Mažvydas Jastramskis
Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų institutas,
doktorantas
The Institute of International Relations and Political Science of Vilnius
University, Ph. D. Candidate
Vokiečių g. 10, LT-01130 Vilnius
El. paštas mazvydas.jastramskis@gmail.com
Santrauka
1. Įvadas. Kodėl svarbu tirti partinių sistemų stabilumą?
2. Partinės sistemos sąvoka
3. Partinės sistemos stabilumo dimensijos ir matavimas
4. Lietuvos partinės sistemos stabilumas 1990-2010 m.
Išvados
CONCEPTION AND MEASUREMENT OF PARTY SYSTEM STABILITY: SITUATION OF LITHUANIA IN 1990-2010
Santrauka
Straipsnyje analizuojamas Lietuvos partinės sistemos stabilumas 1990-2010
metais trijuose lygmenyse: rinkimų, parlamento ir vyriausybės. Matuojant šį
reiškinį remiamasi Mogenso N. Pederseno, Peterio Mairo ir Giovannio Sartorio
suformuotais tyrimo instrumentais, įvertinant jų trūkumus ir patobulinant.
Daroma išvada, kad ilgainiui Lietuvos partinė sistema tapo nestabili
visuose lygmenyse. Pirma, aukštas rinkimų nestabilumas pastebimas per
visą 1990-2010 m. laikotarpį. Antra, Lietuvos partinėje sistemoje taip ir
nepavyko įsitvirtinti nuosaikaus daugiapartizmo tipui. Trečia, konkurencijos
dėl vyriausybės vietų struktūra po 2000 m. tapo visiškai destabilizuota.
Be to, straipsnyje patvirtinama, kad partinės sistemos stabilumas yra
daugiadimensinis reiškinys.
Reikšminiai
žodžiai: partinė sistema ir jos stabilumas; rinkėjų elgsenos
kaitumas; partijų pakeitimas; fragmentacija; ideologinis atstumas;
reikšminga partija; poliarizacija; antisisteminė partija; konkurencija dėl
vyriausybės vietų.
1. Įvadas. Kodėl svarbu tirti partinių sistemų stabilumą?
Partinės sistemos yra svarbi demokratinių politinių sistemų dalis ir
kriterijus, pagal kurį kartais vertinama pati demokratija. Tam tikri partinės
sistemos parametrai ir jų stabilumas gali būti traktuojami kaip palankūs
veiksniai apskritai visam politinio proceso stabilumui ir efektyvumui
užtikrinti. Tokiais bruožais kaip didelė fragmentacija, dažna reikšmingų
partijų kaita, nuolatos besikeičiantys konkuruojantys blokai pasižyminti
partinė sistema gali būti viena iš pagrindinių platesnio politinio nestabilumo
(pvz., dažnas vyriausybių žlugimas) ar net neefektyvaus ekonomikos
problemų sprendimo priežastimi. Iš palyginti naujų konkurencinių
partinių sistemų tai itin ryšku Serbijoje, kur daugybės mažų ir ideologiškai
neapibrėžtų "išvalymas" iš partijų politinės sistemos minimas kaip
būtina sąlyga, siekiant didesnio ilgalaikio politinio stabilumo.1
Kodėl partinių sistemų stabilumo tyrimai yra reikšmingi konkrečiai
parlamentarizmo studijoms? Pirmiausia reikėtų akcentuoti, kad parlamentas
yra viena iš kertinių demokratinės politinės sistemos institucijų.
Remiantis Alvidu Lukošaičiu, partinės sistemos nestabilumo požymiai
(nuolatinis partijų skaidymasis, naujų reikšmingų politinių jėgų radimasis,
fragmentacijos augimas) neigiamai veikia parlamento institucijos
funkcionavimą.2 Iš tiesų, kuo dažniau keičiasi politinės jėgos ir jų sąveikų
šablonai partinėje sistemoje, tuo sunkiau prognozuoti jų bendradarbiavimo
ir priešpriešos santykius parlamento arenoje. Kuo daugiau partinėje
sistemoje reikšmingų politinių jėgų, tuo sunkiau užtikrinti efektyvų
parlamento darbą dėl parlamento frakcijų fragmentacijos.
Akivaizdu, kad partinės sistemos parametrai ir stabilumas glaudžiai
susiję su įstatymų leidžiamąja valdžia. Efektyviam parlamento darbui yra
itin svarbi stabili partinė sistema, kurios struktūra ir veikėjų tarpusavio santykiai būtų daugiau ar mažiau prognozuojami. Ar per 20 Nepriklausomybės
metų kada nors buvome bent pradėję artėti prie idealios partinės
sistemos modelio, o galbūt per abu dešimtmečius šis veiksnys Seimo
darbo efektyvumui buvo itin nepalankus?
Straipsnio tikslas - įvertinti Lietuvos partinės sistemos stabilumo raidą
(kaip svarbų veiksnį efektyviam parlamento darbui) 1990-2010 metais, remiantis
skirtingas partinių sistemų stabilumo dimensijas pabrėžiančiomis
teorinėmis prieigomis. Straipsnyje laikomasi prielaidos, kad partinių sistemų
stabilumas negali būti tiksliai įvertintas taikant tik vieną tyrimo instrumentą
(pvz., rinkėjų elgsenos kaitumą), nes partinė sistema funkcionuoja
keliuose lygmenyse: rinkimų, parlamento ir vyriausybės. Siekiant parodyti,
kad stabilumo reiškinys yra daugiadimensinis, aptariami ir įvertinami skirtingoms
teorinėms prieigoms atstovaujantys tyrimo instrumentai bei siūlomos
jų tobulinimo galimybės. Vėliau, taikant šiuos instrumentus, siekiama
aiškiai išskirti Lietuvos partinės sistemos stabilumo raidos etapus pagal šias
dimensijas ir išsiaiškinti, ar stabilumas skirtinguose lygmenyse susijęs?
Straipsnio tikslo siekiama įgyvendinant tris pagrindinius uždavinius, kurie
atitinka tolesnę straipsnio skyrių struktūrą: 1) apibrėžti partinės sistemos
sąvoką; 2) pateikti partinės sistemos stabilumo sampratą ir matavimo būdus;
3) pritaikyti suformuotus tyrimo instrumentus Lietuvos partinės sistemos
situacijai 1990-2010 metais. Formuojant partinės sistemos stabilumo sampratą
ir matavimo instrumentus remiamasi Mogenso N. Pederseno, Peterio
Mairo ir Giovannio Sartorio darbais, taip pat jų idėjas plėtojusių ir kritikavusių
autorių (Alano Sikko, Giovannio Capoccia) idėjomis. Įvertinant Lietuvos
partinės sistemos stabilumą remiamasi šią problematiką tyrinėjusių autorių
(Alvido Lukošaičio, Jūratės Novagrockienės ir kitų) darbais.
2. Partinės sistemos sąvoka
Partinių sistemų stabilumo samprata ir matavimas natūraliai turi atsiremti
į sąvokos "partinė sistema" apibrėžimą. Akivaizdu, kad tai, kaip suvokiame
partinės sistemos reiškinį, yra tiesiogiai susiję su jos stabilumo tyrimu.
Plačiąja prasme partinė sistema demokratinėje politinėje sistemoje
galėtų būti suvokiama kaip apskritai visų partijų3, įregistruotų remiantis
demokratiniais įstatymais, visuma. Tačiau kiekvienoje valstybėje egzistuoja
daug partijų, kurios, nepaisant faktinio egzistavimo, šalies politinėje
arenoje arba apskritai nereikšmingos, arba turi tik minimalią įtaką
(pvz., jų kandidatai kartais išrenkami į tam tikrų savivaldos vienetų valdžios
organus).4 Tokių politinių jėgų įtraukimas į partinės sistemos apibrėžimą
faktiškai atimtų iš tyrėjo galimybę daryti skirtis tarp konkrečių
valstybių partinių sistemų.
