekonų gamybos arba veislinių vištų auginimo
srityje. Mūsų supratimu reikia operuoti ant universiteto žando tą
„fliuksą“ – teologijos fakultetą, ir
mes stovėsim už tai, kad operacija būtų padaryta“, – paniekinančiu
tonu rėžė socialdemokratų vadas.
Prieš
vietos katalikų dvasininkiją ir Šventąjį Sostą nukreiptų
išsišokimų netrūko ir spaudoje. Tarsi antrindamas
karingojo ateizmo propagandai bei politikai, vykdomai
bolševikinėje Rusijoje, Lietuvos valdančiosios partijos
oficiozas 1926 m. rugsėjo pabaigoje tiesmukai tulžingai rašė:
„Kova su jėzuitizmu tampa dienos obalsiu, nes iš viso
ko matyti, kad klerikalų internacionalas jau seniai nutarė
paversti mūsų valstybę savo atramos punktu plėsti katalikybę į
Rytus. Jėzuitai ir vienuoliai jau seniai pradėjo planingą Lietuvos
okupaciją […] Mūsų visuomenė negali ramiai žiūrėti į
klastingą jėzuitų ordeno darbą Lietuvoje ir reikalauja iš
vyriausybės imtis priemonių apsaugoti valstybę nuo svetimų šalių
agentų ardomojo darbo ir provokacijos“.
Į
konfrontaciją su vietos Katalikų bažnyčia ir Vatikanu
M. Sleževičiaus Vyriausybę beatodairiškai stūmė ir
Liaudininkų partija. 1926 m. gruodžio pirmosiomis dienomis
Kaune įvykęs Lietuvos valstiečių liaudininkų sąjungos kuopų
atstovų visuotinis suvažiavimas, be kita ko, priėmė keletą itin
tendencingų, prieš vietos dvasininkiją bei Šventojo
Sosto politiką nukreiptų rezoliucijų. Pavyzdžiui, rezoliucijoje
„Santykių su Vatikanu atnaujinimo reikalu“ Vyriausybei
įsakmiai nurodyta, kad Lietuvos diplomatiniai santykiai su
Šventuoju Sostu jokiomis aplinkybėmis negali būti
atnaujinti „[…] iki Vatikanas jam tinkamu būdu
neatitaisys padarytos Lietuvos Respublikai skriaudos ir iš
pamatų nepakeis santykiuose su ja savo politikos“. Kitose
LVLS kuopų suvažiavimo rezoliucijose Vyriausybė buvo spaudžiama
nepripažinti naujai įsteigtų vyskupijų, vyskupams nemokėti
atlyginimų ir su jais nepalaikyti „[…] jokių
oficialių santykių“, kol nebus normalizuoti santykiai su
Vatikanu. Be to, valdžia raginta galutinai sustabdyti algų
mokėjimą visų konfesijų kunigams, priimti įstatymus, varžančius
„klebono savivalę“ parapijose bei draudžiančius
dvasininkams mokyklose dėstyti visus dalykus, išskyrus
tikybą. Nežiūrint to, jog nuo Trečiojo Seimo rinkimų jau buvo
praėjęs visas pusmetis, daugelis rezoliucijose priimtų reikalavimų
rodė, kad naujosios valdžios elektoratas vis dar mėgaujasi
nuvilnijusių rinkimų retorika ir siekia ne tiek subalansuotos,
realios politikos, kiek radikalaus politinio revanšo.
Prieš
Šventąjį Sostą bei vietos dvasininkiją nukreiptos politikos
ir propagandos kairiojo centro valdžia, ją remianti žiniasklaida,
dalis kairiojo elektorato griebėsi be jokių rimtesnių priežasčių
ar argumentų. Tuo metu, kada kairiojo centro koalicija Šventojo
Sosto tarptautinę politiką ir vietos dvasininkiją „vanojo iš
peties“, pats Vatikanas, savo ruožtu, į radikalias politines
permainas Lietuvoje žvelgė palyginti ramiai ir iš esmės be
jokio išankstinio nusiteikimo. Romoje leidžiamas neformalus
Vatikano oficiozas „L’Osservatore Romano“
1926 m. pavasarį ir vasarą neskubėjo kritikuoti kairiojo
centro politinės daugumos atėjimo į valdžią. Štai 1926 m.
