Andrius Šuminas
Vilniaus universiteto Komunikacijos fakultetas, doktorantas
Vilnius University Faculty of Communication, Ph. D. Candidate
Saulėtekio al. 9, 10222 Vilnius
El. paštas andrius.suminas@gmail.com
Aurelija Vernickaitė
Vilniaus universiteto Komunikacijos fakultetas doktorantė
Vilnius University Faculty of Communication, Ph. D. Candidate
Saulėtekio al. 9, 10222 Vilnius
El. paštas aurelija.vernickaite@kf.stud.vu.lt
Prezidento-lyderio retorika
Politinės komunikacijos klubo diskusijos
PRACTICAL PROBLEMATICS OF POLITICAL COMMUNICATION : PECULIARITIES OF THE PRESIDENT D. GRYBAUSKAITĖ'S RHETORIC
"Koks yra retorikos tikslas? Jos tikslas - įtikinėjimas, kitų protų
kontrolė per asmeninę įtaką ir galią. Kur mūsų galimybės tolimesnėje
karjeroje?
Bare, sakykloje, ant kelmo, Senate, universitete."
Vudrovas Vilsonas (Woodrow Wilson)
Straipsnyje apžvelgiamas vienas iš įdomių ir probleminių Lietuvos
politinės retorikos atvejų - Respublikos Prezidentės Dalios Grybauskaitės
retorikos ypatumai. Politinės retorikos menas nagrinėjamas šimtmečius, bet Lietuvos politinės retorikos tradicija turi dar
pernelyg silpną mokslo tiriamąjį pamatą.
Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto Politinės komunikacijos
klubas1, turėdamas tikslą gilinti šiuos tyrimus, nagrinėti politinės
kultūros tendencijas Lietuvoje, surengė diskusiją "Prezidentės D. Grybauskaitės
politinė komunikacija ir retorika", kurios metu savo įžvalgomis
ir pastebėjimais dalijosi retorikos tyrinėtojai, politikos apžvalgininkai
ir akademinės bendruomenės nariai. Tikėtina, kad artimiausiu
metu atsiras ir mokslinių darbų, kuriuose bus tyrinėjamas Prezidentės
D. Grybauskaitės kalbėjimas ir politinė retorika.
Reikšminiai
žodžiai: politine retorika; lyderio retorika.
Nors Lietuvoje retorika yra tyrinėjama ne vieną dešimtmetį (Regina
Koženiauskienė, Irena Buckley), tačiau politinės retorikos tyrimų
tradicija dar tik formuojasi. Lietuvos mokslinėje literatūroje randame
kelių autorių darbų, kurie skirtingais aspektais susiję su politine retorika
(R. Koženiauskienė, Laura Butkutė, Lauras Bielinis). R. Koženiauskienė
tyrinėjo Lietuvos parlamentarų retoriką etiniu požiūriu.
Autorė daro išvadą, kad "Lietuvoje pastaruoju metu padaugėjo atvejų,
kai politikų kalbos turinys labiau primena užstalės kalbas uždarame
verslininkų bičiulių ratelyje, nei profesionalias kalbas įstatymų
leidimo ir svarbiausioje tautos atstovavimo institucijoje".2 Autorė taip
pat yra palyginusi XVI a. politiko Andriaus Volano ir atkurtos Lietuvos
Seimo Pirmininko Artūro Paulausko politinę retoriką.3 L. Bielinis politinę komunikaciją ir retoriką tyrinėjo iš lingvistinių pozicijų.4
Pasak L. Bielinio, politinė komunikacija funkcionuoja kaip kalbinė
tikslų ir ketinimų sistema, paremta strategijomis, atliekančiomis tris
funkcijas: instrumentinę - padeda kontroliuoti klausytojo dėmesį,
struktūruoti adresato gaunamą informaciją; pateisinimo - remiantis
ja aiškinamos kalboje esančių teiginių ir argumentų atsiradimo priežastys;
saviprezentacijos - skirta norimam politiko įvaizdžiui sutvirtinti,
o "politinis tekstas yra komunikacinė priemonė, kurioje didelę
reikšmę turi tekstą/kalbą egzistuojantys veiksniai, skirti paveikti
adresato (skaitytojo/klausytojo) veiksmus, vertinimus ir situacijos
supratimą". L. Butkutė nagrinėjo frazeologizmų stilistines ir retorines
išgales politiniame diskurse.5
Per paskutinius 20 metų Lietuvos valstybės vadovų - Aukščiausiosios
Tarybos - Atkuriamojo Seimo Pirmininko Vytauto Landsbergio
(1990-1992), Prezidento Algirdo Mykolo Brazausko (1993-1998),
Prezidento Valdo Adamkaus (1998-2003 ir 2004-2009) ir Prezidento
Rolando Pakso (2003-2004) - bendravimo stilius būdavo aptarinėjamas
publicistikoje, rečiau - mokslo darbuose. Prie svarbiausių darbų
būtų galima priskirti L. Bielinio atliktą kalbėjimo strategijų analizę
politiniame tekste, remiantis Prezidento A. M. Brazausko kalbų pavyzdžiu.6 Dar mažiau šiuo lyderio retorikos aspektu yra nagrinėti
pirmosios Respublikos vadovai. Šios aplinkybės paskatino aktualią
naujo Lietuvos vadovo politinės komunikacijos problemą, iškeltą viešojoje
erdvėje, imti nagrinėti praktiniu ir teoriniu lygiais.
