| |
|
|
Žiniasklaidos elitas galios
(valdžios) lauke: Lietuvos,
Vokietijos ir Vengrijos atvejų
studija1
|
Dr. Irmina Matonytė
Lietuvos socialinių tyrimų centras
Lithuanian Centre for Social Research
Saltoniškių g. 58, LT-08105 Vilnius
El. paštas matonyte@ktl.mii.lt
Santrauka
Išvada
PRIEDAI
MEDIA ELITES IN THE FIELD OF POWER: CASE STUDIES OF LITHUANIA, GERMANY AND HUNGARY
Santrauka
Šiame straipsnyje, pagrįstame galios lauko samprata, naudojant lyginamąjį
metodą, pateikiama dėl europeizacijos kintanti nacionalinių sprendimų
priėmimo struktūra (mažėjantis netiesioginis pasitikėjimas nacionalinėmis
vyriausybėmis). Lygia greta analizuojamas atskirų elito dalių ir
šalies gyventojų pasitikėjimas nacionaline valdžia (pasaulinės ekonominės
krizės atveju, 2009 m.) ir išryškinamas žiniasklaidos elito (ne)pasitikėjimo
parlamentu ir vyriausybe paradoksas Lietuvoje, šį reiškinį lyginant su Vokietijos
ir Vengrijos atvejais. Atskleidžiama, kaip atskirų elito dalių įtakos
nacionalinių sprendimų priėmimo struktūroje samprata tarp kitų galios
lauko žaidėjų priklauso nuo nacionalinio lygmens veiksnių.
Reikšminiai
žodžiai: galios laukas; elitas; žiniasklaidos elitas; pasitikėjimas
parlamentu ir vyriausybe; europeizacija; viešoji nuomonė.
Šioje studijoje sąvoka galia vartojama pagal Džono Loko (John Locke)
tradiciją, akcentuojant metafizines galios reikšmes, siejamas su jos
"potencija", "tendencija reikštis" ir "valios dominuoti turėjimu". Galia
yra gebėjimas daryti įtaką ar kontroliuoti, priversti kitus daryti tai, ko
kitomis aplinkybėmis nedarytų.2 Paprasčiausia empiriškai stebimi galios
požymiai - tai padaryti ar daromi visuomenės mastu svarbūs sprendimai
(jie žiniasklaidoje pristatomi kaip aktualijos). Tačiau ne mažiau
svarbus ir kitas, sunkiau empiriškai apčiuopiamas, bet reikšmingas ir
esminis galios požymis - galios tendencija atsiskleisti, rodytis, reikštis
(manifestuotis).3 Ši faktais pagrįstose žiniose neatspindima galios dimensija
yra tokia pat reali ir nė kiek ne mažesnė negu ta, kuri atsiskleidžia
per žiniasklaidos perduodamas aktualijas. Galia pasireiškia kaip
prievarta ar priežastinė sąlyga kokiam nors veiksmui socialinio neaiškumo
ar nepastovumo aplinkoje.4 Čia veiksmas turi struktūriškai įrėminto,
turinčio galių socialinio veiksmo5 (angl. agency), o ne individualaus racionalaus
pasirinkimo ir jo nulemto sprendimo (poelgio) prasmę. Šiuo
atveju aktualijos tėra momentinė galios lauko situacijos išraiška, laikina
konfliktuojančių galių vektorių sankirta, ji neišvengiamai trumpalaikė ir
atspindi laikinus sprendimus. Socialiniame pasaulyje galia visada ir nuolat
reiškiasi per žmonių sampratų ir sąveikų prizmes.6
Galios lauko sampratą empiriniam tyrimui esmingai pritaikė Pjeras
Bordjė7 (Pierre Bourdieu), derindamas klasės ir lauko sampratas ir galios lauką apibrėždamas kaip atskirus socialinius laukus apimančią ir struktūruojančią
sritį, siejamą su visuomenės pripažįstamais (nes neatpažįstamais)
autoritetais. Pagal Bordjė atskiras socialinis laukas yra struktūruota socialinė
erdvė su savomis taisyklėmis, dominavimo schemomis, teisėtomis (ir
teisingomis) nuomonėmis ir pan. Atskiri socialiniai laukai (meno, ekonomikos,
teisės, politikos ir kt.) yra gana autonomiški ir veikia plačioje socialinėje
erdvėje, kurioje vykstanti santykių tarp atskirų laukų reguliacija
atsiskleidžia per galios lauko (pan- ar parasocialinio lauko, neturinčio savo
autonomiško turinio) manifestacijas. Atitinkamai postuluojama, kad atskirų
socialinių laukų elitų (ryškiausių, daugiausia galios veikti savo lauke turinčių
jo atstovų) tyrimo rezultatai gali atskleisti rūpimos socialinės erdvės
(su joje ir per ją veikiančiu galios lauku) bruožus, tendencijas, potencijas ir
aktualijas.