Kitaip tariant, būtina akcentuoti vieną fundamentaliausių partinių
sistemų tyrimų teiginių, suformuluotą G. Sartorio - partinei sistemai
reikėtų priskirti tik reikšmingas partijas, o ne apskritai visas šalyje įregistruotas
ir rinkimuose dalyvaujančias politines jėgas. Reikšminga partija
yra politinė jėga, turinti arba patekimo į vyriausybę, arba šantažo (angl.
blackmail) potencialą. Šantažo potencialas susijęs su situacija, kai partija
realiai nėra minima kaip potenciali koalicijos partnerė, tačiau "jos
buvimas arba atsiradimas paveikia vyriausybinės orientacijos partijų
partinės konkurencijos taktiką" (šie teiginiai bus išplėtoti kitame skyriuje,
išsamiau pristatant G. Sartorio teoriją - tačiau jais remiamasi visame
straipsnyje).5
Kita vertus, taip pat būtina pastebėti, jog dalių (partijų) visuma dar
nereiškia tam tikros sistemos egzistavimo: "Partijų tyrinėtojai vieningai
sutaria, kad partinė sistema apibrėžiama ne paprasta ją sudarančių elementų
suma, o kaip politinių partijų, veikiančių vienoje šalyje pagal organizuotą
modelį, sąranga".6 Dažniausiai yra taikomas G. Sartorio suformuluotas
požiūris į partinę sistemą, kuris akcentuoja būtent "sistemos" kategoriją. Anot šio autoriaus, egzistuoja du svarbūs sistemos požymiai:
pirma, sistema turi savybes, kurių neturi atskiri ją sudarantys elementai;
antra, sistema traktuojama kaip padarinys tam tikrų sąveikos šablonų (ir
yra neatsiejama nuo jų) tarp ją sudarančių dalių; šie šablonai suformuoja
sistemos ribas ar bent jau kontūrus.7
Taigi, partinė sistema turėtų būti atskiriama teoriniu lygmeniu kaip
autonomiška sistema, kurią geriausiai apibūdina sąveikų tarp ją sudarančių
dalių (reikšmingų partijų) visumos modelis. Prieš pradedant gilintis
į partinių sistemų stabilumo ir nestabilumo specifiką, būtina pabrėžti
šio aspekto svarbą: jeigu stabilumą traktuojame kaip tam tikro reiškinio
fundamentalių požymių išsilaikymą (o nestabilumą - to antiteze), jį fiksuodami
dėmesį pirmiausia turime kreipti į tik pačiai sistemai būdingus
bruožus, taigi - į konkrečius jos sąveikų šablonus (jie bus detalizuoti vėliau).
Toks partinės sistemos apibrėžimas leidžia išvengti grėsmės tiriant
partinės sistemos stabilumą pervertinti konkrečių jos veikėjų pozicijų
stabilumą. Pavyzdžiui, tokioje konkurencinėje partinėje sistemoje, kurioje
viena partija po kiekvienų rinkimų vis gauna pakankamai parlamento
vietų, kad galėtų viena formuoti vyriausybę, egzistuoja specifinis
stabilumas - nuolatinis vienos politinės jėgos dominavimas. Tačiau šis
verdiktas nieko nepasako apie likusių reikšmingų partijų padėtį tiek dominuojančios
partijos, tiek kitų sistemos veikėjų atžvilgiu. Ar egzistuoja
kelios, nuolatos likusius balsus ir parlamento vietas persidalijančios partijos,
o galbūt dominuojanti partija turi vieną rimtą konkurentą, kurio
pozicijos stiprėja? Tokioje partinėje sistemoje bendras rinkėjų elgsenos
kaitumas (išsamiau žr. kitame skyriuje) gali demonstruoti paviršutiniškam
stabilumui priešingas tendencijas. Taigi, vertindami partinės sistemos
stabilumą, turime ieškoti visai partinei sistemai bendrų savybių ir,
prieš darydami galutinę išvadą, būtinai atsižvelgti į ją sudarančių veikėjų
sąveikų tendencijas.
3. Partinės sistemos stabilumo dimensijos ir matavimas
Partinės sistemos stabilumas gali būti apibrėžiamas įvairiai - iš esmės
konceptualizavimo variantai atspindi skirtingas reiškinio dimensijas,
aptariamas šiame skyriuje. Tik vienu matavimo instrumentu paremtas
tyrimas pervertintų vieną konkrečią dimensiją. Tokioje situacijoje kyla
pavojus gauti netikslius tyrimo rezultatus: pavyzdžiui, padaryti galutinę
išvadą, kad partinė sistema nestabili, nors kitu aspektu (į kurį tyrime
neatsižvelgta) ji demonstruoja stabilizacijos tendencijas. Todėl, siekiant
visapusiškai įvertinti Lietuvos partinės sistemos situaciją 1990-2010 m.,
reikėtų atsižvelgti į visas svarbiausias stabilumo dimensijas. Partinės sistemos
stabilumas gali būti įvertintas skirtinguose lygmenyse: a) rinkimų:
kaip persiskirsto rinkėjų balsai tarp partijų, kaip pasireiškia konkurencija
rinkimų metu; b) parlamento arenos: kiek parlamento vietų turi reikšmingos
partijos, kokia yra politinių jėgų fragmentacija ir jos kaita; c) vyriausybės
formavimo: kaip pasireiškia partijų konkurencija formuojant
vyriausybines koalicijas, ar ji linkusi į stabilius sąveikų šablonus.
Rinkėjų elgsenos kaitumas. Įvertinant partinės sistemos stabilumą
dažniausiai yra taikomas rinkimų lygmens kintamasis - 1979 m. M. Pederseno
pasiūlytas rinkėjų elgsenos kaitumo matas.8 Tai standartinis kiekybinis
metodas nustatant partinės sistemos(-ų) stabilumą9, jis panaudotas
daugelyje svarbių šios srities tyrimų. Pederseno matas "originalia
forma" parodo rinkimų nestabilumą - kitaip tariant, bendrą visų partijų
balsų, gautų per vienus parlamento rinkimus, pokytį, palyginti su praėjusiais
rinkimais.
Po M. Pederseno straipsnio 1979 m. tyrėjai siūlė įvairių šio mato modifikacijų.
Vis dėlto dažniausiai partinių sistemų stabilumo tyrimuose iki
šiol naudojama originali bendros rinkėjų elgsenos kaitumo (angl. total
volatility) mato (TV) formulė: "TV=|PiV|+|PjV|+|PkV|+…..|PnV|/2". PiV - tai partijos i gautų balsų per rinkimus pokytis, palyginti su naujausiais
rinkimais (pvz., jeigu partija gavo 20 proc. balsų, o prieš tai buvusiuose
rinkimuose 30 proc., jos individualus pokytis yra -10).10
Rinkėjų elgsenos kaitumo mato taikymas, įvertinant partinės sistemos
stabilumą, susijęs su keliomis problemomis. Pirma, mato taikymas
komplikuojasi, kai partinė sistema pasižymi nuolatiniais partijų skilimais
ir susiliejimais (angl. splits and mergers). Tai ypač būdinga pokomunistinėms
Vidurio ir Rytų Europos regiono demokratijoms, tarp kurių Lietuva
į išimtis tikrai nepretenduoja: nuolatinė kaita ypač pastebima liberaliųjų
ir krikščionių demokratų partijų sparnuose. Skaičiuojant rinkėjų
elgsenos matą, partijų skilimų ir susiliejimų problema šiame straipsnyje
sprendžiama taip: a) partijų susiliejimo atveju pokytis skaičiuojamas iš
po susiliejimo sukurtos partijos balsų atėmus ją suformavusių partijų
per praėjusius parlamento rinkimus gautų balsų sumą; b) partijų skilimo
atveju balsų pokytis skaičiuojamas atimant iš po skilimo susikūrusių
politinių jėgų balsų sumos iki skilimo egzistavusios partijos balsus: situacija,
kai po skilimo neįmanoma tiksliai nustatyti vienos pagrindinės
partijos, o nauji politiniai dariniai yra lygiaverčiai tiek politinio svorio,
tiek ideologijos aspektais; c) jeigu nuo partijos atsiskiria tam tikra politikų
grupė ir įkuriama nauja "separatistinė" partija (pagrindinė partija toliau
funkcionuoja tuo pačiu pavadinimu, o naujas politinis darinys nuo
jos aiškiai skiriasi arba politine įtaka, arba ideologiškai), jos gauti balsai
vertinami kaip pokytis (tai yra, jei nauja partija gavo 10 proc., pokytis
yra 10 proc.).
