| |
|
|
Studija apie moderniojo parlamentarizmo raidą Lietuvoje1
|
Artūras Svarauskas
Klaipėdos universiteto Humanitarinių mokslų fakulteto /
Lietuvos istorijos instituto doktorantas
Paradoksalu, tačiau parlamentas, viena svarbiausių kiekvienos
demokratinės valstybės valdymo institucijų, iki šiol Lietuvoje nėra
sulaukęs vientiso, nuoseklaus ir visapusiško mokslinio istorinio tyrimo.
Perkopę antrąjį nepriklausomos Lietuvos Respublikos gyvavimo
dešimtmetį bei skaičiuodami 27-uosius lietuviškojo šiuolaikinio
parlamentarizmo metus (1920-1926 m. ir 1990-2010 m.), galų gale
sulaukėme mokslinės monografijos apie XX-XXI amžiaus Lietuvos
Respublikos Seimą.
Vilniaus pedagoginio universiteto ir Lietuvos istorijos instituto
istorikų Liudo Truskos, Mindaugo Tamošaičio ir Danutės Blažytės-
Baužienės Lietuvos parlamentarizmo tyrimas1 yra svarbus bei aktualus
dviem aspektais: visuomeniniu ir moksliniu. Pirmiausia, viešojoje erdvėje
nuolat girdint apie pilietinės visuomenės ir pliuralizmo puoselėjimo
svarbą, toks darbas yra reikšmingas kaip atrama ir istorinis pavyzdys
Lietuvoje vykusių demokratinių procesų evoliucijos prasme. Antra,
tai pirmasis bandymas mokslinėje istoriografijoje "moderniųjų laikų
Lietuvos Seimo istoriją apžvelgti nuosekliai" (p. 12). Šis monografijos
autorių išsikeltas tikslas ir tyrimo objektas yra intriguojantis ir tam
tikra prasme provokuojantis. Viena vertus, žvelgiant ne iš mokslinės, o
iš nūdienos eilinio Lietuvos piliečio perspektyvos, kuomet Seimas yra
praradęs pasitikėjimą viešojoje opinijoje, atrodytų, toks tyrimas galėtų
sulaukti pesimistinio, ignoruojančio plačiosios visuomenės vertinimo. Kita vertus, vertinant monografiją moksline prasme, pats tyrimo objektas
atrodytų per platus, todėl galima jo apimtis turėtų būti itin didelė, arba
temos atskleidimas gali būti gana paviršutiniškas.
Vis dėlto atliktas tyrimas šiuos išankstinius nuogąstavimus paneigia.
Autoriai korektiškai išsisuka nuo galimos kritikos, įvadinėje dalyje
nurodydami, kad jie tik "pristatys" moderniųjų laikų Lietuvos Seimo
istoriją" (p. 3). O jų įdirbis Lietuvos parlamentarizmo istorijos tyrimuose2
neleidžia suabejoti monografijoje pateiktų įžvalgų gilumu. Tai patvirtina
ir monografijoje panaudota literatūra bei šaltiniai: naujausi istorikų ir
politologų tyrimai, publikuoti ir archyviniai šaltiniai (Lietuvos centrinio
valstybės archyvo, Lietuvos mokslų akademijos bibliotekos Rankraščių
skyriaus fonduose saugomi dokumentai, tiek tarpukario, tiek po
1990 m. leista periodika, amžininkų atsiminimai bei, svarbiausia, Seimų
dokumentai - posėdžių stenogramos, priimtuosius įstatymus skelbusios
"Vyriausybės žinios", "Valstybės žinios" ir pan.).
XX amžiaus Lietuvos Seimo istorija monografijoje suskirstyta
į 4 dalis. Dvi iš jų sąlyginai galima įvardyti kaip I ir II Lietuvos
respublikų parlamentarizmo "priešistorę", kuriose aptariamos 1920-
1926 m. ir nuo 1990 m. veikiančių Seimų ištakos, tai yra pristatomas
1905 m. Didžiojo Vilniaus Seimo periodas bei jo reikšmė moderniojo
parlamentarizmo 1920 m. susiformavimui ir nuo 1985 m. veikusios
paskutiniosios LSSR Aukščiausiosios Tarybos evoliucija "iš fiktyvios
valdžios į parlamentą" 1990 m. "Pagrindinėse" dalyse atskirai aptariami
tarpukario demokratiniai Steigiamasis, I, II, III Seimai ir A. Smetonos
autoritarizmo ramstis, "pseudoparlamentas" - IV Seimas. Analogiška
seka remiasi ir tyrimas, atspindintis Seimų veiklą po Nepriklausomybės
atkūrimo 1990 metais. Kiekviena iš minėtų dalių parengta pagal schemą:
Seimo rinkimai, sudėtis, veikla. Toks Seimų "pristatymo" stilius leidžia
skaitytojui nepasimesti faktų gausoje ir pačiam nesunkiai palyginti
tiek statistinius ir kiekybinius, tiek kokybinius atskirų parlamentų
veiklos rodiklius. Neabejotinas monografijos privalumas - mokslinis,
ideologiškai neangažuotas parlamentarizmo veiklos perteikimas, kuris
juntamas ne tik tarpukario, tačiau ir po 1990 m. veikusių Seimų veiklos
tyrime.