Prezidento-lyderio retorika
Plačiąja prasme retorika7 yra vadinamas įtikinėjimo menas. Įtikinėjimo
konceptu rėmėsi senovės graikų mokslininkai - Aristotelis,
Platonas. Veikale "Retorika" Aristotelis teigia, jog kalbėjimas yra geriausias
ir garbingiausias būdas apsiginti. Taigi pabrėžiamas ne siekis
nugalėti, įsitvirtinti, bet garbingas dialogas, įtikinimas argumentais.
Gerardas Hauseris retoriką apibrėžia kaip "simbolių valdymą siekiant
koordinuoti socialinius veiksmus". Kiti retoriką sieja su idėjų, vertybių,
nuomonių ir įsitikinimų komunikacija.8
Kennethas Burke'as aiškina, kad politine retorika siekiama manipuliuoti
žmonių įsitikinimais, o pagrindinė politinės retorikos funkcija
- žodžiais formuoti pažiūras arba paveikti žmogaus veiksmus. Politiniais
pasisakymais siekiama konkretaus tikslo ir stengiamasi vienaip ar
kitaip paveikti auditoriją.9 Be to, kaip teigia L. Bielinis, komunikavimas
politikoje, žiūrint į jį instrumentiškai, netenka neutralumo ir įgyja ne
paprastos komunikacijos reikšmę, kai kalbantysis bando perteikti tam
tikrą informaciją klausančiajam, bet konkrečios valios ir valdžios realizavimo
reikšmę.10
R. Koženiauskienė politines kalbas skirsto į diplomatinę, agitacinę,
mitinginę, karinę patriotinę ir išskiria tris pagrindines viešųjų kalbų
funkcijas: informacinę, apeliacinę ir estetinę. Politinių lyderių viešosiose
kalbose galima įžvelgti visas tris funkcijas, tačiau labiausiai išryškėja
apeliacinė funkcija. Apeliuoti, tai reiškia stengtis paveikti klausytoją.
Apeliacinę funkciją R. Koženiauskienė dar vadina impresine, nes ji "veikia klausytojų valią, mintis,
nuostatas, įsitikinimus bei
elgesį; šia funkcija siekiama
nugalėti auditoriją".11
Pasak Lerojaus Dorsey, retorinė lyderystė suvokiama
kaip lyderystė = vadovavimas,
pasireiškiantis per kalbą
ir įtikinėjimą.12 Kai kurie
mokslininkai mano, kad lyderystė
yra nulemta tam tikrų
asmenybės fizinių ir mentalinių
savybių - atkaklumo, fizinės
išvaizdos, socialumo; yra žmonių, tiesiog "gimusių būti lyderiais".
Priešingybė tam - lyderystė, kylanti iš žmogaus užimamų pareigų organizacijoje.