Šioje studijoje naudojami tyrimo duomenys buvo surinkti vykdant INTUNE
projektą: pirmoji empirinio tyrimo banga atlikta 2007 m. pavasarį-
vasarą, o antroji - 2009 m. žiemą-pavasarį. Pirmojoje apklausos bangoje
reprezentatyvios politinio ir ekonominio elito imties atstovų šešiolikoje
Europos Sąjungos (ES) šalių ir Serbijoje8 buvo prašoma atsakyti į klausimus,
susijusius su nacionaline valdžia ir ES. Kiekvienoje šalyje apklausai
buvo atrinkta 80 politinio elito atstovų iš žemesniųjų parlamento rūmų ir
40 ekonominio elito atstovų. Ekonominio elito imtis buvo sudaryta atrenkant
stambiausių (remiantis "Didžiausių pagal pajamas įmonių" sąrašais)
įmonių vadovus bei bankų ir verslo asociacijų vadovus (kiekvienoje šalyje
buvo apklausta po 6-12 didžiausių verslo asociacijų vadovų). Politinio elito
imtis buvo sudaryta siekiant reprezentatyvumo pagal lytį, amžių, partinę
priklausomybę ir patirtį parlamente bei politikoje. Kiekvienoje šalyje
apklausta po 15-25 didelę politinę patirtį turinčius politikus, tokius kaip
(buvę ar esami) ministrai ar viceministrai, parlamento pirmininkai ar vicepirmininkai,
frakcijų ir komitetų vadovai ir pan. Šalyse, turinčiose nedidelius
parlamentus (pavyzdžiui, Lietuvoje), aštuoniasdešimties parlamentarų kvota buvo pasiekta kreipiantis į visus parlamento narius, pradedant tais,
kurie turi daugiau politinės patirties.
Antrojoje tyrimo bangoje (2009 m. žiemą-pavasarį) reprezentatyvios
politinio, žiniasklaidos ir profsąjungų elito imties atstovų penkiolikoje
ES šalių ir Serbijoje buvo prašoma atsakyti į analogiškus klausimus (susijusius
su nacionaline valdžia ir ES). Kaip ir pirmojoje tyrimo bangoje,
kiekvienoje šalyje apklausai buvo atrinkta 70 politinio elito atstovų
iš žemesniųjų parlamento rūmų (ir Europos Parlamento). Papildomai
buvo atrinkta po 35 žiniasklaidos elito atstovus (į imtį pateko nacionalinių
dienraščių, savaitraščių, komercinių ir visuomeninių televizijų ir
radijo stočių, internetinių naujienų portalų redaktoriai ir pavaduotojai,
žinių agentūrų vadovai bei žinomiausi šalies žurnalistai ir politikos komentatoriai9).
Trečiąją dalinę imtį sudarė šalyje veikiančių didžiausių
profesinių sąjungų vadovai (po 15). Taigi, apklaustieji ir vėl gana gerai reprezentavo
tyrime dalyvavusių šalių politinį, žiniasklaidos ir profsąjungų
lyderių elitą. Svarbu pastebėti, kad antroji INTUNE projekto apklausos
banga vyko ekonominės krizės, didesniu ar mažesniu mastu sukrėtusios
visas tiriamąsias šalis, metu.