Tačiau autoriams nevisiškai pavyko įgyvendinti vieną iš užsibrėžtų
tikslų - "nuosekliai" apžvelgti Seimo istoriją (p. 12). Skirtingų Seimų
istorija parašyta skirtingų autorių, todėl natūraliai juntamas tiek stiliaus,
tiek kokybinio rašymo skirtumas. Skyriai apie Steigiamąjį, IV Seimus ir
1990-1992 m. Aukščiausiąją Tarybą - Atkuriamąjį Seimą veiklą pateikti
plačiame politiniame valstybės raidos kontekste, o likusieji daugiau
remiasi empirikos konstatavimu. Šį netolygumą būtų galima paaiškinti
keliais aspektais. Akivaizdu, kad atskiri Seimai savo darbo kokybe nebuvo
"tolygūs". Vargu ar įmanoma vienodai "įdomiai" pateikti valstybingumo
pamatus paklojusio Steigiamojo Seimo ir vos metus dirbusio ir rimtesnio
įstatymo nepriėmusio I Seimo veiklą tarpukariu. Taip pat nelengvas
uždavinys autoriams buvo aptarti nesenos praeities parlamentų darbą,
todėl, matyt, 2000-2008 m. Seimo veikla monografijoje apsiriboja
daugiausia priimtų įstatymų ar Seimo vadovybės, komitetų, komisijų
sudėties aptarimu.
Dar vienas "nepatogumas", su kuriuo turėjo susidurti monografijos
autoriai, rengdami skyrius apie I Lietuvos Respublikos Seimus - nėra
Seimo dokumentų archyvo. Paskutinės žinios, pasiekusios istorikus
apie šio periodo Seimų archyvą, siekia XX amžiaus 3-iojo dešimtmečio
pabaigą, kai tuometinis III Seimo Pirmininkas Aleksandras Stulginskis
nesutiko atiduoti tautininkams raktų nuo Seimo dokumentus saugojusio
seifo. Tačiau monografijos autoriai sugebėjo šį trūkumą iš dalies
kompensuoti kruopščiu darbu - vartydami kitus šaltinius ir rankiodami
pavienius faktus spaudoje, Seimų stenogramose ir pan. Todėl tarpukario
Seimų veiklos empirinė-statistinė pusė atskleista nuosekliai ir išsamiai.
Skaitytojas gali lengvai susidaryti vaizdą apie balsavimo duomenis,
kandidatų balotiravimosi peripetijas, Seimų frakcijų, vadovybės,
komisijų narius ir, žinoma, apie priimtus įstatymus bei kitus teisės aktus.