Kitų teigimu, lyderiai savo rankose turi galią, kurią suteikia
jų šalininkai. Tai vadinamoji charizmatinė lyderystė. Bendrąja
prasme lyderystė yra priemonė, per kurią asmuo veikia kitą asmenį
ar grupę siekdamas tam tikrų tikslų. Daugelis mokslininkų įtaką sieja
su komunikacija. Fairhurst ir Starras teigia, kad lyderystė yra kalbos
žaidimas. Taigi lyderystės pagrindas - retorika.
|
Karnegio technologijos institutas skelbia, kad "kalboje yra dar kažkas,
be žodžių, ir šis kažkas turi reikšmę. Ne taip svarbu, ką jūs sakote,
o kaip jūs sakote". Anot Roberto Dentono ir Gario Woodwardo, prezidento
statusas siejamas su galia, mitu, legenda ir įtikimumu. Taigi
viskas, ką daro ir sako prezidentas, turi prasmę ir ką nors reiškia, turi
įtakos. Kiekvienas veiksmas, žodis ar frazė yra suplanuojami ir "apgalvojamas
galimas atsakas". Prezidentinė galia pirmiausia yra įtikinimo galia - per kalbą prezidentas vadovauja šaliai ir siekia įtikinti tautą.13
R. Dentonas ir I. Hahnas prezidentystę aiškina kaip retorinę ir įtikinėjimo
instituciją, prezidentinė retorika - tai galia pateisinti, legitimizuoti,
įtikinti, įkvėpti. Tokiomis politinėmis kalbomis siekiama mobilizuoti
visuomenę ir skatinti socialinius veiksmus.14
Prezidentinėje retorikoje labai svarbi susitapatinimo idėja - prezidentas
siekia įtikinti tautą, kad jis susitapatina su jos interesais, o tautos
interesas yra susitapatinti su prezidentu.15
Kaip pastebi J. Cookas, neretai yra spraga tarp to, ko tauta iš prezidento
tikisi, ir realių prezidento teisių ir galių, kurias jam suteikia
ir riboja Konstitucija. Prezidento buvimas centrine politine figūra reikalauja
daugiau galių ir teisių nei jam suteikia Konstitucija. Siekdami
užpildyti šią spragą prezidentai pasitelkia retoriką, įtikinimas tampa
galios šaltiniu. Anot J. Cooko, konstitucinės prezidento galios ir retorinė
lyderystė padeda užtikrinti pusiausvyrą tarp to, ko žmonės tikisi iš
šalies vadovo ir ką jis gali.16
C. Harto manymu, prezidentai įtaką gali išplėsti tik per kalbėjimą, ir
dažniausiai per jį gauna atsaką iš tautos.17 Kerol Gelderman priduria, kad
prezidentas, norintis būti ne tik vykdomąja valdžia, bet ir vadovauti tautai,
turi būti plepus. Kalbėjimas yra moderniosios prezidentystės pagrindas.18
Giliausios prezidentinės retorikos tyrimo tradicijos susiformavo
Jungtinėse Amerikos Valstijose. Tai siejama su tuo, kad XX amžiuje
prezidentas tapo svarbiausia politinės retorikos figūra. JAV politikos
transformacija lėmė moderniosios prezidentystės, kuri dar kitaip vadinama
retorine prezidentyste (angl. rhetorical presidency), atsiradimą.
Nuo Teodoro Ruzvelto ir Vudrovo Vilsono prezidentavimo laikų populiarioji,
arba masinė, retorika tapo pagrindiniu prezidentinio valdymo
įrankiu.19 Prezidentai reguliariai ieškodavo visuomenės paramos savo
siūlomiems įstatymams ir kitoms iniciatyvoms. Nekvestionuojama politinės
kultūros dalimi tapo tikėjimas, kad prezidentas turi būti populiarus
lyderis. Prezidentams tapo įprasta save ginti viešai, reklamuoti
politines iniciatyvas visuomenėje, įkvėpti tautą.20
Žinoma, retorinis prezidentavimas JAV atsirado ne tik dėl institucinių
pokyčių, tokių kaip Baltųjų rūmų personalo augimas ar besikeičianti
Kongreso narių politinė elgsena, - tai yra sudėtinga šios šalies
politikos raidos pasekmė. Prezidentinė lyderystė yra pateikiama kaip
priešnuodis prieš "aklavietę" JAV pliuralistinėje sistemoje ir vaistai
nuo "nevaldymo".21
Šiuolaikiniams prezidentams retorika yra tapusi neatskiriamu jų
galią ir lyderystę įteisinančiu įrankiu. George'as W. Bushas pasinaudojo
retorikos galiomis siekdamas parodyti save kaip moralinį tautos
atstovą. Kalboje, pasakytoje Kongrese praėjus keturiems mėnesiams po
2001 m. rugsėjo 11-osios atakų, Šiaurės Korėją, Iraną ir Iraką jis pavadino
"blogio ašimis", kurios kelia grėsmę "pasaulio taikai". Per tokią
retoriką Bushas iškėlė savo autoritetą, pavaizduodamas prezidentą ne
tik kaip amerikiečių, bet ir visos žmonijos amžinųjų moralinių vertybių
gynėją. Po šios kalbos, kaip rodo apklausos, 91 proc. amerikiečių
manė, kad G. V. Busho politika nukreipta teisinga linkme. Tokia retorika
neabejotinai sustiprino jo autoritetą ir valdžią.