birželio pradžioje, savo skaitytojus informuodamas apie Lietuvoje
įvykusius parlamento rinkimus bei valdžių kaitą, Vatikano
dienraštis gana objektyviai pažymėjo, jog krikščioniškoji
demokratija nesėkmę Lietuvoje iš esmės patyrė dėl
„finansinės krizės“ apraiškų, rinkimų
kampanijos metu pasireiškusios radikalios propagandos ir
antireliginių išpuolių, lietuvių konservatyvaus, archaiško
mentaliteto ir bendrai ryškios idėjinės sumaišties
visuomenėje. Kartu korektiškai santūriai pranešta,
kad naujuoju šalies Prezidentu parlamentas išrinko
puikiai žinomą asmenybę – „aktyvų“
lietuvių nacionalinio išsivadavimo veikėją, vieną iš
LVLS „[…] tribūnų, organizatorių ir vadovų“,
savo laiku buvusį šalies premjerą, parlamento narį
dr. K. Grinių, kuris savo ruožtu Vyriausybę pavedė
sudaryti bendrapartiečiui advokatui M. Sleževičiui.
M.
Sleževičiaus kabineto veiklos Vatikano spauda neskubėjo kritikuoti
ir vėliau. Galima sakyti, kad 1926 m. vasarą bei rudenį
Lietuvoje vykstančių toli gražu ne vienareikšmių vidaus
politinių procesų Vatikano spauda iš esmės nekomentavo.
Daugiau domėtasi tik politiškai neutraliomis ar
ideologiškai vėsiomis temomis: lietuvių emigracija į JAV
bei emigrantų politine ir materialine parama tėvynei, Klaipėdos
krašto politine ir ekonomine integracija į Lietuvos
valstybę, šalies ekonominiais sunkumais – akcentuotas
pasyvus Lietuvos eksporto-importo balansas iš eilės per
kelerius metus, sveikatos apsaugos problemos, etc. Tiesa, kiek
daugiau dėmesio Vatikano spauda tuomet skyrė kairiojo centro
koalicinės Vyriausybės labiau į Rytus orientuotai užsienio
politikai. Pavyzdžiui, „L’Osservatore Romano“
savo skaitytojus operatyviai informavo apie 1926 m. rudens
pradžioje įvykusį M. Sleževičiaus vizitą į Maskvą bei
nevienareikšmio turinio politinės sutarties pasirašymą
su sovietais, premjero viešus pareiškimus Seime
nepailstamai kovoti prieš Lenkiją ir dėl Vilniaus
susigrąžinimo, kiek vėliau – Maskvoje
prasidėjusias derybas dėl ekonominės sutarties pasirašymo
tarp šalių. Tačiau ir šiais atvejais jokių neigiamų
komentarų dėl M. Sleževičiaus kabineto vykdomos politikos
Vatikano oficioze nebūta.
Antra
ne mažiau klampi ir netoliaregiška koalicinės Vyriausybės
klaida, manytume, buvo politinių-diplomatinių santykių su Sovietų
Sąjunga sureikšminimas. 1926 m. birželį iš
krikščionių demokratų Vyriausybės perėmęs politinių derybų
dėl Nepuolimo sutarties pasirašymo estafetę, M. Sleževičius
šias derybas su sovietais užsimojo baigti efektingai ir per
rekordiškai trumpą laiką. Jau pirmosiomis liepos dienomis
premjeras ir užsienio reikalų ministras gerokai avantiūristiškai
paskelbė, kad Nepuolimo sutartis su Kremliumi bus pasirašyta
dar iki Seimo eilinių vasaros atostogų – tai yra
mažiau nei per mėnesį. Beveik tuo pat metu premjero įpareigotas
Lietuvos pasiuntinys Maskvoje poetas Jurgis Baltrušaitis
SSSR Užsienio reikalų liaudies komisariatą (toliau – URLK)
informavo, jog naujosios Vyriausybės „vienintelis ir pats
svarbiausias“ užsienio politikos tikslas būsiąs bilaterinio
nepuolimo pakto su sovietais pasirašymas. Tokie naujosios
Vyriausybės užsienio politikos prioritetai Kremliui buvo itin
parankūs ir naudingi, nes, anot SSSR URL komisaro Georgijaus
Čičerino, jeigu politinę sutartį su Lietuva pasirašyti
pavyktų, Baltijos valstybių sąjungos idėja būtų palaidota
daugeliui metų. Tai reikštų, jog Vakarų valstybių spaudimas
Sovietų Sąjungai šiame regione pastebimai susilpnėtų, o
pastarosios politinės įtakos galimybės sustiprėtų.