Nuosekliai ir išsamiai pateikta informacija apie pamatinių įstatymų
priėmimo mechanizmą bei išryškintos esminės politinės dešinės ir
politinės kairės konfrontacijos priežastys. Pavyzdžiui, Steigiamajame
Seime pagrindinė kova tarp krikščionių demokratų bei kairiųjų
partijų vyko priimant Konstituciją, Žemės reformos įstatymą, kurių
priėmimą pastarosios boikotavo. Nuodugniai aptariamas valstybinės
valiutos ir tautinių mažumų statusą reglamentavusių įstatymų, kėlusių dideles aistras posėdžių metu, priėmimas. I Seimo metu niekaip
nebuvo sutariama dėl Prezidento institucijos, tai, beje, pasikartojo
1990-1992 m. Aukščiausiosios Tarybos - Atkuriamojo Seimo veiklos
metais. Iš monografijos sužinome, kad 1923-1926 m. veikęs II Seimas
pasižymėjo socialinės apsaugos įstatymų bazės kūrimo pradžia, taip
pat krikščionių demokratų siekiais riboti valstybės centralizaciją bei
savivaldos institucijų teises. Todėl autoriai daro reikšmingą ir neretai
užmirštamą išvadą, jog: "(...) dėl krikščionių demokratų daugumos Seime
liaudininkams nepavyko inicijuoti politinį režimą demokratizuojančių
įstatymų priėmimo" (p. 143). Knygoje išsamiai perteikiama politinė
įtampa, valstybėje tvyrojusi po III Seimo rinkimų, ir konstatuojama,
kad dėl bekompromisės dešiniųjų partijų kritikos lavinos kairiesiems,
susijusios su jų siekiu liberalizuoti Lietuvos valdymą, nebuvo efektyvaus
darbo. Plačiame kontekste ir argumentuotai pateikiamas IV Seimo
"infantilumas" valstybės valdyme ir visiška jo priklausomybė nuo
Smetonos politinio režimo. Autoriai, konstatuodami nedemokratinį šio
Seimo išrinkimo pobūdį, pateikia įdomių sąsajų su sovietų okupacinio
režimo 1940 m. marionetiniu Liaudies Seimu. Paradoksalu, tačiau
1940 m. sovietų statytiniai Lietuvoje vidaus reikalų ministro Mečislovo
Gedvilo rankomis "išryškino" A. Smetonos antidemokratinių įstatymų,
priimtų 4-ajame dešimtmetyje, reikšmę. Jie, remdamiesi "Draugijų
įstatymu" ir kitais panašiais teisės aktais, ribojusiais politinio pliuralizmo
Lietuvoje raišką, uždarė pačią Tautininkų sąjungą ir beveik tokiu pačiu
principu "suorganizavo" rinkimus į Liaudies Seimą (p. 184, 213).
Iš pirmo žvilgsnio galėtų pasirodyti, kad 1940-1990 m. sovietinės
Lietuvos fiktyvus, įstatymų leidimo funkcijas turėjęs imituoti
Liaudies Seimas, ilgainiui tapęs Aukščiausiąja Taryba, nelabai dera su
monografijos tyrimo objektu - "Lietuvos Seimo istorija". Tačiau autoriai
šios institucijos veiklą pateikia kaip tam tikrą foną, iliustruojantį 1940 m.
Maskvos okupacinės politikos mechanizmą, kuriuo pasinaudojus buvo
sudaryta "savanoriško" Lietuvos įstojimo į SSRS regimybė, bei 1988 m.
Sąjūdžio iniciatyvos dėka pradėjusį evoliucionuoti link tikrojo 1990 m.
išrinkto parlamento - Aukščiausiosios Tarybos - Atkuriamojo Seimo.
Paradoksalu, bet tas pats sovietinis instrumentas ir "palaidojo" Lietuvos
valstybingumą 1940 m., ir sudarė prielaidas jam atgimti 1990 m.
II Lietuvos Respublikos parlamentarizmo istorija monografijoje
pradedama pateikiant realaus valstybingumo kūrimo 1990-1992 m.
sunkumus ir Aukščiausiosios Tarybos - Atkuriamojo Seimo indėlį
šiame procese. Konstatuojami 1992-1996 m. ir 1996-2000 m. Seimų
specifinės politinės sanklodos, tai yra dominuojamo vienpartiškumo
teigiami ir neigiami veiksniai politinei raidai. Aptariamos esminės
partijų ydos ir parlamento ideologinio "beveidiškumo" problematika.
Mėginama atsakyti į klausimą, kas lėmė visuomenės nusivylimą Seimu.
Paskutiniojoje, empirinio pobūdžio dalyje aptariant 2000-2004 m.
ir 2004-2008 m. Seimų veiklą, išvardijami esminiai faktai ir įvykiai,
susilaukę didžiausio atgarsio visuomenėje.
Būtent empirikos konstatavimas (kai kuriais atvejais - šiek tiek chaotiškas)
ir autorių "nenoras" pasirinkus tam tikrus kriterijus bandyti palyginti
XX amžiaus Lietuvos Seimų veiklą ar narių kontingentą ir yra
vienas knygos trūkumų.
Neretai faktų, datų ir skaičių
gausoje paskęsta bendras
moderniojo lietuviško
parlamentarizmo vaizdas,
dėl to skaitytojui sunku suvokti
Lietuvos Seimo evoliucijos
kelią.
1 Blažytė-Baužienė, D., Tamošaitis, M., Truska, L., Lietuvos Seimo istorija. XX-XXI a.
pradžia. Vilnius: Baltos lankos, 2009, 559 p.
2 Autoriai yra tęstinio leidinio "Didysis Lietuvos parlamentarų biografinis žodynas" rengėjai.
Į
pradžią
|
|