Dr. Regina Varnienė-Janssen
Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka
Martynas Mažvydas National Library of Lithuania
Gedimino pr. 51, 01504 Vilnius
El. paštas r.varniene@lnb.lt
Aurelija Vernickaitė
Vilniaus universiteto Komunikacijos fakultetas doktorantė
Vilnius University Faculty of Communication, Ph. D. Candidate
Saulėtekio al. 9, 10222 Vilnius
El. paštas aurelija.vernickaite@kf.stud.vu.lt
Santrauka
Įvadas
1. Informacijos vaidmuo sprendimų priėmimo procese
2. Parlamentarų informacinių poreikių ir jų aprūpinimo
informacija tyrimai
3. Parlamentinės bibliotekos samprata
4. Lietuvos parlamentarų informacinio aprūpinimo sistema
4.1 Seimo informacinė sistema parlamentarų informaciniams poreikiams
tenkinti
4.2 Lietuvos integrali bibliotekų informacijos sistema - parlamentarų informaciniams poreikiams tenkinti
4.3 Seimo informacinė sistema - valdžios atvirumui visuomenei užtikrinti
Išvados
Information providence for deputies - the means to develop democracy
Santrauka
Vieningos ir atviros Europos kūrimo kontekste ypač aktuali valdžios aprūpinimo
informacija ir jos atvirumo problema, nes nuo informacinio aprūpinimo
kokybės priklauso valdžios institucijų priimamų sprendimų kokybė.
Šioje publikacijoje nagrinėjamas informacijos vaidmuo sprendimų
priėmimui, apžvelgiami vykdyti tyrimai apie parlamentarų informacinius
poreikius ir jų aprūpinimą informacija, supažindinama su Lietuvos parlamentarų
informacinio aprūpinimo būkle.
Reikšminiai
žodžiai: informaciniai poreikiai; sprendimų priėmimas;
informacinis aprūpinimas; parlamentinė biblioteka.
Įvadas
2000 m. Europos Vadovų Taryba Lisabonoje patvirtino strategiją,
kurioje įvardyta Europos Sąjungos vizija - "konkurencingiausia ir dinamiškiausia
žiniomis grįsta ekonomika pasaulyje, gebanti tvariai ekonomiškai
plėtotis sukuriant daugiau ir geresnių darbo vietų ir stiprinti
socialinę sanglaudą".1
Viena iš prioritetinių Strategijos krypčių yra europinio turinio plėtra
ir prieiga globaliuose tinkluose, išnaudojant visas skaitmeninių technologijų
galimybes, ir bendros Europos informacijos erdvės, leidžiančios
įgyvendinti vieningos Europos idėją, sukūrimas. Vieningos Europos
strategija grindžiama prieigos prie valstybinės vidaus ir tarptautinės informacijos
principais: užtikrinti visiems lygias prieigos prie informacijos
galimybes; šalyje sukurtą informaciją traktuoti valstybės turtu ir prisiimti
atsakomybę už jos ilgalaikį išsaugojimą ir sklaidą; siekti valdžios
institucijų atvirumo; užtikrinti šių institucijų informacijos sklaidą.
Vieningos ir atviros Europos kūrimo kontekste ypač aktuali valdžios
aprūpinimo informacija ir jos atvirumo problema, nes nuo informacinio
aprūpinimo kokybės priklauso valdžios institucijų priimamų sprendimų
kokybė. Tinkamas aprūpinimas informacija leidžia įstatymų leidėjams
veiksmingiau atlikti savo funkcijas svarbiausiose - teisėkūros ir
parlamentinės kontrolės - srityse. Ekspertinės žinios, nepriklausoma ir
objektyvi informacija užtikrina efektyvius ir laiku priimamus įstatymų
leidžiamosios valdžios sprendimus.
Valdžios atvirumo ir aiškumo poreikis atsirado po Mastrichto sutarties.
Buvo suvokta, kad stiprėjant Europos Sąjungos vidiniams ryšiams,
priimant vis daugiau tarpvalstybinio lygmens sprendimų, augs Europos
visuomenės poreikis žinoti apie ES tikslus ir strategiją. Tai paskatino Europos Komisiją priimti reikšmingus strateginius komunikatus dėl europinio
turinio skaitmeninės erdvės sukūrimo.
Atvirumo sąvoka sprendimų priėmimo procese yra naudinga ir valdžios
institucijoms, ir jos rinkėjams. Pagrindinis motyvas, kuriuo remiamasi
Europos Sąjungoje realizuojant valdžios atvirumo idėją - kuo geriau
piliečiai bus informuoti apie valdžios institucijų priimamus sprendimus,
tuo demokratiškesnės bus ir ES institucijos. Tai savo ruožtu daro įtaką rinkėjų
pasitikėjimui valdžios institucijomis. Siekdama šio pasitikėjimo valdžia
turi būti pasiruošusi paaiškinti savo vykdomų strategijų ir priimamų
sprendimų pagrįstumą. Todėl būtina teikti informaciją dviem kryptimis:
informaciją, padedančią sprendimų priėmėjams formuoti strategijas, ir
informaciją, padedančią visuomenei susipažinti su strateginiais sprendimais
ir užtikrinančią, kad visuomenė gerai tuos sprendimus suprastų.
Kadangi šalių ir tautų raida yra pernelyg skirtinga ir nevienalaikė, tai
ir informacinės sistemos, aprūpinančios sprendimų priėmėjus ir visuomenę,
yra skirtingos. Kiekvienoje šalyje šios sistemos turi savo ypatumų.
Senosiose demokratijos šalyse jau įsitvirtinusi "žiniatinklio visuomenė"
apima vis platesnius socialinius sluoksnius rinkėjų, kurie kaskart vis
aktyviau įsitraukia į šalies politikos procesus. Šiame kontekste informacijos
sklaidos institucijos ar jų padaliniai, teikiantys paslaugas įstatymų
leidžiamiesiems organams, yra ypač svarbūs socialinės integracijos procese.