Kas
naujosios Vyriausybės vadovą formuojant santykius su Maskva taip
atvirai ir galvotrūkčiais vertė iš anksto atskleisti visas
savo kortas, šiandien iš tiesų vienareikšmiai
atsakyti būtų sunkoka. Keltina versija, kad tokį Ministro
Pirmininko ir užsienio reikalų ministro optimizmą greičiausiai
galėjo lemti trys veiksniai: 1) nekritiškas požiūris į
derybų kontrahentą; 2) diplomatinio darbo patirties trūkumas; 3)
subjektyvus noras savo laimėjimais pasipuikuoti prieš
politinius oponentus ir taip užgesinti aršiai nusiteikusios
dešiniosios opozicijos kritikos ugnį. Žinoma, kaip
nesunkiai buvo galima prognozuoti ir laukti, M. Sleževičiaus
vienašališkai inspiruota ,,stachanovietiška“
diplomatinė taktika tarptautinių reikalų fronte nežadėjo nieko
gera ir nepasiteisino.
Jau
1926 m. rugpjūčio viduryje tapo aišku, kad premjero ir
užsienio reikalų ministro romantizmas Maskvos politinį vėją
efektingai nukreipti į Lietuvos užsienio politikos problemų bures
yra niekuo nepagrįstas, o visa jo politinių santykių su Sovietų
Sąjunga koncepcija atsidūrė aklavietėje ar net žlunga. Labai
greitai paaiškėjo, kad Kremliaus diplomatija yra kur kas
kietesnis derybų riešutėlis nei M. Sleževičius
tikėjosi. Jau pirmosiomis atsinaujinusių derybų dienomis ir
savaitėmis tapo aišku, kad Kremlius iš esmės
nesirengia patenkinti nė vieno esminio lietuvių reikalavimo:
Maskva visais įmanomais būdais išsisukinėjo ir vengė
vienareikšmiai patvirtinti pripažįstanti lietuvių
suverenitetą lenkų okupuotoje Vilnijoje; nesutiko pripažinti
Lietuvos suvereniteto lietuvių neseniai susigrąžintame Klaipėdos
krašte; vengė Lietuvai palankių politinių, o
eventualiai – ir karinių įsipareigojimų Vilniaus
byloje; atmetė arbitražo idėją ir reikalavimą naujoje politinėje
sutartyje paminėti neįvykdytus sovietų įsipareigojimus 1920 m.
liepos 12 d. Taikos sutartyje, etc. Sovietų diplomatija
rūpinosi taip suredaguoti politinį paktą su Lietuva, kad pastaroji
daugelį metų būtų maksimaliai atplėšta nuo Tautų Sąjungos
saugumo sistemos ir Vakarų demokratinių valstybių įtakos, dar
labiau supriešinta su Lenkija, atitolinta nuo rezultatyvaus
politinio dialogo su šiaurinėmis kaimynėmis – Latvija
ir Estija.
