| |
|
|
2009
METŲ EUROPOS PARLAMENTO RINKIMŲ LIETUVOJE REZULTATAI: APLINKYBĖS
IR PROGNOZĖ
|
Mindaugas Kluonis Vilniaus
universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų
institutas The Institute of International Relations and
Political Science of Vilnius University Vokiečių g. 10,
LT-01130 Vilnius El. paštas mkluonis@yahoo.com
Santrauka Įvadas Dalyvavimas
Europos Parlamento rinkimuose: antraeiliškumo ar nusivylimo
požymis? 2009 m.
Europos Parlamento rinkimų rezultatų įtaka Lietuvos partinės
sistemos raidai Europos
Parlamento ir nacionalinių politinių spektrų santykis Išvados
Santrauka
Straipsnyje
analizuojami 2009 m. rinkimų į Europos Parlamentą rezultatai,
jų įtaka Lietuvos partinės sistemos raidai, aptariamos menko
rinkėjų dalyvavimo priežastys. Taip pat apžvelgiamas Lietuvos
politinių partijų priklausymo Europos Parlamento grupėms
pagrįstumas ir ideologinis adekvatumas.
Straipsnyje
remiamasi Maiklo Maršo (Michael Marsh) pateiktomis
hipotezėmis apie dalyvavimą Europos Parlamento (toliau – EP)
rinkimuose, taip pat autoriaus atliktais tyrimais. Daroma išvada,
kad 2009 m. EP rinkimų rezultatai Lietuvoje atskleidžia
didėjančią politinę partijų poliarizaciją, tačiau atitinka
klasikinį antraeilių rinkimų apibrėžimą ir neleidžia daryti
išvados apie skeptišką Lietuvos rinkėjų požiūrį į
Europos Sąjungą.
Reikšminiai
žodžiai: Europos
Parlamentas; antraeiliai rinkimai; euroskeptiškumas;
partinė sistema; politinė poliarizacija; partijų
institucionalizacija.
Įvadas
Lietuvoje
vykusių rinkimų į EP rezultatai yra palyginti mažai analizuoti
tiek europinės, tiek vietinės politikos tyrimuose. Tokį menką
dėmesį jiems gali lemti tai, kad šie rinkimai yra gana
naujas reiškinys – Lietuvoje jie vyko tik
2004 m. ir 2009 m. Be to, rinkimų į EP rezultatų analizę
ir lyginimą apsunkina tai, kad 2004-aisiais jie sutapo su
Respublikos Prezidento rinkimų pirmuoju turu. Dėl gausaus
dalyvavimo (palyginti su europinio pobūdžio rinkimais) 2004 metais
ir skirtingos situacijos (artėjusių Seimo rinkimų) gali būti
sunkiau palyginami ir rinkimų rezultatai, nors esminės tendencijos
išliko tos pačios.
Šio
straipsnio tikslas – aptarti 2009 m.
Lietuvoje vykusių rinkimų į EP rezultatus pagal tris klausimų
grupes.
Pirmojoje
dalyje aptariamos dalyvavimo EP rinkimuose palyginimo problemos ir
analizuojama, kiek pagrįsti teiginiai, kad dalyvavimas buvo
išskirtinis.
Antroji
dalis skirta aptarti rinkimų į EP įtaką Lietuvos partinės sistemos
raidai ir, remiantis rinkimų rezultatais, pateikti galimas šios
raidos prognozes Europos Sąjungos politikos kontekste. Straipsnyje
didžiausias dėmesys skiriamas euroskeptinei nišai ir
keliama hipotezė, kad ši niša Lietuvoje jau užimta
partijos „Tvarka ir teisingumas“ (toliau – TiT),
todėl kitų partijų, išskyrus Tėvynės sąjungą-Lietuvos
krikščionis demokratus (toliau – TS-LKD),
euroskeptinė politika Lietuvoje neturi perspektyvų.
Trečioji
dalis skirta aptarti Lietuvos politikų dalyvavimo EP politinėse
grupėse ir jų jungimosi prie vienos ar kitos grupės pagrįstumą,
remiantis EP grupių ir Lietuvos partijų propaguojamų idėjų
santykiu ir partiniu stabilumu EP.
Analizės
metodas:
aprašomasis-analitinis, remiamasi politikų atsakymais į
portalo „Mano balsas“ klausimus ir autoriaus atlikta
Lietuvoje išrinktų EP narių balsavimo ideologiniais
klausimais analize.
Kaip
minėta, iki šiol Lietuvoje politiniai EP rinkimų rezultatai
nebuvo analizuoti, o jų rezultatų analizė apsiribodavo
publicistinio pobūdžio straipsniais. EP rinkimų rezultatai dažniau
yra analizuojami Jungtinėje Karalystėje – daugiausia
statistiniu aspektu arba siekiant nuspėti būsimus jų rezultatus ir
paaiškinti, kaip rinkėjai traktuoja EP rinkimus
(pavyzdžiui, M. Maršo darbai). Kitas analizės
aspektas, kuriuo remiamasi, – rinkimų kampanijų
poveikis rinkėjų dalyvavimui. Šiame darbe tokia analizė
nebus atliekama dėl ypač blankios 2009 m. rinkimų kampanijos
(2009 m. EP rinkimų politinę analizę Vengrijoje pateikia
Agnes Batory).
Nurodytų
darbų įžvalgomis bus remiamasi analizuojant Lietuvos atvejį.
Dalyvavimas
Europos Parlamento rinkimuose: antraeiliškumo ar nusivylimo
požymis?
Kaip
pažymi dauguma tyrėjų (M. Maršas, Saimonas Hiksas
(Simon Hix) ir kt.), EP rinkimus rinkėjai traktuoja kaip
antraeilius, tai yra turinčius mažesnės įtakos tiesioginei
Vyriausybės politikai, taigi mažiau svarbius. Lietuvoje
pirmaeiliais rinkimais laikytini Seimo ir Respublikos Prezidento
rinkimai, kiti – antraeiliais. Kaip pažymi M. Maršas,
antraeiliai rinkimai sulaukia mažesnio gyventojų dėmesio ir
dalyvavimo. Išskiriamos dvi antraeilių rinkimų savybės.