Retorika gali atskleisti ne tik lyderio poziciją, bet ir ją sustiprinti
- paversti įtaigesne, nei iš tikrųjų suteikta teisės aktais. Pasigirsta
nuomonių, kad Lietuvos Prezidentė D. Grybauskaitė savo veiksmais,
taip pat ir politine retorika peržengia jai Lietuvos Respublikos Konstitucijoje
apibrėžtas galias ir teises. Kalbant apie Lietuvos konstitucinę
sandarą, reikia pažymėti, kad 1998 m. Konstitucinis Teismas
yra pažymėjęs, kad Lietuva - parlamentinė respublika su "kai kuriais
vadinamosios mišrios (pusiau prezidentinės) valdymo formos
ypatumais". Alvidas Lukošaitis Lietuvos politinę sandarą apibūdino
kaip "parlamentinę sistemą su pakankamai dideles galias turinčiu
prezidentu".22
Konstitucija aiškiai apibrėžia Lietuvos prezidento galias, tačiau
praktikoje tas galias gali susilpninti arba išplėsti politinė šalies kultūra,
dominuojanti ideologija, santykiai su piliečiais. Pasak A. Lukošaičio,
politinei kultūrai gali būti būdingas didelis piliečių nepritarimas tokiems
demokratiniams institutams kaip politinės partijos bei jų valdymas
ir vyrauti pritarimas personifikuotai politikai ir "stipriam" prezidentui.
Arba atvirkščiai. Taigi politinės kultūros "prezidentacijos" ir
"parlamentarizacijos" tendencijos gali kaitaliotis.23
Politinės komunikacijos klubo diskusijos
Prezidentės D. Grybauskaitės politinė retorika jau nuo inauguracinės
kalbos (2009 m. liepos 12 d.) sulaukė didesnio politologų, politikų,
apžvalgininkų dėmesio, palyginti su buvusių prezidentų pranešimų
sklaidos stiliais ir forma. Štai keletas ištraukų iš Prezidentės D. Grybauskaitės
kalbų ir pasisakymų, viešojoje erdvėje sulaukusių didesnio
dėmesio ir vertinimo:
"Kritikuokite valdžią - ir mane, kaip jos dalį, jei to reikia! Bet nepamirškite: nuo valdžios kritikos iki valstybės griovimo gali būti tik
vienas žingsnis. Tuščia kritika neišspręs nei vienos problemos".24
"Man reikia Vyriausybės, kuri galvotų apie šalį, kuri darytų tai, ką
privalo daryti šioje situacijoje Vyriausybė, ir atsakingai siektų rezultatų.
Tai yra dirbtų ir mažiau šnekėtų. To prašau ir reikalauju iš šitos
Vyriausybės".25
"Dabartiniai ministrai gal ir ne tokie šaunūs, bet bent jau nevagia".26
"Užsienio reikalų ministras ne visuomet girdi, ką sako prezidentė, ir
aš jam priminiau, kad jis tai turi daryti, nes tai yra mano konstitucinė
teisė, ir girdėti prezidentę užsienio reikalų ministrams privaloma".27
Viešoje diskusijoje "Prezidentės D. Grybauskaitės politinė komunikacija
ir retorika"28 pastabų ir įžvalgų pateikė Vilniaus universiteto
Filologijos fakulteto profesorė Regina Koženiauskienė, Vilniaus universiteto
Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto docentas
Lauras Bielinis, politikos apžvalgininkas ir interneto portalo lrytas.lt
vyriausiasis redaktorius Rimvydas Valatka, politikos apžvalgininkas
Vladimiras Laučius; renginį stebėdami polemikoje dalyvavo publicistai,
akademinės bendruomenės nariai.