Nepaisant
to, kad jau derybų pradžioje rusų diplomatija iš esmės
atmetė visus lietuvių reikalavimus, dėl kurių būtų vertėję
pasirašyti politinį paktą su Maskva, M. Sleževičius
derybas su sovietais tęsė. Ir labai greitai… patyrė naują
Maskvos smūgį – 1926 m. vasaros viduryje
sovietai M. Sleževičių demagogiškai apkaltino
sąmoningu derybų vilkinimu ir net pradėjo grasinti derybas
visiškai nutraukti. Situacija buvo ir komiška, ir
apverktina: komiška todėl, kad M. Sleževičius buvo
puolamas ginklu, kurio Maskva savo rankose iš tiesų realiai
neturėjo, ir jos pasitraukimas iš derybų Lietuvai jokių
realių politinių nuostolių negalėjo atnešti, o apverktina
todėl, kad Lietuvos premjeras ir užsienio reikalų ministras šio
mitinio sovietų ginklo buvo priverstas baimintis, nes a priori
apsiskelbęs politinės orientacijos į Maskvos–Berlyno ašį
šalininku, jis Nepuolimo paktą su sovietais traktavo kaip
savo politinės programos sėkmę. Konkrečiau tariant, diplomatiškai
manevruoti – trauktis, pulti arba
kontratakuoti – M. Sleževičius 1926 m.
vidurvasarį iš esmės galimybių beveik nebeturėjo, nes
derybų su Maskva žlugimas ar net tik jų įšaldymas beveik
neabejotinai būtų reiškęs ne tik premjero ir užsienio
reikalų ministro politinės doktrinos galą bei jo kabineto žlugimą,
bet, greičiausiai, ir visos kairiojo centro koalicijos subyrėjimą,
o galbūt – ir spartesnį paties M. Sleževičiaus
politinės karjeros saulėlydį.
Žinoma,
tokių politinės karjeros vingių liaudininkų lyderis sau leisti
nedrįso ir negalėjo. Todėl nuo 1926 m. vidurvasario,
neberasdamas kitos išeities, derybose su sovietais
M. Sleževičius ir jo vadovaujama komanda iš esmės jau
plaukė pasroviui. Konkrečiau tariant, tai reiškė, kad vos
per porą mėnesių užsienio reikalų ministro poste M. Sleževičius
grėsmingai pakliuvo į savo paties neprofesionalumo spąstus.
Sovietų diplomatijos spaudimas (o kai kuriais atvejais – net
šantažas) koalicinei Vyriausybei darėsi vis pastebimesnis
ir stipresnis, tačiau, nežiūrint į tai, ši beveik jokių
priemonių jam pasipriešinti neturėjo. Tarptautinėje arenoje
susiklosčiusią Lietuvai išties apgailėtiną situaciją
vaizdžiai pranešimuose į Maskvą pavaizdavo sovietų
diplomatai. Dar liepos viduryje, po eilinės atakos prieš
M. Sleževičių, SSSR įgaliotasis atstovas Lietuvoje Sergejus
Aleksandrovskis pranešime į Maskvą pasimėgaudamas rašė:
„[…] atrodė pasimetęs ir beveik paniškos
būsenos“. Po rugpjūčio 31 d. Kaune įvykusio dar vieno
nesėkmingų derybų eilinio raundo S. Aleksandrovskis Lietuvos
premjero ir užsienio reikalų ministro būseną apibūdino dar
konkrečiau: „[…] jam ėmė drebėti rankos, veidą išmušė
raudonos dėmės ir atrodė jis apgailėtinai“. Rugsėjo 1 d.
S. Aleksandrovskio diplomatinė ataka prieš Lietuvos
Vyriausybės ir diplomatijos vadovą tęsėsi. Rusų diplomatas URLK
kolegijai išdidžiai raportavo, kad derybose su
M. Sleževičiumi ir toliau tvirtai laikosi „mordobojnoj
liniji“, dėl to pastarojo padėtis, švelniai tariant,
esanti nepavydėtina. Pasak S. Aleksandrovskio, M. Sleževičius
sukasi kaip įmanydamas: „[…] nors velniui į dantis
lįsk, bet savo kailį išsaugok“.
Tokioje
situacijoje profesionalios politinės ir diplomatinės paramos
M. Sleževičiui sulaukti beveik nebuvo iš kur. Į
derybas įsiterpti ir politiškai ar morališkai
premjerą paremti pabandę kiti jo kabineto nariai, kai kurie
parlamentarai sovietinės diplomatijos Rubikono paprasčiausiai
neįveikė. Štai liaudininkų veikėjo, Seimo Pirmininko prof.