Reikėtų pastebėti, kad rinkėjų elgsenos kaitumo matas mažai ką pasako
apie labiau konkrečias partinės sistemos stabilumo rinkimų lygmenyje
problemas, susijusias su reikšmingų partijų kaita: ar balsai persidalijami
daugiausia tarp partinėje sistemoje įsitvirtinusių veikėjų? O galbūt
jie nuolatos prarandami naujoms politinėms jėgoms? Atsižvelgiant į tai,
verta šalia M. Pederseno mato, kuris parodo apskritai bendrą balsų perskirstymą tarp partijų (tiek senųjų, tiek naujųjų), papildomai pateikti
partijų pakeitimo (angl. party replacement) matą11, kuris parodytų, kiek
procentų rinkėjų balsų surinko iki konkrečių rinkimų politinėje sistemoje
neveikusios politinės jėgos (tokiomis laikomos arba ankstesnėje
pastraipoje prie "c" kriterijaus apibūdintos "separatistinės" partijos12,
arba "tuščioje vietoje" - tai yra iš naujo sukuriant visą partijos organizaciją
ir narių tinklą - įkurtos politinės jėgos)13. Tokiu atveju, jei po skilimo
susikuria lygiavertės (ideologiškai ir įtakos atžvilgiu) politinės jėgos, jų
gauti balsai, skaičiuojant partijų pakeitimo matą, neįtraukiami.
Antrajame straipsnio skyriuje akcentuota, kad partinei sistemai reikėtų
priskirti tik reikšmingas partijas, tačiau taikant rinkėjų elgsenos
kaitumo matą, įskaičiuojami visų rinkimuose dalyvaujančių partijų gauti
balsai. Ar tai neprieštarauja tyrimo logikai? Reikėtų atsakyti neigiamai,
nes skaičiuojant rinkėjų elgsenos kaitumo matą, didžiausią svarbą
jame turi reikšmingų partijų balsų pokyčiai - nereikšmingų politinių
jėgų gautų balsų pokyčiai (dėl partijų menkos įtakos politinėje arenoje)
būna marginalūs ir neiškreipia bendro stabilumo įvertinimo. Kita vertus,
jeigu nereikšminga partija per tam tikrus parlamento rinkimus tampa
reikšminga, tai natūraliai padaro didesnę įtaką rinkėjų elgsenos kaitumo
įvertinimui.
Žinoma, nestabilumas rinkimų lygmenyje nebūtinai turi rodyti partinės
sistemos nestabilumą kituose lygmenyse. P. Mairo atlikto partinių
sistemų kaitos Vakarų demokratijose tyrimo rezultatai rodo, kad partinės
sistemos stabilumas (kaita) ir elektorato stabilumas gali būti (ir dažniausiai
yra) susiję, tačiau jie jokiu būdu nėra tapatūs reiškiniai.14 Tam tikrais
periodais rinkėjų elgsenos kaitumas gali "pašokti" į iki tol nematytas aukštumas, tačiau partinė sistema išoriškai liks stabili, jos kiti parametrai
nepasikeis, nes balsai bus persidalyti tarp tų pačių reikšmingų partijų.
Todėl vertinant partinės sistemos stabilumą, kaip buvo akcentuota
skyriaus pradžioje, reikėtų atsižvelgti ir į kitus partinės sistemos parametrus
- jie įvertinami parlamento ir vyriausybės formavimo lygmenyse.
Fragmentacija ir ideologinis atstumas. Vertinant partinės sistemos
stabilumą parlamento ir vyriausybės formavimo lygmenyse, verta prisiminti
lyginamosios politikos klasiko G. Sartorio pasiūlytą partinių
sistemų tipologiją. Remiantis juo, egzistuoja du pagrindiniai kriterijai,
pagal kuriuos tipologizuojamos partinės sistemos, - tai fragmentacija ir
ideologinis atstumas. Šių požymių kaitą trumpajame laikotarpyje galima
traktuoti kaip partinės sistemos nestabilumą klasės/tipo15 atžvilgiu.
Visgi, jeigu šie du požymiai išsilaiko - valstybės politinėje sistemoje yra
įsitvirtinęs tam tikras stabilus partinės sistemos tipas/klasė.
Fragmentacija - tai reikšmingų (angl. relevant) politinių partijų skaičius
šalies partinėje sistemoje. Šis kintamasis parodo, koks yra politinės
galios sklaidos mastas: ar galia yra išsklaidyta, ar koncentruota.16 Jau
buvo minėta, kad G. Sartoris nurodo dvi svarbiausias taisykles, pagal
kurias partiją galima atmesti kaip nereikšmingą. Partija nelaikoma reikšminga,
jeigu ji neturi bent vieno iš šių dviejų požymių: 1) vyriausybinio
(koalicinio) potencialo; 2) šantažo potencialo. Pirmoji taisyklė nurodo
situaciją, kai konkrečios partijos niekada neprireikia jokiai vyriausybinei
koalicijai: nei dalyvavimo joje, nei paramos atžvilgiu.17 Vis dėlto kai kurios
partijos, niekada neįtraukiamos į vyriausybės formavimo procesą,
kartais surenka penktadalį ar net daugiau rinkėjų balsų (tokių politinių
jėgų pavyzdžiai: Prancūzijos ir Italijos istorinės komunistų partijos, dabartinė
Bohemijos ir Moravijos komunistų partija Čekijoje).
Kaip nurodo G. Sartoris, nors tokių partijų vyriausybinis potencialas teoriškai lygus nuliui, jas atmesti kaip nereikšmingas būtų absurdiška.
Todėl reikalinga papildoma, antroji, reikšmingų partijų skaičiavimo
taisyklė.18 Šantažo potencialas nurodo situaciją, kai politinės jėgos egzistavimas
ar atsiradimas veikia kitų partijų konkurencijos taktiką - ir
ypač tada, kai tai pakeičia konkurencijos kryptį, kuri gali būti įcentrinė
(orientuota į partinės sistemos centrą) ar išcentrinė (orientuota į kairės-
dešinės polius partinėje sistemoje).19 Konkurencijos kryptį sunku
išmatuoti, todėl G. Sartoris pažymi, kad šantažo potencialas iš esmės lygus
veto galiai parlamento arenoje - tai yra, kai partija geba daryti įtaką
įstatymų priėmimo procesui.20
Pagal fragmentacijos kriterijų G. Sartoris teoriniame lygmenyje
išskiria 7 skirtingas partinių sistemų klases: vienpartinės, partijos-hegemonės,
dominuojančios partijos, dvipartinės, riboto daugiapartiškumo,
ekstremalaus daugiapartiškumo ir atomizuoto daugiapartiškumo.21
Tiksli skirtis tarp riboto ir ekstremalaus daugiapartiškumo G. Sartorio
darbuose nenurodoma, - remiantis autoriumi, jis yra, kai veikia 5-6
reikšmingos partijos.22 Straipsnyje partinė sistema bus traktuojama kaip
peržengusi nuosaikaus daugiapartiškumo ribą, jeigu joje yra daugiau nei
6 reikšmingos partijos (griežtesnis G. Sartorio kriterijaus variantas). Atomizuoto
daugiapartiškumo atveju partijų skaičiavimas praranda prasmę,
kai partinėje sistemoje yra daugiau kaip 10 reikšmingų partijų ir nė
viena iš jų neturi svaresnės įtakos viena kitai.
Antrasis tipologijos kriterijus - partinės sistemos mechanika - nurodo, koks partinėje sistemoje įsitvirtinęs partijų konkurencijos modelis ir
kokiomis kryptimis ta konkurencija orientuota. Partinės sistemos mechaniką
žymi ideologinis atstumas tarp dviejų toliausiai konkurencinėje
erdvėje nutolusių polių - reikšmingų partijų. Pagrindinis šio kriterijaus
analitinis pranašumas - jis padeda atskirti poliarizuotas ir nepoliarizuotas
partines sistemas. Mažo ideologinio atstumo (nepoliarizuotos)
sistemos funkcionavimas pasižymi įcentrine konkurencija tarp dviejų
pagrindinių polių. Didelio ideologinio atstumo (poliarizuotos) sistemos
veikimo esminiai požymiai - išcentrinė konkurencija, keleto polių konkurencinėje
erdvėje egzistavimas.
Kaip atskirti poliarizuotas sistemas nuo nepoliarizuotų, tai yra - kaip
matuoti poliarizaciją? Du pagrindiniai poliarizuotos partinės sistemos indikatoriai
yra reikšmingų antisisteminių partijų ir abipusių (angl. bilateral)
opozicijų egzistavimas.23 Anot G. Sartorio, geriausi antisisteminių partijų
pavyzdžiai demokratijose - komunistinių ir neofašistinių pažiūrų politinės
jėgos. Visgi tai nėra vienintelės įmanomos antisisteminės partijos - reikėtų
skirti išsamų ir glaustą apibrėžimus. Minimalus reikalavimas, kad partija
būtų priskirta tokiam tipui - delegitimizuojanti įtaka (turima galvoje - režimui).
