Konflikto dėl Vilniaus perteikimas 1989–2022 metų laikotarpio Lenkijos istorijos vadovėliuose

Authors

  • Liveta Repšienė Vilniaus universitetas

DOI:

https://doi.org/10.51740/RT.2.22.3

Reikšminiai žodžiai:

konfliktas dėl Vilniaus krašto , Lenkijos istorijos vadovėliai, Lenkijos istorijos ugdymo programos, istorijos didaktika

Santrauka

Viena iš pirmųjų erdvių, kurioje susipažįstama su bendra kaimyninių valstybių istorija, yra mokykla. Lenkijos ir Lietuvos dvišalių santykių istorijoje galima išskirti konfliktą dėl Vilniaus krašto, nes būtent šis konfliktas turėjo didelės įtakos naujai besimezgantiems valstybių santykiams XX a. 10 dešimtmetyje. Šio straipsnio tikslas – išanalizuoti konflikto dėl Vilniaus krašto perteikimą 1989–2022 m. laikotarpio Lenkijos istorijos vadovėliuose, nustatant temos turinio bruožus, kaitą ir jiems įtaką galėjusius daryti veiksnius. Šiam tikslui kaip šaltiniai pasitelkiama 37-ių su konfliktu susijusių lenkiškų istorijos vadovėlių tekstų analizė. Tyrimas parodė, kad kai kurie XX a. 10 dešimtmečio vadovėliai atliepė tarpukario Lenkijos istoriografijoje vyravusį požiūrį, akcentavusį Lietuvos ir bolševikų bendradarbiavimą, sėkmingo Lenkijos karo su Sovietų Rusija reikšmę Lietuvos nepriklausomybei. Nepaisant to, dauguma 1989–2022 m. laikotarpio vadovėlių autorių vengė būti šališki ir teiginius, susijusius su konfliktu dėl Vilniaus, pateikė neutraliai. XXI a. vadovėliuose dažniau paaiškinamas Lietuvos siekis turėti Vilnių, grindžiant tai noru susigrąžinti istorinę sostinę.

Atsisiuntimai

Publikuota

2022-12-30

Kaip cituoti

Repšienė, L. (2022). Konflikto dėl Vilniaus perteikimas 1989–2022 metų laikotarpio Lenkijos istorijos vadovėliuose. Aktualu Rytoj, 2(22), 64–90. https://doi.org/10.51740/RT.2.22.3

Numeris

Skyrius

Straipsniai