Andrius Vaišnys
Net dvejus metus truko pateikti pažadėtą numerį, kurio dauguma temų yra susijusios
su 1926 metų valstybės perversmu. 2006 metais „Parlamento studijų“ žurnalo
redakcinė kolegija šia tema surengė mokslinę konferenciją „Istorinis parlamentinės
demokratijos tyrimas“
.
Tačiau 2007 m. tikrą perversmą „Parlamento studijoms“ buvo įvykdęs Gintautas
Vilkelis, kai iš Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos (LNB), būdamas Seimo
kancleriu, pareikalavo perduoti mokslo darbų žurnalo leidybos teises. Valstybės
pareigūnas net numatė, kad „finansavimo kaštus“ 2007 m. padengs Seimo kanceliarija.
Tai rodo požiūrį į valstybės lėšų planavimą ir vadybos „filosofijos“ lygį ne tik
paminėtoje įstaigoje, bet ir institucijoje, kuriai tuo metu vadovavo Viktoras Muntianas,
vėliau turėjęs gėdingai atsistatydinti. „Parlamento studijų“ autoriai, kiti mokslininkai
nesutiko tokiais metodais plėtoti mokslinių tyrimų ir atsisakė bendradarbiauti su
paminėtu kancleriu bei Mintauto Daulenskio vadovaujama Seimo leidykla. Taigi
Seimo kanceliarija G. Vilkelio ambicijai įgyvendinti pritrūko ne lėšų – intelektualaus
potencialo. 2009 m. situaciją baigė nagrinėti parlamento vadovybė: balandžio 1 d.
Seimo valdyba nurodė Seimo kanceliarijai grąžinti leidybos teises steigėjams ir leidėjui
– LNB, o 2009 metų balandžio 28 d. Seimo nutarimu G. Vilkelis liko atleistas iš
pareigų. Taigi naujasis žurnalo numeris pasiekia skaitytoją tik dabar ir – tikėkimės –
tokių arogantiškų incidentų mūsų valstybėje daugiau neįvyks.
Jėgos metodas, kaip rodo politinių santykių raida, vis dėlto visada turi pasekmių ir
tiems, kurie jį taiko. Taigi žemės ūkio ministras Mykolas Krupavičius, dabar pelnytai
įrašytas tarp 100 įtakingiausių asmenybių į „Vienybės medžio“ skulptūrą Vilniaus Vingio
parke, taip pat turėjo išeiti karčią pamoką kartu su visais krikščionimis demokratais
(pradedant antruoju III Seimo Pirmininku Aleksandru Stulginskiu). Rengti perversmą
kartu su tautininkais, tačiau savo partijai sulaukti visiškai priešingo rezultato – tai
krikdemų nenumatyta įvykių versija. 1926-ųjų gruodžio perversmas atskleidžia ne
tik susitarimų klastą, bet ir neapgalvotas pasekmes. Mokslininkai įvairiais aspektais
išnagrinėjo aplinkybes, lėmusias pasikėsinimą į demokratijos pamatą – tautos išrinktą
parlamentą. Įdomiausias perversmo raidos tyrimų subjektas yra asmenybė: kaip elgiasi
pretendavusieji į politikos ir valstybės lyderius Seimo nariai, ministrai, prezidentas?
Kaip jie suvokia įsipareigojimus Tautai ir partijai, kaip interpretuoja savo įgaliojimus?
Į šiuos klausimus atsakymų galėsime rasti Juozo Skiriaus, Algimanto Kasparavičiaus,
Mindaugo Tamošaičio, Audronės Veilentienės tekstuose, nors šie autoriai, kaip ir Danutė
Blažytė-Baužienė, Aušra Jurevičiūtė, perversmą nagrinėja skirtingais aspektais.
Šį kartą skaitytojui bus pasiūlyta atvirai pažvelgti į parlamentinės raidos herojus ir
nuspręsti, ar kiekvienas svarbias pareigas užėmęs veikėjas gali būti pripažintas kaip
įtakingas ir nusipelnęs Lietuvos istorijoje.