Remiantis šiuo reikalavimu, prie antisisteminių partijų galima priskirti
tiek klasikines protesto partijas (pvz., Norvegijos ir Danijos progreso
partijas), tiek apskritai visas radikalia retorika pasižyminčias partijas. G. Sartoris
pažymi, kad siaurąja prasme antisisteminės partijos pasižymi specifine
svetima (angl. extraneous) ideologija - egzistuojančiai politinei sistema yra
keliama ideologiškai prieštaraujanti alternatyva (kitaip tariant, tokia partija
siekia pakeisti ne valdžią, bet valdžios sistemą).24
Abipusės opozicijos yra antrasis poliarizuotos partinės sistemos bruožas.
Anot G. Sartorio, kai egzistuoja vienpusė opozicija, nesvarbu, kiek vyriausybei
priešiškų partijų ją sudaro, - jos visos gali susijungti ir pasiūlyti save kaip alternatyvią valdžią. Poliarizuotoje sistemoje egzistuoja bent dvi opozicijos,
kurios yra viena nuo kitos nepriklausomos ir negali tarpusavyje sujungti pajėgų.25 Tokia situacija reiškia, kad partinei sistemai būdinga ne dvipolė (kaip
dvipartinėse sistemose), bet daugiapolė konkurencijos struktūra.
Nors G. Sartorio teorijai (tiesa, vėlesniuose jo darbuose tobulintai) jau
daugiau nei 30 metų, vieno iš dviejų jos tipologizavimo kriterijų (fragmentacijai)
taikymas ir dabartiniu metu nesudėtingas: abi G. Sartorio taisykles,
pagal kurias atskiriamos reikšmingos partijos, galima nesunkiai pritaikyti
bet kurioje konkurencingoje partinėje sistemoje. Vis dėlto poliarizacijos kriterijus
jautresnis istoriniams veiksniams - atrodo, jog antisisteminių partijų
(vienas iš dviejų pagrindinių poliarizuotos sistemos bruožų) sąvoka, ypač
griežtąja prasme, gali kelti problemų. "Grynąja" totalitarine ideologija pasižyminčių
neofašistinių ir komunistinių partijų įtaka demokratinėse šalyse
pastaraisiais dešimtmečiais tapo minimali.
Taigi, reikalinga sąvoką peržiūrėti - ar apskritai ją galima taikyti dabartiniame
partinių sistemų kontekste. G. Capoccia pažymi, kad antisisteminė
partija - terminas, kuris ypač dažnai "tampomas" (angl. stretched); įvairių
autorių darbuose jam suteikiamas gana skirtingas turinys. Antisisteminės
partijos sąvokos klasifikacinė galia turėtų būti išlaikyta, ypač atsižvelgiant,
kad tai yra vienas iš G. Sartorio teorijos kertinių akmenų. Atmetus šią sąvoką
kaip nereikalingą, partinių sistemų tipų tyrimai iš esmės vėl būtų redukuoti
iki dvipartinių ir daugiapartinių sistemų distinkcijos.26
G. Capoccia minėtas su sąvoka susijusias problemas siūlo spręsti antisistemines
partijas skirstant pagal pozicijos režimo (priešiškumas esamai
politinei sistemai, ideologinė alternatyva režimui, kuriame partija veikia)
ir kitų partijų (ideologinės distancijos kairės-dešinės skalėje nuo kitų partijų,
izoliuotumas partinėje sistemoje) kriterijus. Pirmąjį kriterijų autorius
nurodo kaip "ideologinį antisistemiškumą"; antrasis bruožas - "santykio
antisistemiškumas".27
Santykio antisistemiškumas apibūdinamas trimis savybėmis: 1) partijos
elektoratas konkurencinėje erdvėje nutolęs nuo kaimyninių partijų; 2) žemas
koalicinis potencialas; 3) esamą vyriausybę, tradicines partijas potencialiai
delegitimizuojantys pareiškimai (nors ir neorientuoti į režimo pakeitimą),
prieš kitas politines jėgas nukreipta priešiška propaganda.28 G. Capoccia taikliai
pažymi, kad visos šios trys savybės gali būti būdingos partijai, kuri iš
esmės neturi ideologijos, priešingos pamatinėms demokratinės politinės sistemos
vertybėms.29 Ideologinis antisistemiškumas - kai partijos ideologija iš
esmės yra antidemokratinė, nukreipta prieš pamatinius liberaliosios demokratijos
principus. Taigi šio autoriaus siūlomas metodas padeda atskirti "tikrąsias"
antidemokratines partijas ir tas, kurios tiesiog santykinai nutolusios
nuo kitų politinių jėgų.
Su G. Sartorio teoriniu modeliu yra susijusi dar viena problema - tai,
kaip fragmentuota ar poliarizuota partinė sistema, galima nustatyti tik tam
tikrame laiko periode. Kitaip tariant, sunku yra apskaičiuoti fragmentaciją
konkrečiais metais (galbūt dabar į koalicijas neįtraukiama partija po pusės
metų bus pakviesta į vyriausybinę koaliciją) bei palyginti fragmentacijos
lygio svyravimus; lygiai taip pat įvertinti poliarizaciją įmanoma tik atsižvelgiant
į partijų "antisisteminį" elgesį per ilgesnį laiko periodą ir abipusių opozicijų
išsilaikymą.
Norint pasiekti tikslesnių rezultatų, matuojant fragmentaciją papildomai
galima taikyti dažniausiai naudojamą politinės galios partinėje sistemoje
koncentracijos fiksavimo instrumentą - Laakso-Taagepera (toliau - L-T)
efektyvių partijų skaičiaus indeksą.30 Didelis jo įvertis žymi aukšto lygio
fragmentaciją partinėje sistemoje, mažas - žemo lygio fragmentaciją. Laakso-
Taagepera indekso skaičiavimas yra tapatus Herfindahlio indeksui31 (tai
koncentracijos matas - nominalių kintamųjų duomenų sklaidos charakteristika, kuri rodo, kiek mes galime būti tikri, kad nežinoma stebėjimo reikšmė
bus tokia pati kaip moda):
P čia žymi tam tikros partijos (i) vietų parlamente dalį, išreikštą santykiniu
dažniu (pvz., 34 proc. būtų 0,34). Būtina pastebėti, kad L-T indeksas gali
įgauti minimalią 1 reikšmę. Tai reikštų, kad partinėje sistemoje egzistuoja tik
viena efektyvi (reikšminga) partija. Maksimali L-T mato reikšmė, kai partinėje
sistemoje yra n partijų, - n. Tai reikštų, kad visos partijos turi po lygiai
vietų, taigi yra vienodai "efektyvios" - pavyzdžiui, jų potenciali įtaka sudarant
vyriausybę objektyviai turėtų būti tokia pati. L-T indeksas patogus tuo,
kad jis atsižvelgia į partijų efektyvumą, kitaip tariant, į faktą, kad skirtingų
partijų įtaka ir reikšmė partinėje sistemoje skiriasi. Juo remiantis galima tiek
įvertinti partinės sistemos fragmentacijos lygį, tiek nustatyti, kiek šis lygis
yra stabilus (tai yra įvertinti jos fragmentacijos svyravimus).
Konkurencija dėl vyriausybės vietų. G. Sartorio tipologijos taikymas
padeda išplėsti partinės sistemos stabilumo sampratą ir matavimą, tačiau
to neužtenka siekiant įvertinti vyriausybės formavimo lygmenyje egzistuojančius
konkurencijos šablonus. Pavyzdžiui, net ir išliekant tam pačiam
fragmentacijos ir poliarizacijos lygiui, konkuruojančių partijų blokų sudėtis
ir koalicijų alternatyvos gali būti labai nestabilios. Siekiant užpildyti šiuos
trūkumus, straipsnyje taikoma P. Mairo partinių sistemų klasifikacijos pagal
konkurenciją dėl vyriausybės vietų schema. Išskiriami trys kintamieji, pagal
kuriuos nustatomas partijų konkurencijos dėl vyriausybės struktūros modelis:
vyriausybės kaita, vyriausybės sudarymo alternatyvų naujumas/žinomumas
ir partijų galimybė įeiti į vyriausybės sudėtį.