Pirma,
rinkėjai linkę balsuoti pagal preferencijas, bet ne remtis
racionaliais išskaičiavimais (vadinamasis „balsavimas
širdimi“), nes numato menkas pasekmes (tai gali
paaiškinti kraštutinių partijų sėkmę kai kuriose
Vidurio Rytų Europos šalyse 2004 m.). Antra,
antraeiliai rinkimai yra kaip priemonė požiūriui į Vyriausybės
politiką pareikšti („referendumo efektas“).
Pastarasis yra mažiau svarbus, jei EP rinkimai sutampa su Seimo
rinkimais arba vyksta netrukus po jų (kaip 2009 m.),
reikšmingesnis – jei Seimo kadencija būna
įpusėjusi arba eina į pabaigą (2004 m. atveju). A. Batory
atkreipia dėmesį, kad didesnis nusivylimas Vyriausybe (Vengrijos
atveju) taip pat skatina dalyvavimą, ir pabrėžia, kad dažniausiai
EP rinkimuose vis dėlto dominuoja nacionalinės, o ne europinės
politikos klausimai.
2009 m.
birželio 7 d. Lietuvoje įvykę rinkimai, palyginti su
2004-ųjų, pasižymėjo rinkėjų pasyvumu ir pasiekė dalyvavimo
rinkimuose, įvykusiuose per visus 19 nepriklausomos Lietuvos
gyvavimo metų, antirekordą. Toks rezultatas liudija, kad 2009-ųjų
rinkimai yra traktuotini kaip antraeiliai.
Žvelgiant
į mažą rinkėjų aktyvumą kyla klausimai: kokios aplinkybės lėmė
tokius prastus rodiklius, ir ar iš tiesų jie atskleidžia
rinkėjų abejingumą ES reikalams.
Pradedant
lyginti EP rinkimų ir kitų rinkimų rezultatus verta pabrėžti, kad
2009 m. rinkimai yra pirmieji vien europiniai rinkimai,
nesidubliuojantys su Respublikos Prezidento rinkimais, kaip tai
įvyko 2004 metais. Todėl lyginti dalyvavimą 2004 ir 2009 metais
nėra tikslu, nes 2004-ųjų EP rinkimai iš esmės laikytini
Prezidento rinkimų priedu. Kartu jie atspindėjo būsimų Seimo
rinkimų rezultatus.
Kur
kas prasmingiau lyginti 2009 m. įvykusių EP rinkimų rinkėjų
aktyvumo rezultatus su 2003 m. gegužės 10 d. surengto
referendumo „Dėl Lietuvos stojimo į Europos Sąjunga“,
kai Lietuvos gyventojai taip pat buvo paprašyti pareikšti
savo nuomonę vien su ES susijusiu klausimu.
Pažymėtina,
kad aktyvumas pirmąją referendumo dieną buvo ne ką didesnis nei
2009-aisiais. 2003 m. referendume dalyvavo 23,01 proc.
rinkėjų, 2009 m. EP rinkimuose – 20,98 proc.
Lyginant šiuos rodiklius matyti, kad rinkėjų aktyvumas
sprendžiant išimtinai su Europos Sąjunga susijusius
klausimus per šešerius metus iš esmės
nepakito. Galima teigti, kad tai patvirtina iškeltą rinkimų
antraeiliškumo hipotezę.
Kita
vertus, vertinant rinkimų rezultatus pagal regionus matomi labai
ryškūs domėjimosi rinkimais, išimtinai susijusiais
su ES, pokyčiai. Atkreiptinas dėmesys, kad EP rinkimuose ypač
aktyviai dalyvavo Šalčininkų ir Vilniaus rajonų gyventojai
(tai leido Lietuvos lenkų rinkimų akcijai (toliau – LLRA)
iškovoti vieną mandatą), nors referendume dėl stojimo į ES
šiose savivaldybėse dalyvavimo rezultatai buvo vieni iš
prasčiausių.
Tokia
tendencija atspindi nuolat didėjantį Lietuvos lenkų aktyvumą
rinkimuose po Lietuvos įstojimo į ES. 5 proc. rinkimų
slenkstį LLRA, kooperuodamasi su rusų partijomis (pirmiausia – su
nuo Lietuvos rusų sąjungos atsiskyrusia politine partija „Rusų
aljansas“, veikiančia Klaipėdoje), peržengia jau antruose EP
rinkimuose. 2004 m. LLRA gauta balsų kvota nebuvo pakankama
užsitikrinti vietą EP, tačiau 2009-aisiais, sumažėjus rinkėjui
aktyvumui, jai pavyko tai padaryti. Lenkų tautybės gyventojų
aktyvumas EP rinkimuose (jis atsikartojo ir Seimo rinkimuose
2008 m.) rodytų, kad narystė ES sustiprino Lietuvos lenkų
politinę mobilizaciją. To priežastys galėtų būti tiek atsivėrusios
lengvesnės bendradarbiavimo su Lenkija ir jos politinėmis jėgomis
perspektyvos, galimybė EP šlietis prie lenkų parlamentarų,
tiek stiprėjantis Lietuvos lenkų tautinis tapatumas, kurį skatina
LLRA. Svarbus ir strateginis aspektas – sąjunga su
Klaipėdoje veikiančia, rusų tautinei mažumai atstovaujančia
partija; tai lėmė, kad LLRA Klaipėdoje buvo penkta pagal surinktų
balsų kiekį (žr. 1 lentelę). Ši sąjunga padeda išvengti
tokios tautinių mažumų tarpusavio konkurencijos dėl balsų kaip
Vilniuje ir leidžia juos surinkti skirtingose vietovėse.
Diagrama.
Rinkėjų dalyvavimas rinkimuose Šalčininkų (1) ir Vilniaus
(2) rajonuose 2003–2009 m.