Jie turi galimybę teikti interaktyvias elektronines paslaugas, skleisti
svarbią informaciją plačiajai visuomenei, taip pat siūlyti tiesioginės komunikacijos
su politiniais atstovais būdus. Šių technologijų plėtra sudarė
sąlygas atsirasti naujoms komunikacijos priemonėms ir lėmė kai kuriuos
svarbius socialinius pokyčius tokiose srityse kaip lyčių klausimai,
aplinkosauginis sąmoningumas ir net politinė sistema. Informacinės
technologijos, jei prie jų suteikiama plati prieiga, pajėgios daryti įtaką
didžiajai daliai žmogaus veiklos sričių.
Kokie šio proceso ypatumai Lietuvoje? Kokios išskirtinės šio potencialo
savybės - tiek teigiamos, prisidedančios prie įstatymų leidėjų
sprendimų priėmimo bei įtraukiančios vis platesnius visuomenės sluoksnius į šalies politikos procesus, tiek ir neigiamos, didinančios atskirtį
tarp visuomenės ir politikos?
Šioje publikacijoje daugiausia nagrinėjamas informacijos vaidmuo
sprendimų priėmimui, apžvelgiami vykdyti tyrimai apie parlamentarų
informacinius poreikius ir jų aprūpinimą informacija, supažindinama
su Lietuvos parlamentarų informacinio aprūpinimo būkle.
1. Informacijos vaidmuo sprendimų priėmimo procese
Politikų centrinė veiklos ašis yra sprendimų priėmimas. Sprendimų
priėmimą galima apibrėžti kaip procesą, kuriam vykstant pasirenkama alternatyva
arba tam tikrai alternatyvai suteikiama preferencija. Sprendimų
priėmimo procesas apibrėžiamas kaip "informacijos virtimas veiksmu",
taip pabrėžiant informacijos svarbą šiame procese2. Informacija yra būtina
ir aktuali kiekvienam visuomenės nariui, neabejotinai - ir įstatymų leidėjams,
kurių priimami įstatymai, norminiai aktai reguliuoja svarbiausius
visuomeninius santykius. Informacija, kuria naudojasi ir kuri yra prieinama
parlamentarams, lemia jų priimamų sprendimų kokybę. Neturėdami
pakankamai informacijos politikai rizikuoja priimti neteisingus, daug kainuojančius
ir net visuomenei pavojingus sprendimus.3
Informacijos ir žinių svarbą politiniuose sprendimo priėmimo procesuose
teoretikai pagrindė jau prieš keletą dešimtmečių. Ronai ir Bryanto
tyrimas atskleidė, kad stiprios demokratijos kertinis akmuo yra efektyvi ir
nepriklausoma įstatymų leidžiamoji valdžia, kuri pirmiausia turi būti gerai
informuota4. Anot Zawislako, sprendimų priėmimų kokybė priklauso nuo parlamentarų naudojamos informacijos kokybės. Sprendimų priėmėjai
informaciją, gaunamą iš patikimo šaltinio, naudoja dažniau5. Barkeris
ir Rushas teigė, kad "politikai yra visuomenės problemų advokatai ir jie
naudoja įvairią informaciją, kad pagrįstų tas problemas"6.
Informacijos vaidmenį sprendimų priėmimo procese atskleidžia
mokslininkų sukurti modeliai. Jenkinso ir Laswello7 sukurtuose septynių
etapų sprendimų priėmimo proceso modeliuose pabrėžta informacijos
svarba (1 ir 2 pav.).
Iniciacija |
Informacija |
Informacija |
Propagavimas |
Svarstymas |
Įtikinėjimas |
Sprendimas |
Įsakymas |
Įgyvendinimas |
Taikymas |
Įvertinimas |
Baigtis |
Baigtis |
Įvertinimas |
|
|
1 pav. Jenkinso sprendimų priėmimo modelis |
2 pav. Laswello sprendimų priėmimo modelis |
Naudingos, tikslios ir laiku gaunamos informacijos poreikis priimant
sprendimus augo kartu su demokratija. Kuo daugiau su šiuolaikine visuomene
susijusių klausimų tampa įstatymų leidžiamosios valdžios objektais,
tuo daugiau žinių reikia parlamentarams, kad galėtų priimti teisingus
sprendimus tose srityse, apie kurias mažai išmano. Tačiau kuo labiau
daugėja problemų, temų ir objektų, su kuriais susiduria parlamentarai, tuo labiau auga reikalingos informacijos kiekis. Jam didėjant susiduriama su
informacijos perkrovos (information overload) problema.8
Šiuolaikiniams parlamentams keliami demokratiškumo, atskaitingumo,
gebėjimo reaguoti į sudėtingas ekonomines, teisines ir kt. problemas
reikalavimai. Argumentuotus, efektyvius ir laiku parengtus parlamentų
sprendimus užtikrina ekspertinės žinios ir nepriklausoma informacija,
kuria disponuoja patys parlamentai. Parsonso teigimu, svarbu atskirti
informaciją, kuri yra susijusi su valdžia - gaunama iš vidinių šaltinių
arba kuriama jos užsakymu, ir kuri egzistuoja nepriklausomai nuo valdžios.9 Sprendimų priėmimo procese naudojamą informaciją Parsonsas
suskirstė į keturis kvadrantus (3 pav.).
1
Departamentiniai tyrimai
Vidaus mokslinių grupių (angl. think tank)
pranešimai
Vidaus ekspertų pranešimai
|
2
Komisijos
Tyrimų komitetai
Teismų apžvalgos
Įstatymų leidėjų pranešimai
Užsakomieji tyrimai
Formalios (oficialios) konsultacijos
|
3
Neformalus (neoficialus) bendravimas
Bendravimas su sprendimų priėmėjais
Gandai
Apkalbos
Neformalios (neoficialios) konsultacijos
|
4
Diskusijos
Konsultacijos
Pranešimai
Neformali (neoficiali) informacija/
diskusija
|
3 pav. Valdžios informacijos šaltiniai (Parsons, 1995)
Pirmajame kvadrante yra tik vidinių šaltinių informacija, ji gali būti
vieša arba ne. Antrajame kvadrante - informacija, įgyjama iš išorinių
šaltinių. Trečiajame kvadrante - neformaliose diskusijose su ekspertais
ar interesų grupėmis gauta informacija. Ketvirtajame kvadrante - neformaliose
valdžios atstovų diskusijose gauta informacija.
