Žydų Apšvietos skelbėjai Lietuvoje – pirmieji hebrajiški žurnalai
DOI:
https://doi.org/10.51740/rt.vi.460Reikšminiai žodžiai:
žydų Apšvietos sąjūdis, žurnalai hebrajų kalba, modernizacija, naujos žydų tapatybės konstravimasSantrauka
Žydų švietėjų – maskilų – periodinė spauda atsirado sykiu su paties Haskalos (žydų Apšvietos) sąjūdžio pradžia, XVIII a. antroje pusėje Vokietijoje. Jos raida tęsėsi Austrijos-Vengrijos, o vėliau ir Rusijos imperijoje. Svarbi tiek Vakarų, tiek Rytų Haskalos periodikos funkcija buvo vykdyti edukacinę bei ideologinę programą, skirtą naujai konstruoti žydų tapatybei, užgožiant kai kurias jos tradicines religines sudėtines dalis, tuo tarpu diegiant naujus elementus, skirtus suartinti žydus su juos supančių tautų kultūra.
Tarp pirmųjų Vakarų Europos maskilų leidinių reikėtų paminėti žurnalus Hameasef („Rinkėjas“) bei Bikurei Haitim („Pirmas derlius“). Jie buvo leidžiami hebrajų kalba su jidiš kalbos intarpais.
Straipsnyje nagrinėjamas maskilų periodikos ir žurnalistikos istorijos Rusijos imperijoje etapas, sietinas su Vilniumi, kur Samuelis Juozapas Finas 1844-1880 m. leido pirmuosius Rusijos imperijoje žydų periodinius leidinius: žurnalus hebrajų kalba Pirchei Tsafon („Šiaurės gėlės“) ir Hakarmel („Karmelio kalnas“).
Article Metrics Graph
Atsisiuntimai
Publikuota
Kaip cituoti
Numeris
Skyrius
Licencija
Šis kūrinys yra platinamas pagal Kūrybinių bendrijų Priskyrimas - Jokių išvestinių kūrinių 4.0 tarptautinę licenciją.