Apskritai
vietovėse, kuriose gyvena daug lenkų, 2009 m. rinkimuose
aktyvumo rodikliai yra didžiausi. Šiuose rinkimuose
gyventojų dalyvavo daugiau nei 2003 m. referendumo pirmąją
dieną pusėje (30) savivaldybių. Didelis rinkėjų aktyvumas
užfiksuotas Šilalėje, Raseiniuose, Pagėgiuose, čia jis
išliko panašus į 2003-aisiais įvykusio referendumo
rezultatus. Labiausiai kritęs, palyginti su 2003 m.,
aktyvumas – didžiuosiuose miestuose (per 9 proc.),
išskyrus Vilnių. Vis dėlto tendencijos neleidžia teigti,
kad ES reikalai Lietuvos gyventojams rūpi mažiau nei 2003 m.,
kaip neleidžia teigti, jog jie rūpi ir daugiau.
1
žemėlapis. Dalyvavimo pokytis
tarp 2003 m. ir 2009 m.
Smuko
|
Išaugo
|
a Daugiau
nei 9 proc.
|
e Daugiau
nei 9 proc.
|
b 6–9
proc.
|
f 6–9
proc.
|
c 3–6
proc.
|
g 3–6
proc.
|
d Iki
3 proc.
|
h Iki 3
proc.
|
Palyginti
pasyvus dalyvavimas rinkimuose Lietuvoje išryškino
ir lyderystės krizės tendencijas, pastebėtas jau 2008 m.
Seimo rinkimuose. Nors rinkimuose ir dalyvavo partijų lyderiai,
rinkėjai nebuvo aktyvūs. Tai gali liudyti, kad gyventojai tiesiog
nematė prasmės dalyvauti ir paremti kandidatuojančių politikų.
Tokia situacija padidino politikų, įsitvirtinusių atskirose
apygardose, galimybes. Šią tendenciją gerai iliustruoja
Zigmanto Balčyčio pirmavimas Šilalėje ir Šilutėje,
kur jis aplenkė visus kitus kandidatus, buvusio Pagėgių mero Kęsto
Komskio pirmavimas prieš Rolandą Paksą Pagėgių
savivaldybėje, Remigijaus Ačo – Raseinių rajone,
Dalios Štraupaitės pirmavimas prieš Artūrą Zuoką
Visagine ir panašiai.
Apibendrinant
galima teigti, kad bendras euroentuziazmo lygis, palyginti su
2003 m., yra nepakitęs, labiausiai EP rinkimais domisi lenkų
tautybės rinkėjai, kurie antrą kartą (aljanse su Klaipėdoje
veikiančia politine partija „Rusų aljansas“) sudaro
galimybes lenkų ir rusų partijų aljansui peržengti 5 proc.
barjerą.
Lietuvos
atveju iš esmės pasitvirtina rinkimų antraeiliškumo
hipotezė. Be to, kaip matyti iš Lietuvos lenkų atvejo,
pasitvirtina prielaida, kad į rinkimus labiau linkę ateiti tie
rinkėjai, kurie nepatenkinti padėtimi.
Atsižvelgiant
į tai, kad TS-LKD turi stabiliausią elektoratą ir elektoriniu
atžvilgiu yra labiausiai institucionalizuota Lietuvos politinė
partija, jos pergalė antraeiliuose rinkimuose atitinka M. Maršo
suformuluotą teoriją.
2.
2009 m. Europos Parlamento rinkimų rezultatų įtaka Lietuvos
partinės sistemos raidai
Vertinant
rinkimų rezultatus akivaizdu, kad ištikimiausius rinkėjus
turi dvi politinės partijos – TS-LKD ir LSDP. Šios
partijos surinko daugiausia balsų 5/6 savivaldybių. 28
savivaldybėse pirmąją vietą pagal surinktų balsų skaičių užėmė
TS-LKD, 22 – LSDP. Trečioje vietoje liko LLRA,
laimėjusi 4 savivaldybėse, „Tvarka ir teisingumas“ –
3, Darbo partija (toliau – DP) – 2.
Ignalinoje po lygiai balsų gavo LSDP ir LVLS. Analizuojant
balsavimo rezultatus pagal rajonus matyti, kad LSDP ir TS-LKD iš
esmės pasidalijo 1–2 vietas daugiau nei 2/3 savivaldybių
(41). Taip pat antrą vietą neretai užimdavo TiT – 5
savivaldybėse.
2
žemėlapis. Pirmų vietų pasiskirstymas pagal politinių partijų
gautus balsus savivaldybėse
|
TS-LKD
|
|
DP
|
|
LSDP
|
|
TT
|
|
LSDP/LVLS
|
|
LLRA
|
EP rinkimų
rezultatai, atsižvelgiant į rinkėjų pasyvumą, kuris, tikėtina,
gali toks išlikti ne tik per EP, bet ir per Seimo rinkimus,
rodytų, kad Lietuvos partinė sistema evoliucionuoja 3,5 partijų
modelio link, kurioje du dominuojantys poliai būtų TS-LKD ir LSDP.
Trečioji partija, kuri neleidžia susiformuoti vokiškai 2,5
partinei sistemai, yra TiT, atliekanti „antisisteminės“
partijos vaidmenį. Būtent šios partijos, kaip neturinčios
koalicinio potencialo su kitomis dominuojančiomis partijomis
(TS-LKD ir LSDP), stiprus įsitvirtinimas visoje valstybėje (užimta
3–4 vieta, net esant mažam rinkėjų aktyvumui) ir potencialas
sutelkti apie save kitas dviem pagrindinėms partijoms
oponuojančias jėgas – DP, LVLS (Seimo opozicinės
koalicijos po EP rinkimų 2009 m. atveju) ir iš dalies
LLRA – yra pagrindinė kliūtis įsitvirtinti dviejų
blokų (TS-LKD ir LS – dešinėje, LSDP ir DP
(arba kuri nors kita partija) – kairėje) sistemai.