Sprendimų priėmėjams labai svarbu gauti ir įvertinti informaciją iš
įvairių šaltinių tam, kad būtų priimtas pats geriausias sprendimas: opozicija
gali labiau vertinti informaciją, gautą iš šaltinių, nepriklausančių
nuo vyriausybės, valdantieji gali labiau pasitikėti ne išorinių, o vidinių
šaltinių informacija.10 Anot tyrėjų, kuo turtingesnė visuomenė, tuo
daugiau alternatyvų centrinės valdžios pateiktai informacijai gali gauti
parlamentarai.11 Rinkėjai iš politikų tikisi daugelio visuomenei aktualių
klausimų žinojimo/išmanymo, todėl parlamentarai privalo būti efektyvūs
informacijos rinkėjai ir vadybininkai, gebantys lanksčiai ieškoti informacijos
ir kritiškai įvertinti informacijos šaltinius.12
2. Parlamentarų informacinių poreikių ir jų aprūpinimo
informacija tyrimai
Siekiant kokybiško ir efektyvaus parlamentarų informacinio
aprūpinimo, būtina žinoti parlamentarų informacinius poreikius,
suprasti jų informacinę elgseną, informacijos naudojimą. Šiame
skyriuje bus apžvelgti užsienyje atlikti moksliniai tyrimai, nes Lietuvoje panašaus pobūdžio mokslinių tyrimų nebuvo atlikta. Tačiau
prieš apžvelgiant tyrimus, susijusius su parlamentarų informacine
elgsena, poreikiais, informacijos naudojimu, reikėtų priminti, kad
informacinė elgsena į mokslininkų tyrimų lauką pateko praėjusio
amžiaus 6-ajame dešimtmetyje. Iš pradžių informacijos vartotojas
nebuvo tų tyrimų objektas13, tyrimai rėmėsi statistiniais metodais:
skaičiuoti bibliotekų ir informacinių centrų lankytojai, apsilankymų
skaičius, naudojami informacijos šaltiniai.14 Todėl nenuostabu,
kad ir pirmieji tyrimai buvo orientuoti į parlamentinių bibliotekų
paslaugas, informacines sistemas. Pirmieji tyrinėti parlamentarų
informacinį aprūpinimą ėmėsi britų mokslininkai Bakeris ir Rushas.
Studijoje "Parlamento narys ir jo informacija" jie teigė, kad
informacijos gavimo laikas yra svarbiausias veiksnys, kurį vertina
parlamentarai informacijos paieškos procese; papildomos informacijos
poreikis - analitinių apžvalgų ar pranešimų - dažniausiai
kyla mažiau patirties turintiems parlamentarams.15 Atlikta nemažai
tyrimų, susijusių su Didžiosios Britanijos Bendruomenių rūmų
bibliotekos vaidmeniu aprūpinant parlamento narius informacijos
ir jos paslaugų kokybės vertinimu. Didžiosios Britanijos mokslininkai
tyrinėjo problemas, su kuriomis susiduria Bendruomenių
rūmų biblioteka siekdama patenkinti skirtingus parlamentarų ir
visuomenės poreikius, tinklo POLIS (Parliamentary Online Information
System) ir kompiuterių naudojimą parlamentinėje bibliotekoje,
internetinę paiešką joje, lygino skirtingų šalių parlamentinių
bibliotekų darbą.
Vėliau atsirado tyrimų, kuriuose vertinta parlamentinės bibliotekos
paslaugų kokybė ir jų atitiktis parlamentarų informaciniams poreikiams. Tyrimai atskleidė, kad parlamentinė biblioteka yra pagrindinis
informacijos šaltinis įstatymų leidėjams ir jų personalui.
Informaciją gaudami ir iš kitų šaltinių - vyriausybės, profsąjungų ir
kitų interesų grupių, parlamentinės bibliotekos informaciją įstatymų
leidėjai vertino kaip greičiausiai pateikiamą ir objektyviausią/nešališkiausią.16
Marcella ir Baxter tyrinėjo Didžiosios Britanijos atstovų Europos
Parlamente požiūrį į informacijos vaidmenį jų darbe, gebėjimus identifikuoti,
rasti ir įvertinti informaciją, kuri labiausiai atitinka poreikius.