R. Valatka, rašydamas
komentarus, auditorijos yra
pastebimas kaip apskritai aštrus
politinės valdžios ir atskirų
jos veikėjų kritikas. Tad
pabrėždamas retoriką kaip
įtikinėjimo ir žodžio meną,
kuriuo politikai kuria savo
populiarumą visuomenėje ir
įtvirtina savo politinį legitimumą,
R. Valatka pažymėjo,
jog politikas, siekdamas
populiarumo, nebūtinai turi
kalbėti tiesą, svarbiausia esą "yra net ne ką pasakyti, bet - kaip tai
pasakyti"29.
|
Kalbėdamas apie politinę retoriką Lietuvos viešojoje erdvėje
V. Laučius išskyrė tris pagrindinius politinės retorikos šaltinius. Pirmiausia
- tai politinė visuomenė, kurią sudaro rinkėjai ir politikai. Kitas
politinės retorikos šaltinis yra oligarchai, kurie savo politinę galią
skleidžia ne patys tiesiogiai, bet per savo valdomas žiniasklaidos priemones.
Trečiasis politinės retorikos šaltinis - valstybės tarnybos atstovai,
apimantys administracinį elitą, diplomatinę valdžią, specialiąsias
tarnybas ir kt. Šie politinės galios atstovai viešojoje erdvėje paprastai
labai nesireiškia ir juos girdime rečiausiai.
Vertindamas D. Grybauskaitės retoriką V. Laučius teigė, jog Prezidentė,
kaip ir visas politinės galios šaltinis, "kalba tai, ką nori išgirsti
žmonės"30. Prelegentas siūlė atkreipti dėmesį, kad D. Grybauskaitę išrinkę
žmonės nori girdėti griežtus ir dažnai gana agresyviai pasakomus
teiginius bei pasisakymus, kurie kartais primena Rusijos vadovų retorikos stilių. Šiai nuomonei pritarė ir R. Valatka, teigdamas, jog Prezidentę
išrinkę žmonės būtų jos nesupratę, jeigu D. Grybauskaitė būtų
prabilusi tokiu pačiu stiliumi kaip buvęs Prezidentas Valdas Adamkus.
Prof. R. Koženiauskienė atkreipė dėmesį, jog "Prezidentės D. Grybauskaitės
retorika yra kario retorika".31 Pasak jos, apie tai galima
spręsti iš vartojamų gramatinių formų, leksikos, gana įsakmių pirmojo
asmens formų. Tokia retorika "visiškai atitinka Prezidentės charakterį
ir rinkimų metu dalytus pažadus", kuriuose buvo sakoma "kovosiu".
Pašnekovės teigimu, šalies vadovė tarsi stengiasi įvykdyti rinkėjams
duotus pažadus, o su tokia kario retorika puikiai siejasi D. Grybauskaitei
būdingas kalbos lakoniškumas ir glaustumas.
VU Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto docentas
L. Bielinis sutiko, kad kario retorika demokratinėje visuomenėje tam
tikrose situacijose yra neišvengiama, pavyzdžiui, kai valstybėms kyla
pavojus ir šalies vadovas privalo elgtis ir kalbėti kaip karys. Tačiau
kario retorika esą "yra logiška retorika, kurioje visuomet išreikštas
aiškus tikslas, siekis, numatomas rezultatas"32. Šių dalykų D. Grybauskaitės
retorikoje prelegentas teigė labiausiai pasigendąs, nes joje, anot
L. Bielinio, pagrindinis akcentas - ne siekiamam tikslui pranešti, bet
grasinimui, pavojaus sukėlimui, įtampos formavimui ten, kur jos visai
nereikėtų formuoti: "kadangi Prezidentė turi gerą tribūną ir politinę
poziciją, tokia retorika leidžia sukurti didžiulį dėmesio intensyvumą,
pranešimams suteikti papildomų reikšmių, skirtingų interpretacijų".
Šiuo atveju klausydamiesi politologo vertinimų jau galime palyginti
su Dentono ir Woodwardo paminėtu teoriniu apibendrinimu, kad esą
"galimas atsakas" į veiksmą ir žodį visada apgalvojamas.