Lyginamajai analizei pasirinktos trys šalys - Lietuva, Vokietija ir
Vengrija - atspindi galimą elitų požiūrių įvairovę, priklausančią nuo
šalies istorinės patirties (veikiančios europinę ir nacionalinę aptariamo
elito tapatybę) ir šių šalių politinio svorio (priklausančio nuo šalies gyventojų
skaičiaus ir ekonominio išsivystymo lygio) Europos Sąjungoje,
politinės kultūros ir pilietinės visuomenės tradicijų šalies viduje, skirtingų
šalies elitų segmentų tarpusavio sąveikos modelių (demokratinis
elitizmas su ekonominio elito dominavimu Vengrijoje10; sociopolitinis korporatizmas su stipriomis profsąjungomis Vokietijoje11; žiniasklaidos
propaguojamas populizmas Lietuvoje12).
Šiame darbe išskirtinai analizuojami nacionalinių elitų požiūriai ir įsitikinimai.
Pirmuoju klausimu apie atskirų elito dalių požiūrių į nacionalinę
valdžią versus supranacionalinio lygmens valdyseną kaitą 2007-2009 m.
laikotarpiu remtasi prielaidomis, kad 1) europeizacijos procesas (kryptingas
ir intensyvus Europos politinės bendruomenės kūrimas) prasidėjo ir
šiuo metu (XXI amžiaus pradžioje) vyksta nacionalinių elitų pastangomis;
2) europeizacija apibrėžtina pagal Klaudijų Radaelį13 (Claudio Radaelli)
kaip "formalių ir neformalių taisyklių, procedūrų, politinių paradigmų,
stilių, veikimo būdų, bendrų įsitikinimų ir normų formavimo procesas,
plėtra ir institucionalizacija, kai svarbūs politiniai sprendimai pirmiausia
apibrėžiami ir priimami ES lygmenyje, o vėliau jie sutvirtinami nacionaliniame
lygmenyje, priderinami prie šalies vidaus reikalų, tapatybės, politinių
struktūrų ir viešosios politikos krypčių" ir 3) net ir per palyginti trumpą
laikotarpį (dvejus metus) nacionalinio elito požiūriai į nacionalinę valdžią
gali pasikeisti palankumo supranacionalumui linkme.
Visose trijose studijai pasirinktose šalyse (Lietuvoje, Vokietijoje ir Vengrijoje)
per pastaruosius dvejus metus tarp nacionalinio elito atstovų (nepriklausomai
nuo elito dalies) išaugo pritarimas ES daugiapakopei valdysenai (angl.
multi-level governance), tai yra sumažėjo pritariančių teiginiui, kad šalys narės
turėtų išlikti pagrindinėmis ES veikėjomis ir atitinkamai padaugėjo nepritariančių
šiam teiginiui (žr. 1 lentelę). Proeuropinių požiūrių kaitos kryptis
tarp visų trijų šalių elito ta pati, tačiau proporcijos skirtingos. Kaip rodo kitos studijos, ne europietiškosios tapatybės stiprumas (matuojamas tapatinimosi
su Europa intensyvumu) tarp šalies elito atstovų, o pats šalies dydis (gyventojų
skaičius ir bendrojo vidaus produkto (BVP) apimtys) yra svarbiausias
veiksnys, lemiantis šio požiūrio proporcijas tarp nacionalinio elito atstovų.14
Jei nacionalinio elito tapatinimasis su Europa būtų svarbiausias veiksnys, didinantis
elito palankumą supranacionaliniam ES valdymo būdui, tai Vengrijos
(o ne Vokietijos, kaip rodo mūsų duomenys) elito mažiausia proporcija
visiškai pritartų teiginiui, kad šalys narės turėtų išlikti pagrindinėmis Europos
Sąjungos veikėjomis: INTUNE duomenys rodo, kad apie 50 proc. Vengrijos
elito narių save labai sieja su Europa (palyginti: Vokietijoje - apie 40 proc.,
Lietuvoje - apie 20 proc.15). Taigi kuo mažesnė šalis (ir atitinkamai, pagal
Lisabonos sutartį, turinti tuo mažesnį politinį svorį ES), tuo labiau jos elitas
nelinkęs atsisakyti valdymo svertų nacionaliniu lygmeniu. Čia akivaizdus yra
nacionalinio elito siekis kontroliuoti pačius galios lauko kontūrus ir tiesiogiai
reguliuoti galios lauko aktualijas.