Tyrimas atskleidė kelias pagrindines problemas, su kuriomis susiduria
įstatymų leidėjai: labai įvairios ir skirtingos informacijos poreikis; pradinių
žinių įvairiais klausimais trūkumas; poreikių nenuspėjamumas;
poreikis gauti informaciją greitai; poreikis ugdyti daugianacionalinį
supratimą; informacijos - oficialios ir neoficialios - kiekio augimas;
negebėjimas naudotis naujomis prieigomis prie informacijos.17 Tais
pačiais metais atliktas kitas tyrimas apie Didžiosios Britanijos Bendruomenių
rūmų bibliotekos informacines paslaugas ir parlamentarų
poreikius atskleidė, kad ši biblioteka parlamentarams yra pagrindinis ir
būtinas informacijos šaltinis, o jos teikiamos paslaugos atitinka parlamentarų
informacinius poreikius.18 Didžiosios Britanijos parlamentarų
informacinės elgsenos tyrimai parodė, kad parlamentarai naudojasi įvairiais informacijos šaltiniais, tačiau informacijos ištekliai taip pat kelia
nemažų problemų.19
Ganos Respublikos įstatymų leidėjų informacinį aprūpinimą tyrę
mokslininkai atskleidė, kad labiausiai parlamentarams informacijos
reikia ruošiantis diskusijoms; jie menkai naudojasi elektroniniais informaciniais
ištekliais, o parlamentinės bibliotekos paslaugomis nėra
visiškai patenkinti. Alemna ir Skuby pabrėžė, kad siekiant našesnio
parlamentarų darbo ypač svarbu kuo geriau suprasti parlamentarų
informacinius poreikius, nes kuo daugiau temų įtraukiama į įstatymų
leidėjų darbotvarkę, tuo daugiau informacijos privalo turėti parlamentarai,
kad galėtų priimti sprendimus tose srityse, apie kurias iš tiesų turi
mažai pradinių žinių.20
Mostertas ir Ocholla tyrinėjo Pietų Afrikos parlamentarų informacinius
poreikius ir informacinę elgseną. Freidinas aiškinosi, kaip Izraelio
parlamentarai aprūpinami informacija. Empirinis tyrimas atskleidė, kad
įstatymų leidėjams trūksta objektyvios ir patikimos informacijos, kuri
padėtų priimti sprendimus. Abu šie tyrimai parodė, kad parlamentarai
dažnai informacijos ieško ne patys, o per trečiuosius asmenis - bibliotekininkus,
mokslininkus, asmeninius patarėjus.21
Shailendra ir Prakashas teigia, kad parlamentarų poreikiai dažnai
yra nenuspėjami. Jiems reikia einamosios/retrospektyvinės, patikimos,
naudingos ir išsamios informacijos, tačiau tokia informacija nėra efektyviai
aprūpinami. Shailendros ir Prakasho tyrimas atskleidė, kad dauguma Delio (Indija) Įstatymų Leidžiamojo Susirinkimo narių nesinaudoja
elektroniniais informacijos šaltiniais - internetu, intranetu ir kt. Nors
parlamentinė biblioteka yra svarbus informacijos šaltinis, politikai nesinaudoja
daugeliu jos paslaugų, nes apie jas nežino arba neturi laiko
jomis naudotis.22
Mokslininkai taip pat tyrinėjo Ugandos parlamentarų informacinę
elgseną. Atskleista, kad nors vyrų ir moterų aprūpinimo informacija sąlygos
parlamente yra vienodos, socialinis ir politinis kontekstas lemia,
kad moterys susiduria su daugiau informacinių barjerų.23
Tuominen ir Turja analizavo socialinės mokslinės informacijos naudojimą
parlamentinėse diskusijose. Šia informacija dažniausiai remiamasi
norint išspręsti tam tikrą socialinę problemą, pateikti statistinius
įrodymus, parodyti priežastinius ryšius ar pagrįsti argumentus. Tačiau
nustatyta, kad socialinės informacijos objektyvumas ir autoritetingumas
parlamentinėse diskusijose gali būti pakirstas panaudojant mažiausiai
keturių tipų argumentus: paneigimus, informacijos politizavimą, informacijos
netikrumą ir mokslinių žinių negebėjimą spręsti vertybinius
konfliktus.24
3. Parlamentinės bibliotekos samprata
2008 m. Ženevoje (Šveicarijos Konfederacija) vyko tarptautinė konferencija,
skirta pateikti parlamentinių bibliotekų veiklą. Akcentuota, kad
šių bibliotekų reikalingumas auga, nes jos prisideda prie parlamentarų darbo efektyvumo - aprūpina autoritetinga, nepriklausoma ir nešališka
informacija.25 Augant informacijos srautams ją galima atsirinkti pasitelkus
įvairias paieškos sistemas ir kitus šaltinius, tačiau dažnai tokiu būdu
pateikiant informaciją siekiama formuoti tam tikrą nuomonę ir pakreipti
įstatymų leidėjų veiksmus viena ar kita kryptimi. Todėl informacija iš patikimo
šaltinio turi papildomą vertę. Kaip minėta ankstesniame skyriuje,
parlamentarams labai svarbu nepriklausyti nuo vieno informacijos šaltinio
- vyriausybės, galimybės vykdyti vykdomosios valdžios kontrolę ir
užtikrinti pusiausvyrą tarp leidžiamosios ir vykdomosios valdžių.
Istoriškai pagrindinės parlamentinės bibliotekos funkcijos buvo
dokumentų kaupimas, katalogavimas, saugojimas, tačiau dabar parlamentinė
biblioteka suprantama kaip kur kas daugiau nei dokumentų
saugykla ir jų išdavimas. Parlamentinės bibliotekos teikia daugelį informacinių
paslaugų: atsako į užklausas, kuria įstatymų duomenų bazes,
teikia bibliografinę informaciją.
Daugelyje šalių istoriškai susiklostė, kad parlamentarams šias
paslaugas teikia parlamentuose susikūrusios tradicinės bibliotekos
ir/ar mokslo tiriamieji centrai ir nacionalinės bibliotekos, kurios atlieka
ir parlamentinės bibliotekos funkcijas. Šių institucijų teikiamos
paslaugos per daugelį jų gyvavimo metų tobulėjo ir vystėsi veikiant
politiniams, ekonominiams bei informacinių technologijų plėtros
veiksniams. Paskutiniaisiais dešimtmečiais ypač išaugo poreikis labiau
sofistikuotų informacinių paslaugų, tokių kaip ekspertinė analizė
ar informacijos sintezė. Tai siejama su informacijos perkrovos
reiškiniu. Pastebima, kad nesudėtingų informacinių užklausų skaičius
mažėja, o didėja sudėtingų analitinių tyrimų paklausa ir elektroninių
informacijos šaltinių ir laikmenų poreikis. Technologinė
pažanga lėmė tai, kad kito ne tik informacijos ir žinių aplinka, bet ir
pačių parlamentarų poreikiai ir lūkesčiai. Tai verčia bibliotekas modernizuoti
darbo metodus.
Šiuo metu Europoje ir visame pasaulyje vis plačiau kalbama apie
fundamentinius pokyčius politikos informacinio aprūpinimo srityje.
Mokslinėje ir specialiojoje literatūroje, skirtoje parlamentarų informaciniam
aprūpinimui, šiuo metu ryškėja tokios inovacijų tendencijos:
o Problemiškai orientuotų informacijos produktų ir paslaugų kūrimas;
o Visateksčių dokumentų kūrimas ir jų panaudojimo plėtra;
o Naujausių paieškos galimybių - Web. 2.0 ir semantinio Web diegimas
ir parlamentarų apmokymas;
o Parlamentarizmo stebėsenos sistemos kūrimas.
