| |
|
|
Naujai - apie Seimo įtaką užsienio reikalams (1920-1927 m.)
|
Istorikė Audronė VEILENTIENĖ priklauso pastarųjų 20 metų
neoficialiam "sambūriui", kuris Lietuvoje prikėlė Seimo istoriją, sukaupė
ir jau šiame amžiuje įgyvendino kelis projektus - tai yra paklojo pamatą
išsamiems Seimo istorijos tyrimams. 2010 metais Vilniaus universiteto
Istorijos fakultete kolegė apgynė daktaro (humanitariniai mokslai, istorija
H) disertaciją "Lietuvos Respublikos seimų1 įtaka užsienio politikai
1920-1927 metais". Vilniaus universitetas, 2010, 304 p. Čia skelbiamos
esminės recenzentų pastabos, parengtos iš mokslininkų atsiliepimų.
Juozas SKIRIUS: Per pastaruosius du dešimtmečius Lietuvos
istoriografija ir kiekybine, ir kokybine prasmėmis pasipildė tyrinėjimais
iš Lietuvos užsienio politikos istorijos 1918-1940 metais. Tačiau labai
retai tyrinėtojo dėmesys ,,įstrigdavo" prie Lietuvos Valstybės Tarybos,
Steigiamojo, I, II ir III Seimo vienų ar kitų Lietuvos užsienio politikos
svarstymų. Pagrindinis tyrinėtojo dėmesys būdavo ir yra nukreiptas į
Lietuvos užsienio reikalų ministerijos (URM) veiklą ir į jos sukauptą
archyvą. Bet ir įstatymų leidimo institucijos taip pat paliko vertingos
dokumentinės medžiagos, kuri papildo, patikslina, paaiškina vykdomosios
valdžios veiksmus. (...) Be to, svarbu pastebėti, 1922 m. Konstitucijos III
dalyje (Seimas) aiškiai pasakyta, kad Seimas leidžia įstatymus (27 str.),
prižiūri vyriausybės darbus (28 str.) bei tvirtina vyriausybės daromas
Valstybės sutartis (30 str.). Taigi, Seimas kontroliuoja Užsienio reikalų
ministerijos darbą. Pateikta gynimui disertacija lyg ir likviduoja iš
anksčiau atsiradusią tam tikrą spragą Lietuvos užsienio politikos istorijos
tyrimuose. Reikia pastebėti ir tai, kad šio darbo gynimas sutampa su šiais
metais būsimu Steigiamojo Seimo 90-mečiu.
Disertacija yra reikšmingas įnašas mūsų istoriografijoje, nes atliktas
tyrimas ne tik atskleidžia dar netyrinėtą temą, bet ir žymiai giliau ir
įvairiapusiškiau išplečia mūsų žinojimą ne tik Lietuvos Seimo istorijos, bet ir Lietuvos užsienio politikos klausimais. Nes Seimas buvo ta tribūna,
iš kurios žiro kritika Lietuvos URM vadovams ir darbuotojams. Tyrimas
atskleidžia ir paaiškina atsiradusias valstybės politikoje spragas (p. 31-
32 ir kt.), pateikia vyriausybės kabinetų veiklos charakteristikas. Tiesa,
autorė neišvengiamai dar kartą turėjo žvilgtelėti į anksčiau istorikų
gvildentas problemas, tačiau jos žvilgsnis į seimų veiklą davė galimybę
daug ką naujai paaiškinti, patikslinti ir papildyti. Norėčiau pažymėti
keletą problemų, kurias disertantė išsamiau, kitu kampu nei iki šiol
istorikai, aptarė. Puikų įspūdį palieka autorės detalus Lietuvos delegacijos
veiklos Briuselyje 1921 m. (p. 93-114) ir Hymanso projektų (p. 114-
131) nagrinėjimas arba Klaipėdos krašto konvencijos ir integracijos
vertinimas (p. 185-202). Įdomiai pristato Lietuvos politikų pasiruošimą
Taikos sutarčiai su Rusijos Tarybų Federacijos Socialistine Respublika,
aptarinėdama Seimo narių, kurie reiškė savo frakcijų nuotaikas, pozicijas
(p. 43-51). Šiuo klausimu disertantė argumentuotai diskutuoja su šios
problemos tyrinėtoju Česlovu Laurinavičiumi (p. 52-53). Tyrime aiškiau
atsiskleidžia ir žemės reformos ištakos, aptarinėjant Lietuvos ir Lenkijos
konfliktą bei Lietuvos lenkų antilietuviškumą (p. 63-67). Autorė su
nauja medžiaga sugebėjo atskleisti naujų niuansų, ypač analizuodama
Seimo frakcijų darbą, Seimo Užsienio reikalų komisijos santykius su
URM atstovais. Tai, manyčiau, disertantės darbuose rimtas privalumas.