Vyriausybės kaita. Šis kintamasis gali įgyti tris reikšmes: a) absoliutus vyriausybės
pasikeitimas: visos partijos iš vyriausybės yra tam tikru laiko momentu
"pašalinamos" ir jų vietą užima naujos politinės jėgos. Kitaip tariant,
pagal partinę sandarą ministrų kabinetas atnaujinamas visiškai: geriausias
pavyzdys - Didžioji Britanija, kur leiboristų kabinetą visuomet pakeičia konservatorių vyriausybė (ir atvirkščiai). Absoliutus vyriausybės pasikeitimas
įmanomas ir tarp koalicijų, jeigu jos reprezentuoja du skirtingus konkuruojančius
blokus; b) dalinis vyriausybės partinės sandaros pasikeitimas
- naujojoje vyriausybėje lieka bent viena partija iš buvusios koalicijos;
c) nėra kaitos (vyriausybę sudaro tos pačios partijos).32
Vyriausybės sudarymo alternatyvų naujumas/žinomumas. Šis kintamasis
turi dvi galimas reikšmes: pirma, kai valstybėje egzistuoja stabilios partijų
grupės, linkusios sudaryti vyriausybę kartu, ir, antra - tendencijos, kai atsiranda
vis naujų partijų koalicijų. Geras stabilių partijų grupių pavyzdys - Airija
iki 1993 metų ("Fianna Fail" vs kitų partijų koalicija).33
Partijų galimybė įeiti į vyriausybės sudėtį. Kas valdo? Šis kintamasis atskiria
dvi situacijas: ar per tam tikrą laikotarpį visos partijos turėjo galimybių
patekti į vykdomąją valdžią, ar tam tikros partijos nuolatos neįtraukiamos į
kabineto sudarymo procesą.34 Pavyzdžiui, Nyderlanduose dažniausiai visos
partijos turi galimybių patekti į valdžią, tačiau Čekijoje Komunistų partija
niekada neįtraukiama į vyriausybines koalicijas.
Pagal šiuos tris kintamuosius galima išskirti du idealius modelius (partinių
sistemų tipus): atvira - nestabili ir uždara - stabili partinė sistema. Šie
tipai atspindi dvi skirtingas partijų konkurencijos struktūras: neprognozuojama
ir prognozuojama konkurencija. Atvira, arba, kitaip tariant, nestabili
partinė sistema (su neprognozuojama struktūra), pasižymėtų šiais bruožais:
1) daliniai vyriausybės pasikeitimai; 2) vyriausybės sudarymo alternatyvų
nestabilumas; 3) visos reikšmingos partijos turi galimybę sudaryti kabinetą.
Uždara, arba stabili, partinė sistema (su prognozuojama struktūra): 1) vyriausybių
kaita arba visiška, arba jos nėra; 2) vyriausybės sudarymo alternatyvos
per tam tikrą laikotarpį yra stabilios; 3) tam tikros partijos yra nuolatos
neįtraukiamos į kabineto sudarymo procesą.35
P. Mairo schema straipsnyje taikoma su vienu pataisymu - galima pastebėti, kad vienas iš stabilios - uždaros partinės sistemos kriterijų yra gana
dviprasmiškas. Pagal P. Mairą partinė sistema, kurioje yra dvi tas pačias koalicijas
visada sudarančios 4 partijos (taigi, koalicijos visiškai prognozuojamos,
vyrauja absoliutus vyriausybės sudėties pasikeitimas), pasižymi nestabilumo
bruožu - nėra reikšmingų partijų, kurios nuolatos neįtraukiamos į
kabineto sudarymo procesą. Tačiau taip teigti būtų netikslu, nes sistemos
sąveikų šablonai akivaizdžiai stabilūs. Siūloma šią problemą išspręsti prie
trečiojo kriterijaus pridedant sąlygą: "..arba tam tikroms partijoms nuolatos
užkertamas kelias patekti į parlamentą ir tapti reikšmingomis". Kitaip tariant,
nustatant, ar partinė sistema stabili pagal trečiąjį kriterijų, reikia atsižvelgti,
ar tam tikroms partijoms užkertamas kelias į vyriausybę. Jeigu ne, svarbu, ar
naujos reikšmingos partijos patenka į parlamentą (jeigu ne - partinė sistema
pagal šį požymį yra stabili).
4. Lietuvos partinės sistemos stabilumas 1990-2010 m.
Lietuvos partinė sistema užsienio autorių apibūdinama kaip "santykinai
nestabili":36 politinėje arenoje nuolatos iškyla naujų reikšmingų
partijų, tačiau galima pastebėti ir tam tikrą tęstinumą (buvusio režimo
besireformavusios partijos ir opozicijos partijos-įpėdinės perskyros išlikimą).
Straipsnyje mūsų šalies partinės sistemos stabilumo raida įvertinama
pagal antrajame skyriuje pateiktus matavimo būdus.
Rinkimų lygmuo. Rinkėjų elgsenos kaitumas, apskaičiuotas remiantis
1992-2008 m. Seimo rinkimų rezultatais daugiamandatėje apygardoje,
rodo aukšto lygio Lietuvos partinės sistemos nestabilumą (žr. 1 pav.).
Netgi lyginant su kitomis Vidurio ir Rytų regiono pokomunistinėmis šalimis
Lietuva išsiskiria ir pagal šį rodiklį yra lyderė. 1994-2003 m. rinkėjų
elgsenos kaitumo vidurkiai naujose ES valstybėse iš pokomunistinio
bloko (išskyrus Lietuvą) svyravo tarp 19,5 (Čekija) ir 42,6 (Latvija)37, o Lietuvoje 1992-2008 m. periode rinkėjų elgsenos kaitumo vidurkis lygus
43,5. Reikėtų pastebėti, kad 2008 m. Seimo rinkimuose šis rodiklis pagaliau
krito ir įgijo mažiausią reikšmę per visą nepriklausomybės laikotarpį.
Tačiau net ir 29,7 rinkėjų elgsenos kaitumas yra pakankamai nuo
normos nukrypstantis įvertinimas.38
Kaip matyti 1 pav., Lietuvoje 1996 m. ir 2000 m. partijų pakeitimas
paaiškino tik mažiau nei pusę bendro rinkėjų elgsenos kaitumo. 2004 m.
ir 2008 m. šis santykis pasikeitė - skirtumas tarp šių matų tik kiek didesnis
nei 10 proc. Taigi, kitaip nei iki 2000 m. imtinai, per pastaruosius
dvejus parlamento rinkimus už didžiąją dalį partinės sistemos nestabilumo
rinkimų lygmenyje yra atsakinga naujų partijų sėkmė.
|
Fragmentacija ir ideologinis atstumas. Taikant G. Sartorio reikšmingų
partijų skaičiavimo kriterijų, 1992-1996 metų laikotarpiu (po
trumpai trukusio Sąjūdžio dominavimo 1990-1992 m.) Lietuvos partinėje
sistemoje įsitvirtino penkios reikšmingos partijos: Tėvynės Sąjunga
(Lietuvos konservatoriai) (TS (LK), Lietuvos krikščionių demokratų
partija (LKDP), Lietuvos centro sąjunga (LCS), tuometinė Lietuvos
socialdemokratų partija (LSDP) ir Lietuvos demokratinė darbo partija
(LDDP). Keturios iš jų turėjo dalyvavimo vyriausybėje patirties, o LSDP
taip pat vertintina kaip turėjusi koalicinį potencialą.39
Situacija stipriai pasikeitė 2000-ųjų parlamento rinkimuose, kurie iš
esmės žymėjo naują Lietuvos partinės sistemos raidos etapą. Kai kurių
autorių teigimu, po jų partinėje sistemoje liko 3 reikšmingos partijos40,
iš kurių 2 buvo naujos.41 Vis dėlto, turint galvoje, kad partijų reikšmingumas
tiksliau įvertinamas per ilgesnį laikotarpį, TS (LK) irgi turėtų būti
įtraukta į reikšmingų partijų sąrašą. Vyriausybės koaliciją po 2000 m.
rinkimų formaliai sudarė (be Naujosios sąjungos ir Liberalų sąjungos) ir
Moderniųjų krikščionių demokratų sąjunga (MKDS) bei Lietuvos centro
sąjunga (LCS)42, tačiau menkas šių partijų mandatų kiekis (atitinkamai - 3 ir 2)43 verčia abejoti, ar jos buvo būtinai reikalingos vykdomajai
valdžiai - jų įtraukimas veikiau traktuotinas kaip "naujosios politikos"
sąvokai papildomo svorio suteikęs veiksmas.