Viena vertus, išvardytos inovacijų kryptys reiškia iš esmės naujų
informacinių paslaugų sukūrimą. Kita vertus, jas galima traktuoti
kaip jau vykdomų informacinių paslaugų pateikimą naujais būdais,
pavyzdžiui, pateikiant skaitmenines knygas, žurnalus, pranešimus
vietoj tradicinės formos dokumentų. Tai savo ruožtu pagreitina informacinį
aprūpinimą bei pagerina jo efektyvumą. Išvardytų inovacijų
kontekste apžvelgsime Lietuvos parlamentarų aprūpinimą informacija
ir žiniomis.
4. Lietuvos parlamentarų informacinio aprūpinimo sistema
Lietuvos parlamentarų informacinis aprūpinimas nebuvo išsamiau aptariamas
mokslinėje literatūroje, išskyrus vos keletą publikacijų informaciniuose
leidiniuose.26 Tai tik patvirtina šios temos aktualumą ir reikalingumą.
Lietuvos parlamentarų informacinį aprūpinimą šiuo metu vykdo
dviejų įstaigų - Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos ir Lietuvos nacionalinės
Martyno Mažvydo bibliotekos (toliau - Nacionalinė biblioteka), vykdančios ir parlamentinės bibliotekos funkcijas, darbuotojai, kurie
naudojasi šių institucijų informaciniais ištekliais ir informacinėmis
sistemomis - Seimo informacine sistema ir Lietuvos integralia bibliotekų
informacijos sistema, įdiegta per 80 šalies bibliotekų.
Po nepriklausomybės paskelbimo 1990 m. Seimo kanceliarijoje buvo
nedidelis informacijos skyrius, biblioteka ir spaudos biuras. 1993 m. reorganizavus
Seimo kanceliariją, įkurtas Informacijos ir analizės tarnybų
padalinys, kurį sudarė Informacijos analizės skyrius, atsakingas už informacijos
kaupimą, analizę ir platinimą, bei Spaudos ir viešųjų ryšių
skyrius, atsakingas už parlamento veiklos viešinimą. 2007 m. patvirtinus
naują Seimo kanceliarijos struktūrą, Informacijos analizės skyrius
reorganizuotas į Parlamentinių tyrimų departamentą. Šis departamentas
bendradarbiauja su Nacionaline biblioteka, kuriai 1991 m. lapkričio
20 d. Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumo nutarimu pavesta vykdyti
parlamentinės bibliotekos funkcijas. Atsiradus šiai funkcijai, buvęs specializuotas
Nacionalinės bibliotekos Vyriausybinių organizacijų aptarnavimo
skyrius pertvarkytas į Vadovybės informacijos skyrių, kurio
paskirtis - bibliografinės informacijos teikimas Seimui ir vykdomosios
valdžios institucijoms.
4.1 Seimo informacinė sistema parlamentarų informaciniams poreikiams tenkinti
Parlamentinių tyrimų departamentas - informacines, analitines ir bibliotekines
paslaugas teikianti parlamento kanceliarijos struktūra. Seimo
kanceliarijos strateginiame veiklos plane įrašyta, jog parlamentarus aprūpinant
ekspertiniais ir informaciniais ištekliais siekiama, "kad šios paslaugos
būtų profesionalios, tinkamos kokybės, teikiamos teisės aktų nustatyta
tvarka ir terminais. Teikiamos paslaugos turi sudaryti sąlygas kurti ir
plėtoti teisinės demokratinės valstybės principu pagrįstą teisės sistemą ir
užtikrinti veiksmingą valstybės institucijų parlamentinę kontrolę".27
Parlamentinių tyrimų departamentą sudaro 4 skyriai:
o Ekonominės ir socialinės informacijos skyrius;
o Bibliografinės informacijos skyrius;
o Bendrosios informacijos skyrius;
o Teisinės ir politinės informacijos skyrius.
Departamentas atsakingas už Seimo informacijos vartotojams įstatymų
leidybos ir kitos Seimo veiklos užtikrinimui reikalingos informacijos
kaupimą, apdorojimą, teikimą ir jos analizę; Seimo nariams
ir Seimo kanceliarijai reikalingų dokumentų komplektavimą; informacinės
sistemos, leidžiančios panaudoti sukauptus informacijos išteklius,
kūrimą. Parlamentinių tyrimų departamento informacinė sistema
skirta rengti ir kaupti analitinėms apžvalgoms apie Seimo darbą,
pateikti žiniasklaidos ir ekspertų vertinimus, visuomenės atsiliepimus
apie Seimo darbą.
Parlamentinių tyrimų departamentas aptarnauja tik Seimo narius
ir Seimo kanceliarijos darbuotojus, nes taip siekiama užtikrinti šio padalinio
veiklos nepriklausomumą ir nešališkumą.28 Visi Parlamentinių
tyrimų departamento atlikti darbai skelbiami vidinėje intraneto svetainėje
ir prieinami tik Seimo nariams ir Seimo kanceliarijos darbuotojams.
Departamento Teisinės ir politinės bei Ekonominės ir socialinės
informacijos skyriai tiek Seimo informacijos vartotojų, tiek savo iniciatyva
rengia analitinius tyrimus teisėkūros, parlamentinės kontrolės,
viešosios politikos ir kt. aktualiais klausimais. Taip pat yra teikiama
susisteminta informacija apie konkrečių Seimo sesijų prioritetus, po
sesijų - parlamento veiklos teisėkūros srityje rezultatai. Bendrosios informacijos
skyrius rengia kasdienes ir savaitines Lietuvos ir užsienio
spaudos apžvalgas: "Užsienio naujienų santrauka", "Užsienio spauda apie Baltijos valstybes", "Svarbesni ELTA ir BNS agentūrų pranešimai",
"Televizijos naujienų santrauka". Taip pat rengiami specializuoti savaitiniai
teminiai leidiniai tam tikrais aktualiais klausimais, pavyzdžiui,
"Pasaulinė ekonomikos ir finansų krizė: pranešimų santrauka". Skyriuje
apdorojama ir kaupiama garso ir vaizdo informacija, sukurti jų
archyvai.