Jono Staugaičio išvedžiojimus apie tai, kad Maskva,
konfrontuodama su Lenkija, neva visada iš principo turėtų
būti palanki Lietuvai, remti ją Vilniaus byloje, palaikyti
M. Sleževičiaus vykdomą politiką, Kremliaus diplomatas
paniekinamai sukritikavo pabrėždamas, jog bolševikai
niekada nebuvo ir nėra ,,sentimentalūs romantikai“.
Priešingai, politiniuose reikaluose jie nepalenkiami
,,realistai“. Po pokalbio su naujuoju Lietuvos Seimo
Pirmininku S. Aleksandrovskiui beliko tik stebėtis tokiu
lietuvių politiko naivumu bei tuo, kaip šis požiūris „[…]
tvirtai įkaltas jo nusenusioje smegeninėje“. Paremti
M. Sleževičiaus pozicijas derybose su sovietais ne ką geriau
sekėsi ir socialdemokratui, švietimo ministrui prof. Vincui
Čepinskiui, kurį rusų diplomatas per daug nesikuklindamas
pranešime į Maskvą pavadino tik „sena griuvena“,
seniai užmiršusia socialinę praeitį ir socialdemokratijos
vertybes (Sic!). Respublikos Prezidentą dr. K. Grinių
rusų pasiuntinys S. Aleksandrovskis tarptautinių reikalų
fronte iš viso laikė beveik tuščia vieta. Ir, regis,
visai ne be reikalo. Nežiūrint į tai, kad 1926 m. vasarą bei
rudenį Lietuva vedė itin intensyvias, dramatiškas derybas
su sovietais dėl politinio pakto sudarymo, o vėliau – ir
dėl ekonominės sutarties pasirašymo, Prezidento
dr. K. Griniaus politinio profilio šiose derybose
aptikti praktiškai neįmanoma. Nors pagal 1922 m.
Konstituciją Prezidentas buvo aukščiausias vykdomosios
valdžios pareigūnas Lietuvoje, tačiau dr. K. Griniaus
pavardė ar pozicija iš principo nefigūruoja nei Lietuvos
Respublikos užsienio reikalų ministerijos dokumentuose, nei SSSR
URLK šaltiniuose. Nesigilinant į kitus nesėkmingus
parlamentarų bandymus, galima tik pastebėti, kad paremti
koalicinės Vyriausybės poziciją derybose su rusų diplomatais kiek
solidžiau įstengė tik Liaudininkų partijos dešiniojo sparno
veikėjas, Seimo Užsienio reikalų komisijos pirmininkas advokatas
Zigmas Toliušis. Tačiau vieno parlamentaro pastangų,
žinoma, buvo per maža. Todėl 1926 m. rugsėjo 28 d.
Maskvoje sudaryta Lietuvos ir SSSR Nepuolimo sutartis ir jos
slaptasis priedas – „džentelmeniškas
susitarimas“ – Lietuvai didelės naudos
neatnešė. Nors kairiojo centro koalicija su premjeru
priešakyje sau ir visai lietuvių visuomenei bandė įteigti,
kad Nepuolimo paktas su Maskva yra didelis Lietuvos politikos
laimėjimas, tiek pati Maskva, tiek užsienio komentatoriai manė
priešingai. Tuometinis SSSR URL komisaro pavaduotojas
Maksimas Litvinovas iškart po sutarties pasirašymo
savo kolegai SSSR pasiuntiniui Paryžiuje Kristianui Rakovskiui
gyrėsi: „[…] lietuvių ir rusų sutarties pasirašymas
yra vienas didžiausių įvykių ir mūsų diplomatijos pasiekimų. Jis
išmušė grandį […] iš mus veržiančio
priešiško ar pusiau priešiško žiedo.
Milžiniškas šio įvykio laimėjimas visiškai
nepalyginamas su mažytės Lietuvos reikšme. […] Pakto
sudarymą visi priėmė kaip smūgį Baltijos sąjungos idėjai“.