2004-2010 m. Lietuvos partinės sistemos fragmentacija pagal G. Sartorio
kriterijus pastebimai išaugo: tai gerai iliustruoja, kad vyriausybės
koalicijai nuolatos prireikia ne mažiau kaip 4 partijų. Faktiškai šiuo laikotarpiu
Lietuvos politinėje arenoje nuolatos veikė 7-9 reikšmingos partijos.44 Beveik visos jos turėjo (turi) vyriausybinio valdymo patirties arba
pasižymi iki šiol neišreikštu, tačiau neabejotinu koaliciniu potencialu:
nesunku sumodeliuoti situaciją, kurioje partijos "Tvarka ir teisingumas"
gali prireikti vykdomosios valdžios formavimui. Taigi, 1992-2000 m. iš
esmės nuosaikaus daugiapartiškumo klasei priklausiusi Lietuvos partinė
sistema nuo 2004 m. aiškiai pasuko ekstremalaus daugiapartiškumo link.
Be to, Laakso-Taagepera indekso analizė patvirtina, kad Lietuva pasižymi
fragmentacijos nestabilumu (žr. 1 lentelę). Fragmentacija buvo
sumažėjusi 1996 m. (tai nesunkiai galima paaiškinti triuškinama tuometinės
TS-LK pergale), tačiau nuo tada nuosekliai ir sparčiai didėjo.
Palyginti su kaimynine Lenkija (žr. 2 lentelę), kur bendras fragmentacijos
įverčio standartinis nuokrypis yra gerokai mažesnis (kitaip tariant, fragmentacijos
įverčių sklaida yra mažesnė)45, Lietuvos partinė sistema šiuo
atžvilgiu aiškiai demonstruoja nestabilumo tendencijas.
|
Ar didėjanti Lietuvos partinės sistemos fragmentacija reiškia ir poliarizacijos
tendencijas? Teigiama, kad 1990-1992 m. Lietuvos partinė sistema
dėl didelio pagrindinių partijų abipusio priešiškumo buvo aiškiai poliarizuota.47 Visgi iki 2000 m. parlamento rinkimų imtinai, taikant G. Sartorio
kriterijus, aiškios poliarizacijos fiksuoti negalima. Radikalių politinių jėgų,
turinčių ideologinio antisistemiškumo požymių, pasireiškimas Lietuvoje
buvo labai ribotas; reikšmingų santykio antisistemiškumu pasižyminčių politinių jėgų taip pat nebuvo.48 Partinė sistema faktiškai funkcionavo dvipoliu
pagrindu: centro kairė, kurioje dominavo LDDP, prieš centro dešinę, kurioje
dominavo TS-LK.
Po 2000 m. sparčiai augant fragmentacijai, kai kurių autorių teigimu,
Lietuvos partinė sistema pradėjo judėti nuo nuosaikaus poliarizuoto daugiapartiškumo
link: silpsta įcentrinės tendencijos, egzistuoja potencialas
abipusėms opozicijoms.49 Be to, tiek Darbo partija (DP), tiek "Tvarka ir teisingumas"
po 2004 m. parlamento rinkimų galėjo būti traktuojamos kaip
protesto prieš esamą politinę sistemą partijos. Būtina pastebėti, kad, skirtingai
nei chrestomatinis tokios politinės jėgos pavyzdys - Progreso partija
Danijoje - DP iš karto buvo įtraukta į vyriausybės formavimo procesą ir faktiškai
tapo prosistemine politinė jėga, o tai sušvelnino sistemos poliarizacijos
tendencijas.
"Tvarkos ir teisingumo" atvejis yra sudėtingesnis. Nepaisant kartais pasigirstančių
siūlymų radikaliai keisti konstitucinę santvarką, partijos ideologija
apskritai nėra priešiška demokratiniam režimui.50 2004-2008 m. partija
atitiko santykio antisistemiškumo požymius: partinėje sistemoje ji buvo palyginti
izoliuota, jos koalicinis potencialas žemas. Po 2004 m. rinkimų opozicijos
bendradarbiavimo sutartį sudariusios TS (LK) ir Liberalų ir centro
sąjunga į ją neįtraukė tuo metu Liberalų demokratų partija besivadinusios
"Tvarkos ir teisingumo", taigi šalyje formaliai egzistavo dviguba opozicija.51
Panaši situacija atrodė susiklostanti ir po pastarųjų rinkimų, kai socialdemokratai formalią opozicijos koaliciją sudarė su DP, buvusius liberaldemokratus
vėl palikdami "už borto".52 Tačiau neilgai trukus DP su "Tvarka ir teisingumu"
sudarė naują opozicijos sutartį, taip į "antrąją opoziciją" nustumdami
socialdemokratus.
Taigi, nors abipusių opozicijų reiškinys formaliai lyg ir išlieka (tačiau
yra beformis, nes opozicijų sudėtinės dalys keičiasi), Lietuvos partinę sistemą
sunkiai būtų galima įvardyti bent kaip "pusiau poliarizuotą". Tikros
santykio antisisteminės partijos neegzistuoja, visos reikšmingos partijos
turi daugiau ar mažiau koalicinio potencialo, o abipusės opozicijos veikiau
atsiranda dėl trumpojo laikotarpio partijų interesų nei dėl tam tikrų
partijų santykio antisistemiškumo. Nors Lietuvos partinė sistema aiškiai
pasislinko nuo riboto iki ekstremalaus daugiapartiškumo klasės, poliarizacijos
kaita nėra vienareikšmiška: taikant antrajame skyriuje pateiktus
kriterijus, net ir dalinę tikrą poliarizaciją fiksuoti būtų netikslu. Vis dėlto
aišku, jog partinė sistema nebefunkcionuoja pagal nuosaikaus daugiapartiškumo
mechaniką - negalima teigti, kad konkurencija paremta dviem
tarpusavyje konkuruojančiais poliais, nes partinei sistemai būdingas polinkis
į abipuses opozicijas.
Konkurencija dėl vyriausybės vietų. Konkurenciją dėl vyriausybės
pradedant tirti nuo pirmųjų tikrai daugiapartinių Lietuvos parlamento
rinkimų,53 1992-2000 m. laikotarpiu galima fiksuoti besiformuojančius stabilius
sąveikų šablonus: kaip ir Vengrijos (bei Čekijos) atveju, dėl natūralių
priežasčių koalicijos buvo anksčiau politinėje arenoje nematytos, tačiau pakankamai
prognozuojamos (LDDP prieš centro dešinės partijas). Vyriausybių
kaita buvo absoliuti (arba jos nebuvo), o 1996 m. į parlamentą nepateko
nė viena nauja reikšminga partija, taigi, atrodė, kad, vertinant pagal šiuos
kriterijus, partinė sistema užsidaro.
Tuo tarpu 2000 m. parlamento rinkimai žymėjo konkurencijos struktūros stabilizacijos tendencijų išnykimą. Nuo 2000 m. koalicijų alternatyvos
tapo itin neprognozuojamos: pirma, per kiekvienus parlamento rinkimus
iškyla naujų reikšmingų politinių jėgų, kurios patenka į parlamentą ir vyriausybę;
antra, didėjanti fragmentacija lemia vis naujas politinių aljansų
konfigūracijas. Vyriausybių kaitoje nuo 2000 m. neginčijamai dominuoja
dalinis būdas.54 Vertinant trečiąjį kriterijų reikia pastebėti, kad 2003 m. susikūrusiai
partijai "Tvarka ir teisingumas" (iš pradžių besivadinusiai Liberalų
demokratų partija) kelias į vyriausybę kol kas užkertamas. Tad, kaip buvo
anksčiau minėta, tai gali būti labai laikinas reiškinys, be to, naujos reikšmingos
partijos Lietuvoje nuolatos patenka tiek į vyriausybę, tiek į parlamentą.
Todėl nuo 2000 m. Lietuvos partinė sistema pagal visus tris vidinio nestabilumo
bruožus turėtų būti traktuojama kaip atvira - nestabili.
Lietuvos partinės sistemos stabilumo raidos santrauka pagal straipsnyje
analizuotus lygmenis pateikiama 3 lentelėje. Išskiriami du pagrindiniai raidos
etapai: 1) nuo 1990 iki 2000 m. - stabilumo bruožų turintis periodas; 2)
nuo 2000 m. iki dabar - partinė sistema tapo aiškiai nestabili visuose trijuose
lygmenyse.