Žvelgiant
iš ES reikalų perspektyvos TiT atstovauja iš esmės
euroskeptiniam, bent jau tautiškai konservatyviam
elektoratui, pasisakančiam už didesnį nacionalinių vyriausybių
vaidmenį ES, ypač kultūros srityje. Tokią jos poziciją rodytų ir
polinkis EP jungtis prie grupės Sąjunga „Už tautų Europą“
ar kitos euroskeptinės grupės. Geri TiT rezultatai rodo, kad
euroskeptinė politika Lietuvoje turi perspektyvų. Kita vertus, iš
nacionalinės politikos pasitraukus jos lyderiui R. Paksui,
tikėtina, kad partijos svoris ir populiarumas ilgainiui gali
pradėti mažėti.
Kalbant
apie tautiškai konservatyvią ir euroskeptinę poziciją
vertėtų palyginti TiT ir kitų EP rinkimuose dalyvavusių partijų,
kurios galėtų jungtis prie euroskeptinių frakcijų EP, rezultatus.
Pirmiausia – akivaizdu, kad vien nacionalizmo
idėjas propaguojančios partijos yra autsaiderės ne tik
nacionaliniuose, bet ir EP rinkimuose. Palyginti geras Lietuvos
centro partijos (toliau – LCP) rezultatas,
tikėtina, yra daugiau Onos Juknevičienės asmeninės charizmos nei
pačios partijos laimėjimas (atsižvelgiant į prastą partijos
pasirodymą rinkimuose esant kitiems lyderiams). Kita rinkimuose
dalyvavusi nacionalistinė partija – „Lietuvos
kelias“ – patyrė visišką
pralaimėjimą.
Galima
išskirti dvi pagrindines priežastis, kodėl nacionalistinės
partijos nėra populiarios. Pirmoji priežastis – atviras
priešiškumas ES ir net bandymai kelti idėjas apie
galimą Lietuvos išstojimą iš ES, trečio kelio
paieškas. Tokios idėjos prasilenkia su daugumos rinkėjų
interesais, nes Lietuvos piliečiai yra pajutę ES bendrosios
rinkos, pirmiausia – laisvos darbo jėgos ir
kapitalo judėjimo, taip pat Šengeno sutarties – privalumus.
Dėl jų 2006–2008 metais buvo faktiškai ne tik
išsisprendusi nedarbo problema, aktuali Lietuvai nuo pat
nepriklausomybės atgavimo, bet ir susidarė sąlygos tėvynėje
likusiems piliečiams pagerinti savo buitį: dėl darbo jėgos trūkumo
siekiant didesnių atlyginimų ir per ES dirbančių artimųjų
finansinę paramą. Verslas taip pat pajuto ES privalumus, nes
emigracija padidino ir vidaus vartojimą, be to, atsirado galimybė
panaudoti ES struktūrinę paramą, buvo sukurta naujų darbo vietų.
Todėl neturėtų stebinti, kad daugumai piliečių nelabai priimtina
mintis atsisakyti ekonominės gerovės dėl abstrakčių tautiškumo
išgryninimo idėjų. Euroentuziastės O. Juknevičienės
dalyvavimas rinkimuose LCP sąrašuose ir jos pasiekti
rezultatai taip pat gali liudyti, kad net patys tokių partijų
lyderiai suvokia savo situacijos beviltiškumą.
Antroji
priežastis – tokių partijų nepajėgumas
ideologiškai konkuruoti su varžovėmis, pretenduojančiomis į
euroskeptikų elektoratą, bet siūlančiomis likimo ES perspektyvą ir
siekį ją pakeisti iš vidaus. Tokia pozicija būdinga TiT,
kuri reiškia nepasitenkinimą ES ir gana sėkmingai save
pateikia kaip „antielitinę“ jėgą tiek ES, tiek
Lietuvoje. TiT situacija yra paradoksali. Viena vertus, partija
pasisako už nacionalizmą, bet kita vertus, yra siejama su Rusija.
Šis faktas didina jos galimybes pritraukti tiek rusų
tautybės (partija užėmė pirmąją vietą Visagine), tiek
nacionalistinį elektoratą, taip pat menkina „grynųjų“
nacionalistų galimybes. Be to, į nacionalistines jėgas dėl
istorinių aplinkybių (Sąjūdžio) žiūrima ir kaip į natūralią
radikalaus TS-LKD sparno dalį, todėl gali būti linkstama labiau
rinktis motininę, didesnę partiją. Aiškių nuostatų
socialiniais klausimais trūkumas stiprina nacionalistinių partijų
priskyrimo radikaliajam TS-LKD sparnui tendenciją ir silpnina
galimybes konkuruoti su TiT, pasisakančia už perskirstymo
politiką.
Dėl minėtų
priežasčių TiT gali prisistatyti kaip pagrindinė euroskeptinė
partija Lietuvoje ir alternatyva proeuropietiškoms
partijoms.
Pastebėtina,
kad vis dėlto stiprioji TiT pusė yra ne euroskeptiškumas,
bet „antielitiškumas“. Kaip pažymi M. Maršas,
partijų požiūris į europinius reikalus nėra lemiamas veiksnys
renkantis, už kurią partiją balsuoti EP rinkimuose. Labai aiškiai
ši tendencija atsispindi Tautos prisikėlimo partijos
(toliau – TPP) Lietuvoje ir „Libertas“
partijos nesėkmės europiniu mastu atvejais.
Kitos
politinės sistemos požiūriu svarbios partijos, atsižvelgiant į EP
rinkimų rezultatus, yra Liberalų sąjūdis (toliau – LS)
ir DP (jos priklauso Liberalų ir demokratų aljansui Europai
(ALDE). Šios partijos, ypač DP (kartu su Liberalų ir centro
sąjunga ir Lietuvos valstiečių liaudininkų sąjunga), sudaro tą
pusinį elementą, kuris gali veikti koalicijų susidarymą
nacionaliniu lygmeniu. Kaip parodė rinkimai, darbiečiai ir
liberalai geba išlikti politinėje arenoje net esant mažam
rinkėjų aktyvumui (antruoju atveju svarbų vaidmenį, tikėtina,
suvaidino ir Leonido Donskio vardas kandidatų sąraše).