Panašiai,
tik apgailestaudamas dėl Lietuvos politinės sutarties su SSSR,
komentavo ir Latvijos užsienio reikalų ministras Karlis Ulmanis,
kurio nuomone, pasirašydamas bilaterinį paktą su sovietais,
M. Sleževičius tiesiog daugeliui metų „išmetė“
Lietuvą iš galimos Baltijos valstybių sąjungos. Šykščių
ar net atvirai neigiamų vertinimų ši sutartis ir visa
M. Sleževičiaus vykdoma užsienio politika susilaukė ir Tautų
Sąjungoje, kai kuriose Vakarų Europos šalių sostinėse.
Tautų Sąjungos vadovai Lietuvai priekaištavo, kad ji tolsta
nuo Tautų Sąjungos kolektyvinio saugumo idėjų ir principų, o britų
premjeras Ostinas Chamberleinas (Austen Chamberlain)
M. Sleževičiaus vykdomą užsienio politiką tuomet tiesiog
atvirai pavadino „negudria“, nes ji ne priartina
Vilniaus problemos išsprendimą Lietuvos naudai, o kaip tik
jį blokuoja ir nutolina. Rezervuotai M. Sleževičiaus užsienio
politikos „pasiekimus“ Rusijos (t. y. SSSR) atžvilgiu
vertino ir estai, suomiai, švedai, danai, olandai, belgai,
prancūzai, italai. Čekoslovakijos konsulo Lietuvoje Jano Galijos
žodžiais tariant, Lietuvos ir Sovietų Sąjungos Nepuolimo paktas
1926 m. rudenį Vakarų Europoje padarė ,,sprogusios bombos
įspūdį“. Suprantama, – neigiama,
tarptautinių santykių darną griaunančia prasme.
Mainais
už abejotiną, kontroversiškai suredaguotą (taip pat ir dėl
lietuvių derybininkų neprofesionalumo) juridinę retoriką,
įtvirtintą Nepuolimo sutartyje, ir neapibrėžtus sovietų politinės
paramos pažadus Vilniaus byloje M. Sleževičius Maskvai
1926 m. rudenį atskleidė Lietuvos eventualaus partizaninio
pasipriešinimo Lenkijai planus, leido sovietų diplomatijai
įpainioti Lietuvą į provokatoriškas antilenkiškas
propagandines akcijas. Negana to, slapta sudarytame
„džentelmeniškame susitarime“ su SSSR URL
komisaru Georgijumi Čičerinu M. Sleževičius Lietuvos užsienio
politiką Lenkijos, Latvijos bei Estijos atžvilgiu sutiko
koreliuoti su SSSR ir net su Maskva keistis slapta žvalgybine
informacija apie šias kaimynines šalis. Tokia
kairiojo centro koalicinės Vyriausybės vadovo ir užsienio reikalų
ministro politinė praktika rodė, kad tarptautiniuose vandenyse ir
taip vadinamoje didžiojoje politikoje Lietuva gana aiškiai
suka į prosovietinės-prorusiškos geopolitikos farvaterį.
Kaip
toli, kaip plačiai ir giliai 1926 m. rudenį sovietų
diplomatija buvo užsimojusi įsitvirtinti Lietuvoje, rodo SSSR URLK
tų pačių metų spalį patvirtintas perspektyvinis veiklos planas,
pagal kurį Kremlius buvo užsimojęs kuruoti Lietuvos karo attaché
paskyrimus į užsienį, Lietuvos kariuomenės mobilizacinius planus
ir netgi planavo disponuoti Lietuvos kariuomenės Generalinio štabo
surinkta operatyvine žvalgybine informacija. Be to, siekdama
Lietuvą dar tvirčiau pririšti prie Sovietų Sąjungos, jos
diplomatija 1926 m. gale griebėsi ekonominių svertų prieš
Lietuvos verslininkus ir pasirašė keletą konsignacinių
sutarčių su Jonu Vailokaičiu ir Tilmanso fabriku. Tuo pat metu su
koalicine Vyriausybe buvo pradėtos derybos dėl ilgalaikės Lietuvos
ir SSSR dvišalės ekonominės sutarties sudarymo.