Tuo tarpu R. Valatka pažymėjo, kad taikos sąlygomis labai sudėtinga
vertinti demokratiškai išrinktą politiką per kario retoriką. Tačiau
šiai nuomonei nepritarė V. Laučius, cituodamas vokiečių teisės ir politikos
filosofą Carlą Schmittą, kuris politikos esmę apibrėžė per konfliktą. Etikoje yra skirtis tarp to, kas gražu ir negražu, moralėje - tarp
to, kas gera ir bloga, o politikoje politiškumo esmę atskleidžia skirtis
tarp draugo ir priešo. Remdamasis C. Schmittu V. Laučius teigė, jog
D. Grybauskaitės retorika yra politiška, nes yra įvardijami priešai, apie
juos kalbama, jų atžvilgiu elgiamasi kariškai, tačiau tai yra konfliktas
ne tarp kariaujančių kariuomenių, o idėjų ir pažiūrų kova. Būtent to
diskusijos dalyvis labiausiai pasigedo Prezidentės viešojoje erdvėje išsakomoje
retorikoje.
Diskusijoje V. Laučius pabrėžė, kad prezidento rinkimų kampanijos
metu D. Grybauskaitė pasirinko strategiją neatskleisti savo pažiūrų,
nes esą "taip yra didesnė tikimybė nepadaryti klaidų". Tačiau jau po
rinkimų stinga retorikos, leidžiančios suvokti valstybės vadovo politines
pažiūras, juo labiau kad Prezidentė nepriklauso jokiai partijai ir
jai negalima priskirti vienos ar kitos politinės partijos pasaulėžiūros.
Vertinant D. Grybauskaitės vartojamas retorines priemones, manieras,
argumentų pasirinkimą bei psichologinės įtampos modeliavimą
kalbėjimo metu, doc. L. Bieliniui susidaro įspūdis, jog "Prezidentė
aplink save yra išsikasusi apkasą ir visur mato pavojus"33. Be to, anot
jo, dėl D. Grybauskaitės vartojamų trumpų, tam tikra administracine
įgudusio žmogaus maniera sakomų tezių, lieka neaišku, ką tiksliai ji
nori pasakyti. Prezidentė pasako tik kontūrą, erdvę su kontūru, kurią
žmonės užpildo savo lūkesčiais.
V. Laučius priminė ne kartą D. Grybauskaitės viešai išsakytą raginimą:
"Mažiau kalbų, daugiau darbų". Anot politikos apžvalgininko,
tokios kalbos visiškai netinka politikui, nes politika pirmiausia yra kalbėjimas.
Diskusijos dalyviai pateikė galimų Prezidentės retorikos prognozių.
Kaip ir kodėl keisis valstybės vadovės retorika? V. Laučius iškėlė prielaidą,
kad Prezidentės kalbų retoriką diktuoja ekonominis sunkmetis
ir jam praėjus D. Grybauskaitės tonas turėtų pasikeisti. Be to, ilgainiui
Prezidentės kalbose esančią tuštumą turėtų užpildyti politinių pažiūrų turinys, iš kurio bus galima vertinti tikrąsias D. Grybauskaitės politines
nuostatas.
Prof. R. Koženiauskienė teigė, kad Prezidentės retorika keisis kartu
su pokyčiais valstybėje: "Ankstesni prezidentai dažnai buvo kritikuojami
už pasyvumą, o D. Grybauskaitė - aktyvi veikėja, nepraleidžianti
progos pasisakyti; Prezidentė žadėjo: "būsiu aktyvi prezidentė", tai tokia
ji ir yra".
R. Valatkos manymu, D. Grybauskaitės politinė retorika neturėtų
kisti - pasikeis tik visuomenės požiūris į Prezidentę. Prelegentas
D. Grybauskaitės politinę retoriką prilygino "teatrui, kuris kol kas yra
įdomus žiūrovams, tai yra - visuomenei".34 R. Valatka atkreipė dėmesį į
praktinį ryšių su visuomenę aspektą, kai publika įpranta prie informacijos:
"žmonės susigyvena su kiekvienu teatru, o tada pradeda jį vertinti
kritiškai", todėl esą D. Grybauskaitės gerbėjų gretos ilgainiui mažės.
