Seimo galių ribojimo konstituciniai pagrindai: kai kurie teoriniai aspektai

Authors

  • Vytautas Sinkevičius

DOI:

https://doi.org/10.51740/ps.vi9.321

Reikšminiai žodžiai:

Seimas, Konstitucija, Konstitucijos aiškinimas, valdžių padalijimo principas, konstitucinė nuostata

Santrauka

Seimas yra Tautos atstovybė, per Seimo priimamus įstatymus Tautos valia įgauna valstybinės valios formą. Tautos suvereni galia nėra absoliuti, Seimas savo veikloje yra saistomas Konstitucijos. Konstituciją sudaro ne vien jos tekstas, ji susideda iš normų ir principų, turi ne tik raidę, bet ir dvasią. Konstitucijos negalima aiškinti remiantis įstatymais ar kitais teisės aktais, nes taip būtų paneigta Konstitucijos viršenybė. Lietuvoje valstybės valdžia organizuota remiantis valdžių padalijimo principu. Jeigu Konstitucijoje nustatyta, jog tam tikrus santykius reguliuoja įstatymas, tokie santykiai gali būti reguliuojami tik tokiu teisės aktu, kuris turi būtent įstatymo formą, tokių santykių negalima reguliuoti Vyriausybės nutarimais ar kitais vykdomosios valdžios aktais. Tokiu atveju įstatymu turi būti reguliuojami (nustatomi) visi svarbiausi teisinių santykių elementai, o Vyriausybės nutarimais gali būti nustatoma tik įstatymų įgyvendinimo tvarka. Konstitucinio Teismo praktika rodo, kad įstatymai, kiti Seimo priimti teisės aktai dažnai pripažįstami prieštaraujančiais Konstitucijai būtent dėl to, kad yra pažeidžiamas valdžių padalijimo principas.

Atsisiuntimai

Publikuota

2010-06-01

Kaip cituoti

Sinkevičius, V. (2010). Seimo galių ribojimo konstituciniai pagrindai: kai kurie teoriniai aspektai. Parlamento Studijos, (9), 170–195. https://doi.org/10.51740/ps.vi9.321

Numeris

Skyrius

Straipsniai

Kategorijos