Išvados
1. Rinkėjų elgsenos kaitumo ir partijų pakeitimo analizė Lietuvos
atveju atskleidžia, kad rinkimų lygmenyje Lietuvos partinė sistema per
1990-2010 m. laikotarpį pasižymėjo labai aukštu ir nuolat augančiu
nestabilumo lygiu, kuris gerokai smuko tik per naujausius parlamento
rinkimus. 1992-2000 m. partijų pakeitimas paaiškino mažiau nei pusę
bendro rinkimų nestabilumo. Pastaraisiais metais tendencijos pasikeitė,
ir rinkimų nestabilumą daugiausia lemia būtent naujų partijų sėkmė,
o
ne balsų persiskirstymas tarp iki konkrečių parlamento rinkimų partinėje
sistemoje jau veikusių politinių jėgų.
2. 1990-2000 m. situacija Lietuvos partinėje sistemoje buvo artima
besiformuojančiam nuosaikiam daugiapartiškumui. Antrasis stabilumo
raidos etapas (nuo 2000 m. iki dabar) parodė, kad šis tipas Lietuvoje
neįsitvirtino. Viena vertus, sparčiai pradėjo plėstis fragmentacija - šiuo
metu partinėje sistemoje jau veikia apie 8 reikšmingas partijas. Poliarizacijos
požymiai nėra aiškiai išreikšti, tačiau konkurencinės erdvės nebegalima
priskirti nuosaikiam daugiapartiškumui, kuris funkcionuoja
dvipolės konkurencijos pagrindu.
3. Konkurencijos dėl vyriausybės vietų aspektu Lietuvos partinės
sistemos įvertinimas yra analogiškas. Po 1996 m. parlamento rinkimų
atrodė, kad partinė sistema linksta į uždarumą ir visų trijų kriterijų stabilizaciją,
tačiau 2000-2010 m. konkurencijos struktūra tapo visiškai
destabilizuota (3 iš 3 aiškiai išreikštų atviros partinės sistemos bruožų).
4. Skirtingų tyrimo instrumentų patobulinimas ir taikymas Lietuvos
atveju patvirtina, kad partinės sistemos stabilumas yra daugiadimensinis
reiškinys. Nors iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad visų trijų pagrindinių
teorinių prieigų taikymas aiškiai rodo nestabilumą, gilesnė analizė atskleidžia
speficinius skirtumus tarp raidos etapų ir skirtingų stabilumo
dimensijų. Kaip buvo minėta, 1990-2000 m. partinė sistema pasižymėjo
labai aukštu rinkimų nestabilumu, tačiau naujų partijų sėkmė buvo ribota,
o kituose lygmenyse buvo galima įžvelgti stabilizacijos tendencijas (besiformuojantis aiškus partinės sistemos tipas, į uždarą linkstanti
konkurencija dėl vyriausybės). Tik vėliau nestabilumas (nuo 2000 m.
imtinai) aiškiai persidavė ir į kitus lygmenis. Vadinasi, partinių sistemų
stabilumo tyrimuose siekiant tikslių ir patikimų rezultatų reikėtų taikyti
skirtingų lygmenų stabilumą matuojančius instrumentus.
1 Djurkovic, M. Political parties in Serbia: Source of Political instability. Watchfield:
Defence Academy of the United Kingdom, Conflict studies research centre, 2006, p. 1-2.
2 Lukošaitis, A. Lietuviškasis parlamentarizmas ir Seimo rinkimų pralaimėtojai. Lietuva po
Seimo rinkimų 2008. Sudarė A. Jankauskas. Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla, p. 42.
3 Darbe laikomasi konvencinės nuostatos, kad partija yra organizacija, kurią nuo kitų visuomeninių
organizacijų, lobistinių grupių ir kt. skiria dalyvavimas rinkimuose į politinę valdžią.
4 Lietuvoje puikus tokios politinės jėgos pavyzdys - dabartinė Lietuvos centro partija,
kurios nariai dominuoja Varėnos savivaldybėje, tačiau parlamente jai neatstovaujama.
5 Sartori, G. Lyginamoji konstitucinė inžinerija. Kaunas: Poligrafija ir informatika, 2001, p. 50.
6 Novagrockienė, J. Politinių partijų ir partinių sistemų analizės metodologiniai pagrindai.
Lietuvos politinės partijos ir partinė sistema (1 knyga). Sudarė A. Jankauskas, E. Kūris
ir J. Novagrockienė. Kaunas: Naujasis lankas, 1997, p. 22.
7 Ten pat, p. 22-24; cituota iš Sartori, G. Parties and Party Systems: A Framework for
Analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 1976, p. 42-46.
8 Pedersen, M.N. The Dynamics of European Party Systems: Changing Patterns of Electoral
Volatility. European Journal of Political Research. 1979, No. 7, p. 1-26.
9 Sikk, A. Stabilisation of Post-Communist Party Systems: master tiesis. University of
Tartu, Faculty of Social Sciences, Department of Political Science, p. 5.
10 Pennings, P., Keman, H., Kleinnijenhuis, J. Doing Research in Political Science: an
introduction to comparative methods and statistics. London: Sage Publications, 1999,
p. 229-230.
11 Birch, S. Electoral Systems and Party System Stability in Post-Communist Europe. Paper
prepared for presentation at the 97th annual meeting of the American Political Science
Association. San Francisco, 2001, 30 August - 2 September, p. 4.
12 Pavyzdžiui, Liberalų demokratų partija (dabar - "Tvarka ir Teisingumas"), 2003 m.
atskilusi nuo tuometinės Lietuvos liberalų sąjungos.
13 Pavyzdžiui, Naujoji sąjunga (socialliberalai) ir Darbo partija.
14 Mair, P. Party System Change: Approaches and Interpretation. Oxford: Clarendon Press,
1997, p. 215.
15 Remiantis G. Sartoriu, klasifikacija - kai skirstoma pagal vieną požymį, tipologizavimas
- skirstymas pagal daugiau nei vieną požymį.
16 Sartori, G. Parties and Party Systems: A Framework for Anglysis. Essex: ECPR Press,
2005, p. 113.
17 Ten pat, p. 108.
18 Ten pat.
19 Ten pat.
20 Geras šantažo potencialo išpildymo pavyzdys, keičiant partijų konkurencijos kryptį - klasikinės
komunistų ir neofašistinių pažiūrų partijos Vakaruose (pvz., Italijoje), kurios atimdavo
balsus iš centro partijų, o partinėje sistemoje nuolatos vykdavo balsų "nutekėjimas"
iš centro į kraštutinę dešinę ir kairę. Įcentrinės konkurencijos pavyzdys - Didžiosios
Britanijos partinė sistema, kur leiboristų ir konservatorių partijos visuomet kovoja dėl
centro rinkėjų.
21 Sartori, G. Parties and Party Systems: A Framework for Anglysis. Essex: ECPR Press,
2005, p. 105-113.
22 Sartori, G. A Typology of Party Systems. The West European Party System. Edited by
Peter Mair. Oxford: Oxford University Press, 1990, p. 325.
23 Sartori, G. Parties and Party Systems: A Framework for Anglysis. Essex: ECPR Press,
2005, p. 116-128; Sartori, G. A Typology of Party Systems. The West European Party
System. Edited by Peter Mair. Oxford: Oxford University Press, 1990, p. 328-330.
24 Sartori, G. Parties and Party Systems: A Framework for Anglysis. Essex: ECPR Press,
2005, p. 117-118.
25 Ten pat, p. 118-119.
26 Capoccia, G. Anti-System Parties: A Conceptual Reassessment. Journal of Theoretical
Politics. 2002, vol. 14, No. 9, p. 11-13.
27 Ten pat, p. 14-21.
28 Ten pat, p. 15.
29 Ten pat, p. 16.
30 Molinar, J. Counting the Number of Parties: An Alternative Index. The American Political
Science Review. 1991, vol. 85, No. 4, p. 1383.
31 Pennings, P., Keman, H., Kleinnijenhuis, J. Doing Research in Political Science: an introduction
to comparative methods and statistics. London: Sage Publications, 1999, p. 118.
32 Mair, P. Party System Change: Approaches and Interpretation. Oxford: Clarendon Press,
1997, p. 207-209.
33 Ten pat, p. 209.
34 Ten pat, p. 199-223.
35 Ten pat, p. 199-223.
36 Stojarova, V. Political parties in Central and Eastern Europe: In Search of Consolidation.
Stockholm: International Institute for Democracy and Electoral Assistance, 2007, p. 56.