1 lentelė. Nacionalinio elito požiūris į ES valdymą
Klausimas: "Ar šalys narės turėtų išlikti pagrindinėmis Europos Sąjungos
veikėjomis?"
|
Pagrindo nacionalinio galios lauko logikai randame ir kitame, siauresniame
lygmenyje, susijusiame su atskirų elito dalių reiškiamu nacionalinio
lygmens valdžios vertinimu (žr. 2 lentelę). Žiniasklaidos ir profsąjungų
elitas visose trijose tyrimui pasirinktose šalyse žymiai labiau
negu paprasti gyventojai pasitiki šalies parlamentu ir vyriausybe (politiniu
elitu). Šis pasitikėjimo valdžia skirtumas tarp elito dalių ir paprastų
gyventojų kildintinas iš sociopsichologinių veiksnių: bendrasis socialinis
pasitikėjimas (tiek viešosiomis institucijomis, tiek kitais žmonėmis
ir savo ateitimi) tuo didesnis, kuo aukštesnis asmens socialinis statusas
(didesnė asmens autonomija nuo išorės veiksnių16). Kita vertus, pasitikėjimas
valdžios institucijomis tiek tarp elito dalių, tiek tarp paprastų
gyventojų priklauso nuo demokratijos kokybės ir pilietinės visuomenės
stiprumo šalyje.17 Remiantis šiais veiksniais paaiškintinas aukštas Vokietijos
elito ir gyventojų pasitikėjimo valdžios institucijomis lygis, ypač tą
pasitikėjimą lyginant su žemesnės demokratijos kokybės ir silpnos pilietinės
visuomenės šalimis (šiame tyrime - Lietuva ir Vengrija). Faktinė
valdžios institucijų situacija (galios lauko aktualijos) ir konkretūs
valdžios atstovų priimami nacionalinio lygmens sprendimai tiesiogiai ir
momentiškai pasitikėjimo viešosiomis institucijomis neveikia (bent jau
tokio momentinio jų poveikio neįmanoma pamatuoti viešosios nuomonės
apklausose). Vis dėlto šie pastebėjimai neturi pridengti ypatingos
Lietuvos elito ir paprastų piliečių santykių specifikos, susiklosčiusios
pasitikėjimo viešosiomis institucijomis požiūriu: čia, kitaip negu Vokietijoje
ir Vengrijoje, paprastų piliečių pasitikėjimas valdžios institucijomis
ne du, o tris kartus žemesnis negu profsąjungų elito ir keturis sykius
žemesnis negu žiniasklaidos elito. Kitaip tariant, Lietuvos žiniasklaidos
elitas išsiskiria savo stebėtinai aukštu pasitikėjimu šalies valdžios institucijomis
ir dideliu atotrūkiu nuo paprastų piliečių, kurių didelį nepasitikėjimą
parlamentu ir vyriausybe iš dalies lemia kandi liberali ketvirtoji valdžia, tai yra pati žiniasklaida. Reikia akcentuoti, kad ši situacija fiksuota
būtent 2009 metų žiemą, kai ekonominė krizė išprovokavo ypač
nepopuliarius Lietuvos Vyriausybės sprendimus, o Lietuvos žiniasklaidoje
praktiškai nebuvo jokių teigiamų (palankių) komentarų politinės
daugumos daromų sprendimų atžvilgiu.