Funkcionuodamos kaip partinės sistemos jungtys, DP ir LiCS nėra
pajėgios tapti tokiais pagrindiniais veikėjais kaip TS-LKD, LSDP
ir TiT, tačiau gali lemti koalicijų sudarymą. Kita vertus, šių
partijų galimybes riboja jų koalicinis potencialas ir nuostatos.
LS atveju tokį apribojimą sukuria nenoras bendradarbiauti su LSDP
ir „antisisteminėmis“ partijomis (TiT, DP), o tai
faktiškai paverčia partiją TS-LKD satelitu, nes nelieka
galimybės sudaryti koaliciją su kitais svarbesniais partinės
sistemos veikėjais. DP pasirinkimo galimybės nacionaliniu lygmeniu
yra didesnės, nes ji, jungdama populistinį ir kairįjį blokus,
susiklosčius palankioms aplinkybėms gali lemti kairiosios arba
populistinės Vyriausybės sudarymą. Vis dėlto šios partijos
galimybes riboja TS-LKD nenoras sudaryti su ja koaliciją, ir tai
smarkiai mažina jos svarbą partinėje sistemoje ir neleidžia
įsitvirtinti kaip esminei koalicinių vyriausybių formavimo jėgai.
Su
tokiomis problemomis susiduria ir analogiškoje situacijoje
esanti mažiau populiari LVLS. Pastaroji partija 2004–2009 m.
EP prisijungė prie Sąjungos „Už tautų Europą“, šis
žingsnis europinės politikos lygmeniu daro ją artimesnę TiT nei
LSDP. Po EP rinkimų TiT, DP ir LVLS suformavus bendrą opozicijos
bloką Seime, tokia tendencija dar labiau sustiprėjo. Galima daryti
prielaidą, kad vienas iš tokio poelgio tikslų – stabdyti
dviejų blokų sistemos formavimąsi Lietuvoje.
LiCS
pralaimėjimas EP rinkimuose rodytų, kad ši partija praranda
savo politinį svorį ir nesugeba išlaikyti pakankamo
ištikimo elektorato. Tikėtina, kad prie to prisideda ir jos
buvusio lyderio Artūro Zuoko problemos su teisėsauga. Ši
tendencija partinės sistemos atveju reiškia skatinimą
formuotis trijų blokų (konservatyvaus – liberalaus,
socialdemokratinio ir populistinio) sistemai, nes LiCS dėl savo
plataus koalicinio potencialo veikė kaip svarbi partija susidarant
dešinės ar kairės koalicijoms. LiCS pralaimėjimas
patvirtina 2008 m. Seimo rinkimuose susiformavusią
tendenciją, kad jungtis formuojančių partijų, turinčių platų
koalicinį potencialą, vaidmuo mažėja. Tai gali reikšti
didėjančią politinę poliarizaciją nacionalinėje politikoje.
Prieš
aptariant didžiųjų politinių partijų – TS-LKD ir
LSDP – rezultatus, vertėtų apžvelgti kitų
rinkimuose dalyvavusių partijų laimėjimus. Pirmiausia tenka
pažymėti, kad Tautos prisikėlimo ir Pilietinės demokratijos
(toliau – PDP) partijos nesugebėjo pritraukti
nuolatinio rinkėjo. TPP nesėkmingai bandė pritaikyti Lietuvoje
paneuropinės partijos „Libertas“ idėjas ir pabrėžė
kovą su ES biurokratija, nacionalinių valstybių vaidmens
stiprinimą, pretenduodama į tą pačią nišą kaip ir TiT.
Sprendžiant iš EP rinkimų rezultatų, tokia pretenzija
nebuvo sėkminga, nes, kaip minėta, TiT yra išplėtojusi gana
daugiapusę poziciją, kurios kertinis elementas – oponavimas
sistemai. O TPP suvokiama kaip sistemos dalis. 2009 m. EP
rinkimai aiškiai parodė, kad euroskepticizmo nišą
Lietuvoje užima ir stiprias pozicijas joje išlaiko TiT, tad
ją išstumti gali būti labai sunku. Šį uždavinį
galbūt galėtų įgyvendinti TS-LKD, tačiau kitos partijos tokių
galimybių neturi. EP rinkimai turėtų atkreipti TPP dėmesį, kad jai
reikalingas kitoks ideologinis pamatas. Ir tai yra ženklas EP
rinkimuose dalyvaujančioms partijoms, kad rinkimų kampanijose
pirmiausia verta koncentruotis į nacionalinės politikos, o ne ES
struktūros klausimus.
PDP iš
esmės vertintina kaip „vienos problemos“ partija.
Tokia ji tapo Valstybės saugumo departamento veiklos tyrimo metu
ir šio įvaizdžio atsikratyti nesugeba. Dėl to labai
sumažėja jos galimybės gerai pasirodyti rinkimuose, ypač
atsižvelgiant į tai, kad laikosi panašios pozicijos kaip
TS-LKD.
Nesėkmingas
„Fronto“ partijos pasirodymas EP rinkimuose
signalizuoja, kad sovietinės nostalgijos eksploatavimo taip pat
neužtenka, norint užsitikrinti pakankamą rinkėjų paramą.
EP
rinkimai parodė, kad Lietuvoje stiprėja regioninės partijos.
Žemaičių partijos perspektyvos yra miglotos, nes ji yra kiek
populiaresnė tik keliose Žemaitijos savivaldybėse, tačiau LLRA ir
Klaipėdos rusų politinės partijos „Rusų aljansas“
koalicija EP rinkimuose dar kartą įrodė savo veiksmingumą. Esant
mažam rinkėjų aktyvumui ši politinė jėga sugebėjo laimėti 4
savivaldybėse ir pasiekti neblogų rezultatų dviejuose
didžiuosiuose Lietuvos miestuose – Vilniuje ir
Klaipėdoje (taip peržengė 5 proc. barjerą). Geras LLRA
pasirodymas taip pat atskleidžia stiprėjančią politinę
poliarizaciją Lietuvos politikoje balsuojant pagal tautybę. LLRA
pergalė stiprina konservatyvių Lenkijos jėgų pozicijas EP, o pats
LLRA atstovas, tikėtina, jungsis prie dešiniųjų frakcijų.