Taigi apžvelgę praktinį politinės retorikos atvejį pasaulio teorijos
ir politinės kultūros kontekste, galime sukurti keletą esminių apibendrinimų.
Vietoje išvadų - apie teorijos ir praktikos sąlytį
Politikams retorika yra jų politinio statuso legitimizacijos įrankis,
politinę valdžią ir galią įtvirtinantis instrumentas. Šiais laikais politiko
įvaizdis, kuris dažniausiai atsiskleidžia per politinę retoriką, dažnai
rinkėjams tampa svaresniu argumentu balsuoti už vieną ar kitą kandidatą
negu nuosekliai parašytos ir logiškai pagrįstos rinkimų programos.
Todėl šiandien politikai tarpusavyje varžosi ne politinėmis programomis
ar ideologinėmis nuostatomis, o savo retorikos stilistika ir
kuriamais įvaizdžiais, kurie dažniausiai ir nulemia žmonių politinius
pasirinkimus rinkimų metu.
Naujausiame politinės komunikacijos amžiuje, kuomet politikams
svarbiausias tampa gebėjimas save pateikti ir parduoti masėms, politinės retorikos tyrimai tampa vis labiau aktualūs ir svarbesni. Pastebimas
visuomenės ir mokslininkų susidomėjimas šia sritimi teikia vilties, jog
artimiausiu metu sulauksime platesnių studijų, išsamiau nagrinėjančių
Lietuvos politikų komunikacijos ir retorikos raišką.
Juolab kad pačios politinės retorikos tradicijos mūsų šalyje dar tik
formuojasi, ypač kalbant apie šalies vadovų - prezidentų politinio kalbėjimo
tradiciją, nes šiuo metu pareigas eina tik ketvirtasis po Nepriklausomybės
atkūrimo visuotinai žmonių išrinktas šalies vadovas. Kiekvieno
iš iki šiol buvusių prezidentų retorika ir kalbėjimo stilius gana
žymiai skyrėsi, o kiekvienas iš jų įnešė savo dalį į Lietuvos politinės
retorikos tradicijos kūrimą, todėl tik nuoseklūs tyrimai gali atskleisti
šalies vadovų politinės retorikos raidą ir pokyčius.
1 Politinės komunikacijos klubas vienija akademinės bendruomenės narius, siekiančius
pagilinti žinias, praktinius įgūdžius ir analitinius gebėjimus politinės komunikacijos
srityje, nagrinėti mokslinių tyrimų vertą aktualią politikos problematiką.
2 Koženiauskienė, R. Politinė retorika etiniu požiūriu. Parlamento studijos. 2005, Nr. 3,
p. 110-121.
3 Koženiauskienė, R. Brandaus Lietuvos piliečio paieškos politikų kalbose. Parlamento
studijos. 2006, Nr. 6, p. 153-166.
4 Bielinis, L. Lingvistiniai politinės komunikacijos supratimo aspektai. Respectus Philologicus.
2002, Nr. 2.
5 Butkutė, L. Frazeologizmų stilistinės ir retorinės išgalės politiniame diskurse. Lituanistica.
2008, Nr. 2, p. 44-54 ir Butkutė, L. Frazeologinių junginių stilistinė raiška Seimo
stenogramose. Parlamento studijos. 2009, Nr. 8, p. 169-178.
6 Bielinis, L. Kalbėjimo strategijos politiniame tekste (Lietuvos Respublikos Prezidento A.
Brazausko kalbų pavyzdžiu). Socialinių mokslų daktaro disertacija. Vilniaus universitetas,
1996, p. 124.
7 Retorikos terminas kilęs iš graikų kalbos žodžio rhetor, kuris reiškia viešai susirinkimuose
kalbantį žmogų.
8 Atwater, D. Senator Barack Obama: The Rhetoric of Hope and the American Dream.
Journal of Black Studies. 2007, vol. 38, p. 121-129. Prieiga per internetą: http://jbs.
sagepub.com/cgi/content/abstract/38/2/121 [žiūrėta 2010 m. balandžio 19 d.].
9 Burke K. A Rhetoric of Motives. Berkeley: University of California Press, 1969, p. 343.
Prieiga per internetą: http://books.google.lt/books [žiūrėta 2010 m. balandžio 31 d.].