2 lentelė. Žiniasklaidos ir profsąjungų elito bei gyventojų pasitikėjimas
valdžios institucijomis (2009 m. vasario mėn.) Lietuvoje, Vokietijoje
ir Vengrijoje
Šaltinis: gyventojų pasitikėjimo duomenys iš 71 Eurobarometro18
(2009 m. sausio 2 d.): "Prašom pasakyti - esate linkęs pasitikėti ar nepasitikėti
kiekviena iš šių institucijų?" Lietuva N=1010, Vokietija N=1523,
Vengrija N=1023.
Nacionalinių galios laukų ypatybės atsiskleidžia ir per atskirų elito
dalių įtaką nacionalinio lygmens sprendimams Lietuvoje, Vokietijoje ir
Vengrijoje (žr. 3 lentelę). Šiuo požiūriu Lietuvos žiniasklaidos elitas atlieka
ypač svarbų vaidmenį nacionalinių sprendimų priėmimo procese.
Elito dalių įtakos reitinge Lietuvos žiniasklaida užima 2-ąją vietą, ji rikiuojama
iš karto po patyrusių parlamentarų grupės (gana dažnai turinčių
ir darbo vyriausybėje patirties). O, pavyzdžiui, Vokietijoje žiniasklaidos
elito įtaka nacionalinio galios lauko reitinge yra 6-ojoje vietoje (toli
po Vokietijos bankų vadovų, patyrusių parlamentarų, stambių įmonių
bei didelių darbdavių organizacijų vadovų bei profsąjungų lyderių), Vengrijoje
- 4-ojoje (po visuotinai pripažįstamos aukštos Vengrijos bankų
vadovų, stambių įmonių ir didelių darbdavių organizacijų įtakos).
Svarbu pastebėti, kad Lietuvos žiniasklaidos lyderiai patys labai
aukštai vertina žiniasklaidos elito daromą įtaką nacionaliniam sprendimų
priėmimui: 100 balų skalėje šių vertinimų vidurkis yra 55,6 (palyginti
su bendru visų elito dalių vertinimo vidurkiu 58,7), tuo tarpu
šie rodikliai Vokietijoje atitinkamai yra 34,2 ir 46,5, o Vengrijoje - 32,6
ir 41,5. Šis aukštas savo įtakos suvokimas tarp Lietuvos žiniasklaidos
elito atstovų pabrėžia didelį jo svorį galios lauke Lietuvoje. Už to galėtų
slypėti ypač gera (liberaliosios demokratijos požiūriu) Lietuvos galios
lauko atvirumo žinia. Tačiau Lietuvos žiniasklaidos elitas pasirodo esąs
toli nuo paprastų piliečių (pilietinės visuomenės) ir nuo demokratinių
idealų, aukštinančių visuomenės atvirumą ir veikiančių visuomeninių
procesų skaidrumo vardan, kur žiniasklaida siekia plataus viešojo įgalinimo
(angl. public empowerment). Pats Lietuvos elitas konstatuoja ir
pripažįsta, kad paprastų Lietuvos piliečių įtaka nacionaliniam sprendimų
priėmimo procesui yra 2,4 karto mažesnė negu žiniasklaidos
elito įtaka (palyginti su 1,3 skirtumu Vokietijoje). Toks žiniasklaidos
galios pripažinimas tiek paprastų piliečių, tiek kitų nacionalinio elito
dalių atžvilgiu yra ypatingas paradoksas, vargiai beįsirašantis į atstovaujamosios
demokratijos, laisvosios rinkos ir žodžio laisvės kontekstus.