Bibliografinės informacijos skyrius atsakingas už dokumentų komplektavimą,
tvarkymą ir išdavimą, rengia spaudos apžvalgas apie Seimo
ir Seimo kanceliarijos darbą, atsako į bibliografines, temines ir
faktografines užklausas. Bibliografinės informacijos skyriuje sukaupta
daugiau nei 21 000 knygų teisės, politikos, ekonomikos, istorijos ir kt.
mokslų klausimais. Šis skyrius taip pat atlieka ir tradicinės bibliotekos
paslaugas - skaitytojai gali skolintis knygas ir periodinius leidinius ne
tik iš skyriaus, bet ir Nacionalinės bibliotekos fondų. Bibliografinės informacijos
skyriuje leidiniai išsinešti išduodami Seimo nariams, Seimo
kanceliarijos darbuotojams, Nepriklausomybės akto signatarams. Kiti
vartotojai - Europos Parlamento nariai, politinių partijų nariai, valstybės
tarnautojai, akademikai, studentai ir kiti, norintys pasinaudoti skyriuje
sukauptais leidiniais, juos gali skaityti tik skaitykloje. Skyriuje kaupiamos
Seimo stenogramos (nuo 1920 m. - Steigiamojo Seimo, LTSR Aukščiausiosios
Tarybos iki šių dienų); "Valstybės žinios" (nuo 1993 m. iki šių
dienų; taip pat "Laikinosios Vyriausybės žinios", 1918-1920 m.; "Vyriausybės
žinios", 1923-1940 m.; LTSR Aukščiausiosios Tarybos žinios,
1940-1990 m.). Čia taip pat galima rasti pagrindinius Lietuvos ir užsienio
periodinius leidinius, regioninės spaudos. Nuo 1989 metų skyriuje
pradėtas kaupti teminis archyvas Seimo darbui aktualiomis temomis,
nuo 2004 m. lapkričio mėn. - Seimo narių straipsnių ir straipsnių apie
juos lietuviškoje periodikoje archyvas.
Siekdamas geriau pažinti Seimo narių informacinius poreikius ir
efektyviau juos tenkinti, skyrius atlieka jų informacinių poreikių tikslinimą.
Tačiau išsamūs parlamentarų informacinių poreikių moksliniai
tyrimai iki šiol nebuvo atliekami.
4.2 Lietuvos integrali bibliotekų informacijos sistema - parlamentarų informaciniams poreikiams tenkinti
Vadovybės informacijos skyrius, kaip ir kiti Nacionalinės bibliotekos
struktūriniai padaliniai, yra Lietuvos integralios bibliotekų informacijos
sistemos dalis ir naudojasi to paties - LIBIS - pavadinimo programine įranga,
kuri funkcionuoja daugelyje šalies bibliotekų ir muziejų. Tai reiškia, kad
Lietuvos parlamentarams yra prieinami visi šios sistemos skaitmeninio turinio
produktai: suskaitmeninti ir žiniatinklio elektroniniai ištekliai, kurie yra
archyvuojami Nacionalinės bibliotekos talpyklose. Ypatingą reikšmę parlamentarams
turi Lietuvos dienraščių ir kitų tęsiamųjų išteklių bibliografiniai
įrašai, saugomi Nacionalinės bibliografijos duomenų banke.
Parlamentarai taip pat gali naudotis Nacionalinės bibliotekos katalogu,
Suvestiniu katalogu, nurodančiu šalies bibliotekose sukauptų tradicinės formos
dokumentų: knygų, laikraščių, retų spaudinių, rankraščių adresus, bei
portale www.epaveldas.lt skaityti senuosius laikraščius ir kitus dokumentus.
Be jau išvardytų elektroninių paslaugų, Nacionalinės bibliotekos Vadovybės
informacijos skyrius vykdo papildomą Seimo bibliografinį ir
informacinį aptarnavimą. Šiame skyriuje dirba 19 darbuotojų, jį sudaro
trys padaliniai: Seimo aptarnavimo grupė, apžvalgų rengimo grupė ir
duomenų bazių organizavimo grupė. Seimo aptarnavimo padalinio pagrindinis
uždavinys - Seimo vadovybės ir Seimo narių, jų patarėjų, komitetų
ir komisijų, kitų valstybės tarnautojų bibliografinis-informacinis
aptarnavimas. Padalinio darbuotojai atsako į temines, bibliografines ir
faktografines užklausas, rengia bibliografinius sąrašus, užsienio spaudos
bei temines spaudos apžvalgas.
Seimo aptarnavimo padalinys rengia Lietuvos spaudos apžvalgą (2
kartus per mėnesį), bibliografinę apžvalgą teisės klausimais (2 kartus per
mėnesį).
Apžvalgų rengimo padalinys kas savaitę rengia Lietuvos miestų ir
rajonų spaudos apžvalgą ir Lietuvos partijų, judėjimų, žinybų spaudos
apžvalgą.
Per mėnesį peržiūrima apie 1,5 tūkst. egzempliorių laikraščių. Nuo
1995 m. spalio mėn. į skyriaus duomenų bazes įvedami miestų bei rajoninės
spaudos straipsnių bibliografiniai įrašai. Nuo 1998 m. rugsėjo
mėn. daromos Seimo narių straipsnių bei straipsnių apie jų veiklą kopijos
iš miestų, rajonų, partijų, žinybų spaudos.
Automatizuoto informacijos apdorojimo padalinys nuo 1994 m.
kuria Lietuvos spaudos straipsnių duomenų bazes aktualiomis Seimui,
Prezidento kanceliarijai ir Vyriausybei temomis.
Skyrius koordinuoja savo veiklą su kitais Nacionalinės bibliotekos
skyriais, Seimo kanceliarijos Parlamentinių tyrimų departamentu. Glaudžiai
bendradarbiauja su kitomis respublikos bibliotekomis, informacinėmis
tarnybomis, Estijos, Latvijos nacionalinių bibliotekų parlamentiniais
skyriais.