„Šeimininko“–„samdinio“ teoriniu modeliu pasinaudodama, Sigita Trainauskienė
nagrinėja dabartinio parlamento problemą – kaip būti nacionaliniu šeimininku
„viršnacionalinėje“ politikoje. Tiesa, tas teorinis modelis verčia svarstyti ir tuos
atvejus, kai „šeimininko“ vaidmenį bando pasidalyti bent dvi politinės institucijos...
Po Prezidento rinkimų kurį laiką dar stebėsime naują politinės santvarkos dėmenų
derinimą, nors turėtų atrodyti, kad „šeimininko“ statusas mūsų valstybėje aiškiausiai
priskirtas Seimui ir derinti įmanoma „tik“ niuansus – tai, kas yra sudėtingiausia. Kita
vertus, kito straipsnio tema jau galės būti skirta nagrinėti, kaip „niuansai“ atsispindi
sprendimuose, idėjose ir ryšiuose.
Mindaugas Kluonis iš karto perspėja, jog Europos Parlamento rinkimai vertinami
visuomenės kaip „mažiau svarbūs“, tačiau kas, jei ne EP daro didžiausios įtakos „viršnacionaliniam“
mąstymui? Būti išrinktam į Europos Parlamentą gal ir nėra tas pat kaip
būti europiečiu, nes Lietuvoje po šių rinkimų didžiausia problema tapo Nepilnamečių
apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo nauja redakcija. Ir
ne visa, o tik dalis – vienas straipsnio punktas. Europai irgi taip atrodo.
Viena vertus, Europoje yra pakankamai draudimų ir šiais, ir reklamos, ir tabako,
alkoholio vartojimo, panašiais klausimais. Nelygu gyvenimo papročių, vertybių,
socialinio patyrimo ir įstatymų kūrimo tradicijos. Įstatymo nauja redakcija skelbia,
kad nustatant nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio
nuostatas ir atsakomybę už jų pažeidimus, vadovaujamasi ne tik nepilnamečių, jų tėvų
(globėjų, rūpintojų), visuomenės ir valstybės interesais, bet ir viešosios informacijos
rengėjų, skleidėjų ir jų dalyvių, žurnalistų ir jų profesinių organizacijų savikontrole bei
įsipareigojimais, atsakomybės priemonių tinkamumo, efektyvumo ir proporcingumo,
protingumo, sąžiningumo, padorumo principais. Visa tai tarsi sudaro prielaidą manyti,
jog iš tikrųjų teisės aktu Seimas norįs apriboti žmogui iki 18 metų virtualiai tyčiotis,
smurtauti, vartoti keiksmažodžius, stebėti smurto vaizdus, gąsdinti save ar kitus, gaminti
sprogmenis, niekinti šeimą. Turime manyti, jog neturėtų nutikti tokių atvejų, kaip
devynerių metų kinų berniukui, kuris, norėdamas tapti transformeriu, paslapčia gėrė
benziną: Lietuvoje vaikas turėtų būti apsaugotas nuo bet kokio poveikio... gerti degalus
ir tapti robotu. Taigi įstatyme iš viso – 20 apibrėžtų draudimų, iš kurių tik vienas (14)
sukėlė audringą mūsų (t. y. Europos?) žiniasklaidos reakciją ir ji jau pateikiama kaip
kova su cenzūra. Du primityvūs klausimai, į kuriuos reikėtų parlamentarams viešai atsakyti, yra maždaug tokie: ar vadovaudamasi šiuo įstatymu, televizija galėtų rodyti
filmą „Kuprotas kalnas“. Įstatymas tarsi atsako, jog, vadovaujantis str. 3 ir str. 5 – neabejotinai
taip. Kitas klausimas toks: o jeigu vienas „drąsus“ pop dainininkas prarastų
galimybę būti rodomas?! Jau tenka suabejoti: jeigu jis tik dainuotų – gal ir ne, bet
jeigu imtų apie savo asmeninį gyvenimą kalbėti, ir dar gražiai (patraukliai) – nežinia.