TS-LKD
pergalė EP rinkimuose atitinka bendrą Europos tendenciją.
Nacionaliniu lygmeniu TS-LKD pademonstravo, kad turi stiprų
elektoratą pirmiausia visuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose,
taip pat Pajūrio, Panevėžio, Utenos ir Pietvakarių Lietuvos
savivaldybėse. TS-LKD citadele išlieka Kaunas ir Kauno
rajonas, kuriame stipri partijos institucionalizacija, taip pat
Panevėžys. Kiek netikėtas TS-LKD rezultatas – antroji
vieta – Pasvalio rajone, nes čia, skirtingai nei
visoje Šiaurės Lietuvoje, partija visą laiką būdavo pirma.
Vis dėlto EP rinkimuose ir šis rajonas neatsiliko nuo
bendros Šiaurės Lietuvos tendencijos. Gali būti, kad
Pasvalio rajone suveikė referendumo ir antraeiliškumo
principų derinys – atėjo balsuoti situacija
nepatenkinti piliečiai, o TS-LKD palaikantys rinkėjai liko
namuose. EP rinkimai taip pat atskleidė TS-LKD elektorato plėtros
potencialą bei galimas jo kryptis, tai yra tolesnį dešiniųjų
jėgų vienijimąsi.
Pirmoji
plėtros kryptis – vienijimasis su buvusio Ministro
Pirmininko Gedimino Vagnoriaus vadovaujama Krikščionių
konservatorių socialine sąjunga, kuri 9 savivaldybėse užėmė 5
vietą. Tokie rezultatai rodo, kad proeuropietiškų
krikščionių demokratų potencialas dar nėra išsemtas.
Toks vienijimasis sustiprintų proeuropietišką partijos
sparną ir jo lyderio Andriaus Kubiliaus pozicijas partijoje. Kita
vertus, tokia perspektyva yra miglota dėl politinių nuoskaudų,
atsiradusių dar 2000 m., kai Gedimino Vagnoriaus grupė
atsiskyrė nuo tuometinės TS.
Kitas
kelias – bandyti pritraukti euroskeptišką,
tautiškai konservatyvų elektoratą ir taip eliminuoti TiT.
Euroskeptinės tendencijos TS-LKD sustiprėjo, kai į ją įsijungė
Lietuvos tautininkų sąjunga (toliau – LTS), nors
euroskeptikams būdingų idėjų partijoje buvo galima rasti ir
anksčiau. Vis dėlto šis variantas, nors ir galėtų išplėsti
rinkėjų mastą, keltų sunkumų, nes reikštų partijos posūkį
populistinės politikos link, ir tai galėtų lemti partijos skilimą,
ją susilpnintų. Be to, TS-LKD, priklausydama Europos liaudies
partijos – Europos demokratų frakcijai, turi
didesnę įtaką, nei įgytų, prisijungusi prie kuriamos Europos
konservatorių ir reformistų grupės ar Sąjungos „Už tautų
Europą“.
Kitas
pakankamai aiškus rinkimų nugalėtojas – LSDP,
tradiciškai gavusi daug balsų savo pagrindinėse
tėvonijose – Pakruojo, Šilalės, Šilutės,
Vilkaviškio rajonuose. Kaip pagrindinį balsavimo už šią
partiją regioną galima išskirti Latvijos pasienio rajonus,
Pietų Žemaitiją, Vakarų Aukštaitiją. LSDP stiprioji
pusė – kandidatų įsitvirtinimas atskiruose
rajonuose, tačiau ši stiprybė gali gana lengvai tapti
trūkumu, jeigu kandidatas nedalyvautų rinkimuose, nes yra
tikimybė, kad rinkėjai rinktųsi kitą partiją. LSDP rezultatai
parodė, kad ji taip pat turi pakankamai ištikimą rinkėją.
Jei tęstųsi jungtis formuojančių partijų nykimo tendencija,
įmanoma, kad LSDP perimtų nuosaikiausią DP sparną, o kita DP dalis
galėtų įsilieti į TiT. Geras LSDP pasirodymas rinkimuose
patvirtina M. Maršo hipotezę, kad į antraeilius
rinkimus ateina daugiau opoziciją remiančių rinkėjų. Vis dėlto
vertėtų pastebėti, kad geresnė TS-LKD teritorinė ir elektorinė
institucionalizacija stiprina jos pozicijas prieš LSDP,
todėl pastarajai reikėtų didinti įtaką savivaldybėse ir ypač
didžiuosiuose miestuose, kuriuose partija pasirodo gana prastai.
Įvertinus
EP rinkimų rezultatus, galima daryti išvadas apie Lietuvos
partinės sistemos raidą. Pirmiausia pastebėtina, kad Lietuvos
politinė sistema, esant pasyvesniam rinkėjų dalyvavimui, linkusi
poliarizuotis, o jungtis formuojančios politinės partijos gauna
mažiau balsų už tas, kurios pretenduoja būti koalicijų centrais.
Jeigu tokia tendencija tęsis, ateityje gali būti formuojamos tik
didžiosios koalicijos, tai yra gali susiformuoti pakankamai
nelankstūs blokai, kuriems tektų sudaryti formalias (siekiant
formuoti daugumos vyriausybę) ar neformalias (formuojant mažumos
vyriausybę) sąjungas.
Apžvelgti
duomenys taip pat liudija poreikį partijoms stiprinti rinkėjų
institucionalizaciją. Kai pirmaeiliuose rinkimuose didesnis
dalyvaujančių piliečių skaičius amortizuoja institucionalizacijos
trūkumą, tai per antraeilius rinkimus stipri rinkėjų
institucionalizacija tampa esminiu veiksniu, lemiančiu partijos
sėkmę.