Tačiau išvadose oponentas nepastebi aiškesnio vertinimo: ar URM
veikla daugiau buvo savarankiška nuo Seimo kontrolės, ar vis dėlto
Seimas daugiau kontroliavo URM veiklą? Tai turėtų būti gana konkrečiai,
tai yra kiekvienu svarbiausiu Lietuvos užsienio politikos klausimu,
išvadose įvardijama politikos veikla: kaip Seimo ir URM kolektyvinis
rezultatas ar kaip daugiau URM iniciatyvos rezultatas. Čia, kaip mums
atrodytų, ir paaiškėtų pasiektų rezultatų kokybiškumas, paaiškėtų gal net
ir silpnos politikos "kaltininkai".
Ar kartais autorė ne per griežtai vertina Lietuvos socialdemokratų
partijos frakcijos ir jos lyderio Stepono Kairio pozicijas ir veiklą (p. 24-
25, 66, 77, 116-117 ir kt.). Perskaičius Gedimino Ilgūno monografiją
Steponas Kairys (2002), kur nemažai skiriama vietos S. Kairio seiminei
veiklai (p. 150-180), matome kritišką deputatą - Lietuvos valstybės
patriotą. Manau, disertantei reikėjo darbe padiskutuoti su G. Ilgūnu.
Autorė 72 puslapyje, kalbėdama apie Lietuvos Vyriausybės pasirašytą
sutartį su Vaclovo Lastausko vadovaujama Gudų Liaudies Respublikos
Vyriausybe, rašo: ,,Kiek ta sutartis buvo reikšminga ir veiksminga ir ar
buvo ji teisėta pasirašius su vyriausybe be valstybės, yra atskira tyrimo
tema". Pastebėjimas visiškai teisingas, bet tuo klausimu mes jau turime
atskirą tyrimą - Edmundas Gimžauskas. Baltarusių veiksnys formuojantis
Lietuvos valstybei 1915-1923 m. Vilnius, 2003 (p. 126-137).
Disertantei palinkėsiu nepasitraukti nuo šios temos ateityje, nes dar
liko IV Seimas ir Lietuvos užsienio politika 1936-1940 metais.
Sandra GRIGARAVIČIŪTĖ: Disertantės pirmoje darbo dalyje
pateikti Taikos sutarties su Sovietų Rusija sudarymo faktai (kad prie
sutarties 2 straipsnio atsiradęs slaptas priedas buvo iš anksto Lietuvos
politikų planuojamas, p. 49-50) sudarys galimybę kitaip vertinti šią
sutartį nei iki šiol ir sugrąžinti to meto Lietuvos diplomatams ir politikams
garbę ir orumą. Šiuo metu lietuvių istoriografijoje diplomatijos istorikai
formuoja nuomonę, kad jei Lietuva būtų paklausiusi Antantės, Lenkija
būtų elgusis kitaip. Tai labai abejotina išvada. Pasirengimai plebiscitui
įrodė, kad Tautų Sąjunga neturėjo realios galios šiame regione. Realią
galią įgyvendinti savo sprendimus šiame regione turėjo trys valstybės -
Sovietų Rusija, Lenkija ir Vokietija. Dvi iš jų tuo metu nebuvo Tautų
Sąjungos narės, o narė Lenkija niekada nebūtų sutikusi, net ir Antantės
šalių spaudžiama (tą liudija prancūzų istoriko Julieno Gueslino tyrimai2),
kad būtų apriboti jos siekiai (o ji siekė Vilniaus).