Įdomu, kad tiek Vokietijos, tiek Lietuvos elitas panašiai aukštais demokratinio
valdžios atvirumo balais vertina paprastų piliečių įtaką nacionalinių
sprendimų priėmimui: 100 balų skalėje šių vertinimų vidurkiai yra
atitinkamai 26,8 ir 23,5 (šiuo aspektu su paprastų piliečių įtaka nacionalinio
lygmens sprendimams įvertinta tik 13,1 balo iš 100 galimų Vengrija
išsiskiria kaip ypatinga elitizmo citadelė19). Vis dėlto tiek Vokietijos, tiek
Lietuvos elitas atpažįsta ir pripažįsta ypač stiprią galios lauko hierarchinę
tvarką (nors tikriausiai dar nelygintiną su rusiškąja "valdžios vertikale"),
kurioje santykinai demokratiškai neblogų galių turintis paprastas pilietis
turi įveikti ilgą kelią iki sprendimų priėmėjų elite. Tačiau, jei Vokietijoje
didžiausias atotrūkis fiksuojamas tarp paprastų piliečių ir stambių bankų
vadovų įtakos nacionaliniams sprendimams, tai Lietuvoje šis atotrūkis didžiausias
tarp paprastų piliečių ir patyrusių politikų bei žiniasklaidos elito.
Todėl, reaguojant į galios lauko aktualijas, sunku sutikti su vieno iš Lietuvos
žiniasklaidos elito atstovų, Virgio Valentinavičiaus, 2009 m. lapkričio mėn.
30 d. iškeitusio žurnalisto darbą į Ministro Pirmininko patarėjo (politiko)
postą, teiginiu: "Suprantu, kad fronto linijos tarp žiniasklaidos ir valdžios
perėjimas reiškia, kad nuo šiol su kolegomis žurnalistais būsime skirtingose
barikadų pusėse".20 Tokia fronto linija tarp žiniasklaidos ir politikų Lietuvoje
jei ir egzistuoja, tai tik žiniasklaidos aktualijose, raiškiai formuojamose
viešojoje erdvėje. Pačiame dabartinės Lietuvos galios lauke, kurį galima rekonstruoti
pagal atskirų elito dalių įtakos nacionaliniam sprendimų procesui
sampratas, fronto liniją tiksliau brėžti tarp elito (tikriausiai atskiriant
nacionalinių sprendimų priėmime mažai įtakos turinčius profsąjungų lyderius)
ir paprastų piliečių. Šiuo požiūriu analogiška fronto linija taip pat
eina Vengrijoje ir Vokietijoje. Tik šiose šalyse žiniasklaidos lyderiai nėra
pirmosiose galios lauko fronto gretose, jų vieta prilygintina rezervui, kurį
nuo demagogijos ir populizmo sulaiko stiprus verslas ir/ar svarbiais socialiniais
veikėjais pripažįstamos profsąjungos.
3 lentelė. Skirtingų elito dalių įtaka sprendimų priėmimui šalyje:
Lietuvos, Vokietijos ir Vengrijos palyginimas
Klausimas: "Kiek įtakos sprendžiant svarbius nacionalinius klausimus
turi...?"
Vertinimų skalė: nuo 0 (jokios įtakos) iki 100 (ypač didelė įtaka) (visi
elitai; 2009 m. žiema-pavasaris). Grupės vidurkis (skliausteliuose - referentinės
grupės savosios įtakos vertinimas).
|
Deja, Lietuvos žiniasklaidos profesinė kultūra21 tebėra tik pradinėje
stadijoje ir jos laikyseną viešojoje erdvėje greičiau lemia žiniasklaidos
elito asmenybės, laisvosios rinkos impulsai ir susiklostančios politinės
aplinkybės negu pati žiniasklaidos lauko kultūra (su savomis taisyklėmis,
dominavimo schemomis, teisėtomis nuomonėmis ir pan.). Šiuo požiūriu
abejotina, ar žiniasklaidos laukas turi autonomiją dabartiniame Lietuvos
galios lauke. Tai, kad Lietuvos žiniasklaidos lyderiai jaučiasi esą įtakingi
visuomenei svarbių sprendimų priėmimo procese ir veikia tariamai sau
(laisvos žiniasklaidos politinei įtakai) palankiomis sąlygomis (tai yra gali formuoti viešąją dienotvarkę pagal savo politinius ir/ar verslo interesus),
griauna autonomiško, tik žiniasklaidos laukui būdingo, socialinio veiksmo
galimybes. Susidaro paradoksali trilypė situacija: viena vertus, toji
kandi žiniasklaida palaiko ir kursto socialines įtampas ir taip prisideda
prie netikrumo ir pasimetimo jausmų visuomenėje; tačiau, kita vertus,
patys žiniasklaidos lyderiai asmeniškai reiškia pasitikėjimą viešosiomis
institucijomis, ir, pagaliau, žiniasklaidos atstovų balsą nacionalinio elito
nariai laiko ypač svariu sprendžiant visuomenines problemas.