10 Bielinis, L. Lingvistiniai politinės komunikacijos supratimo aspektai. Respectus Philologicus.
2002, Nr. 2.
11 Koženiauskienė, R. Retorika: iškalbos stilistika. Vilnius, 2001, p. 52-53.
12 Dorsey, L. The Presidency and Rhetorical Leadership. College Station: Texas A&M
University Press, 2002, p. 270 p. Prieiga per internetą: http://books.google.lt/books
[žiūrėta 2010 m. balandžio 19 d.].
13 Cheng, M. Constructing a new political spectacle: tactics of Chen Shui-bian's 2000
and 2004 Inaugural Speeches. Discourse Society. 2006, vol. 17(5), p. 583-608. Prieiga
per internetą: http://das.sagepub.com/cgi/content/abstract/17/5/583 [žiūrėta 2010 m.
balandžio 19 d.].
14 Ten pat.
15 Ten pat.
16 Zarefsky, D. The Presidency Has Always Been a Place for Rhetorical Leadership. The
Presidency and Rhetorical Leadership. College Station: Texas A&M University Press,
2002, p. 270. Prieiga per internetą: http://books.google.lt/books [žiūrėta 2010 m.
balandžio 19 d.].
17 Teten, R. "We the People": The "Modern" Rhetorical Popular Address of the Presidents
during the Founding Period. Political Research Quarterly. 2007, vol. 60, p. 669-682.
Prieiga per internetą: http://prq.sagepub.com/cgi/content/abstract/60/4/669 [žiūrėta
2010 m. balandžio 19 d.].
18 Ten pat.
19 Tulis, J. The rethorical presidency. Priceton Univercity Press, 1987, p. 209.
20 Ten pat.
21 Ten pat.
22 Lukošaitis, A. Lietuvos Respublikos prezidento galios ir rinkimų pažadų realizavimo
galimybės. Pranešimas, 2003. Prieiga per internetą: www.tspmi.vu.lt/files/mokslkonfer/
lukosaitis_2003.doc [žiūrėta 2010 balandžio 19 d.]
23 Ten pat.
24 Lietuvos Respublikos Prezidentės D. Grybauskaitės inauguracijos kalba Seime. Prieiga per
internetą: http://www.president.lt/lt/prezidento_veikla/kalbos/lietuvos_respublikos_prezidentes_
dalios_grybauskaites_inauguracijos_kalba_pasakyta_iskilmingame_seimo_posedyje.
html
25 D. Grybauskaitė: "Man reikia Vyriausybės, kuri dirbtų ir mažiau šnekėtų". BNS. 2010,
sausio 18. Prieiga per internetą: http://www.lrytas.lt/
26 Razmaitė, I. Prezidentė: ministrai gal ne tokie šaunūs, bet nors nevagia. Verslo žinios.
2009, liepos 20. Prieiga per internetą: http://vz.lt/
27 D.Grybauskaitė: užsienio reikalų ministras mane "ne visuomet girdi". BNS. 2010, sausio
4. Prieiga per internetą: http://www.diena.lt/naujienos/lietuva/d-grybauskaite-uzsienioreikalu-
ministras-mane-ne-visuomet-girdi-256379
28 Diskusija surengta Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto Politinės komunikacijos
klube 2010 m. vasario 18 dieną.
29 Šaltinis: Prezidentės D. Grybauskaitės politinė komunikacija ir retorika. Politinės komunikacijos
klubo diskusija. 2010-02-18. Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto
audioarchyvas (įrašas).
30 Ten pat.
31 Ten pat.
32 Ten pat.
33 Ten pat.
34 Ten pat.
PRACTICAL PROBLEMATICS OF POLITICAL COMMUNICATION : PECULIARITIES OF THE PRESIDENT D. GRYBAUSKAITĖ'S RHETORIC
Keywords: political rhetoric, rhetoric of a leader.
The article is intended to analyze
the practical problems of political communication,
to wit the peculiarities and
importance of rhetoric used by political
leaders. The paper provides a review on
the President D. Grybauskaitė's rhetoric,
itself an interesting and problematic case
of Lithuanian political rhetoric. Further,
a synopsis of the rhetoric of political
leaders and presidents is set out, along
with the role of rhetoric per se in the
processes of political communication.
Į
pradžią
|