Disertacijoje yra dar keli dalykai, labai svarbūs to laikotarpio
diplomatijos vertinimui: 1) visiškai naują žiūrėjimo kampą leistų matyti
S. Hirshorno išsakyta nuomonė dėl "koridoriaus" į Vilnių (p. 74).
Č. Laurinavičius šį lenkų diplomatų ėjimą įvertino kaip saliamonišką,
tačiau ne tik Lietuva, bet ir Lenkija 1939 m. tapo šio sprendimo įkaitėmis;
2) Seimo delegacijos veikla Varšuvoje (1921 m., p. 85-86.) padėjo Lietuvos
politikams suvokti, kad Lenkija nežada konstruoti savo santykių su
Lietuva, remdamasi moderniųjų laikų teisės principais; 3) 87 puslapyje
išsakytos disertantės mintys apie nemažos dalies Steigiamojo Seimo narių priklausymą masonų ložei leistų ateityje išplėtoti hipotezę apie Lietuvos
masonų indėlį į Lietuvos pripažinimą de jure, kuris įvyko, kai nemažos
dalies Europos valstybių vyriausybių vadovais tapo masonai; 4) 106
puslapyje atskleista Lenkijos delegacijos pozicija labai aiškiai parodo,
kad istorikas Alfredas Bumblauskas iki šiol atkakliai gina S. Aszkenazio
1921 m. gegužės 4 d. Briuselyje išsakytą nuomonę, kad Lenkijos delegacija
yra trečioji pusė, nes konfliktas vyksta tarp dviejų Lietuvų (p. 106).
Audronė Veilentienė šiuo darbu ištaisė lietuvių istoriografijoje
pripažintų diplomatijos istorikų Reginos Žepkaitės (p. 82), Česlovo
Laurinavičiaus (p. 30, 52) ir Vytauto Žalio (p. 260) padarytas faktines
klaidas. Kai kurios iš jų turėjo įtakos ir įvykių vertinimams. Pirmoji
disertacijos dalis iš tiesų išskirtinė, jau vien už ją, net jei ir nebūtų
parašyta kitų dalių, būtų galima suteikti daktaro laipsnį.
Algis Povilas KASPERAVIČIUS: Kolegė atliko didžiulį darbą kruopščiai
rinkdama medžiagą Lietuvos valstybės centrinio archyvo atitinkamuose
fonduose, bibliotekų rankraščių skyriuose, periodikos skaityklose ir kt.
Periodika šiai disertacijai yra labai svarbi, nes tuo laikotarpiu užsienio
politikos klausimai joje buvo nuolatos diskutuojami, atvirai reikšdavo savo
nuomones Seimo nariai, valdančiųjų ir opozicinių partijų veikėjai, kartais
ir užsienio reikalų ministrų, kaip tada vadino, pasikalbėjimai su spaudos
atstovais. Taigi disertantės tarsi atsiprašymas, kad "trūkstant archyvinių
šaltinių šias spragas padėjo užpildyti tarpukario periodinė spauda"
(p. 14) - nereikalingas. Tai, kas buvo rašoma periodikoje, yra labai svarbu
tyrinėjant temą, net jeigu būtų išlikę visi archyviniai šaltiniai. Bent man buvo
įdomiausias gana trumpas skyrius "I Seimo frakcijų nesutarimų poveikis
užsienio politikai" (p. 145-160), nes apie tai gana mažai žinoma.