4.3 Seimo informacinė sistema - valdžios atvirumui visuomenei užtikrinti
Kaip minėta įvadinėje dalyje, demokratinės visuomenės privalumas
- valdžios atvirumas visuomenei, atskaitingumas rinkėjams. Šiam
principui įtvirtinti Seime yra įdiegtos ir tvarkomos trys valstybės informacinės
sistemos: Teisės aktų informacinė sistema, Lietuvos Respublikos
Seimo veiklos informacinė sistema ir Lietuvos Respublikos Seimo
interneto portalo informacinė sistema. Teisės aktų informacinė sistema
skirta centralizuotai kaupti ir tvarkyti duomenis apie priimtus ir įregistruotus
teisės aktus ir teikti juos teisės aktų leidybos iniciatyvos teisę
turintiems ar su teisėkūra susijusiems subjektams. Ši sistema leidžia visuomenei
susipažinti su Seimo jau priimtais teisės aktais ar jų projektais.
Seimo veiklos informacinė sistema renka, kaupia ir sistemina duomenis
apie Lietuvos Respublikos teisės aktus ir jų projektus, Europos Sąjungos
ir jos šalių narių teisės aktus, Seimo ir Seimo kanceliarijos pavedimų
formavimą bei vykdymą, Seime vykstančius posėdžius, Seimo kanceliarijos
veiklą ir kt. Lietuvos Respublikos Seimo interneto portalo informacinė sistema skirta kaupti ir saugoti Seimo veiklos duomenis, pristatyti
teisėkūros procesą ir teisės aktus.29
Išvados
1. Žiniomis ir informacija grįsti sprendimai užtikrina, kad parlamento
darbas būtų veiksmingas. Aprūpintas nepriklausoma, nešališka ir
objektyvia informacija parlamentas yra pajėgūs atlikti savo pagrindines
funkcijas teisėkūros procese, vykdyti parlamentinę kontrolę ir atstovauti
rinkėjams. Aprūpintas reikalinga informacija parlamentas įgyja daugiau
galių politiniuose procesuose, yra mažiau priklausomas nuo vykdomosios
valdžios.
2. Pertvarkant parlamentinės bibliotekas pagal inovatyvias tendencijas
ir technologijų plėtrą, svarbu atsižvelgti ir į parlamentarų informacinius
poreikius, kurie yra dinamiški ir sąlygojami daugelio veiksnių.
Lietuvos parlamentarų informacines reikmes, vykdydamas apklausas,
tiria Seimo kanceliarijos Parlamentinių tyrimų departamentas, tačiau
išsamūs moksliniai tyrimai šioje srityje nebuvo atliekami.
3. Lietuvos parlamentarų informacinį aprūpinimą vykdo Seimo ir
Nacionalinės bibliotekos padaliniai, pasitelkdami šioms funkcijoms Seimo
informacinę sistemą ir LIBIS. Galima tvirtinti, kad šių dviejų institucijų
veikla teikiant parlamentarams reikalingiausią informaciją sprendimų
priėmimui yra koordinuojama, tačiau išsamiai šių institucijų sąveika
nebuvo tyrinėta.
1 Prieiga per internetą: http://www.ukmin.lt/lt/strategija/doc/n-lis.pr.-2005-11-22,nr.1270.doc
2 Parsons, W. Viešoji politika: politikos analizės teorijos ir praktikos įvadas. Vilnius:
Eugrimas, 2001, p. 543.
3 Alemna, A.A., Skouby, K.E. An investigation into the information needs and information
seeking behaviour of Members of Ghana's Legislature [interaktyvus]. Library Management.
2000, vol. 21, p. 235-40 [žiūrėta 2010-01-12]. Prieiga per internetą:http://www.
emeraldinsight.com/Insight/viewPDF.jsp?contentType=Article&Filename=html/Output/
Published/EmeraldFullTextArticle/Pdf/0150210502.pdf
4 Ronai, I., Bryant, M.N. The role of Hungary's Parliamentary Library in fostering democratic
decision making. Libri. 1992, vol. 42, No. 2, p. 136-43.
5 Iš Marcella, R., Baxter, G. The information needs of United Kingdom Members of the
European Parliament. Library management. 1999, vol. 20, p. 168-178. Prieiga per internetą:
http://www.emeraldinsight.com/Insight/viewContentItem.do?contentType=Articl
e&hdAction=lnkpdf&contentId=858924
6 Barker, A., Rush, M. The Member of Parliament and his information. 1970.
7 Iš Parsons, W. Viešoji politika: politikos analizės teorijos ir praktikos įvadas. Vilnius:
Eugrimas, 2001, p. 543.
8 Marcella, R., Baxter, G. The information needs of United Kingdom Members of the European
Parliament. Library management. 1999, vol. 20, p. 168-178. Prieiga per internetą:
http://www.emeraldinsight.com/Insight/viewContentItem.do?contentType=Article&hd
Action=lnkpdf&contentId=858924
9 Parsons, W. Viešoji politika: politikos analizės teorijos ir praktikos įvadas. Vilnius:
Eugrimas, 2001, p. 543.
10 Marcella, R., Baxter, G. The information needs of United Kingdom Members of the European
Parliament. Library management. 1999, vol. 20, p. 168-178. Prieiga per internetą:
http://www.emeraldinsight.com/Insight/viewContentItem.do?contentType=Article&hd
Action=lnkpdf&contentId=858924
11 Tanfield, J. Parliamentary Library, Research and Information services of Western Europe
[interaktyvus]. 1993. Prieiga per internetą:< https://ecprd.secure.europarl.europa.eu/ecprd/
getfile.do?id=5065>
12 Orton, R., Marcella, R., Baxter, G. An observational study of the information seeking
behaviour of the Members of Parliament in the United Kingdom [interaktyvus]. Aslib
Proceedings. Vol. 52, p. 787-97 [žiūrėta 2010-01-15]. Prieiga per internetą: http://www.
emeraldinsight.com/Insight/viewPDF.jsp?contentType=Article&Filename=html/Output/
Published/EmeraldAbstractOnlyArticle/Pdf/2760520602.pdf
13 Mutshewa, A. A theoretical exploration of information behaviour: a power perspective.
[interaktyvus]. Aslib Proceedings. Vol. 59, p. 249-263 [žiūrėta 2010-01-14]. Prieiga per
internetą: http://www.emeraldinsight.com/Insight/viewPDF.jsp?contentType=Article&
Filename=html/Output/Published/EmeraldFullTextArticle/Pdf/2760590304.pdf
14 Wilson, T.D. On user study and information need. Journal of Documentation. 1981, vol.
37, No. 1, p. 3-15.