Išvada
Žiniasklaida iš esmės tampa kontraproduktyvia toje veikloje, kuri yra
"laisvos žiniasklaidos esmė: ugdyti ir puoselėti tolerancijos, pasitikėjimo
ir pagarbos faktams kultūrą".22 Galios lauko požiūriu Lietuvoje, kitaip
negu Vengrijoje ar Vokietijoje, besipolitizuojanti žiniasklaida veikia kaip
trukdys, o ne paskata pilietinės visuomenės (pagrįstos pasitikėjimu, tarpasmeniniu
ir instituciniu) plėtrai. Čia pilietiškumas gali rastis tik kaip
gynybinė reakcija, nukreipta prieš politikos elito ir žiniasklaidos lyderių
demagogiją. Tai nėra normali pilietinės visuomenės raidos trajektorija
demokratinėse santvarkose. Todėl Lietuvos žiniasklaidos galios (įsivaizduojamos
ir objektyvios) mažėjimas (ir kitų elito dalių, ypač profsąjungų
lyderių ir Europos Parlamento narių, įtakos augimas) visuomenei svarbių
sprendimų priėmime tampa viena iš svarbiausių tolimesnio šalies
demokratizavimo sąlygų.
PRIEDAI
1 lentelė. Pasitikėjimas valdžios institucijomis Lietuvoje (2009 m.)
Vertinimo skalė: 0 - visiškai nepasitikiu ? 10 - visiškai pasitikiu
2 lentelė. Pasitikėjimas valdžios institucijomis Vokietijoje (2009 m.)
Vertinimo skalė: 0 – visiškai nepasitikiu . 10 – visiškai pasitikiu
3 lentelė. Pasitikėjimas valdžios institucijomis Vengrijoje (2009 m.)
Vertinimo skalė: 0 – visiškai nepasitikiu . 10 – visiškai pasitikiu
|
1 Šis mokslinis tyrimas buvo finansuojamas INTUNE (Integruota ir vieninga? Pilietybės
paieškos "vis artimesnėje Europoje") projekto lėšomis, įgyvendinant Europos Sąjungos
šeštosios bendrosios programos, 7 Prioriteto "Piliečiai ir valdymas žinių visuomenėje"
programą (CIT3-CT-2005-513421).
2 Dahl, R.A. Demokratija ir jos kritikai. Vilnius: Pradai, 1994.
3 Ushenko, A.P. Power and Events: An Essay on Dynamics in Philosophy. Princeton:
Princeton University Press, 1946, p. 155.
4 Ten pat, p. 27.
5 Giddens, A. Central Problems in Social Theory: Action, Structure, and Contradiction in
Social Analysis. Berkley, Los Angeles, London: University of California Press, 1979.
6 Ushenko, A.P. Dynamics of Art. Bloomington: Indiana University Press, 1953, p. 21.
7 Bourdieu, P. Outline of a Theory of Practice. Cambridge and New York: Cambridge
University Press, 1977.
8 Tikslus tyrimu apimtų šalių sąrašas pateiktas oficialioje INTUNE projekto internetinėje
svetainėje www.intune.it.
9 Už pagalbą (kontaktine informacija ir rekomendacijomis) atliekant žiniasklaidos elito
tyrimą INTUNE projekto vardu ypač norėčiau padėkoti prof. dr. Auksei Balčytienei
(VDU) ir doc. dr. Andriui Vaišniui (VU).