Ryškiausia iš fobijų buvo valstiečių liaudininkų ir socialdemokratų
antiklerikalizmas. Jis geriausiai parodytas dalyje "Nesėkmingų derybų
su Vatikanu ir Lenkija panaudojimas rinkiminėje kampanijoje" (p. 214-
222). Kita vertus, Seimo narių pozicija šiais ir kitais klausimais rodė, jog
tada Lietuva iš tikrųjų buvo "drąsi šalis". Neseniai susikūrusios valstybės
Seimo nariai jautėsi tautos atstovais, kurie gynė jos interesus, dažnai
nepaisydami Paryžiaus, Varšuvos, Ženevos, Berlyno ar Maskvos atvirai
arba neviešai reiškiamo nepasitenkinimo. Diskusijose Seime, ginčuose
spaudos puslapiuose nepaprastai retai būdavo užsimenama, kad būtinai reikia atsižvelgti į užsienio galybių poziciją, praktiškai nepasitaikydavo
gąsdinimosi tipo: "Prancūzija nepatenkinta", "Maskva reikalauja". Iš
disertacijos teksto matome, kaip nuniokota pasaulinio karo metais šalis,
turinti negausią inteligentiją ir tarp jos - nė vieno asmens su diplomato
patirtimi, vykdė nepriklausomą ir gana sėkmingą užsienio politiką. Reikia
taip pat prisiminti varganą Užsienio reikalų ministerijos ir jos diplomatinių
atstovybių užsienyje finansavimą, griežtą Seimo kontrolę jų išlaidoms.
Ši situacija nagrinėjama (gal pirmą kartą mūsų istoriografijoje,
nors bijau apsirinkti) 5-ajame skyriuje "Užsienio reikalų ministerijos
biudžeto formavimas" (p. 262-280). Iš jos matome, kad suprantamas
siekis taupyti kartais peržengdavo sveiko proto ribas. Pavyzdžiui,
1926 m. lapkričio 11 d. Seimo posėdyje valstiečių liaudininkų atstovas
Pranas Dailidė ir socialdemokratas Kipras Bielinis "pasiūlė išbraukti
lėšas, skirtas Lietuvos atstovybės Vašingtone išlaikymui, kas faktiškai
reiškė atstovybės panaikinimą (p. 278), o jau po perversmo, gruodžio
30 d. LSDP lyderis S. Kairys savo frakcijos vardu pasiūlė pasiuntinybę
JAV pakeisti generaliniu konsulatu, o atstovybes Čekoslovakijoje,
Italijoje ir Šveicarijoje visai panaikinti, taip sutaupyti 350 tūkstančių
litų". Ministras Pirmininkas ir užsienio reikalų ministras A. Voldemaras
atsakė, jog "tuo metu, kai Italija įsteigė atskirą atstovybę Lietuvoje, mūsų
pasiuntinybės Italijoje panaikinimas sukeltų politinį skandalą" (p. 279).
5-ajame skyriuje pateiktos Užsienio reikalų ministerijai 1921-1925 m.
biudžetuose skirtų lėšų išlaidų sąmatos. Tiesa, p. 269 pateiktos 1922 m.
išlaidos yra 10 kartų didesnės negu 1921 metų. Galima numanyti, jog tai
auksino infliacijos pasekmė, bet tekste ši aplinkybė nenurodyta.
Išsamios ir gerai apgalvotos disertacijos išvados, iš kurių vieną
norėčiau pacituoti: "Kairiųjų partijų siauras partinis mąstymas bei
politinės nuovokos stoka ir tautinių mažumų frakcijų savanaudiškumas
trukdė spręsti opius užsienio politikos klausimus. Parlamentinių
partijų nesutarimai trukdė Seimo ir Vyriausybės darbui, stabdė
valstybės vystymąsi, menkino Lietuvos autoritetą užsienyje, kėlė pavojų
valstybės saugumui, sukėlė parlamentarizmo krizę ir sudarė prielaidas
autoritarinio valdymo įsigalėjimui" (p. 283).
Išvis, kalbant apie darbą tenka pasakyti, kad jis skatina mąstyti ir
formuoti įvairias analogijas (...).
1 "Seimų" ar vis dėlto "Seimo" (vns.) vartojimas nagrinėjant nuolat dirbančios ir demokratijos
tęstinumą užtikrinančios valstybės institucijos veiklą yra virtęs diskusija.
2 Prancūzija nesugebėjo suvaldyti Lenkijos diplomatų ir politikų. Žr. Gueslin, J. Prancūzija
ir Lietuvos klausimas (1920-1923 m.): tarp iliuzijų ir realios politikos. Istorija. 2002,
t. 51, p. 27-37.
Į
pradžią
|
|