M. Litvinovo teigimu, pagrindinis ir svarbiausias šios
prekybinės sutarties tikslas – Lietuvos ūkį
padaryti izoliuotą nuo Europos valstybių, bet priklausomą nuo
SSSR, ir šitaip visą Lietuvos užsienio politiką maksimaliai
paveržti toli siekiantiems Kremliaus geopolitiniams interesams.
Taigi
baigiant galima konstatuoti, kad trečiąkart tapęs premjeru ir
šalies diplomatijos vadovu, M. Sleževičius iš
esmės nepasiekė jokios pažangos Lietuvos užsienio politikos
frontuose: a) diplomatiniai santykiai su Šventuoju Sostu
liko „drumzlini“ ir be aiškių politinių
perspektyvų; b) nors M. Sleževičius tapo pirmuoju užsienio
valstybės premjeru, apsilankiusiu Sovietų sąjungos sostinėje, o
Nepuolimo paktas su sovietais Maskvoje buvo pasirašytas net
su tam tikromis iškilmėmis, tačiau Vilniaus byla
tarptautinėje arenoje dėl to į priekį nepasistūmėjo nė per
žingsnį. Greičiau priešingai – Lenkijos priešiškumas
ir Vakarų valstybių įtarumas Lietuvos atžvilgiu 1926 m.
pabaigoje tik dar labiau sustiprėjo; c) nepaisant visų
M. Sleževičiaus bei jo kabineto pastangų Maskvoje liko
nepripažintas ir Lietuvos suverenitetas Klaipėdoje. Išvertus
iš diplomatinės kalbos tai reiškė, kad SSSR ne tik
viešai ignoruoja Versalio Taikos konferencijos sprendimus,
pataikauja Veimaro Vokietijos tyliam revanšizmui, bet ir,
ginčydama Lietuvos suverenitetą istorinėse lietuvių žemėse, kartu
kloja pamatus eventualiai savo politinei ekspansijai į Šiaurės
Vakarus; d) įnirtingai plėtodama Rytų kryptį užsienio politikoje,
koalicinė Vyriausybė buvo priversta įšaldyti derybas dėl
politinės ir ekonominės sutarties sudarymo su tuomet didžiausiu
šalies prekybiniu partneriu Vokietija. Staigus Kauno
posūkis link Maskvos susilpnino Lietuvos autoritetą Berlyne.
Iškart po pokalbio su Vokietijos Užsienio reikalų
ministerijos valstybės sekretoriumi Karlu fon Šubertu (Carl
von Schubert) V. Sidzikauskas 1926 m. vėlyvą rudenį
M. Sleževičiui rašė: ,,Iš pokalbio supratau,
kad politiškai mes esame tiek svarbūs ir įdomūs Vokietijai,
kiek spiriamės prieš Lenkiją. Po Maskvos sutarties
vokiečiai lengviau atsikvėpė ir nustojo mus vertinti“; e)
nepaisant lietuvių visuomenės probaltiškos politikos
lūkesčių ir viešų valdančiojo elito politinės vienybės su
Latvija ir Estija pareiškimų, kairiojo centro koalicijos
valdymo metu jokių laimėjimų šioje srityje taip pat
nepasiekta – po dvišalio Nepuolimo pakto su
sovietais pasirašymo, Lietuva Rygos ir Talino politinį
pasitikėjimą prarado, o Baltijos valstybių vienybės idėja ar mitas
beveik dešimtmečiui subliūško. Taigi ko Trečiojo
Seimo suformuotoje kairiojo centro koalicinės Vyriausybės užsienio
politikoje būta daugiau – iliuzijų ar
pragmatizmo – siūlome apmąstyti ir nuspręsti
pačiam skaitytojui.