Lietuvos Prezidentė viešai palygino įstatymą su „tarybinių laikų“ cenzūra, vadinas,
tokių filmų tikrai negalėtų būti rodoma, nes „tarybiniais laikais“ homoseksualumas
buvo persekiojamas ir fiziškai ? O gimęs dainuoti neturi kalbėti.
Kita vertus, neturime būti tokie naivūs, kad skaitmeninės informacijos eroje patikėtume,
jog šis teisės aktas labiausiai apribotų prieigą prie vaizdinių. Esmė yra kitur.
Mat str. 4 – „neigiamą poveikį nepilnamečių vystymuisi daranti viešoji informacija“ –
neapibrėžta, kokiais būdais skleidžiama. Vadinas, nebūtinai yra ta, kuri pateikiama
per viešosios informacijos priemones. Šį straipsnį yra galima plačiau suvokti – kaip
tam tikrą viešos komunikacijos apribojimą. Homoseksualumas iš tikrųjų Europos
erdvėje jau siūlomas vertinti... politinės komunikacijos aspektu. Būtina šį paradoksą
pripažinti. Homoseksualumas žiniasklaidoje paverčiamas ne tiek asmens teise, kiek...
vertybe, todėl reikėtų atvirai pasakyti, kad minimo įstatymo str. 4, p. 14 labiausiai
netinka viešų renginių – kaip antai gėjų eitynių organizatoriams. Taigi šis teisės aktas
kol kas yra „kietas“ argumentas bet kuriam Lietuvos sostinės savivaldybės merui ištarti
„ne“. Ar būtų galima įsivaizduoti, kad kituose Lietuvos parlamento ar juolab savivaldybių
rinkimuose kuris nors politikas išdrįstų prisipažinti, kad esąs homoseksualus?
Vadovaujantis protingumo kriterijumi gal ir nebūtų apkaltintas propaganda – juk
nepilnamečiai nebalsuoja. O kaip balsuotų Lietuvos rinkėjai – teišdrįsta parodyti.
Šio teisės akto interpretacijos yra dar vienas įrodymas, kaip menkai vyksta įstatymo
leidėjo ir visuomenės dialogas: jeigu politikas (arba jo atstovas) būtų pajėgus paaiškinti
įstatymo intencijas ir galimas pasekmes, sensacijai tikriausiai vietos nebūtų likę. O
dabar – parlamentas vėl yra „blogas“, palyginti su... ?
Iš tikrųjų visas naujos redakcijos įstatymo turinys apima šių laikų „viršnacionalines“
problemas, nors viešoje erdvėje pateiktas kaip „siauras“ nacionalinis dalies
nacionalinių politikų požiūris.
Anonsuota www.parlamentostudijos.lt
Lietuvos Respublikos Seimo kanclerio raštas. 2007-04-23. Nr. S-2007-4120.
Dėl nutarimo atleisti G. Vilkelį iš Seimo kanclerio pareigų nuo pirmos darbo dienos, pasibaigus
nedarbingumo laikotarpiui (2009-06-12), balsavo 90 Seimo narių. Rasta 90 biuletenių: galiojančių –
85, negaliojančių – 5. Balsuota: atleisti iš pareigų – 76, neatleisti iš pareigų – 9. Vadovaujantis balsų
skaičiavimo protokolu, priimtas nutarimas „Dėl G. Vilkelio atleidimo iš Seimo kanclerio pareigų“.
2009 m. liepos 14 d. Nr. XI-333
Brokeback Mountain. Režisierius Ang Lee. Sukurtas JAV 2005 m. Lietuvoje rodytas nuo
2006-03-03.
Panorama. Lietuvos televizija, 2009-07-20.
Į pradžią