Gauti
rezultatai patvirtina M. Maršo keliamą hipotezę, kad
balsuojant lemiamą įtaką turėjo ne europinės, bet nacionalinės
politikos problemos. Tačiau nepatvirtina „balsavimo širdimi“
hipotezės, nes rinkimuose balsuota ne už partijas, linkusias į
ekstremizmą, nors kai kurie teoriniai modeliai teigia, kad
antieuropinės partijos turėtų geriau pasirodyti EP rinkimuose.
Toks rezultatas gali reikšti, kad Lietuvos piliečiai iš
esmės yra patenkinti šalies buvimu ES ir jos funkcionavimu.
3.
Europos Parlamento ir nacionalinių politinių spektrų santykis
2007 m.
spaudos konferencijoje vienas žymiausių EP tyrinėtojų S. Hiksas
atkreipė dėmesį, kad EP vis labiau linkęs remtis
partinėmis-ideologinėmis takoskyromis. Nuolat keisdamos
pavadinimus, pagrindinės EP grupės iš esmės išsilaiko
nuo pat EP įsteigimo. Sunkiausiai savo pozicijas išlaikyti
ir susiburti į grupę sekasi nacionalistinėms partijoms, kaip antai
jų bandymas įkurti savą grupę „Identitetas, tradicija,
suverenumas“ 2007-aisiais patyrė nesėkmę dėl sudarančių
partijų tarpusavio kovų.
Šiuo
metu EP veikia 7 grupės, o 2009 m. birželio mėn. įsteigta
nauja – Europos konservatorių ir reformistų grupė (ECRG). Po
šios grupės įsteigimo, inicijuoto britų konservatorių, UEN,
ID ir ED likimas lieka neaiškus, nes dalis partijų,
sudarančių šias grupes, išreiškė ketinimą
jungtis prie naujosios grupės, kuri apims tautiškuosius
konservatorius ir euroskeptikus. Todėl kyla klausimas, ar
ankstesnės grupės išlaikys pakankamą narių skaičių (7
valstybes ir 25 narius), kad toliau funkcionuotų.
Lyginant
išrinktų EP narių priklausymą EP grupėms matyti, kad jis
dažniausiai atitinka ir partijos poziciją Lietuvoje. Po 2004 m.
EP rinkimų Lietuvos partijos išsiskirstė į 4 grupes. TS-LKD
įsijungė į didžiausią politinę grupę EP – Europos
liaudies partiją – Europos demokratus. Joje turėtų
likti ir po EP rinkimų 2009 m. EPP-ED yra konservatyvi,
proeuropietiška politinė grupė, vienijanti centro
dešiniuosius, daugiausia – konservatyvios
ir krikščioniškos demokratijos idėjų besilaikančias
partijas. Iš esmės šios partijos pozicija
nacionalinėje politikoje atitinka ir TS-LKD poziciją EP.
LSDP
2004-aisiais prisijungė prie Europos socialistų partijos grupės ir
taip pat liks jos nare po 2009 m. EP rinkimų. PES vienija
Europos socialdemokratines partijas. LSDP narių pozicija EP
dažniau buvo artimesnė socialdemokratinėms idėjoms nei LSDP
pozicija nacionalinėje politikoje. Nepaisant to, kad LSDP narių
nuostatos yra gana stipriai išsibarsčiusios politinėje
skalėje (kaip kontrastas kitoms partijoms, kurių lyderiai
dažniausiai yra konservatyvių arba populistinių pažiūrų) ir
partija artimesnė PES savo pavadinimu, bet ne politika, vis dėlto
Lietuvos socialdemokratai geba gana nuosekliai remti EP socialistų
pozicijas.
Daugiausia
vietų 2004 m. laimėjusi DP po rinkimų buvo priimta į Liberalų
ir demokratų aljanso Europai grupę. Nacionalinėje politikoje DP
veikia kaip konservatyvi politinė jėga, todėl ji sustiprino
konservatyvųjį ALDE sparną, nors dalis DP europarlamentarų pagal
balsavimus atitiktų liberalų apibrėžimą. DP frakcija EP buvo labai
nevienalytė ir ilgainiui subyrėjo. Kartu su DP antrą kartą
kandidatavo tik vienas iš 5 jos atstovų – Šarūnas
Birutis, o likusieji įsijungė į kitų partijų gretas (Danutė
Budreikaitė – į Krikščionių konservatorių socialinę
sąjungą (toliau – KKSS), Ona Juknevičienė – į LCP)
arba iš viso nedalyvavo rinkimuose.
Į ALDE
gretas taip pat įsijungė LiCS atstovai, kurie po partijos skilimo
2005 m. toliau veikė kaip LS atstovai (Eugenijus Gentvilas)
arba nepriklausomi veikėjai (Margarita Starkevičiūtė). Liberalų
pozicija labiau atitiko ALDE liberaliojo sparno politiką,
nepaisant to, kad nacionalinėje politikoje liberalai yra
konservatyvesni nei EP. Tiek DP, tiek LS nariai ketina likti šioje
grupėje ir po 2009 m. EP rinkimų.
Ketvirtoji
grupė, į kurią įsijungė LVLS ir TiT atstovai – konservatyvi
ir į nacionalizmą linkusi Sąjunga „Už tautų Europą“.
Šių politinių partijų pozicija nacionalinėje politikoje iš
esmės sutampa su grupės pozicija Europos Parlamente.
2009 m.
euroskeptiškai nusiteikusi Jungtinės Karalystės
Konservatorių partija išstojo iš EPP-ED ir ėmėsi
burti konservatyvią ir euroskeptišką grupę būsimajame EP.
Kadangi dalis UEN narių ir Nepriklausomybės ir demokratijos grupės
narių svarsto galimybę jungtis prie naujosios grupės, dabar
veikiančioms euroskeptinėms ir nacionalistinėms grupėms kyla
pavojus nuo naujos EP kadencijos pradžios nebeatitikti naujų
reikalavimų, keliamų grupių formavimui. Dabar grupei reikalingų
valstybių skaičius yra padidintas nuo 6 iki 7 (iš dalies
siekiant riboti nacionalistinių ir radikalių frakcijų kūrimąsi), o
EP narių reikalaujamas minimumas – nuo 20 iki 25.