15 Barker, A., Rush, M. The Member of Parliament and his information. 1970.
16 Orton, R., Marcella, R., Baxter, G. An observational study of the information seeking
behaviour of the Members of Parliament in the United Kingdom [interaktyvus]. Aslib
Proceedings. Vol. 52, p. 787-97 [žiūrėta 2010-01-15]. Prieiga per internetą: http://www.
emeraldinsight.com/Insight/viewPDF.jsp?contentType=Article&Filename=html/Output/
Published/EmeraldAbstractOnlyArticle/Pdf/2760520602.pdf
17 Marcella, R., Baxter, G. The information needs of United Kingdom Members of the European
Parliament. Library management. 1999, vol. 20, p. 168-178. Prieiga per internetą:
http://www.emeraldinsight.com/Insight/viewContentItem.do?contentType=Article&hd
Action=lnkpdf&contentId=858924
18 Serema, B. Matching MPs' information needs and information services in the House
of Commons [interaktyvus]. Library Management. 1999, vol. 20, p. 179-189 [žiūrėta
2010-01-14]. Prieiga per internetą: http://www.emeraldinsight.com/Insight/viewPDF.
jsp?contentType=Article&Filename=html/Output/Published/EmeraldFullTextArticle/
Pdf/0150200304.pdf
19 Orton, R., Marcella, R., Baxter, G. An observational study of the information seeking
behaviour of the Members of Parliament in the United Kingdom [interaktyvus]. Aslib
Proceedings. Vol. 52, p. 787-97 [žiūrėta 2010-01-15]. Prieiga per internetą: http://www.
emeraldinsight.com/Insight/viewPDF.jsp?contentType=Article&Filename=html/Output/
Published/EmeraldAbstractOnlyArticle/Pdf/2760520602.pdf
20 Alemna, A.A., Skouby, K.E. An investigation into the information needs and information
seeking behaviour of Members of Ghana's Legislature [interaktyvus]. Library Management.
2000, vol. 21, p. 235-40 [žiūrėta 2010-01-12]. Prieiga per internetą:http://www.
emeraldinsight.com/Insight/viewPDF.jsp?contentType=Article&Filename=html/Output/
Published/EmeraldFullTextArticle/Pdf/0150210502.pdf
21 Freidin, H. The information requirement of Israeli parliamentarians (Knesset Members):
findings of a survey. Information and Librarianship. 1993, vol. 20, No. 1, p. 11-14.
22 Shailendra, K., Prakash, H. (2007). A study of information needs of Members of the
Legislative Assembly in the capital of India [interaktyvus]. Aslib Proceedings: New
Information Perspectives. 2008, vol. 60, p. 158-159 [žiūrėta 2010-01-12]. Prieiga per
internetą: http://www.emeraldinsight.com/Insight/viewPDF.jsp?contentType=Article&
Filename=html/Output/Published/EmeraldFullTextArticle/Pdf/2760600206.pdf
23 Nalumaga, R. Crossing to the mainstream: information challenges and possibilities
for female legislators in the Ugandan Parliament [interaktyvus]. 2009. Doctoral thesis.
Prieiga per internetą: http://bada.hb.se/handle/2320/5356
24 Tuominen, K., Turja, T. Use of social scientific information in parliamentary discussions.
Advance in Library Administration and Organization. 2007, vol. 25, p. 133-154.
25 Informing democracy: building capacity to meet parliamentarians' information and
knowledge needs. Ifla Reports and documents. 2008, No. 59.
26 Blagnienė, R. The Information Analysis Department of Lithuanian Seimas. Parliamentary
libraries and research services in Central and Eastern Europe : building more effective
legislatures. 1998, X, p. 108-113.
27 Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos 2009-2011 strateginis veiklos planas. Prieiga
per internetą: http://www3.lrs.lt/docs2/NASSCHIO.PDF
28 Seimo kanceliarijos metinė veiklos ataskaita. 2009. Prieiga per internetą: www3.lrs.lt/
home/ataskaitos/Seimo_kanceliarija_atskaita2009.pdf
29 Valstybinio audito ataskaita "Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos informacinės
sistemos bendrosios kontrolės vertinimas". 2009 m. sausio 30 d.
Information providence for deputies - the means to develop democracy
Keywords: information needs; information providence arba provision of information;
decision making; parliamentary library.
Access to and the dissemination of
European content in global networks is
one of the priorities of the Lisbon Strategy,
utilizing all available digital technological
abilities and creating a common European
information network, which allows
for the implementation of the idea of a
unified Europe. The problem of the provision
of information to the government
and its transparency is relevant within
the context of the creation of a unified
and transparent Europe. Decisions based
on knowledge and information ensures
the work of the parliament is effective. A
parliament provided with independent,
unbiased and objective information is capable
of carrying out its main functions
the process of legislation, implement parliamentary
control and represent voters;
a parliament provided with necessary
information acquires more control in the
political process and is less dependant
upon the executive authority. This publication
mostly deals with the role of
information in decision-making, taking
into consideration studies conducted on
the informational requirements of parliamentarians
and the information provided
to them, and acquaints the reader with the state of provided information to
Lithuania's parliamentarians.
The provision of information to
Lithuania's parliamentarians is executed
by subdivisions of the Seimas of the
Republic of Lithuania and Martynas
Mažvydas National Library of Lithuania,
utilizing the information system of the
Seimas of the Republic of Lithuania and
LIBIS for these functions. It can be stated
that the operation of these two institutions,
providing parliamentarians with
the most necessary information for decision-
making, is coordinated, however
the interaction of these institutions has
not been studied more comprehensively.
When reforming parliamentary libraries
according to innovative trends and
technological growth, it is important to
take into consideration the informational
requirements of parliamentarians, which
are dynamic and subject to many factors.
The Seimas of the Republic of Lithuania
Parliamentarian research department
analyzes questionnaires carried out on
the informational needs of Lithuania's
parliamentarians, however comprehensive
scientific studies have not been performed.
Į
pradžią
|