Retrospektyviai
ieškant istorinės tiesos, kalbant apie taip vadinamus
objektyvius dalykus – politiką ar diplomatiją,
manding, neverta pamiršti ir subjektyvių emocinių veiksnių,
kurie taip pat nemažai lėmė politinio proceso turinio kokybę. Po
pusmečio vadovavimo Vyriausybei, Teisingumo ministerijai ir šalies
užsienio politikai M. Sleževičius jautėsi gerokai nusivylęs,
pavargęs ir išsekęs. Kai kurių šaltinių liudijimu,
netgi sirguliuojantis. Visiškai nenuostabu, kad gerokai
pavargęs Vyriausybės vadovas 1926 m. spalį–lapkričio
pradžioje iš naujo suskato energingai ieškoti
kandidato į užsienio reikalų ministro postą. Stebina tik kelias,
kuriuo eidamas premjeras ketino rasti sau pamainą Užsienio reikalų
ministerijoje: po Europoje plačiai nuskambėjusio politinio akordo
su sovietais, jau nebeturėdamas didelio pasirinkimo,
M. Sleževičius ilgai nesvarstydamas nusprendė į šį
postą tiesiog rekrūtu paimti mūsų aukščiau jau minėtą
Vaclovą Sidzikauską. Kai kurių šaltinių liudijimu,
koalicinės populistų ir kairiųjų Vyriausybės vadovas Lietuvos
pasiuntiniui Berlyne tiesiog padiktavo ultimatumą: arba
V. Sidzikauskas „savo noru“ tampa užsienio
reikalų ministru ir taip išsaugo ne tik visas diplomatinės
tarnybos jam suteikiamas privilegijas, bet ir po galimo
vyriausybės subyrėjimo užtikrintai grįžta į postą Berlyne, arba,
atmetęs šį pasiūlymą, bus nedelsiant ir visiškai
išguitas iš diplomatinės tarnybos be jokių garantijų
ir privilegijų. Pamąstyti ir nuspręsti dėl tolesnio savo
diplomatinės karjeros likimo V. Sidzikauskui buvo leista
maždaug iki 1926 m. šv. Kalėdų. Tačiau šios
lietuviškai hamletiškos dilemos nei kairiojo centro
koalicijos premjerui, nei jaunajam, apsukriajam ir daug žadančiam
lietuvių diplomatui per tradicines kalendorines lietuvių šventes
narplioti jau nebeteko. 1926 m. gruodžio 17-osios įvykiai
juos aplenkė ir Lietuvos politinę istoriją pasuko kita, nauja, ne
mažiau paradoksalia kryptimi – geopolitiškai
labiau į Vakarus, bet ideologiškai artimesne Rytams, nes be
politinio pliuralizmo ir liberalios demokratijos (Sic!).
Vietoj
išvadų
Lietuvių,
taip pat dažnai ir užsienio istoriografijoje galima aptikti
nuomonę, tiksliau tariant, mitą, kad Trečiojo Seimo
daugumos – kairiojo centro koalicijos – apie
pusmetį valdoma Pirmoji Respublika buvo pasiekusi savotišką
lietuviškos parlamentinės demokratijos, politinio
pliuralizmo tobulumo viršūnę, kurią 1926 m. gruodžio
17-osios naktį esą neatsakingai sugriovė avantiūristiškai
nusiteikusių ir diktatūrai ištikimų dešiniųjų
kariškių bei politikų tandemo suorganizuotas
antidemokratinis sąmokslas. Šiuo atveju istoriografiškai
įdomu ir perspektyvu tai, kad akivaizdžiai priešpriešinami
du mitai: tariamai tobula lietuviškai parlamentinė
demokratija, kurią reprezentuoja kairiojo centro koalicinė
dauguma, ir politiškai neatsakingas, netobulas, linkęs į
diktatūrą, konservatyvus dešiniųjų jėgų politinis sparnas.
Toks
dviejų istoriografinių mitų supriešinimas, manytume, gali
būti perspektyvus bent trejopai: a) suteikia galimybių pasirinktą
situaciją (istorinę atkarpą) struktūriškai atidžiau ir
nuosekliau analizuoti; b) stimuliuoja istorinę savimonę, pilietinį
aktyvumą ir politinį raštingumą; c) jautresnį skaitytoją
skatina ne tik emocionaliai tapatintis su kultūriškai ir/ar
ideologiškai labiau priimtinesniu mitu, bet ir per mito
dekonstrukciją kritiškai apmąstyti nacionalinę istoriją ir
klausti: ar gali istoriškai „primityvesnė“
politinė sistema iš principo nugalėti „tobulesnę“?
O jeigu taip, tai kokie politinės pažangos principai?
Į
pradžią
|
|