Iš UEN pasitraukus Latvijos (jungsis prie Europos
konservatorių ir reformistų) ir Airijos (prisijungė prie ALDE)
partijoms, grupė nebeatitinka šių reikalavimų. Tokios
pačios problemos kyla ir ID grupei. Jei grupės nepritrauks naujų
narių ir likviduosis, tikėtina, kad TiT, kuri buvo įsijungusi į
UEN, jungsis į ECRG. Prie pastarosios gali šlietis ir LLRA,
kuriai ši grupė gali būti artima pagal pažiūras. Kita
vertus, LLRA atstovas gali šlietis ir prie EPP-ED.
Žaliųjų
frakcijos, tikėtina, nesugebės pritraukti Lietuvos atstovų, nes
mūsų šalyje nėra žaliųjų partijų.
Po 2009 m.
EP rinkimų pakito Lietuvos atstovų sudėtis. Pastebėtina, kad
2009 m. EP rinkimai, priešingai nei 2004 m.,
pasižymėjo ir į jį pretenduojančių politinių partijų lyderių
gausa. Tai paaiškinama lyderių politinėmis ir teisinėmis
problemomis Lietuvoje ir siekiu jas išspręsti per EP
rinkimus. Į EP buvo išrinkti DP lyderis Viktoras
Uspaskichas, TiT lyderis Rolandas Paksas ir LLRA lyderis
Valdemaras Tomaševskis.
2009 m.
perrinkti 3 (25 proc.) europarlamentarai – Vytautas
Landsbergis, Laima Andrikienė ir Justas Vincas Paleckis.
Pastebėtina, kad nė vienas iš jų praėjusios kadencijos metu
nekeitė partinės priklausomybės. Kiti buvę EP nariai arba
pasirinko į EP nepatekusias partijas (Eugenijus Maldeikis ir
Margarita Starkevičiūtė – PDP,
D. Budreikaitė – KKSS,
O. Juknevičienė – LCP), arba buvo nustelbti
politinių partijų lyderių, dalyvavusių rinkimuose.
Net
50 proc. EP narių iš Lietuvos pakeitė partinę
priklausomybę kadencijos metu (daugiausia DP ir LiCS atstovai), iš
jų 1/3 dalyvavo 2009 m. EP rinkimuose kaip kitų partijų
kandidatai. Šie duomenys rodo, kad politinės partijos
negali būti tikros, jog pagal jų sąrašus išrinkti EP
nariai liks atstovauti partijai. Be to, tai liudija silpną
europarlamentarų ir nacionalinės valdžios ryšį, nes tapus
EP nariu, ilgainiui bendradarbiavimas su partija nutrūksta. Tokia
situacija neskatina dalyvavimo EP rinkimuose.
Kalbant
apie EP grupes derėtų pastebėti, kad narystė EP grupėse yra
stabilesnė nei atstovų narystė jas delegavusiose partijose, nes
net ir pasitraukus iš partijos, iš EP grupės
nepasitraukiama.
Po 2009 m.
rinkimų tikėtina, kad Lietuvos partinės frakcijos EP bus
pastovesnės, nes išrinkti partijų lyderiai (3 iš 12)
ir partijų, kurių nariai neturėtų keisti partinės priklausomybės
(LSDP, TS-LKD, TiT), atstovai. Liberalų sąjūdžio sąraše
buvusio L. Donskio likimas ALDE frakcijoje taip pat neturėtų
kelti abejonių. Vadinasi, dėl išrinktų kandidatų pažiūrų
panašumo frakcijos subyrėjimas, kaip tai atsitiko su DP,
yra mažai tikėtinas.
Išvados
1. EP
rinkimų rezultatai Lietuvoje vertintini pagal klasikinį antraeilių
rinkimų, kuriems natūraliai būdingas pasyvus rinkėjų dalyvavimas,
apibrėžimą. Atsižvelgiant į gautus duomenis galima teigti, kad
negausus dalyvavimas rodo tiek menką rūpinimąsi ES reikalais, tiek
pasitenkinimą Lietuvos buvimu ES (euroskeptinės partijos,
pasisakančios prieš ES, rinkimuose pasirodė prastai). Be
to, tai patvirtina iškeltą rinkimų į EP antraeiliškumą
hipotezę. Pažymėtina, kad panašus rinkėjų aktyvumas buvo ir
referendumo dėl Lietuvos stojimo į ES pirmąją dieną, todėl tai
negali būti laikoma euroskeptiškumo išraiška.
2. Rinkimų
rezultatai rodo, kad Lietuvoje didėja politinė poliarizacija,
nyksta partijos, turinčios didelį koalicinį potencialą. Tai gali
turėti neigiamos įtakos ateityje formuojant panašios
politinės orientacijos valdančiąsias koalicijas. Be to, ryškėja
lyderystės krizė, ypač mažesnėse partijose, kurios lyderius arba
„pasiskolina“ (pvz., L. Donskį), arba ketina
trauktis iš nacionalinės politikos.
3.
Atsiskleidžia ir partijų institucionalizacijos svarba. Tokia
išvada daroma todėl, kad rinkėjai buvo linkę ateiti ir
pareikšti paramą TS-LKD, nepaisydami jos vykdomų griežtų
taupymo priemonių. Ypač ryški partijos
institucionalizacijos svarba LLRA atveju.
4.
Lietuvos politinių partijų pastovumas Europos Parlamente turėtų
didėti, nes į jį daugiau nei 2004-aisiais išrinkta
partijoms įsipareigojusių asmenų. Tikėtina, kad Lietuvos partijų
narystė EP grupėse nesikeis, išskyrus TiT, kuri gali
prisijungti prie ECRG.
Į
pradžią
|
|