10 Žr. Matonytė, I., Varnagy, R. Democratic Elitism under Challenge: Reflections on the
2006 Hungarian Events. Lithuanian Annual Strategic Review 2007. Vilnius: Lithuanian
Military academy and VU IIRPS, 2008, p. 307-325.
11 Žr.: Hancock, M.D. West Germany: The Politics of Democratic Corporatism. Chatham
House Publisher, 1989; Hemerijck, A, Vail, M. The State and Corporatist Adjustment:
Germany and the Netherlands. Paper presented at the annual meeting of the American
Political Science Association, Philadelphia Marriott Hotel, Philadelphia, PA. August 27,
2003, manuscript.
12 Žr. Bielinis, L. Visuomenė, valdžia ir žiniasklaida: prieštaringa komunikacinė simbiozė.
Vilnius: Eugrimas, 2005.
13 Radaelli, C. Whither Europeanization? Concept stretching and substantive change.
European Integration online Papers EIoP. 2000, No. 4, 8, p. 4. Interneto prieiga: http://
eiop.or.at/eiop/texte/2000-008a.htm (žiūrėta 2009 m. lapkričio 12 d.).
14 Matonytė, I., Morkevičius, V. Grėsmių suvokimas ir Europos tapatybės konstravimas:
elitų atvejai Belgijoje, Vokietijoje, Lietuvoje ir Lenkijoje. Sociologija: mintis ir veiksmas.
2009, Nr. 1, p. 3-26.
15 Ten pat, p. 18.
16 Matonytė, I., Gaidys, V. The Lithuanian rich and their attitudes towards the EU and
the State. Cohesion and division of elites in new member states of the EU. Ed. Lengyel
Gyorgy. Budapest: Corvinus university press, 2005.
17 Maloy, J.S. Two Concepts of Trust. The Journal of Politics. 2009, No. 71, p. 492-505.
18 Interneto prieiga: http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb_special_en.htm (Eurobarometer
71; žiūrėta 2009 m. sausio 2 d.).
19 Žr. Matonytė, I., Varnagy, R. Democratic Elitism under Challenge: Reflections on the
2006 Hungarian Events. Lithuanian Annual Strategic Review 2007. Vilnius: Lithuanian
Military academy and VU IIRPS, 2008, p. 307-325.
20 Valentinavičius, V. Sudie ir iki. 2009 m. lapkričio 30 d. Interneto prieiga: www.alfa.lt.
21 Bielinis, L. Visuomenė, valdžia ir žiniasklaida: prieštaringa komunikacinė simbiozė.
Vilnius: Eugrimas, 2005; Balčytienė, A. Mass Media in Lithuania Development, Changes
and Journalism Culture. Berlin: Erich-Brost-Institut für Journalismus in Europa, Gerd
G. Kopper, 2006; Matonytė, I. Liberal mass media and the multi-party system in postcommunist
Lithuania. Central European Journal of Communication. 2008, vol. 1, No. 1,
p. 123-144.
22 Gross, P. Between Reality and Dream: Eastern European Media Transition, Transformation,
Consolidation, and Integration. East European Politics & Societies. 2004, vol. 18, p. 121.
MEDIA ELITES IN THE FIELD OF POWER: CASE STUDIES OF LITHUANIA, GERMANY AND HUNGARY
Keywords: field of power; elite; mass-media elite; trust in the parliament and
government; Europeization; public opinion.
Based on the notion of the field of
power and empolying the comparative
method, the article presents analysis
of the decison making structure and
process. The study reveals the growing
impact of Europeanization and interconnected
diminishing indirect popular
trust in national governments in
the EU member states. In parallel, the
study provides comparison of the trust
in national government (under circumstances
of the global economic crisis of
2009) between, on one hand, selected segments of national elites and, on the
other hand, of the country total population.
The paradox of relatively high
trust of media elites in national parliament
and government in Lithuania
is contrasted to the comparative data
from Hungary and Germany. The author
argues that elites' perception of the
weight of different segments of elites in
the national decision making process
depends on the factors related to the
specificities of the given (national) field
of power.
Į
pradžią
|
|