37 Jungerstam-Mulders, S. Parties and Party Systems in Post-Communist EU Member States:
Comparative Aspects. Post-Communist EU Member States: Parties and Party Systems.
Edited by S. Jungerstam-Mulders (ed.). Ashgate, 2006, p. 1-22.
38 P. Mairas (žr. Party System Change: Approaches and Interpretations, p. 80) nurodo, kad
1945-1989 m. Vakarų Europos partinėse sistemose vidutinis rinkėjų elgsenos kaitumas
buvo 8,7. Šis skaičius gali būti traktuojamas kaip "stabilumo standartas".
39 Krupavičius, A. Politiniai Seimo rinkimų '96 rezultatai ir vyriausybės formavimas: trečiasis
"atmetimas". Seimo rinkimai '96: "trečiasis atmetimas". Sudarė A. Krupavičius.
Vilnius: Tvermė, 1998, p. 192.
40 Naujoji sąjunga (socialliberalai) NS(SL), Lietuvos liberalų sąjunga (LLS) ir iš LDDP ir
LSDP naujai sukurta LSDP.
41 Novagrockienė, J. Seimo rinkimai 2000: partinės sistemos evoliucija ar transformacija.
Lietuva po Seimo rinkimų 2000. Sudarė A. Jankauskas. Vilnius: Naujasis lankas, 2001,
p. 55-56.
42 Jankauskas, A., Žeruolis, D. Understanding politics in Lithuania. Aarhus: University of
Aarhus, Demstar research report, 2004, No. 18, p. 12.
43 Duomenys iš Lukošaitis, A. Koalicinės politikos patirtis ir perspektyvos Lietuvoje. Lietuva
po Seimo rinkimų 2000. Sudarė A. Jankauskas. Vilnius: Naujasis lankas, 2001, p. 71.
44 Po 2004 m. parlamento rinkimų reikšmingoms priskiriamų partijų sąrašas: TS (LK), Darbo
partija (DP), Liberalų ir centro sąjunga (LiCS), Valstiečių ir naujosios demokratijos partijų
sąjunga (VNDS), LSDP, NS(SL) (pastarosios dvi partijos dalyvavo 2004 m. kaip koalicija,
tačiau pagal vėlesnius procesus vertinamos kaip dvi atskiros politinės jėgos), Liberalų
demokratų partija (LDP); vėliau - nuo DP atskilus Pilietinės demokratijos (PD) partijai,
o nuo LiCS - Lietuvos Respublikos liberalų sąjūdžiui, parlamente buvo galima užfiksuoti
net 9 reikšmingas partijas. Po 2008 m. reikšmingoms priskiriama: TS-LKD, DP, LSDP,
"Tvarka ir teisingumas", Tautos prisikėlimo partija (TPP), LRLS ir LiCS; vėliau - nuo
TPP atskilusių Seimo narių pagrindu susikūrus Krikščionių partijai, reikšmingų partijų
skaičius padidėjo iki 8.
45 Atmetant 1991 m. rinkimus, kurie traktuotini kaip išskirtis: juose apskritai netaikytas
rinkimų slenkstis, ir fragmentacija peržengė 10 ribą.
46 Fragmentacijos indeksai apskaičiuoti autoriaus pagal duomenis iš: Stojarov?, V. Political
parties in Central and Eastern Europe: In Search of Consolidation. Stockholm: International
Institute for Democracy and Electoral Assistance, 2007; Lukošaitis, A. Koalicinės
politikos patirtis ir perspektyvos Lietuvoje. Lietuva po Seimo rinkimų 2000. Sudarė A.
Jankauskas. Vilnius: Naujasis lankas, 2001; Lukošaitis, A. Moderniosios partinės sistemos
formavimosi etapai Lietuvoje. Lietuvos politinės partijos ir partinė sistema (1 knyga).
Sudarė A. Jankauskas, E. Kūris ir J. Novagrockienė. Kaunas: Naujasis lankas, 1997;
interneto svetainių: www.lrs.lt; www.vrk.lt.
47 Novagrockienė, J. Lietuvos partinės sistemos raida. Seimo rinkimai '96: "trečiasis
atmetimas". Sudarė A. Krupavičius. Vilnius: Tvermė, 1998, p. 310.
48 Iš esmės LDDP 1992-1996 m. buvo izoliuota nuo kitų partijų, vengusių bendradarbiauti
su ja. Tačiau ji, viena vertus, buvo vyriausybinė partija (valdymo laikotarpiu dėl Lietuvos
demokratinės orientacijos abejonių nekilo); kita vertus, eventualiai konkurencinėje erdvėje
priartėjo prie kitų politinių jėgų, tad tai buvo aiškiai prosisteminė partija.
49 Jurkynas, M., Ramonaitė, A. Kairė ir dešinė Lietuvoje: ekspertų ir elektorato nesusikalbėjimas.
Lietuva po Seimo rinkimų 2004. Sudarė A. Jankauskas. Vilnius: Naujasis lankas,
2005, p. 74.
50 Partijos įstatuose aiškiai išreikštas lojalumas šalies demokratinei sistemai: "Partija Tvarka
ir teisingumas (toliau - Partija) yra Lietuvos Respublikos politinė partija, teigianti laisvos
ir liberalios demokratinės visuomenės idėjas" (http://www.ldp.lt/lt/istatai).
51 Ivaškevičius, A. "Tryliktoji vyriausybė" pradeda darbą. Kauno diena, 2004. Interneto
prieiga: http://kauno.diena.lt/dienrastis/kita/tryliktoji-vyriausybe-pradeda-darba-24320
(žiūrėta 2009 05 10).
52 "Bernardinai.lt", Socialdemokratai ir Darbo partija sudarė opozicijos koaliciją, o lyderiu
paskyrė G. Kirkilą. Bernardinai.lt, 2009. Interneto prieiga: http://www.bernardinai.lt/
index.php?url=articles/87934 (žiūrėta 2009 05 15).
53 Krupavičius, A. Politiniai Seimo rinkimų '96 rezultatai ir vyriausybės formavimas: trečiasis
"atmetimas". Seimo rinkimai '96: "trečiasis atmetimas". Sudarė A. Krupavičius.
Vilnius: Tvermė, 1998, p. 181.
54 2001 m. pasikeitus Vyriausybei, joje liko socialliberalai; 2004 m. - socialliberalai ir socialdemokratai;
2006 m. - socialdemokratai, valstiečiai liaudininkai ir, skilus DP, atsiradusi
PD partija, 2008 m. - Liberalų ir centro sąjunga.
CONCEPTION AND MEASUREMENT OF PARTY SYSTEM STABILITY: SITUATION OF LITHUANIA IN 1990-2010
Keywords: party system; party system stability; electoral volatility; party replacement;
fragmentation; ideological distance; relevant party; polarization; anti-system
party; competition for government seats.
Party system stability is an important
prerequisite for effective functioning of
the democratic political system. Moreover,
party system stability specifically
influences functioning of the parliament
institution. In Lithuania's context it raises
a question - has our party system ever
been close to the desired stability through
the independence period, or has the instability
level always been a negative factor
for the effective parliament work?
Party system stability is treated as
multidimensional phenomena: since
party systems function at electoral,
parliament and governmental levels,
stability should be also analyzed in
each of them. Therefore the aim of this
article is to evaluate the development
of Lithuania’s party system stability in
1990–2010, while applying theoretical
approaches that emphasize different dimensions
of stability.
3 main tasks are implemented in
order to reach this aim: 1) to define a
concept of party system; 2) to form a
conception of the party system stability
and delineate instruments for measuring
it; 3) to apply the formed research
tools for the Lithuania's situation. Three
theoretical models (and instruments of
party system measurement related with
them) are discussed, modified and applied
for the completion of these tasks:
party system typology of G. Sartori, M.
Pedersen's electoral volatility index and
P. Mair's scheme of party competition
for government seats.
Four main conclusions are reached
in this article: 1) electoral volatility in
Lithuania was high trough all independence
period and dropped significantly
only in last parliament election
(however, it is still substantially high);
2) in period 1990-2000 Lithuania's party
system's state could be described as
moderate pluralism in the making, but
since 2000 increase of fragmentation
and emergence of bilateral oppositions
has changed this tendency; 3) in period
1990-2000 party system was leaning
towards closing of competition structure,
but since 2000 it has became completely
instable; 4) the case of Lithuania
confirms that party system stability is
multidimensional phenomena: instability
in one level doesn't necessary reflect
strictly same tendencies of instability in
other levels.
Į
pradžią
|